دوشنبه ۱۴ فروردين ۱۳۸۵
بمب هاي الكترومغناطيسي زندگي بشر را به ۲۰۰ سال گذشته بازمي گردانند
بودن يا نبودن، مسئله اين نيست!
عميد نمازي خواه
شايد بارهاجمله «بودن يا نبودن، مسئله اين است» را شنيده ايم، ولي سردمداران كشورهاي گوناگون دنيا،  كمتر به اين جمله معتقدند. كشورهايي چون آمريكا، روسيه و چين علاوه بر در نظر داشتن وضعيت كنوني كشورها، به ويژه در تسليحات نظامي بعد ديگري را نيز به اين جمله اضافه مي كنند و آن «چه خواهد بود» است.
002724.jpg
002727.jpg
002730.jpg
002733.jpg
رقابت اساسي تسليحاتي در زمان جنگ سرد بين آمريكا و شوروي بود و آنها همواره به دنبال ساخت تسليحات نظامي بودند كه جوابي براي كشور مقابل باشد.
هم اكنون احتمال ساخت سلاحهايي وجود دارد كه ما آنها را تنها در فيلم هاي تخيلي ديده ايم. يكي از اين سلاحها بمب هاي الكترومغناطيسي هستند كه در اين نوشتار به گزارشي مختصر از پيشينه ساخت و شيوه عملكرد آنها مي پردازيم.
تصور لحظه اي زندگي بدون نيروي الكتريسيته(برق)، وابستگي انسان ها را به اين انرژي چند برابر مي كند،  البته الكتريسيته هم مانند ديگر انرژيها تا هنگامي كه در دسترس است حضورش احساس نمي شود، ولي امان از وقتي كه برق خانه ما براي چند ساعتي قطع شود. حال اگر كمي مسئله را وسيع تر نگاه كنيم و قطع شدن برق را براي يك شهر يا كشور در نظر بگيريم، چه خواهد شد؟
ابتدا، تمام ارتباطات از قبيل تلفن، پست الكترونيك، تلويزيون و راديو از كار مي افتد. كارخانجات توليدي نمي توانند به كار خود ادامه دهند. محتويات سردخانه ها و انبارهاي مواد غذايي فاسد مي شود و تنها در چندين ساعت ميلياردها دلار ضرر به كشور يا شهر وارد مي شود. حتي نيروهاي نظامي و دولتها نيز از ادامه فعاليت باز مي مانند. اين مشكلات تنها گوشه اي از فاجعه نبود انرژي الكتريسيته است.
كشورهاي پيشرفته بويژه ايالات متحده آمريكا چندين دهه است كه به دنبال ساخت بمب هاي الكترومغناطيسي در ابعاد وسيع هستند تا در هنگام جنگ اين چنين فاجعه هايي را براي رقباي خود به وجود آورند. هنوز اسناد و مداركي دال بر وجود بمب هاي مغناطيسي در مقياس وسيع وجود ندارد و هيچ كشوري، آمار تعداد بمب هاي الكترومغناطيسي اش را اعلام نكرده است، ولي بسياري از كارشناسان بر اين باورند كه آمريكا بمب الكترومغناطيسي دارد.
بمب هاي الكترومغناطيسي (در صورت وجود) از مخرب ترين جنگ افزارها هستند كه در صورت استفاده براي يك شهر، تنها در چند ساعت آن شهر را به شهري در ۲۰۰ سال گذشته تبديل مي كند.
بمب  الكترومغناطيسي چيست؟
اساس كار بمب هاي الكترومغناطيسي يا سلاح پالس الكترومغناطيسي (EMP) بسيار ساده است. اين سلاح به گونه اي طراحي شده است كه با ايجاد ميدانهاي الكترومغناطيسي بسيار قوي باعث اختلال و از كارافتادگي دستگاههاي الكتريكي مي شود.
امواج الكترومغناطيسي، امواجي هستند كه براي انتشار، احتياجي به محيط هادي ندارند و با سرعت نور منتشر مي شوند. براساس ميزان فركانس قدرتهاي متفاوتي دارند. نمونه هاي بسياري از اين امواج را مي توان مثال زد مانند اشعه ايكس، امواج راديويي و تلويزيون، ارتباطات سيار و حتي در گرم كننده هاي غذا (مايكروويو).
راههاي گوناگوني براي ايجاد ميدانهاي الكترومغناطيسي وجود دارد كه نيكولاتسلا، اولين مكتشف و به دست آورنده قوانين آنها بود. با وجود پيشرفت تكنولوژي هم اكنون مي توان ميادين مغناطيسي با قدرتهاي بسيار بالا را ايجاد كرد.
تئوريها و حتي چندين نمونه مفهومي (Concept) در گذشته ايجاد شد. در بين سالهاي ۱۹۶۰ تا ۱۹۸۰ كشور ايالات متحده آمريكا با تلاش بسيار و هزينه هاي گزاف به دنبال ساخت بمبهاي الكترومغناطيسي اتمي (Nuclear EMP) بود. منشأ اين ايده در واقع به سالهاي ۱۹۵۰- زمان ساخت بمبهاي اتمي- برمي گردد. در سال ۱۹۵۸ كه آمريكا اولين بمب هيدروژني خود را در اقيانوس اطلس آزمايش كرد، با پديده بسيار عجيبي روبه رو شد. پس از انفجار بمب در صدها مايل دورتر چراغهاي شهر هاوايي چندين بار و به صورت مكرر روشن و خاموش شد و حتي در دورتر از آن امواج راديويي در استراليا نيز قطع شد. محققان و دانشمندان با بررسي هاي خود نشان دادند كه اين تغييرات دقيقاً نمود نظريه آرتور كامپتون است كه در سال ۱۹۲۵ ميلادي تئوري تأثير كامپتون را ارائه كرد. نظريه كامپتون مي گويد فوتونها در انرژي الكترومغناطيسي مي توانند باعث جدايي الكترونها از بعضي اتم ها شوند.
در آزمايش بمب هيدروژني آمريكا،  محققان به اين نتيجه رسيدند كه فوتونهاي آزاد شده از انفجار باعث ايجاد اشعه گاما با قدرت بالا شدند كه مي توانست باعث جدايي تعداد بسيار زيادي از الكترونهاي آزاد مولكولهاي اكسيژن و نيتروژن اتمسفر شود. اين سيل عظيم الكتروني با تأثير از نيروي ميدان مغناطيسي كره زمين باعث قطع شدن ناگهاني برق مي شود و يك ميدان الكترومغناطيسي بسيار عظيمي را به وجود مي آورد و اين ميدان عظيم الكترومغناطيس، در تمامي مواد رسانايي كه الكتريسيته در آنها جريان دارد تأثير مستقيم مي گذارد.در زمان جنگ سرد، سازمان جاسوسي آمريكا (سيا) به پنتاگون هشدار داد اتحاد جماهير شوروي، بمبهاي اتمي خاصي را آزمايش كرده كه در ارتفاعات ۵۰ كيلومتري از سطح زمين منفجر مي شوند و باعث اختلالات بسيار عظيمي در وضعيت دستگاههاي الكترونيكي مي شوند و اگر چندين بمب با هم و در نقاط استراتژيك (نزديك تأسيسات برق) منفجر شود ديگر برق كل آمريكا قطع مي شود. چنين حمله اي از كشورهاي ابرقدرت نظامي به آمريكا پيش بيني شده است، ولي به صورت اتمي كه عواقب بسيار وحشتناكي خواهد داشت. در قبال اين بمبها، آمريكا شروع به ساختن بمبهاي الكترومغناطيسي غير اتمي كرده است.
با اينكه بمبهاي مذكور (غيراتمي) توانايي و قدرت بمبهاي اتمي- الكترومغناطيسي را ندارند، ولي در حد خود مي تواند مناطق گسترده اي را تحت پوشش قراردهد.
به احتمال زياد آمريكا بمبهاي الكترومغناطيسي غيراتمي زيادي در زرادخانه هاي خود دارد، ولي هنوز نوع و كاركرد دقيق آنها مشخص نيست. بيشترين تحقيقات آمريكا براي بمب هاي الكترومغناطيسي بر روي ريزموجهاي پرقدرت (HPM) بوده است. گزارشات حاكي از آن است كه بمبهاي الكترومغناطيسي با امواج ريز (مايكروويوز) پرقدرت قرار بود در جنگ عليه عراق استفاده شود كه به دلايل نامشخصي استفاده نشد.
درواقع بمبهاي الكترومغناطيسي، بمب نيستند و انفجارهاي شديدي را به وجود نمي آورند بلكه با ايجاد تشعشعات پرقدرت الكترومغناطيس، خود را نشان مي دهند و با اين تشعشعات تمامي دستگاههاي الكتريكي از كار مي افتد. براي ساختن بمبهاي الكترومغناطيسي تكنولوژي پيشرفته و هزينه هاي بسياري بايد خرج شود. با اين وجود نگراني هاي بسياري در مورد ساخت چنين تسليحاتي توسط گروههاي تروريستي وجود دارد. زيرا بمبهايي كه مقياسهاي كوچك دارند،  بسيار آسان و كم خرج تر از بمبهاي بزرگ ساخته مي شوند.
در سال ۲۰۰۱ ميلادي مجله مكانيك عمومي مقاله اي را در مورد ساخت اولين نمونه بمب الكترومغناطيسي (كه در سال ۱۹۵۰ ساخته شده بود) به چاپ رساند. نويسنده آن آقاي كارلو كاپ كه يك كارشناس و تحليلگر دفاعي است، به صورت كلي ساختار يك بمب الكترومغناطيسي را توضيح داده بود.
بمب از يك سيلندر فلزي (به نام آرماتور) تشكيل مي شود كه اطراف آن توسط سيم پيچ كاملاً احاطه شده و در وسط آن مواد منفجره با قدرت بسيار بالايي تعبيه شده است. يك فضاي خالي بين آرماتور و سيم پيچ ها ايجاد شده و در انتهاي آن چاشني هاي مخصوص براي انفجار مواد قراردارد.
عملكرد بمب به اين شكل است كه فيوزهاي برق را در داخل سيم پيچي به جريان مي اندازند. چرخش نيروي الكتريسيته در سيم پيچها، باعث ايجاد ميدان مغناطيسي مي شود و آن ميدان اطراف مواد منفجره باعث تحريك مواد مي شوند و آن انفجار هم باعث ايجاد ميدان مغناطيسي بزرگتري مي شود. البته چنين بمبي براي مقياسهاي بسيار كوچك و منطقه اي است. اين شرح عملكرد بسيار ساده اي است، در صورتي كه براي تشريح كامل آن احتياج به چندين كتاب است.بمبهاي الكترومغناطيسي به ميزان تخريب هاي خاصي طبقه بندي مي شوند. بمبهاي كوچك براي ايجاد اختلال در سيستمهاي الكترونيكي استفاده مي شوند. بمبهاي متوسط مي تواند علاوه بر اختلالات الكترونيكي، اطلاعات كامپيوتري را پاك كند و بمبهاي بزرگ علاوه بر آنها تمام كامپيوترها، رادارها، دستگاه هاي برقي و... را از كار مي اندازد.همانگونه كه گفته شد تاكنون اسناد و مداركي دال بر وجود بمبهاي الكترومغناطيسي با قدرتهاي بسيار زياد در دسترس نيست، در صورتي كه بمبهاي الكترومغناطيسي توانايي تخريب تمامي دستگاههاي الكترونيكي را دارند و مي توانند زندگي بشري را به ۲۰۰ سال گذشته يعني زماني كه برق نبود، برگردانند.

نگاه
نگاهي به تأثير گل و گياه روي حالت روحي افراد
سال جديد را با گل آغاز كنيد
002742.jpg
طبيعت و زيبايي هاي آن همواره الهام بخش بشر براي خلق آثار بديع و تلطيف روح و روان او و مأمني براي فرار از هياهوي دنياي بيروني و دروني او بوده و هست، پس زيبا است اگر بتوانيم با شاخه اي گل و يا گلداني كوچك همواره بخشي از طبيعت را همراه خود داشته باشيم. آغاز سال جديد فرصت خوبي براي اين كار است.
گل در نگاه نخست
نتايج پژوهش پژوهشگران رفتارشناسي دانشگاه روگرز (Rutgers) در نيوجرسي آمريكا نشان مي دهد، ارتباط با طبيعت و لذت بردن از مناظر زيباي آن راهي ساده، اما مهم جهت كسب آرامش و تلطيف روح و روان آدمي است كه در اين بين كاشتن گل و گياه و يا دريافت هدايايي مانند گل مي تواند بيش از هر چيز شادي و طراوت را به انسان هديه دهد.
پژوهش ها نشان مي دهد خريدن گل، كاشتن گل و گياه و به طور كلي نگاه كردن به گل باعث برانگيخته شدن احساس شادي، آرامش و طراوت، مثبت انديشي و دوري از غم و اندوه مي شود.
پروفسور جنت  هاويلند جونز- روانشناس- از دانشگاه روگرز مي گويد: «نكته جالب توجه درباره نقش گل در سلامت روحي- رواني افراد آن است كه فرد با تماشا كردن به گل و لذت بردن از طراوت، رنگ و عطر زيباي آن مي تواند حالت روحي نامتعادل خود را تغيير داده و به حالت طبيعي بازگرداند؛ در واقع گل عاملي جهت تعديل رفتار در طول شبانه روز بوده و هر بار نگاه كردن به گل عاملي جهت ايجاد يك اتصال عصبي مثبت در مغز است.»
يافته هاي جديد
ده ماه مطالعه مستمر پژوهشگران دانشگاه روگرز درباره رابطه بين گل و گياه و سلامت رواني افراد نتايجي را به اين شرح نشان داد:
- گل و گياه به ويژه دريافت حتي يك شاخه گل يا يك گلدان كوچك گل به سرعت مي تواند روحيه شخص را تغيير داده و او را شاد و هيجان زده كند. لبخند، اولين و مهم ترين نشانه اين تغيير است. احساس شادي و سرزندگي در همه افراد و در هر سني به سرعت و به خوبي نمايان مي شود.
- گل- نگاه كردن يا دريافت گل- مي تواند به مدت طولاني روي حالات رواني فرد تأثير گذاشته و رفتار او را به سرعت دگرگون كند، به طوري كه افرادي كه در محيط اطرافشان- منزل، محل كار و...- گل و گياه وجود دارد بيش از ديگران- دو تا چهار برابر- آرام، مهربان، شاد و با گذشت بوده و مي توانند اين حس را با رفتار مثبت خود به ديگران نيز منتقل كنند، بنابراين پژوهشگران توصيه مي كنند همواره يك شاخه گل يا يك گلدان كوچك گل در معرض ديد خود داشته باشيد.
- هديه دادن يا هديه گرفتن گل مي تواند برقراري ارتباط ميان افراد را تسهيل كند كه اين به ويژه درباره همسران، فرزند و والدين بسيار با اهميت است.
- گل و گياه باعث ايجاد حس نگرش مثبت به زندگي و آرامش (well being)،احساس شادي و رضايت (happiness)، صميمت (intimacy) و آرامش (calm) در افراد مي شود. رنگ گل ها نكته بسيار پراهميتي است، به طوري كه گل ها با رنگ ملايم- صورتي، سفيد، بنفش و...- حس شخص را به سوي احساسات آرام سوق داده و گل ها با رنگ هاي گرم و تند- قرمز، زرد، نارنجي و...- حس او را به سوي هيجان و سرزندگي پيش مي برد.
- گل نشانه مشاركت و دوستي است، چرا كه با هديه دادن گل، لذت بردن از زيبايي را با يكديگر تقسيم مي كنيم.
دكتر جونز مي افزايد: «دريافتيم گل و گياه نه تنها بر احساسات شخصي افراد كه روي رفتارهاي بروني و اجتماعي فرد نيز تأثيرگذار است.»
پژوهشگران دانشگاه داكوتاي شمالي آمريكا با بررسي بيش از ده هزار نفر در طول يك سال دريافتند هر فرد ۵ ثانيه پس از دريافت يك شاخه يا دسته گل و يا يك گلدان گل به عنوان هديه، يكي از اين سه عكس العمل را بروز مي دهد:
- لبخند حاكي از ادب، احترام و تشكر
- لبخند حاكي از دوستي و صميميت
- لبخند هيجان زده همراه با عكس العمل يا كلامي خاص
- هريك از اين عكس العمل ها بسته به شخصي كه گل را هديه گرفته و يا شخصي كه گل را هديه داده است، متفاوت بوده و به حس شخص نيز مرتبط است. اما نكته مهم آن است كه يكي از اين سه نوع لبخند و گاهي تلفيقي از هر دو، درست ۵ ثانيه پس از دريافت گل، بدون اراده، بروز مي كند كه اين نشان از تأثير«زيبايي گل» روي مغز است.
چند نكته
يافته ها نشان مي دهد، فضاسازي منزل يا محل كار بايد به گونه اي باشد كه گل و گياه به خوبي در معرض ديد افراد قرار گرفته و بخشي از فضاي منزل به اين مسأله اختصاص يابد. اين فضا مي تواند با استفاده از چند شاخه گل در گلدان، كاشتن گل در ايوان، پشت پنجره ها، كناره هاي اتاق و... ايجاد شود. استفاده از گل در ورودي منزل، اتاق نشيمن و اتاق خواب ضروري است، به ويژه در باره ورودي منزل به طور غيرمستقيم خوشامدگويي به ميهمانان را به همراه دارد... شاد باشيد.
مترجم: مهتاب خسروشاهي
منبع: (SAF) انجمن بين المللي گل و گياه آمريكا

آشنايي باهمايش ها وسمينارهاي بين المللي
نهمين همايش بين المللي انرژي و سيستم هاي توليد انرژي (IASTED ۲۰۰۶)
۱- تاريخ برگزاري: ۳۱-۲۹مه ۲۰۰۶
۲- مكان برگزاري: تايلند/ چيانگ هاي
۳- پست الكترونيكي: Calgary@iasted.org
۴- صفحه الكترونيكي:
http://www. iasted.com /conferences/2006/Thailand/eps.asp
۵- مسئولان برگزاري: انجمن بين المللي علوم و توسعه تكنولوژي تايلند (IASTED) كميته انرژي و سيستم هاي توليد انرژي تايلند و دانشگاه چيانگ مي  تايلند
۶- نيم نگاه: همايش IASTED با هدف بحث و گفتگو درباره برنامه ريزي، كنترل و مديريت سيستم ها، انرژي قابل تجديد، انرژي هسته اي و فسيلي،  توزيع انرژي و مديريت آن، منابع انرژي، ثبات سيستم هاي توليد انرژي، كنترل عملكرد سيستم هاي توليد انرژي، حفاظت از سيستم هاي توليد انرژي،  انتقال انرژي و شيوه هاي تسهيل آن، بررسي سيستم هاي FACTS و HVDC، تجزيه و تحليل و طراحي و مديريت سيستم ها و منابع انرژي، جايگزين كردن سوخت هيدروژني به جاي سوخت فسيلي به ويژه بنزين، انرژي فتوولتانيك، سلول هاي نوري، انرژي آب و نحوه استفاده از آن، انرژي باد و استفاده از آن،  انرژي باد و استفاده از آن، بررسي سياست ها و جنبه هاي اقتصادي توليد و استفاده از انرژي، مهندسي برق (با گرايش قدرت)، تجزيه و تحليل شرايط بحراني و مقابله با آن، پيش بيني نياز جوامع به انرژي، انرژي و محيط زيست، پيشرفت و مسائل و مشكلات ناشي از آن و ... برگزار خواهد شد.
دومين همايش و نمايشگاه بين المللي ماشين آلات دبي
۱- تاريخ برگزاري: ۱۷-۱۴ نوامبر ۲۰۰۶
۲- مكان برگزاري: امارات متحده عربي/ دبي
۳- پست الكترونيكي: info@ dubai-vend.com
۴- صفحه الكترونيكي: http://www. dubai-vend.com
۵- نيم نگاه: دبي اكنون به يكي از پايگاه هاي مهم تجارت جهاني تبديل شده است. به ويژه اين كه بسياري از كارخانه ها علاقمند به سرمايه گذاري در اين مكان تجاري هستند و اين امر عاملي جهت استقبال از گردهمايي هاي مختلف در دبي است. اين همايش و نمايشگاه با هدف بحث و تبادل نظر درباره ماشين هاي اتوماتيك در صنعت، سيستم ها و ماشين آلات خودكار هشدار دهنده (ATMS)، ماشين آلات توليد انواع نوشيدني ها و بسته بندي  نوشيدني ها در كارخانه هاي صنايع غذايي شامل ماشين آلات توليد نوشيدني هاي داغ و سرد، انواع سوپ ها، آب معدني، ماشين آلات بسته بندي سيگار، دستگاه هاي بسته بندي انواع دسرها، ساندويچ ها و غذاهاي يخ زده، ماشين آلات توليد و بسته بندي مواد شوينده انواع عطرها، ماشين آلات چاپ به ويژه ماشين آلات مورد استفاده در چاپ مجله ها و روزنامه ها، دستگاه هاي چاپ عكس، بازي هاي رايانه اي، سيستم هاي چاپ عكس براي انواع بسته ها، ماشين آلات مورد استفاده در چاپ كارت پستال و كارت ويزيت و ... برگزار مي شود. همايش با نمايشگاه ماشين آلات همراه است.
همايش گرافيك كامپيوتري و سيستم هاي هوشمند (۳ IA2006)
۱- تاريخ برگزاري: ۲۴-۲۳ مه ۲۰۰۶
۲- مكان برگزاري: فرانسه/ ليماگ
۳- پست الكترونيكي: plemenos@unilim.fr
۴- صفحه الكترونيكي: http://msi. unilim.fr/3ia
۵- نيم نگاه: گرافيك به ويژه گرافيك كامپيوتري وجه جديدي از هنر طراحي و گرافيك است كه در ميان طراحان به جايگاه ويژه اي دست يافته است. از محورهاي اصلي اين نشست مي توان به گرافيك كامپيوتري و شيوه  فراگيري و كاربرد آن، تركيب هنر گرافيك كلاسيك و تكنيك AI، اطلاعاتي در زمينه تكنيك AI در CAD، پويانمايي (انيميشن)  و ويژگي ها و پيشرفت هاي اين هنر، استفاده از سيستم هاي هوشمند در طراحي صحنه هاي سينمايي- كارتوني، سيستم هاي هوشمند و كاربرد آنها در صداگذاري و اجرا موسيقي در طرح هاي گرافيكي و پويانمايي، سيستم هاي هوشمند و كاربرد آنها در ترسيم هندسي فيگورها (مدل ها) در تصويرسازي و پويانمايي، پويانمايي و سيستم هاي هوشمند، بررسي ارتباط ميان طراحي و گرافيك كامپيوتري، مقايسه پويانمايي پيش و پس از تولد گرافيك كامپيوتري و ... اشاره كرد.
همايش بين المللي علوم محاسباتي و كامپيوتر و يافته هاي جديد(ICCSA 2006 )
۱- تاريخ برگزاري: ۱۱-۸ مه ۲۰۰۶
۲- مكان برگزاري: انگليس/ گلاسكو
۳- پست الكترونيكي: ruthpowell@iee.org.uk
۴- صفحه الكترونيكي: http://www.iccsa.org/
۵- نيم نگاه: همايش۲۰۰۶ ICCSA با هدف بحث و گفتگو درباره روش هاي مختلف محاسبه، الگوريتم ها و يافته هاي جديد در اين زمينه، روش هاي انجام محاسبات پيشرفته با استفاده از كامپيوتر، اطلاعات پايه و پيشرفته در زمينه علم محاسبه، طراحي مدل هاي هندسي و گرافيكي و جايگاه محاسبه در اين نوع طراحي ها، سيستم هاي اطلاعاتي و تكنولوژي انتقال اطلاعات برگزار مي شود.

اخبار هوا-فضا
آزمايش موشكي ژاپن و آمريكا
002736.jpg
سخنگوي وزارت دفاع آمريكا اعلام كرد: موشك استاندارد ۳ SM- كه با همكاري متخصصان ژاپني و آمريكايي طراحي شده است، با موفقيت كامل آزمايش شد.
پرتاب موشك ۳ SM- از جزيره كااوآيي انجام شد. اين جزيره، محل قرارگيري نيروهاي آمريكايي در بخش ساخت و طراحي موشك هاي كروز و هدايت شونده پيشرفته است.
در طراحي موشك مذكور، نوآوري هاي بسياري ديده مي شود و تمركز اساسي اين نوآوري ها در طراحي بدنه (به ويژه دماغه موشك) است. فرمانده نيروهاي آمريكايي در ژاپن گفت: موفقيت اين آزمايش مي تواند افق هاي جديدي را در ساخت انواع موشك هاي بالستيك با همكاري ژاپن براي ما روشن كند.
سرجنگي اين موشك(كلاهك) با سرعت جدا مي شود و با بهره گيري از كانال هاي هدايت شونده، مي تواند موشك هاي متخاصم را منهدم كند.
كنسرسيوم ساخت متشكل از دو شركت مجرب آمريكايي و ژاپني( شركت ريتون آمريكا و صنايع سنگين ميتسوبيشي از ژاپن) تحقيقات و پروژه طراحي را از ماه آگوست سال ۱۹۹۹ آغاز كردند. اين كنسرسيوم در دسامبر سال ۲۰۰۳ آمادگي خود را براي بازسازي و به روزكردن چندين نوع موشك و سامانه ضدموشكي پاتريوت اعلام كردند.
وزارت دفاع ژاپن چندين پروژه ديگر ساخت و طراحي موشك هاي بالستيك از قبيل كونگو- كلاس را به صورت انفرادي تكميل خواهد كرد.
هواپيماهاي مسافربري بوئينگ به سامانه هاي ضدموشكي تجهيز مي شوند
002739.jpg
چندين سال از آغاز تصميم مديران شركت بوئينگ براي تجهيز هواپيماهاي
مسافربري به سامانه هاي ضدموشكي نمي گذرد كه قراردادهاي گوناگوني در اين زمينه با شركت هاي هوا-فضايي به امضاء رسيده است.
آخرين قرارداد و مهمترين  آنها در تاريخ ۱۰ مارس با چندين شركت ژاپني بسته شد. ژاپني ها در يك طرح چند ميليارددلاري، با شركت بوئينگ همكاري مي كنند و قرار است در اولين مرحله، هواپيماهاي ۷۴۷ شركت بوئينگ را به سيستم هاي هشداردهنده و ضدموشكي ليزري مجهز كنند.
آقاي گرگ- مدير طرح تجهيز ضد موشكي- گفت: ژاپني ها بسيار علاقه مند و مستعد در همكاري با ما هستند. پس از حادثه ۱۱سپتامبر، مسئولان بوئينگ تصميم گرفتند هواپيماها را در مقابل عمليات تروريستي آماده كنند و باتوجه به زمان بندي پروژه، اميد مي رود تا سال ۲۰۰۸ تمامي هواپيماهاي مسافربري بوئينگ به اين سامانه ها تجهيز شوند. سيستم هاي ضدموشكي هواپيماهاي مسافربري قادر هستند موشك هاي حرارتي و چندين نوع از موشك هايي كه به صورت پرتاب دستي از زمين پرتاب مي شوند را خنثي كنند. مديران شركت بوئينگ درصدد ساخت سيستم هاي قوي تر براي مقابله با موشك هاي ميان برد و بلندبرد هستند، ولي هنوز قراردادي براي ساخت با شركتي بسته نشده است و احتمال مي رود به دليل هزينه بسيار بالا، اين طرح تا چندين سال آينده تصويب نشود.
احتمال وجود ذخاير آب مايع در يكي از اقمار كيوان
دانشمندان با مطالعه عكس هاي ارسالي فضاپيماي كاسيني نتيجه گرفته اند يكي از اقمار كيوان به نام انسالادوس ممكن است داراي ذخاير آب در زير سطح يخي خود باشد. تصاوير ارسالي از اين قمر كيوان شواهد مهمي در مورد احتمال وجود آب مايع ماوراي زمين ارايه مي كند. دانشمندان گفتند عكس هاي وضوح بالاي كاسيني وجود فواره هايي از ذرات يخ و بخار آب در قطب جنوب انسالادوس را آشكار مي كند، البته عكس ها عملا آب را در شكل مايع نشان نمي دهند، اما دانشمندان معتقدند يخ و بخار بايد از ذخاير زيرزميني نزديك به سطح نشأت گرفته باشد.
مسيح مولانا

علم
اقتصاد
اجتماعي
انديشه
سياست
ورزش
هنر
|  اقتصاد  |   اجتماعي  |  انديشه  |  سياست  |  علم  |  ورزش  |  هنر  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |