شنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۳۹۸۹ - May 20, 2006
همراه با پنجاه و نهمين دوره جشنواره كن
فرش قرمز، جلسات مطبوعاتي و صحبت هاي صادقانه
003678.jpg
003684.jpg
گروه ادب و هنر- كيكاووس زياري: جشنواره بين المللي فيلم كن بعد از جشن افتتاحيه باشكوه و پرزرق و برق خود، از ديروز رسماً كار خود را با نمايش فيلم هاي بخش مسابقه و جنبي شروع كرد.
به نوشته سايت رسمي جشنواره، ۲ فيلم در روز اول جشنواره از مجموعه فيلم هاي بخش مسابقه به نمايش درآمد. نكته جالب اين است كه يكي از اين دو فيلم تازه ترين ساخته سينمايي كن لوچ فيلم ساز كهنه كار سينماي انگليس است كه پيش بيني مي شد در نيمه دوم جشنواره به نمايش درآيد. فيلم «باد در مزرعه جو» ۴ نمايش در سينماهاي مختلف داشت. اين در حالي است كه دومين فيلم بخش مسابقه به نام «مكان تابستاني» (ساخته لويه فيلم ساز چيني) فقط دو نمايش داشت.
جشنواره هم چنين در اولين روز برپايي خود فيلم «عشق من پاريس» را نيز به نمايش گذاشت. اين فيلم توسط ۲۲ فيلم ساز سرشناس بين المللي (و از جمله گاس ون سنت، اتان كوئن، والتر سالس، آلفونسو كارون، وينچنزو برونو و گوريندر چادها)  كارگرداني شده و قصه اش درباره شهر پاريس و زيبايي هاي آن است. منتقدين و دوستداران جدي سينما از مدتها قبل در انتظار نمايش عمومي اين فيلم بودند.
ران  هاوارد كارگردان «رمز داوينچي» گويا از برخورد سرد منتقدين سينمايي با فيلمش گله مند شده است. او كه در كن سعي مي كرد خود را خونسرد نشان دهد،  در ارتباط با اين موضوع گفت: «من مدتهاست كه ديگر به حرف هاي منتقدين سينمايي گوش نمي كنم و اهميتي به نظرياتشان نمي دهم. كار من فيلم سازي است و تلاش مي كنم كه اين كار را درست انجام بدهم. اين روزها انتقادات زيادي به «رمز داوينچي »مي شود و برخي خواستار توقيف آن هستند. خب، اگر كسي نمي خواهد اين فيلم را تماشا كند و احساس مي كند كه ديدن آن باعث ناراحتي اش مي شود، مي تواند به تماشاي آن نرود!»
مراسم افتتاحيه جشنواره در تئاتر گراند لومي ير برپا شد كه يكي از بزرگترين مكان هاي هنري بين المللي است. وين سنت كسل بازيگر فرانسوي _ كه همسرش مونيكا بلوچي عضو هيأت داوران است _ مجري مراسم بود. وي به شوخي به حضار گفت: «ستاره اين مراسم من هستم!» صحبت هاي مجري و مهمانان به زبانهاي انگليسي، فرانسه، چيني و آفريقايي براي مهمانان ترجمه مي شد. كسل از جشنواره كن به عنوان يك رويداد چندفرهنگي ياد كرد كه سمبل زندگي و ادامه حيات است. او با معرفي اعضاي هيأت داوران آنها را به روي صحنه دعوت كرد. وونگ كارواي چيني كه رئيس هيأت داوران امسال جشنواره است، اعتراف كرد كه از اين انتخاب شوكه شده و گفت: «من نه فقط نماينده خودم در كن، بلكه نماينده فيلم سازان چين و آسيا هم هستم.»
در اين مراسم هم چنين از سيدني پواتيه بازيگر كلاسيك و سياهپوست سينماي آمريكا- كه مدافع حقوق مدني اقليت هاي قومي و مذهبي در آمريكاست _ تقدير شد. وي كه مهمان جشنواره كن است به روي صحنه رفت.
اولين جلسه مطبوعاتي جشنواره هم اختصاص به «رمز داوينچي» داشت كه خارج از بخش مسابقه به نمايش درآمد. نكته جالب اين جلسه، پرسش خبرنگار فرانسوي از آدري توتو بازيگر مشهور فرانسوي در مورد همكاري بازيگران كشورش با پروژه هاي آمريكايي بود.
وي با اشاره به نوع فيلم سازي در فرانسه گفت: «ساعات كار در« رمز داوينچي » خيلي بيشتر از ساعات كار معمول ما در يك فيلم فرانسوي است.» ژان رنو ديگر بازيگر فرانسوي اين فيلم هم به اين پرسش پاسخ داد. وي در اين رابطه به ارتباط بسيار خوب بازيگران مليت هاي مختلف فيلم اشاره كرد.
اعضاي هيأت داوران دومين جلسه مطبوعاتي جشنواره را همراهي كردند. در اين جلسه سؤالات بيشتر پيرامون آشنايي اعضاي هيأت داوران از كار يكديگر و چگونگي قضاوت فيلم هاي بخش مسابقه بود. هلنا بوهم كارتر بازيگر انگليسي (و همسر تيم برتن فيلم ساز سرشناس)، درباره نوع قضاوت خود گفت: «تيم برتن قبل از اين عضو هيأت داوران كن بوده است. او به من گفت عضو هيأت داوري جشنواره بودن خيلي بامزه است، زيرا در اين حالت شما احساس قدرت مي كنيد. در كل،  نگاه خيلي خوبي نسبت به فيلم ها ندارم، اما تلاش مي كنم كه قضاوت درستي داشته باشم. وقتي بحث قضاوت مطرح مي شود، سعي مي كنم به غريزه ام اعتماد كنم.» مونيكا بلوچي بازيگر ايتاليايي هم از صداقت صحبت كرد و گفت: «از آنجا كه اين اولين بار است كه در تركيب هيأت داوران يك جشنواره بين المللي حضور دارم، بسيار هيجان زده ام.»
پنجاه و نهمين دوره جشنواره كن تقدير ويژه اي از آنوك امه بازيگر كلاسيك سينما مي كند. مراسم ويژه تقدير از اين بازيگر قديمي روز ۲۷ ماه مه، - يك روز قبل از پايان كار جشنواره- برپا مي شود. ژيل ژاكوب مدير جشنواره از امه به عنوان يكي از خوش سيماترين بازيگران تاريخ سينما ياد كرد. امه كار بازيگري را از سن شانزده سالگي شروع كرد و در كارنامه اش فيلم هاي معتبري مثل «۵/۸» ، «زندگي شيرين» (هر دو از فدريكو فليني) و «لولا» (ژاك دمي) دارد. وي سال ۱۹۶۶ براي «يك زن و يك مرد» كلود للوش نامزد دريافت جايزه اسكار شد. امه كه سال ۱۹۸۰ جايزه بهترين بازيگر جشنواره كن را گرفت، با فيلمسازان معتبر ديگري مثل سيدني لومت، جرج كيوك درابرت آلتمن هم كار كرده است.

گزينه تاريخ بيهقي
003675.jpg
گروه ادب و هنر- الهام اناري: اگر علاقه مند به مطالعه متون كهن تاريخي هستيد، امروز يك كتاب خوب و خواندني را به شما معرفي مي كنيم؛ نگارگر تاريخ (گزينه تاريخ بيهقي) كه به اهتمام عليرضا كمري تهيه شده اين روزها در بازار كتاب است. بنا به گفته گردآورنده اين اثر، نگارگر تاريخ به منظور آشنايي بيشتر جوانان با يكي از آثار ارزشمند ادبي و تاريخي زبان فارسي فراهم آمده است.
نگارگر تاريخ، دربردارنده سرآغاز و گزيده هاي متن تاريخ بيهقي است.
در سرآغاز اين كتاب، خواننده با نام و جغرافياي بيهق، زمانه و زندگي ابوالفضل بيهقي و ويژگي هاي تاريخي و اهميت ادبي تاريخ بيهقي آشنا مي شود.
اين كتاب داراي گزيده متني شامل اشاره (اطلاعات مقدماتي و تاريخي مربوط به قطعه انتخاب شده)، اصل قطعه منتخب از تاريخ بيهقي و معاني واژه ها، اصطلاحات، جملات دشوار و توضيح برخي نكات ضروري است.
گردآورنده در اين بخش از كتاب تاريخ بيهقي، از تصحيح مرحوم دكتر فياض بهره برده و در ارجاعات و اشارات نيز به همين نسخه توجه داشته است.
عليرضا كمري در انتخاب و چينش قطعات اين گزيده، روال تاريخي حوادث، گيرايي و زيبايي متن و ترتيب پند آموز بودن حكايت ها را نيز منظور كرده است.
ناشر كتاب نگارگر تاريخ (گزينه تاريخ بيهقي) كانون پرورش فكري كودكان و نوجوانان است. اين كتاب در چاپ اول سال ۱۳۸۴ با ۲۱۵صفحه، در شمارگان ۵۰۰۰ نسخه و با قيمت ۱۲۰۰ تومان روانه بازار كتاب شده است. مطالعه اين كتاب به همه گروه هاي سني مخصوصاً دانشجويان و جوانان توصيه مي شود.
اما در كنار كتابي از تاريخ كهن، معرفي يك كتاب از خاطرات سالهاي جنگ، خالي از لطف نيست.«بچه تهرون» عنوان كتابي از عليرضا اشتري است. اشتري خاطرات كامران فهيم از دوران هشت ساله دفاع مقدس را در ۷۲ صفحه گردآوري كرده است، اما نگارنده در صفحات ابتدايي اين كتاب آورده كه هدف از اين خاطره نگاري، آشنا كردن بچه هاي نسل بعد از جنگ با آن سالهاست. اينكه بچه ها بدانند پدرانشان در آن سالها چه كردند، چطور جنگيدند، چه رفقايي داشتند و....
در يك جمله اينكه بچه ها بدانند خيلي از باباهاي نسل جنگ، بهترين سال هاي عمرشان را كجا بوده اند و چه كرده اند؟
«بچه تهرون» شامل ۱۶خاطره چند صفحه اي از دوران جنگ است؛ خاطراتي از يك رزمنده.اين كتاب به همت مؤسسه فرهنگي - هنري شهيد آويني با شمارگان ۵۰۰۰ نسخه و با قيمت ۶۰۰ تومان به چاپ رسيده است.

بازي
Tenchu: FatalShadows
سيستم :PS2
سبك : اكشن سوم شخص
003738.jpg
نسخه اي از سري معروف Tenchu به بازار عرضه شد كه اصلاً ربطي به داستان اصلي نداشت. ماجرا در خصوص دو دختر نينجا است كه به صورت موازي داستان را به پيش مي برند.
گرافيك بازي نسبت به آخرين تنچو يعني Wrath of Heaven پيشرفت هاي خوبي داشته و جلوه هاي بصري بازي به زيبايي هر چه تمامتر كار شده اند.
مناظر طبيعي بزرگترين نقطه قوت گرافيك Fatal Shadows به شمار مي آيند. پس از اتمام مرحله با هر يك از دو نفر مي توانيد با نفر ديگر هم مرحله را به انجام برسانيد.
ليست فنون غافلگير كردن دشمن افزايش يافته و فنون بيشتري در مبارزات در اختيار شما قرار دارد.حتي نحوه طراحي شخصيت ها هم نسبت به نسخه هاي قبلي بهتر شده است.
اما هنوز در ميان مراحل نمي توان بازي را ذخيره كرد ضمن اينكه هوش مصنوعي دشمنان هم همچنان در حد بسيار ضعيفي قرار دارد.
The Getaway:Black Monday
سيستم :PS2
سبك : رانندگي- اكشن
003741.jpg
قسمت اول اين بازي (The Getaway) يكي از برجسته ترين عنوان هاي سبك رانندگي اكشن در ميان بازي هايPS2 بود. اين بازي با داستاني فوق العاده و گرافيكي زيبا به راحتي از بازي GTA پيشي گرفته بود.
Black Monday ادامه بازي محسوب مي شود اما اين بازي نه تنها گرافيك ضعيف تري نسبت به بازي قبلي داشته بلكه بازي هم چندان چنگي به دل نمي زد و داستان هم ديگر استخوانبندي سابق را نداشت.
در اين بازي شما در نقش يك مأمور ضدشورش ظاهر مي شويد. مراحل پياده باز هم در كنار مأموريت هاي ماشين سواري گنجانده شده اند و كمي تا قسمتي به بهبود بازي كمك كرده اند.
اما در كل اين بازي ابداً نتوانست ادامه خوبي براي عنوان زيباي The Getaway باشد.
003744.jpg
راهنماي درجه بندي سني
* براي نوجوانان ۱۱ سال به بالا مناسب است. بازي هاي اين گروه داراي خشونت در حد متوسط و هيجان معقولي است.
* بازي هاي اين رده براي نوجوانان ۱۵ سال به بالا مناسب است. بازي هاي اين گروه نسبتاً مشكل است و غالباً نياز به زبان انگليسي در حد دبيرستان دارد. اين بازي ها داراي خشونت و هيجان بالاتري نسبت به گروه قبل است.

دكه
فروش ويژه كتابهاي خارجي ادامه دارد
گروه ادب و هنر: آن دسته از علاقه مندان به تهيه  كتاب هاي خارجي كه در زمان برگزاري نمايشگاه بين المللي كتاب فرصت خريد پيدا نكردند مي توانند تا ۱۳ خرداد به ساختمان مركزي شهر كتاب مراجعه كنند چون فروش ويژه كتاب هاي خارجي در ساختمان  مركزي شهر كتاب تا نيمه خردادماه ادامه دارد.
علاقه مندان مي توانند در صورت نياز با مراجعه به فروشگاه  آبان از اين مجموعه بازديد كنند.
اما آن دسته از علاقه مندان كه به اينترنت دسترسي دارند مي توانند جهت اطلاعات كتاب ها به سايت WWW.BookCITYONLINE.com مراجعه كنند و كتب مورد نياز خود را از طريق سايت سفارش دهند.

عكاسخانه
نمايشگاه گروهي عكس مقاومت
گروه ادب و هنر: دومين نمايشگاه گروهي عكاسان و هنرمندان شاهد و ايثارگر با عنوان «چشم زيباي ايثار و مقاومت» سوم خرداد در آبادان افتتاح مي شود.
به گزارش اداره كل روابط عمومي و بين الملل بنياد شهيد و امور ايثارگران نمايشگاه چشم زيباي ايثار و مقاومت با حضور دكتر حسين دهقان، معاون رئيس جمهور و رئيس بنياد شهيد و امور ايثارگران به عنوان دومين نمايشگاه گروهي عكاسان و هنرمندان شاهد و ايثارگر افتتاح خواهد شد.تصاوير و آثار تجسمي كه قرار است در اين نمايشگاه عرضه شود شامل ۷۰ قطعه عكس و آثاري تجسمي در مورد جنگ، جانباز، گلزار شهدا، تشييع جنازه شهيد، تفحص و تجسس پيكر شهدا و موضوعات مرتبط كه بعد از افتتاح در آبادان و در ساير استان هاي كشور در معرض ديد علاقه مندان قرار مي گيرد.

ادبيات
تجمع منتقدان براي سگ ولگرد
گروه ادب و هنر- سعيده امين: پنج شنبه آخر اين هفته روز جالبي براي دوستداران ادبيات معاصر ايران خواهد بود. قرار است كه كتاب «سگ ولگرد» صادق هدايت توسط منتقدان برجسته ايراني و فرانسوي تحليل و بررسي شود كه در اين مراسم خانواده هدايت نيز حضور خواهند داشت. به تازگي از سوي دفتر هدايت «سگ ولگرد» به چهار زبان فارسي، انگليسي، تركي و فرانسه ترجمه شده است. اين كتاب شامل ۸ داستان كوتاه با عناوين «سگ ولگرد» ، «دون ژوان كرج» ، «بن بست» ، «كاتيا» ، «تخت ابونصر» ، «تجلي» ، «تاريكخانه» و «ميهن پرست» است كه با زبان طنز سياه به انتقادات سياسي و اجتماعي هم عصر خود مي پردازد.داستان كوتاه سگ ولگرد بازتاب چهره كساني است كه بي رحمانه به زندگي چنگ انداخته و شرايط اجتماعي زمانه از آنها گرگ هايي گرسنه ساخته است.علاقه مندان به آثار صادق هدايت مي توانند پنج شنبه چهارم خرداد در كنار خانواده وي از ساعت ۱۷ الي ۲۰ در خانه هنرمندان ايران گردهم آيند.

مربوط به جدول سودوكو
به اطلاع خوانندگان عزيز مي رسانيم جدول سودوكو به علت آگهي، امروز فرصت چاپ نيافت.

راهنما
اجتماعي
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
خارجي
سخنگاه
سياسي
شهري
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   خارجي   |   سخنگاه   |  
|  سياسي   |   شهري   |   راهنما   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |