پنجشنبه ۱۴ ارديبهشت ۱۳۸۵
نگاهي به فشارهاي رواني پس از تنش
آيا استرس مرگ آفرين است؟
004362.jpg
دنياي حال حاضر به غير از ناآرامي هايي كه زاده مدرنيته هستند، در تقابل با رويدادهايي است كه ريشه در سياست روز دارد. اما بايد اين نكته را نيز در نظر داشت كه طبيعت نه بي جان است و نه بي زبان، بلكه همواره به روش هاي گوناگون سخن مي گويد و هر از گاهي نيز به خشم مي آيد. سوانح طبيعي همچنان در صدر فهرست گرفتاري هاي قرن ۲۱ قرار گرفته اند. مقابله با اين قرعه عظيم، دشوار است و شايد هم از همين رو باشد كه ضرورت بهره بردن از روانشناسي و روانكاوي و داروهاي آرامبخش در اين سالها بيش از گذشته محسوس است. با رسيدن به آگاهي بيشتر پيرامون عوارض رواني پس از حادثه يا رويداد هاي ناگوار، شايد بتوان به راه حل هاي مناسب تري براي ترميم آنها دست پيدا كرد. آنچه در هر مشكل روحي از اهميت فراواني برخوردار بوده و در درمان نيز قابل توجه است، اين است كه فرد مبتلا يا درگير متوجه مشكل و يا معضل خود باشد.
اين موضوع براي زنان از اهميت به مراتب بيشتري نسبت به آقايان برخوردار است، چرا كه احتمال رنج كشيدن زنان از اثرات عوارض پس از يك حادثه يا اتفاق حاد و دردناك و پر از دلهره دو برابر مردان است.
آوردن جنگ به خانه، خوشايند هيچ كسي نيست. جنگ مهماني است كه حتي هنگامي كه جهت خداحافظي بدرقه مي شود، از در پشتي به خانه باز مي گردد. PTSD يا فشار رواني پس از تنش (post Tramatic Stress Disorder) نوعي مشكل رواني مغزي است كه در دنياي امروزه افراد بسياري به ويژه زنان به آن گرفتار هستند. البته اين واژه در جنگ ويتنام اولين بار به كار برده شد؛ براي سربازاني كه هنوز هم آن اثرات را با خود به يادگار نگه داشته اند.
بسياري از مردم شهر نيويورك بعد از يازدهم سپتامبر ۲۰۰۱ به اين بيماري گرفتار آمده اند. بسياري از آنان از مكان هاي تاريك در وحشتند و همچنان با عوارض گوناگون روحي و رواني اين بيماري دست و پنجه نرم مي كنند.
دكتر «رابرت اورسونو» كه مدير مركز بهداشت ارتش ايالات متحده است به اين نكته اشاره دارد كه در خطر قرار گرفتن جان انسانها باعث اصلي ايجاد اين نوع بيماري است، با آنكه بيشتر افراد با عوارض اين بيماري كنار آمده اند، عده اي هم در مقابل عوارض آن درمانده و مستاصل مي شوند.
دكتر اورسونو مي افزايد: «چنين بيماري در سربازان كمتر بدست مي آيد و اين مورد در آنها كاملاً متفاوت با افراد عادي مي باشد، چرا كه آنها چه در خط مقدم جبهه و چه هنگام غير جنگ آماده هستند.»
وي در مورد زنان درگير با اين بيماري مي افزايد: «حساسيت زنان نسبت به اين مسئله دو برابر مردان است و بر همين اساس است كه زنان در مقايسه با مردان ۲ برابر بيشتر احتمال مبتلا شدن به اين عارضه يا بيماري را دارا هستند.»
توفان كاترينا از ديگر مواردي است كه، زنان و مردان قرباني زيادي دارد، بسياري از آنان افسرده اند و كم نيستند افرادي كه به اين بيماري مبتلا شده اند. تلاش براي ايجاد امنيت و حس تعلق پذيري در كودكان از مهمترين اقدامات درماني است كه مي شود براي چنين مناطقي كه گرفتار كاترينا شده اند، به انجام رساند.
منطقه دارفور در سودان نيز از سلسله مناطقي است كه بيشترين شمار افراد و از جمله زنان قرباني اين بيماري را در خود جاي داده است. زناني كه دام هاي آنها ربوده شده، خانه هايشان غارت شده، شوهرانشان كشته شده و به خودشان هم تجاوز شده است.
سونامي وحشتناكي كه در شرق آسيا به وقوع پيوست، در شمار سوانحي بود كه تعداد افراد زيادي از جمله زنان مبتلا به عارضه PTSD در آن بي شمار مي باشد. افرادي كه همچنان تحت درمان هستند.
زمين لرزه اي كه به صورت وحشتناك در اكتبر سال گذشته مناطقي از پاكستان را ويران كرد، جدا از ۸۷ هزار قرباني و ميليون ها آواره هزاران انسان افسرده و پراسترس برجاي نهاد. در چنين موقعيت بحراني زمان رسيدگي به اوضاع روحي قربانيان و آسيب ديدگان تا هفته ها به تعويق افتاد.
از عوارض و نشانه هاي مهم باليني PTSD، عدم تمركز، كم خوابي، تنش و جا خوردن از صداهاي ناگهاني است. پژوهشگران معتقدند: «اين بيماري ضمن داشتن عوارض گوناگون روحي و رواني، باعث مي شود كه تركيب شيميايي مغز تغيير پيدا كند و نامتعادل گردد. بنابراين PTSD نوعي بيماري فيزيكي يا جسمي به حساب مي آيد.»
براساس يافته هاي محققان، استرس مرگ آور است و پژوهشگران هيچ شك و ترديدي در آن ندارند. اين بيماري در افرادي بروز مي كند كه نوعي تجربه خطرناك را پشت سر گذاشته اند و احساس كرده اند كه جان آنان در خطر است. محققان مي گويند اين بيماري داراي ۲ مرحله كاملاً مجزاست.
مرحله اول كه درمان پذير است در بسياري از گرفتاران، اين بيماري در همين جا پايان مي پذيرد. مرحله دوم كه در صورت ادامه يافتن بيماري بروز مي نمايد و در تعداد كمتري از قربانيان اين بيماري ديده مي شود. اين مرحله فقط بايد مدارا شود و فرد مبتلا بايد بداند كه درمان پذير نيست، ولي مي تواند با درك موقعيت خويش، به خود كمك كند. اما باز هم گفته مي شود كه درمان قطعي ندارد.
منبع: Jama
مترجم: مرتضي اسلام زاده

با نگاهي شناختي به آخرين شماره تحليل نامه كامپوزيت
كامپوزيت؛ فناوري نوين
004359.jpg
فناوري هاي پيشرفته با سرعت فزاينده اي در حال تغيير و تحول هستند. در اين سير شتابان، در صورتي يك فناوري پيشرفته دچار تحول مي شود كه در كوتاه ترين زمان، محصولي با كيفيت بالاتر و هزينه هاي تمام شده پايين تر، در دسترس مشتريان قرار دهد.
بنابراين، اعمال سرعت و شتاب در طي كردن چرخه «ايده  تا بازار» و ايجاد ارتباط با بازيكنان اصلي جهاني در اين زمينه، از ابزارهاي مهم موفقيت و توسعه به كارگيري فناوري پيشرفته محسوب مي شود.
حوزه كامپوزيت ها نيز به عنوان يك علم و فناوري پيشرفته، در اين چارچوب قابل بررسي است. اينكه اين فناوري در عرصه پژوهش و توليد و به ويژه صادرات و بازار، چه جايگاهي را به خود اختصاص مي دهد و امكانات و مشكلات در اين زمينه، چيست، مجموعه نكاتي است كه جاي بحث و بررسي دارد.
در چهارمين شماره تحليل نامه كامپوزيت- كه دوره زماني بهمن و اسفند سال ۱۳۸۴ را شامل مي شود- موضوع صادرات به عنوان يك راهكار توسعه فناوري پيشرفته كامپوزيت، مورد تأكيد قرار گرفته است.
در ساليان اخير، افزايش چشمگير وابستگي هاي صنايع مختلف به مبحث نانوفناوري و سرمايه گذاري  كشورهاي متعدد در اين زمينه، بسترهاي آماده اي براي پيشروي سريع اين فناوري نو ايجاد كرده  است. نانولوله هاي كربني از محصولات فوق العاده نانوفناوري است كه با پشتوانه فناوري نانو به عنوان فناوري متحول كننده زندگي بشر و با دارابودن خواص شگفت انگيز، به دنبال اختصاص عرصه وسيعي از فرصت هاي به وجود آمده در بازار فناوري براي خود است.
در اين نشريه كاربردهاي حياتي و انبوه نانولوله هاي كربن در مقاله «كامپوزيت هاي تقويت شده با نانولوله كربن، فرصت مناسب صادرات» مورد بررسي قرار گرفته است.
همچنين به حضور جدي كشورهايي مثل چين در اين صنعت نيز اشاره شده و اينكه مي توان انتظار داشت، ورود نانولوله هاي كربن چيني با توان ظرفيت بالاي توليد، كيفيت مناسب و قيمت فوق العاده پايين، نقش قابل توجهي در جذب بازار كسب كند. اين مقوله مي تواند مجالي براي از دست دادن فرصت هاي موجود براي كشورهاي در حال توسعه اي مثل ايران باشد. در بحث «مشكلات صادرات محصولات كامپوزيتي» نيز مشكلات و موانع موجود در راه صادرات به دو دسته دروني و محيطي تقسيم شده اند. كندي شركت ها و سيستم ها در پاسخ به درخواست هاي شركت هاي اروپايي مشتمل بر پرسش هاي فني يا درخواست ارسال نمونه، از جمله مشكلات مهم دروني شركت ها مطرح شده، به اين عنوان كه موضوع يادشده موجب مي شود تا شركت اروپايي، زنجيره تأمين قابل اطميناني در ايران نيابد.
در نهايت، عواملي همچون عدم آشنايي شركت ها با مفاهيم صادرات و تجارت بين الملل، عدم اطلاع از فرهنگ جديد كشورهاي اروپايي و ملزومات ورود به اين عرصه به عنوان ابتدايي ترين گام ، عدم شناخت مناسب و كافي از بازار خارج و نبود تحليل مناسب درون سازماني از وضعيت موجود و فعلي شركت ها در داخل خود آنها و عدم وجود برنامه مدون براي توسعه در سال هاي آتي، از مشكلات صادرات شركت هاي داخلي ذكر شده است.و اما، عدم وجود اطمينان كافي به تأمين مواد اوليه خط توليد يا محصولات مورد نياز از كشور ايران، مهم ترين عامل در گروه بدون شركتي (محيطي) محسوب شده است.
اين نشريه تحليلي- خبري، از سوي معاونت مهندسي دفتر همكاري هاي فناوري نهاد رياست جمهوري، منتشر شده است.

مأنوس با همه مردم
004401.jpg
بخش سوم
رسول خدا(ص) به عيادت بيماران مي رفت، ولو اينكه خانه بيمار در دورافتاده ترين نقطه شهر بود. جنازه درگذشتگان را تشييع مي كرد و هيچ يار ازدست رفته اي را تنها نمي گذاشت، بلكه از پي جسدش مي رفت و بر او نماز مي گزارد.
رسول اكرم(ص)بدون هيچ حارس و نگهباني و به تنهايي در ميان دشمنان حركت مي كرد.
در كشاكش غزوه ها و جهادها و ستيزه ها كه به نيروي انساني نيازمند بودند، گاهي پيشنهاد مي شد كه از مشركين عليه مشركين استفاده شود، ولي صريح و قاطع پاسخ مي داد: من به وسيله مشرك كسب پيروزي نمي كنم و به همراه مشرك جلب نصرت نمي نمايم.
حسن خلق و كرامت نفس و كمال رأفت پيامبر(ص) متوجه همه بود. همچون پدري مهربان در آحاد خلق نظر مي نمود و مسلمانان را مشمول عواطف و عنايات خويش مي فرمود. همه از حيث حق در نزد آن حضرت برابر بودند. از كسي يا چيزي بيم و هراس نداشت و امري از امور دنيا، ايشان را متزلزل نمي ساخت و به وحشت نمي افكند.
از امور دنيا چيزي نبود كه نظر آن حضرت را به خود جلب كند، مگر تقواي صاحب تقوايي.
در پوشاك، هرچه مي يافت مي پوشيد و از هر چه مباح بود و به دست مي آورد، جامه مي ساخت؛ خواه قطعه پارچه اي باشد كه به خود بپيچد يا برد حبره يا جبه اي پشمين كه از آن تن پوش فراهم آورند.
هرچه از اين قبيل مي يافت و در دسترس داشت، با نهايت سادگي به كار مي برد. به نوع پوشاك توجهي نداشت، بلكه به سادگي و نظافت آن اهميت مي داد. بر هرچه پيش مي آمد سوار مي شد، خواه اسب باشد، خواه شتر يا استر و كاري را كه درصدد آن بود انجام مي داد و كسي را كه مي خواست همان مسير را بپيمايد و مركبي نداشت، بر مركب خويش سوار مي كرد؛ خواه بنده بود يا آزاد.
بسياري از اوقات نيز بر مركبي سوار نمي شد و پياده براي انجام امور مي رفت. بوي خوش را دوست مي داشت و از روائح نامطبوع اجتناب مي كرد.
بدون تكلف با فقرا مجالست مي كرد و طوري با آنها انس داشت كه گويي يكي از آنهاست؛ از همه ساده تر و از هركدام مهربان تر نسبت به ديگران بود.
رفتار پيامبر(ص) با فقراي اهل صفه(۱) آميخته به مهرباني بي شائبه و عطوفت بي دريغ بود و هر صدقه اي كه به حضرت تقديم مي كردند، براي ايشان مي فرستاد و هر هديه اي به او مي رسيد، آنان را نيز با خود شريك مي نمود. اهل فضل و فضيلت را اكرام مي كرد. هركس كه از اخلاق فاضله بهره اي داشت، مورد تكريم پيامبر قرار مي گرفت. افراد شريف را گرامي مي داشت. كريم هر قومي را اكرام مي نمود و با آنها به مهرباني و مرحمت الفت مي گرفت.
بر صله رحم مواظبت تمام داشت. در اين ميان كساني را كه در دين و شرف افضل بودند، بيشتر ارج مي نهاد. هيچ كس- چه در مقام عالي و چه در مرتبه مادون- از پيامبر(ص) جفا نديد.
اگر از كسي خطايي سر مي زد و بعداً به اشتباه خود پي مي برد و زبان به عذرخواهي مي گشود، گذشت فرموده، پوزش وي را مي پذيرفت و در كمال گشاده رويي و ملايمت، از تقصير او صرف نظر مي كرد.
از كسي توقع نداشت و اگر خلاف معمول از فردي مشاهده مي شد، به روي او نمي آورد، مگر وقتي كه اصلاح و ارشاد ضرورت مي يافت. اگر حركتي مغاير با ادب از كسي سر مي زد، صبر مي كرد؛ كوه صبر بود و درياي حلم. گاهي در حضور آن حضرت، افراد به روي يكديگر فرياد مي كشيدند و حريم حرمت وي را حفظ نمي كردند ولي آن حضرت از روي بزرگواري و متانت كلامي به زبان نمي آورد.
نان معمول حضرت، نان جوين بود و بسا شب ها كه مي گذشت و در خانه رسول خدا(ص) طعامي نبود. نان خورش او گاه از شير و لبنيات شتران و گوسفندان معدودي كه داشت، تأمين مي شد.
گاه ماه ها مي گذشت كه در خانه پيامبر(ص) براي تهيه نان و طبخ غذا آتشي روشن نمي شد. خوراك عادي آنها آب و خرما بود، مگر اينكه انصار از شير گوسفندان خود هديه اي تقديم مي داشتند. پيش نيامد كه در يك وعده، از دو غذا ميل كند. غالباً طعام او آب و خرما بود و اگر نان و خرما بود، يا به تنهايي از نان ميل مي كرد يا با خرما سد جوع مي فرمود. زماني كه با ميهماني ساده اي كه در آن نان و گوشتي نيز به چشم نمي خورد، ميزبان فقرا و اصحاب بود، خود گرسنه مي ماند؛ چندان كه حتي از خرماي خشكيده ناچيز نيز سير نمي شد. بسياري از اوقات از غايت گرسنگي سنگ بر شكم مي بست. سرانجام چون از دنيا رحلت فرمود، زرهش در مقابل يك بار جو در گرو بود.
۱-اصحاب صفه گروهي از سابقون در اسلام و ياران برگزيده پيغمبر بودند چون سلمان، ابوذر، عمار ياسر، بلال، كه در سايه پوششي از مسجد مي خفتند و در نهايت عسرت به سر مي بردند و در واقع مهمان خدا و پيامبر به شمار مي آمدند.

تازه هاي دانش
خاطرات قابل پيش بيني است
مترجم: معصومه كيهاني
منبع: بي بي سي نيوز
دانشمندان مي گويند ممكن است ما خاطراتي را پيش بيني كنيم؛ قبل از اين كه حادثه اي اتفاق افتاده باشد. آنها با تجزيه و تحليل اسكن ها، كشف كردند كه ذهن توسط بخش راست مغز، اطلاعات جديد را ذخيره و نگهداري مي كند.
مغز براي يك عملكرد سطح بالا و قوي، نه تنها بايد منابعش را در لحظه اي كه اطلاعات جديد به دست مي آيد، بسيج كند، بلكه بايد اطلاعات چند لحظه قبل را نيز مورد توجه قرار دهد. يكي از دانشكده هاي دانشگاه لندن در اين پژوهش، تركيب و خصوصيات علم اعصاب را مورد بررسي قرار داده است.سابقاً اين گونه فكر مي شد كه فعاليت مغز پس از وقوع يك حادثه، نه قبل از آن، مهم و كليدي است.
دكتر «ليون» سرپرست اين پژوهش، گفت: اين بازخواني خاطره ها و به عبارتي، غيب گويي، تا اندازه اي به اين مفهوم است كه ما قادريم پيش بيني كنيم آيا فردي پيامي را به خاطر مي آورد، قبل از اين كه حتي چيزي در آن مورد ديده باشد؟
دانشمندان قبلاً مي دانستند كه فعاليت مغز وقتي شما چيزهايي را در حافظه خود، حفظ و ذخيره مي كنيد، تغيير مي كند. اما اكنون، ما به كشف فعاليتي از مغز رسيده ايم كه به ما مي گويد چگونه ذهن شما از قبل كار مي كرد.
004356.jpg
الگوهاي فعاليت
گروه UCL دو آزمايش را اجرا كردند كه در آنها به داوطلبان، لحظات راهنما و تعيين كننده اي ارائه شد، قبل از اين كه علايم و پيامي نمود يافته باشد.
اشاره ها و نكات راهنما يا همچون كليد تفسيركننده حادثه عمل مي كنند و يا چگونگي آرايش جزئيات را نشان مي دهند.
به داوطلبان گفته نشده بود كه تلاش كنند پيامها را به خاطر بسپارند و همچنين نكات كليدي به طور خاص طراحي نشده بود تا به ذهن اشاره كند.
فعاليت الكتريكي مغز داوطلبان طي اين آزمايش ها، با استفاده از يك دستگاه موج نگار مغز مشاهده مي شد. آزمايش ها حاكي از آن بود كه فعاليت الكتريكي مغز بين دو شرايط، يكي قبل از اين كه نشانه اي از حادثه مشاهده شود و ديگري، موقعي كه پس از نمود علايمي، به وجود مي آيد فرق مي كند.
هوشياري ماندگار
اگر فعاليت  الكتريكي مغز، يك سطح بالايي از بخش هاي جمجمه را دربرمي گرفت قبل از اين كه اتفاقي نمودار شود، احتمال داشت كه پس از انجام يك سري از آزمايش هاي نشانه ها و پيامها، حداكثر تا ۵۰ دقيقه بعد، موضوع به خاطر آورده شود. به عبارت ديگر، اگر ولتاژ و نيروي الكتريكي خفيف تر بود، آن فرد اجراكننده و فاعل ماجرا، به طور كم رنگ تري پيام را به خاطر مي آورد.
دكتر آتن OTTEN گفت: فهميدن اين كه چگونه نواحي مغزي با فعاليت مقدماتي، درگير مي شوند جالب است؛ اعم از اين كه آن فعاليتها بتوانند به افرادي كه در يادآوري مشكل دارند، كمك كنند يا خير.
متأسفانه ما هنوز در اين مرحله قرار نگرفته ايم. آنچه ما مي خواهيم بدانيم اين است كه اين مسئله ممكن است به گونه اي تلاش كند به ساختار راست مغز داخل شود تا تصميمي در مورد معناي يك كلمه اتخاذ شود.
ما در حال حاضر تلاش مي كنيم موارد بيشتري درباره اين نوع فعاليت هاي مغز پيدا كنيم و اين كه چگونه اين موضوع مي تواند به حافظه طولاني مدت كمك كند.
پروفسور روبرتسون از كالج ترنيتي گفت: وب سايت خبري BBC، اين يافته ها را مفهوم دار مي سازد.
او گفت: ما چيزهايي را زودتر از انتظار، درك و دريافت مي كنيم. اين روند، به اين دليل پيش مي آيد كه احساس اساسي و پروسه ادراكي با انتظارات ما تنظيم و هماهنگ مي شوند. آن مجموعه همصدا و هماهنگ شده، احساسي را به وجود مي آورد كه در ذهن، اتفاق مي افتد. اتفاقي كه مغز مي تواند براي برجسته سازي آن، كمابيش آمادگي داشته باشد.

همايش ها
همايش زنان و اينترنت در هزاره سوم
۱- تاريخ برگزاري: ۹-۸ آبان ۸۵
۲- مكان برگزاري: ايران
۳- آخرين مهلت ارسال خلاصه مقاله ها: ۱۵ خرداد ۸۵
۴- آخرين مهلت ارسال مقاله ها به طور كامل: اول مرداد ۸۵
۵- تلفن: ۹-۸۸۹۷۲۴۲۸-۲۱+
دورنگار: ۸۸۹۶۰۸۰۰-۲۱+
۶- پست الكترونيكي: info@wit.ir
۷- صفحه الكترونيكي: http://www.wit.it
۸- نيم نگاه: همايش دوروزه زنان و اينترنت در هزاره سوم با هدف بحث و تبادل نظر درباره «زنان، اينترنت، جامعه اسلامي و توليد محتوا و چشم اندازها» ، «اينترنت و كاربرد آن در فرهنگ سازي ديني و اخلاقي» ، «اينترنت و كاربرد آن درمعرفي جايگاه زن در اينترنت» ، «زنان، اينترنت و توسعه فعاليت هاي اجتماعي و عمومي زنان» ، «زنان و فناوري اطلاعات» ، «اينترنت وآموزش از راه دور» ، «ارتباطات بين المللي و همبستگي اسلامي» ، «اشتغال زنان، اطلاعات وخدمات مفيد و پايگاه هاي اطلاع رساني»، «اينترنت، چالش ها و تهديدها» ، «خانواده، اينترنت و تهديد نظام هاي ارزشي و اخلاقي» ، «اطلاعات و جنبش هاي زنان» ، «بازي  هاي نرم افزاري و استفاده اعتيادآور زنان» ، «اينترنت، امنيت و حريم خانواده و شئونات زنان و...» برگزار مي شود.
گرافيك كامپيوتري و سازه هاي هوشمند (هوش مصنوعي) (۳IA2006)
۱- تاريخ برگزاري: ۲۴-۲۳ مه ۲۰۰۶
۲- مكان برگزاري: فرانسه/ يماگ
۳- پست الكترونيكي: Plemenos@unilim.fr
۴ صفحه الكترونيكي: http://msi.unilim.fr/3IA
۵- نيم نگاه: هنر گرافيك، امروزه با استفاده از كامپيوتر و تجهيزات هوشمند، به شكلي نو مورد استفاده قرار مي گيرد.
همايش ۳IA2006 با هدف تبادل نظر درباره موضوع هايي چون «تكنيك استفاده از هوش مصنوعي در طراحي مدل ها و مناظر» ، «شيوه استفاده از هوش مصنوعي در اجراي طرح هاي گرافيكي» ، «تكينك استفاده از هوش مصنوعي در ترسيم فيگورهاي هندسي»، «پويانمايي (انيميشن) و هوش مصنوعي» ، «پويانمايي با تمركز بر رفتار شخصيت هاي كارتوني» ، «ارتباط بين طراحي گرافيك و گرافيك با استفاده از هوش مصنوعي»، «گرافيك كامپيوتري و آموزش آن» ، «تركيب روش هاي كلاسيك و روش AI»، «اطلاعاتي درباره شيوه AI در CAD» و... برگزار مي شود.
مهتاب خسروشاهي

علم
اقتصاد
اجتماعي
انديشه
سياست
كتاب
ورزش
|  اقتصاد  |   اجتماعي  |  انديشه  |  سياست  |  علم  |  كتاب  |  ورزش  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |