سه شنبه ۵ ارديبهشت ۱۳۸۵
ليگ قهرمانان اروپا زيردريايي هنوز غرق نشده است
بارسلونا، روي فرش قرمز پاريس
003894.jpg
حسن حيدري
شب فيناليست هاي ليگ قهرمانان فرا رسيد. يك سال تلاش از سوي بيش از ۱۰۰ باشگاه براي رسيدن به يك جام نقره اي شكل كه قدمت آن به نيم قرن رسيده است. دو تيم از اسپانيا، يك تيم از ايتاليا و تيمي از انگليس اكنون در حساس ترين مرحله قرار دارند تا به جامي كه در پاريس به نمايش درمي آيد دست يابند.
امشب، آرسنال در مادريگال با زيردريايي زرد روبه رو مي شود. ويارئال، نيك مي داند شايد تا سال هاي ديگر چنين راهي براي رسيدن به فينال براي آنها باز نشود، البته آرسنال نيز با فوتبال شناور خود در بازي هاي خارج از خانه مي خواهد شگفتي ديگري رقم بزند. در سالي كه به قول آرسن ونگر، سال آرسنال است، اين تيم فقط با قهرماني در اروپا به آرامش مي رسد. اما فردا شب در نيوكمپ، بار ديگر شاهد ديداري بزرگ ، جذاب و پرحادثه بين آث ميلان و بارسلونا خواهيم بود. بارسلونا در بازي رفت نشان داد تفاوت هاي فاحشي با آث.ميلان دارد و به راحتي مي تواند از ميدان مبارزه با حريفان اين چنيني عبور كند.
آبي اناري ها اين بار در خانه با تمام قوا به ميدان مي  روند تا جهشي بلند به سوي پاريس محل برگزاري بازي فينال داشته باشند. دوگانه ريكارد بايد در سال ۲۰۰۶ تحقق يابد. ۲ جام معتبر لاليگا اسپانيا و ليگ قهرمانان اروپا كه اگر به جام دوم برسند، اين تيم اسپانيايي براي دومين بار قهرماني در اين بازي ها را جشن مي گيرد. تيم هاي پيروز اين دو بازي خوشبخت ترين با شگاه هاي دنيا هستند كه در فينالي كه در روز ۲۷ ارديبهشت در استادو فرانس پاريس برگزار مي شود، حضور دارند.
فينالي كه غيرقابل پيش بيني و غيرمنتظره خواهد بود. اين تك بازي شرايط خاص خود را دارد و بارها شاهد آن بوده ايم كه تيم هاي قدرتمندي در اين مرحله بازي را به حريفان واگذار كرده اند. به طور مثال دو سال پيش وقتي كه موناكو با حذف تيم پر ستاره رئال مادريد قدم به فينال گذاشت، اكثر كارشناسان معتقد بودند كه موناكو قهرمان جام مي شود، اما پورتو به قدري بازي حسابگرانه و متفكرانه اي را ارائه داد كه به راحتي موناكو را با سه گل درهم كوبيد.
در دوره پيش هم آث ميلان بخت اصلي قهرماني بود و كمتر كسي شانسي براي ليورپول قائل بود. در فينال استانبول وقتي ميلان هم با سه گل پيش بود همه فكر مي كردند اين تيم قهرمان است، اما ناگهان ورق برگشت و اتفاقي رخ داد كه هيچ كس انتظار آن را نداشت. وقتي ليورپول در ضربات پنالتي پيروز شد شهر ميلان با يك شوك بزرگ روبه رو شد تا جامي ديگر از دست برود.
به نظر شما كدام تيم ها به فينال پاريس خواهند رسيد؟ در حال حاضر به نظر مي رسد فينالي كه همه را راضي خواهد كرد تقابل بارسلونا با آرسنال در فينال باشد. البته با توجه به بازي رفت بارسلونا و پيروزي يك بر صفر مقابل ميلان در سن سيرو شانس صعود اين تيم بيشتر از حريف ايتاليايي است. تنها، شناخت فيناليست ديگر از بين آرسنال و ويارئال كمي دشوار است.
توپچي ها، زيردريايي را غرق مي كنند
آيا طلسم ۱۰ بازي بدون شكست در ليگ قهرمانان و بسته ماندن دروازه آرسنال در ۹۰۰ دقيقه در ال مادريگال شكسته خواهد شد، يا اين روند تا فينال تداوم خواهد داشت.
آرسنال، بدون هيچ واهمه اي پا به ورزشگاه كوچك ال مادريگال مي گذارد كه پيش از اين تيم هاي گلاسكو رنجرز و اينترميلان در آن جا با جام وداع كردند.
البته ويژگي آرسنال برخلاف دو تيم بالا اين است كه براي مجموعه آرسن ونگر بازي در خانه حريف معنايي ندارد و تاكنون در دو بازي خارج از خانه مقابل رئال مادريد و يوونتوس بهترين نتايج را به دست آورده. اين تيم در مرحله يك هشتم ابتدا موفق شد رئال مادريد را يك بر صفر آن هم با گل استثنايي آنري شكست دهد. در بازي مقابل يوونتوس در دل آلپي نيز به قدري با نظم به دفاع پرداخت كه يوونتوس كمتر توانست روي دروازه اين تيم دست به حمله بزند. آرسنال اين موفقيت را مديون عناصر دفاعي اش است كه در اين بازي هم بايد انسجام خود را حفظ كنند. آرسنال اين هفته در ليگ برتر انگليس به مصاف تاتنهام رفت، البته ونگر به بيشتر بازيكنان خود به واسطه بازي امشب استراحت داده بود، اما وقتي كه تيمش در خطر شكست قرار گرفت آنري را به زمين فرا خواند تا از نبوغ او براي اين ديدار سود ببرد. اين مهاجم فرانسوي هم با گلي كه زد بازي را به تساوي كشاند. در بازي رفت با ويارئال نيز پاس زيباي آنري توسط كلوتوره به گل برتري تيم انگليسي مبدل شد.
آنري در دل مادريگال هم بايد نقش كليدي را براي تيم انگليسي داشته باشد. او در آخرين سال حضورش در اين تيم علاقه مند است با يك موفقيت بزرگ از اين تيم جدا شود. بارسلونا و رئال مادريد دو تيمي هستند كه براي ربودن او دست به كار شده اند. آرسن ونگر در مورد بازي رفت گفت: اگر چه ما تنها يك گل به ويارئال زديم، اما نتيجه بسيار خوبي بود. ما در ال مادريگال كار بسيار دشواري را پيش رو خواهيم داشت. اين تيم در زمين خود اينتر را با تمام ستارگانش حذف كرده است. ما بايد با تمركز كامل به مصاف آنها برويم. ونگر در پايان گفت: هدف ما حضور در فينال پاريس است و بازيكنان ما توانايي چنين كاري را دارند.
تيم ويارئال در ۶ بازي قبلي خود تنها يك بار مقابل تيم هاي انگليسي مغلوب شده بود كه آن هم به ديدار آرسنال مربوط مي شود. تيم آرسنال در فصل جاري با ميدان دادن به بازيكنان جوان خود به يك تيم پرتوان و برجسته تبديل شده. كلوتوره فلاميني، امانوئل ابو، فابرگاس، سندروس از جمله اين بازيكنان هستند كه مي توانند سال ها اين تيم انگليسي را به موفقيت برساندند. وقتي كه به اين مجموعه آنري، ريس، پيرس، لمان و... را اضافه مي كنيم محصولي به دست مي آيد كه فرآورده آرسن ونگر است و مدعي اصلي قهرماني در اروپا.
تيم ويارئال در بازي رفت نشان داد كه مي تواند شگفتي ديگري رقم بزند. آنها به قدري در زمين خوب بودند كه آرسنالي ها فقط يك بار موفق به گشودن دروازه آنها شدند. ويارئال در چند فرصت به دست آمده خطرناك ظاهر شد و به نظر مي رسيد تنها به دليل ضعف خوزه ماري به گل نمي رسد. در بازي رفت ريكلمه، تاكيناردي، سورين و ماركوس سنا با دوندگي بي امان و حضور موتو در اكثر درگيري هاي داخل ميدان راه هاي نفوذ به دروازه را مقابل آرسنالي ها بستند.
كيكه آلوارز كاپيتان ويارئال در اين باره مي گويد: در بازي رفت، تيم ما عملكرد خوبي نداشت. آرسنالي ها تيم بزرگي هستند و داراي يك خط دفاعي منسجم هستند و از همين نقطه به ما ضربه زدند. بازيكنان ما به همين دليل راه نفوذي به دروازه حريف به دست نياوردند. اگر اين روند در بازي امشب هم تكرار شود قطعاً تيم ما باز هم دچار مشكل خواهد شد. براي آنها كه رئال مادريد را در سانتياگوبرنابئو شكست دادند، تكرار پيروزي بازي رفت كار چندان دشواري نخواهد بود.
مانئول پلگريني با زير سؤال بردن عملكرد داوري گفت: پله اوتز داور بازي رفت يك خطاي مسلم پنالتي را در نيمه نخست براي ويارئال ناديده گرفت كه مي توانست بهترين فرصت براي تيم ما باشد تا نتيجه را تغيير دهيم. سرمربي ويارئال افزود: با توجه به اين مسأله تيم ما در بازي رفت خوب بازي نكرد و به نظر من عملكرد مثبتي نداشت. اميدوارم در بازي امشب تيم ما بازي واقعي خود را به نمايش بگذارد تا بتوانيم اولين فيناليست اين بازي ها باشيم. وي در مورد مهار بازيكناني چون آنري و ريس گفت: اعتقاد به اين موضوع ندارم با خارج كردن ۲ بازيكن از جريان بازي به يارگيري نفر به نفر دست بزنيم. بايد مدافعان ما به قدري هوشيار باشند كه اجازه هيچ گونه نفوذي به حريف ندهد. وي در مورد مقايسه خط حمله تيمش برابر آرسنال گفت: به مراتب عناصر هجومي حريف از ما برتر هستند، اما به فورلان و خوزه ماري تأكيد كرده ام كه در اين بازي در صورت از دست دادن فرصت هاي بدست آمده جبران آن غيرممكن است و بايد با جام خداحافظي كنيم.
زمان انتقام براي روسونري
در بازي رفت در جوزپه     مه آتزا، آث ميلان با تمام قوا ظاهر شد تا برابر كاتالان ها يك شب به ياد ماندني داشته باشد، تا حداقل به پشتوانه پيروزي بازي رفت به نيوكمپ سفر كند. تنها غايب آنها اينزاگي بود كه به جاي او جيلاددنيو به ميدان رفت كه بازي ضعيف او باعث شد تا قدرت خط حمله ميلان تنزل كند.
البته بارسلونا به قدري خوب ظاهر شد تا جاي هيچ گونه بحثي را براي فيناليست شدن خود باقي نگذارد. در ۹۰ دقيقه دوم ديدار تيم هاي آث ميلان و بارسلونا در نيوكمپ بار ديگر تمام نگاه ها به ساق هاي خستگي ناپذير رونالدينيو است. به نظر شما اگر او در تركيب اين تيم اسپانيايي نبود بارسلونا توانايي صعود به اين مرحله را داشت؟
رونالدينيو در حالي در بازي رفت درخشيد كه در مقابل جناروگاتوزو، يكي از خشن ترين بازيكن خطوط مياني دنيا بازي مي كرد و به قدري فوق العاده ظاهر شد كه گاتوزو به يك بازيكن كم اثر تبديل شد. او بارها در جنگ هاي تن به تن از مهار رونالدينيو عاجز ماند و در نهايت نيز يك پاس گل فوق العاده براي ژولي ارسال كرد تا او ضرب  مهلك را بر پيكر ميلان وارد كند. اين دومين شكست بزرگ ميلان بعد از شكست برلوسكوني در انتخابات نخست وزيري مقابل رومانو پرودي بود. براي سيلويا باور شكست دوم بسيار دشوار بود. بارسلونا در حالي به اين پيروزي رسيد كه بازيكناني نظير لارسن، دكو و... در تركيب اصلي قرار نداشتند و در صورت تكميل شدن نفرات اين تيم كار روسونري هاي ايتاليا گره خواهد خورد. در اين بازي اينزاگي به احتمال زياد به تركيب آث ميلان برمي گردد تا در كنار شوا، آخرين اميدهاي صعود را در دل ايتاليايي ها زنده كنند.
ميلان در بازي اوايل هفته خود در كالچو به يك پيروزي درخشان چهار بر صفر مقابل مسينا دست يافت و با توجه به تساوي يووه با لاتزيو اين تيم اختلاف امتيازي اش را با يوونتوس به ۳ رساند تا حالا ميلاني ها نيز در فاصله سه هفته به پايان بازي ها از بخت قهرماني برخوردار باشند.
آنجلوتي كه به احتمال فراوان آخرين فصل را در تيم ميلان پشت سر مي گذارد در مورد بازي فردا شب مي گويد: براي رسيدن به فينال راه بسيار دشواري را در پيش رو داريم البته ميلان همواره در بازي با تيم هاي بزرگ بسيار خوب و هوشيارانه بازي مي كند. ديدار رفت مقابل ليون را كه به ياد داريد. من مطمئن هستم بازيكنان براي اين مسابقه انگيزه مضاعفي دارند. جبران يك گل در نيوكمپ در توانايي بازيكنان ما وجود دارد. وي در توصيف بارسلونا گفت: بارسلونا تيم خوبي است و ستاره هاي نظير رونالدينيو، و  اتوئو دارد و اين آرزوي هر تيمي است كه از اين نوع بازيكنان در تركيب خود داشته باشد.
از سوي ديگر فرانك ريكارد سرمربي بارسلونا گفت: ما در آستانه حضور در فينال پاريس قرار داريم و به هيچ وجه نبايد كاري انجام دهيم كه به ضرر تيم است. وي در ادامه گفت: ميلاني ها در دفاع سازماندهي فوق العاده اي دارند. اين تيم و بازيكنان پرتوانش در هر زماني مي توانند نتيجه را تغيير دهند. ما نبايد به پيروزي يك بر صفر خود در ديدار رفت اكتفا كنيم، زيرا ميلاني ها در اين بازي  انتحاري بازي خواهند كرد زيرا چيزي براي از دست دادن ندارند. اين موضوع من را بسيار نگران كرده و بسيار خطرناك است.بارسلونا نسبت به آث ميلان يك روز كمتر استراحت كرده است و اين امر نيز در روند كل بازي بي تأثير نخواهد بود.
رونالدينيو، ستاره برزيلي بارسا نيز در اين باره مي گويد: تا فينال پاريس فاصله چنداني نداريم، اما همه چيز تمام نشده است و ۹۰ دقيقه ديگر باقي مانده است. بازي با ميلان واقعاً براي من مهم است و مي خواهم مثل بازي رفت نقش تعيين كننده اي در تيم داشته باشم. بهترين فرصت در اختيار بارسلوناست تا همه قابليت هاي خود را در سطح اروپا به نمايش بگذاريم و هم به فينال برسيم.
درخشش هر بازيكني در اين آوردگاه در خاطره ها باقي خواهد ماند. وي در ادامه افزود: تيم ما آماده تر از هرزماني به مصاف ميلان مي رود.
بارسلونا و آث ميلان تا پيش از اين ديدار ۸ بار با يكديگر روبه رو شده اند كه در آن بارسلونا تنها به ۳ پيروزي رسيده است و آث ميلان در ۴ بازي به پيروزي دست يافته است و يك بازي نيز در اكتبر ۲۰۰۰ با تساوي سه بر سه به پايان رسيده است.آث ميلان يك بار در سپتامبر ۲۰۰۰ موفق به شكست بارسا در نيوكمپ شده است.در پايان بازي چهارشنبه دومين تيم فيناليست هم انتخاب شده است. فصل پيش همه دوست داشتند چلسي و آث ميلان به فينال برسند اما اين طور نشد اميدوارم آرزوي فينال بارسا و آرسنال تحقق يابد تا يك فينال تاريخي را شاهد باشيم.

ورزش
اقتصاد
اجتماعي
انديشه
سياست
فرهنگ
موسيقي
|  اقتصاد  |   اجتماعي  |  انديشه  |  سياست  |  فرهنگ   |  موسيقي  |  ورزش  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |