وضعيت قراردادهاي موقت كارگري هنوز روشن نيست
تعادل در بازار كار
|
|
افروز پورهاشمي
در اوايل دهه ۶۰ وزير كار و امور اجتماعي وقت (ميرمحمد صادقي) با ياري جستن از نقطه نظرات مسئولان اتاق بازرگاني و صنايع و معادن و انجمن مديران صنايع، گروه هاي كاري مركب از نمايندگان كارفرمايان، كارگران و كارشناسان وزارت كار را تشكيل داد.در آن زمان ۶ كميسيون گوناگون با هدف تعامل نقطه نظرات گروه هاي ذي نفع تشكيل شدند. پس از روي كار آمدن وزير بعدي (احمد توكلي) عملاً اين كميته ها تعطيل شدند و مقرر گرديد قانون كار جديدي وضع شود. البته در اين قانون كار جديد خيلي از مسائل از جمله پرورش و تعالي نيروي انساني و اطمينان از آينده، ديده نشده اند، لذا پيش نويس اين قانون خيلي سريع با مخالفت هاي گروه هاي مربوطه مواجه شد.
در نهايت در زمان سرحدي زاده- وزير جديد كار- پيش نويس تعادلي قانون كار تهيه شد كه البته در مجلس سوم به بهانه حمايت از كارگر زيرورو شد و به شوراي نگهبان رفت كه در اغلب موارد با ايراد شورا مواجه شد كه مورد پذيرش مجلس هم قرار نگرفت و نهايتاً پس از تشكيل مجمع تشخيص، تا حدي تعديل گرديد اما حالت افراطي آن از بين نرفت و اين گونه بود كه قانون يك طرفه اي كه كاملاً به ضرر توليد، اقتصاد، كارگر و حتي كارفرما بود به تصويب رسيد و در زمان كمالي با شدت به اجرا درآمد و ماده اي از آن كه مربوط به قراردادهاي موقت استخدام مي شد(تبصره ۲ ماده ۷) كاملاً عملياتي گرديد.
هنگامي كه سيد محمد جهرمي پست وزارت كار را عهده دار شد، در اوان فعاليت خود به صراحت از اصلاح قانون كار بر طبق قانون برنامه سوم و چهارم توسعه خبر داد و خواستار به كارگيري دانشمندان حقوق كار براي بررسي و اصلاح اين قانون شد.
وي در اواسط بهمن ماه جاري خبر آغاز مقدمات اصلاح قانون كار را اعلام كرد اما در خصوص اجراي سيستم قرارداد كار موقت، دائم يا استخدامي در بنگاه هاي اقتصادي و توليدي كشور اين گونه اظهار نظر كرد: «اين كه امروز بگوييم قرارداد موقت كنار گذاشته شود يا كارفرما بعد از ۲ يا ۳ بار عقد قرارداد موقت، آن را به دائم تبديل كند، ضدقانوني است و شايد ضداشتغال هم باشد».درست پس از اعلام اين مطلب از سوي وزير كار، معاون تنظيم روابط كار وزارت كار و امور اجتماعي در گفت وگو با همشهري اعلام كرد كه وضعيت قراردادهاي موقت كار نهايتاً تا هفته پاياني سال جاري مشخص خواهد شد.
در همان زمان احتمال ساماندهي اين قراردادها تا پايان سال با توجه به حجم زياد فعاليت در روزهاي پاياني سال، اندكي غيرقابل باور تلقي مي شد. به همين دليل نيز باز در همين زمينه از ابراهيم نظري جلالي سؤال شد.
جالب اينجاست كه اين بار معاون روابط كار وزارت كار و امور اجتماعي با موضع گيري جديدي گفت: ساماندهي قراردادهاي موقت كار، مربوط به ساليان سال است و به زودي امكان تحقق آن وجود ندارد.
ابراهيم نظري جلالي از قدم هاي برداشته شده در اين راستا به مصوبه۲ ماه گذشته هيأت وزيران براي احقاق حقوق قانوني دارندگان قراردادهاي موقت اشاره كرد و افزود: براساس اين مصوبه كه وزارت كار طراح اصلي آن بوده است، دستگاه هاي طرف قرارداد با پيمانكاران، بايد پيش از پرداخت وجه به پيمانكاران، ابتدا از طريق ناظران، حقوق و مزاياي نيروي كار را چك كنند تا پس از اعطاي وجوه به آنان از سوي پيمانكاران، از دريافت كليه حقوق كارگران اطمينان حاصل گردد.به گفته وي مرحله دوم گام برداشتن نيز مربوط به راضي كردن كارفرمايان براي افزايش ۲۰ درصدي حقوق كارگران قراردادي نسبت به كارگران دائمي مي شد كه نتيجه بخش هم بود و در مرحله سوم، درصدديم تا شرايط اعطاي بن غيرنقدي را بهبود بخشيم.وي در پاسخ به اينكه آيا معاون يك وزارتخانه دولتي في نفسه با عقد قراردادي موقت موافق است، نيز گفت: من فقط نظر قانون را بايد بيان كنم چرا كه در شرايط كنوني، قادر به اعلام نظر شخصي خود در اين زمينه نيستيم. در واقع نظر وزارت كار، نظر قانون است؛ هر آنچه قانون بگويد.
وي در عين حال معتقد است هم اكنون از هر ۴نفر جوياي كار، حداقل ۲ نفر فاقد مهارت هاي لازم هستند كه در مرحله نخست بايد مهارت لازم كسب شود. از طرف ديگر مسلماً كارفرمايان با دراختيارداشتن كارگران متخصص و بامهارت، براي رسمي كردن قرارداد آنها مشكلي نخواهند داشت. فقط مشكل فعلي موجود به اشباع بازار كار مربوط مي شود، چنانچه عرضه و تقاضا در اين بازار، نامتعادل است كه اميدواريم با تسهيلاتي كه دولت از طريق اعطاي وام هاي خوداشتغالي و غيره ارائه خواهد كرد بتوانيم سالانه ۹۰۰ هزار شغل ايجاد كنيم. وي در پاسخ به پرسش ديگري مبني بر اينكه پس چرا در طول برنامه سوم توسعه ۷۵۰ هزار فرصت شغلي هم مهيا نشد، اظهار كرد: همسو نبودن قوانين و حضور وزير كار از نيمه دوم سال بر مسند اين وزارتخانه، باعث اين اتفاق شده است. مسلماً اگر در بازار كار به تعادل برسيم مي توانيم نرخ فعلي بيكاري (۳/۱۲ درصد) را به ۸ درصد تا پايان برنامه چهارم كاهش دهيم.
ماهيت كار دائم، قرارداد دائم است
در برابر اين ديدگاه، بد نيست نقطه نظرات گروه كارگري را هم بيان كنيم. نماينده كارگران در شوراي عالي كار در اين زمينه معتقد است: كانون كارگري، تدوين قراردادهاي موقت به جاي دائم را كاري ناپسند و غيراصولي مي داند؛ چرا كه ماهيت كار دائم، كارگر دائم است.به گفته داوود قادري متأسفانه در مورد تبصره ۲ ماده ۷ قانون كار تفسيرهايي انجام گرفته است كه باعث شيوع مستمر عقد قراردادهاي موقت به جاي دائم شده است. اين در حالي است كه شيوع اين شيوه قراردادها، در حقيقت امنيت شغلي و معيشتي كارگران را تحت الشعاع قرار مي دهد. در واقع وزارت كار مي تواند با ساماندهي شركت هاي پيماني كه پس از گسترش قراردادهاي موقت به شكل گسترده رشد كرده اند، مانع از قانون گريزي آنها شود.با توجه به آنكه معمولاً هر گروهي به دنبال كسب منافع گروه خود است و مسلماً در اين مبارزه زور و بازوي گروه مقابل (قشر كارفرما) بيشتر است، از اين رو كارفرمايان نظر ديگري در برابر اين ديدگاه اعلام مي كنند چنانچه وقتي از دبير انجمن توليدكنندگان سراميك پرسيده شد كه آيا قانون كار فعلي و قراردادهاي موقت را مثبت ارزيابي مي كند يا خير، وي گفت: قانون كار فعلي و به دنبال آن مفادش بيش از آنكه منافع عموم كارگران را تامين كند به حمايت از كارگران متخلف پرداخته است.به گفته سيد كمال سيد محسني، قانون كار يكي از موانع سرمايه گذاري و ايجاد اشتغال در كشور است و هيچ كارفرما و كارآفريني حاضر نيست كه منافع مجموعه خود را قرباني تعداد اندكي از افراد متخلف كند و سرمايه گذاري خود را به خطر بيندازد.
حدود نيمي از شاغلان با قرارداد موقت كار مي كنند
با وجود آنكه دبير كل كنفدراسيون صنعت ايران مخالف حذف قراردادهاي موقت كاري است و علي رغم آنكه معتقد است حدود ۴۰درصد از قشر كارگري كشور با اين گونه قراردادها فعاليت مي كنند، اما با اندكي توجه به وضعيت اشتغال در نهادها و بنگاه هاي اقتصادي به نظر مي رسد كه تقريباً نيمي از فعالان هر يك از مراكز و گاه حتي بيش از نيمي از آنها با اين گونه قراردادها مشغول به كار هستند. در واقع مدافعان كارگران بر اين باورند كه انعقاد اين قبيل قراردادها، به نوعي باعث بهره كشي و استثمار نيروي كار مي شود.
در مقابل اين ديدگاه، دكترمرتضي بهشتي- دبير كل كنفدراسيون صنعت- معتقد است: اصلاً قرارداد موقت خاصيت بهره كشي ندارد، چرا كه قراردادهاي فوق، قراردادهايي هستند كه براساس آن طرفين با رضايت و نهايت ميل خود مي پذيرند با هم كار كنند.
اين در حالي است كه بنابه نظر جامعه كارگري، كارگران به علت اشباع بازار كار و نبود فرصت شغلي، چاره اي جز پذيرش مفاد قراردادهاي موقت كار ندارند.
آنان معتقدند هيچ نيروي كاري خواهان آن نيست كه در ناامني شغلي به فعاليت بپردازد و همواره نگران تمديد قرارداد موقت به اتمام رسيده خود باشد چرا كه متأسفانه در شرايط كنوني صرف داشتن تخصص كافي، زمينه ساز ادامه بقاي كاري براي كارگران به ويژه در بنگاه هاي نيمه دولتي نيست.
بهشتي، مزاياي كارگران موقت را بيش از كارگران دائم دانسته و آن را به نفع فعالان در اين عرصه مي داند؛ حال آنكه براي سال آينده و براي نخستين بار حقوق كارگران موقت ۲۰ درصد از كارگران دائمي بيشتر تعيين شده است كه باز هم جاي امنيت شغلي و آرامش خاطر آنان را پر نخواهدكرد.نبود قرارداد موقت، بيكاري بيشترنايب رئيس كانون عالي كارفرمايان در همين زمينه گفت: انعقاد قراردادهاي موقت تا حدي بيكاري را پوشش مي دهد و نبود اين نوع قراردادها موجب بيكاري بيشترخواهد شد.
حسين احمدي زاده افزود: هم اكنون كارفرمايان با مشكلات عديده اي چون پرداخت عوارض گوناگون، ماليات هاي سنگين و واردات كالاهاي مشابه ارزان قيمت در كنار اقتصاد دچار بحران ركود تورمي مواجهند كه موجب شده است كارفرمايان از كارگران قراردادي در فعاليت كارخانه و محل كار خود استفاده كنند.
وي تأكيد كرد: در صورتي كه با وجود اين مشكلات، كارفرما ناچار به عقد قرارداد صرفاً دائم شود چاره اي جز تعطيلي واحد خود يا افزايش حجم كاري كارگران دائمي نخواهد داشت و در مقابل نيز عده اي بيكار باقي خواهند ماند.وي گفت: در صورت داشتن اقتصادي مناسب و نبود مشكلات گوناگون براي كارفرمايان، مزاياي كارگري افزايش خواهد يافت و بهره وري نيز بالا خواهد رفت چرا كه في نفسه هيچ كارفرمايي خواهان تضييع حقوق كارگران نيست.
وي در عين حال افزود: با توجه به افزايش ۲۰ درصدي حقوق كارگران موقت نسبت به دائم در سال ۸۵ كارفرمايان به اين نتيجه خواهند رسيد كه رسمي كردن نيروي قراردادي فعال، بيشتر به نفعشان خواهد بود.
نقش كارفرمايان
در شرايطي كه روز به روز بر حجم انعقاد قراردادهاي موقت كارگري اضافه مي شود و با توجه به اينكه معاون تنظيم روابط كار وزارت كار، چندي پيش مژده ساماندهي اين قراردادها تا پايان سال جاري را داده بود، اين طور به نظر مي رسد كه افزايش ۲۰درصدي حقوق كارگران موقت نسبت به دائم شايد موجب تبديل برخي از اين قراردادها به دائم گردد. البته در اين عرصه تصميم و نقش كارفرمايان بسيار مهم است و بايد ديد آيا كارفرمايان ترجيح مي دهند نيروهاي كاري فاقد امنيت شغلي در اختيار داشته باشند تا حداكثر بهره كشي كاري از آنان انجام گيرد يا آنكه مزد كمتري به ازاي هر ماه فعاليت به آنان بپردازند. در نهايت، اين گونه به نظر مي رسد كه جدا از موضع گيري جديد مسئولان وزارت كار مبني بر زمان بر بودن پروژه ساماندهي قراردادهاي موقت كار، بروز تغييرات در اين عرصه را بايد در سال آينده- به ويژه هنگام تمديد قراردادهاي موقت- مشاهده كنيم.
|