تكليف درسي مايه سرگرمي است، نه عذاب!
|
|
موقعي كه فرزندتان مي گويد: «نمي توانم» يا «نمي خواهم»، چاره شما چيست؟
چنانچه مدتي از اوقات خويش را به گفت وگو با گروهي از پدران و مادران سپري مي سازيد، بدون ترديد ماجراهايي در مورد بيم و هراس از مشق شب به گوشتان مي رسد. گويي براي دوري گزيدن بچه ها از انجام تكاليف درسي و يا تبديل آنها به رويدادي توانفرسا و خشم آور، پاياني متصور نيست. پس نقش پدر و مادر ها در اين ميان چيست؟
«ليندا سونا» روانشناس باليني و نويسنده كتاب «طرح تكليف مدرسه: راهنمايي براي پدران و مادران جهت كمك به برتري كودكان» عقيده دارد: «تكليف درسي عليرغم ويژگي تنفر آميز و تنش زايي اش، پيامدهاي نيكويي را هم به دنبال دارد. تكليف درسي به بچه ها ياد مي دهد كه از رهنمودها پيروي كنند، مهارتهاي پژوهشي را به كار برند و تمركز حواس داشته باشند.»
وي مي افزايد: «تكليف مدرسه سبب ايجاد مهارتهايي مي شود كه براي چيرگي بر دشواري هاي زندگاني ضرورت دارند.»
وانگهي بايد متوجه بود كه مبادا از انجام تكاليف مدرسه، تجربه تلخي حاصل آيد، جروبحثي صورت گيرد و فرزند شما شخصاً مسئوليت آن را بپذيرد. بكوشيد رهنمودهاي زير را به كار ببنديد:
۱- با معلمان تماس بگيريد
«آلن كلاوان» مؤلف كتاب «رام كردن غول تكليف درسي» توصيه مي كند كه در آغاز سال تحصيلي از خط مشي معلم فرزندتان در زمينه تكليف مدرسه اطلاع حاصل كنيد. به ديگر سخن، بدانيد كه هر چند وقت يك بار تكليف داده مي شود، چگونه است و انجامش چقدر طول مي كشد؟ پس چنانچه بچه شما ناگهان بگويد كه در تعطيلات آخر هفته تكليف ندارد، قضيه را دوباره با آموزگارش مطرح سازيد. مسلماً دستيابي به حقايق آن هم مستقيماً از مبدأ و منشأ اصلي، ممكن است پايان بخش فوري بحث و گفت وگو باشد.
۲- وقت مشخصي را براي انجام تكاليف درسي منظور كنيد
يك روند پيش بيني شده تا بچه ها را به نشستن و درس خواندن عادت دهد. اكنون اين پرسش پيش مي آيد كه چه وقتي را بايد مختص اين كار كنيد؟ اين موضوع به فرزندتان بستگي دارد. پاره اي از بچه ها نيازمند استراحت پس از مدرسه اند و امكان دارد تكاليفشان را بعد از شام بهتر انجام دهند. احتمالاً سايرين مايلند همزمان با آماده كردن شام توسط شما، تكاليف درسشان را هم به پايان برسانند. بچه اي كه تكليف درسي ندارد، بايد وقت خود را صرف بررسي درسهاي گذشته و مطالعه دروس آتي كند.
در نظارت بر امور تحصيلي فرزندتان، پايداري كرده و هشيار و بيدار باشيد. چرا كه ايشان منتظرند ببينند كه شما به راستي بر طول مدت معين شده، تأكيد مي ورزيد يا خير؟ چنانچه تكاليف مورد بحث در خلال زمان تعيين شده انجام نيابد و يا به شيوه نامنظمي صورت گيرد، چه نتيجه اي به بار خواهد آمد؟ دوباره موضوع را با معلم فرزندتان در ميان بگذاريد تا اطمينان يابيد كه روي مدت زمان مورد نظر براي انجام تكاليف هم عقيده ايد. آن گاه مدتي را كه مناسب مي دانيد در نظر بگيريد و هر شب فرزندتان را واداريد تا در طول زمان تعيين شده به مطالعه و انجام تكاليف درسي بپردازد و بگذاريد بداند كه شتاب ورزيدن در انجام تكاليف مدرسه، سبب كوتاه شدن مدت زمان درس خواندن نمي شود.
۳- وسايل لازم را كاملاً تهيه كنيد
امكان دارد توان، زمان و حسن خلق براي يافتن اشياي كوچكي مانند مدادي تراشيده شده نيز به كلي از ميان برود. «كلاوان» براي دوري جستن از چنين وضعي پيشنهاد مي كند جعبه اي مخصوص لوازم تكليف مدرسه تهيه شده و كليه وسايل ضروري از مداد گرفته تا ماشين دوخت و نوار كاست در آن نگهداري شوند.
۴-ترغيب و انگيزه ايجاد كنيد
برخي از پژوهندگان پيشنهاد مي كنند براي تشويق عمل صحيحي كه صورت گرفته، از پاداش هايي استفاده شود. «كلاوان» مي گويد: «آيا فيلمي هست كه دل فرزندتان براي تماشايش لك بزند؟ در اين صورت به وي خاطر نشان سازيد كه چنانچه هر شب تكاليف درسي اش را انجام دهد، آخر هفته او را به سينما مي بريد. تشويق در مورد كارهايي رواست كه به درستي انجام يافته باشند. بچه اي را هم كه مي كوشد رفتارش را عوض كند، ترغيب نماييد. مثلاً بچه فراموشكاري را تمجيد كنيد كه بتواند همه كتابهايش را در سرتاسر هفته به خانه بياورد و چيزي را در مدرسه جا نگذارد.»
اخيراً «لين كورنو» استاد رشته آموزش و پرورش و روانشناسي دانشگاه كلمبيا، سرپرست يك برنامه پژوهشي شد كه هدف از آن مطالعه پيرامون تأثير كمك خانواده اي از طريق ارائه فيلم هاي ويديويي به فرزند كلاس سومي خود به خاطر انجام تكاليف مدرسه اش بود. پژوهشگران پي بردند پدر و مادراني كه با فرزندانشان برخورد ترغيب آميز مي كنند، آنها از عهده انجام تكاليف درسي مشكل خويش نيز برمي آيند. تنها پيامي كه اين والدين پياپي انتقال مي دادند، اين بود: «تو قادري اين كار را انجام دهي، ما راهي مي يابيم.»
به گفته «كورنو» : «پس از مدتي بچه اين پيام را به حافظه مي سپارد، پيامي كه سبب فزوني اعتماد به نفس و توانايي انجام تكاليف دشوارش مي شود.»
۵- با پدران و مادران ديگر ارتباط برقرار كنيد
اگر بچه شما اصرار دارد كه نمي تواند تكليفش را انجام دهد، ممكن است واقعاً تكليفي خيلي سخت باشد. در چنين وضعي موضوع را با ساير پدران و مادران مطرح كنيد تا دريابيد فرزندان آنها چه مي كنند، آنگاه مي توانيد براي يافتن راه حل، موضوع را با آموزگار فرزندتان در ميان نهيد.
۶- پيامدها را بررسي كنيد
به نظر «سود وگان» از اهالي «كنوشا» ، برخي اوقات كودكان در انجام تكاليف درسي دچار اشكال نمي شوند. آنان به خاطر خود تكليف از انجامش روي مي گردانند. وي مي افزايد: «حالا من از معلمان پسرم مي خواهم كه دفترچه يادداشت مربوط به تكاليف مدرسه اش را امضا كنند. بنابر اين مي توانم اطلاع حاصل كنم كه او چه نوع تكليفي دارد و گاهگاهي كارهايش را زير نظر مي گيرم.»وي يادآوري مي كند كه چنين راهبردي باعث گرديده است تا «مايكل» ۱۶ ساله از حبس شدن در مدرسه به علت تحويل ندادن تكليف درسي در امان بماند و زندگي خانوادگيش آرامش بيشتري بيابد.
بايد اقرار كرد تكليف مدرسه، به اندازه ديدن فيلم ويديويي و يا پوشاندن لباس عروس به گربه، جنبه سرگرمي ندارد.
مطابق نظر روانشناسان، بردباري از اهميت ويژه اي برخوردار است. كودكان براي جدي گرفتن تكاليف مدرسه نياز به زمان دارند و در طي اين راه بايد فراز و نشيب هاي زيادي را پشت سر بگذارند.
منبع: Working mother
ترجمه: ا. امير ديواني
|