شنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۳۹۸۹ - May 20, 2006
حضرت رسول اكرم صلي الله عليه و آله و سلم:
خداوند هرگز كسي را با كارهاي جاهلانه عزيز نكرده و كسي را تاكنون به واسطه حلم و بردباري خوار ننموده است.
اصول كافي، ج ،۲ ص ۱۱۱
امروز با حافظ
آتشي بود در اين خانه كه كاشانه بسوخت
سينه از آتش دل در غم جانانه بسوخت
جانم از آتش مهر رخ جانانه بسوخت
تنم از واسطه دوري دلبر بگداخت
در خانه هنرمندان و دفتر شعر جوان برگزار شد
بزرگداشت دو شخصيت برجسته ادبي
003798.jpg
گروه ادب و هنر: روز پنجشنبه، دو برنامه در بزرگداشت و نكوداشت دو تن از بزرگان ادب اين كشور برگزار شد؛ نكوداشت نويسنده و پژوهشگر برجسته ادبي، رضا سيدحسيني و بزرگداشت شاعر فرزانه زنده ياد سيدحسن حسيني.
در مراسم نكوداشت رضا سيدحسيني كه در خانه هنرمندان و توسط علي دهباشي برگزار شد، علاوه بر وي، بهاءالدين خرمشاهي، احمد سميعي، ناهيد توسلي، هوشيار انصاري فر و مهشيد نونهالي سخنراني كردند. دهباشي اولين سخنران اين مراسم بود كه ضمن اشاره به ويژگي ادبيات سيدحسيني گفت: با وجود تفاوت ها و تلقي هاي گوناگوني كه در عرصه ادبيات وجود دارد، همگي در يك مطلب همسخنيم و آن اين كه نسل ما با مطالب و كتاب هاي سيدحسيني بود كه با ادبيات آشنا شد و علاقه مندي هايش را رشد داد.
بهاءالدين خرمشاهي گفت: كاميابي بزرگ سيدحسيني در اين است كه در زمان حياتش، رستگاري و جاودانگي را به چشم مي بيند.
همچنين بزرگداشت مرحوم سيدحسن حسيني، شاعر و منتقد ادبي، همراه با شعرخواني شاعراني چون قيصر امين پور، مشفق كاشاني، محمود شاهرخي و فاطمه راكعي نيز عصر پنج شنبه ۲۸ ارديبهشت ماه در خانه شاعران برگزار شد.
در اين مراسم كه با حضور مشفق كاشاني، قيصر امين پور، احمد مسجدجامعي، سيداحمد نادمي، محمود شاهرخي، بيوك ملكي، سيدعباس سجادي، سيدمحمد علي ابطحي، مصطفي رحماندوست، فاطعه راكعي، حسين يوسف زماني و... برگزار شده بود، مشفق كاشاني با بيان ويژگي هاي شخصيتي حسيني گفت: شخصيت حسيني چه در زمينه شعر و چه در زمينه نقد مستثنا بود. سروده هاي او همگان را به تحسين برمي انگيخت و از نظر اخلاقي نيز شأن ويژه اي داشت. او دورويي و نفاق برحذر بود و آنچه در دل و خميره اش بود آشكارا بيان مي كرد و هراسي به خود راه نمي داد.
پيشنهادي تازه
احمد مسجدجامعي، وزير سابق فرهنگ و ارشاد اسلامي ديگر سخنران اين مراسم بود. وي با بيان اين كه چه خوب مي شود جايزه اي به نام سيدحسن حسيني برگزار شود ، اظهار اميدواري كرد كه مراسم بزرگداشت سيدحسن حسيني هرساله برپا شود. پس از سخنراني مسجدجامعي، فاطمه راكعي و محمود شاهرخي به شعرخواني پرداختند و سپس حسين يوسف زماني چند قطعه موسيقي ازجمله موسيقي «مرغ سحر» را اجرا كرد.
شاعري نكته دان
در ادامه قيصر امين پور، يار ديرين مرحوم سيد حسن حسيني، با قرائت شعر بلندي در رثاي حسيني اظهار داشت: درست است كه آثار بر صاحب آثار دلالت مي كنند، اما بسياري از ويژگي هاي حسيني در آثار مكتوب او ديده نمي شود. وي افزود: چگونه مي شود نكته داني، سرعت انتقال و سخن گفتن به اقتضاي حال، مقام و مقال را در آثار او ديد؟ اين ويژگي ها فقط در محضر او درك مي شد.
سيد مهديار حسيني فرزند مرحوم حسيني نيز در پايان اين مراسم گفت: بعد از مرگ پدرم با يك حجم عظيمي از آثار چاپ نشده مواجه شديم. قطعاً آماده كردن اين كارها براي چاپ بسيار دشوار مي نمود. كه اگر ياري دوستان نبود اكنون شاهد چاپ اثري با نام «در ملكوت سكوت» نبوديم.
پخش فيلم مستندي درباره مرحوم حسيني به مدت ۱۵ دقيقه پايان بخش اين مراسم بود. شايان ذكر است كه قرار بود پيام سيدمحمد خاتمي، رئيس جمهور سابق به مناسبت بزرگداشت سيدحسن حسيني قرائت شود كه اين پيام به مراسم نرسيد.

برگزيدگان جشنواره فيلم خاص معرفي شدند
نمايي از فيلم بودن يا نبودن
003795.jpg
ايسنا : نخستين جشنواره فيلم بيمارهاي خاص با دبيري پوران درخشنده و داوري فيلمسازاني چون مجيد مجيدي و رضاميركريمي، كه از  ۲۵ ارديبهشت ماه در فرهنگسراي خانواده واقع در ميدان هلال احمرآغاز شده بود، عصر ديروز با برگزاري مراسم اختتاميه به كار خود پايان داد.
در اين جشنواره كه براي نخستين بار برگزار مي شود، جايزه بهترين فيلم مستند كوتاه به «بخش ۳» ساخته بهرام توكلي و بهترين داستاني كوتاه «شكلات» ساخته بهمن گودرزي رسيد.
عنوان بهترين فيلم جشنواره در بخش كوتاه به «پيوند» از جمشيد مجددي و ديپلم افتخار براي بهترين پرداخت موضوع بيماريهاي خاص به «همنفس» از حميد طالقاني اهدا شد.
ديپلم افتخار براي بهترين كارگرداني «چه زود دير مي شود» ساخته سعيد خسروي، در بخش ويژه نيز جايزه بهترين فيلم سينمايي به «بودن يا نبودن» از كيانوش عياري تقديم شد.
ديپلم افتخار براي بهترين پرداخت به موضوع بيماريهاي خاص به فيلم «جاي او ديگر خالي نيست» از مهرداد خوشبخت اهدا گرديد. همچنين ديپلم افتخار براي بهترين كارگرداني به «داستان پاييزي» اسماعيل فلاح پور داده شد.
هيأت داوران در بخش فيلم هاي خارجي هيچ فيلمي را شايسته دريافت جايزه ندانست.

راديويي ها به حفظ زبان فارسي توصيه شدند
ايسنا: عزت الله ضرغامي، مهمترين و اصلي ترين وظيفه راديو را پاسداشت زبان فارسي دانست و گفت: تأثيرگذارترين رسانه در اين زمينه صداست. بنابر اين تقاضا مي كنم نسبت به اين مسأله كه مربوط به هويت ملي ماست، توجه كنيد.
رئيس سازمان صدا و سيما در اختتاميه هفتمين جشنواره بين المللي راديو به نكاتي در حوزه صدا اشاره كرد و گفت: راديو تنها رسانه اي است كه تنها با شنيدن مطلق سر و كار دارد و ويژگي هايي كه به اين امر مختص مي شود در رسانه هاي ديگر ديده نمي شود. در نتيجه، اهميت پاسداشت زبان ملي كه وظيفه صدا و سيماست در راديو بيشتر است.
وي بر تقويت و ذائقه سازي موسيقي ايراني براي مخاطبان راديو تأكيد كرد و گفت: يكي از راه هاي تقويت هويت ملي و بومي  به كارگيري موسيقي صحيح است. به همين دليل، توليد موسيقي ايراني بايد به نحو مطلوب صورت بگيرد.
گفتني است كه در اين مراسم افراد برتر جشنواره هفتم راديو معرفي شدند.

كوتاه از هفت هنر
شعر خبرنگاران: تمامي شاعراني كه يك يا چند مجموعه شعرشان را در سال ۱۳۸۴ منتشر كرده اند مي توانند آثار خود را تا پايان خردادماه ۸۵ براي شركت در «جايزه شعر خبرنگاران» ارسال كنند. آثاري كه در اين جايزه شركت مي كنند بايد به زبان فارسي سروده و در داخل كشور منتشر شده باشند و علاوه بر اين كتاب ها مي بايد چاپ اول بوده و براي نخستين بار به چاپ رسيده باشند. علاقه مندان ۵
نسخه از آثارشان به نشاني صندوق پستي ۱۳۴۴- ۱۴۱۵۵ ارسال كنند.
۲ فيلم ايراني در لوكارنو : فيلم هاي چهارشنبه سوري ساخته اصغر فرهادي و چند كيلو خرما براي مراسم تدفين ساخته سامان سالور در جشنواره لوكارنو به روي پرده مي روند. فيلم چهارشنبه سوري در بخش مسابقه اصلي اين رويداد و فيلم چند كيلو خرما براي مراسم تدفين در بخش رقابتي سينماگران عصر حاضر اين رويداد به نمايش در مي آيد.
آثار فاخر نمايشي: «ليلي و مجنون» به كارگرداني پري صابري، «روزهاي راديو» به كارگرداني محمد رحمانيان و «شغاد» به كارگرداني داريوش ارجمند با هدف حمايت از توليد آثار فاخر نمايشي در تالار وحدت اجرا مي شوند.
پايان شهريار: كمال تبريزي كه در فاصله فيلمبرداري شهريار طي هفته اخير فيلمبرداري ساخت فيلم كوتاهي درباره فرش ايراني را آغاز كرده است، تا چندي ديگر آن را به پايان خواهد رساند.
در همين حال تصويربرداري مجموعه تلويزيوني «شهريار» به كارگرداني كمال تبريزي با آخرين سكانس مربوط به مرگ شهريار صبح ديروز در مقابل بيمارستان مهر به پايان رسيد.
003792.jpg
3 فيلم ايراني در كن: در سومين روز از برگزاري جشنواره بين المللي فيلم كن جمعه ۲۹ ارديبهشت ماه سه فيلم ايراني در سينماهاي رسمي بازار كن به روي پرده رفت. فيلم «شب بخير فرمانده» ساخته «انسيه شاه حسيني» ساعت ۱۳ در سالن شماره ۴ سينماگري به نمايش درآمد و سپس فيلم هاي «كافه ستاره» ساخته سامان مقدم در سالن شماره ۲ سينماگري و آتش بس ساخته تهمينه ميلاني در سالن شماره ۴ سينماگري در ساعت ۱۹ به روي پرده رفت.
جشنواره تئاتر دانشجويي: نخستين جشنواره تئاتر دانشجويي منطقه غرب كشور در كرمانشاه آغاز شد. از ۶۰ اثر ارسالي به دبيرخانه جشنواره از دانشگاههاي دولتي و آزاد استانهاي كردستان، همدان، كرمانشاه، لرستان، ايلام، و خوزستان ۱۲ اثر انتخاب و بصورت خياباني و صحنه اي به نمايش گذاشته مي شود.
كانديداي منچوري: فيلم سينمايي «كانديداي منچوري» امروز شنبه در فرهنگسراي نياوران به روي پرده مي رود. اين فيلم ساخته «جان فرانكن هايمر» است كه براساس رماني از «ريچارد كاندن» و توسط «جورج اكسلراد» به فيلمنامه تبديل شده است. در فيلم كانديداي منچوري «فرانك سيناترا» ، «لارنس هاروي»، «جنت لي» و «آنجلا لنزبري» به ايفاي نقش مي پردازند.
روز جهاني تئاتر در كرمان: همايش روز جهاني تئاتر با حضور مسئولان فرهنگي و شماري از هنرمندان استان در كرمان برگزار شد. در اين مراسم از «علي كهن» بازيگر باسابقه تئاتر كرمان تقدير شد. اجراي نمايش توسط گروه «مهدي ارمز» و اجراي نمايش نمادين «معركه» به كارگرداني رضا درويش از ديگر بخش هاي اين مراسم بود.
انتخابات ناشران: نهمين دوره انتخابات اتحاديه ناشران و كتابفروشان تهران، دوشنبه اول خرداد در محل اين اتحاديه برگزار مي شود. در اين انتخابات ۱۱ تن از ناشران براي تصاحب ۵ كرسي هيات مديره به رقابت برمي خيزند. اتحاديه ناشران و كتابفروشان تهران ۹۰۰ عضو دارد.
شعر مقاومت: به مناسبت سوم خردادماه، روز ملي مقاومت، ايثار و پيروزي شب شعر و خاطره مقاومت و پيروزي در شهرستانهاي استان خراسان جنوبي برگزار مي شود. اين شب شعر با هدف بزرگداشت ياد و خاطره، دلاور مردي ها و رشادت هاي جوانان غيور ايران در فتح خرمشهر و همچنين آشنايي نسل جديد انقلاب با اين ايام پيروزي برگزار مي شود.
زندگي سعدي : با هدف پرداختن به ابعاد گوناگون زندگي، آثار و احوال سعدي شيرازي، برنامه اي تلويزيوني آماده پخش شد. «سعدي نامه» عنوان مجموعه اي ۱۰ قسمتي است كه در گروه ادب و هنر شبكه چهار سيما، تهيه شده است.
شهر عشق: برنامه «هفت شهر عشق» براي پخش از سيماي آذري شبكه جهاني سحر ساخته مي شود. در اين برنامه به هفت شاعر فارسي زبان بزرگ ايران از جمله حافظ شيرازي، عطار نيشابوري، نظامي گنجوي، مولوي و ناصرخسرو پرداخته مي شود.

برگي از تاريخ
تاسيس دانشگاه آزاد اسلامي
ايده تأسيس دانشگاه آزاد اسلامي ابتدا در جامعه اسلامي دانشگاهيان مطرح شد و به دنبال طرح آن توسط حجت الاسلام و المسلمين هاشمي رفسنجاني در شوراي اقتصاد، نظر مساعد شورا به دست آمد. مساله تاسيس دانشگاه با حضرت امام خميني (ره) نيز مطرح شد و معظم له، ضمن استقبال از آن، مبلغي را به عنوان اولين كمك به اين دانشگاه اهدا كردند. سرانجام پس از تدوين اساسنامه مقدماتي، آقاي هاشمي رفسنجاني در آخرين نماز جمعه ارديبهشت سال ۱۳۶۱ شمسي ضمن برشمردن مشكلات آموزشي، لزوم تاسيس دانشگاهي كه بار مالي براي دولت نداشته باشد و بتواند بسياري از مشكلات را حل نمايد و همچنين راه را براي دستيابي به اهداف انقلاب فرهنگي هموارتر كند، موجوديت دانشگاه آزاد اسلامي را اعلام كرد. اين، در واقع اولين گام اساسي در جهت تاسيس دانشگاه آزاد اسلامي سرانجام در ۲۷ خرداد سال ۱۳۶۱ به طور رسمي اعلام موجوديت كرد و پس از برگزاري اولين آزمون ورود به دانشگاه در اسفندماه همان سال، سه هزار نفر انتخاب و مشغول و تحصيل شدند.
تأسيس حزب زحمتكشان
پس از تشكيل دولت دكتر مصدق، حضور برخي چهره هاي بدنام گذشته در تركيب هيأت دولت، باعث اختلاف در صفوف جبهه ملي گرديد و باعث شد بعضي از اعضاي مهم آن از قبيل آيت الله كاشاني و دكتر مظفر بقايي از جبهه ملي كناره گيري كنند. در اين ميان، دكتر مظفر بقايي، پس از كناره گيري از جبهه ملي، حزب زحمتكشان را تشكيل داد و بسياري را به دور خود جمع كرد. اين حزب، معجوني از گروه هاي چماقدار و برخي روشنفكران بود كه با تشويق جدي دولت ايالات متحده آمريكا اعلام موجوديت كرد. مقابله و رويارويي با حزب توده و نفوذ كمونيسم در ايران، هدف مهم تاسيس اين حزب و دليل اصلي پشتيباني آمريكا از آن بود. در ادامه، حزب زحمتكشان، شعب خود را در ساير نقاط كشور نيز داير كرد و در آستانه كودتاي آمريكايي ۲۸ مرداد ،۱۳۳۲ در راستاي تحقق سياست هاي مداخله جويانه و استيلا طلبانه آمريكا، جهت سرنگوني دولت دكتر مصدق، به كار گرفته شد. لازم به ذكر است كه آيت الله كاشاني هر چند از نظر عقيدتي و مذهبي با جبهه ملي و دكتر بقايي سنخيت كمي داشت ولي به دليل مصالح بالاتر مردم و كشور، حاضر شده بود تا با ديگر افراد ملي  گرا، جبهه ملي را تاسيس كرده و از آن حمايت كند. از اين رو، همراهي آيت الله كاشاني با اين جبهه ، به معني تاييد عملكرد آنان نبود و مصالح والاي ملت مسلمان، مدنظر آن عالم مجاهد قرار داشت.

بهارستان
خواهنده و خواسته
بوهريره گفت: روزي رسول خدا (ص) نماز بامداد كرد و گفت هم اكنون مردي از در مسجد در آيد كه منظور حق است، نظر مهر ربوبيت در دل او پيوسته بر دوام است.
بوهريره برخاست، بدر شد و باز آمد. سيد گفت: يا باهريره، زحمت مكن، آن نه تويي، تو خود مي آيي و او را مي آرند. تو خود مي خواهي و او را مي خواهند.
خواهنده هرگز چون خواسته نبود، رونده هرگز چون ربوده نبود، رونده مزدور است و ربوده مهمان، مزد مزدور در خور مزدور، و منزل مهمان در خور ميزبان.
كشف الاسرار ميبدي/ تصحيح علي اصغر حكمت

شناسنامه
روزنامه صبح ايران: اجتماعي ـ فرهنگي ـ اقتصادي
صاحب امتياز: شهرداري تهران

چاپخانه هاي: افست و ايرانچاپ
نشاني و تلفن هاي همشهري
دفتر مركزي: تهران ـ خيابان آفريقا ـ كوچه تنديس ـ شماره ۱۰
كد پستي: ۱۹۱۵۶۵۶۳۵۳ ـ صندوق پستي: ۵۴۴۶/۱۹۳۹۵

نشاني اينترنت: http://www.Hamshahri.org
نشاني پست الكترونيكي: Editorial@Hamshahri.org


سازمان آگهي ها: خيابان مطهري ـ چهارراه سهروردي ـ شماره ۹۱
تلفن: ۸۸۶۰۶۶۰۴ ـ ۸۸۶۰۶۶۲۲ ـ ۸۸۶۰۶۵۹۸ ـ ۸۸۶۰۶۵۹۱ ـ ۸۸۴۲۳۳۶۲ ـ ۸۸۶۰۶۶۰۴
نمابر: ۸۸۶۰۶۶۵۴ ـ ۸۸۴۰۸۳۱۶ ـ ۸۸۴۰۶۱۳۲


دفتر مركزي راهنماي همشهري (نيازمنديهاي صبح تهران):
خيابان كريمخان زند ـ خيابان حافظ ـ كوچه امير رضايي ـ شماره ۲۱۴
تلفن: ۶۶۴۹۸۳۸۱


داستانك
بيابان
در بياباني كه اول و آخرش معلوم نبود، گم شده بود. همه جا تاريك بود. تاريكي مطلق و سياهي محض، از چند ساعت پيش كه خورشيد غروب كرد، شروع شده بود. نه راه پيش داشت، نه راه پس. قدم از قدم نمي توانست بردارد و تاريكي مطلق اجازه نمي داد جايي را ببيند.
نمي دانست از چه كسي و چگونه كمك بگيرد. يك آن دلش لرزيد و غمي تمام وجودش را فراگرفت و بلافاصله نور رعد و برقي كه چند لحظه پيش زده شده بود، همه جا را روشن كرد.
با روشن شدن بيابان، توانسته بود تا دوردست ها را ببيند؛ ازاين رو با سرعتي سرسام آور مي دويد و آن غم و لرزشي كه دلش را گرفته بود، از يادش رفته بود.
چند ده گامي بيش تر جلو نرفته بود كه بار ديگر نور رعد و برق، بيابان را روشن كرد. ولي اين بار فرصت نيافت جايي را ببيند؛ برق او را سر جايش خشك كرده بود. ديگر نه دلش مي لرزيد، نه جايي را مي ديد.
مرتضي مجدفر

گشتي در دنياي خبرها
پيانو در قله كوه
لندن: در جريان عمليات پاكسازي كوهستان در يكي از مرتفع ترين رشته كوههاي كشور انگليس يك دستگاه پيانو كشف شد. اما جالب اينكه پيانو در نزديكي قله كوه زير خاك مدفون شده بود. احتمالا يك گروه از كوهنوردان براي جمع آوري پول براي موسسات خيريه اقدام به حمل پيانو تا بالاي كوه كرده بودند كه پس از به پايان رسيدن عمليات آن را زير خاك مدفون كردند. اين پيانو حداقل ۲۰ سال زير خاك بوده است.
دندان در بادام زميني
كنتاكي: يك شهروند در كنتاكي با شكايت از بزرگترين فروشگاه زنجيره اي منطقه خواهان ۵۵ هزار دلار غرامت شده است. اين شهروند مدعي است در بسته بادام زميني خريداري شده از اين فروشگاه دندان يك جونده را پيدا كرده است. او اين دندان را به دادگاه تحويل داده است.
نجات بازمانده كاترينا
كلرادو: يك پسر بچه ۹ ساله در آمريكا كه از توفان كاترينا جان سالم بدر برده بود تا آستانه غرق شدن در آبهاي خروشان رودخانه اي در كلرادو پيش رفت. اين پسر بچه كه بر اثر توفان كاترينا بي خانمان شده بود به همراه خانواده اش به كلرادو نقل مكان كردند كه دو روز قبل وي داخل يك رودخانه افتاد اما در آخرين لحظات پيش از غرق شدن توسط يك سگ دو ساله نجات يافت. اين سگ به محض اينكه پسر بچه را در حال غرق شدن ديد به داخل آب شيرجه زد و او را نجات داد.
پيرترين فاتح اورست
كاتماندو: يك مرد ۷۰ ساله با صعود به قله اورست عنوان پيرترين فاتح اين قله را به خود اختصاص داد. وي به همراه يك گروه ۵ نفره به اين قله صعود كرد و به دليل اينكه تنها سه روز از ركورد شكن قبلي پيرتر بود كه اين عنوان را به خود اختصاص داد.
سقوط آزاد از ايفل
پاريس: يك چترباز ۳۴ ساله بلژيكي اقدام به سقوط آزاد از فراز برج ايفل كرد كه بلافاصله پس از فرود آمدن روي زمين با خودروي دوستانش متواري شد تا دستگير نشود. ظاهراً يك گروه تلويزيوني قصد داشتند از تصاوير اين سقوط در يك برنامه تلويزيوني استفاده كنند. به همين دليل در جريان اين اقدام غير قانوني گروه فيلمبرداري از وي تصوير برداري كردند. سال گذشته يك مرد در حين سقوط آزاد از برج ايفل به پايه برج برخورد كرد و جان باخت.
حركت برعكس در بزرگراه
برلين: پليس آلمان يك راننده زن را كه در جهت عكس خودروها در بزرگراه حركت مي كرد دستگير كرد. پليس در حين گشت زني در بزرگراه متوجه شد كه يك خودرو با سرعت زياد در جهت عكس خودروهاي ديگر در حال حركت است؛ به هيمن دليل اين راننده را متوقف كرد. البته پس از مدت كوتاهي مشخص شد كه الكل موجود در خون وي ۵ برابر حد مجاز است و در واقع وي بدون گواهينامه رانندگي با اين خودروي سرقتي رانندگي مي كرد.

گل و گياه
كالاديوم (فيل گوش)
003789.jpg
نام علمي: Caladium bicolor
خانواده: ARACEAE
نيازها: در محيط سايه، گرم و مرطوب بهتر رشد مي كند. مخلوط خاك معمولي گلدان براي آن مناسب است. آبياري در فصل بهار و تابستان يك روز در ميان و تا پاييز به تدريج كاهش داده مي شود. تغيير دادن محل گلدان  حاوي گياه موجب خشك شدن آن مي گردد.
ازدياد: از طريق تقسيم ريشه هاي غده اي آن در بهار، اواخر شهريور ماه آبياري را كاهش مي دهند تا زماني كه تمام برگ ها پژمرده و خشك شوند، سپس برگ ها را جدا مي كنند. غده را مي توان درون گلدان باقي گذاشت و يا آن را درآورده در دماي ۱۰ الي ۱۶ درجه سانتي گراد نگهداشته و در اسفند ماه مجددا كاشت.
سازمان پارك ها و فضاي سبز شهر تهران
www.tehranparks.org
tehranparks@tehranparks.org

صفحه آخر
اجتماعي
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
خارجي
سخنگاه
سياسي
شهري
راهنما
ورزش
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
شناسنامه
داستانك
دنياي خبرها
گل و گياه
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   خارجي   |   سخنگاه   |  
|  سياسي   |   شهري   |   راهنما   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |