دوشنبه ۱۸ ارديبهشت ۱۳۸۵
ليگ قهرمانان آسيا
برق جام آسيا در چشم صبا
004524.jpg
حسن حيدري
فوتبال ايران در قاره آسيا همواره به عنوان يكي از قدرت هاي برتر شناخته شده است و در سطح باشگاهي نيز سه بار اين قدرت را به رخ حريفان كشيده است.
فوتبال ما اگر چه از زمان آغاز رقابت هاي ليگ قهرمانان آسيا به توفيقي نرسيده اما تاكنون با تيم هاي استقلال، پرسپوليس و پاس در جام باشگاههاي آسيا و جام در جام آسيا نام ايران را در قاره پهناور بر سر زبان ها انداخته است.
از آغاز رقابت هاي ليگ قهرمانان آسيا با توجه به اينكه تيم هاي بيشتري از قاره آسيا در اين بازي ها حضور پيدا مي كردند ، سرمايه گذاري كلان تيم هاي مطرح، فاصله چشمگيري بين نمايندگان كشورهاي آسيايي و تيم هاي ايراني به وجود آورده بود.
در اين دوره از بازي هاي ليگ قهرمانان آسيا، تيم هاي صباباتري و فولاد خوزستان براي حضور در اين بازي ها برگزيده شدند.
در آغاز بازي ها به نظر مي رسيد كار فولاد ساده تر از صباباتري براي صعود باشد، اما اين گونه نشد و قهرمان ليگ برتر با چهره اي متزلزل خيلي زود صحنه رقابتها را ترك كرد.
از سوي ديگر صباباتري اگرچه چهره پرنوساني داشته اما در حال حاضر براي صعود اميد زيادي دارد.
صباباتري با پيروزي پرگلي كه در بازي پنجم خود در اين ليگ به دست آورد نه تنها در صدر جدول قرار گرفت بلكه در حال حاضر با كسب يك امتياز از ديدار با الكرامه به مرحله يك چهارم نهايي صعود خواهد كرد.
004533.jpg
صعود در تاشكند
در گروه اول اين رقابت ها تيم هاي پاختاكور ازبكستان و القادسيه كويت شانس صعود به دور بعدي را دارند.
القادسيه تيمي كه در روز نخست بازي ها ۶ گل از فولاد دريافت كرد در بازي برگشت به پيروزي دو بر صفر رسيد تا با ۱۰ امتياز به صدر جدول راه يابد و حالا مدعي راهيابي به مرحله دوم باشد.
القادسيه در بازي با فولاد برتري كاملي نسبت به حريفش داشت و موقعيت هاي متعددي را نيز از دست داد.
راه صعود القادسيه به تاشكند ختم مي شود تا در بازي آخر خود در اين شهر به مصاف پاختاكور برود.
محمد ابراهيم، سرمربي القادسيه در مورد اين بازي گفت: اگر از فرصت ها استفاده مي كرديم با گل هاي بيشتري مقابل فولاد پيروز مي شديم.
وي افزود: از اين پيروزي بسيار خرسند هستم، زيرا منجر شد كه ما شانسي براي صعود داشته باشيم. بازيكنان ما در اين بازي تلاش زيادي براي رسيدن به پيروزي كردند، گل اول در نيمه نخست به ما اعتمادبه نفس فوق العاده اي داد تا زمينه جبران شكست بازي رفت فراهم شود. ما با اين پيروزي انتقام بازي رفت را نيز از حريف گرفتيم.
اميدوارم اين روحيه جنگنده در بازي با پاختاكور نيز در بازيكنان ما وجود داشته باشد تا با غلبه بر حريف به دور بعدي راه يابيم.
نيكوليچ كه يكي از متهمان اصلي اين ناكامي هاي بزرگ فولاد به شمار مي رود در اين باره گفت: آنها بازي تاكتيكي خوبي را به نمايش گذاشتند و به پيروزي رسيدند بايد از مربي فولاد پرسيد چگونه تيمي كه در تهران ۶ گل از فولاد دريافت كرده اين گونه در كويت همچون آوار بر سر تيم اهوازي خراب مي شود.
نيكوليچ در توجيه اين شكست افزود: گل زود هنگام حريف باعث بروز مشكلاتي براي ما شد و باخت مقابل پاختاكور هم روحيه تيم ما را درهم شكست تا اميدهاي ما براي صعود پايان پذيرد.
مسئولين بلندپايه باشگاه فولاد براي اينكه از اين بحران خارج شوند بايد در تمامي سطوح تيم دست به تغييرات گسترده بزنند تا در رقابتهاي ليگ برتر آينده سرنوشت فولاد بدتر از اين نشود.
در شهر حلب سوريه هم الاتحاد به مصاف پاختاكور رفت و براي اولين بار در اين بازي ها به پيروزي رسيد.
در اين بازي يحيي الراشد و محمد الدامني در نيمه اول دو بار دروازه تيم ازبكي را باز كردند. بونوماريف در دقيقه ۲۰ يكي از گلهاي خورده را جبران كرد اما در نيمه دوم تيم سوري با استحكام بخشيدن در خط دفاع نتيجه را تا پايان حفظ نمود.
پاختاكور با اين شكست صدر جدول را از دست داد اما اين شانس را دارد تا در بازي خانگي مقابل القادسيه صعودش را قطعي كند.
نپوم نياچي، سرمربي با تجربه پاختاكور بعد از اين نتيجه غيرقابل پيش بيني براي تيمش گفت: الاتحاد بسيار خوش شانس بود كه در اين بازي به پيروزي رسيد البته هنوز نااميد نيستيم و با پيروزي در ديدار با القادسيه به دور بعدي مي رسيم.
وي افزود: اين شكست شرايط ما را دشوار كرد و ما ۹۰ دقيقه سخت را در پيش رو داريم.
در بازي رفت تيم القادسيه دو بر يك پاختاكور را شكست داده و حالا جدال اين دو تيم در تاشكند بسيار جذاب و ديدني خواهد بود.
فولاد نيز در يك بازي تشريفاتي در تهران به مصاف الاتحاد سوريه مي رود.
004521.jpg
«العيناوي» در راه صعود
تيم العين عليرغم شكست دو بر يك برابر الهلال عربستان همچنان بخت اول صعود از گروه دوم به شمار مي رود.
العين اگر در رياض موفق به پيروزي مقابل همتاي عربي خود مي شد صعودش به دور بعدي قطعي مي شد. الهلال كه هنوز متكي به مهره هاي باسابقه خود يعني سامي الجابر و محمد الدعايه بود در اين بازي برتري نسبي مقابل العين داشت.
گل زيباي كاماچو برزيلي كه با شليك پرقدرت پاي چپ به ثمر رسيد اين تيم را از العين در نيمه اول پيش انداخت.
در نيمه دوم در حاليكه ورزشگاه شاه فهد با انبوهي از هواداران از الهلال حمايت مي كردند گل نناد يسترويچ در دقيقه ۴۹ بازي را به تساوي كشاند. يك اشتباه ناشيانه از سوي مدافعان العين باعث شد تا الهلال صاحب يك ضربه پنالتي در دقيقه ۸۶ شود كه محمد شلحوب آن را درون دروازه حريف جاي دهد.
الهلال با اين پيروزي ۹ امتيازي شد تا همه چيز در اين گروه به روز آخر كشيده شود.
در بازي ديگر اين گروه تيم هاي المينا و مشعل ازبكستان به تساوي دو بر دو رسيدند. مشعل با اين تساوي با ۸ امتياز در مكان سوم جدول قرار گرفت.
در روز آخر اين بازي ها العين بخت بيشتري براي راه يافتن به دور بعدي دارد، زيرا در شهري كه به «العيناوي» معروف است به مصاف مشعل مي رود. العيناوي به فارسي معناي رنگ بنفش مي دهد كه همان رنگ پيراهن العين است. اين تيم از آغاز رقابت ها تاكنون در خانه شكست نخورده و مي خواهد مقابل مشعل نيز اين ركورد را حفظ كند. العين در بازي رفت با مشعل به تساوي يك بر يك رسيد.
در بازي ديگر اين گروه نيز الميناي عراق به ديدار الهلال عربستان مي رود.
اولين پيروزي خانگي صبا
صباشهر اين بار روي خوش به تيم فوتبالش نشان داد تا اين بار هواداران انبوه با خوشحالي ورزشگاه را ترك كنند.
پيروزي چهار بر يك صبا در مصاف با الغرافه قطر چند پيام دربرداشت.
در اين بازي بار ديگر علي دايي با ارائه يك بازي درخشان و با به ثمر رساندن دو گل زيبا پاسخ محكمي به منتقدان خود داد. پيام ديگر اين بازي براي آسيا بود كه صبا تيم برجسته اي است با پتانسيل بالا كه دارد مي تواند در جمع بزرگان اين قاره قرار بگيرد.
اين پيروزي با ارزش صبا را با ۱۰ امتياز به صدر جدول رساند و الوحده نيز با شكستي كه به الكرامه تحميل كرد خوشبختانه شرايط را براي نماينده كشورمان مهيا كرد تا صباباتري حتي با يك تساوي در سوريه نيز به دور بعدي راه يابد.
صباباتري در آخرين بازي مرحله مقدماتي بايد با الكرامه ديدار كند كه در بازي رفت دو بر يك مغلوب اين تيم شده بود البته صبا بايد با استراتژي مشخص به مصاف الكرامه اي برود كه در خانه براي شكست دادن صبا دست به هر كاري خواهد زد. اين تيم تاكنون ۴ بار قهرمان ليگ سوريه شده و ۴ بار نيز قهرمان جام حذفي اين كشور شده است.
اين تيم داراي دو مهاجم خطرناك به نام هاي محمد ابراهيم و احمد تركماني است كه در بازي رفت نيز مدافعان صبا را بارها دچار مشكل كرده اند.
تنها نقطه ضعف صبا در بازي هاي اخير خط دفاع آنها بوده كه ضيايي بايد اين معضل را در سوريه برطرف كند تا اين تيم بتواند به راحتي به دور دوم برسد.
الغرافه در بازي ديگر ميزبان الوحده امارات است.
004527.jpg
سهراب بختياري زاده: صبا صعود مي كند
سهراب بختياري زاده مدافع تيم فوتبال صباباتري بعد از پيروزي تيمش در اين ديدار گفت: شناخت دقيقي از نحوه بازي و تاكتيك تيم الغرافه داشتم و مي دانستيم كه چگونه بايد از آنها امتيازات اين ديدار را بگيريم.
وي ادامه داد: الغرافه تيم خوب و قدرتمندي است ولي در خط دفاع بسيار ضعيف و شكننده بود، ما نيز به خاطر حضور علي دايي در خط حمله امان به بازي هوايي روي آورديم و موفق شديم با همين تاكتيك مقابل آنها به پيروزي برسيم.
مدافع صباباتري افزود: صباباتري در اين ديدار نشان داد كه پتانسيل بسيار بالايي براي درخشش در آسيا دارد و اگر همين گونه در ساير ديدارهايمان بازي كنيم قطعا مي توانيم در آسيا افتخار كسب كنيم.
بختياري زاده خاطرنشان كرد: مطمئنم كه صباباتري از گروه خود صعود خواهد كرد و به مراحل بالاتر مي رود.
در حال حاضر تيم از نظر روحي رواني در آمادگي بسيار بالايي به سر مي برد و فقط به كسب عنوان قهرماني جام حذفي و افتخار آفريني در ليگ قهرمانان آسيا فكر مي كند.
وي در پايان گفت: در حال حاضر صباباتري احتياج به حمايت همه جانبه مسئولان فوتبال كشور را دارد و تا بتواند در فضايي آرام به اهداف خود دست پيدا كند.
قائم مقام صباباتري: در سوريه جشن صعود
برپا مي كنيم
با شكست الغرافه راه صعود صباباتري از گروه بسيار هموار شد و مطمئنا در سوريه جشن صعود را برپا خواهيم كرد.
عباس مرادي قائم مقام و سرپرست تيم فوتبال صباباتري ضمن بيان مطلب فوق گفت: الغرافه تيم بسيار خوب و قدرتمندي بود، آنها با تعويض كادر فني خود بسيار آماده نشان دادند ولي نتوانستند در مقابل انگيزه بسيار بالا و آمادگي خوب روحي رواني بازيكنان صباباتري ايستادگي كنند و شكست را پذيرفتند.
وي ادامه داد: صباباتري در اين ديدار بسيار عالي بازي كرد و در طول ۹۰ دقيقه تيم برتر ميدان بود. برنامه ما در اين ديدار براي رسيدن به پيروزي سانتر از جناحين براي دايي و آلن بود كه البته توانستيم به هدف خودمان نيز برسيم.
قائم مقام صبا افزود: تمام هدف صباباتري صعود از گروه و رسيدن به مراحل بالاتر در مسابقات ليگ قهرمانان آسياست و من مطمئنم كه تحت هر شرايطي از گروه خودمان صعود خواهيم كرد.
مرادي خاطرنشان كرد: اميدوارم كه جامعه فوتبال ايران حمايت خود را از صباباتري قطع نكند و براي رسيدن به افتخار همچنان حامي ما باشند.
صباباتري در سوريه جشن صعود بر پا خواهد كرد و يكي از مدعيان اين جام لقب خواهد گرفت.
علي دايي: الكرامه را شكست مي دهيم
علي دايي كاپيتان تيم صباباتري تهران
درخصوص بازي اين تيم مقابل الغرافه قطر گفت: الغرافه، فقط براي دفاع آمده بود. آنها پس از گل اول فكر كردند كه همه چيز تمام شده است، ولي گل اول ما، شيرازه اين تيم را از هم پاشيد و باعث شد در ادامه با يك بازي هجومي حريف را شكست دهيم.
وي ادامه داد: تيم ما بعد از خوردن گل اول تمركزش را از دست نداد و همه ديدند كه با قدرت حريف را شكست داديم.
دايي در خصوص سرنوشت صباباتري در هفته آخر ليگ قهرمانان آسيا و بازي در مقابل الكرامه سوريه تصريح كرد: ما در صدر جدول هستيم و همه چيز دست خودمان است. ما به سوريه مي رويم تا الكرامه را شكست دهيم هرچند كه مساوي نيز ما را به مرحله بعدي مي رساند.
004530.jpg
الشباب در آستانه صعود
در ديدار سرنوشت ساز براي تعيين صدرنشيني گروه چهارم تيم الشباب عربستان با پيروزي سه بر دو مقابل السد قطر با ۱۰ امتياز در صدر جدول قرار گرفت. در بازي ديگر اين گروه نيروي هوايي عراق در يك ديدار تشريفاتي سه بر صفر مقابل العربي كويت به پيروزي رسيد.
الشباب در بازي آخر خود در رياض، ميزبان نيروي هوايي عراق است و العربي كويت نيز در خانه با السد قطر ديدار مي كند.
با توجه به اينكه الشباب در صدر جدول قرار دارد و در بازي آخر نيز ميزبان است اين تيم از شانس بيشتري براي صعود برخوردار است.
در گروه پنجم كه شامل تيم هاي شرق آسيا مي شود، تيم هاي داليان چين و چون بوك موتورز كره جنوبي رقابت سختي را براي صعود با يكديگر دارند.
در هفته پنجم ليگ قهرمانان آسيا، داليان موفق شد دانانگ تايلند را با يك گل مغلوب كند تا با ۱۲ امتياز در صدر جدول قرار گيرد. از سوي ديگر، در ژاپن گامبا اوزاكا با تساوي يك بر يك مقابل چون بوك موتورز كره جنوبي مانع از آن شد تا حريف كره اي به داليان نزديك شود.
عليرغم اين شرايط در بازي آخر اين گروه تيم چون بوك موتورز كره جنوبي در خانه ميزبان داليان از چين خواهد بود. در بازي رفت، تيم داليان با يك گل به پيروزي رسيده بود.
در گروه هاي ششم و هفتم نيز به ترتيب اولسان با پيروزي يك بر صفر برابر توكيووردي با ۶ امتياز به دور بعدي راه يافت و شين هوا چين نيز در ويتنام چهار بر دو از سد دونگ  تام ويتنام گذشت تا اين تيم نيز با ۶ امتياز از مجموع ۲ بازي به مرحله يك چهارم نهايي برسد.
بازي هاي روز پاياني ليگ قهرمانان آسيا روز ۲۷ ارديبهشت ماه برگزار مي شود.

ورزش
اقتصاد
اجتماعي
انديشه
سياست
فرهنگ
هنر
|  اقتصاد  |   اجتماعي  |  انديشه  |  سياست  |  فرهنگ   |  ورزش  |  هنر  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |