يكشنبه ۱۷ ارديبهشت ۱۳۸۵ - - ۳۹۷۸
وقتي وسواس بلاي جان مي شود
در اسارت تكرار
006195.jpg
سميه شرافتي
تمام فكر و ذكرش اين است كه كف اتاق را آن قدر تميز كند طوري كه خيالش راحت شود، حتي مي تواند روي آن غذا بخورد. ترجيح مي دهد تمام وقتش را صرف كار كند چون فكر مي كند هيچ وقت فرصت استراحت ندارد. ولي نمي داند چرا هميشه مهمترين كارهايش براي لحظه آخر مي ماند. شايد بخواهيد بدانيد كه فردي كه دچار اين حالات شده چه مشكي دارد. وسواس، اختلالي است كه اغلب مبتلايان به آن با اين حالات درگير هستند. در بين اختلالات اضطرابي، وسواس يكي از شايع ترين آنهاست كه افراد مبتلا گاهي از اين اختلال هيچ اطلاعي ندارند.
درباره حالت وسواس نظرات گوناگوني ابراز شده است. برخي از دانشمندان وجود وسواس را در كودكان به مراتب كمتر از بزرگسالان مي دانند ولي عده اي برعكس عقيده دارند 50 درصد يا حتي اكثر وسواس هاي بزرگسالان از دوران كودكي آغاز شده اما تشخيص داده نشده است.
توجه دقيق به جزييات ريز، باريك بيني و نكته سنجي از خصوصيات بارز اين افراد است. وسواسي ها عاشق نظم و ترتيب هستند و داراي دقت افراطي اند. كارها را تكرار مي كنند و به جزييات توجه فوق العاده  دارند طوري كه هميشه قسمت اصلي فعاليت شان را فراموش مي كنند. گاهي نيز مبتلايان به وسواس از بيمارگونه بودن فكر و عمل خودآگاهي دارند و قادر به كنترل كردن آن نيستند.
انواع وسواس
وسواسي ها دو نوع هستند، فكري و عملي.حتماً با افرادي روبه رو شده ايد كه مدام به پزشك مراجعه مي كنند و در صدد يافتن دارو و درمان جديدي براي بيماري كه احتمال مي دهند به آن مبتلا شده اند، هستند. اين انديشه بيش از حد درباره بدن، يك نوع وسواس فكري است.
فكر كردن درباره رفتار حال يا گذشته نيز در بين اين افراد بسيار رايج است: چرا در گذشته چنين و چنان كردم ، آيا حق داشتم فلان كار را انجام دهم يا نه ، آيا من درست مي انديشم ، تصميماتم رواست يا ناروا .
اين افراد حتي دچار تضادهايي در رابطه با اعتقاداتشان مي شوند. مسائلي در زمينه خير و شر و... كه جزو وسواس عملي هستند ذهن او را به خود مشغول مي كنند.
وسواس هاي عملي تر به اشكال مختلف خود را نشان مي دهند. شست وشوي مكرر كه در زنان شايع تر است، رفتارهاي منحرفانه به صورت دزدي حتي در ميان كساني كه هيچ گونه نياز مادي به آن ندارند، دقت وسواسي كه بيشتر در منظم كردن وسايل خانه، دگمه لباس و... ديده مي شود به طوري كه فرد از اين وضعيت احساس آرامش مي كند، شمردن از قبيل شمردن نرده ها با اصرار بر
اين كه اشتباهي در اين امر صورت نگيرد، راه رفتن، به گونه اي كه تعداد قدم ها منظم و طبق ضابطه باشد، ترس از آلودگي، مرگ، سفر، محيط محدود و... از جمله اين وسواس ها هستند. در بين اين گروه از وسواس ها (فكري و عملي) يكسري از آنها شيوع بيشتري دارند.
جمع كردن اشياي كهنه و فرسوده و قديمي و اعتقاد بر اين كه دور ريختن اين اشياء اسراف است، در ميان وسواسي ها به وفور ديده مي شود. حتي اگر متوجه شوند كه كسي قصد دور ريختن اين اشياء را دارد، ناراحت مي شوند به گونه  اي كه همسر و هم اتاقي هاي آنها ممكن است از فضاي زيادي كه اشياي قديمي، مجلات، وسايل شكسته و... اشغال كرده اند شكايت داشته باشند.
از ميان انواع وسواس هاي فكري و عملي بعضي از آنها در ميان مردان و زنان شيوع بيشتري دارند. در بعد فكري، افكار اعتقادي و مذهبي، پرخاشگري، آلودگي و نظافت و در بعد عملي وسواس شست وشو و چك كردن، شيوع بيشتري دارند.
طي تحقيقاتي كه روي افراد مراجعه كننده به كلينيك هاي روان درماني صورت مي گيرد نيز اين نوع از وسواس ها در ميان آنها بيشتر ديده شده است.
ريشه وسواس چيست؟
در بحث علت اين بيماري عوامل بسياري ذكر شده اند. وراثت، عوامل اجتماعي، عوامل خانوادگي، رقابت ها، منع ها و.... از جمله اين موارد هستند. بعضي از تحقيقات بيانگر اين هستند كه در حدود 40درصد از وسواسي ها اين خصلت را از والدين خود به ارث مي برند. تحقيقات ديگر حاكي از اين هستند كه حدود 50 درصد از آنها در دوران كودكي كشمكش ها و سرسختي هاي زيادي داشته اند.
به طوري كه بعد از مواجه با شكست و ناكامي دچار علائم وسواس شده اند. گاهي وسواس فرد بزرگسال ناشي از منع هاي شديد دوران نوجواني و حتي جواني است. منع هاي بيش از حد والدين، ايرادگيري ها وتوقعات بيش از حد، عاقبت خوبي براي اين بيماران ندارد. اغلب وسواسي ها طبق تحقيقات و بررسي ها، والدين لجوجي داشته اند كه در وظيفه خواهي از فرزند خود سماجت بسيار به خرج داده اند.
آيا مي توان وسواس را درمان كرد؟
متأسفانه تاكنون وسواس درمان قطعي و حتمي نداشته است و تنها حدود 2 تا 3 درصد از افراد با علائم وسواس براي درمان بيماري خود به كلينيك هاي درماني مراجعه مي كنند.
بيشتر اين بيماران با علائم ديگري از جمله اضطراب و در 75 درصد موارد افسردگي نيز درگير هستند.
در شيوه هاي درماني اصولي وسواسي ها مانند ساير اختلالات اضطرابي از دو شيوه درماني دارويي و رواني استفاده مي كنند. درمان هاي دارويي به تعادل نورو شيميايي مغز كمك مي كنند و معمولاً
روانپزشك بر حسب پاسخ افراد به دارو، برايشان مقدارهاي مختلف دارويي را تجويز مي كند. دارودرماني به تنهايي درمان اين بيماران تأثير ندارد و در كنار آن به صورت جا افتاده بايد روان درماني و ازجمله رفتار درماني را نيز به كاربرد. در شيوه رفتار درماني از روش حساسيت زدايي منظم استفاده مي شود. در اين روش بيمار را به تدريج با چيزي كه هميشه در مقابلش فكر يا عمل وسواسي داشته مواجه مي كنند. اين عمل در شرايط آرام و بدون اضطراب انجام مي شود مثلاً فردي كه عادت كرده بعد از رفتن به دستشويي چندين بار دست هايش را مي شويد اول به صورت خيالي و سپس در شرايط كلينيكي و عملي با اين قضيه مواجه مي شود كه اصلاً دست هايش را نشويد و يا فقط يك بار اين عمل را انجام دهد. اين عمل به تدريج و نه يكباره انجام مي شود. به اين ترتيب فرد وسواسي به تدريج عادت مي كند كه حساسيت خود را به تدريج نسبت به محركي كه به آن عادت كرده كمتر كند. البته امروزه توصيه روانشناسان به فرد وسواسي اين است كه بيمار سعي كند كه مشكلش را با اختيار خودش كنترل كند و عادت هاي قبلي خود را محدود كند در غير اين صورت اگر همكاري بيمار كم باشد بهبودي
خوبي گزارش نخواهد شد. البته اين موضوع بسيار مهم است كه هرچه فرد وسواسي زودتر براي درمان اقدام كند به خصوص در اوايل دوران جواني، بهبود بيشتري خواهد يافت. علاوه بر روش هاي درماني اصولي براي درمان اين افراد ساير روش هاي درماني از قبيل تغيير آب و هوا، تغيير شرايط زندگي، ايجاد اشتغال و سرگرمي، زندگي در جمع و دور شدن از گوشه گيري و تنهايي و زير پا گذاشتن موضوع وسواس در درمان اين بيماري به طور جدي مي تواند موثر باشد.

همه چيز درباره كهير
006201.jpg
ترجمه: آرش سيواني- اورتيكاريا، يا urticaria يك جوش برجسته خارش آور پوستي است كه در زبان فارسي به آن كهير گرفته مي شود. دو نوع كهير وجود دارد:
كهير حاد: كه اغلب به وسيله آلرژي يا حساسيت به غذا يا دارو باعث مي شود و مي تواند براي چندين ساعت و يا تا 6 هفته به طول بكشد.
كهير مزمن: چنانچه جوش پوستي يا دانه پوستي براي مدت 6 هفته يا بيشتر دوام داشته باشد قابل تشخيص بوده و علت اصلي آن معمولاً به خاطر حساسيت غذايي نمي باشد.
كهير حاد
مهمترين علت به وجود آمدن كهير حاد حساسيت به حيوانات مانند اسب، غذاهايي مانند صدف ماهي، آجيل، تخم مرغ، محصولات لبني، زنبور و نيش زنبور و حساسيت به داروهايي نظير پني سيلين، تتراسايكلين، سولفاناميدها و سفالوسپورين است.
همچنين قرص هاي ضد فشار خون (بازدارنده هاي ACE و داروهاي مدر) كدئين و آسپرين حاوي ضددرد مي توانند باعث ايجاد كهير حاد شوند.برخي اوقات، عفونت هاي ويروسي مانند تب غده اي و هپاتيتB و يا باكتري ها (هليكوباكتر، استرپتوكوكها) عفونت هاي قارچي و انگلي مي توانند آغازگر كهير باشند. واكنش هاي حساسيتي به فرآورده هاي خوني، انتقال خون، اشعه ايكس و واكسن ها نيز در اين امور دخالت دارند.
كهير خارشي و يا زخم هاي مجموعه اي و عمومي كهيري است كه اغلب در كودكان يافت شده و يا بعد از نيش حشرات، پشه ها و كك ها حاصل مي شود.
كهير مزمن
علت كهير مزمن را خيلي مشكل مي توان شناسايي كرد. نقش حساسيت غذايي به طور دقيق نمي تواند عامل شروع كننده باشد، اما مواد افزودني به غذاها مانند بنزوت سديم، مواد رنگي و نيتريت ها ممكن است در اين مورد نقش داشته باشند.
در بسياري موارد اما دليل مشخصي براي كهير به دست نمي آيد كه آن را كهير مزمن با علت ناشناخته مي نامند ، اين وضعيت كه مي تواند سال ها ادامه داشته باشد بر اثر توليد اتوآنتي بادي هاي اتوماتيك است كه به ماست سل هاي پوست و يا بافت هاي بدن ما حمله ور مي شود كه باعث آزادسازي ميزان زيادي هيستامين خواهد شد.
علت اينكه ما ناگهان به توليد اين آنتي بادي هاي مهاجم در سلول هاي پوست بدن خود مبادرت مي كنيم كاملاً به صورت يك راز باقي مانده است.
توليد اتو آنتي بادي ها، اتوماتيك در بدن ما شايد سال ها ادامه پيدا كند و منجر به درد و ناراحتي زياد براي افراد مبتلا به كهير شود. متأسفانه بيش از 50 درصد موارد كهير مزمن به خاطر توليد اين اتوآنتي بادي ها بر ضد IgE و گيرنده آن روي ماست سل ها است كه در پوست يافت مي شوند.
عفونت هاي انگلي مزمن و قرص هاي بازدارنده و قرص هاي فشار خون ممكن است نقشي را در كهيرهاي حاد و مزمن بازي كنند. اثبات شده كه فشار روحي نيز مي تواند باعث تشديد كهير شود و اقداماتي كه براي كاهش فشارهاي روحي و عصبانيت انجام مي شود، مي تواند در درمان كهير مزمن بسيار حائز اهميت باشد.
كهير مزمن مي تواند توسط عوامل فيزيكي مانند قرار گرفتن در معرض گرماي شديد (عرق سوز شدن) سرماي شديد، نور خورشيد و وارد آمدن فشار روي پوست (ناشي از پوشيدن لباس تنگ) آغاز شود.
بسياري از افراد داراي پوست حساس هستند و هرگونه اصطكاك و مالش باعث ايجاد خطوط برجسته روي پوست مي شود. اين گونه خطوط را اصطلاحاً درماتوگرافيسم مي نامند و نشان دهنده آزاد شدن هيستامين در پوست بدن است.
در برخي موارد يك كمبود در آنزيم بازدارنده منجر به يك شكل از كهير كه بدون خارش است، مي شود كه آن را كهير ارثي مي نامند و اين وضعيت اغلب در افراد مؤنث خانواده ها ديده مي شودكه به شكل ورم ناگهاني صورت و گردن كه خارش آور نبوده، اما با درد همراه است نمايان مي شود. اين ضايعه ها معمولاً 2 تا 3 روز طول مي كشد و نسبت به داروهاي آنتي هيستامين پاسخ نمي دهد.
علائم كهير كدامند؟
اين جوش يا دانه هاي لك شامل تعدادي از ورم هاي برجسته است كه توسط پوست قرمز احاطه مي شود كه اين دانه ها شديداً باعث خارش شده و تضعيف كننده اند. كهيرها عموماً به جا به جايي در تمام بدن و مهاجرت از نقطه اي به نقطه ديگر گرايش نشان مي دهند .
در موارد مزمن، خارش شديد باعث بي خوابي در شب شده و حتي ممكن است منجر به بيماري افسردگي شود (داروي دوكسپين يك درمان بسيار خوب براي افسردگي و كهير است).
كهير مزمن با نوسان همراه است، به صورت موقت آرام گرفته و مجدداً و به طور ناگهاني همراه با بيماري ويروسي هم زيست، فشار و داروهاي حاوي آسپيرين عود مي كند. اين الگوي مزمن ممكن است براي مدت 5 تا 20 سال (در برخي موارد) عود كند. چنانچه كهير شما بعد از دو، سه هفته از بين نرود و يا با داروهاي آنتي هيستامين برطرف نشود، حتماً بايد به پزشك مراجعه كنيد و از طريق انجام آزمايشات خوني آلرژي (حساسيت) شناسايي و يا عامل اختلال ايمني اصلي معلوم شود.
چگونه كهير را درمان كنيم؟
توصيه مي شود از عوامل وخيم كننده و هر گونه عامل تحريك كننده اجتناب به عمل آوريد و اين اقدامات ساده را آزمايش كنيد:
پوست را خنك نگه داريد، از گرم شدن بيش از حد بدن جلوگيري كنيد، با آب ولرم استحمام نماييد، در برابر وسوسه به خاريدن پوست و مالش آن مقاومت كنيد و حتماً از كرم هاي مرطوب كننده پوست استفاده كنيد تا خشكي پوست و خارش آن كاهش پيدا كند. از نوشيدن نوشيدني هاي الكلي و غذاهاي حاوي مواد افزودني و ادويه جات اجتناب كنيد. كرم آبي متانول يك درصد جهت تسكين پوست سرايت شده استعمال كنيد.
از مصرف داروهاي حاوي آسپيرين و كدئين (ايبوپروفن، ديكلوفناك و مفناميك اسيد) اجتناب كنيد.
بخش عمده درمان، دوز بالاي آنتي هيستامين است كه شايد براي دوره هاي طولاني مدت (بيش از 6 هفته) ضروري باشد، دوز آنتي هيستامين هاي متعارف مانند: سيتريزين، لوراتادين، فكسوفنادين شايد براي تسكين و رهايي از علايم لازم و ضروري باشد.
دوكسپين خوراكي، يك داروي آنتي هيستامين خوب است، اما ممكن است باعث خواب آلودگي شود. در حالي كه كرم اين دارو پوست را تسكين مي بخشد، ممكن است دوره هاي كوتاه مدت دارو هاي كورتوني مثل كورتيزون شايد براي تسكين و فروكش كردن كهيرهاي شديدتر لازم باشند، ولي نبايد براي مدت طولاني از آنها استفاده كرد، زيرا از رشد كودكان جلوگيري به عمل مي آورد و در بزرگسالان باعث پوكي استخوان مي شود.
يكي از راه هاي درماني مي تواند تزريق ايموگلوبولين و يا آنتي بادي هاي ديگر باشد كه در بسياري از مواقع بسيار حائز اهميت و مؤثر است. در آينده نه چندان دور مي توان شاهد ابداع روش هاي جديد براي بهبودي كهير از جمله از طريق ساخت واكسن هاي پلاسميد DNA باشيم.
منبع:www.allergy-clinic. Co.uk

نقش كمربند ايمني در حفظ جان
نيويورك تايمز- يك پژوهش جديد نشان مي دهد در ميان افرادي كه در صحنه تصادفات رانندگي زنده باقي مي مانند، آنهايي كه كمربند ايمني نبسته اند با احتمال سه برابر بيشتر در اورژانس بيمارستان فوت مي كنند.
اين يافته ها كه در شماره اخير نشريه Emergency Medicine به چاپ رسيده است، بر مبناي بررسي سرنوشت 23هزار نفر در تصادفات رانندگي در ايالات ويسكانسين آمريكا در سال 2002 است. پزشكان بخش اورژانس كه مجروحان حوادث رانندگي را معالجه مي كنند، مي دانند كه در صورت بستن كمربند ايمني، چه جراحاتي به طور معمول به سرنشين خودرو وارد مي آيد و به دنبال آنها مي گردند. اما در غير اين صورت به قول دكتر استفن  هارگرتن سرپرست اين تحقيق در كالج پزشكي ويسكانسين، پزشكان يك راهنماي بسيار مهم را در جست وجوي جراحات احتمالي از دست مي دهند. اين بررسي نشان داده است افرادي كه كمربند ايمني نمي بندند با احتمال بيشتري دچار جراحات متوسط تا شديد در سر، صورت، قفسه سينه و ستون فقرات مي شوند.
در بخش هاي اورژانس براي اين بيماران 25درصد هزينه بيشتري صرف مي شود و از طرف ديگر اين بيماران با احتمال دو برابر بيشتر نياز به بستري شدن در بيمارستان و تنها يك پنجم آنها از بخش اورژانس مرخص مي شوند. اين بررسي همچنين نشان مي دهد افرادي كه كمربند ايمني نمي بندند بيشتر در ميان جوانان و افرادي كه اغلب مشروبات الكلي مي نوشند ديده مي شوند. پژوهشگران با توجه به اين نتايج، توصيه مي كنند قوانين راجع به كمربند ايمني در خودروها سختگيرانه تر شود.

چهره
۵ ماه بعد ازتولد دوباره
006204.jpg
آسوشيتد پرس‎/ علي ملائكه- زن فرانسوي كه پنج ماه پيش اولين پيوند صورت را در جهان دريافت كرد مي گويد كه اكنون احساس كامل در بافت هاي پيوندي را به دست آورده است.
ايزابل دينور 38 ساله در گفت وگويي با روزنامه
Le Journal du Dimanche همچنين اظهار كرد كه سخت ترين مسئله در دوران بهبوديش براي او شناختن دوباره خودش است. او در پاسخ به اين سئوال كه آيا صورت جديدش را پذيرفته است يا نه؟ گفت: قضيه مشكل تر از آن است كه بتوان توضيح داد.
دينور مي گويد كه به عكس هاي قديمي اش نگاه مي كند و از تفاوت ميان چهره قبلي و چهره جديدش بهت زده مي شود و به خودش مي گويد كه يك شبه كلي پير شده است. صداي او با افزايش ميزان حركت در بخش پيوندي صورتش بهبود يافته ولي او هنوز در تلفظ حروفي كه به لب ها مربوطند مثل b و P اشكال دارد. بخش بزرگي از صورت خانم دينور هنگامي كه سگ خانگي اش براي بيدار كردن او با مصرف قرص هاي آرام بخش به خواب عميقي رفته بود صورتش را گاز گرفت شديداً آسيب ديد، بيشتر بيني او نابود شد و دندانها ولثه هايش با از بين رفتن لبها و بخشي از گونه ها در معرض ديد قرار گرفت. او پس از حادثه براي آنكه مردم از او نترسند ماسك به صورت مي زد.
پنج ماه پيش گروهي از پزشكان طي يك عمل جراحي 15 ساعته بيني، گونه و لب هاي جديدي را كه از يك زن ميانسال گرفته شده بود -كه با دار زدن خودكشي كرده بود- به او پيوند زدند.
دينور هنوز با وجود گذشت چندين ماه از پيوند فقط هنگامي آپارتمانش را ترك مي كند، كه كسي همراهش باشد و همه آينه هاي خانه اش را هم برداشته است.
دينور هر هفته به بيمارستان آمينس - جايي كه پيوند صورت او در آن انجام شد- مي رود و در جلسات بازآموزي و مشاوره با يك روان شناس شركت مي كند و مجموعه اي از آزمون ها روي او انجام مي گيرد.
او هر ماه نيز به بيمارستاني در شهر ليون در جنوب شرقي فرانسه محلي كه چندين هفته پس از عمل جراحي براي درمان مهار كننده رد پيوند را در آن گذرانده بود- مي رود تا مقدار داروهاي مهاركننده ايمني را كه دريافت مي كند تنظيم كرده و از لحاظ رد پيوند مورد بررسي قرار گيرد. در حال حاضر پزشكان ميزان داروهاي مهاركننده ايمني را كه او براي جلوگيري از رد پيوند مصرف مي كند به نصف رسانده اند. علاوه بر اينها او بايد هر روز تكه كوچكي از پوست فرد اهداكننده صورت به او را كه روي شكمش پيوند شده است مورد معاينه قرار دهد.
به قول خودش: اين تكه پوست مثل آژير خطري است كه در صورت بروز رد پيوند از خود واكنش نشان مي دهد.
و بالاخره آخرين تمريني كه به تجويز پزشكان هر روز بايد انجام دهد اين است كه با يك آينه بزرگنمايي كننده تنها آينه اي كه اكنون در خانه دارد- صورت جديدش را معاينه كند.

دريچه
گرايش به سزارين
ايسنا- يك متخصص زنان گفت:  در حال حاضر طريقه زايمان طبيعي در مقايسه با 50 سال پيش خيلي تغيير كرده ولي در كشور ما اين طور نيست كه اين مسئله يكي از دلايل گرايش زنان به انجام سزارين است.
دكتر ملك منصور اقصي اظهار كرد: بيمار امروز با بيمار 50 سال پيش خيلي متفاوت است و اين كه مادران سزارين را به زايمان طبيعي ترجيح دهند كاملا طبيعي است و بايد به آنها حق داد كه شرايط بهتري را خواستار باشند.
وي در رابطه با علت افزايش آمار سزارين در ايران گفت:  همان طور كه در دنيا آمار سزارين بالا رفته در ايران هم همين اتفاق افتاد اما نه مانند استانداردهاي دنيا و علت يابي آن نياز به تحقيقات زيادي دارد ولي با نگاهي كاملا تجربي مي توان گفت فاكتور اصلي آن خود بيمار و تفاوتهاي آنها با سالهاي گذشته است و پذيرش اين واقعيت مي تواند جواب خيلي سئوالها باشد و از طرف ديگر پزشكان نيز سزارين را با خيالي راحت تر انجام مي دهند.
وي در ادامه توضيح داد: بي انصافي است كه علت تمايل پزشكان و ترجيح آنها به سزارين را تماما مادي و از سر خود خواهي آنها بدانيم در حالي كه شايد علت اصلي اين تمايل مطمئن تر بودن و قابل پيش بيني بودن و اين كه تمام امور زايمان تحت كنترل خود پزشك است باشد. چون در زايمان طبيعي علاوه بر اين كه قابل پيش بيني نيست و هر آن ممكن است مادر آماده براي زايمان باشد، به دليل كمبود امكانات در ايران امكان اين كه شرايط اضطراري براي مادر پيش بيايد و يا نياز به سزارين باشد زياد است اين شرايط نامطمئن موجب ترجيح سزارين مي شود.
دكتر اقصي پيشنهاد داد: به جاي اينكه مدام از آمار بالاي سزارين در كشور نسبت به استانداردهاي دنيا اظهار نگراني كنيم و آن را مشكل بدانيم بهتر است شرايط مناسب و استاندارد زايمان طبيعي را براي مادران فراهم كنيم.
وي در پايان انتخاب چگونگي زايمان را حق هر مادري دانست و افزود: مادر بايد مطمئن باشد كه هر روشي را انتخاب كند به بهترين نحو ممكن آن عمل صورت مي گيرد و اين اطمينان وقتي حاصل مي شود كه شرايط زايمان طبيعي هم به روز و مطابق با استانداردها پيشرفت كند و تسهيلاتي كه براي آن در نظر گرفته مي شود منصفانه باشد و اين انتخاب از روي ناچاري و ناآگاهي صورت نگيرد.

تازه ها
داروي ضد بارداري مردان
006198.jpg
رويترز- محققان دارويي براي پيشگيري از بارداري كشف كرده اند كه توسط مردان مصرف مي شود و نه تنها از بارداري پيشگيري مي كند، بلكه هيچ نوع عارضه جانبي ندارد. براساس نتايج تحقيق جديدي كه در نشريه پزشكي لانست به چاپ رسيده، اثرات قرص هاي ضد بارداري مردان به آساني برگشت پذير است.
در حقيقت يك داروي ضد بارداري، زماني مورد پذيرش مردان قرار خواهد گرفت كه مطمئن باشند، پس از قطع كردن آن اسپرم هايشان دوباره به حد طبيعي باز خواهد گشت.
براي بررسي اين موضوع، دكتر پيتر ليو از مؤسسه پژوهشي زيستي- پزشكي لس آنجلس به بررسي 30تحقيق كه در 15 سال گذشته در اين مورد انجام شده است، پرداخت.
اين تحقيقات نشان داده اند كه با استفاده از درمان هاي هورموني به صورت قرص خوراكي يا شكل كاشتني (ايمپلنت) مي توان شمار اسپرم مردان را تا حد نابارور شدن آنها كاهش داد اما بررسي دكتر ليون نشان مي دهد كه در فاصله سه تا چهارماه پس از قطع اين داروها، شمار اسپرم ها دوباره به حد طبيعي 20 ميليون در هر ميلي ليتر باز مي گردد.
تحقيقات در استراليا ميزان موفقيت اين روش يعني استفاده از هورمون ها توسط مردان را نزديك به 100درصد نشان داده است در حالي كه در بريتانيا، ميزان موفقيت آنها 93 درصد بوده است. اين درحالي است كه ميزان موفقيت  قرص هاي ضد بارداري زنان 99 درصد است.
داروي ضدبارداري كه مردان مصرف مي كنند شامل دو واحد از هورمون زنانه پروژسترون و هورمون مردانه تستسترون است.
پرسشي كه بي پاسخ باقي مي ماند، اين است كه آيا مردان مشتاق خواهند بود از قرص هاي ضد بارداري استفاده كنند يا نه؟

داروخانه سبز
گوجه فرنگي
006207.jpg
صدف كوهكن- گوجه فرنگي از هزاران سال پيش مورد توجه بوده و براي برخي از درمان هاي طبيعي از آن استفاده مي شده است.
ميوه اين گياه كه قسمت اصلي آن است به صورت خام يا پخته در سالاد،  انواع سس ها، سوپ و انواع مواد غذايي به طور وسيع در جهان مورد استفاده قرار مي گيرد.
مهمترين تركيبات گوجه فرنگي شامل حدود 80 درصد يا كمي بيشتر آب مي باشد و بقيه آن را پروتئين، چربي،  قندهاي مختلف از جمله گلوكز و فروكتوز، ويتامين هاي آ، ث، كا، تيامين،  ريبوفلاوين، ويتامين ب،۵ اسيدفوليك،  ويتامين E، اسيد آمينه هاي ضروري،  املاح معدني از جمله كلسيم، فسفر،  آهن، سديم، پتاسيم، منيزيوم، مس، منگنز، كبالت،  روي و آرسنيك مي باشد و به تازگي وجود يد نيز در گوجه  فرنگي گزارش شده است.
گوجه فرهنگي سرشار از ماد ه اي به نام ليكوپن است كه از آنتي اكسيدان ها به شمار مي آيد و در واقع ليكوپن تركيبي ضد سرطان است و خوردن گوجه فرنگي از سرطان لوزالمعده، پروستات، سرطان رحم جلوگيري مي كند، همچنين از علائم پيش سرطاني رحم كه در اصطلاح التهاب CIN گفته مي شود، جلوگيري مي كند. محققان دريافته اند، زناني كه در خون شان مقدار زيادي تركيب شيميايي مفيد ضد سرطان ليكوپن وجود دارد كمتر به سرطان رحم مبتلا مي شوند.
در طب سنتي نيز از گوجه فرنگي در جهت تسكين و بهبود بعضي بيماري ها نظير آسم، سرفه، آنفلوانزا، امراض چشم، گوش درد، حصبه و تب زرد استفاده مي كرده اند. در تحقيقات اخير نيز به نقش مؤثر آن در ميكروب كشي (خاصيت ضد ميكروبي)، ضد اسهال و مدر آن اشاره شده است.
پختن گوجه فرنگي به ميزان 2 دقيقه نيز باعث به وجود آمدن مواد ضد سرطان در گوجه فرنگي خواهد شد.
همچنين گوجه فرنگي حاوي اسيد فوليك است و مواد غذايي كه داراي اين تركيب شيميايي باشند، مقاومت سلول ها را در برابر حمله سرطان ريه افزايش مي دهند. بنابراين دانشمندان توصيه مي كنند كه براي مبارزه با سرطان ريه مي توان هر چه بيشتر از اين نوع مواد غذايي استفاده نمود.
گوجه فرنگي در بعضي افراد ايجاد حساسيت مي كند كه بايد به آن توجه كرد. دانه هاي گوجه فرنگي حاوي نوعي روغن است كه براي تهيه مارگارين ، سالاد و انواعي از صابون مصرف مي شود.
گوجه فرنگي را بايد هنگامي كه كاملاً رسيده است، از بوته چيد و مصرف كرد، گرچه شباهت هايي بين تركيبات گوجه فرنگي قرمز و سبز(نرسيده) وجود دارد، ولي رنگ هاي گياهي موجود در گوجه فرنگي رسيده (قرمز) در سبز وجود ندارد و ممكن است گاهي در گوجه فرنگي سبز، مواد سمي وجود داشته باشد، گوجه فرنگي نارس و سبز مخصوصاً براي كليه ها مضر است.
از ديگر فوايد گوجه فرنگي مي توان به: كمك به رقيق شدن خون، رفع ورم مخاط روده،  پايين آوردن كلسترول خون، كمك به تنظيم فشار خون، برطرف كردن ورم مفاصل و ... اشاره كرد.
البته در بعضي اشخاص هضم گوجه فرنگي با اشكال صورت مي گيرد و افرادي كه معده حساس دارند يا از زخم هاي معده يا روده رنج مي برند، نبايد در خوردن گوجه فرنگي افراط كنند.

سلامت
آرمانشهر
شهر تماشا
گزارش
جهانشهر
دخل و خرج
نمايشگاه
شهر آرا
|  آرمانشهر  |  شهر تماشا  |  گزارش  |  جهانشهر  |  دخل و خرج  |  نمايشگاه  |  سلامت  |  شهر آرا  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |