پنجشنبه ۱۷ فروردين ۱۳۸۵
نگرشي به جايگاه مديران در سيستم هاي آموزشي موفق
مديريت يا رياست؟!
002940.jpg
در گذشته هاي بسيار دور، «مدير» در رأس يك بنيان آموزشي _ فرهنگي قرار مي گرفت و خودمحوري يكي از شاخص هاي رفتاري او بود؛ رفتاري كه باعث مي شد تا همه چيز و همه كس از او دستور گرفته و بي توجه به درستي يا نادرستي كلام او، فرمانبردار باشند.اكنون اما؛ «مدير» هرچند در رأس يك بنيان آموزشي _ فرهنگي قرار مي گيرد، اما بي ترديد تعاريف جديد علم مديريت، رفتارهايي را از او انتظار دارد كه اگر جز اين باشد، نه تنها خود، بلكه مجموعه تحت سرپرستي خويش را نيز به قهقرا خواهد برد و از منظر ديگر، موفقيت تحصيلي دانش آموزان در گرو آموزش و پرورش به شيوه اي ديگر است و بديهي است مديري كه در مسير رهبري آموزشي قرار گرفته، مي تواند در اين ميان نقش مؤثري داشته باشد.
نخستين حركت
مارس ،۲۰۰۵ آرتورلوين رئيس دانشكده تربيت معلم دانشگاه كلمبيا پژوهش خود درباره «سيستم آموزشي» و يافتن سيستم آموزشي كارا را با پرسشي به اين مضمون كه كدام سيستم آموزشي، مي تواند ضامني براي موفقيت تحصيلي دانش آموزان و ارتقاي سطح آموزش و پرورش آنها بوده و مديران چه جايگاهي در برنامه هاي آموزشي دارند؟ آغاز كرد.
وي مقالات خود را به صورت گزارش هايي درباره آموزش، برنامه هاي آموزشي و سيستم هاي آموزشي دانشگاه ها و مراكز آموزشي كشورهاي گوناگون بويژه آمريكا به چاپ رساند.
در توضيح مقاله هاي لوين آمده بود: «بسياري از برنامه هاي آموزشي و پرورشي كه در مدارس و دانشگاه ها به اجرا درمي آيد، كيفيت آموزش را از شرايط نامطلوب به نامناسب و در نهايت فقر مطلق آموزشي پيش مي برد.»
هرچند اين گزارش ها و توضيحاتي كه در ضميمه آنها به چاپ رسيد، جنجال هاي بسياري را به ويژه در آمريكا به همراه داشت، اما مسئولين آموزشي را با پرسشي قاطع و تأثيرگذار مواجه كرد كه؛ «اولاً، متوليان آموزشي بويژه مديران، خود به چه نيازهاي آموزشي نيازمندند و در ثاني، كدام برنامه آموزشي مي تواند به عنوان شيوه اي صحيح و كارا تضمين كننده موفقيت تحصيلي دانش آموزان باشد؟»
پژوهش هاي نوين نشان داد تنها يك چهارم از برنامه هاي مدارس و مراكز آموزشي متمركز بر «آموزش» به معناي واقعي آن بوده و سه چهارم ديگر صرف برنامه هايي غير از نيازهاي آموزشي _ پرورشي دانش آموزان مي شود!
تكميل پژوهش ها
در تكميل پژوهش هاي نوين، كنت ليت وود، كارن سي شور لوس، استفن اندرسون و كيلا والسترام پژوهشگران دانشگاه تربيت معلم كلمبيا، به صورت گروهي پژوهش هاي لوين را دنبال كردند، اما تمركز اصلي آنها بر روي نيازهاي اساسي مديران و آموزگاران بود.
اين گروه پژوهشي پس از انجام پژوهش هاي گسترده ده شاخص را به عنوان مهم ترين نيازهاي متوليان آموزشي به ويژه مديران اعلام كردند:
۱- نياز به رهبري و سياست گذاري دقيق و صحيح (سياست در حوزه مديريت).
۲- تقسيم بندي درست وظايف به منظور پيشبرد برنامه ها.
۳- توجه به علايق هر يك از آموزگاران به منظور ارتقاي سطح آموزش و پرورش.
۴- مديريت كارا.
۵- آشنايي دقيق با پيشينه دانش آموزان (سابقه خانوادگي).
۶- تأسيس صندوق حمايت به منظور جمع آوري كمك هاي مالي.
۷- بهبود شرايط رفاهي _ آموزشي مدرسه.
۸- رسيدگي دقيق به وضعيت مالي و كارايي آموزگاران.
۹- بهبود شرايط كلاس ها به ويژه از جهت فضاي آموزشي.
۱۰- آموزش به معناي واقعي و تخصيص بخش عمده اي از هزينه ها و برنامه ها به بخش آموزش و پرورش.
گروه پژوهشي دانشگاه كلمبيا در گام هاي بعدي تعريفي جديد از «مدير و مديريت» ارائه دادند؛ اين گروه معتقدند مدير به عنوان خط دهنده اصلي _ با تفسير، تعريف و تجزيه و تحليل موضوع ها، پيشامدها و موانع _ و عاملي تأثيرگذار _ با سازماندهي امور، تشويق و ترغيب همكاران، برقراري هماهنگي ميان افراد و تشكيل گروه هاي فعال و حمايت از برنامه ها و طرح ها _ مي تواند در رأ س هرم آموزشي قرار گرفته و امور را به راحتي رهبري كند.
بر همين اساس، آنها عقيده داشتند مدير مي تواند با تكيه بر سه شيوه پژوهشي، اطلاعات خود را گسترش داده و به اهداف مديريتي خويش دست يابد:
۱- مطالعه موردي با نگرشي كلي به مسائل _ هرچند مطالعه موردي نوعي ريزبيني در مسائل و موضوعات بوده و آن را «پژوهشي ميكروسكوپي» مي دانند، اما مي توان با نتيجه گيري كلي از يافته ها، آن را به پژوهشي فراگير تبديل كرد.
۲- بررسي كمي نتايج حاصل از مطالعات گسترده مديريتي.
۳- بررسي كيفي نتايج حاصل از مطالعات مديريتي.
به عقيده اين گروه پژوهشي، مديران با اتكا به اين اصول، به راحتي مي توانند مديريتي درخور و شايسته داشته و دانش آموزان و آموزگاران را به سرمنزل مقصود برسانند.
يافته هاي نهايي
اشاره كرديم گروه پژوهشي دانشگاه كلمبيا، ده شاخص را به عنوان مهم ترين نياز متوليان آموزشي اعلام كردند؛ در اين بخش به بررسي ۶ نكته از مهم ترين نكات اين ده شاخص مي پردازيم:
سياست در حوزه مديريت
مدير آزموده و مسلط، تأثير بسزايي بر موفقيت و آموزش صحيح به دانش آموزان دارد. اين مدير با توجه به سه اصل، به اهداف خود دست مي يابد؛
- جلب نظر افراد تحت سرپرستي خود شامل: آموزگاران، دانش آموزان و حتي اولياي دانش آموزان.
- ارتقاي سطح آموزش و توسعه پتانسيل هاي آموزشي مركز آموزشگاهي خود با طراحي برنامه هاي آينده نگر و فراگير.
- برقراري ارتباطي دوجانبه بين جامعه و مدرسه (كانالي دوسويه) و حركت كردن در مسير نيازهاي اجتماعي و اقتصادي جامعه با تربيت نسلي پويا و مسئول.
در ادامه بررسي ها، پژوهشگران دريافتند اتخاذ سياستي صحيح در حوزه مديريت نيازمند رعايت ۱۲ اصل به عنوان اصول «سياست گذاري مديريتي» به اين شرح لازم و ضروري بوده و عاملي مؤثر جهت ارتقاي سطح آموزشي دانش آموزان خواهد بود؛
۱- انتخاب و اجراي برنامه اي صحيح كه از كارايي آن در امر آموزش مطمئن باشيم.
۲- حمايت جدي از برنامه هاي آموزشي با تمركز بر اهداف از پيش تعيين شده.
۳- شناسايي و اجراي استانداردهاي برتر آموزشي.
۴- توسعه برنامه هاي آموزشي با رويكرد توسعه فراگير و نه محدود و مقطعي.
۵- ارزيابي دقيق برنامه هاي آموزشي در حال اجرا و سنجش آنها با استانداردهاي برتر آموزشي جهان.
۶- اجراي برنامه هاي آموزشي مبتني بر اطلاعات پايه و مهم براي آموزگاران.
۷- هدف قرار دادن برنامه هاي آموزشي برتر جهان به منظور اجرا در مراكز آموزشي داخلي.
۸- مشخص كردن اهداف توسعه آموزشي براي جلوگيري از اتلاف زمان و بودجه.
۹- تشكيل گروه هاي آموزشي حرفه اي و متخصص در دوره هاي گوناگون آموزشي.
۱۰- جلوگيري از ريزنگري در برنامه ها و بررسي برنامه ها از ديد كلي اما جامع و فراگير، مديران همه جانبه نگر و مسئوليت پذير، مديران موفقي خواهند بود.
۱۱- بررسي تأثير برنامه هاي آموزشي و اصلاح دايمي برنامه ها.
۱۲- مديريت به دور از تك روي.
002943.jpg
مديريت مدرسه (مركز آموزشي)
در ساختارهاي جديد مديريتي آمريكا، بسياري از مديران با مشكلات دست و پاگير و محدودكننده اي روبرو هستند.
در واقع اجراي بسياري از برنامه هاي آموزشي كارا، مستلزم مبارزه با بسياري از موانع و حمايت بسياري از نهادها و سازمان ها است. پژوهشگران تأكيد مي كنند، مديريت فراگير، نيازمند برنامه ريزي دقيق، ساختاري و فراگير و مبتني بر اصول مديريتي صحيح و سنجيده است؛ از سوي ديگر مشاركت، كه امري ضروري در آموزش محسوب مي شود، از سوي بسياري از مديران ناديده گرفته شده و تك روي در برنامه ريزي و اجرا در شيوه هاي مديريتي بسياري از مديران به چشم مي خورد.مديريت صحيح زمينه اي جهت بروز استعدادها، افزايش پتانسيل ها و در نهايت موفقيت  دانش آموزان، كه اصلي ترين هدف آموزش و پرورش هستند؛ مي شود. ارتباط دوسويه ميان مديران،آموزگاران و اولياء دانش آموزان عاملي جهت پيشبرد برنامه ها است.
آموزش، نگرشي نو به مديريت
در تاييد پژوهش هاي لوين، گروه پژوهشي دانشگاه كلمبيا اظهار داشتند آموزش هاي دوره اي و كوتاه مدت راهكار مناسبي جهت آگاهي و تسلط مديران بر وظايف و مسئوليت ها بوده و به اين ترتيب مديريت از ديدگاهي ديگر بررسي خواهد شد.آشنايي با تجربيات مديران موفق، مطالعات موردي، آموزش هاي عملي و... راهكارهاي مناسب ديگري جهت سطح ارتقاي آگاهي مديران است. اين آموزش ها به ويژه اگر در جهت شناسايي كمبودها و نواقص با ارايه راهكارهايي جهت رفع نواقص همراه باشد، نتايج به مراتب بهتري را به دنبال خواهد داشت.
آشنايي با پيشينه دانش آموزان
مطالعه پرونده تحصيلي دانش آموزان و از همه مهم تر اطلاع از وضعيت اجتماعي اقتصادي(Socioeconomic ياSES ) وفرهنگي خانواده هر يك از دانش  آموزان از وظايف اصلي مديران مدارس است؛ چرا كه به عقيده پژوهشگران ساختار اجتماعي _ اقتصادي و فرهنگي خانواده ها تأثير مستقيمي بر روند آموزشي _ پرورشي دانش آموزان داشته و پژوهشگران از آن به عنوان زيربناي آموزشي _ پرورشي كودكان ياد مي كنند. نحوه  ارتباط والدين با فرزندان و والدين با اولياي مدرسه مي تواند ترغيب كننده يا سركوب كننده بوده و كودكان را به شكست يا موفقيت تحصيلي رهنمون كند.
مديران موفق با طراحي برنامه هايي چون؛ نظارت دقيق بر روند تحصيلي دانش آموزان در مدرسه و منزل با همكاري والدين و آموزگاران؛ اجراي برنامه هاي آموزشي براي والدين حتي اجراي برنامه هاي سوادآموزي براي والدين كم سواد يا بي سواد؛ حمايت هاي فرهنگي و اجتماعي _ اقتصادي به ويژه  براي خانواده هاي پايين اجتماع؛ برگزاري برنامه ها و جلسه هاي مشاوره براي والدين و... كمبودها را جبران كرده و گام هاي مثبتي را جهت موفقيت تحصيلي دانش آموزان برمي دارند.
بهبود شرايط آموزشي _ رفاهي مدرسه
شرايط و ساختار آموزشي _ رفاهي مدرسه بر دانش آموزان و روند فراگيري آنها بسيار مؤثر است.
يكي از شاخص هاي مورد بحث تعداد دانش آموزان هر كلاس به ويژه در دوره ابتدايي است. به طوري كه حداكثر تعداد دانش آموزان دوره ابتدايي در هر مدرسه بايد بين ۳۰۰ تا ۲۵۰ نفر باشد كه اين تعداد در دوره هاي راهنمايي و دبيرستان (اين دوره ها در اروپا و آمريكا يك دوره آموزشي مستقل محسوب مي شود) بايد حداكثر بين ۷۰۰ تا ۶۰۰ نفر باشد.
هر چند مسأله كاهش تعداد دانش آموزان دوره هاي گوناگون تحصيلي (تمركززدايي مقطعي) از يك دهه پيش در همه كشورها بويژه كشورهاي آسيايي، آمريكاي لاتين، آفريقا و بعضي از مدارس اروپا آغاز شده است، اما موارد بسياري از نقض اين قانون ديده مي شود.
تصميم گيري آزادانه _ با مشورت و نه اعمال زور مدير_ آموزگار و استقلال او در انجام امور نيز عاملي جهت افزايش صداقت در كار، افزايش پتانسيل هاي مهارتي_آموزشي، رضايت و خشنودي آموزگار و در نهايت ارتقاي سطح آموزشي و موفقيت دانش آموزان است؛ برقراري تعادل ميان دانش آموزان به ويژه از جهت فرهنگي و از بين بردن وضعيت نامطلوب «چند فرهنگي» (cllulticulturalism) از ديگر وظايف مديران و آموزگاران است كه تحقق اين امر حتي به صورت محدود در ساعات آموزشي و حضور دانش آموز در مدرسه ضروري و انكار ناپذير است. اختصاص زمان مناسب و برگزاري كلاس هاي آموزشي براي آموزگاران و آشنا كردن آنها با استانداردهاي آموزشي برتر، از ديگر راهكارهاي موفقيت در امر آموزش است. توجه به پيچيدگي هاي برنامه هاي گوناگون آموزشي، از ديگر ظرايفي است كه مديران بايد بتوانند با تسلط بر برنامه ها، بر اين مشكلات نيز فايق آيند؛ در واقع پيچيدگي ها كه لازمه بسياري از برنامه هاي كار است، نبايد بهانه اي براي گريز از اجراي اين برنامه ها باشد.
شرايط كلاس درس
بر طبق استاندارد، تعداد نفرات هر كلاس در دوره ابتدايي حداكثر تا ۱۵ نفر و در دوره دبيرستان حداكثر تا ۲۵ نفر است؛ اما نكته قابل توجه اهميت دادن به كيفيت آموزش و جلوگيري از سهل انگاري، به بهانه  تعداد اندك دانش آموزان است.كنترل كلاس درس بويژه در دوره هاي تحصيلي بالا، براي بسياري از آموزگاران و حتي مديران بسيار دشوار و پر اهميت است و برقراري تعادل در تعداد دانش آموزان هر كلاس، روش مناسبي براي تسلط بر كلاس درس است.
تعداد اندك دانش آموزان، به آموزگار اجازه مي دهد تا به صورت اختصاصي به تكاليف و مشكلات درسي هر يك از دانش آموزان رسيدگي كرده و آموزش به نحو احسن انجام شود.
هر چند بسياري از پژوهشگران، فعاليت هاي گروهي را شيوه اي مناسب جهت تسريع روند آموزش مي دانند، اما اين شيوه تا زماني كارا است كه آموزش متمركز و مفيد به بهانه فعاليت گروهي، فراموش نشده و آموزش صحيح و دقيق در سايه فعاليت گروهي قرار نگيرد. غناي معلومات دانش آموزان به ويژه به صورت عدم تمركز بر مورد درسي خاص بسيار حائز اهميت است، به اين معني كه تسلط دانش آموز بر روي همه موارد درسي، حتي به صورت متوسط مهم تر از مهارت ويژه وي بر روي يك يا چند مورد درسي است؛ بنابراين بايد به آموزش هماهنگ دروس همت گماشت.
و كلام پاياني
براساس آن چه در اين پژوهش به آن اشاره شد، مديران مدارس و ديگر سياست گذاران آموزشي موظفند با انتخاب نگرشي جامع، كارا و آينده نگر نيازهاي آموزشي دانش آموزان را به بهترين نحو پاسخگو باشند.
مديران موفق با توانايي ويژه خود در كنترل و رهبري برنامه هاي آموزشي، مي توانند اهداف از پيش تعيين شده برنامه ها را تحقق ببخشند. اصلاح نگرش ها، تشكيل ساختارهاي جديد و كارآمد آموزشي، اصلاح ساختارهاي آموزشي قديمي و... راهي جهت توسعه فرهنگ و آموزش و پرورش جوامع است.
مترجم: مهتاب صفرزاده خسروشاهي
منبع: ascd.org
(انجمن برنامه ريزي درسي آمريكا)

در ماه ارديبهشت برگزار مي شود:
جشنواره عشاير ارسباران
002934.jpg
002937.jpg
عكس ها :خانعلي صيامي
حميد دهقان: هر سال در ماه ارديبهشت همزمان با كوچ عشاير آذربايجان از قشلاق به ييلاق، جشنواره عشاير ارسباران در «روستاي قره قيه» شهرستان كليبر برگزار مي شود.
اين جشنواره هر سال با همكاري ميراث فرهنگي و گردشگري، تربيت بدني، كانون پرورش فكري كودكان و نوجوانان، سازمان عشايري و سازمان صنايع دستي برگزار مي شود.
سال گذشته۴۰ هزار نفر تماشاگر از استان آذربايجان شرقي، استان هاي مجاور و تهران از سيزدهمين دوره اين جشنواره ديدن كردند.
مسابقه اسب سواري زنان و مردان عشاير و مسابقه شترسواري از برنامه هاي پرطرفدار اين جشنواره به شمار مي آيد.
همزمان با برگزاري مسابقه اسب سواري و شترسواري زيباترين شتر و زيباترين گوسفند همچنين زيباترين لباس محلي زنان عشاير نيز انتخاب مي شود.
برپايي نمايشگاه صنايع دستي عشاير ارسباران، نقالي از داستان ها و افسانه هاي ملي و ميهني و نقاشي از زندگي عشاير، به ويژه نقاشي روي پرده از برگزاري جشنواره توسط دانشجويان رشته هاي هنر نقاشي از جمله برنامه هاي جشنواره عشايري است.
به گزارش خبرنگار فرهنگ و آموزش همشهري، از هم اكنون آژانس هاي مسافرتي براي ترتيب دادن تورهاي گردشگري براي ديدار از چهاردهمين جشنواره عشايري ارسباران در تهران و ساير شهرهاي كشور آماده شده اند.

بازارچه
پيامبري و پيامبر اسلام
نويسنده: ابراهيم اميني/ ناشر: بوستان كتاب قم/ چاپ اول، ۱۳۸۴/ ۲۱۵ صفحه، رقعي/ ۲۲۰۰ تومان.
انسان براي پيمودن راه سعادت و كمال و تأمين آسايش و خوشبختي دنيوي و اخروي، نياز به برنامه كامل و فراگير دارد، از سوي ديگر، خود نمي تواند چنين برنامه اي را تهيه كند، از همين رو، نياز به راهنمايي و هدايت آفريدگار هستي دارد كه انسان و جهان را خلق كرد و بر همه چيز آگاه است. اين هدايت هاي خداوند متعال به وسيله پيامبران به سوي بشر آمده و اصل نوبت را ضروري ساخته است. خاتم اين سفيران حق، پيامبر اسلام(ص) است كه رسالت همه انبياي گذشته را به كمال رساند و فصل درخشاني از علم و اخلاق و فرهنگ و تمدن را بر صفحه روزگار رقم زد.
در اين كتاب از دو مقوله فوق، در دو بخش پيامبري (نبوت عامه) و پيامبر اسلام(نبوت خاصه) بحث شده است.
گل قصد
به اهتمام: محمد مطهر/ ناشر: سرزمين باران/ چاپ اول ۱۳۸۴/ ۷۲ صفحه، ۳۰۰ تومان.
كتاب «گل قصد» ، شامل چهل حديث پيرامون سفر حج و زيارت مدينه است.
نشان كعبه (ره آورد حج)
نگارش و تأليف: ميمنت قندهاري(فريدوني)/ ناشر: آرون/ چاپ اول، ۱۳۸۴/ ۲۰۵ صفحه، وزيري/ ۲۵۰۰ تومان.
غرض از كعبه نشاني است كه ره گم نشود
حاجي احرام دگر بند و ببين يار كجاست
اين كتاب ضمن بيان اجمالي احكام اعمال حج و عمره، به شرح عرفاني و اخلاقي اسرار مناسك اين عبادت مهم پرداخته است.
آشنايي با اسلام
نويسنده: ابراهيم اميني/ ناشر: بوستان كتاب قم/ چاپ اول، ۱۳۸۴/ ۲۷۸ صفحه، رقعي/ ۲۸۰۰ تومان.
ظهور اسلام، مجموعه اي ارزشمند از اصول و فروع فكري و عملي و نيز ضابطه اي اخلاقي را در پيش روي بشر نهاد و اديان گذشته را به كمال رساند. بدين سان اين دين، منظومه كاملي شد كه بخش هاي مختلف اصول، فروع، منابع، احكام اخلاقي، حقوقي و... را در خود دارد. شرح و توضيح هر يك از اين بخش ها معتقدان به آيين را در آشنايي ژرف تر با وظايف خود كمك مي كند. اين كتاب كه چهارمين جلد از مجموعه شش جلدي «جوان و باورها» است، با عهده  دار شدن اين مهم، با قلمي روان و شيوا، اصول و فروع اسلام را در شش بخش براي همگان، به ويژه براي جوانان تبيين كرده است.
دفاع از آرمان هاي امام خميني(ره)
نويسنده: سيد محمدباقر هاشمي نيا/ ناشر: بوستان كتاب قم/ چاپ اول، ۱۳۸۴/ ۲۸۳ صفحه، رقعي/ ۱۶۰۰ تومان.
نويسنده در اين كتاب به نقد مباني آيت الله منتظري درباره ولايت فقيه و قانون اساسي مي پردازد.
نوشتار حاضر در سه فصل تدوين شده است: فصل اول با عنوان: «دفاع از ولايت فقيه و قانون اساسي» ، فصل دوم با عنوان: «جفا به قانون اساسي» كه اين دو فصل به بررسي ديدگاه  و شبهه هاي القايي آقاي منتظري مي پردازند، فصل سوم با عنوان «نقد و بررسي مرجعيت و اعلميت آيت الله منتظري» ، نقد نوشتاري است كه در باب مرجعيت وي نگارش يافته كه به علت سنخيت با دو فصل پيشين، به آنها اضافه شده است.
آموزه هاي عرفاني از منظر امام علي(ع)
نويسنده: محمد امين صادقي ارزگاني/ تهيه: پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامي- پژوهشكده فلسفه و كلام اسلامي/ ناشر: بوستان كتاب قم/ چاپ اول، ۱۳۸۴/ ۳۴۴ صفحه، رقعي/ ۲۹۵۰ تومان.
در نزد مسلمانان، حضرت علي(ع)، «امام العارفين» است. ايشان با دانش و بينشي عميق و گسترده و با شناختي همه جانبه از انسان و هستي، آموزه هاي عرفاني نابي را به بشر ارائه كرد و بدين سان، ميراث سترگ و ماندگاري را بر جاي گذاشت. اين كتاب در چهار فصل: شناخت شناسي عرفاني، هستي شناسي توحيدي، انسان كامل و ولايت الهي، به تحليل اين آموزه هاي عرفاني پرداخته است.
آشنايي با وظايف و حقوق زن
نويسنده: ابراهيم اميني/ ناشر: بوستان كتاب قم/ چاپ اول، ۱۳۸۴/ ۲۲۳ صفحه، رقعي/ ۲۲۰۰ تومان.
در اين كتاب، در دو بخش به تفصيل وظايف و حقوق زن تبيين شده و از وجوه مختلف آزادي زن، حجاب، ازدواج و طلاق، مهريه، نفقه، فعاليت هاي سياسي و فرهنگي، خانه داري، هنر و حقوق طبيعي و اكتسابي سخن گفته شده است.
يهود و صهيونيسم
نويسنده: احمد كريميان/ ناشر: بوستان كتاب قم/ چاپ اول، ۱۳۸۴/ ۸۰۷ صفحه، وزيري/ با جلد سلفون/ ۸۰۰ تومان.
در اين كتاب، اوضاع يهوديان را قبل از تجمع در فلسطين، چگونگي اشغال، در هنگام اشغال و نحوه بهره گيري از دين يهود در اين اشغال گري و نيز شيوه حمايت هاي اقتصادي، سياسي و نظامي قدرت هاي جهاني را از آنها در هشت فصل مي خوانيد.
درآمدي نو به منطق نمادين(منطق حجله ها)
تأليف: پل تيدمن- هاوارد كهين/ مترجم: رضا اكبري/ ناشر: دانشگاه امام صادق(ع) چاپ اول، ۱۳۸۳/ ۳۴۲ صفحه، وزيري/ ۲۴۰۰ تومان.
سفر يادها
نويسنده: مسعود يحيوي/ ناشر: مولف/ ۹۱ صفحه، پالتويي/ ۱۰۰۰ تومان.
زندگي نامه شاعران و دانشمندان
تأليف: مصطفي رجب نيا/ ناشر: جهان آرا/ چاپ اول، ۱۳۸۴/ ۴۳۲ صفحه، وزيري/ با جلد سلفون/ ۳۰۰۰ تومان.
بخش نخست اين كتاب شرحي پيرامون زندگي و آثار شعراي ايران است كه جهت آشنايي با مشاهير ادب اين مرز و بوم است. در بخش دوم نيز زندگي نامه برخي از دانشمندان برجسته جهان آمده است.

نكته ها
اگر كار معلم اشكال داشته باشد ،چه بايد كرد؟
002946.jpg
منبع: Red book
ترجمه: امير ديواني
پشتيبان فرزندتان باشيد
در سراسر آمريكا، گزارش هاي فراواني پيرامون كردار معلمان ساكن اين سرزمين نگاشته شده كه در اكثرشان از كج رفتاري هاي برخي از آنان سخن به ميان آمده است. از جمله مواردي كه چندان شگفت انگيز نبوده، بلكه عادي تر است، وجود مربياني است كه به واقع نمي توانند اطلاعات و مهارتهاي مورد نياز شاگردان را به اقتضاي دانش پايه (كلاس)، در اختيار آنان قرار دهند.
اين مشكل تا چه حد گسترده است؟ كسي قادر به پاسخگويي نيست؛ چرا كه هيچ گونه آمار مربوط به شايستگي آموزگاران نگهداري نمي شود. «باب چيس»،رئيس انجمن ملي آموزش و پرورش، اين مورد را همچون «چند عدد سيب ناياب» بين ۶/۲ ميليون معلم در ايالات متحده مي انگارد. ولي «ماري جومك گرات» ، وكيل دعاوي ساكن شهر سانتا باربارا [ايالت كاليفرنيا] كه در كمك به آموزشگاهها از لحاظ خاتمه دادن به خدمت مربيان ناصالح، كارشناس است، با همياري ۵۰ هزار مدير سرتاسر مملكت به پژوهش پرداخته و به اين پيامد دست يافته است كه افزون بر ۱۸ درصد از معلمان مدارس از جهات مختلف در سطح ايده آلي نيستند.
«سال كوپرمن» ، رئيس مشورتي آموزش و پرورش وابسته به مؤسسه گسترش آموزشگاههاي جديد آمريكا واقع در واشنگتن دي سي، بر اين باور است كه ميزان حقوق و دستمزد معلمان كه از سوي اتحاديه پرداخت مي شود، عمدتاً بر اساس وقتي تعيين مي شود كه صرف نظام آموزشي مي شود تا لياقت فردي.
وي در دنباله سخنانش مي افزايد: براي يك معلم نالايق، انگيزه بهبودي و پيشرفت وجود ندارد و به ازخودگذشتگي و ايثار مربي صالح، پاداشي داده نمي شود. از همين رو پدر و مادر بايد اميدوار باشند كه فرزندشان داراي معلمي است كه به پشتوانه ارزشها و مزيت هاي آموزشي مي تواند در اين پهنه كارايي خود را بنماياند.
اگر فرزندتان از اين بابت، زياد شانس نياورده باشد، چه بايد بكنيد؟
۱ _ فوراً دست به كار شويد.
«كوپرمن» در اين باره چنين توصيه مي كند:
- چنانچه از لحاظ مسائل تحصيلي بچه خود با معضلي روبه رو گشتيد، هيچ گاه تا وسط نيم سال تحصيلي صبر نكنيد. در غير اين  صورت ممكن است معلم و يا مدير شما را متقاعد كند كه چون تقريباً وسط نيم سال تحصيلي است، بهتر است تا پايان سال تحصيلي تأمل نماييد.
۲ _ راجع به مسائل خاص خود، مستقيماً با معلم فرزندتان صحبت كنيد.
اگر در مورد وضعيت تحصيلي فرزندتان پيشرفتي حس نمي كنيد، زماني را براي ملاقات با مديرش معين سازيد. اعتراض هايتان را كتباً نوشته و براي اثبات ادعاهاي خويش، مداركي ضميمه شكواييه تان كنيد. مثلاً مي توانيد نمونه اي از غلط نويسي فرزندتان در مشق شب را به معلمش يادآور شويد.
«مك گرات» مي گويد: در صورتي كه ايرادهايتان را روي كاغذ نياوريد،  نماينده اتحاديه معلمان خواهد گفت كه شكوه هاي والدين صرفاً شايعات بي اساس اند.
۳ _ با پدر و مادران ديگري كه درگير مشكلات مشابه اند، به رايزني بپردازيد. چنانچه ساير والدين هم دچار گرفتاري هايي از اين قبيل اند، با آنان مشورت كنيد.
«كوپرمن» اظهار مي دارد: مديري كه با چند پدر و مادر ناراضي روبه رو شود، ملزم مي گردد كه به اقدامات سريع دست يازد.
۴ _ اگر فرزندتان را در مدرسه تنبيه بدني كردند،  كتباً اعتراض كنيد.
«مك گرات» بر اين باور است: تا جايي كه اطلاع دارم، بچه ها در مدارس ندرتاً تنبيه بدني مي شوند. معلمان بدرفتار مي دانند كه در صورت انجام شديد اين عمل، در بدن دانش آموزان آثار كاملاً آشكاري به چشم مي خورد كه مي شود كتك خوردن آنها را ثابت كرد.
۵ _ چنانچه در امور تحصيلي فرزندتان پيشرفتي حس نمي كنيد، كلاسش را عوض كنيد.
«كوپرمن» مي گويد: مديراني كه به پدران و مادران مي گويند خب اشكالي ندارد، اجازه دهيد ما به معلم كلاس... فرصت ديگري بدهيم، مي كوشيم راهكار اداره كردن كلاس را به وي بياموزيم، اما همين حالا فرزندتان به معلم بهتري نياز دارد، در حقيقت والدين را آرامش مي بخشند.
۶- هنوز ناراضي هستيد؟
مدارك موجود خود را با مدير و اعضاي هيأت مديره بازبيني كنيد. اگر شما پشتيبان فرزندتان نباشيد، پس چه كسي بايد باشد؟

فرهنگ
اقتصاد
اجتماعي
انديشه
كتاب
ورزش
|  اقتصاد  |   اجتماعي  |  انديشه  |  فرهنگ   |  كتاب  |  ورزش  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |