پنجشنبه ۱۷ فروردين ۱۳۸۵
مصاحبه با لوئيز فيگو، بازيكن تيم ملي پرتغال و اينتر ايتاليا
پرتغال با اسكولاري به جايگاه خود مي رسد
002964.jpg
جهانگير كوثري
جام قهرماني باشگاه هاي اروپا كه شكل گرفت اسپانيايي ها با تيم بزرگ كه ستاره هاي روز جهان را گرد آورده بود، اقتدار خود را طي پنج سال پي در پي نشان دادند. در سال ۱۹۶۰ تيم بارسلونا از منطقه كاتالوني اسپانيا در ميان تعجب همگان قهرمان لاليگا شد و رئال مادريد بازماند. بارسلونا چون رئال تا فينال پيش آمد، اما پديده تازه فوتبال اروپا يعني تيم بنفيكا از كشور كوچك پرتغال در شهر برن سوئيس مقابل تيم پرستاره بارسلونا ايستاد. هيچكس باور نداشت كه بارسلونا با ژيبور كوچين مجاري كه جزو بهترين هاي جهان بودند و كوبالا، گاراي سوارز اواريستو از برزيل مغلوب بنفيكا شود. بنفيكا با چهره هاي ناآشنا قهرمان اروپا شد. سال بعد دوباره رئال مادريد به فينال رسيد و اتفاقاً در مقابل بنفيكا پديده دهه شصت فوتبال جهان اوزه بيو فرايرا دوسيلوا كه اهل موزامبيك بود باعث شد تا بنفيكا با پنج گل رئال مادريد را نيز درهم بكوبد و براي دومين بار قهرمان اروپا شود. اوزه بيو ببر سياه موزامبيك دو گل از پنج گل بنفيكا را به ثمر رساند و رئال مادريد با دي استفانو، پوشكاش، جنتو، دل سول و ديگر بزرگانش گريان از آمستردام بازگشتند. از آن زمان پرتغال در فوتبال اروپا مطرح شد و در جام جهاني ۱۹۶۶ پرتغال نيز با اسكلت اصلي باشگاه بنفيكا توانست تا نيمه نهايي پيش بيايد و در نهايت به مقام سوم جهان دست پيدا كند. اوزه بيو با ۹ گل زده آقاي گل جام جهاني ۱۹۶۶ شد و در ذهنها باقي ماند. با اين موفقيت فوتبال پرتغال ريشه دوانيد و به دنبال آن پورتو در دهه هشتاد قهرماني بنفيكا را دوباره تكرار كرد تا سهم پرتغال در قهرماني باشگاه هاي اروپا به چهار جام برسد. براي تصميم و گسترش فوتبال هر مقام قهرماني مي تواند يك نسل را ترغيب كند و چنين شد تا جوانان پرتغال در دهه هشتاد قهرمان جهان شوند. از آن تيم چهره هاي شاخصي بيرون آمدند كه «فيگو» سمبل و نمونه بارز آن بود. او از پرتغال به اسپانيا رفت، كعبه آمالي كه براي هر پرتغالي هميشه جاودان مانده است. او به بارسلونا رفت و خيلي خوب براي تماشاگران كاتالوني يك اسطوره شد، اما رقيب هميشگي بارسلونا، يعني رئال مادريد او را با رقم اغواكننده اي به خدمت گرفت و تماشاگران كاتالوني تنفر خود را از اين حركت فيگو بارها نشان دادند. فيگو در مادريد هم درخشيد، اما عمر او در تيم افسانه اي رئال مادريد چندان دوام نياورد و با چشماني گريان به اينترميلان پيوست. فيگو محبوبتر از اوزه بيو و جاودانه تر از روي آگاس و ژائو پينتو شد و حالا قصد دارد در جام جهاني ۲۰۰۶ لااقل مقام سومي سال ۱۹۶۶ را تكرار كند. آيا فيگو در همان مرحله اول با پرتغال از سد ايران، آنگولا و مكزيك عبور خواهد كرد. مصاحبه با فيگو از تمام جهات خواندني است.
* شما و خانواده تان چطور با زندگي در ايتاليا كنار مي آييد؟
- اوضاع خوب است. هرجا كه من خوشحال باشم خانواده ام نيز شادمان هستند. من به اين طرز رفتار آنها احترام مي گذارم. البته هيچ وقت پذيرفتن يك فرهنگ جديد آسان نيست. در يك كشور جديد هر شخصي دوستان و طرز زندگي جديدي پيدا مي كند. همه ما از بودن در ايتاليا خوشحاليم زيرا در اينتر شرايط خوبي مهياست و بجز اين خانواده ام هميشه و در همه شرايط در كنار من بوده اند.
* چه چيزي در ايتاليا بيشتر توجه شما را جلب كرده است؟
- من باشگاه را دوست دارم و همچنين هواداران و دست اندركاران باشگاه رفتار خوبي دارند. آنها هميشه به گرمي از بازيكنان استقبال مي كنند. من فرهنگ و غذاهاي ايتاليايي را نيز بسيار دوست دارم. من از كشوري كه زمينه هاي فرهنگي لاتين را دارد به ايتاليا آمدم كه تقريباً با فرهنگ اين كشور مطابق است و زندگي كردن در اينجا را برايم آسان تر مي كند.
* آيا فرق زيادي بين بازي كردن در اسپانيا و ايتاليا وجود دارد؟
- تفاوت هاي زيادي وجود دارد. در ايتاليا خوب دفاع كردن بسيار مهم است و بسياري از اوقات نيز بيشتر زمان بازي صرف جنبه هاي تاكتيكي مي شود. با احترام به فوتبال ايتاليا، بازي كردن در اسپانيا- با آسايش بيشتري همراه است. در اسپانيا فضاي بيشتري براي بازيكنان وجود دارد و نيز زمان بيشتري مي شود توپ را در اختيار داشت. البته حضور در ايتاليا و بازي كردن در آن تجربه خوبي است و در اينجا احساس مي كنم از لحاظ فوتبال پيشرفت خوبي كردم و فوتبالم كامل تر شده است.
* آيا هنوز هم به فتح اسكودتو اميدوار هستيد يا هدفتان فقط راهيابي به رقابت هاي ليگ قهرمانان در فصل آينده است؟
- از لحاظ منطقي هنوز هم اين امكان وجود دارد كه فاتح اسكودتو شويم اما اگر واقع بين باشيم بايد روي نايب قهرماني تمركز كنيم، البته تا زماني كه روي كاغذ امكان قهرماني داشته باشيم تمامي تلاشمان را خواهيم كرد.
* در طول دوران بازي در رئال مادريد و بارسلونا، اكثراً جزء نفرات اصلي هر دو تيم بودي، اما در اينتر چند بازي را از روي نيمكت آغاز كردي. راجع به اين قضيه صحبت كن!!
- اين به تصميمات تاكتيكي كه سرمربي مي گيرد، مرتبط است و در آخرين بازي كه روي نيمكت قرار گرفتم، فكر مي كنم به دليل عدم بهبود كامل آسيب ديدگي ام از ناحيه پا، مربي نخواست ريسك كند و من را از دقيقه سي ام وارد بازي كرد. تصور مي كنم كه سرمربي سيستم چرخشي را در تيم به كار مي گيرد تا مسئوليت بين همه تقسيم شود. من به دليل مسائل انتقالم به اينتر يك ماه ديرتر به تمرينات اينتر ملحق شدم و بايد براي انطباق با شرايط تيم خود را آماده مي كردم. به نظر من سيستم چرخشي به بازيكنان لطمه اي نمي  زند و تصميم نهايي را سرمربي اتخاذ مي كند. تمامي بازيكنان دوست دارند در همه بازي ها در تركيب حضور داشته باشند و قرار نداشتن در تركيب اصلي براي هيچ بازيكني خوشايند نيست اما بايد به تصميم مربي احترام گذاشت.
* شما يكي از كاپيتان هاي تيم ملي پرتغال هستيد. (اسكولاري كاپيتاني را به طور چرخشي بين پائولتا، فيگو و كاستينيا تقسيم كرده است) رابطه ات با اسكولاري چطور است؟
- بسيار خوب. فكر مي كنم رابطه ما بسيار دوستانه با احترام متقابل است. اسكولاري كسي است كه دوست دارد با بازيكنان صحبت كند و با اين نقطه قوت ما از لحاظ گروهي، تيم قدرتمند هستيم. او درك خوبي از فوتبال دارد و فقط كافي است به دستاوردهايش نگاه كنيد. او برزيل را به مقام قهرماني جهان رسانده و پرتغال را نيز به فينال يورو رسانده است. ما بسيار خوش شانس هستيم كه مربي باتجربه اي مثل او را در اختيار داريم.
* نظرتان راجع به ديگر تيم هاي حاضر در گروه D جام جهاني كه با شما همگروه هستند چيست؟
- من واقعاً اطلاعاتي راجع به ايران ندارم و هرگز در برابر آنها بازي نكردم. در كل ما تمايلي براي بازي كردن با تيم هايي از اين ناحيه از دنيا نداريم اما اگر فرصت باشد قبل از جام جهاني بايد به تجزيه و تحليل آن بپردازيم.
مكزيك يكي از تيم هايي است كه شانس حضور در مراحل بعدي را دارد. من چند بار برابر آنها بازي كردم. مكزيكي ها چند بازيكن تكنيكي عالي نيز در اختيار دارند كه در طول چند سال گذشته در رقابت هاي مختلف نمايش خوبي داشته اند.
در حال حاضر بازيكنان آنگولايي زيادي در پرتغال حضور دارند، زيرا اين كشور سابقاً مستعمره پرتغال بوده و به همين دليل آنها در خانه از انگيزه بالايي برخوردار نيستند. آنها مانند اكثر تيم هاي آفريقايي از لحاظ فيزيكي بسيار قدرتمند هستند و بايد به آنها احترام گذاشت.
* آيا در فوتبال اسطوره اي داريد؟
- بله، البته آنها بيشتر الگوي من هستند تا اسطوره. من هميشه مارادونا را تحسين مي كنم و فكر مي كنم هميشه دشوار است تا كسي در آن سطح بازي كند. زماني كه جوانتر بودم از تماشاي بازي مايكل لادروپ، زيكو و فان باستن لذت مي بردم.
* بهترين بازيكناني كه با آنها يا در برابر آنها بازي كرديد چه كساني هستند؟ 
- جواب اين سئوال بسيار دشوار است، اما من واقعاً خوش شانش بودم كه در كنار بازيكنان بزرگي مثل زيدان، رونالدو و ريوالدو بازي كردم و سخت است كه يك بازيكن را انتخاب كنم. فكر مي كنم كه لادروپ بهترين بازيكني باشد كه در برابر او بازي كردم.
* شما ركورددار بازي ملي (۱۱۸ بازي) در تيم ملي پرتغال هستيد. قصد داريد براي چه مدت به بازي در تيم ملي ادامه دهيد؟
- نمي دانم. در حال حاضر پاسخ به اين سئوال بسيار مشكل است. اميدوارم جام جهاني را به خوبي پشت سر بگذارم و پس از آن نسبت به ادامه حضورم در تيم ملي تصميم گيري خواهم كرد.
* نوامبر امسال سي و چهار ساله خواهي شد. آيا تصميمي براي فعاليت پس از دوران بازنشستگي داري؟
- در حال حاضر خير. پس از اتمام دوران فوتبالم راجع به اين موضوع فكر مي كنم، البته فكر نمي كنم به عنوان مربي مشغول به كار شوم و اين چيزي نيست كه به دنبال آن باشم. قصد دارم مشغول به كاري شوم كه به آن علاقه داشته باشم ولي الان نمي دانم كه چه كاري خواهم كرد.
* اگر لحظه اي را در طول دوران حرفه اي تان انتخاب كنيد، كدام لحظه خواهد بود؟
- انتخاب كمي سخت است. خوشبختانه لحظات خوب بسيار زيادي در طول دوران فوتبالم داشتم، شايد تمامي مواقعي كه عنواني را تصاحب كردم، بخصوص در زمينه فردي زمان هايي كه افتخارات شخصي را كسب كردم از نقاط بارز حرفه اي من است.
* اسطوره ملي بودن چه معنايي براي شما دارد؟
- فكر نمي كنم كسي بداند كه چقدر واقعاً محبوب است و يا براي كشور و مردمش چقدر اهميت دارد. پس با اين صحبت ها واقعاً دشوار است كه بتوان تصور كرد كه اسطوره بودن چگونه است. فكر مي كنم بهترين كاري كه مي شود كرد اين است كه با تمام توان فوتبال بازي كرد و الگوي خوبي براي هواداران فوتبال بود.
* آيا به اين موضوع كه بايد الگوي مناسبي براي نسل جوانتر باشيد، اعتقاد داريد؟
- فكر مي كنم بهتر است كه تصوير خوبي از خود در جامعه و فوتبال به جا بگذارم، تا اينكه تأثير منفي و بدي به عنوان يك ورزشكار در جامعه داشته باشم. اگر ورزشكاري بتواند تأثير مثبت داشته باشد فوق العاده است. رسانه هاي زيادي اتفاقات فوتبال را پوشش مي دهند و بازيكنان فوتبال الگوي اكثر كودكان هستند. زماني كه به گذشته يعني هنگامي كه نوجوان بودم نگاه مي كنم، متوجه مي شوم كه من نيز اسطوره هايي داشتم به طور عادي دوست داشتم از آنها پيروي كنم. پس مهم است كه فوتباليست ها الگوي خوبي براي همه بخصوص كودكان باشند.

فوتبال در كشورهاي اروپايي
منچستر يونايتد در تقابل با آرسنال
002961.jpg
حسن حيدري
در سال جام جهاني، اروپا زودتر از موعد مقرر قهرمانان خود را مي شناسد.
اكنون رقابت هاي فشرده اي در كشورهاي انگليس، آلمان، اسپانيا و ايتاليا در جريان است و تيم ها در شرايط بيم و اميد به سر مي برند.
اين بازي  ها شنبه و يكشنبه هفته آينده بار ديگر اين قاره را با هيجان مواجه مي سازد.
در انگلستان، چلسي پيشتاز اين بازي ها در هفته سي و سوم در استمفورد بريج به مصاف وستهام مي رود. چلسي در دو بازي قبلي از ۶ امتياز تنها يك امتياز به دست آورده است. چلسي ابتدا با يك گل مغلوب فولام شد و سپس هفته گذشته در زمين بيرمنگام به تساوي يك بر يك رسيد. چلسي هنوز ركورد بدون شكستي خود را در استمفوردبريج حفظ كرده است و در حال حاضر با ۷۹ امتياز در صدر جدول به سوي قهرماني گام برمي دارد. براي اين تيم كه در سال جاري هنوز جامي را به دست نياورده فتح ليگ برتر بسيار حائز اهميت است.
خوزه مورينيو در مورد افت تيمش در هفته هاي اخير مي گويد: بازي ها بسيار خسته كننده شده و بازيكنان نياز به استراحت بيشتري دارند. وي ادامه مي دهد: اميدوارم بتوانيم موقعيت خود را تا پايان بازي ها حفظ كنيم تا بار ديگر عنوان قهرماني را به دست آوريم.
تزلزل چلسي در هفته هاي اخير باعث شده تا تيم منچستر يونايتد به نزديك ترين فاصله با اين تيم برسد. شياطين سرخ اكنون با ۷۲ امتياز سايه خود را بر چلسي مستولي كرده اند.
اين تيم يكشنبه هفته آينده در اولدترافورد به مصاف آرسنال رقيب ديرينه اش مي رود. فرگوسن اميدوار است با بحراني تر شدن اوضاع چلسي شرايط تيمش بهتر شود.
منچستر يونايتد در آستانه چهارمين پيروزي متوالي اش به مصاف آرسنال مي رود. اين تيم به ترتيب وستهام، بيرمنگام و بولتون را در سه ديدار گذشته از پيش رو برداشته است.
نيستلروي مهاجم هلندي منچستر يونايتد در صورت گلزني در اين بازي ركورد گلزني خود را از مرز صد و پنجاه گل عبور مي دهد. او هفته پيش در مصاف با بولتون گل برتري تيمش را مقابل حريف به ثمر رساند تا يونايتدي ها دو بر يك پيروز شوند.
از سوي ديگر آرسنال تيم پنجم جدول براي اين بازي انگيزه هاي متفاوتي دارد. اين تيم با يك بازي كمتر و ۵۳ امتياز براي تصاحب يكي از سهميه هاي ليگ قهرمانان اروپا به پيروزي در اين بازي نياز دارد.شايد در پايان اين فصل ستارگان زيادي از آرسنال جدا شوند. آنري و روبرت پيرس دو بازيكني هستند كه احتمالاً لندن را ترك مي كنند. پيرس را ويارئال و بنفيكا مي خواهد و بارسلونا نيز براي آنري نقشه كشيده است. با اين شرايط آرسنال شايد در آخرين سال حضور اين بازيكنان بتواند در ليگ برتر خودنمايي كند.
آرسنال هفته گذشته نمايش دلپذيري مقابل آستون ويلا داشت و موفق شد با پنج گل حريف را در هم بكوبد.
در اين بازي نيستلروي و آنري دو مرد سرنوشت ساز بازي هستند كه در صورت تغذيه مناسب از سوي هافبك ها قطعاً گلزني خواهند كرد. منچستر يونايتد در ۱۵ بازي كه در اولدترافورد انجام داده تنها يك بار شكست خورده و ۱۱ پيروزي در كارنامه خود دارد. در آن سوي ميدان آرسنال در۱۵ بازي خارج از خانه ۴ پيروزي و ۸ شكست به دست آورده است.
در حال حاضر در ليگ برتر انگليس ۴ تيم وست بروموويچ، پورتموت، بيرمنگام و ساندرلند روي لبه تيغ گام برمي دارند و در آستانه سقوط به ليگ دسته اول اين كشور قرار دارند.
002955.jpg
برنامه كامل اين هفته ليگ برتر انگليس
شنبه ۸ آوريل (۱۹ فروردين)
چارلتون- اورتون
پورتموت- بلكبرن
ساندرلند- فولام
تاتنهام- منچسترسيتي
ويگان- بيرمنگام
يكشنبه ۹ آوريل (۲۰ فروردين)
آستون ويلا- وست بروموويچ
چلسي- وستهام
ليورپول- بولتون
منچستر يونايتد- آرسنال
ميدلزبرو- نيوكاسل
قهرماني ديگر براي ريكارد
تيم بارسلونا در سي و دومين هفته لاليگا بازي دشواري را مقابل راسينگ سانتادر دارد. كاتالان ها بعد از تساوي ناباورانه در ال كلاسيكو كه همگان انتظار پيروزي آنها را داشتند همچنان در صدر جدول به سوي قهرماني گام برمي دارند.
در اين بازي تياگو موتا غايب است اما غيبت او نمي تواند به كهكشاني هاي بارسا لطمه وارد كند. اين تيم در حال حاضر با ۶۹ امتياز ،اختلاف زيادي با رئال مادريد و والنسيا دارد. تيم ريكارد در فاصله ۸ هفته به پايان بازي ها شانس اول قهرماني است. اگر همين روند ادامه پيدا كند اين تيم پيش از پايان بازي ها نوزدهمين قهرماني اش را جشن مي گيرد.
بازي هاي هفته سي ودوم از روز شنبه آغاز مي شود و تيم رئال مادريد در اين روز در سانتياگو برنابئو به مصاف سوسيه داد مي رود. سوسيه داد عليرغم حضور ستارگاني چون نيهات قهوه چي بازيكن ترك تبار اين تيم و كواچويچ گلزن برجسته خود در انتهاي جدول اوضاع بحراني را پشت سر مي گذارد. در تيم رئال مادريد روبرتو كارلوس و رائول گونزالس محروم و مصدوم هستند. والنسيا تيمي كه شانه به شانه رئال در بالاي جدول گام برمي دارد براي اينكه به مكان دوم برسد اين هفته با سلتاويگو روبه رو مي شود تا به شانزدهمين پيروزي اش در اين فصل دست يابد.
والنسيا هفته سي و يكم در يك بازي پرگل كاديز را پنج بر سه درهم كوبيد. در آن سوي ميدان سلتاويگو در جايگاه ششم قرار دارد و براي نزديك شدن به تيم هاي بالانشين در انديشه غلبه بر والنسياست. سلتا هفته پيش پيروزي باور نكردني را مقابل آتلتيكو مادريد در خانه حريف داشت. سلتا در بازي هاي خانگي تاكنون تنها ۴ بار شكست خورده است.
با بررسي جدول لاليگا، مالاگا، كاديز، سوسيه داد و مايوركا در انتهاي جدول وضعيت خطرناكي دارند. تيم هاي والنسيا، اوساسونا، سويل و سلتا نيز براي حضور در ليگ قهرمانان تلاش مي كنند. لاكرونيا و ويارئال نيز براي كسب جواز حضور در جام يوفا در تلاش هستند.
برنامه كامل هفته سي و دوم لاليگا
شنبه ۸ آوريل (۱۹ فروردين)
كاديز - بتيس
سلتاويگو - والنسيا
مالاگا - ختافه
رئال مادريد _ سوسيه داد
يكشنبه ۹ آوريل (۲۰ فروردين)
آتلتيكو بيلبائو - مايوركا
آلاوز - اوساسونا
اسيانيول - آتلتيكو مادريد
راسينگ سانتاندر - بارسلونا
سويل - زاراگوزا
ويارئال - لاكرونيا
يوونتوس همچنان بدون رقيب
سه تيم ايتاليايي حاضر در ليگ قهرمانان اين هفته بدون دغدغه خاصي در رقابت هاي كالچو حضور پيدا مي كنند.
در هفته سي و سوم اينتر ميلان به رهبري مانچيني به مصاف آسكولي مي رود. اين بازي روز شنبه در زمين آسكولي برگزار مي شود. در اين ديدار حساس آدريانو به همراه مارتين در خط حمله تيم اينتر بازي مي كنند. تيم مانچيني در بازي هاي خارج از خانه اين فصل در ۱۶ بازي تنها به ۴ پيروزي دست يافته است. آسكولي نيز در مجموع ۱۶ بازي خانگي تنها دو شكست در پرونده خود دارد و اين آمار باعث وحشت اينتري ها شده است. در بازي ديگر روز شنبه ليورنو ميانه جدولي به ديدار اودنيزه مي رود. اودنيزه كه فصل پيش موفق شد جواز صعود به ليگ قهرمانان را كسب كند در فصل جاري سير نزولي طي كرده و در مكان هفدهم در آستانه سقوط به دست پايين تر قرار دارد. حتي تغيير مربي در اين تيم چاره ساز نبود و اوضاع را بدتر كرد. اما نبرد بزرگ هفته سي و سوم بين يوونتوس و فيورنتينا در دل آلپي خواهد بود. لوكاتوني بهترين مهاجم حال حاضر كالچو در اين بازي نقشه هاي زيادي براي دفاع آسيب پذير يوونتوس در سر دارد. يوونتوس در حال حاضر با ۹ امتياز اختلاف نسبت به آث ميلان با ۷۹ امتياز در صدر جدول ايستاده است. اين تيم در ۱۶ بازي خانگي شكست نداشته و آمار ۱۳ پيروزي و ۳ مساوي را براي خود به ثبت رسانده است. ياران كاپلو تنها تيم در بين ۲۰ تيم ايتاليايي كالچوست كه تنها يك شكست را در اين فصل متحمل شده است. در اين بازي يوونتوس الساندرو دل پيرو را به دليل آسيب ديدگي در اختيار ندارد. در ادامه بازي هاي روز يكشنبه  نيز آث ميلان بعد از باخت ناباورانه هفته گذشته برابر لچه ميزبان كيه وو است. با تمديد قرارداد آنجلوتي با آث ميلان شايعات پيوستن او به رئال مادريد رنگ باخت و اين تيم در اين زمينه به آرامش رسيده است و نگراني براي فصل بعد ندارد.
آث ميلان نيز مانند رقيبش يوونتوس در اين فصل در سن سيرو شكست نخورده و در ۱۵ بازي خانگي به ۱۴ پيروزي رسيده كه يك پيروزي كمتر از اينترميلان دارد و ركورددار بيشترين برد خانگي تا پايان هفته سي و دوم است، در حال حاضر در كالچو اودنيزه، مسينا، لچه و تروسيو فانوس به دستاني هستند كه خطر سقوط به رقابت هاي دسته دوم آنها را تهديد مي كند.
برنامه كامل هفته سي و سوم كالچو
شنبه ۸ آوريل (۱۹ فروردين)
آسكولي - اينترميلان
ليورنو - اودنيزه
يكشنبه ۹ آوريل (۲۰ فروردين)
آث ميلان - كيه وو
كالياري - پالرمو
آمپولي - سامپدوريا
يوونتوس - فيورنتينا
مسينا - تروسيو
پارما - رجيانا
رم - لچه
سيه نا - لاتزيو
روز سرنوشت ساز براي رقباي بايرن مونيخ
تيم فوتبال بايرن مونيخ در مهمترين بازي اين هفته بوندس ليگا بايد به برمن سفر كند تا در يك بندر زيبا به مصاف تيم وردربرمن برود.
ماركوس شاف كه تيمش هنوز به قهرماني در اين فصل اميد دارد مي داند با پيروزي مقابل بايرن مونيخ گام بلندي در اين راه برمي دارد. بايرن مونيخ در هفته گذشته مقابل كلن آسيب پذير ظاهر شده و با اين تيم در آرناآليانو به تساوي دو بر دو رسيد. ماگات در اين بازي احتمال دارد به دليل آسيب ديدگي اليوركان را در اختيار نداشته باشد. علي كريمي نيز هنوز از آسيب ديدگي رنج مي برد و نمي تواند تيمش را همراهي كند. بايرن مونيخ در ۲۸ هفته گذشته تنها يك بار در خارج از خانه شكست خورده اما وردربرمن تيم قدرتمندي است كه مي تواند اين عدد را به ۲ برساند. يوهان ميكود در خط مياني و ميروسلاوكلوزي در خط حمله به همراه والدز مهاجم برزيلي برمن مهره هاي سرنوشت ساز اين بازي هستند. در آن سوي ميدان بالاك و روي مكاي هلندي توازن قوا را در اين بازي برقرار مي كنند.
تيم بايرن مونيخ هم اكنون با ۶۶ امتياز در صدر جدول نگاه جدي به قهرماني دارد. اين تيم را هامبورگ بطور جدي تهديد مي كند كه با ۵۹ امتياز در جاي دوم در انتظار تيره روزي بايرن مونيخ است.
ديدار هامبورگ با گلادباخ در خانه
اين روزها آيلتون برزيلي در تركيب اصلي هامبورگ نقش يك گلزن تمام عيار را بازي مي كند. او هفته پيش در كرزن كرشن در پيروزي دو بر صفر هامبورگ مقابل شالكه يك گل به ثمر رساند. توماس دال ممكن است در اين بازي مهدوي كيا را به دليل آسيب ديدگي در بازي قبل، در تركيب اصلي قرار ندهد.
هامبورگ در ۱۴ بازي خانگي تنها به ۹ پيروزي دست يافته .شالكه تيم چهارم جدول اين هفته در خانه دويسبورگ به ميدان مي رود. رافينها از شالكه به دليل اخراج در بازي با هامبورگ نمي تواند براي تيمش بازي كند.
در ساير بازي هاي هفته بيست و نهم كه روز شنبه برگزار مي شود ، تيم هانوفر با وحيد هاشميان به مصاف تيم مانيتز خواهد رفت. هانوفر بدون آنكه خطر سقوط تيمش را تهديد كند در مكان دهم در انتظار پايان رقابت هاست.
نوي رورد سرمربي هانوفر هفته پيش در حاليكه برخي از مطبوعات آلمان از هاشميان انتقاد كرده بودند از اين مهاجم ابراز رضايت كرد تا پاسخ منتقدان او را بدهد. وي در مورد هاشميان گفت: او در دو بازي قبلي ما در بخش عمده اي از نبردهاي تن به تن حضوري پرقدرت داشت و در اكثر آنها پيروز بود. به عقيده من او موفق ترين مهاجم هانوفر است. وي در ادامه افزود: براي هر مهاجمي دوره اي بوجود مي آيد كه به گل نمي رسد شايد اين حالت براي هاشميان بوجود آمده باشد. اما اين دوره پايدار نخواهد بود و گذراست. تيم ما زماني با مشكل عمده روبرو مي شود كه تمام مهاجمان تيم با اين معضل روبرو شوند.
وي در پايان گفت: در حال حاضر بايد از مهاجمي همچون هاشميان حمايت كرد زيرا اكنون امكان استفاده از جايگزين هاي بهتري وجود ندارد. البته ما مطمئن هستيم كه هاشميان مي كوشد بازي بهتري از خود ارائه دهد.
كايزرسلاترن هم كه بتدريج خود را براي حضور در دسته پايين تر آماده مي كند در خانه با هرتابرلين ديدار مي كند. اين تيم به همراه دويسبورگ و اف ث كلن كانديداي سقوط به دسته دوم هستند.
برنامه كامل هفته بيست و نهم
شنبه ۸ آوريل (۱۹ فروردين)
آرمينيا بيلفلد - اينتراخت فرانفكورت
دورتموند - لوركوزن
كلن - ولفسبورگ
كايزرسلاترن - هرتابرلين
مانيتز - هانوفر
اشتوتگارت - نورنبرگ
وردربرمن - بايرن مونيخ
يكشنبه ۹ آوريل (۲۰ فروردين)
هامبورگ - گلادباخ
دويسبورگ - شالكه

نگاه
002958.jpg
شناسنامه
- نام كامل: لوئيز فيليپه ماديرا كائيرو
- تاريخ و محل تولد: چهارم نوامبر ۱۹۷۲ در آلماداي پرتغال
- قد: ۱۸۰ سانتي متر
- وزن: ۷۵ كيلوگرم
- باشگاه ها: اسپورتينگ ليسبون، بارسلونا، رئال مادريد، اينترميلان
- نخستين بازي ملي: اكتبر ،۱۹۹۱ برابر لوكزامبورگ
- بازي ملي: ۱۱۸ بازي و ۳۱ گل
- افتخارات:
جام جهاني زير ۱۶ سال (۱۹۸۹)
جام جهاني زير ۲۰ سال (۱۹۹۱)
جام برندگان جام اروپا (۱۹۹۷)
سوپر جام اروپا (۲۰۰۲ و ۱۹۹۸)
ليگ قهرمانان اروپا (۲۰۰۲)
جام بين قاره اي (۲۰۰۲)
سوپر جام اسپانيا (۲۰۰۳ و ۱۹۹۶)
لاليگاي اسپانيا (۲۰۰۳ و ۲۰۰۱ و ۱۹۹۹ و ۱۹۹۸)
سوپر جام ايتاليا (۲۰۰۵)
مرد سال فوتبال پرتغال (۲۰۰۲ و ۲۰۰۱ و ۱۹۹۹ و ۱۹۹۸ و ۱۹۹۷ و ۱۹۹۶ و ۱۹۹۵ و ۱۹۹۴)
مرد سال فوتبال اروپا (۲۰۰۰)
مرد سال فوتبال جهان (۲۰۰۱)
مرد سال فوتبال به انتخاب ورلد ساكر (۲۰۰۰)

ورزش
اقتصاد
اجتماعي
انديشه
فرهنگ
كتاب
|  اقتصاد  |   اجتماعي  |  انديشه  |  فرهنگ   |  كتاب  |  ورزش  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |