چهارشنبه ۲۷ ارديبهشت ۱۳۸۵
تن پوشي برازنده ايراني
طراحان لباس در چرخه توليد غايبند
004989.jpg
مينا شهني
گلايه از بازار داخلي پوشاك افزايش يافته، عدم تناسب ميان خواسته هاي گروهي از خريداران با آنچه به عنوان لباس پشت ويترين فروشگاه ها چيده مي شود، سبب شده تا نارضايتي خريداران بيشتر شود.غيبت فارغ التحصيلان طراحي لباس در ميان زنجيره توليد پوشاك يكي از دلايل نارضايتي خريداران است. حذف آهسته آهسته لباس ايراني، دردسرهاي جديدي را براي مردم ايجاد كرده، دردسرهايي كه به گلايه «لباس مناسب گير نمي ياد» تبديل شده است.همزمان با تصويب طرح ساماندهي مد ولباس از سوي مجلس شوراي اسلامي با صديقه پاك بين، عضو هيأت علمي دانشگاه الزهرا كه ۲۰ سال سابقه تدريس طراحي لباس و پارچه دارد، دلايل غيبت فارغ التحصيلان رشته طراحي لباس را بررسي كرده ايم.
* فارغ التحصيلان اين رشته درچه نهاد واصنافي وارد بازار كار مي شوند؟
- گاهي جذب توليدي پوشاك مي شوند، مدتي از آنها كار مي كشند، ولي چون هيچ تشكل حمايتي ندارند پس از مدت كوتاهي عملاً به حال خود رها شده و اخراج مي شوند. همين چرخه ناقص كاري سبب بروز سرخوردگي هاي جدي مي شود.از سالي كه اين رشته ايجاد شده همين ماجرا براي فارغ التحصيلان رخ داده است. هر چند پيدا كردن كار مناسب به توانايي هاي افراد نيز بستگي دارد، گروهي از فارغ التحصيلان علاقه مندند كه فقط كار طراحي انجام بدهند و هيچ تمايلي به وارد شدن به كارگاه ندارند.
* شما دانشجويي داشتيد كه بعد از فارغ التحصيلي از بازار كار گله كند؟
- خيلي.
* در واقع همه افسوس مي خورند كه ۵ سال وقت صرف كردند؟
- بله، گله دارند از اينكه نتوانستند جذب محيط كار شوند، يا اگر كاري پيدا كرده اند اجازه طراحي لباس نداشتند. در واقع به عنوان طراح پذيرفته نمي شوند. يك اتاق طراحي در اختيارشان قرار مي دهند و يك لباس خارجي را به عنوان نمونه به آنها مي دهند و از آنها مي خواهند لباس را باز كنند الگو بردارند و كپي كاري  كنند، كپي كاري هم يكي از دلايل يأس و سرخوردگي فارغ التحصيلان طراحي لباس است.
* يعني عموماً  از متخصصان ما در بازار كار فقط تقاضاي كپي كاري مي شود؟
- فقط كپي كاري.
* و خواسته فارغ التحصيلان چيز ديگري است؟
- بله، فارغ التحصيلان مايلند طراحي كنند، خلاقيت به خرج دهند و طرح هاي متناسبي ارائه كنند كه به توليد انبوه برسد.
* يعني در واقع از بيكاري و سري كاري به ستوه آمده اند؟
- كار بدون خلاقيت، جوانان را سرخورده مي كند.
* شما فكر مي كنيد همه كارگاه هاي توليد لباس كپي كاري مي كنند؟
- ممكن است تعداد اندكي كارخانه از خلاقيت متخصصان استفاده كنند، ولي آنچه رايج است كپي كاري و سري دوزي است.
* راه حل شما براي حمايت از نيروي متخصص چه بوده؟
- با تأسيس انجمن طراحان لباس در سال ۱۳۸۳ اميدوارم كه بخشي از اين مشكلات حل شود. با توجه به استقبالي كه صاحبان صنايع از تشكيل اين انجمن داشتند گمان مي كنم به زودي تشكل قدرتمندي براي دفاع از طراحان وطني داشته باشيم.
* با گذشت يك سال و اندي چه كارهايي انجام داده ايد؟
- با برگزاري جلسات متعدد در دانشگاه هنر، سوره، جهاد دانشگاهي ،نمايشگاه بين المللي، خانه هنرمندان و دانشگاه الزهرا اهداف انجمن را توضيح داديم. به ويژه سعي كرديم با صاحبان صنايع ارتباط خوبي برقرار كنيم، از صاحب نام هاي بخش پوشاك دعوت به همكاري كرديم.
* واكنش صاحبان صنايع چه بود؟
- خوشحال شدند و از همكاري با انجمن استقبال كردند و سعي دارند همكاري هاي لازم در زمينه بهبود وضعيت پوشاك ايراني و گسترش خلاقيت در اين زمينه انجام دهند.
* اين خلاقيت هزينه دارد. فكر مي كنيد صاحبان صنايع حاضر به پرداخت هزينه هستند؟
- گاهي طرح هايي از آن سوي مرز وارد مي شود به تصور اينكه با استقبال روبه رو خواهد شد، ولي بايد توجه داشت كه ما ايراني هستيم و هويت ايراني داريم، طرح هاي متناسب با اندام و روحيه ايراني با استقبال بيشتري روبه رو خواهد شد و هويت فرهنگي و ملي مان را حفظ كرده ايم.
* فكر نمي كنيد الان از هويت ملي در قالب لباس حرف زدن خيلي ديراست؟
- نه دير نيست، من فكر مي كنم، مي تونيم با يك حركت هماهنگ هويت مان را در لباس هايمان احيا كنيم.
* و با استقبال روبه رو خواهد شد؟
- اگر بتوانيم رقابت كنيم،  استقبال خوبي به عمل مي آيد.
* چه مشكلي بر سر راه اين رقابت هست؟
- در بازارهاي مد حرفه اي، طراح پارچه و لباس ارتباط تنگاتنگي دارند و همزمان پارچه مورد نياز طراح لباس آماده شده از سوي ديگر كفش و كيف متناسب با طراحي لباس و پارچه پيش مي رود، از همه مهمتر ملحقات يا آكسسوار لباس يعني در جاهاي ديگر متناسب با مدلي كه طراح در نظر دارد آماده خواهد شد.
* در واقع گروه هاي گوناگون تبادل انديشه دارند؟
- بله، گروه ها با همكاري و هماهنگي يكديگر كار را آماده و تحويل مي دهند.
* و تبليغات؟
- ما هم مي توانيم همزمان با شروع كار طراحي گروهي و بهره گيري از تبليغات كار را به مردم معرفي كنيم.
* مشكل اصلي؟
- اين هماهنگي نيازمند پشتوانه مالي است كه بتوان تمام اين همكاري ها را ايجاد كرد و در عين حال به دانشجو آموزش بدهيم كه با توجه به خصوصيت هاي ايراني ها با اجناس وارداتي هم رقابت كند.
* يعني با نگاهي به آن سو طراحي كنيم؟
- بله با يك نگاه مسلط كه خيلي هم در طراحي عقب نمانيم. به هر حال، يك نسل جوان در كشور داريم كه به لباس شان اهميت مي دهند و نگاه خاصي به لباس دارند. طراحي لباس براي اين گروه كه مهمترين مخاطبان بازار لباس هستند بايد با ظرافت و دقت انجام پذيرد. در عين حال يك حركت هايي هم داشته باشيم كه خيلي به اون سمت گرايش پيدا نكنند.
* با چه حركت هايي؟
- يك سري نمادهاي سنتي در طراحي لباس هايمان داشته باشيم.
* ترمه هم از آن سو آمد و همه گير شد؟
- بله، زماني كه ما بحث بر سر نمادهاي سنتي در لباس را دنبال مي كنيم. گروه هايي كه از توانايي اجرايي بالايي برخوردارند همين طرح ها را به توليد انبوه مي رسانند و بازار جهاني را تسخير مي كنند.
* منظور شما اين هست كه هسته اوليه تفكر مال ماست؟
- درباره طرح هاي سنتي ايران، بله.
* و در زمينه پارچه هم همين عقيده را داريد؟
- شاهد اين ماجرا پارچه هاي خارجي موجود در بازار است. شما با كمي نازك بيني، طرح هاي كپي شده از زربفت هاي ايران باستان را به راحتي مي توانيد در پارچه هاي خارجي رديابي كنيد.
* شما فكر مي كنيد ما فرصت هايمان را از دست داده ايم؟
- ما فرصت هاي زيادي را از دست داده ايم، به ويژه در سال هاي اخير بسياري از سوژه ها را از دست داده ايم. بايد همه دست به دست هم بدهيم تا اين تأخير جبران شود.
* فكر كنيد همه شرايط مهياست، دانشجوي فارغ التحصيل شده براي طراحي لباس به چه نكاتي توجه مي كند؟
- اگر براي كارخانه ها طراحي كنند چارچوب مشخصي دارد.
* مستقل از همه ضوابط نيروي آموزش ديده شما چه كار خواهيد كرد؟
- آموزشي كه در دانشگاه ديده او را به سوي الهام گرفتن از طراح هاي سنتي سوق مي دهد. در واقع او به سوي نقوش سنتي هدايت شده است كه با توجه به طرح هايي كه در دست دارد، خلاقيت به خرج داده و طراحي مي كنند. هر چند نمي توان انكار كرد كه بسياري از فارغ التحصيلان نيز برداشت هاي خود از اينترنت را به عنوان پايه قرار دهند.
* در دانشگاه ها به دانشجويان طراحي ياد مي دهند كه قبل از شروع طراحي به چه چيزهايي بايد توجه كنند؟
- بله.
* بيشتر پايان نامه هايي كه در دفتر شما بود طراحي لباس براساس نقوش كهن بود، فكر مي كنيد ما طرح هاي كهني داريم كه بايد همان ها را به روز كنيم؟
- نه. اصلاً اين طور نيست.
* پس دليل اين همه تأكيد بر نقوش باستاني در پايان نامه ها چيست؟
- ما در ابتدا نقوش باستاني را به دانشجويان ياد مي دهيم.
* ما ساعتي پيش همراه شما كار پاياني يكي از دانشجويانتان را ديديم، يك لباس عروس كه با سليقه امروزي بازار همخواني نداشت. نظر شما چيست؟
- هزينه هاي سرسام آور سبب مي شود كه دانشجويان از برخي كارها صرف نظر كنند. در نمونه اي كه ما ديديم به دليل گراني پارچه دانشجو نتوانسته پارچه اي با بافت دلخواهش پيدا كند. به ناچار ما هم كوتاه مي آييم.
* وقتي ما توانايي پرداخت هزينه كارهاي عملي دانشجويان را نداريم، به چه دليل اين همه دانشجو مي پذيريم؟
- اين برمي گردد به كنكور سراسري، دانشجو اين رشته را بين انتخاب هاي متعددش جاي مي دهد و غالباً وقتي وارد دانشگاه مي شود هيچ علاقه اي به اين رشته ندارد.
* دانشجويانتان غالباً ديپلمه هنرند؟
- اكثراً دانشجوهاي ما ديپلمه رياضي اند و چون فراگيري شان خوب بوده چند تا كتاب هنر هم خوانده اند و در كنكور هنر شركت مي كنند. ترم اول در مواجهه با دانشجويان جديد درمي يابيم كه علاقه اي به اين رشته ندارند.
* چند درصد از دختران در كل جامعه ما به خياطي علاقه مندند؟
- بيشتر دخترها بي علاقه اند.
* مگر قرار نيست دانشجويان اين رشته خياطي بكنند؟
- بله، ولي خياطي را دوست ندارند و فقط دوست دارند طرح بزنند.
* به نظر شما ممكنه؟
- نه، دقيقاً غيرممكن است. يك طراح بايد دوزنده ماهري باشد و به دوخت هاي تزئيني نيز علاقه مند باشد.
* فكر نمي كنيد دليل پس زدن بازار كار نداشتن مهارت كافي است؟
- مي توان گفت يكي از مهم ترين دلايلي كه فارغ التحصيلان ما نمي توانند جذب بازار كار شوند همين است كه مهارت هاي لازم را ندارند.
* تعريف بازار كار از نيروي ماهر چيست؟
- توي بازار كار به افرادي نياز دارند كه هم الگو بدونه، هم نمونه هاي دوخت رو بدونه، هم پروگيري بلد باشد و در عين حال بتواند نمونه دوخت را به طور كامل دربياورد و در آخر سر طرح تمام شده با خلاقيت متمايز كند.
* فكر نمي كنيد وقتي محصول نهايي [طراح] موفق نيست بهتر است اين همه دانشجو نگيريم؟
- اين موضوع به سازمان سنجش مربوط مي شود.
* به نظر مي رسد در لباس هاي موجود در بازار قبل از توليد به سليقه يابي خريدار توجه ويژه اي شده. شما به يك طراح چقدر داده اجتماعي مي دهيد تا سليقه مخاطب را بيابد و طراحي كند؟
- عملاً داده اجتماعي در اختيار طراح قرار نمي گيرد.
* چطور انتظار داريم بدون در نظر گرفتن داده هاي اجتماعي، نيازسنجي مخاطب و سليقه يابي، طراحان موفقي داشته باشيم؟
-پاسخ به اين سوال قدري مشكل است.

آسيب شناسي اجراي طرح مد و لباس در گفتگو با يك جامعه شناس
الگوسازي لباس امري دولتي يا مدني؟
004986.jpg
سينا قنبرپور
برخلاف نظر طراحان مد و لباس در مجلس كارشناسان مي گويند يكسان سازي مانع از تحقق جامعه سالم يا سالم سازي محيط است. دكتر صديق سروستاني جامعه شناس و استاد دانشكده علوم اجتماعي دانشگاه تهران يكي از كارشناساني است كه مي گويد مد و در پي آن رنگارنگي و تنوع در جامعه به ايجاد محيط سالم در جامعه كمك مي كند.
دكتر صديق سروستاني تأكيد دارد كه هيچ آسيب تك جنسيتي در جامعه وجود ندارد و عوامل ديگري در وقوع اين جرايم دخيلند. گفتگوي حاضر درباره اهميت مد و اثر آن در ايجاد يك محيط سالم و خلاق در جامعه پيش رفته است:

* جناب صديق سروستاني، از مدتي قبل طرحي در مجلس مطرح شد كه به طرح مد و لباس معروف شد، تحليل شما از طراحي لباس ملي و مد مشخص چيست؟
- بايد نكته اي را متذكر شوم. پوشش و لباس به طور كلي دو كاركرد دارد يكي «حفظ فرد در برابر سرما و گرما» و ديگري «حفظ هنجارهاي ارزشي» . با اين توضيح بايد بگويم همه به نوعي مشكلات را زنانه مي كنند. مشكل اساسي دراين است كه ما نظام كنترل اجتماعي غلطي در پيش گرفته ايم وگرنه با چنين طرحهايي مشكلات قابل رفع نيست.
*ما مدتي قبل هم شاهد اين واقعه بوديم كه مجلس با ارائه طرحي قصد تعيين مهريه براي دختران از طريق كميته اي در فرمانداري هر شهر را داشت تا بتواند بر اساس شغل پدر دختر و يا مواردي مشابه مهريه را تعيين كنند. اين كار نيز به نوعي همين برنامه يعني دخالت در امور خصوصي مردم تلقي نمي شود؟
- اين گونه كارها ،غير علمي ترين كارهايي است كه مي توان با انجام آن در تصميم گيري هاي خصوصي مردم دخالت كرد. يك خانواده  هم وقتي نگراني هايش از وضع جوان خود را با محدود سازي يا دخالت در امور او بروز مي دهد خطاهاي جبران ناپذيري را شكل مي دهد. دراين گونه موارد بايد تا آنجا كه ممكن است دولت كنار برود و همه نهادهاي غير دولتي مشاركت كنند. بايد خانواده ها جلو بيايند. دراين گونه موارد نبايد چنان وارد شويم كه برچسب زني كرده باشيم. اگر اينگونه دخالت كنيم محل كار هم مي شود سربازخانه. بايد دست به دست هم بدهيم و كاملا مردمي و غير دولتي معضل را مرتفع كنيم. باز هم تأكيد مي كنم اين يك كار فرهنگي است و نه دولتي. منظورم از دولت هم معناي اعم آن است. اگر دولت بخواهد در امر لباس پوشيدن مردم دخالت كند نتيجه مطلوبي نمي گيرد.
* به هرحال وقتي سخن از لباس و مد مي شود ناخودآگاه همه به فكر لباس پوشيدن زنان مي افتند. براي همين هم حساسيتهايي به همراه دارد. به نظر شما چنين بحثي مي تواند درست باشد ؟
- اين نظر درستي نيست. ببينيد ما خودمان هم هركدام تابع مدي هستيم و براساس آن لباس مي پوشيم. ست كردن لباس مقتضاي سالم سازي محيط است و وقتي بتوانيم يك فضايي را ايجاد كنيم كه درآن رنگها حضور دارند و تغيير در محيط قابل لمس است مي توانيم به سلامت محيط اميدوار باشيم. اين وضع نبايد با تجمل خلط شود.
* ببينيد، مسئولان پليس همواره عامل لباس را در وقوع حوادث تلخ دخيل مي دانند. مثلا در همين چند ماه گذشته گروه هاي بزهكار زنان و دختراني را ربوده اند و پس از آزار و اذيت آنها را رها كرده اند. پليس در تحليل اين وقايع لباس پوشيدن را عاملي براي تحريك اين قبيل بزهكاران برشمرده است. به نظر شما اين حرف از نظر كارشناسي محلي از اعراب دارد؟
- بگذاريد تأكيد كنم كه هيچ آسيب اجتماعي تك جنسيتي نداريم. به عبارت ديگر تا بي قانوني نباشد ارزش قانون مشخص نمي شود بنابراين شما هيچ جامعه نرمالي را پيدا نخواهيد كرد كه همه مثل هم باشند. جامعه نرمال تركيبي از كثيري از همنوايان و قليلي از كجروان است و براي همين هم يكسري الگوها را تعريف كرده يا مي كنيم. پس حتي اگر بياييم و به زنان بگوييم از فردا در جامعه ظاهر نشوند يا اينگونه ظاهر شوند نمي توانيم مشكلي را حل كنيم چرا كه اگر مدت كوتاهي چنين كنيم خواهيم ديد چه تبعات وخيم تري دارد. بگذاريد سئوالي بپرسم اگر با پوشش مشكلات مورد نظر حل مي شد ما زمستانها نبايد شاهد وقوع جرمي از اين دست مي شديم چرا كه زمستانها به دليل برودت هوا پوشش به حد اعلاي خود مي رسيد ولي چرا ما شاهد وقوع چنين جرايمي هستيم.
* اصلا چه الزامي براي وجود مد وجود دارد؟ همين كه ما تابستان مجبور شويم يك لباس بپوشيم و پاييز لباسي ديگر و بعد اين رويه ادامه پيدا كند هزينه هاي سنگيني را به جامعه تحميل مي كنيم، به نظر شما اين وضع مي تواند بر اقتصاد خانواده تاثير منفي بگذارد و تبعات ناخوشايندي به همراه داشته باشد؟
- بايد توجه داشته باشيم كه پرداختن به مسئله مد و لباس نيازمند رويكري چندوجهي است. بايد ببينيم براي چه سني در چه زماني براي چه اقشاري و در چه مكاني مي خواهيم به بررسي بپردازيم.
اصالتا خود «مد» نه تنها اشكالي ندارد كه به دليل تلون و تنوعي كه ايجاد مي كند با احتساب مولفه هاي ارزشي جامعه مي تواند مثبت باشد. ما موظفيم كه تحول و تنوع در جامعه ايجاد كنيم. من در خود مد هيچ اشكالي نمي بينم. اما وقتي زندگي به سوي زندگي مصرفي پيش برود آن وقت خود اين زندگي يك آسيب هايي دارد. اما اين به معناي آن نيست كه از طريق قانونگذاري و دخالت دولت كار قابل حل است.
004983.jpg
* با اين توضيحات بگذاريد يك سئوالي مطرح كنم. شما مي گوييد مد و اصل آن براي سلامت جامعه خوب است. اما دستكم كساني كه طرح مد و لباس را پيش برده اند معتقدند بي هنجاري در مد و لباس سبب شده كه امروز در شهر لباسهايي بر تن زنان و دختران ببينيم كه آن را برنتابيم. آيا اين يك آسيب نيست؟
- تأكيد كردم كه خود مد هيچ اشكالي ندارد به جز آنكه بايد هنجارهاي اصلي با يك تنظيماتي در آن لحاظ شده و مورد توجه قرار بگيرد. نخست آنكه نبايد به همراه مد آن عرياني مورد نظر در غرب رواج يابد. ديگر اينكه بايد ضوابطي كه در فرهنگ ماست مورد توجه قرار بگيرد.
* مگر همين طرح مد و لباس نمي تواند اين كار را انجام دهد؟
- نه قبلا هم گفتم كه كار دولتي نيست. با اندكي تسامح و تساهل مي توانيم اين كار را از طريق خود جوانان حل و فصل كنيم. اين تساهل و تسامح كه مي گوييم اغماض در قبال دشمن نيست.
اين كار و اين تساهل و تسامح براي همين جوانهاي خودمان كه سرمايه اجتماعي كشور هستند صورت مي گيرد. اين جوانها به هر حال نيازمند يكسري معافيت ها هستند. باز هم تأكيد مي كنم ما معافيت به دشمن نمي دهيم بلكه جوانهاي خودمان را فرصت مي دهيم. در اين صورت وظيفه ما بزرگترها هم اين مي شود كه با ايجاد يك نظام كنترل اجتماعي صحيح و به دور از برخورد، ضوابط اساسي را كه گفتم رعايت كنيم و اگر ما خودمان از تغيير محيط و رنگ ها حمايت كنيم و به دنبال آن باشيم مي توانيم جوانان را كه متقاضيان اصلي اين تغيير و تحول هستند جذب كنيم.
* شما مرتب از تغيير و تحول صحبت مي كنيد و مي گوييد اين تغيير و تحول به سلامت جامعه كمك مي كند. چرا چنين اعتقادي داريد؟
- نگاه كنيد وقتي قدري از تهران خارج مي شويد و چهره طبيعت نمايان مي شود چه حال و هوايي پيدا مي كنيم. بين وضع قبلي و وضع كنوني مان تحولي ايجاد مي شود كه در روحيه ما تاثير مي گذارد. اين تغيير وقتي در نوع نگرش و حركتهاي ما نيز ايجاد بشود مي تواند منشا اوضاع مثبتي باشد.
نسل جوان نيز نيازمند تحرك است. در شرايط مدرن و جديد بايد باعث نوآوري شويم و تشويق به نوآوري كنيم. دراين حالت جوانان خودمان اقدام به نوآوري و ايجاد مد مطابق اصول و ضوابط جامعه ما مي كنند و از آن مصرف گرايي مورد نگراني شما هم كاسته مي شود.
وقتي در زندگي ما طيفي از رنگها به وجود  آيد سبكهاي زندگي متفاوت وجود داشته باشد آن وقت وضع فرق مي كند تا يك شرايط عادي معمولي. طبيعت را نگاه كنيد. همه اش باهم تفاوت دارد. روز دارد، شب دارد اينها ضرري به يكديگر نمي زنند و لازم و ملزوم يكديگرند. بنابراين فرض اصلي غلط است. اينكه فكر كنيم با رنگارنگي پوشش تحريك پذيري بزهكاران افزايش مي يابد به دليل نظام كنترل اجتماعي ناقص ماست كه جايي به نيازها درست پاسخ نداده و جايي ديگر با محدود سازش به عنوان حل ماجرا وارد عمل شده است.
*طبيعت چگونه مي تواند براي سلامت اجتماعي ما موثرواقع شود و در قالب مد به كمك ما بيايد؟
- با ايجاد روح زيبايي پسندي. براي همين است كه مي گويم موظفيم كه مد بياوريم. ببينيد حتي آدمي  لحظه لحظه اش تغيير است. ثابت نيست. براي همين اول نوزاد خلق مي شود و بعد بزرگ و بزرگتر مي شود. تغييرات تولد تا مرگ حكايت از همان تنوع در طبيعت دارد كه ما بايد از آن و ديگر مولفه هاي طبيعي الگوبرداري كنيم. وقتي ما در طبيعت دو روز مثل هم نداريم و در نظام خلقت هر روز با روز ديگر متفاوت است آن وقت چرا مي خواهيم همه افراد جامعه را شبيه هم و مشابه هم كنيم.

خاطرات زندگي روزانه
در زندگي روزمره هريك از ما اتفاقات و رويدادهاي كوچك و بزرگ فراواني وجود دارند كه گرچه به سرعت مي گذرند، اما مي توانند قابل توجه باشند و در ميان خاطرات زندگي مان ماندگار شوند؛ اتفاق هايي كه آنها را براي دوستان و همكاران خود تعريف مي كنيم و گاه بعد از گذشت چند سال همچنان شنيدني و شيرين هستند؛ از يك ماجراي جالب در زمان خدمت نظام وظيفه تا خاطره از يك ميهماني خانوادگي و... هر يك از اين خاطرات كوتاه چون يك عكس يادگاري در آلبوم ذهن باقي مانده اند.
شما هم مي توانيد با ارسال خاطرات شيرين زندگي خود به آدرس روزنامه همشهري در ورق زدن آلبوم خاطرات با ما همراه شويد.
***
004980.jpg
نيكوكاري
يك روز كه براي خريد از خانه بيرون رفته بودم كنار خيابان پيرزني را ديدم كه دستش را بلند كرده و بدون هيچ صحبتي به ماشين ها نگاه مي كند. من هم دستش را گرفتم و او را از خيابان رد كردم ولي بعد از اين كه آن طرف خيابان رسيديم به جاي اين كه پيرزن از من تشكر كند، با عصبانيت گفت: چرا مرا آوردي اين طرف خيابان، من مي خواستم ماشين سوار بشم!
من هم خجالت زده در حالي كه از خنده روده بر شده بودم، دوباره او را به جاي اولش بازگرداندم.
ن. دالايي _ تهران

طرح ساماندهي مد و لباس
صبح يكشنبه كليات طرح ساماندهي مد و لباس در مجلس شوراي اسلامي به تصويب رسيد.در اين طرح آمده است: 
ماده ۱- به منظور حفظ و تقويت فرهنگي و هويت ايراني - اسلامي، ارج نهادن، تثبيت و ترويج الگوهاي پوشش ملي، هدايت بازار توليد و عرضه البسه و پوشاك براساس طرح  ها و الگوهاي داخلي و نيز در جهت ترغيب عموم مردم به پرهيز از انتخاب و مصرف الگوهاي بيگانه و غيرمأنوس با فرهنگ و هويت ايراني، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي مكلف است جهت پي  ريزي ساختار مديريتي موضوع اين قانون كميته  اي متشكل از يك نفر نماينده تام  الاختيار از هركدام از وزارتخانه  هاي فرهنگ و ارشاد اسلامي، بازرگاني و صنايع و معادن و سازمانهاي صداوسيماي جمهوري اسلامي ايران و مديريت و برنامه  ريزي كشور و يك نفر نماينده از كميسيون فرهنگي مجلس شوراي اسلامي تشكيل دهند.
ماده ۲- وزارت فرهنگ و ارشاد ا سلامي و سازمان صدا و سيماي جمهوري اسلامي ايران مكلفند در جهت ترويج نمادها و الگوهاي پارچه و لباس ايراني و بومي مناطق مختلف ايران نمادها و الگوهاي مورد تأييد كميته ياد شده در ماده ۱ اين قانون را تشويق و ترغيب و تبليغ نمايند و درجهت پرهيز از تبليغ الگوهاي مغاير با فرهنگ ايراني اسلامي اهتمام جدي ورزند.
ماده ۳- وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي با همكاري وزارت بازرگاني مكلف است جهت تبادل فرهنگي ملل مسلمان، موزه، نمايشگاه و جشنواره هاي ملي، منطقه  اي و بين  المللي با محوريت معرفي نمادها و الگوهاي پارچه و لباس ايراني اسلامي برگزار نمايد.
ماده ۴- وزارت بازرگاني مكلف است براي دسترسي عمومي و حمايت از توليد و فروش پارچه ها و پوشاك منطبق با الگوهاي ايراني - اسلامي نمايشگاه هاي عرضه فصلي لباس و پوشاك برگزار نمايد.
ماده ۵- وزارت بازرگاني مكلف است براي حمايت از توليدات داخلي با رعايت قانون مقررات صادرات و واردات مصوب سال ۱۳۷۲ و اصلاحات بعدي آن عوارض گمركي، بر واردات تجاري پوشاك و پارچه  هاي خارجي وضع نمايد، به نحوي كه امكان رقابت براي توليد كنندگان داخلي فراهم گردد.
ماده ۶- وزارتخانه  هاي تعاون و كار و امور اجتماعي مكلفند در تأسيس تعاوني اخذمجوز فعاليت و استفاده از تسهيلات دولتي طراحان و توليدكنندگان پارچه و لباس مبتني بر الگوهاي ايراني- اسلامي را در اولويت قرار دهند.
تبصره ۱- تعيين شرايط استفاده از تسهيلات و مزاياي دولتي و مشمولان آن به عهده كميته ياد شده در ماده ۱ اين قانون خواهد بود.
تبصره ۲ - بانك  ها ملزم هستند كه در اعطاي تسهيلات بانكي و وامهاي خوداشتغالي، متقاضيان فوق را در اولويت قرار دهند.
ماده ۷- وزارت بازرگاني حمايت  هاي لازم را از تشكيل صنف مربوط به طراحان لباس به عمل خواهد آورد.
ماده ۸ - وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي با همكاري و حمايت وزارت صنايع نسبت به معرفي و ارائه طرح هاي ايراني براي حمايت از كارخانجات نساجي و توليدات ملي اقدام خواهد نمود.
ماده ۹ - كليه دستگاههاي دولتي مكلفند جهت تشويق تقاضاي پارچه و لباس منطبق با الگوهاي ايراني - اسلامي، تسهيلات خريد پارچه و لباس هاي مذكور را در اختيار كاركنان خود قرار دهند.
ماده ۱۰- دولت مكلف است اعتبارات مالي لازم براي اين ماده را در بودجه سنواتي از رديف هاي خدماتي - رفاهي دستگاهها منظور نمايد.
ماده ۱۱- نيروي انتظامي جمهوري اسلامي ايران و وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشكي مكلفند از فروش لباس  هاي خارجي دست دوم كه به صورت قاچاق وارد كشور مي شود ممانعت به عمل آورند.
ماده ۱۲- آيين نامه اجرايي اين قانون توسط وزارتخانه  هاي فرهنگ و ارشاد اسلامي و بازرگاني تهيه و به تصويب هيأت وزيران خواهد رسيد.

اجتماعي
ادبيات
اقتصاد
انديشه
سياست
فرهنگ
ورزش
|  ادبيات  |  اقتصاد  |   اجتماعي  |  انديشه  |  سياست  |  فرهنگ   |  ورزش  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |