دوشنبه ۲۸ فروردين ۱۳۸۵
بحران فوتبال آلمان
كلينزمن قاطعانه ايستاد
003444.jpg
«يورگن كلينزمن» تكليف دروازه تيم ملي آلمان را مشخص كرد. وي در يك موقعيت مناسب استراتژيكي، ينس لمان، دروازه بان مورد علاقه خود را به عنوان نفر اول دروازه تيم ملي فوتبال آلمان در جام جهاني برگزيد. يورگن كلينزمن، توانايي خاصي داشت كه او را تبديل به يكي از بهترين مهاجمان فوتبال دنيا كرده بود. او هرگز يك بازيكن تكنيكي نابغه با بازي فوق العاده اي نبود. اما هميشه مي دانست چگونه از يك سانتر استفاده كند و چه موقع زمان گل زدن و تمام كردن كار فرا مي رسد. اين استعداد ورزشي حتي زماني كه اين مهاجم سابق، مربي هم شد او را ترك نكرد. با همين تيزهوشي خاص گلزنان از جريانات هفته هاي قبل استفاده كرده و هفته گذشته ينس لمان را به عنوان شماره يك دروازه تيم ملي آلمان در جام جهاني ناميد.
كلينزمن با عبارتي هنرمندانه و البته ضروري در مورد تصميم خود اين گونه توضيح داد: «اين مشكل ترين تصميم دوران فعاليت ام بود.» انتخاب ينس لمان از آرسنال لندن يا اوليور كان از بايرن مونيخ؟ پيش از اين هيچ كس چنين احساسي در مورد دو دروازه بان مذكور صحبت نكرده بود. موضوع دروازه باني تيم ملي به مسأله اي ملي تبديل شده بود، حداقل اهميتي كمتر از رفتار سياسي صدر اعظم آلمان نداشت. همه در اين مورد صحبت مي كردند، حتي اگر حرفي براي گفتن نداشتند. تمام اظهارنظرها در خصوص دروازه بان تيم ملي، تيتر اول روزنامه ها مي شد، حتي عكس العمل هاي غيركلامي مربي تيم ملي. اشغال اين پست روي اعصاب تمام كساني كه ارتباطي به اين ماجرا داشتند اثر گذاشته بود. خود مربي تيم ملي، با آن لبخند سرد كاليفرنيايي اش از اين بحران و تنش بي تأثير نبود، بحراني كه وقتي روز سه شنبه هفته قبل اظهار داشت كه فرداي آن روز براي آخرين مرتبه با تيم مربيان در مورد اين مسأله گفت وگو كرده و نتيجه را اعلام خواهد كرد، كاملاً در چهره اش نمايان بود. البته مذاكرات و بررسي هاي آنها در مونيخ مدت زيادي طول نكشيد. كلينزمن مي خواست به قول خود عمل كرده و شخصاً دروازه بان شكست خورده را از تصميم خود مطلع كند.
برخلاف تصور بايرني ها، اوليوركان مجبور شد در دورينت هتل در حضور كلينزمن، دستيارش يواخيم لو و مربي دروازه بانان تيم ملي، آندرياس كوپكه اين خبر را بشنود كه او فقط مي تواند روي نيمكت ذخيره هاي تيم ملي فوتبال آلمان بنشيند. دروازه بان بايرن مونيخ بلافاصله پس از اين جلسه با عصبانيت به دفتر باشگاه بايرن رفت و در آنجا با اولي هوينس مدير باشگاه داد و بيداد به راه انداخت.
پس از اينكه هيأت مديره باشگاه هم اين تصميم مربي تيم ملي را اشتباه قلمداد كرد، خبر مزبور را در اقدامي شتابزده منتشر نمود.
اوليوركان اظهار داشت: «از اين تصميم بسيار متعجب و بي اندازه مأيوس شدم. در مورد آينده ام و حضور در تيم ملي در هفته هاي آتي بررسي كرده و نتيجه را اعلام خواهم كرد.»
كلينزمن كه همه منتظر بودند تا در ماه مي آينده تصميم نهايي را اتخاذ كند، در اين باره پاسخ داد: «پس از ديدار مقابل آمريكا، ۲۲ ماه گذشته را به طور كامل تجزيه و تحليل كرده و حالا به اين نتيجه رسيده ايم.»
مربي تيم ملي آلمان گفت كه فشارهاي عمومي باعث اعلام زودتر از موعد نظرش شده است و البته به ندرت پيش مي آيد كه تسليم فشار ناشي از توقعات ديگران شود.
كلينزمن در حدود دو سال پيش به عنوان اصلاح گر جهت ايجاد تغييرات عمده وارد فوتبال آلمان شد. اما حالا شعار قديمي او مبني بر ساختن فضايي رقابت آميز در تيم، ديگر كاربردي ندارد. او كه به تازگي از آمريكا آمده بود، دست اندركاران سابق تيم فوتبال آلمان را از كار بركنار كرد، نيروهاي مورد اعتماد خود را به جاي آنها به كار گرفت و هيچ ابايي هم نداشت كه مهره دست نخورده و غيرقابل جايگزيني مثل اوليور كان را زير سئوال قرار دهد.
بهترين دروازه بان جهان در سالهاي گذشته، در ابتداي آمدن مربي جديد مجبور شد بازوبند كاپيتاني تيم ملي را به ميشائيل بالاك بدهد، سپس در ميدان رقابت با ينس لمان قرار گرفت. اين جريانات به صورت روزمره درآمده و در هر ديدار ملي دوباره در مورد آن بين كارشناسان بحث مي شد كه روش نوبتي استفاده از دروازه بان ها چه آشوب و اختلالي را در خط دفاعي تيم ملي ايجاد مي كند. انتقادات از سرمربي تيم ملي بالا گرفت، نه تنها از ترديد او در انتخاب و پيش كشيدن پاي دروازه بان ديگري كه در اندازه هاي جهاني نيست، بلكه از اقامت بي شرمانه او در كاليفرنيا در زمان مربيگري تيم ملي فوتبال كشورش.
003441.jpg
حتي زماني كه كلينزمن از تقسيم نقش ها به كان به عنوان شماره يك و لمان به عنوان جانشين صحبت مي كرد، علاقه او به دروازه بان آرسنال كاملاً معلوم بود. سبك بازي لمان كه مانند بخشي از خط دفاعي تيم عمل كرده و به سرعت بخشيدن به بازي رو به جلوي تيم مي كرد، هميشه مورد پسند كلينزمن بود. «ما به اين نتيجه رسيديم كه ينس لمان بيشتر و بهتر با فلسفه بازي ما تناسب دارد.» اين جمله را آندرياس كوپكه مربي دروازه بانان تيم به زبان آورد. مربي اي كه جانشين سپ ماير شده كه هيچ گاه فرصتي را براي دفاع از اوليوركان از دست نمي داد.
با اين وجود غيرقابل تصور بود كه پس از تمرين هفته قبل، به ينس لمان كه هميشه نفر دوم بود، از سوي سرمربي تيم ملي اطلاع داده شد كه نفر اول دروازه  آلمان مي باشد. اين در حالي است كه گروه قدرتمند اف.ث.بايرن خيلي زود عليه دروازه بان ۳۶ ساله اي كه در شهري دور، در لندن كسب درآمد كرده و فقط گاهي به آلمان مي آمد تشكيل شد و به جاي ذكر نقاط قوت و حفظ احترام، بيشتر عملكرد ضعيف و رفتار بعضاً متكبرانه وي را مورد توجه قرار داد.
اوضاع دقيقاً مثل مسابقه بوكس بود: مبارزه كننده بايد امتيازات محسوسي به دست آورد تا بتواند شماره يك را كنار بزند و ينس لمان اين امتيازات را به دست آورد. در ديدار تيم ملي آلمان مقابل آمريكا كه منجر به نتيجه ۴ بر ۱ شد، گل حريف روي اشتباه اوليوركان به دست آمد. او كه از لحاظ روحي و جسمي كاملاً خسته بود، در آلمان نيز برابر كلن دچار اشتباه شد. اظهارات اولي هوينس، مدير باشگاه بايرن هم كه جنگ و رقابت ايجاد شده توسط كلينزمن را عامل اشتباهات كان دانست، فقط حكم دوستي خاله خرسه را براي اين دروازه بان داشت و اين در حالي بود كه حس بلند پروازي و جاه طلبي اوليوركان بيش از قدرت واقعي وي بود. همزمان با اين جريانات، ينس لمان در صحنه هاي بين المللي ظاهر شد. مطبوعات انگليس پس از نمايش خوب وي در مقابل رئال مادريد در ليگ قهرمانان اروپا و دفع حملات آنها، وي را مورد تمجيد قرار داده و از وي تجليل به عمل آوردند.
تلويزيوني آلمان پس از ورود آرسنال به مرحله نيمه نهايي، لمان را نشان داد كه هيچ اشتباهي نداشت. وي به همراه تيري آنري، مهاجم بزرگ تيمش براي هواداران دست تكان داده و جلوي دوربين لبخند مي زد و زماني كه اوليوركان در خانه خود و از روي مبل راحتي در حال تماشاي اين صحنه ها بود، ينس لمان توجه و علاقه عمومي را به خود جلب مي كرد.
اوضاع عوض شد. در نظرسنجي ها لمان جلوتر از كان قرار گرفت، در شرط بندي ها هم همين طور. كان مي خواست در ديدار مقابل وردربرمن از فرصت استفاده كرده و دوباره به مردم نشان دهد كه از لمان بهتر است. اما ديگر فرصتي باقي نمانده است. كلينزمن تصميمش را گرفت و به همه اعلام كرد. اوليور بيرهوف مدير تيم ملي در اين خصوص اظهار داشت: «من از همه مي خواهم كه به اين تصميم احترام گذاشته و به تيم و ينس لمان اعتماد به نفس بدهند.»
با اين وجود بحث در مورد دروازه تيم ملي آلمان باز هم ادامه دارد.

نگاه
راه طولاني رسيدن به شماره يك دروازه
آگوست ،۲۰۰۴ كلينزمن قبل از اولين بازي ملي خود به عنوان مربي تيم ملي در اتريش، اوليوركان را از كاپيتاني تيم عزل كرده و ميشائيل بالاك را به عنوان جانشين وي معرفي كرد. پست دروازه باني را هم رسماً اين گونه اعلام كرد: اوليور كان شماره يك است، ينس لمان شماره دو و تيمو هيلده برانت در حال حاضر شماره سه. ينس جانشين و مدعي كسب عنوان شماره يك دروازه است و اوليور بايد از مكان خود دفاع كند.
اكتبر ۲۰۰۴: لمان به دنبال شماره يك مي باشد و مي گويد: «مي خواهم در جام جهاني ۲۰۰۶ بازي كنم و حتي در چند بازي قبل از آن.» در برابر ايران لمان درون دروازه مي ايستد و كان در مونيخ مي ماند. كلينزمن با سپ ماير، مربي دروازه بان هاي تيم ملي كه عليه لمان موضع گرفته بود قطع همكاري كرده و آندرياس كوپله را به جمع مربيان اضافه كرد.
نوامبر ۲۰۰۴: در مونيخ برخورد و جنگ شديدي بين كلينزمن و كادر رهبري باشگاه بايرن مونيخ بر سر دروازه باني درمي گيرد.
دسامبر ۲۰۰۴: در اين ميان لمان جاي ثابت خود را در دروازه  آرسنال از دست مي دهد.
فوريه ۲۰۰۵: در بحبوحه اختلاف دائمي دروازه باني، كلينزمن دوباره از اوليوركان و ينس لمان به صورت چرخشي استفاده مي كند. پنج ديدار باقي مانده تا جام كنفدراسيون ها بين آن دو تقسيم مي شود.
مي ۲۰۰۵: ديدار افتتاحيه در آليا نتس آره نا براي لمان سرشار از حمله است. تماشاگران مونيخي او را هو مي كنند و برايش سوت مي زنند.
ژوئن ۲۰۰۵: در جام كنفدراسيون ها باز هم پست ها عوض مي شود و حالا كلينزمن فكر ديگري كرده و در مقابل آرژانتين از شماره سه، تيمو هيلده برانت استفاده مي كند.
آگوست ۲۰۰۵: كلينزمن دو خروس جنگي، كان و لمان را از هم جدا مي كند، تا پايان سال هيچ كدام از آنها با هم در اردوي تيم ظاهر نمي شوند. كلينزمن مي گويد: «اگر اتفاق فوق العاده اي پيش نيايد، توانايي اوليوركان دچار ركود طولاني نشود و مصدوميتي برايش به وجود نيايد، آن وقت بيشترين شانس را براي بازي خواهد داشت.» لمان نيز در پاسخ اظهار داشت: «گمان نمي كنم اين را كلينزمن گفته باشد.»
نوامبر ۲۰۰۵: بازي چرخشي ادامه دارد. پس از اينكه كان در ماه اكتبر در مقابل چين از دروازه آلمان دفاع كرد، لمان هم در مقابل فرانسه درون دروازه ايستاد. لمان با احتساب ادامه سيستم چرخشي به فكر كناره گيري از تيم افتاد: «براي من بسيار بسيار سخت خواهد بود كه دوباره روي نيمكت بنشينم.»
فوريه ۲۰۰۶: در دو مسابقه دوستانه آخر پيش از اعلام اسامي نهايي تيم ملي باز هم كلينزمن بر روي سيستم چرخشي تأكيد كرد. دروازه بان ها بازي هاي مقابل ايتاليا و آمريكا را بين خود تقسيم كردند.
مارس ۲۰۰۶: لمان در شكست ۱ بر ۴ مقابل ايتاليا به جاي كان مصدوم بازي كرد. سه هفته بعد گلر مونيخي ها در پيروزي ۴ بر ۱ بر آمريكا براي تيمش به ميدان رفت.
آوريل ۲۰۰۶: نمايش كان در بوندس ليگا چندان جالب نيست و وي با آزردگي خاطر دوباره بايد كنار برود، اما ينس لمان در ليگ قهرمانان اروپا بدون اشتباه ظاهر مي شود.
دعواي دروازه باني به اوج خود مي رسد. بايرن مونيخ و بكن بائر تقاضاي تصميم گيري نهايي از سوي مربي تيم ملي را دارند. كلينزمن در ۷ آوريل در مونيخ با كادر مربيان تيم ملي در اين مورد به مشورت مي پردازد و در نهايت در يك گفت وگوي رو در رو به اوليوركان اطلاع مي دهد كه در جام جهاني ،۲۰۰۶ ينس لمان درون دروازه تيم ملي آلمان مي ايستد.

ورزش
اقتصاد
اجتماعي
انديشه
سياست
علم
موسيقي
|  اقتصاد  |   اجتماعي  |  انديشه  |  سياست  |  علم  |  موسيقي  |  ورزش  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |