چهارشنبه ۱۳ ارديبهشت ۱۳۸۵
ليگ قهرمانان آسيا
صبا، بازمانده فوتبال ايران
004323.jpg
حسن حيدري
زماني كه يك روزنامه نگار فرانسوي پيشنهاد جام قهرماني باشگاه هاي اروپا را داد، هيچكس فكر نمي كرد فوتبال باشگاه هاي اروپا بتواند بخش عمده اي از فوتبال قاره را در بربگيرد و اين جام الگويي شود براي ديگر قاره ها.
قاره بزرگ آسيا ۱۲ سال بعد از اروپا جام باشگاه هاي آسيا را راه اندازي كرد. هر چند پتانسيل فوتبال حرفه اي در قاره آسيا وجود نداشت اما باشگاه هاي آسيا از اين طرح استقبال كردند و باشگاه هاي آسيا زندگي تازه اي را آغاز كردند. نگاه حرفه اي به فوتبال باشگاه هاي آسيا از همين زمان آغاز شد و فيفا به كمك كنفدراسيون فوتبال آسيا كمك كرد تا بستر فوتبال حرفه اي را براي قاره هموار نمايد.
توان مالي بسياري از كشورهاي آسيايي اين اجازه را نمي داد كه بطور جدي به سمت حرفه اي شدن بروند.
در آن زمان ايران به دليل دو باشگاه بزرگ خود پرسپوليس و استقلال اين توانايي را داشت كه در ۴۸ سال پيش خود را درگير اين مسابقات بكند. رقيبان ايران از كشور اسرائيل و كره بودند و عراق نيز يك تيم نظامي بسيار قوي داشت با نام پليس عراق. در دوره هاي اوليه هاپوئل،  مكابي به مقام قهرماني رسيدند، اما در دور سوم تيم استقلال (تاج) موفق شد در فينال هاپوئل را شكست دهد و به مقام قهرماني برسد. جام باشگاه هاي آسيا پس از چهار سال برگزاري به دليل عدم برنامه ريزي اساسي تعطيل شد تا سال ۱۹۸۵ كه شرايط و موقعيت تاريخي كشورها تا حدودي تغيير كرده بود،  اسرائيل به اروپا رفته بود و كشورهاي كره جنوبي، ژاپن، عربستان، قطر، چين و تايلند با تجهيز به ابزارهاي فوتبال حرفه اي وارد شده بودند.

ليگ قهرمانان آسيا بار ديگر ماهيت فوتبال ايران را نمايان كرد و نشان داد كه تيم هاي ايراني حاضر در اين بازي ها با چه مشكلاتي روبه رو هستند. شكست تحقيرآميز فولاد خوزستان بعد از گذشت تنها يك فصل از قهرماني اين تيم نشان داد كه فاصله فوتبال ما در سطح باشگاهي با آسيا تا چه اندازه است.
پاختاكور حريفي قدرتمند در آسيا نيست كه فولاد در تهران از اين تيم سه گل دريافت كند. بايد اين گونه شكست ها ريشه يابي شود تا در سال هاي آينده كه تيم هاي كم تجربه اي نظير فولاد به اين بازي ها اعزام مي شوند با اين شرايط مواجه نشوند. البته روند فولاد خوزستان در اين فصل ليگ برتر روي منحني سقوط بوده و نبايد انتظار داشت اين تيم در مقطعي دشوارتر از ليگ برتر ايران كه حريفان به مراتب قدرتمندتري حضور دارند موفق ظاهر شود.فولاد اگر با اين شرايط به كار خود ادامه دهد قطعاً اين روزهاي سخت را بيشتر تجربه خواهد كرد.البته به شكست فولاد مي توان از زاويه اي ديگر هم نگاه كرد. نزول ابراهيم ميرزاپور - دروازه بان اصلي تيم ملي- در بازي هاي ليگ قهرمانان آسيا باعث ترديد برانكو در انتخاب دروازه بان اصلي تيم ملي در جام جهاني شد. حتي سايت فيفا نيز با اشاره به اين موضوع دست اندركاران تيم ملي را با ترديد مواجه كرده است.
برخلاف فولاد، صباباتري كه به امارات سفر كرده بود تا به ديدار الوحده برود با يك پيروزي غيرقابل تصور اميدهاي خود را براي صعود زنده كرد.صبا با شكست الوحده به مكان دوم جدول صعود كرد تا به آينده اميدوارتر باشد. بازي بعدي اين تيم در صبا شهر با الغرافه قطر است كه در بازي رفت دو بر صفر مغلوب نماينده ايران شده بود. با توجه به اين كه از هر گروه يك تيم به دور بعدي جام صعود خواهد كرد صبا باتري بايد در هر دو بازي آينده به پيروزي برسد تا بتواند راهي مرحله بعدي شود. كاري كه از مجموعه صبا باتري برمي آيد. اميدواريم فوتبال ايران در آسيا مثل سال گذشته به بن بست نخورد و هر دو نماينده آن مجبور به ترك رقابت ها نشوند.
خداحافظ قهرمان
فولاد بعد از اين كه در پايان دور رفت اولين شكست خود را مقابل پاختاكور ازبكستان تجربه كرد به اميد اين كه در بازي برگشت اين نتيجه را جبران كند به مصاف حريف ازبك خود رفت.
فولادي ها بازي را خوب شروع كردند و حتي موفق شدند توسط ميثم سليماني به گل اول برسند. فولاد بعد از اين گل كمي به آرامش رسيد. در آغاز نيمه دوم خوزستاني ها ۱۲ دقيقه هولناك را سپري كردند. دو اشتباه فاحش از سوي ابراهيم ميرزاپور در دقايق ۴۶ و ۴۸ توسط بايراموف و ولادسيلاوكارين باعث شد دو بار دروازه ميزبان باز شود تا جيف در دقيقه ۵۷ تير خلاص را كشيد تا شيرازه تيم فولاد از هم پاشيده شود و نتيجه سه بر يك به سود پاختاكور تغيير كند.
به دليل ضعف دروازه بان و خط دفاعي فولادي ها در ادامه بازي موقعيت ديگري براي ميهمان فراهم شد اما پاختاكور نتوانست بيش از سه گل به حريف بزند.
پاختاكور با اين پيروزي با سه پيروزي و يك شكست و ۹ امتياز در صدر جدول گروه يك قرار گرفت. دربازي ديگر اين گروه القادسيه با پيروزي دقايق پاياني مقابل الاتحاد سوريه به مكان دوم جدول صعود كرد تا با ۷ امتياز اميدوار به صعود باشد.
القادسيه در بازي بعدي به دنبال يك پيروزي مقابل فولاد است. اين تيم در بازي رفت ۶ بر صفر مغلوب نماينده ايران شد و اكنون در صدد جبران اين نتيجه در خاك خود است.
از سوي ديگر پاختاكور نيز به مصاف الاتحاد ضعيف ترين تيم اين گروه مي رود كه با تنها ۲ امتياز در انتهاي جدول هيچ شانس براي صعود ندارد. اين بازي در ورزشگاه الحمدانيه سوريه برگزار مي شود.
004320.jpg
اشتباهات فاحش
نناد نيكوليچ ،سرمربي فولاد بعد از شكست تيمش مقابل پاختاكور گفت: فولاد در بازي هاي اخير اشتباهات فاحشي دارد و در هر بازي روي اين اشتباهات كه براي ما كشنده است بازي را واگذار مي كند.
پاختاكور يك تيم با انضباط و با تاكتيك است كه بخت اول صعود اين گروه به شمار مي رود.
وي در ادامه گفت: در اين زمان بهترين كار استعفا است، اگر بدانم با استعفايم باشگاه متحول مي شود قطعاً اين كار را انجام مي دادم ولي كميته فني باشگاه تشخيص مي دهد در اين زمينه سرمربي مقصر است يا بازيكنان.
وي در مورد بازي هاي آينده گفت: اگر چه شانس  ما براي صعود بسيار كمرنگ است اما بايد منصفانه و جوانمردانه بازي كنيم. نيوم نياچي سرمربي پاختاكور نيز در اين باره گفت: ما در نيمه اول ديدار با فولاد كمي ضعيف بوديم ولي بين دو نيمه نقاط ضعف تيم را مورد ارزيابي قرار دادم و به بازيكنان تيم انتقال دادم. وي در مورد بازي بعدي پاختاكور گفت: بازي در سوريه اگر چه الاتحاد تيم آخر جدول است اما براي ما دشوار مي باشد.
آنها يك تيم پرقدرت در بازي هاي خانگي هستند و نبايد آنها را دست كم گرفت. وي در پايان گفت: فعلاً به قهرماني در ليگ قهرمانان آسيا فكر نمي كنم چون تيم هاي قوي تر نسبت به ما در رقابت ها حضور دارند و در حال حاضر فقط خواهان صعود از اين گروه به دور بعدي هستم.
نواصرزاده: اين بازيكنان به درد فولاد نمي خورند
فولاد امسال با مشكلات بسياري دست به گريبان بود. اين مشكلات با باخت مقابل پاختا كور ازبكستان شكل تازه اي به خود گرفت.
عباس  نواصرزاده، سرپرست فولاد خوزستان با بيان اين مطلب افزود: «تمام تمهيدات لازم براي بازي با پاختاكور ازبكستان از قبل در نظر گرفته شده بود و سعي كرديم نفرات تيم را از لحاظ روحي و رواني آماده كنيم و به بازيكنان گفتيم كه اين ديدار براي ما به اندازه شش امتياز ارزش دارد. يعني علاوه بر پيروزي در اين ديدار بايد باخت  ديدار رفت را هم جبران كنند.»
وي ادامه داد: «از طرف ديگر نيز مي خواستيم با صعود به دور بعد ناكامي هاي فولاد در ليگ برتر را جبران كنيم كه متاسفانه هيچ كدام شكل عملي به خود نگرفت.
فولاد امسال با مشكلات عديده اي دست به گريبان بود. اين مشكلات با باخت مقابل پاختا كور ازبكستان شكل تازه اي به خود گرفت.»
نواصرزاده درباره شرايط حاكم بر ديدار اظهار داشت: «نفرات تيم در نيمه اول كمتر از ۶۰ الي ۷۰ درصد از توانايي خود را به نمايش گذاشتند كه با اين توانايي توانستيم نيمه اول را با يك گل به نفع خود به پايان ببريم ولي شرايط در نيمه دوم كاملاً متفاوت بود و برخي از ملي پوشان و ديگر بازيكنان تيم اصلاً در حد و اندازه هاي خود ظاهر نشدند.»
سرپرست فوتبال فولاد خوزستان با انتقاد از بازي نفرات ملي پوش تيمش افزود: «برخي از ملي پوشان فولاد هنوز معني حرفه اي گري را نمي دانند و از آن فاصله دارند. اين نوع بازيكنان نه تنها به درد فولاد نمي خورند بلكه در هر تيم ديگري هم كه باشند، كارايي لازم را نخواهند داشت و خيلي زود تاثيرشان در تيم كم رنگ مي شود.»
وي در ادامه خاطرنشان ساخت: «اين افراد وقتي به چند موقعيت با تيم ملي و تيم خود دست مي يابند خيلي زود اشباع مي شوند و ديگر انگيزه اي براي ادامه كار ندارند و در اين صورت هم به خودشان و هم به باشگاه ضربه مي زنند. البته دليل ديگر اشباع شدن اين بازيكنان سيراب شدن آنها از لحاظ مالي است و ديگر در نظر نمي گيرند كه چه بودند و به كجا رسيده اند.»
نواصر در پايان گفت: «فولاد كمتر از ۵ درصد شانس حضور در دور دوم جام آسيا را دارد پس با اين حساب نمي توان زياد اميدوار بود. پس از پايان بازي ها در جلسه اي با حضور مديريت و هيأت مديره باشگاه بايد مشكلات تيم در طول سال گذشته بررسي شود و سعي كنيم از تجربه هاي تلخي كه در طول ليگ نصيب تيم شد درس بگيريم.»
جدال براي يك سهميه
در گروه دوم اين رقابت ها تيم هاي العين امارات، مشعل ازبكستان و الهلال عربستان سه تيم مدعي صعود از اين گروه به مرحله بعدي هستند در اين ميان اوضاع العين به مراتب بهتر از دو تيم ديگر مي باشد .اين تيم كه با ۱۰ امتياز در آستانه صعود قرار دارد يك بار در سال ۲۰۰۳ طعم قهرماني در اين جام را چشيده است.
العين در آغاز دور برگشت در كويت ميهمان الميناي اين كشور بود و پيروزي دو بر يك بازي رفت خود را تكرار كرد. المينا در اين بازي يك بار دروازه العين را در نيمه  نخست توسط نواف فلاح گشود، اما در نيمه دوم دو گل كيلي از روي نقطه پنالتي و ابراهيم دياكي در دقيقه ۶۶ باعث شد تا پيروزي نصيب اماراتي ها شود.
العين در روز سيزدهم ارديبهشت يك بازي حساس را در رياض مقابل الهلال در پيش دارد. پيروزي در اين بازي براي هر دو تيم بسيار حائز اهميت است. العين در بازي رفت در ورزشگاه اختصاصي خود به پيروزي دو بر صفر رسيده بود، اما بازي در رياض شرايط ديگري را در بردارد. در حال حاضر الهلال با ۶ امتياز در رده سوم قرار دارد و اگر در اين بازي مغلوب شود از دور رقابت ها كنار مي رود. اين تيم در آغاز دور برگشت مقابل مشعل ازبكستان با نتيجه باورنكردني دو بر يك مغلوب شد.
در بازي ديگر گروه دوم مشعل ازبكستان در خانه با الميناي كويت روبه رو مي شود. تيم المينا هر ۴ بازي قبلي خود را با شكست به پايان رسانده و در اين بازي قدرت مقابله با همتاي ازبك خود را ندارد،در بازي رفت مشعل با يك گل تيم كويتي را شكست داده بود.
شگفتي در ابوظبي
صبا باتري به تدريج انسجام خود را در ليگ قهرمانان آسيا به دست مي آورد تا بتواند راهي دور بعدي رقابت ها شود.
صبا كه براي اولين بار در اين عرصه بزرگ قاره كهن شركت مي كند تاكنون با نوساناتي روبه رو شده است. اين تيم برخلاف تيم هايي كه از امتياز ميزباني سود مي برند از دو بازي خانگي خود تنها يك امتياز به دست آورده و ۶ امتياز را نيز در دو بازي خارج از خانه كسب كرده. البته اين نقايص با حضور بيشتر در اين بازي ها برطرف خواهد شد. صبا بعد از تساوي نااميد كننده دو بر دو مقابل الوحده كه حتي به اخراج مربي اين تيم انجاميد عازم پايتخت امارات متحده عربي شد. كمتر كسي پيش بيني مي كرد كه وقتي داور اين بازي سوت پايان اين بازي را به صدا در مي آورد چه نتيجه اي روي اسكوربورد ورزشگاه آل نهيان نقش خواهد بست.
الوحده۲- صبا باتري ۴ نتيجه اي كه در خوشبينانه ترين حالت بعيد به نظر مي رسيد.
صبا در اين بازي نشان داد وقتي بار هيجان تماشاگران صبا شهر از روي دوش آنان برداشته مي شود اين تيم از نظر تكنيكي و تاكتيكي به مراتب توپ را بهتر در ميدان به حركت در مي آورند.
الوحده قهرمان جام حذفي امارات پيش از اين بازي با صبا هم امتياز بود و براي پيشي گرفتن از صبا در انتظار يك بازي آسان بود اما توفان صبا ،شهر ابوظبي را در هم كوبيد تا اين تيم سرفرازانه به ميهن بازگردد.
صبا كه مي دانست در صورت شكست در اين بازي با جام وداع تلخي خواهد داشت از ابتدا عرصه را به الوحده تنگ كرد و توسط دويج و سعيد بيگي به دو گل رسيد. اشتباه يحيي گل محمدي در دقيقه ۴۰ باعث شد دروازه صبا بار ديگر باز شود. بازي تهاجمي صبا در نيمه دوم نيز تداوم داشت و سعيد بيگي و سهراب بختياري زاده دو بار ديگر توپ را درون دروازه حريف جاي دادند. فهد مسعود اگر چه در دقيقه ۸۶ گل ديگري را براي الوحده زد اما در پايان بازيكنان صبا جشن پيروزي را برپا كردند.
در پايان اين بازي محمدحسين ضيايي در گفت وگو با گلف نيوز گفت: الوحده تيم بزرگي است كه در خانه خود به مصاف ما آمده بود و توانستيم آنها را شكست دهيم.
وي در ادامه افزود: ما مي دانستيم آنها هجومي ظاهر خواهند شد اما صبا روي ضربات شروع مجدد برنامه ريزي كاملي داشت و از همين حربه نيز بيشترين ضربه را به حريف زديم. وي در ادامه گفت: ما از مهاجمان خود خواسته بوديم در مناطقي خاص جاي گيري كنند تا شانس گلزني آنها بيشتر شود.
وي افزود: رمز اصلي اين پيروزي استفاده درست از فضاي پشت مهاجمان بود. ما در ابوظبي پتانسيل حقيقي خود را نشان داديم. وي در پايان گفت: من به پيروزي در اين بازي اطمينان داشتم و اميدوارم از اين گروه صعود كنيم.
از سوي ديگر ريچارد تاردي سرمربي الوحده كه بعد از اخراج جورادو به عنوان سرمربي اين تيم برگزيده شد گفت: ما در اين بازي ناموفق ظاهر شديم. در اين بازي تيم ما شانس هاي متعدد گلزني را از دست داد و در اين حالت نبايد انتظار پيروزي داشت. وي در ادامه گفت: پيش از دريافت گل اول طبق برنامه پيش مي رفتيم، اما بعد از آن نظم تاكتيكي ما به هم ريخت و هنگامي كه گل سوم درون دروازه  ما جاي گرفت عملاً اميد خودمان را از دست داديم. وي در ادامه افزود: در اين بازي مدافعان ما بسيار ضعيف ظاهر شدند و روي هر چهار گل مقصر بودند.
وي در پايان در مورد شانس صعود الوحده گفت: البته هنوز بازي هاي مرحله گروهي پايان نيافته و اگر در دو بازي باقي مانده صاحب پيروزي شويم، در حالتي شانس صعود خواهيم داشت، البته به شرطي كه همان الوحده واقعي باشيم.
اين تيم در بازي پنجم خود در ابوظبي ميزبان الكرامه سوريه است. اگر الوحده بتواند در اين بازي به پيروزي برسد به نفع صباباتري هم خواهد بود تا صدرنشين اين گروه به زير كشيده شود.
الكرامه در بازي ديگر اين گروه با پيروزي سه بريك برابر الغرافه در صدر جدول باقي ماند. احمد تركماني در اين بازي ستاره ميدان بود و موفق شد دو گل براي تيمش به ثمر برساند. عبدالقادر رفاي نيز گل سوم الكرامه را به ثمر رساند. الكرامه در حال حاضر با ۳ پيروزي و يك شكست و ۹ امتياز در صدر قرار دارد.
اين تيم كه در بازي رفت در سوريه الوحده را مغلوب كرده بود حالا بايد به امارات سفر كند تا از اين پيروزي دفاع كند.
004317.jpg
تقابل عربستان و قطر
در گروه چهارم تيم هاي السد قطر و الشباب عربستان از بخت هاي صعود به مرحله بعدي اين بازي ها هستند.
در بازي هاي روز چهارم السد قطر در مصاف با نيروي هوايي عراق سه بر صفر به پيروزي رسيد تا بدون شكست و ۱۰ امتياز در صدر جدول قرار گيرد.
در عربستان نيز الشباب با پيروزي دو بر صفر مقابل العربي همچنان با ۷ امتياز در مكان دوم باقي ماند. تيم هاي السد و الشباب در بازي سرنوشت ساز اين گروه در روز سيزدهم ارديبهشت در ورزشگاه آل سعد دوحه به مصاف هم مي روند.
خاور دور
در گروه پنجم كه مربوط به كشورهاي خاور دور مي شود تيم هايي چون بوك كره جنوبي و داليان چين روي دو خط موازي گام برمي دارند.
داليان در آغاز دور برگشت دو بر صفر گامبا اوزاكا را از پيش رو برداشت و چون بوك كره جنوبي نيز در ويتنام با يك گل از دو دانانگ ويتنام عبور كرد. با اين نتايج هر دو تيم ۹ امتيازي شدند.
در بازي هاي هفته آينده در شمال چين داليان به مصاف دانانگ مي رود و گامبا اوزاكا ميزبان چون بوك كره جنوبي خواهد بود. در گروه ششم نيز اولسان كره جنوبي در خانه به مصاف توكيو وردي ژاپن خواهد رفت. نماينده كره جنوبي در بازي رفت با دو گل تيم ژاپني را مغلوب كرده بود.
در گروه هفتم نيز بعد از شكست سه بريك دونگ تام ويتنام مقابل شانگهاي چين اين بار در خانه به مصاف تيم چيني مي رود.
۱۲۹ گل در ۴۲ بازي
رقابت هاي ليگ قهرمانان آسيا تاكنون با انجام ۴۲ بازي دنبال شده است كه طي آن ۱۲۹ گل ازخط دروازه ها گذشته كه ميانگين ۰۷/۳ گل براي هر بازي به دست آمده است.
در جدول گلزنان اين رقابت ها ماگنوآلوز از گامبا اوزكا با ۷ گل زده در صدر قرار دارد. فرناندينيو از همين باشگاه ژاپني با ۴ گل در جاي دوم ايستاده است.
در بين نفرات سه گل نيز نام ۹ بازيكن وجود دارد كه علي دايي يكي از آنهاست.
تاكنون ۱۶۸ كارت زرد و ۷ كارت قرمز نيز از جيب داوران اين ديدارها بيرون آمده است.
باشگاههاي كره جنوبي پيشتاز قاره آسيا
درمقطع فعلي اوضاع فوتبال آسيا به گونه اي ديگر رقم خورده است. استراليا از قاره اقيانوسيه به قاره آسيا آمده است و توانمندي ژاپن و كره بسيار بالا رفته است و عربستان دلارهاي فراوان به پاي باشگاه هاي خود ريخته است و رسيدن به مقام قهرماني دشوار شده و براي تيمهاي كم درآمدتر رقابت با اين تيمها دشوار گشته است. تيم هايي چون الاهلي- الشباب- النصر يا الاتحاد از عربستان، العربي و السد قطر با ثروت بسيار در صحنه باشگاه هاي آسيا هميشه مطرح بوده اند. چين نيز به جمع تيم هاي متحول اضافه گشته است. ليائوينگ يك نمونه چيني است كه در سال ۱۹۸۹ به مقام قهرماني رسيد. دوو رويال، ايل هوا چونما، پوهانگ استيلرز، سوان بلدينگز و آينانگ شيتاس از كره جنوبي نيز جزو قدرت هاي اول باشگاه هاي آسيا به شمار مي آيند. از ژاپن يوميوري، جوبيلوايواتا نيز هميشه مدعي بوده اند. تايلند را نيز به اين جمع اضافه كنيد. فارمرز بانك بهترين تيم تايلندي است كه در سالهاي ۹۴-۱۹۹۳ قهرمان آسيا شد. از ايران استقلال دوبار در سالهاي ۱۹۷۰-۱۹۹۱ و پاس در سال ۱۹۹۲ به مقام قهرماني رسيده اند. استقلال در سال ۱۹۹۹ در فينال به جوبيلو ايواتا باخت و دوم شد. در مجموع تيم هاي كره اي با ۹ بار قهرماني پيشتاز باشگاه هاي آسيا هستند و ژاپن و عربستان با پنج مقام قهرماني در رده دوم و ايران با سه مقام در رده بعدي قرار دارند. در اين دوره صبا باتري نماينده باقيمانده ايران در جدول است كه راه دشواري تا رسيدن به فينال در پيش دارد.

نتايج برنامه و جدول رقابتهاي ليگ قهرمانان آسيا
004332.jpg
004335.jpg

ورزش
ادبيات
اقتصاد
اجتماعي
انديشه
سياست
فرهنگ
|  ادبيات  |  اقتصاد  |   اجتماعي  |  انديشه  |  سياست  |  فرهنگ   |  ورزش  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |