شنبه ۱۶ ارديبهشت ۱۳۸۵
شاد زندگي كنيد
004416.jpg
عكس : جواد گلزار
*احساس شادي يا ناراحتي در زندگي همانند يك دانه است كه روزي تبديل به درخت بزرگي مي شود. اين به شما بستگي دارد كه كدام دانه را انتخاب كرده و آن را در زمين بكاريد.
*بسياري فكر مي كنند كه انسان وقتي احساس شادي مي كند كه پول و ثروت داشته باشد. هر چند كه وجود ثروت در زندگي تا حدودي مي تواند در خلق شادي نقش داشته باشد ولي ثروتمند بودن تضميني براي خوشبخت شدن نيست

زندگي در دنياي صنعتي علاوه بر آن كه تا حدودي سبب آسايش و آرامش انسانها مي شود گاهي اوقات سبب بروز مشكلاتي مي گردد كه پيدا كردن راه حلي براي مقابله با آنها نيازمند داشتن آگاهي و كسب تجربه است؛ مشكلات معيشتي، انواع بيماري ها، از دست دادن عزيزان، نارضايتي از شغل و كيفيت زندگي و ساير موارد ريز و درشتي كه ما انسانها را احاطه كرده اند هر كدام به نوعي سبب مي شوند كه انسان بخشي از احساس شادي در زندگي روزمره اش را از دست بدهد. انسانها در مواجهه با اين مشكلات به دو دسته تقسيم مي شوند. افرادي كه سريع تسليم مي شوند و بدون اين كه كوچكترين تلاشي براي حل مشكلات كنند اميد به غلبه بر مشكلات را از دست داده و در نهايت با شكست خود بخش عظيمي از احساس شادي را در زندگي شان از دست مي دهند. اما دسته دوم انسان هايي هستند كه مي دانند خداوندي كه آنها را آفريده، براي زندگي در هر شرايطي و غلبه بر مشكلات موجود اسلحه اي را در وجود آنها پنهان كرده است. آن اسلحه چيست؟ بزرگترين و قدرتمندترين اسلحه اي كه خداوند در وجود آدمي پنهان كرده ذهن انسان است. اسلحه اي كه هر انساني به قدرت و عظمت آن پي ببرد مي تواند در زندگي به خوشبختي رسيده و در نهايت احساس خوشايند شادي را در زندگي خود و اطرافيانش بيمه كند. اما شما چطور، آيا از اسلحه قدرتمند خود استفاده مي كنيد و با كمك آن شادي را به دنياي درون و بيرون خود مي آوريد؟ قبل از اين كه بخواهيد از يك اسلحه استفاده كنيد بايد طرز كار آن را ياد بگيريد. عمل به مواردي كه در ادامه بيان مي شوند به شما كمك مي كنند كه طرز كار اسلحه اي كه در وجود خود داريد را بهتر ياد بگيريد.
الگوهاي پوسيده زندگي را به دور بريزيد
كساني كه به الگوهاي نامناسب ذهني اجازه ورود به زندگي شخصي را بدهند در حقيقت يك جاده هميشه آسفالت را براي ورود انواع بدشانسي ها و مشكلات گوناگون به زندگي خود آماده كرده اند. فردي كه تابع يك الگوي ورشكسته است به جاي اين كه ريشه ها را در خود جست وجو كند به سرزنش ديگران مي پردازد و هميشه اقتصاد، ديگران، دولت يا ميزان درآمد را علت ناكامي هاي خود مي داند. اما واقعيت اين است كه حتي اگر حقوق اين افراد دو برابر هم شود اين افراد باز هم ورشكسته مي شوند. تغيير الگوها هميشه كار ساده اي نيست اما هميشه امكان پذير است. ممكن است از خود بپرسيد اين الگوها چه وقت تغيير خواهند كرد؟ پاسخ اين است: وقتي شما تغيير كنيد، زندگي تان تغيير مي  كند و آنگاه احساس شادي در زندگي شما ريشه مي كند. اين حقيقت را فراموش نكنيد كه شما آفريده نشده ايد تا اسير الگوهاي رفتاري خود باشيد. الگوهاي منفي كهنه ممكن است قوي و جا افتاده باشند اما شكست ناپذير نيستند. براي مقابله با الگوهاي ذهني منفي اولين كاري كه بايد انجام دهيد اين است كه راجع به خود و وضعيت زندگي خود مثبت فكر كنيد. ممكن است انضباط ذهني در ابتداي كار آسان نباشد اما پاداش هايي كه انتظار شما را مي كشند فوق العاده اند.
مراقب دانه شادي زندگي خود باشيد
احساس شادي يا ناراحتي در زندگي همانند يك دانه است كه روزي تبديل به درخت بزرگي مي شود. اين به شما بستگي دارد كه كدام دانه را انتخاب كرده و آن را در زمين بكاريد. ممكن است پيش خود اين طور فكر كنيد كه طبيعتاً  هر انساني در زندگي احساس شادي را انتخاب مي كند ولي حقيقت اين است كه بسياري از انسان ها به جاي اين كه فقط يكي از اين دو دانه را بكارند هر دو دانه را مي كارند. فراموش نكنيد همانطور كه طولاني ترين سفرها با اولين قدم آغاز مي شوند، يك درخت هر چقدر هم كه بزرگ باشد با يك دانه آغاز مي شود، آنچه امروز مي كاريد در آينده اي نه چندان دور بر زندگي شما تأثير خواهد گذاشت. هر انساني باغبان زندگي شخصي خود است. اگر امروز دانه اي بكاريد و روز و شب از آن مراقبت كنيد و در پاي آن  آب و كود بريزيد فردا حتماً  درخت تنومندي خواهيد داشت. پس تمام تلاش خود براي رشد درخت شادي زندگي تان صرف كنيد.
امروز را به فردا نفروشيد
زندگي در يك محوطه بسته بيست و چهار ساعته اتفاق نمي افتد. نتيجه فردا ثمره تلاش امروز است. خيلي ها غافل از آن هستند كه مهم آن چيزي است كه امروز انجام مي دهيم. شما مي توانيد چند صباحي را كج دار و مريز و بي خيال بگريزيد اما دير يا زود بايد حساب پس بدهيد. مي توانيد صورت حساب ها را نپردازيد، سر كار نرويد و مشكلاتتان را به دوش اين و آن بيندازيد اما فقط يكي دو ماه بعد، يك روز ديوارها فرومي ريزد  و شما هاج و واج و حيران مي مانيد كه چرا ديگر كار برايتان جالب نيست، چرا پولي در بانك نداريد و چرا هيچ كس ديگر مثل گذشته صميمي نيست. آن وقت زندگي به يادتان مي آورد كه اينها پيامدهاي همان روزهاي بي خيالي است كه شما به راحتي آنها را به فرداهاي نامعلومي فروخته بوديد. هرجا كه هستيد همان جا آغاز است. تلاش بيشتر امروز سازنده فرداي متفاوت شماست.
حال جايي است كه شما در آن ايستاده ايد. براي شاد زيستن بايد مشغول و درگير زمان حال شد. اما به جاي آن كه از لحاظ امروز زندگي خود لذت ببريم نقشه شاديهاي سفر سال آينده را مي كشيم. براي هيچ يك از ما تضميني وجود ندارد كه فردا هم در اين دنيا باشيم. حال تمام چيزي است كه داريم. زيستن در زمان حال همچنين بدين معناست كه ما از هر كاري كه در حال انجام آن هستيم به خاطر خود آن لذت ببريم و نه اين كه صرفاً  به دنبال هدف نهايي آن باشيم. زيستن در زمان حال به معني تعميم آگاهي انسان براي دلپذير ساختن لحظه جاري به جاي دور انداختن آن است. حق انتخاب با ماست كه لحظه به لحظه زندگي را واقعاً  زنده باشيم و جذب كنيم و اجازه لمس زندگي و تأثير پذيرفتن از آن را به خود بدهيم. هرگاه در حال زندگي مي كنيم ترس را از ذهن خود مي رانيم، اساساً  ترس مقوله اي است به حوادثي كه ممكن است در آينده اتفاق بيفتد. زمان واقعاً  وجود خارجي ندارد. زمان چيزي جز يك مفهوم انتزاعي در ذهن ما نيست. اين لحظه تنها زماني است كه در اختيار داريم تا از آن براي خود شادي بسازيم. فراموش نكنيد اگر امروز به فكر ساختن چارچوب آينده خود نباشيد فردا بايد در چارچوبي كه ديگران براي شما مي سازند زندگي كنيد؛ آيا مطمئن هستيد كه از آنچه كه ديگران براي شما ساخته اند لذت مي بريد؟
مراقب اطرافيان خود باشيد
انسان براي تأثيرپذيري از محيط پيرامون خود موجودي بسيارمستعد است. ما به بخشي از محيط اطراف خود تبديل مي شويم، اين در حالي است كه هيچ كس نسبت به تأثيرات محيط دوستان، خانواده، همكاران و همچنين كتب، نشريات، راديو و تلويزيون مصونيت ندارد. بياييد بي جهت خود را با اين بيان ساده لوحانه نفريبيم كه ما با اشياء و مردم پيرامون خود در زندگي تماسي نداريم، زيرا كه انديشه ها، احساسات، اهداف و كنش هاي ما پيوسته توسط همين محيط و همين مردم در حال شكل گرفتن هستند. بايد اول تصميم بگيريم كه از زندگي چه مي خواهيم و آنگاه براساس آن خواسته ها و همراهان خود را برگزينيم. ممكن است بگوييد اين كار احتياج به تلاش دارد راحت نيست و ممكن است به قيمت اهانت به همراهان كنوني مان تمام شود. درست است اما زندگي براي شماست. اگر براي تغيير زندگي خود مصمم هستيد و واقعاً  مي خواهيد كه احساس شادي را از درون لمس كنيد بايد براي تغيير محيط خود مصمم شويد.
پاي صحبت آدمهاي موفق بنشينيد
شما براي رسيدن به احساس شادي مي توانيد از يك راه ميان بر استفاده كنيد و آن استفاده از تجربه ديگران است. استفاده از تجربه انسانهاي موفق براي رسيدن به احساس شادي مي  تواند به شما كمك كند كه مسير يك ساله را در يك ماه طي كنيد. با كمي توجه به رفتار و اعمال انسانهاي اطراف خود مي توانيد تجربه هاي بسياري بدست آوريد. الگويي كه بيشتر انسانهاي موفق و شاد از آن استفاده مي كنند اين است كه همواره در ذهن خود به رسيدن به ايستگاه شادي فكر مي كنند. شما بايد به صورتي زندگي كنيد كه گويي يك روز در مسير عمر عاقبت به شادي مورد نظرتان خواهيد رسيد. فراموش نكنيد كه همه ما به عنوان يك انسان وقت محدودي براي زندگي كردن در اختيار داريم ولي بايد سعي كنيم كه از اين عمر كوتاه بيشترين بهره را ببريم. دنيا بي عيب و نقص نيست .
ميزان ناخشنودي شما در واقع فاصله ميان واقعيت و آرمان است. اگر ما توقع كمال نداشته باشيم شادي آسانتر بدست مي آيد. شادترين افراد مصائب و سختيها را به منزله تجارب با ارزش يادگيري قلمداد مي كنند و مي دانند كه اين آزمايشهاي سخت از آنها انسانهايي آبديده خواهد ساخت.
چيزي را بدست مي آوريد كه انتظارش را داريد
انسان در زندگي همان چيزي را به طرف خود جذب مي كند كه انتظارش را دارد. ما حاكم بر خويشتن هستيم و افكار ما تعيين كننده زندگي ما هستند. ما خود تصميم مي گيريم كه چيزي را در ذهن خود جاي دهيم و بنابراين تعيين  كننده پيامدهاي اعمال خود هستيم.شما از زندگي همان چيزي را بدست مي آوريد كه انتظارش را داريد.فراموش نكنيد جهان بازتابي از افكار خود شماست. وقتي از خود بيزاريد، به صورت ناخودآگاه از همه بيزار مي شويد ولي وقتي از خود خشنود هستيد تمام جهان فوق العاده و دوست داشتني به نظرتان مي آيد. تصويري كه شما از خودتان در ذهن داريد دقيقاً  تعيين مي كند كه چه رفتارهايي از شما سر خواهد زد، با چه كساني دوست مي شويد و براي رسيدن به چه چيزهايي تلاش مي كنيد. اغلب مردم تقريباً  به همان اندازه اي شاد هستند كه انتظارش را دارند در واقع آنچه كه در زندگي براي ما رخ مي دهد آن قدر تعيين كننده شادي ما نيست، بلكه بيشتر نوع واكنش ما نسبت به آن رخدادهاست كه نقش تعيين كننده دارد، اما شاد بودن هميشه آسان نيست. شاد بودن مي تواند يكي از بزرگترين مبارزات ما در صحنه زندگي باشد. لازمه شاد زيستن جست وجوي زيباييها و خوبي هاست. يكي زيبايي  منظره را مي بيند ديگري كثيفي پنجره را اين شما هستيد كه انتخاب مي كنيد چه چيز را ببينيد و به چه چيزي بينديشيد.
پول هميشه شادي نمي آورد
بسياري فكر مي كنند كه انسان وقتي احساس شادي مي كند كه پول و ثروت داشته باشد. هر چند كه وجود ثروت در زندگي تا حدودي مي تواند در خلق شادي نقش داشته باشد ولي ثروتمند بودن تضميني براي خوشبخت شدن نيست.  احساس فقر يا بدبختي نتيجه تفكرات فقيرانه است، اگر شما مي خواهيد كه ثروت و شادي را به دست بياوريد بايد تفكرات خود را عوض كنيد. خيلي ها معتقدند وقتي صحبت پول و خوشبختي است هيچ يك از اين تفكرات مثبت، نمي تواند كمكي به آنها در پرداخت صورتحساب هاي آخر ماه كند ولي حقيقت اين است كه انديشه هاي هوشيار و ناهوشيار اين افراد هميشه با احتساب موجودي بانكي آنها در حال عمل هستند.
سعادت يا عدم سعادت نتيجه تفكر شماست. ذهن انسان و نظام باورهاي او تعيين كننده كيفيت زندگي او هستند. ذهن شما بسته به شيوه اي كه آن را تربيت مي كنيد شما را ثروتمند يا فقير نگه مي دارد.
خدا را به درون شادي هاي خود راه دهيد
مردي هميشه تأسف مي خورد كه چرا هيچوقت خدا با او صحبت نكرده است. روزي از دوستي پرسيد چرا خداي بزرگ هيچوقت از آن پيامهايي كه براي ديگران مي فرستد براي من نفرستاده است؟ آن دوست در پاسخ گفت: خدا كه با تو ارتباط برقرار كرده است و ادامه داد كه خداوند از طريق اشتباهات تو با تو در رابطه است. اشتباهات بازخورد اعمال ما هستند. ما از شكستهاي خود به مراتب بيشتر از پيروزي هايمان درس مي گيريم، زيرا وقتي بازنده مي شويم به فكر،  تأمل، تجزيه و تحليل و سازماندهي مجدد مي پردازيم؛ طرحها و تاكتيكهاي تازه بنا مي كنيم اما وقتي برنده مي شويم فقط جشن مي گيريم چيز تازه اي ياد نمي گيريم و اين خود دليل ديگري براي گرامي داشتن اشتباهات است. احساس شادي دو نوع مادي و معنوي دارد. شما مي توانيد از طريق لذت هاي مادي به احساس شادي خارجي دست يابيد ولي اگر در جستجوي شادي دروني هستيد بايد ارتباط ديگري را تجربه كنيد. براي رسيدن به اين احساس شما بايد با خداوندي كه شما را خلق كرده ارتباط برقرار كنيد. يكي از بهترين راههاي ارتباط برقرار كردن با خدا كه مي تواند احساس شادي دروني غيرقابل توصيفي را در درون شما به وجود بياورد اين است كه همانطور كه در لحظات شادي از او تشكر مي كنيم در لحظات نااميدي و شكست نيز باز از او تشكر كنيم زيرا همانطور كه گفته شد او از طريق اشتباهات با ما در ارتباط است. فراموش نكنيد جهان اساساً بسيار بخشنده است اما اگر كسي پيوسته بر آنچه ندارد تأكيد كند بسيار كمتر به خواسته هاي خود مي رسد. كساني كه زيباترين دوستي ها را دارند همانهايي هستند كه براي آن ارزش بسيار قائل بوده اند و كساني كه زندگي هاي پويا و پرتحرك را سپري مي كنند همانهايي هستند كه همواره قدر نعمتهاي زندگي را به خوبي دانسته اند. وقتي سپاسگزار از نعمتهاي خود هستيم مركز توجه خود را بر خواسته هاي مطلوب خود قرار مي دهيم. وقتي زندگي خود را سرشار از مواهب الهي بدانيم و به آنچه كه هم اكنون در اختيار داريم معترف باشيم سبب جاري گشتن سيلي از مواهب تازه به زندگي خود مي شويم كه وقتي در كنار هم جمع مي شوند احساس شادي و لذت بردن از زندگي را در ما شكل مي دهند.
حرف آخر: هدف بگيريد و شليك كنيد
همه ما اين واقعيت را پذيرفته ايم كه قوانيني بر گردش سيارات، بر چرخه جزر و مد و بر تغيير فصول حاكم است. بسياري از مردم به حاكميت قانون بر جهان هستي اعتقاد دارند به جز وقتي كه صحبت از موفقيت يا شكست خود آنهاست و در اين هنگام است كه از سرنوشت، اقبال و موانع صحبت مي كنند. ما جزيي از اين جهان هستيم و زندگي ما درست با همان قطعيتي كه درباره ماه و ستارگان سخن مي گوئيم زير سلطه قوانين است و ما خود مسبب رخدادهاي زندگي خود هستيم. تصويري كه انسان از خويشتن در ذهن دارد دقيقاً تعيين مي كند كه چه رفتارهايي از او سر خواهد زد، با چه كساني دوستي خواهد كرد،  براي چه چيزهايي دست به تلاش خواهد برد و از چه چيزهايي اجتناب خواهد كرد. منشأ تمام افكار و حركات ما چگونه ديدن خويشتن است. تجربيات، موفقيت ها،  شكست ها و افكاري كه درباره خود داريم و واكنش هايي كه ديگران نسبت به ما دارند همه و همه شكل دهنده تصويري هستند كه از خويشتن در ذهن داريم و اعتقاد به حقيقي بودن اين تصوير است كه سبب مي شود زندگي را دقيقاً در چارچوب آن به پيش ببريم. اولين گام به سوي يك پيشرفت گسترده براي كسب نتايج مطلوب تغيير نوع تفكر و بيان ما در رابطه با خويشتن است. همه ما براساس تصوير ذهني خود از شاد زيستن كيفيت زندگي خويش را تعيين مي كنيم. معني اش اين است كه ما تعيين كننده تصاوير ذهني و ارزش هاي خويش هستيم و خود تعيين مي كنيم كه از زندگي توقع چه ميزاني از شادي را داريم. براي لذت بردن از زندگي و تجربه شادي در زندگي بايد براي رسيدن به آن براي خود اهدافي را طراحي كنيد. هدف آن چيزي كه ما را هميشه در حركت نگه مي دارد. هدف داشتن جزيي از طبيعت ماست. بشر بدون هدف قادر به زندگي نيست يا دست كم قادر به زندگي طولاني نيست. لذا اگر تا اين لحظه هدف هاي خود را مشخص نكرده ايد حالا ديگر به آن نياز داريد. صرف هدف داشتن به مراتب مهمتر از ماهيت آن هدف است. بعضي از افراد ترتيبي مي دهند كه تعيين و پيگيري هدف مطلوب خود را مرتباً  در زندگي به تعويق بيندازند اين افراد از ايده آل بودن هدفي كه در ذهن دارند مطمئن نيستند و به همين خاطر است كه هيچ وقت كار انجام نمي دهند. ولي نكته اي كه شما بايد به آن توجه داشته باشيد اين است كه در واقع مهمترين چيز، رسيدن به هدف مورد نظر نيست، بلكه ياد گرفتن و رشد كردن در خلال اين راه است. در راه رسيدن به هر هدف مي توانيم به شهامت و اراده قوي تر دست يابيم، بر قدرت متقاعد سازي خويش بيفزاييم، انضباط فردي را بيفزاييم، توان و طاقت خود را افزايش دهيم و درنهايت، شادي را در زندگي خلق كنيم. فراموش نكنيد هدف ها ارابه هايي هستند كه با سوار شدن بر آنها مي توانيد از اكنون خود فراتر رويد. پس شما هم شادي را هدف بگيريد تا به آن برسيد.
تأليف و تنظيم: راضيه عزيزي

خاطرات زندگي روزانه
در زندگي روزمره هريك از ما اتفاقات و رويدادهاي كوچك و بزرگ فراواني وجود دارند كه گرچه به سرعت مي گذرند، اما مي توانند قابل توجه باشند و در ميان خاطرات زندگي مان ماندگار شوند؛ اتفاق هايي كه آنها را براي دوستان و همكاران خود تعريف مي كنيم و گاه بعد از گذشت چند سال همچنان شنيدني و شيرين هستند؛ از يك ماجراي جالب در زمان خدمت نظام وظيفه تا خاطره از يك ميهماني خانوادگي و... هر يك از اين خاطرات كوتاه چون يك عكس يادگاري در آلبوم ذهن باقي مانده اند.
شما هم مي توانيد با ارسال خاطرات شيرين زندگي خود به آدرس روزنامه همشهري در ورق زدن آلبوم خاطرات با ما همراه شويد.
***
004419.jpg
قدرت كوچك اندام
زمستان پارسال برف زيادي آمده بود، من و برادرم مي خواستيم با ماشين از پاركينگ بيرون بياييم اما ماشين لغزيد و به ديوار خورد. هر چه سعي كرديم ماشين را از ديوار جدا كنيم نتوانستيم حتي چند نفر از همسايه ها به كمك آمدند اما بازهم نشد. كم كم داشتيم نااميد مي شديم كه پسر همسايه روبه رويي آمد تا كمك كند. ما كه كاملاً نااميد بوديم فكر نمي كرديم او بتواند كمكي به ما بكند اما او اصرار داشت تا يكي پشت فرمان بنشيند.
بالاخره برادرم پشت فرمان نشست و من و پسر همسايه هم زير ماشين را گرفتيم. تا ماشين را بلند كنيم. برادرم ماشين را در دنده گذاشت و يك گاز كوچك داد ما هم سعي كرديم ماشين  را  جا به  جا كنيم  در يك لحظه احساس كردم ماشين خيلي سبك است. چون زوري كه مي زدم بسيار زياد بود، از پشت به زمين افتادم.
پسر همسايه هم ماشين را بلند و از ديوار جدا كرد. از زور زياد او در تعجب بوديم چون نه تنها ماشين را يك نفري بلند كرد، بلكه توان او باعث شد من روي زمين بيفتم. بعداً فهميدم پسر همسايه پاور ليفتينگ كار مي كند.
شاهين درخشان

كمبود ۱۷ هزار كارشناس ارشد روانشناس و مشاور در كشور
رئيس سازمان نظام روانشناسي و مشاوره كشور تصريح كرد: در حال حاضر به ۱۷ هزار نفر مشاور و روانشناس با مدرك تحصيلي كارشناس ارشد به بالا نياز مبرم وجود دارد.
دكتر غلامعلي افروز افزود: اين در حالي است كه تعداد مشاوران و روانشناسان ارشد حال حاضر به ۵ هزار نفر هم نمي رسد. وي با اشاره به وجود يك روانشناس يا مشاور به ازاي هر ۵۰۰ خانواده در بسياري از كشورهاي موفق جهان، تصريح كرد: در ايران ۱۷ ميليون خانوار وجود دارد و اگر به لحاظ محدوديت هايي كه داريم براي هر ۱۰۰۰ خانواده يك روانشناس يا مشاور در نظر بگيريم، در حال حاضر به ۱۷ هزار مشاور و روانشناس نيازمنديم.
استاد دانشگاه تهران، جمعيت ۱۰۰۰ خانوار ايراني را به طور متوسط معادل ۴۲۰۰ نفر دانست و اظهار داشت: ۴۲۰۰ نفر جمعيت يك شهرك است و يك روانشناس يا مشاور بايد تمام وقت براي كمك به تصميم گيري درست و دادن مشاوره در مراحل مختلف زندگي مانند ازدواج، آمادگي براي فرزنددار شدن و دوران بارداري و فرزندپروري در كنار اين خانواده ها باشد. وي به نقش مشاوره در پيشگيري از آسيب هاي اجتماعي و بالا بردن امنيت رواني خانواده ها اشاره و تاكيد كرد: براي اين كه به ارتقاء بهداشت رواني دست يابيم بايد به خانواده ها خدمات روانشناسي و مشاوره به خصوص با نگاه پيشگيرانه بدهيم.

اجتماعي
اقتصاد
انديشه
علم
فرهنگ
ورزش
هنر
|  اقتصاد  |   اجتماعي  |  انديشه  |  علم  |  فرهنگ   |  ورزش  |  هنر  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |