سه شنبه ۲۳ اسفند ۱۳۸۴
ليگ قهرمانان اروپا
به سوي قهرماني
002466.jpg
حسن حيدري
تقابل اينتر و آژاكس در سن سيرو
آخرين گزينه ليگ قهرمانان براي حضور در مرحله يك چهارم نهايي امشب در پايان نبرد اينترميلان با آژاكس مشخص مي شود.
اين ديدار به واسطه حضور دو تيم آث ميلان و اينترميلان در ليگ قهرمانان و استفاده مشترك از ورزشگاه سن سيرو يك هفته بعد از بازي هاي برگشت مرحله يك هشتم نهايي امشب برگزار مي شود.
آژاكس در روز ۲۲ فوريه ماه گذشته ميزبان اينترميلان بود و شروع طوفاني را هم داشت. آنها در ۲۰ دقيقه ۲ بار دروازه تيم اينتر را باز كردند. با اين نتيجه كمتر كسي فكر مي كرد نتيجه تغيير كند اما ايتاليايي ها با خونسردي به بازي ادامه دادند و موفق شدند تا در كمال ناباوري دو بار دروازه تيم آژاكس را باز كنند.
اين تساوي براي تيم اينترميلان بسيار حائز اهميت است زيرا زدن دو گل در خانه حريف براي صعود اين تيم كمك بسياري خواهد كرد. اين دو تيم يك بار در سال ۱۹۷۲ در فينال رقابت هاي جام باشگاه هاي اروپا در روتردام با هم روبه رو شدند كه تيم آژاكس رؤيايي آن زمان با دو گل يوهان كرايف اسطوره فوتبال هلند موفق به شكست اينتر شد تا جشن قهرماني را برپا كنند. اين دو تيم تاكنون ۴ بار با هم ديدار كرده اند كه در آن دوبار اينترميلان به پيروزي رسيد و يك بار نيز آژاكس و يك بازي نيز به تساوي انجاميده است.
پيروزي اينتر به دو بازي در سال ۲۰۰۲ برمي گردد كه در بازي رفت يك بر صفر و بازي برگشت حريف را در هلند شكست داده است.
اگر اينتر بتواند در اين بازي پيروز شود در ۳۰۳ بازي در ليگ قهرمانان به پيروزي ۱۵۰ خواهد رسيد.
تيم آژاكس در بازي رفت عليرغم امتياز ميزباني با لشكري از مردان مصدوم روبه رو بود كه همين امر موجب شد آنها برنامه هاي خود را در زمين به خوبي پياده نكنند. سرآمد اين بازيكنان توماس گلاسك بود كه به ديدار رفت نرسيد.  آژانس اين بار با در اختيار داشتن كليه نفرات خود ديدار برگشت را برگزار مي كند. علاوه بر گلاسك كاپيتان تيم زدينك گريوگرا مدافع راست و سنجايادر را در اختيار نداشت. دني بيلاند سرمربي آژاكس درمورد نتيجه بازي رفت مي گويد: ما در مقابل يكي از بهترين تيم هاي اروپايي به نتيجه مساوي رسيديم. من قبل از بازي به بازيكنان آژاكس گوشزد كرده بودم كه در بازي خانگي نبايد گلي را دريافت كنند اما با اشتباهات در خط دفاعي اين گونه نشد. البته هنوز فرصت براي پيروزي ما وجود دارد و ما به هيچ عنوان نااميد نيستيم.
تيم آژاكس برخلاف فصل پيش اكنون روزهاي خوبي را در باشگاه هاي هلند سپري نمي كند و در حال حاضر در مكان هفتم قرار دارد. بيلاند ملي پوش سابق تيم ملي هلند در اين باره مي گويد: ما در اين جام اميد زيادي نداريم و به همين جهت قصد داريم تمام توان خود را روي اين بازي متمركز كنيم تا فصل آينده هم در ليگ قهرمانان حضور داشته باشيم. اينتر آخرين شانس ما براي تحقق اين آرزوست.
آژاكس در اين بازي با سيستم ۳-۳-۴ به ميدان مي رود؛ يك بازي انتحاري كه در صورت باز كردن دروازه اينتر راه صعود آنها هموار مي شود.
مارتين استيكلينبرگ دروازه بان سوئدي آژاكس دروازه بان اصلي اين تيم است. در خط دفاع طرابلسي، ورمالن و خوان فران بازي مي كنند. در خط مياني گلاسك، مادورو مراولاف ليندبرگ سه مهاجم آژاكس نيز عبارتند از روسلز، روزنبرگ و هانتلارا كه روز بسيار سختي را با مدافعان اينتر خواهند داشت.
آژاكس تيم رؤيايي دهه هفتاد كه سه بار اين جام را از آن خود كرد حالا در انديشه اين است كه دوباره قد علم كند و بار ديگر نام خود را بر سر زبان ها بيندازد. البته بايد ديد آيا از مانع اينتر خواهد گذشت يا در سن سيرو از جام خداحافظي مي كند.
نراتزوري ها كه در ايتاليا به اين نام ملقب شدند تاكنون دو بار در سال هاي ۶۵ و ۶۴ جام قهرماني باشگاه هاي اروپا را از آن خود كرده اند. مانچيني بعد از گذشت ۴۱ سال در پنجاهمين سالگرد جام يوفا براي فتح اين جام دورخيز كرده است.
اينتري ها براي اين ديدار تنها يك مشكل دارند آنها روز شنبه يك بر صفر در سن سيرو مقابل سامپدوريا پيروز شدند و به فاصله كمتر از ۷۲ ساعت بايد ميزبان آژاكس باشند كه خستگي ناشي از اين بازي ممكن است بر روند كار اينتر تأثيرگذار باشد. تيم پيروز اين ميدان در بازي مرحله نيمه نهايي به مصاف بنفيكا مي رود. در بازي رفت نيز ميزبان خواهد بود. اگرچه بنفيكا خود اكنون يك مدعي است اما بازي با تيم هاي ديگر اين مرحله يعني آ ث ميلان، آرسنال، يوونتوس نشان مي دهد كه در اين جام با قرعه نسبتا خوبي روبه رو شده اند.
اگر اينتر بتواند بر آژاكس فائق آيد در مرحله نيمه نهايي با برنده ديدار آرسنال و يوونتوس روبه رو خواهد شد. اينترميلان اگر بتواند در اين بازي به پيروزي برسد در سيصدوسومين بازي اش به ليگ قهرمانان به ركورد يكصدوپنجاه پيروزي مي رسد. روبرتو مانچيني در اين باره مي گويد: آژاكس تيم قدرتمندي است و ما بايد خود را به دو تيم ديگر ايتاليايي برسانيم.
براي اين بازي برنامه تاكتيكي ويژه اي داريم تا با از كار انداختن خط مياني آژاكس بتوانيم در ميانه ميدان نبض بازي را در اختيار بگيريم. آژاكسي ها در ۷ بازي گذشته خود مقابل تيم هاي ايتاليايي به پيروزي نرسيده اند و اين به ما اطمينان خاطر مي دهد كه مي توانيم اين ركورد را بيشتر كنيم. مانچيني در ادامه مي افزايد: اينترميلان فصل پيش تا مرحله نيمه نهايي جام باشگاه هاي اروپا راه يافت اما برابر آث ميلان حذف شد ما ديگر نمي خواهيم به راحتي اين جام را از دست بدهيم. اصلي ترين هدف مديران اينتر خروج از اين مرحله و رسيدن به فينال است كه كار دشواري به نظر نمي رسد. گرچه در ادامه راه در صورت پيروزي مقابل آژاكس كه دور از دسترس نيست با آرسنال يا يوونتوس ديدار خواهيم كرد.
اينترميلان بايد در اين بازي در خط دفاع استحكام بيشتري داشته باشد زيرا در صورت دريافت يك گل در خانه كار بسيار دشوار خواهد شد.
مانچو در اين بازي با سيستم ۲-۴-۴ به ميدان مي رود. تولدو دروازه بان مصدوم اينتر حالا ديگر اميد اول آنها درون دروازه است تا از بابت اين ناحيه مطمئن باشند.
زانتي، كوردوبا، والتر ساموئل و جوزپه فاوالي در خط دفاع حضور دارند. اين تركيب در كالچو يكي از بي نقص ترين خطوط دفاع به شمار مي رود.
نقطه قوت اينتر نسبت به آژاكس در خط مياني است جايي كه پر از نام هاي بزرگ و سرشناس است. لوئيز فيگو، دژان استانكوويچ، ديويد پيزارو و كيلي گونزالس حضور دارند. مارتينز و آدريانو كه حالا چلسي خواهان خريد اوست دو مهاجم اينتر در اين بازي در خط حمله قرار مي گيرند.
اينتر اگر بتواند فاتح اين ميدان باشد سهميه ايتاليا در مرحله يك چهارم نهايي به سه تيم مي رسد. بعيد نيست كه مثل چند سال قبل باز هم دو تيم ايتاليايي به فينال برسند. به نظر شما آيا اين مهم تحقق مي يابد يا هر سه تيم ايتاليايي البته در صورت صعود اينتر در مرحله يك چهارم نهايي حذف خواهند شد؟
ليگ قهرمانان بدون رئال، چلسي و ليورپول
مرحله يك هشتم نهايي ليگ قهرمانان هفته گذشته ديدارهاي برگشت خود را پشت سر گذاشت و در اين راه سه غول فوتبال اروپا از جام كنار رفتند. حذف چلسي قابل پيش بيني بود چون در خانه دو بر يك شكست خورده بود و اگر پنالتي مشكوك دكتر مرك نبود آنها در بازي برگشت هم با يك گل مغلوب بارسلونا مي شدند. اكنون فقط قهرماني در اين جام كاتالانها را ارضا مي كند. تساوي يك بر يك اين تيم در نيوكمپ باعث صعود تيم ريكارد به مرحله بعدي شد.
قرباني ديگر از انگليس ليورپول بود. اين تيم كه فصل پيش با چاشني شانس قهرماني را از آن خود كرد و با تبصره يوفا به ليگ قهرمانان راه يافت اين بار در خانه مقابل بنفيكا زانو زد تا تمام راه ها براي صعود اين تيم بسته شود.
حالا اين دو تيم انگليسي از جام كنار رفته اند و آرسنال را تنها گذاشته اند. بنفيكا در بازي رفت با تنها گل زائو مدافع برزيلي خود فاتح ميدان شده بودند اما اين پيروزي نمي توانست ضامن صعود بنفيكا باشد و اكثر كارشناسان عقيده داشتند كه ليورپول قادر به جبران اين نتيجه خواهد بود. اما ضربات شوك آور تيم پرتغالي باعث شد تا بنفيكا كه به رهبري رونالد كومان به مرز رسيدن به موفقيتي بزرگ رسيده است براي دومين بار در اين فصل بعد از منچستريونايتد حالا ليورپول را با تمامي ادعاهايش حذف كند. سابر و ساوميكولي دو گلزن بنفيكا در اين بازي بودند كه گل سابروسا بسيار ديدني و جذاب بود.
بنفيكا آخرين بار در سال هاي ۶۲ و ۱۹۶۱ فاتح رقابت هاي ليگ قهرمانان اروپا شده است. آخرين تيم پرتغالي كه در ليگ قهرمانان فاتح اين جام شد پورتو بود كه در سال ۲۰۰۴ به رهبري مورينيو برابر موناكو به پيروزي رسيد. حالا بنفيكا پا در جاي پورتو گذاشته است. البته مانع بعدي بنفيكا در مرحله يك چهارم نهايي بسيار قدرتمند تر از ليورپول و منچستريونايتد است. اين تيم خود غول كشي است كه باعث شد چلسي تحقيرآميز جام را ترك كند.
بله درست حدس زديد منظور ما بارسلونا است با مجموعه اي از ستارگان بي بديل كه حالا فقط به قهرماني فكر مي كند. البته هيچ چيز در فوتبال قابل پيش بيني نيست. آنها در بازي رفت به نيوكمپ خواهند رفت و شانس آنها براي صعود انجام بازي برگشت در ليسبون است.
تقابل انديشه هاي كومان و ريكارد هلندي دو همبازي گذشته و دو دوست صميمي در آژاكس بسيار ديدني خواهد بود.
بنفيكا آخرين بار در سال ۱۹۹۰ به فينال ليگ قهرمانان راه يافت و به مصاف آث ميلان رفت اما با گل مربي حال حاضر بارسلونا يعني فرانك ريكارد بازي را باخت و از رسيدن به مقام قهرماني بازماند.
حالا فرصت مناسبي است تا پرتغالي ها از اين مربي هلندي انتقام بگيرند.
بازگشت ويرا به هايبري
يوونتوس را بايد خوش شانس ترين تيم مرحله يك هشتم نهايي لقب داد زيرا اين تيم درحالي كه تا دقيقه ۸۸ با تساوي يك بر يك مقابل وردربرمن متوقف شده بود روي اشتباه ناشيانه دروازه بان حريف فرصت بادآورده اي را به دست آورد تا امرسون با ضربه اي آرام كاخ آرزوهاي ماركوس شاف را ويران كند.
اما يوونتوس در قرعه كشي با خوش شانسي مواجه نشد و بايد به مصاف آرسنال برود كه در مرحله پيشين رئال مادريد را حذف كرد. در اين بازي جدال بسيار ديدني را شاهد خواهيم بود. ويرا بار ديگر به هايبري مي رود. از سوي ديگر تيري آنري كه زمان كوتاهي را در يوونتوس بود، با بي مهري ايتاليايي ها مجبور به ترك يووه شد.
آرسن ونگر در اين باره مي گويد: ما اطمينان داريم كه به اندازه ليورپول فصل قبل قدرت داريم كه قهرمان اروپا شويم.
آرسنالي ها كه در چندين سال اخير از اين مرحله بالاتر نرفته اند اين بار مي خواهند طلسم ناكامي هاي خود را از بين ببرند اگرچه خط دفاع آرسنال با مشكلات زيادي روبه رو است و بايد ديد ترزگه و ابراهيموويچ هم مثل رائول دروازه خالي را نمي توانند باز كنند؟ آرسنال برخلاف بازي رفت در سانتياگو برنابئو كه باعث تحسين بسياري شد و به پيروزي يك بر صفر آنها انجاميد در بازي برگشت در هايبري نمايش نااميدكننده اي را ارايه داد، اين بار برخلاف بازي قبلي آرسنال بازي رفت را در خانه انجام مي دهد و سپس به تورين سفر مي كند.
بعد از اينكه ميلان موفق شد در سن سيرو با پيروزي قاطع چهار بر يك بايرن مونيخ پرمدعا به ويژه اليوركان دروازه بان اين تيم را در هم بكوبد اين تيم به جمع مدعيان قهرماني اضافه شد. شايد تصور فينال بارسلونا و آث ميلان بسيار جذاب تر بود اما متاسفانه اين دو تيم درصورت موفقيت در مرحله يك چهارم نهايي با هم در نيمه نهايي ديدار مي كنند.
البته كارلو آنجلوتي به خوبي به قدرت بازيكنان ليون واقف است زيرا آنها در مرحله مقدماتي با عبور از روي جنازه رئال مادريد به اين مرحله رسيدند. رئالي كه به هيچ عنوان طراوت سال هاي گذشته را باوجود تمام ستارگانش نداشت.
بازي رفت در ژرلان است و بازيكنان ليون كه به شيرهاي فرانسوي ملقب شده اند خود را براي يك پيروزي پرگل آماده مي كنند. سيدني گوگو بعد از يك بازي محروميت به تركيب اصلي ليون بازمي گردد تا خط آتش اين تيم با او و ويلتورد تكميل شود. علاوه بر خط حمله قدرتمند ليون بايد جونينهو ستاره برزيلي ليون و مالورا را هم اضافه كرد كه با هدايت ژرارد هوليه استحقاق صعود به مرحله بعدي را دارند. فرانسوي ها از تيمي كه ۴ دوره قهرماني متوالي در لاشامپيونا را دارد و اكنون نيز در آستانه پنجمين قهرماني هستند فقط يك جام اروپايي مي خواهند آن هم جام قهرماني ليگ قهرمانان اروپاست.
البته ميلان نيز مي داند اگرچه در بازي رفت هر اتفاقي رخ دهد در سن سيرو فرصت جبران است. آنها به اندازه كافي ستاره دارند كه در لحظات بحراني حريف را مقهور قدرت خود كنند.
در آغاز راه بازي هاي ليگ قهرمانان ويارئال كمترين شانس را براي رسيدن به اين مرحله داشت اما اكنون با حذف رئال مادريد اين تيم در مرحله يك چهارم نهايي خود را مي بيند. اگرچه ويارئال با تساوي يك بر يك در خانه و به لطف گل زده بيشتر در خانه حريف به مرحله بعدي راه يافت.
در مادريگال بازيكناني نظير فورلان، سورين، ريكلمه، تاكيناردي به رهبري پلگريني تيم اين منطقه را تا مرحله يك چهارم نهايي رهنمون كردند. ويارئال با يك شانس بزرگ ديگر روبه رو شده است. اين تيم در قرعه كشي بار ديگر مثل مرحله يك هشتم نهايي در بازي رفت ميهمان است و بازي برگشت را بايد در خانه برگزار كند. بدون شك پيش بيني براي نتيجه ديدار ويارئال با برنده اينتر و آژاكس بسيار دشوار است.
برنده اين مرحله در نيمه نهايي بايد با تيم پيروز ديدار آرسنال و يوونتوس روبه رو شود.
ديدارهاي مرحله رفت روز سه شنبه ۸ فروردين و ديدارهاي برگشت روز ۱۵ فروردين ۱۳۸۵ برگزار مي شوند.

ورزش
اقتصاد
اجتماعي
انديشه
ايران
سياست
فرهنگ
موسيقي
|  اقتصاد  |   اجتماعي  |  انديشه  |  ايران  |  سياست  |  فرهنگ   |  موسيقي  |  ورزش  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |