دوشنبه ۱۴ فروردين ۱۳۸۵
سقوط شاهزاده هاي مادريدي
حسن  حيدري
002754.jpg
002757.jpg
002760.jpg
بدون شك فصل ۲۰۰۶- ۲۰۰۵ سال سقوط رئال مادريد بود. اصلي ترين دليل اين ناكامي كنار گذاشتن وينسنتر دل بوسكه بود كه در دهه ۶۰ بازيكن سابق رئال مادريد بود.
رئال مادريد در اولين حضور او در سال ۲۰۰۲ فاتح ليگ قهرمانان اروپا شد. يك سال بعد مجموعه دل بوسكه فاتح لاليگا شد. در آن سال اين تيم در ليگ قهرمانان اروپا در مرحله نيمه نهايي حذف شد. رئال مادريد با توجه به آمار بيشترين قهرماني در ليگ قهرمانان و لاليگا را از آن خود كرده و تاكنون تيمي به ركورد اين باشگاه نزديك هم نشده است.
پرز رئيس اسبق باشگاه رئال مادريد كه با جاه طلبي هاي خود ستارگان بي شماري را به رئال آورده بود تصميم به كنار گذاشتن دل بوسكه گرفت و به جاي او دستيار فرگوسن ، كوئيرز را به خدمت گرفت.
اين مربي براي باشگاهي كه افتخارات زيادي را به دست آورده بود مناسب نبود و مشكل رئال مادريد از همين جا آغاز شد. رئال در سالي كه كوئيرز رهبري رئال را بر عهده داشت در حالي كه تا ۸ هفته به پايان بازي ها ۷ امتياز از والنسيا پيش بود در پايان در سراشيبي سقوط قرار گرفت و قهرماني را به جنوبي ها تقديم كرد.
البته به عقيده پرز يكي از دلايل عدم موفقيت تيم او در آن سالها اين بود كه هر چه بازيكن سرشناس در خطوط مياني و حمله بود به اين باشگاه سرازير مي شد اما هيچ گاه باشگاه در صدد ترميم خط دفاعي اش نبود و سعي نمي كرد كه مدافعان طراز اولي را جذب كند. تك  ستاره اين منطقه همان روبرتو كارلوس بود.
عملكرد رئال با لوپزكارو
تيم رئال مادريد در اين فصل فوتبال نيز مثل دوره هاي گذشته بود، حتي تغيير مربي و آمدن لوپز كارو براي تيم چاره ساز نشد.
پرز عقيده دارد كه يك تيم كامل بايد در تمامي خطوط سه گانه داراي مهره هاي ارزشمندي باشد كه رئال در اين مرحله بد عمل كرد. البته او با شجاعت اين اشتباه بزرگ خود را قبول مي كند.
بعد از اينكه رئال عنوان چهارم را در اولين سال حضور كوئيرز كسب كرد ناكامي هاي اين تيم در ليگ قهرمانان نيز سرايت نمود، آنها دو فصل بد را در اين ليگ پشت سر گذاشتند.
رئال كنوني را بايد بسيار متفاوت با تيم پرقدرت سالهاي گذشته دانست. اين تيم نياز به دگرگوني اساسي دارد و بايد روح تازه اي در كالبد آن دميده شود.
اين تيم با اختلافي فاحش نسبت به بارسلونا هيچ شانسي براي قهرماني ندارد.تنها شانس آنها در ليگ قهرمانان بود كه آن هم در مقابل آرسنال از دست رفت.اگر چه رئال مادريد در مرحله مقدماتي با شكست سنگيني كه يك بار مقابل ليون پذيرفت نشان داد كه بسيار آسيب پذير است. و معلوم بود در دوره هاي بعدي دچار مشكل خواهد شد. رئال در مرحله گروهي به عنوان تيم دوم به دور بعدي رسيد.
آنها در مرحله دوم در خانه مقابل آرسنال تن به شكست تحقير آميز يك بر صفر دادند در روزي كه اصلاً استحقاق پيروزي را نداشت. در هايبري آنها نسبت به بازي رفت بهتر بازي كردند. اما آرسنال هوشياتر بود و با بستن تمامي راه هاي نفوذ مانع از صعود آنها شد.
رئال مادريد براي دومين سال متوالي از هر سه جامي كه مي توانست در آن به قهرماني برسد بازماند. لاليگا، جام حذفي اسپانيا و ليگ قهرمانان اروپا براي اينكه رئال مادريد ناكامي هاي خود را تكميل كند با حادثه بزرگ ديگري در اواخر سال جاري روبه رو شد كناره گيري پرز كه يكي از عوامل اصلي موفقيت هاي رئال در دهه نود بود اين تيم را با بحراني ديگر روبه رو كرد.
يكپارچگي و وحدت
بعد از اينكه پرز از تيم رويايي كناره گيري كرد فرناندو مارتين به عنوان رئيس جديد رئال مادريد انتخاب شد.
او با شعار يكپارچگي و وحدت كار خود را آغاز كرد. او اعتقاد دارد تمامي اعضاي باشگاه رئال مادريد بايد اين اصل را رعايت كنند. مارتين براي اينكه يك تيم بي انگيزه را به شرايط آرماني نزديك كند كار بسيار دشواري را در پيش دارد.
اگر چه فرناندو مارتين به عنوان رئيس جديد رئال برگزيده شد اما سال آينده در زماني كه براي اين موضوع انتخابات برگزار مي شود ممكن است او جايگاه خود را از دست بدهد.
مارتين در اين باره عقيده دارد: از انتخابات نمي هراسم زيرا اگر بدانم كسي بهتر از من مي تواند اين باشگاه را هدايت كند قطعاً به خاطر رئال مادريد حاضرم كنار بروم همان طور كه پرز اين تصميم را گرفت. البته هيأت مديره باشگاه در اين مدت به خوبي نشان داده است كه كار خود را به خوبي انجام داده است. تا زماني كه رئال مادريد به من احتياج داشته باشد در خدمت تيم هستم.
با آمدن مارتين اصلي ترين هدف او در سياست هاي كلان باشگاه اين است كه از اين به بعد رئال مادريد باشگاه ميليونرها نخواهد بود.
او در اين باره مي گويد: همه بايد بدانند بدون تلاش و كوشش براي پيروز شدن رئال مادريد به نتيجه نخواهيم رسيد. پيراهن رئال مادريد پر ارزش است و هر بازيكني كه بخواهد آن را تصاحب كند بايد بسيار سخت كوش و پرتوان باشد.
رئال مادريد باشگاه پولدارها و ميليونرها نخواهد بود كه بازيكنان بدون اينكه براي موفقيت باشگاه تلاش كنند به پول هاي كلان دست پيدا كنند.
وي در ادامه مي گويد: كسي كه بخواهد بدون هيچ تلاشي در اين باشگاه بماند به طور حتم در پايان اين فصل از تيم كنار گذاشته خواهد شد. براي من نام بازيكن مهم نيست و به راحتي بازيكنان بدون انگيزه و تنبل را اخراج مي كنم.
البته از سوي ديگر هستند كساني كه با تمام وجود براي تيم زحمت مي كشند و جانفشاني مي كنند. آنها مي توانند آسوده خاطر به كار خود ادامه دهند.
هركس كه نمي تواند با اين شرايط به بازي در رئال مادريد تن دهد مي تواند از اين باشگاه جدا شود. بازيكنان بايد بدانند كه فقط پيروزي مهم نيست، تلاش و كوشش براي كسب افتخار از همه چيز مهم تر است و همه بايد در اين راه با هم متحد شوند.
بازگشت دل بوسكه
مارتين درمورد مربي سال آينده رئال مادريد كمي با ترديد صحبت مي كند. او در اين مورد عقيده دارد هنوز زود است در اين باره تصميم بگيريم زيرا زمان زيادي تا پايان فصل باقي مانده است. وي درمورد بازگشت دل بوسكه مي گويد: بعد از رفتن او از رئال مادريد ما جلسات دوستانه اي با يكديگر داشته ايم و به عقيده من او يكي از بهترين گزينه هاست و در اين مورد حتما با او مذاكره خواهيم كرد.
البته ما بايد ابتدا خود را از درون قدرتمند كنيم و سپس به مربيان و بازيكناني كه فصل آينده علاقه حضور در رئال مادريد را دارند فكر كنيم. مارتين درمورد ستاره هاي حال حاضر مادريد مي گويد:براي من تمام بازيكنان در يك سطح قرار دارند و هيچ بازيكني نسبت به ديگري تفاوتي ندارد. ما نبايد بيهوده رئال مادريد را بزرگ جلوه دهيم كه اين موضوع لطمه جبران ناپذيري بر پيكره تيم خواهد زد. اصلي ترين هدف ما برقراري ارتباطي صميمانه بين مربيان، بازيكنان و اعضاي باشگاه است تا آنها بتوانند بر هم تأثيرگذار باشند.
وي درمورد جدايي اين ستارگان نيز عقيده دارد: پيش از اين كه به عنوان رئيس باشگاه انتخاب شوم با بسياري از آنها روابط بسيار دوستانه اي داشته ام و سعي مي كنم در اين مورد با تك تك آنها صحبت كنم. در مقابل هيچ بازيكني موضع گيري نخواهم كرد و سعي مي كنم با ديپلماسي همه چيز را حل كنم.
شايعات
وقتي اوضاع يك تيم بحراني مي شود شايعات زيادي درمورد آن درست مي شود. به طور مثال اگرچه فرناندو مارتين هنوز درمورد مربي سال آينده رئال مادريد اظهارنظر قاطعي نداشته است، بيشتر روزنامه هاي اسپانيايي نوشته اند كه قرار است فابيو كاپلو رهبري فصل آينده رئال مادريد را برعهده بگيرد. آنها كار را تا آنجا پيش برده اند كه حتي عقيده دارند در اين باره مذاكراتي با باشگاه يوونتوس نيز انجام شده است. ماركا نوشت در صورت حضور كاپلو زمينه بازگشت فرناندو هيرو هم مهيا خواهد شد.
اما باشگاه رئال مادريد و تمام اين شايعات خبري را به روي سايت خود قرار داد كه هنوز با هيچ كس درمورد رهبري تيم رئال مادريد توافقي صورت نگرفته است و در صورت وقوع اين اتفاق رسانه هاي گروهي قطعا در جريان امر قرار خواهند گرفت. مارتين در اين باره مي گويد: تصميم گيري درمورد مربي، يكي از مهم ترين برنامه هاي ما در فصل آينده خواهد بود و بايد با مطالعه فراوان مربي جديد انتخاب شود. نمي توانيم اجازه دهيم شايعات و سلايق شخصي بر اين موضوع حاكم شود و نمي خواهم كاري كنم به ضرر باشگاه تمام شود.
وي درمورد بازگشت هيرو نيز گفت: دوران بازيگري او تمام شده است و او بايد در بخش ديگري از اين باشگاه به فعاليت بپردازد. هيرو يكي از دوستان نزديك من است و نمي خواهم كاري را انجام دهم كه به شخصيت او لطمه وارد شود. او عاشق رئال مادريد است و مي تواند براي باشگاه مفيد باشد.
آرزوي رئيس
فرناندو مارتين آرزوهاي بزرگي در سر مي پروراند. او دوست دارد تيم مثل دوران پرز به موفقيت برسد. بايد ديد آيا سياست هاي او براي رئال مثل داروي تقويت كننده براي يك بيمار خواهد بود.
او در اين باره مي گويد: دوست دارم رئال مادريد بهترين باشگاه دنيا باشد. شما مي دانيد كه يك تيم با يازده بازيكن طراز اول نمي تواند بهترين تيم را تشكيل بدهند و نياز دارند تا با يكديگر هماهنگ باشند. من در پي كساني هستم كه بتوانند اين ارتباط را برقرار كنند و اين تيم را به نقطه اوج سوق دهند. ما از هم اكنون براي فصل آينده تصميم گيري خواهيم كرد و بايد تصميم درستي اتخاذ كنيم تا در آينده دچار مشكل نشويم و بتوانيم با آسودگي خاطر برنامه هايمان را اجرا نماييم.
رائول گونزالس كاپيتان رئال كه به دليل مصدوميت مدتي از تركيب رئال دور بود درمورد اوضاع اين باشگاه مي گويد: همه از اين بابت ناراحت هستيم و معتقدم باشگاه در اين فصل ضربه سنگيني را بر بدنه خود تحمل كرد. براي فصل آينده بايد تلاش كنيم تا بتوانيم شرايط ناخوشايند فصل قبل تكرار نشود. رونالدو ستاره برزيلي رئال مادريد نيز كه به احتمال زياد فصل آينده از رئال جدا خواهد شد، نظر متفاوتي دارد. او مي گويد: درمورد رئال مادريد هركس مي تواند آن طور كه مي خواهد اظهارنظر كند. بسياري مي گويند عصر رئال مادريد تمام شده است اما ما حرفه اي هستيم و مي دانيم براي هر باشگاهي ممكن است چنين روزهايي اتفاق بيفتد.
وي در ادامه افزود: مشكلي با همبازي هايم ندارم اما در حال حاضر همه هواداران برعليه من هستند، بايد تا پايان فصل منتظر ماند تا درمورد ماندن در رئال مادريد تصميم نهايي را بگيرم.

ظهور پديده هاي فوتبال جهان
علي راد
002763.jpg
رخداد جام جهاني محل تلاقي انديشه هاي نو در فوتبال است.
قالب هاي تاكتيكي تيمهاي ملي هر كشور نشانگر اصالت فوتبال آنها مي تواند باشد. تفاوت هاي ملموس در بين تيمهاي ملي يك كشور با باشگاه ها در همين اصالت ملي گرايانه آنهاست. در هيچ رويداد و رخدادي نمي توان اصالت فوتبال برزيل را ديد. حركات موزون بازيكنان برزيل را انگار در ظرفهاي كامپيوتري و نرم افزارهاي ظريف امروزي ريخته اند، آيا چنين توازني را در باشگاه ها مي توان ديد. استثنائاتي چون آژاكس و بايرن مونيخ در دهه هفتاد و رئال در دهه پنجاه را بايد فراموش كرد. جام جهاني از سال ۱۹۳۰ بهترين هاي خود را به جهان فوتبال معرفي كرد. پديده ها و نوابغي در هر دوره ظهور كردند كه نامشان در تاريخ فوتبال ماندگار شده است.
در سال ۱۹۳۰ آندره آ، ناسازي و استابيله و چه آ ، نامشان در تاريخ ماندگار شد. اگرچه آرژانتين در فينال مغلوب اروگوئه شد، اما استابيله از آرژانتين آقاي گل مسابقات شد.
در سال ،۱۹۳۴ شيافينو و اورسي از ايتاليا بهترين شدند و در سال ۱۹۳۸ لئونيداس برزيلي درخشيد. سال ۱۹۵۰ نيز نوبت برزيل بود، اما اروگوئه قهرمان شد. آدمير از برزيل ۹ گل زد. در سال ۱۹۵۴ مجارستان ناكام بهترين گلزن را به نام كوچين داشت و از سال ۱۹۵۸ برزيل با پله نابغه فوتبال جهان آمد، اما آقاي گل از فرانسه بازيكني به نام فونتن شد آن هم با ۱۳ گل. سال ۱۹۶۲ وادا آمد، سال ۶۶ هورست و سال ۷۰ دوباره پله ظهور كرد و دهه هشتاد كه كرايف و گرد مولر آمدند و سپس كمپس از آرژانتين تا جام جهاني ۲۰۰۶ كه بايد به دنبال پديده هاي تازه گشت. با بهترين هاي جام جهاني در مطلب زير آشنا شويد.
بهترين گلزنان تمام ادوار
۱ _ گرهارد مولر (آلمان) ۱۴ گل
۲ _ ژوست فونتن (فرانسه) ۱۳ گل
۳ _ پله (برزيل) ۱۲ گل
۴ _ رونالدو (برزيل) ۱۲ گل
۵ _ يورگن كلينزمن (آلمان) ۱۱ گل
۶ _ ساندرو كوشيس (مجارستان) ۱۱ گل
۷ _ هلموت ران (آلمان) ۱۰ گل
۸ _ تئوفيليو كوبيلاس (پرو) ۱۰ گل
۹ _ گري لينه كر (انگلستان) ۱۰ گل
۱۰ _ گرگورز لاتو (لهستان) ۱۰ گل
بيشترين گلزنان در ادوار جام جهاني
پله (برزيل) در جام هاي ۱۹۷۰ و ۱۹۶۶ و ۱۹۶۲ و ،۱۹۵۸ اووه زيلر (آلمان) ۱۹۷۰ و ۱۹۶۶ و ۱۹۶۲ و ۱۹۵۸
بهترين پيروزي
۱ _ مجارستان ده، السالوادور يك، ۱۹۸۲
۲ _ مجارستان نه، كره جنوبي صفر، ۱۹۵۴
۳ _ يوگسلاوي نه، زئير صفر، ۱۹۷۴
۴ _ سوئد هشت، كوبا صفر، ۱۹۳۸
۵ _ اروگوئه هشت، بوليوي صفر ۱۹۵۰
۶ _ آلمان هشت، عربستان سعودي صفر، ۲۰۰۲
برترين گلزنان هر دوره از جام جهاني
۱۹۳۰ _ گيلرمو استابيله (آرژانتين) ۸ گل
۱۹۳۴ _ اولدريش بخدلي (چك) ۵ گل
۱۹۳۸ _ لئونيداس (برزيل) ۸ گل
۱۹۵۰ _ آدمير (برزيل) ۹ گل
۱۹۵۴ _ ساندرو كوشيس (مجارستان) ۱۱ گل
۱۹۵۸ _ ژوست فونتين (فرانسه) ۱۳ گل
۱۹۶۲ _ گارنيشا (برزيل)، ايوانف (شوروي)، سانچز (شيلي)، آلبرت (مجارستان)، واوا (برزيل)، يركويچ (يوگسلاوي) ۴ گل
۱۹۶۶ _ اوزه بيو (پرتغال) ۹ گل
۱۹۷۰ _ گرد مولر (آلمان) ۱۰ گل
۱۹۷۴ _ گرگورز لاتو (لهستان) ۷ گل
۱۹۷۸ _ ماريو كمپس (آرژانتين) ۶ گل
۱۹۸۲ _ پائولو روسي (ايتاليا) ۶ گل
۱۹۸۶- گري لينه كر (انگلستان) ۶ گل
۱۹۹۰ _ سالواتوره شيلاچي (ايتاليا) ۶ گل
۱۹۹۴ _ هريستو استويچكوف (بلغارستان)، اولگ سالنكو (روسيه) ۶ گل
۱۹۹۸ _ داوور شوكر (كرواسي) ۶ گل
۲۰۰۲ _ رونالدو (برزيل) ۸ گل
- نخستين گل جام جهاني، لوسين لورنت (فرانسه) برابر مكزيك ۱۹۳۰
- پانصدمين گل، بابي كالينز (اسكاتلند) برابر پاراگوئه ۱۹۵۸
- هزارمين گل، راب رنسنبرينك (هلند)، برابر اسكاتلند ۱۹۷۸
- هزار و پانصدمين گل، كلوديو كاني جيا (آرژانتين) برابر نيجريه ۱۹۹۴
- هزار و نهصد و شانزدهمين گل، رونالدو (برزيل) برابر آلمان ۲۰۰۲
آمار مختلف از جام هاي جهاني
- سريعترين گل در تاريخ جام هاي جهاني توسط هاكان شوكور تركيه اي در ثانيه يازدهم بازي با كره جنوبي در ديدار رده بندي جام جهاني ۲۰۰۲ به ثمر رسيد.
- ديرهنگام ترين گل توسط ديويد پلات انگليسي در دقيقه يكصد و نوزدهم بازي با بلژيك در جام جهاني ۱۹۹۰ به ثمر رسيد.
- سريعترين هت تريك تاريخ جام هاي جهاني توسط لازلوكيس لهستاني در جام جهاني ۱۹۸۲ برابر السالوادور به ثمر رسيد. او در دقايق ۷۷ و ۷۴ و ،۷۰ موفق به زدن سه گل پياپي شد، همچنين او تنها بازيكن ذخيره تاريخ است كه موفق به هت تريك شده است.
- مسن ترين بازيكني كه در جام جهاني موفق به گلزني شده، روژه ميلاي كامروني است كه در سال ۱۹۹۴ برابر روسيه توانست گلي به ثمر برساند. او در آن زمان چهل و دو سال و سي و نه روز سن داشت.
- جوانترين بازيكني كه در جام هاي جهاني گلزني كرده، پله از برزيل است. او در جام جهاني ،۱۹۵۸ درحالي كه تنها هفده سال و دويست و سي و نه روز سن داشت برابر ولز موفق به گلزني شد.
- تنها بازيكناني كه در تمام بازي هاي يك دوره از جام جهاني موفق به گلزني شده اند، جرزينيوي برزيلي و آلسيد گيجياي اروگوئه اي هستند.
- ابه ساند، زننده سريعترين گلي است كه توسط يك ذخيره به ثمر رسيده است. او در جام جهاني ۱۹۹۸ در بازي دانمارك برابر نيجريه تنها پس از شانزده ثانيه حضور در تركيب موفق به گلزني شد.
- تنها بازيكناني كه در دو فينال جام جهاني موفق به گلزني شده اند، واوا و پله از برزيل هستند كه در جام هاي ۱۹۶۲ و ۱۹۵۸ موفق به گلزني شدند و ديگري پل برايتنر آلماني است كه در جام هاي ۱۹۸۲ و ۱۹۷۴ موفق به گلزني شده است.
- بيشترين برد پياپي در جام هاي جهاني متعلق به ايتاليا (۳۸-۱۹۳۴) و برزيل ۲۰۰۲ است كه هفت برد پياپي داشته اند.
- بيشترين باخت پياپي در جام هاي جهاني را مكزيك در سال هاي ،۱۹۵۸ ۱۹۵۰ و ۱۹۳۰ داشته كه نه باخت بوده است.
- بيشترين مساوي پي درپي متعلق به بلژيك ۲۰۰۲-۱۹۹۸ با پنج تساوي است.
- بيشترين بازي بدون شكست متعلق به برزيل ۱۹۶۶-،۱۹۵۸ است كه يازده پيروزي و دو تساوي داشته است.
- مسن ترين بازيكني كه فاتح جام جهاني شده، دينوزوف ايتاليايي است كه در سن چهل سالگي و در ۱۹۸۲ فاتح جام جهاني شد.
- جوان ترين بازيكني كه فاتح جام جهاني شده، پله برزيلي است كه در هفده سالگي فاتح جام شد.

ورزش
اقتصاد
اجتماعي
انديشه
سياست
علم
هنر
|  اقتصاد  |   اجتماعي  |  انديشه  |  سياست  |  علم  |  ورزش  |  هنر  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |