گفت وگو با اسفنديار معتمدي، مؤلف كتاب هاي فيزيك متوسطه و كارشناس آموزش علم
كاروان علم در راه مدرسه ها
|
|
با خبر شديم كه گروهي از علاقه مندان به ترويج علم، كارواني به راه انداخته و در مدرسه ها و مناطق آموزش و پرورش كشور به آزمايش، نمايش و سخنراني علمي مشغولند و دانش آموزان را به انجام فعاليت هاي علمي و خلاقانه برمي انگيزانند. اين گروه كه با هدايت اتحاديه انجمن هاي علمي آموزشي معلمان فيزيك ايران و همراهي برخي از تشكل هاي غير دولتي و شخصيت هاي علمي تاكنون در برخي از شهرها كاروان علم تشكيل داده، از سوي برخي نهادهاي دولتي از جمله سازمان پژوهش و برنامه ريزي آموزشي نيز مورد حمايت قرار گرفته است. براي آشنايي با هدف و انگيزه اين گروه، با اسفنديار معتمدي مؤلف كتاب هاي درسي فيزيك دوره دبيرستان و كارشناس آموزش علوم كه خود از طراحان اين طرح است گفت وگويي انجام داده ايم كه در پي مي آوريم.
* چه شد كه به فكر راه اندازي كاروان علم افتاديد؟
- من از نخستين سال خدمتم در آموزش و پرورش (۱۳۴۱) در تلاش بودم كه تازه هاي علم را بياموزم و آموزش دهم. بر اساس همين نيت، در دبيرستان سعدي شهرضا انجمن علم و ادب را تشكيل دادم. در اين انجمن، سخنراني هاي علمي و ادبي توسط دانش آموزان و دبيران به طور هفتگي انجام مي شد و خلاصه آنها در نشريه مدرسه به صورت پلي كپي چاپ و منتشر مي شد. از سخنرانان دانش آموز آن انجمن، آقايان دكتر مجتبي جعفرپور و دكتر محمد صادق نهضت استادان گرامي بودند. در سالهاي بعد هم با ترجمه، تأليف و سخنراني اين هدف را دنبال كردم.
در آغاز دهه ۷۰ با شركت چند نفر از كارشناسان دفتر برنامه ريزي و تأليف كتب درسي سازمان پژوهش و برنامه ريزي، تحولي در آموزش علوم در ايران به وجود آمد و هدف هاي جديدي براي آموزش علوم تعريف شد و برنامه و كتاب و معلم و ارزشيابي را دگرگون كرد. من هم يك نفر از برنامه ريزان اين جمع علاقه مند بودم كه در تأليف كتاب و آموزش معلمان شركت داشتم.
پس از آن كه برنامه جديد آموزش علوم در كشور عملي شد، به دعوت معلمان و مسئولان به شهرها و استانهاي كشور سفر مي كردم و در كلاس هاي درسي، هدف هاي برنامه و روش هاي اجرا و اصولاً نگاه نو به آموزش و پرورش را با معلمان بحث و بررسي مي كرديم و به اين وسيله پيوندي با هم مي يافتيم كه در بالا بردن سطح آموزش و پرورش كشور مؤثر بود. پاسخ دادن به نياز معلمان و احساس اثربخشي و رضايت خاطري كه برايم حاصل مي شد شوق دروني من بود تا آن كه عضويت در انجمن ترويج علم ايران ، نوآوران آموزشي و مسئوليتي كه در اتحاديه انجمن هاي علمي- آموزشي معلمان فيزيك بر عهده ام گذاشتند، به فكر افتادم كه در سال جهاني فيزيك(۲۰۰۵م/۱۳۸۴) كاروان علم را به راه اندازيم.
* هدف و سازمان و برنامه كاروان علم چيست؟ چه مي خواهد بكند؟ با كمك چه افرادي؟ با چه بودجه اي؟ در چه مدتي و براي چه گروه هايي؟
- هدف كاروان علم، ايجاد انگيزه در دانش آموزان و معلمان براي رسيدن به خودباوري، علم باوري و ارتقاي ذهن علمي آنها و توليد علم در جامعه ايراني است. مشاهده كوشش هاي گروهي از معلمان و دانش آموزان و نوآوري و خلاقيت آنها سبب شد كه كاروان علم به راه افتد تا عشق و علاقه و تجربه اين گروه را به گروه هاي ديگر القا و منتقل كند و حاصل آن يك جنبش همگاني در علم آموزي كشور شود.
ما مي خواهيم عشق و علاقه اي را كه در استاداني چون احمد آرام، احمد بيرشك، دكتر محمود حسابي، دكتر محمود بهزاد، غلامحسين مصاحب، اصغر نوروزيان و هزاران عاشق ديگر به علم و انسان و ايران احساس كرديم، به ديگر سازندگان در اين كشور منتقل كنيم و همه با هم ايراني آزاد و آباد بر مبناي معنويت و اخلاق بسازيم.
در اين راه همه به ما كمك مي كنند. دست هاي آزمايشگر و ذهن هاي پويايي تاكنون ما را مدد كرده و خواهند كرد. آنهايي كه به رشد و تعالي انسان و ايراني مي انديشند فراوانند. وقتي احساس شد كه در اين راه افرادي نه به دنبال جاه و جلال و مال و منال هستند، ياري بخش خواهند شد. خداوند ياري بخش است و مردان و زناني را در مسير كاروان قرار مي دهد كه بر سرعت و گسترش آن بيفزايند.
افرادي در راهمان قرار مي گيرند كه اتوبوس كاروان را فراهم مي كنند تا مدرسه به مدرسه بگرديم و دانش آموز و معلم نوآور و خلاق را بيابيم و كارش را به ديگران عرضه كنيم و اگر با هديه اي هم بر فعاليتش مي افزايد، هديه خواهيم داد. سرمايه ما عشق ماست و ياور اصلي خدا و مردماني هستند كه به راه او مي روند.
* اهميت و ضرورت تأسيس كاروان علم چيست؟
- اهميت كاروان علم در وظيفه و تكليفي است كه بر عهده دارد. جامعه امروز يك جامعه علمي و فني است. همه مسائل مربوط به توليد و توزيع و مصرف بر اساس علم و فناوري صورت مي گيرد.
جامعه ايراني حدود دو قرني است كه مصرف كننده علم و فناوري غرب است. بخشي از اين علم و فناوري هاي وارداتي با فرهنگ غني و كهن ما سازگار نيست و لازم است كه ما براي حل مسائل زندگي خود، راه هاي ايراني بيابيم. كاروان علم يك بيدارباش به جامعه آموزشي ماست. ما مي خواهيم به معلم ايراني خود بگوييم هر دانش آموز يك چشمه علم و انديشه است. دست هاي او و ذ هن او را آزاد بگذاريد تا به توليد علم و فناوري بپردازد. آن گاه چشمه ها را به هم خواهيم پيوست و جويباري از علم و معرفت را در جامعه به جريان خواهيم انداخت و همه عقب ماندگي هاي تاريخي خود را جبران خواهيم كرد. كاروان علم مي خواهد به معلم و دانش آموز بگويد تو مي تواني و بايد بكوشي تا توانايي خود را افزايش دهي و پله پله تا مقام انسان و انسانيت بالا روي. وقتي معلم و دانش آموز ما، اين پيام را از معلم و دانش آموزي كه خالصانه بيان مي كند، بشنود، باور مي كند و به تلاش برمي خيزد.
* آيا تاكنون كاروان علم شما به جايي رفته و كاري كرده است؟
- بله. كاروان علم در ۲۵ مهرماه ۸۴ به پژوهش سر اي دانش آموزي اسلامشهر رفت. در آن جا ۳۰ گروه دانش آموزي مشغول آزمايش و نشان دادن كارهاي خود شدند. گروه بسياري از معلمان و دانش آموزان كار كوره هاي آفتابي و تلسكوپ هاي نجومي را ديدند. بازديدكنندگان آزمايش هاي بسيار جالب آقاي مرتضي محمدي وند مسئول پژوهش سر اي دانش آموزي اسلامشهر و آقاي سيد مرتضي جدي آراني، كارشناس سازمان پژوهش را ديدند و مشوق كاروان علم شدند.
سه هفته بعد تجربه كار اسلامشهر به پژوهش سر اي دانش آموزي منطقه يك تهران منتقل شد. در آن جا استاد اصغر نوروزيان از۷۰ سال تجربه هاي معلمي خود، از تأسيس نخستين آزمايشگاه در تبريز و تهران، از تأليف كتاب هاي فيزيك در ،۱۳۲۴ تأسيس انجمن معلمان علوم تجربي ايران و تدريس در راديو و تلويزيون سخن گفت و از پدر فيزيك ايران دكتر حسابي با نيكي ياد كرد.
تجربه مهم ديگر ما در منطقه رودبار گيلان بود. در روز ۲۳ آبان ماه كاروانيان بر مركبي نه چندان مناسب سوار شدند و در دبيرستان ۲۲ بهمن شهر منجيل در ميان استقبال مسئولان آموزش و پرورش و دانش آموزان وارد شهر شدند و در جلسه اي حضور يافتند كه معلمان و دانش آموزان حضور داشتند.
در آن جا بود كه دانش آموزان براي نخستين بار آزمايش هايي با جريان ولتاژ بالا را ديدند و مشاهده كردند كه عملاً از چوب و زغال هم، الكتريسيته مي گذرد.
در اين جلسه بود كه از ميان جمعيت حاضر آقاي دكتر ملكي برخاست و با سخنان انديشمندانه خود به ياري كاروانيان شتافت و سخن هاي جالب درباره آلبرت انيشيتين و سال جهاني فيزيك گفت و مسئول كاروان هم از فرصت به دست آمده استفاده كرد و گفت: از حضور جناب دكتر ملكي درخواست داريم كه سخنرانيهاي ماهانه و علمي در رودبار اجرا شود و همچنان كه مايكل فارادي در لندن يك و نيم قرن پيش به اين كار اقدام كرد و منشأ تمدن اساسي شد، شما نيز به اين كار اقدام كنيد.
در حالي كه معلمان فيزيك سخت به آزمايش ها توجه داشتند، از ايشان خواسته شده كه نخستين مجله علمي را در رودبار تأسيس كنند و در آن از توربين بادي اين شهر و از سد و توربين هاي آبي آن بحث كنند. آقاي جهانبخش جلوه، مدير منطقه قول دادند كه اين كار حتماً صورت خواهد گرفت.
جالب بود كه وقتي روز بعد در كنفرانس آموزش فيزيك ۲۶-۲۴ آبان در رشت شركت كرديم و ديدار دوستان صادق و آگاه- دبيران فيزيك سراسر كشور- نصيبمان شد از موفقيتي كه كاروان علم در منجيل به دست آورده، خوشحال شدند و به دعوت كاروان پرداختند.
اين كاروان ۹ ، ۱۰ و ۱۱ آذرماه به شهرستان تنكابن رفت و در آن جا علاوه بر فعاليت هاي دانش آموزان و معلمان، آقايان حيدري فرد، محمدي وند و جدي آراني به انجام آزمايش پرداختند و آقايان رنجبران و شاهرخ لقايي در زمينه انرژي اتمي و توليد ابزارهاي الكترونيكي آموزشي به بحث و گفت وگو پرداختند.
* آيا مسئولان كار هم در اين راه مددكار بوده اند؟
- بسياري از افراد و سازمان ها قول هاي مساعد داده اند. اميد است پس از آن كه قول آنها عملي شد، از آنها ياد كنيم. تاكنون قول مساعد رياست محترم مجلس شوراي اسلامي و همكاري خوب رئيس سازمان پژوهش و برنامه ريزي درسي و مديركل دفتر ارتقاي آموزش و پرورش ، دبيران آزمايشگر و استقبال مناطق آموزشي كشور به ويژه دبيران فيزيك عضو اتحاديه علمي- آموزشي معلمان ايران، اميدبخش و مدد كار كاروان علم بوده است.
|