چهارشنبه ۲۰ ارديبهشت ۱۳۸۵ - - ۳۹۸۱
به بهانه دومين سالگرد درگذشت كيومرث صابري (گل آقا)
دو كلمه حرف حساب زد و رفت
006474.jpg
006477.jpg
006480.jpg
علي مريخي
كيومرث صابري فومني به سال 1320 در صومعه سرا متولد شد. پدرش كارمند جزء اداره دارايي و مادرش از سادات ترك نسب و از معدود زنان با سواد روستا بود. مادر كيومرث پس از فوت پدر به مكتب داري پرداخت.
كيومرث همزمان با شاگردي در دكان خياطي، درس را ادامه داد و در 18 سالگي در دبستان چهار كلاسه روستاي كسما معلم شد.
وي در سال 1340 در كنكور رشته سياسي دانشكده حقوق تهران قبول شد و به تهران رفت و تحصيلات خود را تا دوره فوق ليسانس ادبيات تطبيقي ادامه داد.
در سال 1345 صابري با اشعاري كه براي مجله توفيق مي فرستاد، دل حسن توفيق را به دست آورد. از همان ابتدا كارش را با هفته نامه توفيق آغاز كرد، او با نام هاي مستعار گردن شكسته ، گردن شكسته فومني و گل آقاي فومني شعر و مطالب كوتاه طنز مي نوشت، اما فعاليتش در حوزه ادبيات به اين خلاصه نشد.
او در سال هاي قبل از انقلاب به طور پراكنده در زمينه نقد ادبيات مطالبي مي نوشت و يكي از بهترين نوشته هاي نقد ادبي خود را در مورد نيما در همان سال ها در مجله نگين چاپ كرد.
وي در هنرستان صنعتي كارآموز با محمد علي رجايي آشنا شد و دوستي صميمي آنها تا ترور شهيد رجايي ادامه يافت. صابري در سال 1358 مديركل دفتر آموزش بازرگاني و حرفه اي وزارت آموزش و پرورش شد.
بيست و سوم دي ماه 1363 نقطه عطفي در تاريخ مطبوعات ايران است؛ روزي كه براي اولين بار ستون دو كلمه حرف حساب با امضاي گل آقا در روزنامه اطلاعات به چاپ رسيد. صابري با ساختن شخصيت و شيوه نگارش گل آقا در ستون دو كلمه حرف حساب ، كوله باري از تجربه و دانسته هاي خود را به يادگار گذاشت تا ديگران نيز بتوانند از بركت اين مشعل فروزان بهره گيرند.
شاخص ترين كار مرحوم صابري راه اندازي موسسه فرهنگي گل آقا است كه بسيار مورد توجه اهل فرهنگ و هنر و طنز قرار گرفت.
در اول آبان ماه 1369، به اصرار دوست قديم اش مرتضي فرجيان، هفته نامه گل آقا را به قيمت 15 تومان روانه دكه ها كرد كه با استقبال زيادي مواجه شد و به چاپ دوم رسيد. صابري در دو كلمه حرف حساب كه حكم سرمقاله اولين شماره را دارد، مي نويسد:
احتمالاً بعضي از خوانندگان عزيز همين حالا كه نخستين شماره مجله گل آقا را در دست دارند از خودشان مي پرسند عجب اين گل آقا كه پنج، شش سال قبل حرف حساب را در صفحه سه روزنامه اطلاعات با دو كلمه و در يك وجب و چهار انگشت جا شروع كرده بود، چطور در همين مدت كوتاه از ستون حرف حساب به توليد انبوه رسيده ... نخير! گل آقا از يك ستون حرف حساب شخصاً موفق به توليد انبوه نشده است، اين مجله كه مهر مبارك گل آقا بر پيشاني تابناكش خورده حاصل كار يك ايل و قبيله از طنزنويسان و طنز سرايان كشور است...
بعدها با موفقيت نشريه گل آقا و استقبال از آن، گل آقا تصميم مي گيرد حوزه فعاليت اش را گسترش دهد؛ ماهنامه، سالنامه و بعدها هفته نامه بچه ها... گل آقا و انتشارات گل آقا كه تنها به انتشار كتب طنز و كاريكاتور مي پردازد، حاصل اين دوره است و موسسه گل آقا تبديل به خانه طنز مطبوعات ايران مي شود و كلاس درسي براي كاريكاتوريست ها و طنز پردازان تازه كار.
صابري طنز نويسي فهيم و عميق و سياستمداري خردمند و اصيل بود. وي جز كوله باري كه از نسل توفيق بر دوش داشت و سال ها آن را نگه داشت، خود با ساختن شخصيت و شيوه نگارش گل آقا در ستون دو كلمه حرف حساب مشعل طنز ايران را براي مدت ده سال فروزان نگه داشت تا ديگران نيز بتوانند از اين بركت استفاده كنند. او در اين سال ها از گل آقا خانواده اي ساخته بود، سراسر شادماني، زيبايي و دانايي.
گل آقا، سرآغاز طنز پس از انقلاب است؛ نشريه اي كه نقطه عطفي در فضاي ملال آور مطبوعاتي آن سال ها بود. گروهي از طنز نويسان برجسته، كاريكاتوريست هاي گل آقا بعدها طنز نويسان برجسته و مشهور شدند، به طوري كه نويسندگان برنامه هاي طنز، كارشان را در گل آقا و در زير سايه تعليمات صابري آغاز كردند. صابري نمونه تمام عيار يك روزنامه نگار با هوش و خوش قريحه و موفق ترين و مشهورترين روزنامه نگار نيمه اول دهه 1370 به شمار مي رود. خيلي پيش از آنكه طيف جديد روزنامه ها و نشريات سياسي راه بيفتند و نويسنده مطبوعات به چهره اي محبوب و مشهور تبديل شود، صابري در فضايي تك بعدي تر، نويسنده اي محبوب بود.
انتشار مجله گل آقا از سال 1369 تا۸۱ ادامه يافت و در اين سال توسط خود كيومرث صابري متوقف شد در حالي كه ماهنامه و سالنامه گل آقا همچنان منتشر مي شد.
مرگ آرش تنها پسر او در سال 1363 كه هنگام شركت در كنكور سراسري دانشگاه ها بر اثر وقوع تصادف به وقوع پيوست بزرگترين مصيبت دوره حياتش بود و هرگز حاضر نبود كسي درباره آن سخني بگويد.
از مرحوم صابري يك فرزند دختر به يادگار مانده است كه صابري در زمان حيات خود مسئوليت اداره موسسه گل آقا را به او سپرده بود.
كيومرث صابري فومني ملقب به گل آقا پس از تحمل يك دوره بيماري صبح روز جمعه 11 ارديبهشت سال 1383 در بيمارستان مهر تهران دار فاني را وداع گفت. روحش شاد .
مجموعه فوق يادبودهايي است كه هنرمندان كاريكاتوريست به مناسبت درگذشت اين نويسنده اهدا نموده اند .
منبع: سايت موسسه فرهنگي و اطلاع رساني .

نمايشگاه
شهر تماشا
گزارش
جهانشهر
زيبـاشـهر
سلامت
شهر آرا
|  شهر تماشا  |  گزارش  |  جهانشهر  |  زيبـاشـهر  |  نمايشگاه  |  سلامت  |  شهر آرا  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |