چهارشنبه ۲۷ ارديبهشت ۱۳۸۵ - - ۳۹۸۷
نقش نور پردازي در طراحي خانه
خانه زير سايه نور
007062.jpg
الهام علوي زاده
به طور معمول بهار فصلي است كه اكثر ما در مورد تغيير دكوراسيون اتاقهاي خانه و تغييرات اساسي فكر مي كنيم. با اين وجود حتي اگر زمان، انرژي و هزينه لازم را براي خريد مبلمان زيباي موجود در مجلات و بروشورها داشته باشيد، ممكن است در خانه شما آنقدر زيبا به نظر نرسند. پاسخ اين مشكل نورپردازي شما است. نورپردازي شما يا به طور دقيق تر ميزان نور و تركيب آن تاثيرات متفاوتي بر مبلمان خانه دارد و مي تواند در مطلوب يا نامطلوب كردن فضا تاثير گذارد. هر خانه ميزان نورپردازي مختص خود را دارد كه وابسته به عوامل متعددي است؛ نحوه قرارگيري اتاقها و پنجره ها، اندازه و نوع بازشوها، رنگ دكوراسيون داخلي و ميزان تراكم اثاثيه در داخل اتاقها. نحوه تركيب اين فاكتورها تفاوتهاي زيادي به وجود مي آورد.
نور طبيعي نقش مهمي در تركيب بندي دارد به گونه اي كه مي تواند آرايه هاي فضايي بيشماري در هر اتاق در طول روز ايجاد كند، از محيطي روشن و نشاط آور و انرژي زا تا محيطي ملايم و آرامبخش. همانطور كه نياز به هوا، آب و غذا براي زنده ماندن داريم، نياز به نور براي انجام فعاليتهاي مختلف خود داريم. در گذشته مردم مجبور بودند فعاليت خود را با غروب خورشيد متوقف كنند اما امروزه با اختراع برق، روند زندگي راحت تر و بهتر شده است. استفاده از نور در فضاي داخلي به طور چشمگيري محيط پيرامون و حس موجود در فضا را تحت تاثير قرار مي دهد.
۱ - نور طبيعي: نور خورشيد بزرگترين منبع نوري موجود است كه زندگي ما وابسته به آن است. نور خورشيد صرفا براي عملكرد هاي روزانه ما نيست بلكه عامل محرك واكنشهاي بيولوژيكي است و با از بين بردن باكتريهاي مضر هوا را پاكيزه نگه مي دارد. به صورت معمول نور خورشيد مي تواند حدود هفت فيت وارد فضا شود. اگر معمار دقت كافي در طراحي پلان داشته باشد نور خورشيد مي تواند منبع خوب و بدون هزينه نور پردازي باشد.
۲ -نور مصنوعي: اين نوع از نورها با الكتريسيته كار مي كنند و بيشتر در زمان شب مورد نياز هستند البته نه هميشه. در مناطق آب و هوايي كه هوا اكثرا ابري است در روز از لامپهاي فلورسنت براي روشن كردن يكنواخت فضا استفاده مي شود.
۳ -نورپردازي خاص براي فضاهاي خاص: نورپردازي خاص براي فضاهايي كه نياز به ايجاد حسي خاص در فضا است، استفاده مي شوند مانند نمايشگاهها، مجتمع هاي تجاري و تبليغاتي و... در اين مورد نياز به تعداد بيشتري منبع نوري است.
۴)نورپردازي شديد: براي فضاهايي كه عملكرد هايي با اهداف خاص دارند انجام مي شود مثل استوديو هاي فيلم، صحنه تاتر و... چنين نورپردازي شامل رنگ حركت و تغيير با صداي موسيقي است كه همه اين عوامل هماهنگ با هم كنترل مي شوند.
اين توضيحات نشان مي دهند كه چگونه فعاليت هاي موجود در هر فضا نوع نورپردازي آن را تعيين مي كنند. در اين ميان نحوه نورپردازي محيط داخلي خانه و ميزان استفاده از نور طبيعي در آن بسيار حائز اهميت است و تاثيرات روحي و رواني و عملكردي آن بر روي افراد خانواده باعث مي شود كه دقت بيشتري در اين مورد بكار بريم.
رنگها، بافتها، زمينه ها
بسياري از حالات ايجاد شده توسط نور طبيعي چيز هايي هستند كه ما احتمالا بر حسب شرايط به آنها توجه مي كنيم اما ارزش واقعي آنها را نمي دانيم. قبل از خرج كردن مبالغ زياد براي اجراي پروژه هاي طراحي داخلي پركار و مفصل، در طي فرصتي چند روزه خودتان به ارزيابي شرايط بپردازيد، اثاثيه و لوازم جانبي را جابجا كنيد و تاثيراتي را كه اين تغييرات ايجاد مي كنند ببينيد. ويژگي هاي جديدي بيافرينيد و برخورد هاي مختلف با پنجره از جمله استفاده از پرده كركره و پرده هاي پارچه اي را امتحان كنيد. تجربه اين راه حل ها بسيار ساده است اما ممكن است شما بخواهيد تغييرات اساسي در مشخصه هاي نور پردازي خانه خود ايجاد كنيد. به عنوان مثال نصب نورگير سقفي يا پنجره روي بام شيب دار. اين راه حل ها اكثرا طبيعي هستند اما مي توانند نتايج دراماتيك ايجاد كنند.
اگر بر اساس بودجه خود قادر به تغيير هستيد نه تعويض مبلمان، به تاثيراتي كه رنگها و بافتهاي متفاوت در ميزان نور اتاق مي گذارند توجه كنيد. رنگهاي روشن انعكاس دهنده نور هستند در حالي كه رنگها و مصالح تيره رنگ را جذب مي كنند، سقف هاي سفيد نور را منعكس مي كنند اما كف هاي چوبي تيره و ديوار هاي تيره رنگ، نور را جذب مي كنند و حس دلگيري در اتاق ايجاد مي كنند. نوع فضايي كه مي خواهيد ايجاد كنيد، مبناي تعيين رنگها و مصالح مورد استفاده شما خواهد بود.
انتخاب نوع نور پردازي
تا اينجا ما در مورد نور طبيعي و چگونگي استفاده بهينه از آن براي ايجاد ميزان نوري كه مي خواهيم پرداختيم. جنبه هاي مختلف نورپردازي بايد بخش لازم الاجرا و مكمل تفكر شما در مورد طراحي داخلي باشد و به مرحله نهايي چيدن مبلمان موكول نشود. نوع نورپردازي كه شما استفاده مي كنيد بايد بصورت سنجيده حتي در مرحله طراحي پلان هم مورد توجه باشد زيرا ممكن است نياز به نسب لوازم و لامپهاي الكتريكي جديد داشته باشد. تصميم گيري در اين مورد زماني كه ديوارها رنگ شده اند و يا كاغذ ديواريها نصب شده اند و كف سازي به اتمام رسيده بسيار دير است. چگونه نوع نورپردازي مورد نيازتان را انتخاب مي كنيد؟ آيا فقط تصميم داريد لامپهاي موجود در مركز سقف را عوض كنيد، يا بصورت بلندپروازانه تر دسته بندي متفاوتي در ميزان نورپردازي ايجاد كنيد. تا فضاي موردنظر شما را انعكاس دهد؟ اگر قصد داريد تصاوير زيباي مبلمان داخلي موجود در مجلات را براي خود ايجاد كنيد بايد به مسئله نورپردازي توجه كنيد. سه نوع نورپردازي اساسي وجود دارد:
۱ - نورپردازي كلي: يك نور آويزان از مركز اتاق به طور معمول اين نورپردازي را ايجاد مي كند و منجر به يك ميزان روشني خوب و مناسب براي استفاده همه روزه مي شود.
۲ - نورپردازي تأكيدي: ميزان نور بالايي ايجاد مي كند و براي تأكيد و تمركز روي يك مشخصه معماري خاص كه در داخل خانه خود داريد مثل شومينه يا قفسه مي تواند استفاده شود.
۳ - نورپردازي كاري: همانطور كه از نامش مشخص است، به صورت خاص براي ايجاد شرايط مناسب براي عملكردي خاص تعريف مي شود مانند آشپزي، مطالعه يا كارهاي دقيق.
تركيبي از اين سه نوع نورپرداي بايد در هر طرح نورپردازي كه تهيه مي كنيد، مورد توجه قرار گيرد، طبيعتاً تركيبي كه شما استفاده مي كنيد انتخاب شخصي شما است و تعيين كننده حس فضاي نهايي خانه شما خواهد بود. ايجاد توازن و تعادل نبايد فراموش شود.
لوازم نورپردازي: پس از مشخص كردن انواع اساسي نورپردازي مورد استفاده، شما نياز به آشنايي با انواع مختلف لوازم نورپردازي داريد. دسته بندي اين ابزارها به اين ترتيب است:
چراغهاي رو به پائين: به طور معمول روي سقف نصب مي شوند اما روي ديوار هم قابل اجرا هستند. نور مستقيم است و سايه اندازي مي كند و اگر به اندازه استفاده شود، ميزان مناسبي از نور فراگير را ايجاد مي كند.
چراغهاي رو به بالا: اين منابع نوري سقف را روشن مي كنند و نور از سقف به فضا منعكس مي شود. اين چراغها مي توانند بصورت مفرد يا متصل به ديوار باشند و بنابراين انعطاف پذيري بالايي دارند. تعدادي از آويزها هم مي توانند نور رو به بالا ايجاد كنند.
نور ديواري:نوعي نورپردازي در طول ديوار و پائين آن بوجود مي آورد و تأثيرات متنوعي در فضا ايجاد مي كند.
نورپردازي دكوراتيو:براي ايجاد تمركز بصري در يك اتاق و ايجاد نورپردازي كلي براي فضاهاي خاص استفاده مي شود و به عنوان يك ويژگي مكمل در اتاق كاربرد دارد.
با تجربه اين دسته بنديها در مورد نورپردازي شما مي توانيد فضا و محيط مطلوب خود را ايجاد كنيد. راه حل هاي بيشماري وجود دارد و اين بايد از طريق آزمون و خطا تجربه شود. اگر به دنبال نهايت انعطاف پذيري هستيد سيستم هاي كنترلي مي توانند مورد استفاده قرار گيرند. در ساده ترين حالت بصورت دستي كنترل مي شوند و يا در حالت پيشرفته بصورت الكتريكي كنترل مي شوند و تنوع زيادي در دسته بندي نورپردازي فردي به وجود مي آورند.
نورپردازي نقش مهمي در خانه هر فرد دارد. نوع نورپردازي كه شما استفاده مي كنيد تنها به نيازهاي عملكردي شما پاسخ نمي دهد، بلكه نقش مهمي در خلق فضاها و محيط هاي تأثيرگذار روي حالات رواني و عادات و رفتارهاي شما دارد.
نوع نورپردازي خانه، انعكاس دهنده شخصيت شماست.

آشپز خانه
پختني ها و خوردني ها
007065.jpg
مصرف شير پاستوريزه
اگر شير پاستوريزه بيش از 48ساعت در يخچال باقي بماند و علائم فساد در آن ظاهر نشود، مي توانيد از آن براي تهيه غذا يا مصرف روزانه استفاده كنيد،  به شرطي كه قبل از مصرف، شير را براي مدت حداقل 10 دقيقه بجوشانيد.
پوست تخم مرغ را دور نريزيد
پس از مصرف تخم مرغ، پوست آن را داخل ظرف دهان باريكي كه حاوي آب سرد است بيندازيد و در ظرف را ببنديد. پس از گذشت يك شبانه روز، از آن براي آبياري گلدان هاي آپارتماني استفاده كنيد.
گوشت سوخته
اگر هنگام آشپزي، گوشت غذا سوخت، ابتدا حوله تميزي را در آب گرم خيس كنيد و آب آن را بگيريد، سپس گوشت را در آن بپيچيد و بگذاريد مدت پنج دقيقه در آن حالت بماند. سپس پوسته سوخته شده را با چاقو بتراشيد.
براي تميزكردن پنير پيتزاي چسبيده به ظرف، بهتر است آن را با آب سرد و مايع ظرفشويي بشوييد.
* هنگام استفاده از منقل براي تهيه كباب، يك ورق كاغذ آلومينيومي( فويل ) در كف آن قرار دهيد. اين كار هم باعث تشديد حرارت مي شود و هم تميزكردن منقل را آسان مي كند.
* پوست گرفتن و خردكردن سير باعث چسبندگي دست ها مي شود. براي جلوگيري از اين مشكل، حبه هاي سير را ابتدا دو دقيقه در آب جوش و سپس در آب سرد بگذاريد و پس از آن پوست بگيريد. توجه داشته باشيد هنگام مصرف سير، جوانه سبز وسط آن را در آوريد.
* براي جداكردن پوست نازك روي بادام، آن را دو دقيقه در آب جوش قرار دهيد و سپس در آب سرد بگذاريد و به راحتي پوست را جدا كنيد.
* براي گرفتن پوست هلو در هنگام تهيه مربا و كمپوت، هلوها را يك دقيقه در آب بجوشانيد و بعد پوست بگيريد.
* براي خشك كردن زردآلو، آن را از وسط دو نيم كرده، هسته را در آوريد و روي سيني فر بگذاريد. فر را داغ كنيد و سيني محتوي برگه ها را در فر داغ قرار دهيد. حرارت فر را روي درجه حداقل تنظيم كنيد. لاي در فر را باز بگذاريد و مرتب به آن سر بزنيد و چنانچه لازم است زردآلوها را زيرورو و جابه جا كنيد تا نسوزند. وقتي كه خشك شدند، سيني را از فر خارج كنيد.
نشانه هايي براي انتخاب طالبي شيرين:
- نسبت به اندازه اش سنگين تر به نظر مي رسد.
- روي پوست آن نبايد لكه باشد.
- عطر خوبي از آن متصاعد مي شود.
- اگر ساقه آن به راحتي جدا شود نيز به معني رسيده بودن آن است.
مرباي ريواس
مرباي ريواس را هرگز در ظرف آلومينيومي طبخ نكنيد زيرا باعث مسموميت مي شود.
يخ فانتزي
براي تهيه يخ فانتزي، مي توانيد داخل هر قالب يك گيلاس يا آلبالو قرار دهيد و بعد در قالب آب بريزيد و بگذاريد يخ ببندد.
ماهيتابه سوخته !
براي پاك كردن ماهيتابه يا قابلمه هايي كه سوخته و ته گرفته اند، كمي جوش شيرين روي آنها بريزيد و مقداري آب به آن اضافه كنيد تا خيس شود و بگذاريد چند ساعت بماند. بعد، قسمت سوخته را راحت بشوييد.
تميزكردن كارد
براي از بين بردن لكه هاي روي كارد آشپزخانه يا برطرف كردن زنگ زدگي روي آن مي توانيد از چوب پنبه استفاده كنيد. چوب پنبه را كمي خيس كنيد و به آرامي آن را به يك ماده پاك كننده مانند تايد آغشته كنيد، سپس با حركت جلو و عقب، آن را روي تيغه كارد بكشيد تا به راحتي تميز  شود.
ظرف هاي آلومينيومي
روي ظرف هاي آلومينيومي نمك بماليد. خواهيد ديد كه به طور كامل نو مي شوند.
ظرف هاي مسي
براي پاك كردن ظرف هاي مسي، آنها را با برشي از ليمو كه در نمك گذاشته ايد، بساييد.
ظرف هاي نقره
براي براق كردن ظرف هاي نقره از روغن زيتون استفاده كنيد. براي اين كار آنها را با روغن زيتون به آرامي مالش دهيد؛ كاملاً نو و درخشنده مي شوند.

گلخانه
بگونياسه گياه هميشه پرگل
007059.jpg
شيده رشيدي - از ديدن اين گل هاي مصنوعي بر در و ديوار خانه تان خسته نشده ايد،  حضورشان چشمانتان را آزار نمي دهد، براي تميز كردن گرد و غبار با اين همه گل پارچه اي چه كار مي كنيد اگر با نظر من موافق هستيد و فكر مي كنيد از مشاهده منظره گل هاي مصنوعي تكراري منزلتان خسته شده ايد با گل هاي طبيعي آپارتماني آشتي كنيد تا علاوه بر طراوت و تنوع آرامش را نيز برايتان به ارمغان بياورند.
اين بار مي خواهم در مورد نگهداري از گل آپارتماني بگونياسه برايتان بگويم. حتماً  آن را ديده ايد اما اسم آن را خوب نمي دانيد همان گياهي كه گل هاي آن از گل پامچال ريزتر است. خانواده بگونياسه با برگ هاي زيبا و رنگين توجه همه را جلب مي كند، اين خانواده از لحاظ ارقام و اعداد گستردگي فراواني دارد، گرچه گفته مي شود كه اين گياه اولين بار در آمريكاي جنوبي كشف شده، ولي ظاهراً  گياه نام خود را مديون يك گياه شناس فرانسوي به نام شارل پلوميه است كه براي مشاهده و مطالعه اين گياه كه به فراواني در هائيتي (جزاير كارائيب) مي رويد از اقيانوس اطلس عبور كرد. اين گياه نيز به نام MICHEL Begon حاكم وقت آن جزيره، بگونيا ناميده شد.
منشأ بگونيا جنگل هاي گرم و مرطوب است. تنوع تعداد گونه هاي بگونيا شناسايي آن را مشكل كرده است. خصوصيات خانواده بگونياسه مربوط به عدم وجود تقارن برگي است. برگ هاي گياهان خانواده بگونيا تقارن مشخصي ندارند.
بگونياها را براساس نوع ريشه بر سه دسته تقسيم كرده اند: 1- ريشه افشان
۲ - ساقه هاي قطور و ريزوم مانند
۳ - پيازي
بهترين و شاخص ترين بگونياسه مربوط به زير خانواده ريشه افشان بگونياي سمپر فلورانس يا بگونياي هميشه گلدار است، برگ هاي سبز براق، گل هاي قرمز بسيار شفاف و ساقه كشيده دارد، اين گياهان در همه شرايط عمومي منازل و گلخانه ها، قابل كشت و كار و نگهداري هستند. ساقه هاي آن در داخل آب به راحتي ريشه مي دهند و در داخل ماسه نيز خيلي سريع و كمتر از 7 روز ريشه مي دهند. اين بگونياها انواع مختلفي دارند.
براي پرورش بگونياي هميشه گلدار، خاك مناسب با بافت متوسط و محلي دور از تابش مستقيم آفتاب مناسب است.
يكي از بگونياهاي برگ ريزوم دار، بگونياي پشت برگ قرمز است. سطح رويي برگ هاي آن حالت مخملي دارد،  در بگونياهاي ريزوم دار، ساقه به شكل ريشه تغيير شكل داده است و برگ ها بر روي ريزوم ها به شكل هاي مختلف خودنمايي مي كنند. بگونياي پشت برگ قرمز را نمي توان در منزل نگهداري كرد زيرا به خاك بسيار سبك و محيطي با رطوبت نسبي 70- تا 75درصد نياز دارد. بگونياهاي دو رگه برگ هاي رنگين با فلس هاي كركدار برخلاف دسته  اول به وسيله تقسيم ريزوم و قلمه هاي برگي تكثير مي شوند. علاوه بر اين با برگ كامل هم تكثير مي شوند.
وضعيت قرارگيري گل ها در بگونياها طوري است كه گل هاي نر و ماده بر روي يك بوته قرار دارند و از نظر همزماني رسيدن دايره گرده و كلاله هيچ مشكلي نيست در نتيجه توليد بذر به وفور صورت مي گيرد و بگونياهاي هميشه گلدار به وسيله بذر به راحتي قابل تكثير هستند.

استادكار
منظره اي از حياط خانه
هديه درمان- براي هر فرد، خريد خانه يكي از مهم ترين و مشكل ترين مسائل زندگي است. نه تنها مسائل مالي بلكه دقت در خريد خانه و مبلمان آن بسيار وقت گير و هزينه بر است. اهميت فضاي داخلي خانه از نمود خارجي آن براي خريدار بيشتراست، زيرا راحتي فضاي داخل خانه بيشتر اهميت دارد. اما جذابيت و تنوع فضاي خارجي خانه و حياط نيز بسيار بيشتر از آنچه كه در نظر گرفته مي شود، در  ايجاد احساس آرامش موثر است.
فضاي خارجي خانه را با هزينه اي كم و اندكي خلاقيت مي توان به فضايي اثرگذار و جذاب تبديل كرد. گل ها از مخلوقاتي هستند كه بسيار در محوطه سازي حياط منزل شما تاثيرگذار مي باشند. جعبه هاي گل را با قيمت مناسبي مي توان خريداري كرد. جعبه هاي گل(فلاور باكس) بسيار به فضاي خارجي منزل شما زيبايي مي بخشند به خصوص وقتي كه از آنها جلوي پنجره ها استفاده شوند، بيشتر از آنچه كه فكر شود، زيبا به نظر مي رسند. آنها را مي توان با قلاب هايي از پنجره آويزان نمود.
يكي ديگر از راه هاي باغ آرايي خانه، استفاده از گل ها و گياهاني است كه در سبدهاي آويزان رشد مي كنند. بهترين مكان استفاده از اين گل ها روي سردر ورودي خانه است. سبدهاي كاشت گل و گياه در جاهاي مختلف حياط نيز زيبايي خواهند داشت. براي كاشت درختان كوچك هم مي توانيد با ساختن جعبه هايي كه قابل حمل ونقل هستند، باغچه اي كوچك و منحصر به فرد بيافرينيد.
بعد از  اينكه جعبه هايي براي درخت ساختيد، مكان قرارگيري آنها را به همراه  تركيبي از سنگ هاي بزرگ و تنه هاي درختان تزيين نماييد. براي تكميل اين چيدمان مي توان از يك نردبان چوبي قديمي  هم استفاده كرد. براي اينكه گلدان ها و بقيه اشيايي كه مكمل چيدمان شما هستند را با هم مرتبط نموده و بتوان جداشدن آنها را از حياط حس كرد، مي توانيد از گل هاي رونده اي استفاده كنيد كه روي نردبان را بپوشانند و با گذشت زمان و رشد گياهان از زيبايي آن لذت ببريد. در لابه لاي تركيب ها و چيدمان هاي متنوعي كه جعبه هاي گل، سنگ و تنه درخت استفاده شده، مي توانيد از ظروف قديمي  كه استفاده اي براي تان ندارد نيز به عنوان گلدان استفاده كنيد.
با مشبك هاي چوبي هم مي توان بخشي از حياط خانه را نيمه مسقف كرد كه البته اگر گل هاي پيچك رونده روي آنها رشد كند، فضايي منحصر به فرد و  ايراني در خانه تان خواهيد داشت. نورپردازي فضاي سبز و حياط، بسيار در جلوه گل ها و گياهان در شب موثر هستند و مي توانيد در فصل گرما، شب ها نيز از هواي خنك و زيبايي و طراوت گياهان استفاده نماييد. با هزينه اي كم و صرف وقتي كوتاه، حياط خانه شما زيبا و متنوع خواهد شد.

زيبـاشـهر
شهر تماشا
گزارش
جهانشهر
دخل و خرج
نمايشگاه
سلامت
شهر آرا
|  شهر تماشا  |  گزارش  |  جهانشهر  |  دخل و خرج  |  زيبـاشـهر  |  نمايشگاه  |  سلامت  |  شهر آرا  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |