سه شنبه ۲۹ فروردين ۱۳۸۵
ليگ قهرمانان اروپا
بارسلونا در قلمرو روسونري ها
003504.jpg
حسن حيدري
براي همه كساني كه فوتبال را در اروپا دنبال مي كنند آرزو اين بود كه تيم هاي بارسلونا و آ.ث. ميلان در فينال به هم برسند. اما تقدير به گونه اي ديگر رقم خورد، حالا به جاي يك بازي در فينال بايد در مرحله نيمه نهايي شاهد دو بازي از اين دو غول بزرگ فوتبال باشيم. اين بازي نقطه جوش فوتبال در قاره سبز خواهد بود. بعد از حذف تيم هاي يوونتوس و اينترميلان، ايتاليا در اين مقطع تنها يك نماينده دارد كه نايب قهرمان دوره قبل نيز مي باشد. در اين مرحله اسپانيا با دوتيم بارسلونا و ويارئال بزرگترين شانس را دارد تا هر دو تيمش به فينال برسند تا براي اولين بار در تاريخ اين جام دو تيم از اسپانيا براي قهرماني مبارزه كنند. تيم  بعدي اين مرحله آرسنال است كه بار ديگر گام به مرحله نيمه نهايي گذاشته و شانس زيادي براي رفتن به فينال دارد. البته تنها مانع اين تيم بازي برگشت در خانه ويارئال ملقب به زيردريايي هاي زرد اين دوره از بازي هاست.
بازي هاي مرحله رفت نيمه نهايي طي امشب و فردا شب برگزار مي شود كه امشب آث ميلان در سن سيرو پذيراي بارسلوناست و فرداشب نيز در هايبوري آرسنال به مصاف ويارئال مي رود. كاتالان ها براي اين كه به دومين قهرماني خود در ليگ قهرمانان اروپا برسند به هيچ عنوان دست از مبارزه برنخواهد داشت.
فرانك ريكارد در مورد اين بازي مي گويد: اين سخت ترين و مهمترين بازي ما در اين فصل ليگ قهرمانان تا اين مرحله مي باشد.
وي افزود: يك بازي بسيار هيجان انگيز در برابر يك تيم بسيار قوي خواهد بود. به عقيده من آنان طي سال هاي اخير در سطح بالايي قرار دارند و از گروهي بسيار قوي برخوردارند.
ريكارد در ادامه گفت: اين ديدار براي شخص من معناي خاصي ندارد چرا كه من چه به عنوان بازيكن و چه سرمربي بيشتر با آنان روبه رو شده ام. تنها اين ديدار يك بازي بسيار مشكل بين دو تيم بسيار قوي خواهد بود.
ريكارد اين بار نيز در برابر تيمي بازي خواهد كرد كه در دوره حضورش در آث ميلان به همراه اين تيم به سه عنوان قهرماني رسيده است. به عقيده ريكارد اين موضوع باعث نمي شود بازي با آث ميلان براي او اهميت زيادي پيدا كند.
بارسا براي تقابل با آث ميلان تدابير ويژه اي اتخاذ كرده است. آنها براي اين كه ستاره برزيلي شان استراحت بيشتري كند او را در تركيب بازي با ويارئال قرار نداده بودند.
بارسلونا در اين بازي «يتاگوموتا» و ليونل مسي ستاره آرژانتيني خود را در اختيار ندارد. از سوي ديگر رافائل ماركويز پس از بهبودي زودهنگام در تركيب اصلي قرار خواهد گرفت.
تنها بازيكن محروم اين بازي دكو هافبك پرتغالي بارسلوناست كه با دريافت دومين كارت زرد در ديدار با بنفيكا ديدار رفت اين تيم با آث ميلان را از دست داد.
بارسلونا تا اين لحظه در ليگ قهرمانان شكست نخورده است و در ۱۰ بازي گذشته خود تنها ۴ بار دروازه اش باز شده و در همين تعداد بازي ۲۱ گل به ثمر رسانده است. آمار گلهاي زده اين تيم در بازي هاي خارج از خانه مي باشد.
بارسلونا ۱۳ سال پيش در فينال جام باشگاه هاي اروپا با پيروزي يك بر صفر مقابل يك تيم ايتاليايي به نام «ساميدوريا» فاتح اين جام شد و اين بار نيز تيم ايتاليايي ديگر را بايد از پيش رو بردارد.
تيم هاي بارسلونا و آث ميلان تاكنون ۹ بار با يكديگر ديدار كرده اند كه در ۴ بازي ميلاني ها به پيروزي رسيدند و كاتالان ها در سه بازي موفق به شكست حريف شدند.
مهمترين بازي آنها در فينال سيزدهمين دوره جام باشگاه هاي اروپا در سال ۹۴ بود كه در آتن تيم آث ميلان موفق شد بارسلونا را كه رهبري آن بر عهده يوهان كرايف بود چهار بر صفر در هم بكوبد.
در اين بازي بارسلونا با استراتژي مشخص براي رسيدن به يك نتيجه معقولانه پا به ميدان مي گذارد كه بتواند در بازي برگشت به راحتي از اين مانع عبور كند.
تركيب احتمالي بارسلونا در اين بازي در سيستم ۲-۴-۴ اين گونه است كه ويكتور والدز درون دروازه  جاي دارد. كارلوس پويل، وان برونكوست، رافائل ماركويز، جوليانو بلستي در خط دفاع حضور دارند. ژاوي هرناندز، مارك وان بومل، گابريل گارسيا و رونالدينيو در خط مياني يكي از دشوارترين بازي هاي خود را با يكي از پرقدرت ترين خطوط مياني اروپا در پيش دارد. در خط حمله نيز ساموئل اتوئو در كنار لودويك ژيولي بازي مي كند. به دنبال مصدوميت هنريك لارسن در ديدار روز جمعه مقابل ويارئال، اين تيم در خط حمله با مشكلاتي روبه رو شده است.
ميلان آبروي ايتاليا
آث ميلان بعد از يك بازي دشوار كه روز جمعه هفته گذشته مقابل همتاي ميلاني خود اينتر برگزار كرد، در ليگ قهرمانان اروپا امشب پذيراي بارسلوناست. آث ميلان در حالي پا به اين ميدان مي گذارد كه در ۵ بازي گذشته خود در سن سيرو ركورد ۱۳ گل زده را دارد. اين تيم تنها در دو بازي گذشته خود ابتدا ۴ گل به بايرن و سپس سه گل به ليون زد تا به اين مرحله برسد.
ميلان تا اين بازي در سن سيرو شكست نخورده و تنها باخت اين فصل ميلان به ديدار برگشت به آيندهوون برمي گردد كه با يك گل مغلوب شد. آث ميلان در ۱۰ بازي قبلي خود تاكنون ۲۰ گل به ثمر رسانده و ۹ گل نيز خورده است.
اين تيم در بازي با ليون تا مرز حذف شدن پيش رفت و تنها در فاصله ۴ دقيقه به پايان بازي بود كه روي بي  تجربگي بازيكنان ليون دروازه حريف را باز كرد تا از خطر حذف شدن رها شود.
آث ميلان در ۱۷ بازي خانگي مقابل حريفان اسپانيايي تاكنون به ۱۱ پيروزي و ۲ مساوي دست پيدا كرده و ۴ بار نيز مغلوب شده است. بر خلاف بارسلونا،كلكسيون افتخارات باشگاه آث ميلان پر از افتخارات متعدد مي باشد.
اين تيم در زماني كه جام باشگاه هاي اروپا با اين نام در اين قاره برگزار مي شد، در سال هاي (،۹۰ ،۸۹ ،۶۹ ۶۳) به مقام قهرماني رسيده است و در ليگ قهرمانان اروپا نيز در سال هاي (۲۰۰۳ و ۹۴) اين عنوان را به دست آورده كه در مجموع افتخارات اين تيم را به ۶ قهرماني در اروپا رسانده است. اين تيم فصل پيش در آستانه رسيدن به مقام قهرماني در حالي كه با سه گل از ليورپول پيش بود پيروزي اش را ابتدا با تساوي سه بر سه عوض كرد و سپس در ضربات پنالتي نيز شكست خورد تا جام را به انگليسي ها بدهد.
تيم آث ميلان براي اولين بار در ورزشگاه سن سيرو در سال ۱۹۵۹ در مرحله مقدماتي جام باشگاه هاي اروپا با بارسلونا روبه رو شد كه دو بر صفر مقابل اين تيم به پيروزي رسيد.
آث ميلان با پيروزي در داربي شهر ميلان روحيه بسيار خوبي را براي اين مبارزه به دست آورده است. در اين ديدار ميلان بايد به يك پيروزي پر گل دست يابد تا ذخيره  خوبي براي ديدار برگشت داشته باشد. آنجلوتي ممكن است در اين بازي هر سه مهاجم سرشناس تيمش اينزاگي، شوچنكو و جيلاردينو را به ميدان بفرستد تا به برنامه هاي هجومي مورد نظرش برسد. ميلان در خط مياني با ميدانداري سيدورف، جنارو گاتوزو و كاكا عرصه را به بارسلونا تنگ خواهد كرد. قدرت بالاي فيزيكي گاتوزو يكي از اهرم هاي فشار ميلاني ها به بارسلوناست زيرا او به طور حتم در نبردهاي تن به تن با چاشني خشونت از كاتالان ها استقبال مي كند. ميلان در خط دفاع از كاهاكلاذره، الساندرو نستا، ياپ استام و پائولومالديني سود مي برد. درون دروازه نيز ديدا برزيلي مثل بازي هاي ديگر بايد با واكنش هاي خوبش خيال اين گروه را راحت كند. جدال اين بازيكن برزيلي در جدال با رونالدينيو همتاي او در بارسلونا جذابيت  اين ديدار را چند برابر مي كند.
رونالدينيو تاكنون ۷ گل در ليگ قهرمانان به ثمر رسانده كه اين بازي مي تواند باعث بيشتر شدن گلهاي او شود.
شايد سخت ترين كار ممكن پيش بيني نتيجه اين بازي باشد.
زيردريايي هاي زرد
ويارئال پديده اين فصل ليگ قهرمانان سرانجام به نيمه نهايي رسيد. اين تيم در حساس ترين بازي تاريخ باشگاه اسپانيايي بايد در هايبوري به مصاف آرسنال برود.
داستان اين تيم رويايي از مه سال ۱۹۹۷ آغاز شده، فرناندو رويگ با خريد بيشترين سهام اين باشگاه به عنوان مرد شماره يك ويارئال معرفي شد تا در اين باشگاه انقلاب بزرگي رخ دهد. در آن زمان همه مردم رويگ را ديوانه اي پنداشتند كه عقل خود را از دست داده است.
اما با گذشت تنها ۸ سال اين تيم در بالاترين سطح فوتبال اروپا در حال درخشش است. زماني كه اين تيم از رقابت هاي دسته دوم در پايان سال ۹۷ به لاليگا راه يافت بزرگ ترين واقعه تاريخي اين باشگاه به وقوع پيوست. در آن دوره هيچ كس فكر نمي كرد در يك دوره كوتاه اين تيم پيشرفت چشمگيري خواهد داشت.
اين تيم همه ساله در دسته دوم تنها در ميانه هاي جدول به زندگي خود ادامه مي داد. ورزشگاه ال مادريگال تنها ۳۵۰۰ نفر گنجايش داشت. در حالي كه باشگاه از نظر مالي در شرايط بدي به سر مي برد و نماي كلي باشگاه نااميدكننده بود، فرناندو رويگ دست به كار شد. در آن زمان او به عنوان رئيس باشگاه شروع به كار كرد. در اين باره خوزه مانوئل ليانسا مدير اجرايي ويارئال مي گويد: در جلساتي كه با رويگ برگزار مي كرديم وقتي او از حضور در لاليگا صحبت مي كرد حس عجيبي به من دست مي داد و هيچ گاه فكر نمي كردم اين رويا به حقيقت تبديل شود.
مانوئل پلگريني سرمربي شيليايي ويارئال در اين باره مي گويد: صعود ما به لاليگا تاريخي بود و بهترين لحظه زندگي ورزشي من به حساب مي آمد. از سال ۹۸ تاكنون ويارئال ۱۴بازيكن آرژانتيني را به استخدام درآورده است،همين امر باعث شده شيوه بازي ويارئال به تيم هاي آمريكاي لاتين نزديك باشد. رويگ مدير باشگاه در اين باره مي گويد: خريد بازيكن آرژانتيني به دليل پايين تر بودن قيمت آنها نسبت به ساير كشورها از نظر اقتصادي هم براي باشگاه مفيد است. آرژانتيني ها با فوتبال آميخته شده اند و اين هنر با پوست و خون آنها عجين شده است.
پيشرفت چشمگير
بعد از صعود به لاليگا آنها در دو فصل پياپي در سال هاي ۲۰۰۳ و ۲۰۰۴ قهرمان اينتر توتو شدند و در سال ۲۰۰۴ تا مرحله نيمه نهايي جام يوفا صعود كردند. اين تيم در فصل ۲۰۰۵-۲۰۰۴ با ۶۵ امتياز بعد از بارسلونا و رئال مادريد به مقام سوم رسيد تا بعد از حضور در رقابت هاي مقدماتي ليگ قهرمانان به دور نهايي صعود كند. براي شهر ويارئال كه بعد از موناكو يكي از كوچك ترين شهرهاي اروپايي به حساب مي آيد موفق شد به جمع بزرگان فوتبال دنيا ملحق شود. صعود از گروهي كه تيم هاي بنفيكا و منچستر يونايتد در آن حضور داشتند، در ابتدا بسيار بعيد به نظر مي رسيد اما ويارئال به قدري خوب و با انسجام ظاهر شد كه با ۱۰ امتياز و بدون شكست به عنوان تيم اول پا به مرحله يك هشتم نهايي گذاشت. گلاسكورنجرز و اينترميلان دو قرباني ديگر ويارئال بودند.
ويارئال حالا بايد در آوردگاهي سخت و طاقت فرسا به مصاف آرسنال برود. آنها براي دومين بار در اين فصل بايد به انگلستان سفر كنند. ويارئال در هر دو بازي با منچستر يونايتد به تساوي بدون گل رسيد و با آمار سه گل زده و تنها يك گل خورده به دور بعدي رسيد.
خاوير كالخا هافبك بازيگردان ويارئال درباره رويارويي با آرسنال نظر جالبي دارد. او مي گويد: اگرچه آرسنال با ارائه يك بازي درخشان توانست يوونتوس را حذف كند و برتري كاملي نسبت به يوونتوس داشت اما تأكيد مي كنم بازي مقابل تيم ايتاليايي بسيار دشوارتر از مصاف با آرسنال است.
يوونتوس تيمي است كه در خط دفاعي قدرتمند است و بازيكنان آن از فيزيك بالاي بدني برخوردار هستند، در حالي كه آرسنال در تمامي سطوح ميدان به طور شناور بازي مي كند و تمايل زيادي به بازي هجومي دارد. همين امر باعث مي شود ما فضاي بيشتري در اختيار داشته باشيم.
وي در ادامه افزود: بازي هاي اين تيم را به طور كامل آناليز كرده ايم. ما بايد تلاش كنيم فضا را از مهاجمان و هافبك هاي اين تيم بگيريم، در زمان حمله نيز بايد دو مدافع عقب تر از همه حضور داشته باشند تا در ضد حمله هاي پرشتاب آرسنال غافلگير نشويم. آرسنال با تجربه تر از دوره هاي قبل در اين بازي ها به نمايش پرداخته و چهره برجسته اي داشته است. آنها در خط دفاع از وجود بازيكنان جواني سود مي بردند كه طراوت خاصي به اين مسئله داده است.
صعود ويارئال معجزه نيست
به عقيده مانوئل پلگريني راهيابي ويارئال تا اين مرحله اصلاً شبيه معجزه نيست. وي در اين باره مي گويد: «نمي توان پيروزي تيم را ناشي از روياي به حقيقت پيوسته يا معجزه تلقي كرد. ويارئال بر اثر سختكوشي و بازسازي تيمي نيرومند در چند سال گذشته پيروز شد. بازيكنان ما در مقايسه با ساير تيم هاي حاضر در اين مرحله در سطح پايين تري قرار داشته اند اما همه آنها عالي بازي كردند و به آنها افتخار مي كنم.
پلگريني در مورد رويارويي تيمش با آرسنال گفت: ترديد نداشته باشيد كه ويارئال در لندن تيم از پيش بازنده نيست. ما پيش از اين بازي دو تجربه خوب مقابل منچستر يونايتد و گلاسكو رنجرز داريم كه ما را با فضاي بازي با تيم هاي انگليس به خوبي آشنا كرده است و ما از اين بابت بيمي در دل خود راه نمي دهيم. آرسنال تيم نيرومندي است اما ما هم گروهي بزرگ هستيم كه تاكنون كارهاي فوق العاده اي از خود به اجرا گذاشته ايم.
پلگريني در بخشي از صحبت هايش در مورد مهار تيري آنري مي گويد: آنري را مي توان يكي از بهترين مهاجمان كنوني جهان به شمار آورد. سرعت خيره كننده و تكنيك فوق تصور و ضربات هولناك،  او را در زمره بازيكنان استثنايي فوتبال قرار داده است. مهار او كار بسيار دشواري است اما غيرممكن نيست. بايد تلاش كنيم با پرس سنگين او را هر چه بيشتر از پشت محوطه جريمه دور كنيم. البته اين تنها وظيفه خط دفاع به حساب نمي آيد. بازيكنان ما در لندن بايد به طور كامل در كار دفاعي شركت كنند. تيم ما به زحمت به اين مرحله رسيده است و نمي توان اين موقعيت طلايي را به راحتي از دست داد. حضور در فينال آرزوي تمامي ۴۸ هزار نفر سكنه ويارئال است كه در اكثر بازي ها ما را در ورزشگاه مادريگال حمايت كردند.
توپچي هاي لندن
آيا توپچي هاي لندن قادر به غرق كردن زير دريايي هاي زرد خواهند شد. آرسنال با آگاهي از توانايي هاي حريف فردا شب در هايبري ميزبان تيم شگفتي ساز ويارئال است.
آرسنال اميدوار بود در اين بازي سول كمپل را در خط دفاع قرار دهد، اما با شكستگي بيني او در ديدار با پورتموث او نمي تواند در اين بازي حساس تيمش را ياري دهد. آرسنال هم مثل اكثر تيم هاي حاضر در اين مرحله در ۱۰ بازي گذشته خود در ليگ قهرمانان شكست نخورده كه اين يك ركورد به حساب مي آيد. اين تيم اگرچه در مرحله مقدماتي در گروهي نسبتاً آسان  قرار داشت اما در دو مرحله بعدي رقيبان سرسختي همچون رئال مادريد و يوونتوس را از گردونه رقابت ها بيرون فرستاد. تيم فوتبال آرسنال داراي دفاعي آهنين است كه اكنون ۷۳۹ دقيقه دروازه اش بسته مانده است. اين تيم دقيقاً از سومين بازي اين فصل خود در ليگ قهرمانان مقابل اسپارتا پراگ گل دريافت نكرده تا ديدار با ويارئال. آخرين بار دروازه اين تيم در دقيقه ۱۹ ديدار رفت برابر آژاكس توسط ماركوس روزنبرگ دفاع تيم هلندي باز شد. البته در آن بازي آرسنال بعد از اين گل دوباره دروازه تيم هلندي را گشود و با سربلندي اين كشور را ترك كرد. با اين آماري كه ملاحظه مي كنيد براي ويارئال چه مقدار شانس پيروزي در بازي رفت قائل مي شويد. البته بعد از بازي فوق العاده آرسنال در ديدارهاي خارج از خانه اين تيم از بازي برگشت مقابل ويارئال در خانه اش هيچ گونه هراسي ندارد.
آرسنال در اين بازي با سيستم ۲-۴-۴ به ميدان مي رود. ينس لمان كه در ركورد گل نخوردن تيمش سهم عمده اي دارد، خواهان افزايش زمان گل نخوردنش است. او بعد از انتخابش به عنوان دروازه بان اصلي آلمان روحيه اش به حد زيادي افزايش يافته است. در خط دفاع اشلي كول، لورن امانوئل، ابو ديابي و كولوتوره دفاع آهنين آرسنالي ها را تشكيل مي دهند. در خط مياني روبرت پيرس، فردي ليوندبرگ، فابرگاس و گيلبرتو حضور خواهند داشت و در خط حمله نيز تيري آنري به همراه خوزه آنتونيوريس بازي مي كنند. البته در اين بازي نيروهاي ذخيره خوبي روي نيمكت آرسنال حضور دارند كه عبارتند از برگ كمپ وان پرسي، فلاميني و... كه در صورت نظر ونگر به كار گرفته مي شوند.
سال آرسنال
اگر آرسنال بتواند به فينال برسد آنري مي تواند آرزو كند در ورزشگاهي كه جام جهاني را بالاي سر برده احتمال دارد قهرمان اروپا نيز شود. وي در اين باره مي گويد: در پاريس همه مي گويند امسال، سال آرسنال است چون فينال ليگ قهرمانان در ورزشگاه استادوفرانس برگزار مي شود و اين تيم نيز بازيكنان متعدد فرانسوي دارد.
وي در ادامه افزود: من در حومه پاريس به دنيا آمدم اما مانوئل ابو ديابي و آلكس سانگ در نزديكي محل ورزشگاه استادو فرانس زندگي كرده اند.
آرسن ونگر در مورد حضور آرسنال تا اين مرحله عقيده دارد: در سالهاي اخير در بهترين شرايط هم نمي توانستيم در بازي هاي اروپايي موفق شويم، اما اكنون شرايط كاملاً فرق كرده است. پس از حذف رئال و يوونتوس اكنون فقط به قهرماني فكر مي كنيم. وي در بازي تيمش مقابل ويارئال مي گويد: آنها تيم قابل ستايشي هستند و نبايد آنها را دست كم گرفت. اينتر ميلان روي بي توجهي روي اين مورد بود كه حذف شد و من به بازيكنان خود توصيه كرده ام كه بايد هوشيارانه عمل كرد تا به راحتي به مقصد برسيم.
تيري آنري مهاجم آرسنال طي ۵ فصل حضور در آرسنال در ۱۰۱ بازي اروپايي اين تيم را همراهي كرده و اگر بتواند در اين بازي گل بزند تعداد گل هاي او به عدد ۵۰ خواهد رسيد.
آرسنال در صورت مهار بازيكناني كليدي و سرنوشت ساز نظير خوان ريكلمه، فورلان، خوره ماري و... مي تواند با پيروزي در اين بازي شانس صعودش را براي بازي برگشت افزايش دهند.

گفت وگوي فيفا با ليليان تورام
مبارزه تورام با نژادپرستي
003498.jpg
علي راد
ليليان تورام، از سوي فيفا دعوت شد تا درباره نژادپرستي در فوتبال و به خصوص ايتاليا كه او در آنجا بازي مي كند، صحبت كند. تورام در مقر فيفا در زوريخ حضور پيدا كرد تا مسئولين فيفا به صحبت هاي وي در مورد نژادپرستي گوش فرا دهند. اين مدافع تيم ملي فرانسه و تيم يوونتوس تورين كه هر آنچه را كه يك بازيكن در سطح ملي و باشگاهي مي تواند، فتح كرده، صحبت هاي جالبي راجع به نژادپرستي و وجود آن در ورزش محبوبش، فوتبال، عنوان مي كند. او يقيناً فردي است كه هواداران فوتبال به حرف هايش گوش فرا مي دهند. او اعتقاد دارد كه تنبيه هاي سخت تري بايد براي اين مورد در نظر گرفته شود تا بتوان اين مشكل را در ورزش كنترل و ريشه كن كرد.
* از اين كه فرصت پيدا كردي تا از طريق بالاترين نهاد فوتبال در دنيا، راجع به نژادپرستي صحبت كني نظرت چيست؟
- در ابتدا از رئيس و مسئولين اجرايي فيفا براي دعوت از من و از اين كه اين فرصت را به من دادند بسيار سپاسگزارم. نكته اي كه مي خواهم به آن اشاره كنم خيلي ساده است. اعمال نژادپرستانه اي كه داخل ورزشگاه ها انجام مي شود، غيرقابل قبول است. اين امر بازي فوتبال را خراب مي كند و تمامي منظور فوتبال كه همانا گردآوردن مردم در كنار يكديگر است را زير سؤال مي برد. در حال حاضر فوتبال وجهه اي جهاني دارد و بايد نسبت به اين عمل، عكس العمل نشان دهد.
*چرا دنياي فوتبال با اين پديده مواجه شده است؟
- نژادپرستي در همه جوامع وجود دارد و چيز پنهاني نيست. در اين ميان فوتبال نيز از اين پديده در امان نيست. هواداران زيادي وجود دارند كه از ورزشگاه ها براي ارسال پيام هاي ناخوشايندشان استفاده مي كنند و به دليل اين كه بعضي رقابت هاي فوتبال به طور زنده در سراسر دنيا پخش مي شود، آنها اين فرصت را از دست نمي دهند و از مزاياي پخش زنده براي كارهاي ناپسند استفاده مي كنند. براي مثال به ايتاليا نگاه كنيد!
بعضي اوقات از من سؤال مي شود كه چطور مي توانم در ايتاليا فوتبال بازي كنم در حالي كه موارد زيادي در اين كشور وجود دارد، البته اشخاص كمي در اين كارها هستند، ولي همين مقدار كم وجهه فوتبال را در اين كشور تحت تأثير قرار مي دهد.
*در لحظاتي كه اين گونه اعمال (نژادپرستي) انجام مي شود در زماني كه در ميدان هستي يا تلويزيون را تماشا مي كني چه احساسي داري؟
- احساس ناراحتي و غمگيني مي كنم. اشخاصي كه اين گونه رفتارها را از خود بروز مي دهند، واقعاً اقبال و سرنوشت بدي دارند. نژادپرستي ريشه در ناآگاهي درباره مردم و مسائل اجتماعي دارد. موضوع چندان هم دشوار نيست و ما از طريق فوتبال مي توانيم به مردم آموزش دهيم تا ارزش هاي انساني و ورزشي از بين نروند.
* چگونه مي توان ريشه نژادپرستي را در ورزشگاه ها از بين برد؟
- همه بايد دست به كار شوند. براي مثال كميته اجرايي بايد تنبيه هاي انضباطي در نظر بگيرد كه در اين ميان مي توان به كسر امتياز از باشگاه ها اشاره كرد كه چندان جدي گرفته نمي شود. من كاملاً از اين گونه اعمال حمايت مي كنم و فكر نمي كنم كه جريمه مالي در اين مورد كارساز باشد چون محدوديت هايي دارد و باشگاه هاي متمول به راحتي از پس پرداخت اين جرائم برمي آيند اما اگر از باشگاه ها امتياز كم شود اشخاص نژادپرست و كلاً هواداران قضيه را جدي تر مي گيرند و به اين ترتيب نظم و ترتيب در ورزشگاه ها بيشتر وجود خواهد داشت.
*بعضي فوتباليست هاي مشهور، پيشنهاد كرده اند تا هنگامي كه شعارها يا اعمال نژادپرستانه از هواداران سر مي زند، هيچ بازي فوتبالي برگزار نشود، نظر شما چيست؟
- شخصاً، دوست ندارم در زماني كه اين اتفاقات مي افتد از ورزشگاه بيرون بروم و صحنه را خالي كنم چون اين كار باعث مي شود كه آن دسته از افراد كه اعمال نژادپرستانه انجام مي دهند، به هدفشان برسند و آن دسته كه هواداران سالمي هستند ناراحت شوند. وقتي شعارها يا فريادهاي نژادپرستانه به گوش مي رسد از دو يا سه نفر نيست، بلكه يك گروه سازماندهي شده است.
مسئولين باشگا ه ها به راحتي مي توانند اين افراد را شناسايي كنند و از ورود آنها به ورزشگا ه ها ممانعت به عمل آورند. درست مانند كاري كه براي هوليگان ها انجام دادند.
* آيا فكر مي كنيد باشگاه ها مسئوليت رفتار بد هواداران يا تماشاگران را مي پذيرند؟
- بالاخره فوتبال بايد كار خود را از جايي آغاز كند. باشگاه ها هرگز عملي جدي براي جلوگيري از اين كار انجام نداده اند كه به اين ترتيب اين گونه كارها در ورزشگاه ادامه پيدا مي كند، به خصوص در بازي هاي ليگ. اين مسأله قدري نگران كننده است اما بعضي اوقات مردم نياز به تنبيه انضباطي دارند تا از خط قرمز عبور نكنند. باشگاه ها و انجمن ها چار ه اي جز اتخاذ يك تصميم ندارند و مجبورند كه به هر صورت كاري براي مقابله با نژادپرستي انجام دهند. آنها بايد راهي براي رهايي از اين گونه اعمال پيدا كنند.

شناسنامه
003495.jpg
نام كامل: يولين ليليان تورام
تاريخ تولد: يك ژانويه۱۹۷۲
محل تولد: پونته آپيتره، گوادلوپ
مليت: گوادلوپي، فرانسوي
قد: ۱۸۵ سانتي متر
وزن: ۷۹ كيلوگرم
باشگا ه ها: موناكو، پارما، يوونتوس
نخستين بازي ملي: آگوست ،۱۹۹۴ برابر جمهوري چك
بازي ملي: ۱۰۳ بازي و ۲گل
حضور در جام جهاني: دوبار(۲۰۰۲ و۱۹۹۸)
افتخارات:
قهرمان جام جهاني(۱۹۹۸)
قهرمان يورو(۲۰۰۰)
جام حذفي فرانسه(۱۹۹۱)
جام حذفي ايتاليا(۱۹۹۹)
سوپر جام ايتاليا(۲۰۰۳ و۲۰۰۲ و ۱۹۹۹)
قهرمان سري آ(۲۰۰۵ و۲۰۰۳ و۲۰۰۲)
مرد سال فوتبال فرانسه(۱۹۹۷)

ورزش
اقتصاد
اجتماعي
انديشه
سياست
فرهنگ
هنر
|  اقتصاد  |   اجتماعي  |  انديشه  |  سياست  |  فرهنگ   |  ورزش  |  هنر  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |