شنبه ۱۶ ارديبهشت ۱۳۸۵
۹ روش براي مبارزه با استرس
004407.jpg
سودابه قيصري
۹ روش، به شما در كاهش استرس زندگي كمك مي كند؛ هيچ نيازي به داروهاي گياهي يا شيميايي نيست.
رئيس تان شما را تا مرز ديوانگي پيش مي برد، با همسر خود به شدت درگيريد و...
اگر مي شد استرس را به آساني خوردن يك قرص ويتامين از خود دور كرد، عالي نمي شد؟ البته محصولات زيادي وجود دارد كه همگي ادعا مي كنند مي توانند استرس را كاهش دهند. خوب مشكل چيست؟ شواهد محكم و مستدلي مبني بر اين كه اين داروهاي گياهي و مكمل هاي غذايي به واقع مفيد هستند وجود ندارد.
دكتر پاول روش رئيس انجمن آمريكايي استرس مي گويد: كاوا  كاوا، والرين و چاي بابونه همگي براي كاهش هيجان توصيه مي شوند. مخلوطي از چند گياه طبيعي به نام «انطباق دهنده ها» نيز در روسيه و اروپاي غربي براي رهايي از استرس رايج است.
دكترروش توضيح مي دهد: مشكل در اين جاست كه چنين مكمل هايي هيچ نيازي به ارائه مدرك و شاهد دال بر تأثيرگذار بودن و ايمني ندارند و مي توانند هر ادعايي كه دوست دارند بكنند زيرا سازمان غذا و دارو و كميته فدرال تا به حال هيچ محدوديتي براي آنها ايجاد نكرده است. بنابراين شما مجبوريد خودتان براي رسيدن به اين پاسخ كه آيا اين گياهان واقعاً موثرند يا نه، دست به آزمايش بزنيد ولي بدانيد كه «همه چيزهاي طبيعي» لزوماً بي خطر نيستند. برخي گياهان مي تواند با داروي ديگر تداخل پيدا كند و مكمل هاي حاوي كاوا نيز براي صدمه شديد وارد كردن به كبد تا جايي كه به پيوند نياز باشد نيز معروف هستند.
اگر مي خواهيد كه جايگزيني براي اين مبارزان «كاملاً طبيعي» استرس پيدا كنيد، مي توانيد اين چند روش را امتحان كنيد:
دين: برخي مطالعات نشان مي دهد افرادي كه از «كنار آمدن مذهبي و ديني» مانند از خداوند كمك خواستن و يافتن آرامش در دين استفاده مي كنند، داراي فشار خون پايين تري نسبت به افرادي هستند كه از داروهاي ضد استرس استفاده مي كنند. راه ساده دعا كردن براي رهايي از استرس مي تواند براي رسيدن به هدف كافي باشد.
بخشيدن: يك مطالعه جديد نشان داده افرادي كه ميل باطني براي بخشيدن ديگران دارند نيز نسبت به همسالان خود داراي فشار خون پايين تري هستند. آيا زمان آن نرسيده كه كينه ها را دور ريخته و به خاطر سلامت خود هم شده ديگران را ببخشيم؟
خواب: حدود ۶۰ درصد افرادي كه دچار استرس هستند مي گويند كه نمي توانند به اندازه كافي بخوابند. اگر براي خوابيدن مشكل داريد، زمان آن رسيده كه براي به رختخواب رفتن يك روند آرامش دهنده را شروع و آن را هر شب تكرار كنيد. با يك دوش آب ولرم شروع كنيد و در حمام از بدن شويه حاوي اسطوخودوس (عطر سنبل) استفاده كنيد و سپس با يك كتاب رمان سبك به رختخواب برويد و مطمئن باشيد كه فوراً خوابتان مي برد.
تعطيلات (مسافرت): وقت و پول كافي براي تعطيلات يك هفته اي در كنار دريا نداريد؟ تعطيلات مي تواند به آساني انجام يك مسافرت كوتاه در پايان هفته باشد يا حتي يك برنامه در نزديكي منزل شما. تنها نكته مهم اين است كه زمان بيشتري را صرف خود كنيد و به همه مسائلي كه شما را ديوانه مي كنند- كار، پول و روابط- فكر نكنيد.
يوگا: حتي يك جلسه كلاس يوگا مي تواند ميزان هورمون كورتيزول استرس را كاهش دهد و اين خود بهترين دليل براي مراجعه و ثبت نام در يك كلاس يوگا است. اگر فقط به فكر ريلكسيشن ساده هستيد مي توانيد به يك كلاس يوگا كه مخصوص اين كار است، مراجعه كنيد.
وان پركف: در را قفل كنيد، مقداري كف صابون تهيه كنيد و فراموش كنيد كه جهان وجود دارد. تعدادي شمع روشن كنيد- شمع هاي عطري يا بخور(Sandal wood) نيز براي رفع استرس بسيار مفيدند- يك كتاب خوب يا موسيقي كلاسيك نيز مي تواند موثر باشد.
از حجم كارتان بكاهيد: با رئيس خود صحبت كنيد، مقداري از كارها را به فرد ديگري بسپاريد يا به دنبال شغل ديگري باشيد. اگر كار شما را عصبي مي كند، بدانيد در اين مورد تنها نيستيد. كار در بين افراد ۵۴-۱۸ سال اولين عامل استرس گزارش شده است و ۴۶ درصد مي گويند كه مشكل اصلي آنها شغلشان است. در حالي كه در جست وجوي شغلي با استرس كمتر هستيد، سعي كنيد راه هايي نيز براي تفريح و رهايي پس از كار بيابيد.
قبل از شروع غروب به مدت ۱۰ دقيقه كاملاً ساكت و آرام بنشينيد. هنگام تهيه شام، موسيقي مورد علاقه تان را گوش كنيد يا كارهاي خانه را به ديگري واگذار كنيد، در نتيجه مي توانيد در شب هاي هفته كمي استراحت كنيد.
يك فنجان چاي: چه چاي بابونه و چه چاي معمولي،  سعي كنيد به موقع صرف كنيد. با آرامش بنشينيد، پا روي پا بيندازيد و از چاي دم كرده لذت ببريد. در ماه هاي گرم سال مي توانيد يك قوري چاي سبز دم كنيد، سپس آن را خنك كرده و از آن لذت ببريد.
بيوفيدبك: راه هاي مختلفي براي بيوفيدبك (پسخوراند زيستي) وجود دارد كه هدف همگي آنها رساندن شما به آرامش است. با يك متخصص سلامتي در مورد اين تكنيك ها صحبت كنيد كه در آنها از سنسورهايي استفاده مي شود كه دماي بدن، تنش ماهيچه ها يا ضربان قلب را اندازه گيري و توسط نور يا صدا به نمايش مي گذارند يا مي توانيد از شريك زندگي خود بخواهيد كه پاهاي شما را ماساژ دهد.
منبع:LHJ.COM

تازه هاي دانش
طراحي و ساخت دستگاه سه منظوره كنترل كيفيت گلوله در جهاد دانشگاهي
طراحي و ساخت دستگاه سه منظوره كنترل كيفيت گلوله با همت متخصصان جهاد دانشگاهي واحد صنعتي اصفهان طراحي و ساخته شد.
مهندس مسعود عسگري عضو هيات علمي جهاد دانشگاهي واحد صنعتي اصفهان و از مجريان اين طرح با اعلام اين خبر گفت: اين دستگاه براي اندازه گيري سرعت گلوله انواع سلاح هاي سبك و توپ هاي سنگين، اندازه گيري و رسم منحني تشعشع گلوله هاي رسام و اندازه گيري تعداد گلوله شليك شده در دقيقه براي انواع تيربار طراحي و ساخته شده است.
وي با بيان اين كه گلوله هاي توليدشده با استفاده از اين دستگاه مورد آزمايش قرار مي گيرند تا درصورت عدم تطابق با معيارهاي استاندارد، تصحيحات لازم در خط توليد صورت پذيرد، درباره چگونگي كار اين دستگاه گفت: سيگنال حسگرهاي مغناطيسي، نوري و صوتي پس از تقويت از طريق سخت افزارهاي لازم وارد رايانه شده و توسط نرم افزار پردازش مي شود.
عضو هيات علمي گروه پژوهشي كنترل جهاد دانشگاهي واحد صنعتي اصفهان تصريح كرد: از ويژگي هاي مهم اين دستگاه، توانايي اندازه گيري نواخت تير بسيار بالا در تيربارهاي هوا برد با لوله هاي چرخان مي باشد.
مهندس عسگري در پايان گفت: فناوري اين دستگاه تاكنون دراختيار كشورهاي پيشرفته بوده كه به لطف خداوند و تلاش پژوهشگران ايران در جهاد دانشگاهي طراحي و ساخته شد.
نخستين شماره آيپك
نخستين شماره فصلنامه تخصصي - كاربردي دانشكده روانشناسي و علوم تربيتي دانشگاه تربيت معلم تهران (خوارزمي) با هدف ارائه دانش روانشناسي، علوم تربيتي و مشاوره به شكل تخصصي از سوي متخصصان مربوطه و براي مخاطبان خاص است.
دكتر محمدنقي فراهاني مديرمسئول نشريه معتقد است كه ويژگي منحصربه فرد مجله «آيپك» ، همكاري و تشريك مساعي نزديك اساتيد، دانشجويان و كارشناسان در كنار هم است.
عنوان اين فصلنامه «آيپك» (IPEC)، از حروف اول كلمات Information Science، Psychology، Education Studies و Counselling گرفته شده است.
اين نشريه رسالت خود را كاهش شكاف بسيار عميق بين دانش نظري و دانش كاربردي در حيطه هاي مختلف و به ويژه در حوزه هاي دانش روانشناسي، علوم تربيتي، مشاوره و اطلاع رساني مي داند. اينترنت، پايگاهها و ابزارهاي كاوش، روانشناسي شخصيت و اجتماعي چيست؟ با رويكرد درماني شناختي رفتاري: راهبردي نوين در پيشگيري از بازگشت اعتياد؛ كتاب درماني: مقابله با افسردگي؛ والدين و انتخاب بهترين روش درماني براي كودكان داراي اختلالات رفتاري و عاطفي از مهم ترين عناوين اين نشريه است.

مرور
روانشناسي رشد نوجوان، ديدگاهي تحولي
دوره بلوغ، دوره اي از رشد است كه طي آن انسان از موجودي غيرجنسي به موجودي جنسي تبديل مي شود. دوراني است كه با تغييرات جسماني، تغييرات در ظاهر فرد، گستره انتخابها، نگرش ها و روابط همراه است و به عنوان دوره اي كه با كودكي و نوجواني همپوشي دارد مورد توجه است. و اما، واژه نوجواني از واژه adolescene گرفته شده و به معني «رشد كردن به سوي رسش» است. (هارلوك، ۱۹۶۸). در ميان جوامع بدوي و فرهنگ هاي اوليه و جوامع غيرصنعتي، بلوغ و نوجواني همزمان بودند و كودك زماني كه توان توليد مثل پيدا مي كرد بالغ تلقي مي شد؛ ولي امروزه، واژه نوجواني معناي وسيع تري داشته و دربرگيرنده بلوغ و رسش عاطفي، اجتماعي، ذهني و اخلاقي است.
دير زماني است كه نظريه هاي متعددي از سوي روانشناسان درباره عوامل رشد نوجوان مطرح شده است. تمامي نظريه پردازان معتقدند كه انسان در طول زمان تغيير مي كند و تكامل، ناشي از تغييرات زيستي، روان شناختي و اجتماعي است. نظريه پردازان بر مبناي نگرشي كه نسبت به طبيعت انسان دارند از نظر تأكيد بر سه عامل ذكر شده متفاوتند. برخي از آنها مانند استانلي هال، عوامل زيستي را در رشد مهم مي دانند. گروهي به نقش عمده عوامل زيستي و رواني اهميت مي دهند كه از جمله آنها، مي توان به زيگموند فرويد، آنا فرويد و بلاس اشاره كرد. بعضي از نظريه پردازان از جمله بندورا، ميد و بنديكت، بر نقش عوامل اجتماعي تأكيد مي ورزند. اريكسون تأكيد خود را بر جنبه هاي رواني و اجتماعي مي گذارد و در نهايت، لرنر به عنوان نظريه پرداز معاصر به تعامل عوامل زيستي، رواني و اجتماعي توجه دارد.
يافته هاي پژوهشي پيوندهاي معناداري بين رفتار در دوران نوجواني، كودكي و بزرگسالي نشان داده اند (كلاسن، ايكورن، هان، هنزيك و موسن، ۱۹۸۱؛ الدر، كاسبي، برتن، ۱۹۸۸؛ ليوسن و پسكين، ۱۹۸۰؛ راف، سلز، گلدن، ۱۹۷۲). براي پي بردن به اين پيوندها، پژوهشگران به مطالعات طولي مبادرت مي ورزند كه طي آن مي توانند افراد خاصي را در طول زمان مورد مطالعه قرار دهند. نتايج به ما كمك مي كند تابه ارتباط بين دوره هاي مختلف زندگي پي ببريم. براي مثال، چند مطالعه طولي نشان داده است كه تعداد دوستان محدود و عدم مقبوليت در ميان همسالان در دوران كودكي با ميزان بالاي اختلالات رفتاري در دوران نوجواني و بزرگسالي ارتباط دارد(پاركر و آشر، ۱۹۸۷؛ راف و همكاران، ۱۹۷۲).در عين حال، مطالعات ديگر نشان داده اند كه توانايي برنامه  ريزي و انتخاب هاي واقع بينانه طي نوجواني، با موفقيت و ثبات در مراحل ديگر زندگي ارتباط دارد (كلاسن، ۱۹۹۳) يكي از دلايل درك چرايي اين پيوندها، اين است كه نوجواني نه تنها به عنوان يك دوره متمايز رشد، بلكه در عين حال به عنوان دوره اي در دامنه زندگي بايد مورد توجه قرار گيرد.
كمبود منابع معتبر به ويژه در زمينه مباني نظري و پژوهشي رشد در دوره نوجواني، مقوله بسيار مهمي است كه مسئوليت تدريس درس روانشناسي رشد نوجوان در دانشگاه هاي كشور را با دشواري روبه رو مي سازد. ترجمه و تأليف كتاب «روانشناسي رشد نوجوان، ديدگاهي تحولي» از سوي دكتر مهرناز شهرآراي، داراي درجه دكترا در آموزش و پرورش با گرايش روانشناسي رشد از دانشگاه كاليفرنيا در لس آنجلس، در همين راستا، انجام شده است.
اين كتاب از ويژگي هايي برخوردار است كه در ساماندهي مطالب و در نتيجه، يادگيري بهينه بسيار مؤثر است. هر فصل با فهرستي تفصيلي آغاز مي شود. مباني نظري در جدولي خلاصه شده است و چكيده اي از هر فصلي نيز ارائه مي شود.
هدف كتاب، ارائه يك ديدگاه تحولي در روانشناسي نوجوان است. كتاب داراي ۱۳ فصل است كه از نظر مفهومي در چهار مقوله عمده جاي مي گيرند: مباني نظري و خصوصيات جسماني و رواني نوجوان، تأثير عوامل اجتماعي كننده بر رشد نوجوان، مشكلات رفتاري و عاطفي نوجوان و رشد شغلي. مباني نظري رشد نوجوان با تأكيد بر ديدگاه هاي روانكاوي، انسان شناسي فرهنگي، تأثير تفاوتهاي جنسيتي و قومي بر رشد نوجوان، روابط خانواده و تغييرات آن، تعاملات و عواطف، تغييرات اجتماعي، شناختي و روابط والد- كودك از مهم ترين مباحث اين كتاب است.
دوران مدرسه و تأثيرگذاري آن بر روند رشد نوجوان، مقوله بسيار مهمي است كه كمتر از سوي روانشناسان به طوري جدي بررسي شده است. و در فصل دهم اين كتاب، به آن پرداخته شده است. در اين فصل، اثر خصوصيات مدرسه از جمله ابعاد مدرسه، سازمان كلاس براي يادگيري، رفتار معلمان، روحيه و ارزش هاي مدرسه بر رشد يادگيري نوجوان مورد بحث قرار گرفته است.
در سراسر اين كتاب بر تعامل بين فرد و زمينه زندگي او تأكيد شده است. اين گونه تعامل ها مي توانند اثرات مثبت يا منفي بر رشد داشته باشند. در نوجواني دو زمينه مهم كه بر رشد فرد اثر مي گذارند، مدرسه راهنمايي و پس از آن دبيرستان است. تأثير اين عوامل گاه مثبت و گاه منفي است. از طرفي انتقال از دوره ابتدايي به دوره راهنمايي و همچنين انتقال از دوره راهنمايي به دبيرستان گاه با فشارهايي همراه است. اين فشارها، بر حسب شخصيت و موقعيت افراد و همچنين ويژگي هاي مدرسه، پيامدهاي مختلفي را پديد مي آورد
در اين كتاب با هدف بررسي اثرات مدرسه بر رشد نوجوانان، به سه پرسش عمده جواب داده مي شود.
۱- جابجايي در محيط مدرسه براي نوجوانان با چه پيامدهايي همراه است؟
۲- ويژگي هاي مدرسه كه بر ابعاد مختلف رشد نوجوانان اثر مي گذارند كدامند؟
۳- با توجه به چشم انداز رشد فراگير (جامع)، آموزش و پرورش مناسب نوجوانان چيست؟
اين كتاب را انتشارات «نشر علم» در۵۱۰ صفحه و به قيمت ۴۵۰۰ تومان منتشر كرده است.

علم
اقتصاد
اجتماعي
انديشه
فرهنگ
ورزش
هنر
|  اقتصاد  |   اجتماعي  |  انديشه  |  علم  |  فرهنگ   |  ورزش  |  هنر  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |