هفت سين
عكس: مسعود خامسي پور
حبيب الله عسكري
|
|
شواهد تاريخي نشانگر آن است كه ايرانيان باستان به دليل باورهايشان داراي آداب و مراسم فراواني بوده اند ولي امروزه عليرغم آگاهي ايرانيان به آن مراسم عملاً تعداد محدودي از آنها مورد توجه مي باشد.
آنچه امروز به عنوان آيين هاي باستاني ايراني از جمله چيدن سفره هفت سين به ما ارث رسيده است در تاريخ بسيار دور اين مرز و بوم ريشه دارد.
احترام مردم سرزمين آريان به عدد هفت به قبل از ظهور زرتشت و متعلق به دوران پرستش ميترا و مراتب هفتگانه روحانيت آن دارد.
پس از گرايش مردم ايران زمين به تعليمات زرتشت پرستش خدايان ديرين آناهيتا، ميترا به جز دائيوها به كلي منسوخ نشد و قسمتي كه با دين اخير مباينت نداشت محفوظ مانده و با باورهاي جديد آميخته شد.
در اين راستا پس از ظهور اسلام نيز پارسيان به حراست از ريشه هاي فرهنگي خود همت نموده و با تعاليم نو سازگاري نمودند.
به همين دليل عدد هفت و علاقه مندي به آن كه متعلق به دوران ديرين بود پس از ظهور زرتشت در هزار سال قبل از ميلاد مسيح و ظهور اسلام تا به امروز در فرهنگ ملي پايدار ماند و كاربرد عدد هفت در سفره هفت سين و ساير موارد فرهنگي و ادبي نمايان و مورد علاقه و مصطلح گرديد. مانند هفت خوان رستم، هفت روز هفته، هفت اورنگ، هفت پيكر، هفت دستگاه موسيقي و :
هفت شهر عشق را عطار گشت
ما هنوز اندر خم يك كوچه ايم
و يا فردوسي در شاهنامه مي فرمايد:
ز سم ستوران در اين پهن دشت
زمين شش شد و آسمان گشت هشت
و بالاخره هفت سين كه همراه با نو شدن سال و بالاخص طبيعت همراه است.
سفره هفت سين براساس تعاليم زرتشت مبتني بر دوآليسم است كه بيزاري از پلشتي ها، سياهي، سرما و بيماري و در مقابل آن احترام به پندار نيك، سپيدي ها و گرما و شادي است. اصل سفره ترمه اي است چهار گوش و سوزن دوزي شده به ابعاد هفت وجب و هفت وجب كه روي يك تخته قالي دستباف با طول و عرض بيشتر و روي زمين گسترده مي شود و اقلام آن به شرح زير در آن گذارده مي شود اقلام اصلي بايستي حرف اول نامشان با حرف فارسي سين شروع گردد، كه ملهم از باور به هفت فرشته نيكي يعني سلامتي، كاميابي، فرخندگي، بهرورزي، شادي و مسرت ،شيريني و تولد زندگي نو مي باشد.
۱- سبزه: يك هفته قبل از اتمام سال كهنه مقداري دانه گندم و يا عدس در بشقابي مدور ريخته شده و آبياري مي گردد تا در آغاز سال نو جوانه زده و سبز گردد. براي جلوگيري از نابساماني آن و هنر تزئيني روباني قرمز و يا سفيد به شكل حلقه به دور آن كشيده مي شود .سبزه از اجزاء اصلي سفره است كه همزمان با بيداري طبيعت و آغاز سال نو سبز مي گردد و مظهر آغاز زندگي نو و همراهي انسان با طبيعت است .سبزه تا روز سيزدهم فروردين نگهداري و در اين روز همزمان با گشت و گذار در طبيعت نو شده به آب روان سپرده مي شود.
۲- سير: در گذشته پزشكان به دليل خواص آن در جلوگيري و درمان بسياري از بيماريها از اين ميوه پرسود به اشكال مختلف استفاده مي كرده اند و لذا سير سمبل سلامتي تلقي مي گردد.
۳- سنجد: پارسيان به واقع اعتقاد داشتند كه وقتي درخت سنجد و يا كُنار شكوفه مي كند خوردن ميوه آن سبب مي گردد انسانها عاشق شده و به هم مهر بورزند به همين دليل در آغاز بهار آدميان همراه با طبيعت حال دگرگونه و خوشي مي يابند يامقلب القلوب والابصار يا مدبر الليل و النهار يا محول الحول و الاحوال حول حالنا الي احسن الحال.
۴- سماق: يادآور رنگ سرخ خورشيد و پيروزي روشنايي بر اهرمن تاريكي است.
۵- سركه: مظهر سالخوردگي و شكيبايي است چرا كه هر قدر به سالهاي ماندگاري آن افزوده مي شود ارزنده تر است.
۶- سيب؛ سمبل زيبايي و سلامتي است به گفته پزشكان خوردن يك عدد سيب در روز سلامتي انسان را تضمين مي كند. سيب هديه عشاق به يكديگر است و سرخي آن كه يادآور سرخي آتش و متضاد زردي است قابل احترام مي باشد.
۷- سمنو؛ از پختن جوانه گندم تهيه مي شود و از طعم شيرين آن حلاوت و شيرين كامي استنباط مي شود بنابراين باور بر اين است كه وجود آن در سفره براي افراد خانواده در سال نو شيرين كامي به ارمغان مي آورد.
علاوه بر اقلام اصلي چند مورد اقلام فرعي به نيت بركت در سفره هفت سين افزوده مي شود كه جزيي از سنت هاي ايراني به حساب مي آيد.
گذاشتن چند سكه به نيت ثروت و دارندگي، يك عدد سيب قرمز يا پرتقال در درون ظرفي كروي مملو از آب كه نمايانگر حركت زمين در كهكشان بوده و تغيير سال كهنه به نو را تداعي مي كند بعضي ايرانيان اعتقاد دارند همزمان با تحويل سال نو كره زمين قدري جابجا شده و لذا سيب درون آب ساكن اندكي مي چرخد. از آداب ديگر اين است كه چند قطعه ماهي قرمز درون تنگي بلورين و پر از آب به سفره اضافه مي شود. به اين اعتقاد كه ماهي سمبل زندگي و آب مظهر روشني و پاكي است. ماهي ها مثل سبزه تا روز سيزدهم نگهداري و سپس در روز سيزده بدر به آب رودخانه افكنده مي شوند. در صورت مرگ ماهي قرمز در سفره هفت سين بلاگردان اعضاي خانواده شده بدي و بلا از آنان دور مي گردد.
يك سبد تخم مرغ كه آب پز شده و محتواي آنها كاملاً سفت شده باشد به رنگهاي مورد احترام پارسيان شامل قرمز، سبز و آبي كه با مهارت هنري رنگ آميزي شده باشد به عنوان بركت در سفره هفت سين گذاشته مي شود .در قرون اخير تخم مرغ ها به عنوان عيدي به كودكان هديه مي شود. گذاشتن يك سبد آتش افروخته در سفره به واسطه احترام به آتش جزء سنن است ولي امروزه شمع روشن جاي آن را گرفته است در تكميل آن آينه به عنوان اثري هنري كه نمايانگر بازتاب نور و روشني و همچنين خصايص انساني است مورد استفاده قرار مي گيرد. از زمان گسترش اسلام تحت تأثير باورهاي آن ايرانيان از قرآن نيز بهره برده و هنگام تحويل سال نو با خواندن و نگرش بر كلمات آن اعتقاد دارند.
شيريني هاي ايراني الاصل مثل گز، قطاب، سوهان و شيريني هاي خانگي كه هنر بانوان ايراني است اخيراً تزئين بخش بيشتر سفره هفت سين شده است.
اگرچه سفره هفت سين، مراسم نوروز، سيزده بدر و امثال آن يك سنت پسنديده است ولي اين چند در مقابل مراسم بازمانده از فرهنگ ايران باستان اندك است. سنت هايي كه با ريشه نيكي، نيكوكاري، شكرگزاري نزد پروردگار مي باشد ما را به انديشه وامي دارد كه در حفظ سنت هاي پاك و ارزشمند خود كوشا باشيم.
|