چهارشنبه ۳ خرداد ۱۳۸۵
در آستانه جام جهاني آلمان
مشكل گلزني فرانسه در جام جهاني
005229.jpg
امير قرباني
تيم ملي فرانسه همواره يكي از تيم هاي برجسته و مطرح در فوتبال جهان و جام جهاني بوده است.
اين تيم در جام جهاني ۲۰۰۶ آلمان در گروه G با سوئيس، توگو و كره جنوبي همگروه است و با توجه به موقعيت اين سه تيم در فوتبال جهان، شانس صعود فرانسه به مرحله بعدي زياد است.
فرانسه ناكام بزرگ جام جهاني ۲۰۰۲ بود، اين تيم بعد از اين كه دو قهرماني پياپي در جام جهاني ۹۸ و ۲۰۰۰ جام ملت هاي اروپا به دست آورد قدم به اين آوردگاه گذاشت، اما با توجه به حضور ستارگاني چون زيدان، هانري، ترزگه، ويه را     و... در همان دور مقدماتي حذف شد.
البته حذف فرانسه در حالي رخ داد كه اين تيم عليرغم برخورداري از تعدادي زيادي بازيكنان زبده بدون اين كه بتواند در جام جهاني ۲۰۰۲ گلي بزند از جام كنار برود.
فرانسه در بازي هاي مقدماتي ۲۰۰۶ نيز در خط حمله با مشكلاتي روبه رو بود . اكنون كه اين تيم قرار است در جام جهاني ۲۰۰۶ حضور يابد بزرگترين دغدغه «دومنش» -مربي فرانسه- تركيب خط حمله اين تيم مي باشد. مهاجمان فرانسه در باشگاه هاي خود مهاجماني طراز اول هستند اما در تيم ملي كارايي لازم را ندارند.
ريموند دومنش با هشدار به بازيكنان خود بيان داشت: «در سال ،۲۰۰۲ بهترين مهاجمان را در ليگ قهرماني انگليس و ايتاليا داشتيم. ولي در جام جهاني يك گل هم نزدند.» مطمئناً نقش مربي در ايجاد حاشيه امنيت براي بازيكنان مؤثر است. اما به لطف تجربه جام جهاني قبل، به آساني مي توان متصور شود كه آبي پوشان (فرانسه) اين درس را به خاطر سپرده و با تواضع و جديت به كار خود خواهند پرداخت. تواضعي كه نبايد ساختگي باشد، زيرا تيم ملي فرانسه در سال ۲۰۰۶ يك گروه از مهاجمان و بازيكنان تهاجمي فوق العاده و هوشيار را در اختيار دارد. مربي تيم اميد فرانسه معتقد است نبايد اين مسأله را كتمان كرد كه در سنين خيلي پايين داراي مهاجماني با استعداد هستيم. اعضاي تشكيل دهنده خط حمله آبي پوشان (فرانسه) با وجود نارسايي هاي قبلي خود به ديگر تيم ها يادآور مي شود كه فرانسه روي اين بازيكنان كه برخي از آنها هم جزء بهترين هاي دنيا هستند، بسيار حساب مي كند. ماه ژانويه براي چهار برگ برنده اصلي نيروي تهاجمي فرانسه (هانري، ترزگه، ويلتورد و زيدان كه مورد توجه باشگاه هاي خود هستند) درخشان نبود و در برخي موارد با مخالفت افكار عمومي نيز مواجه شد.
تأثير مثبت بازيكن بزرگ آبي پوشان (فرانسه) كه روي او به عنوان قسمتي از شانس گذاشتن از مسير سخت جام جهاني آلمان متكي هستند، مخصوصاً براي هانري و ترزگه، بسيار ملموس است: زيرا اگر زيدان به عنوان مسير هدف بزرگ تلقي شود، نخست به دليل كيفيت پاس ها و تأثير مثبت او در بازي است كه مورد قضاوت قرار خواهد گرفت.
اگرچه او مي تواند خود را به عنوان يك گلزن مادرزاد نيز نشان دهد، مسأله اي كه بارها در يك دهه پوشيدن لباس سه رنگ تيم ملي به اثبات رسانده است. همين طور در مورد سيلوين ويلتورد، بازيكني كه به بازي در تيم آبي پوشان (فرانسه) و كنار زيدان عادت كرده است. به همين دليل او كمتر خود را به عنوان يك گلزن معرفي كرده است.
استعدادها و مشكلات
تيري  هانري و ترزگه، به رغم آمارهاي قابل ملاحظه و گذراندن دوران مشترك در باشگاه موناكو براي قرار گرفتن در نوك حمله تيم فرانسه با يكديگر مشكل دارند. اگرچه بازدهي هريك از اين دو به تنهايي باعث نمي شود كه (آنها) مورد توجه قرار گيرند. (هانري با ۷۵ بازي و ترزگه با ۶۰ بازي در مجموع ۳۱ گل براي فرانسه به ثمر رساندند و بعد از ميشل پلاتيني، با ۴۱ گل در رتبه دوم گلزني قرار دارند) و علي رغم ۳۶ بازي كه در كنار هم قرار گرفتند فقط در ۷ مسابقه به دروازه حريفان راه پيدا كردند و اين براي بازيكناني با موقعيت آنها ناچيز است. بدون شك اين مسأله ايست كه ريموند دومنش را وادار مي كند تا از سيستمي با يك بازيكن در خط حمله استفاده كند و اين به خاطر مشكلات دايمي اوست. مسأله اي كه ممكن است باعث شود هزينه تغيير احتمالي در دقيقه آخر را متحمل شويم.
حس انتقام
بعد از ناكامي در سال ۲۰۰۲ فشار وارده بر هانري و ترزگه بسيار زياد بود. دو بازيكني كه بار انتقام بازي هاي بد فرانسه در جام جهاني گذشته به تنهايي بر دوش آنهاست. بدون شك آنها در بازي مقابل سوئيس در چارچوب مسابقات جام جهاني در ۱۳ ژوئن، گل هايي را به هواداران هديه خواهند كرد. در حال حاضر آنها بعد از جراحت هايي كه در اوايل فصل داشتند به تعهدات خود در زمينه باشگاهي و براي نيل به اهداف باشگاه خود عمل مي كنند. ترزگه به تدريج و با پشت سر گذاشتن بزرگان يوونتوس در تاريخ اين باشگاه ماندگار مي شود. با فراموشي ميشل پلاتيني و ۱۰۴ گل او، حالا اين فرانسوي- آرژانتيني جايگاه هشتمين گلزن وييل دم، را به خود اختصاص داده است. در حالي كه دل پيرو كه اغلب به عنوان بازيكن جايگزين به بازي گرفته مي شود با ركورد ۱۸۷ گل و با فاصله بسيار زياد از او قرار دارد. به موازات آن ترزگه به آرامي به دنبال لوكاتوني است كه آقاي گل سري A شد.
وضعيت هانري نيز تقريباً مشابه به وضعيت ترزگه است. از ۱۷ اكتبر گذشته، كاپيتان توپچي هاي لندن، ياد يان رايت معروف را از اذهان عموم پاك كرد. اين مرد با ۱۸۴ گل، توسط هانري بهترين گلزن آرسنال پشت سر گذاشته شد. در ۴ فوريه گذشته در بيرمنگام، او به دويستمين گل باشگاهي خود دست يافت و به سرعت رودون نيستلروي را در جدول گلزنان ليگ برتر پشت سر گذاشت.
جايگاه با ارزش
با اين وجود مربي انتظار ندارد تا كار بزرگ اين بازيكنان با اين سؤال مواجه شود: «چه كسي هانري و ترزگه را در خط حمله همراهي خواهد كرد؟» زيرا به جز مصدوميت و مشكلاتي كه ممكن است در دقيقه آخر رخ دهد، حضور اين دو شكارچي گل در آلمان، ترديدي باقي نمي گذارد. نام نيكلاس آنلكا كه با اصرار به ليست بازگشته است، در اولويت قرار داشت. بازگشت غيرمترقبه او در مقابل كاستاريكا و آلمان يكي از دلايل مهم و اصلي اين تصميم ريموند دومنش است. درهاي تيم ملي به روي هيچكس بسته نيست، به شرطي كه بازيكنان خود را به صورت مداوم براي رقابت فشرده ملزم كنند. اگرچه نيكلاس آنلكا يك دوره بسيار ضعيف را در فنر باغچه مي گذراند و چيز خاصي از خود نشان نمي دهد، با اين حال عجيب به نظر مي رسد كه چه طور مربي توانسته است خود را راضي كند. در ابتدا چون اين پاريسي كهنه كار در بازگشت دوباره خود با زدن يك گل و آزار خط دفاعي حريف نااميد نبود. به سختي مي توان دليل اين را دريافت كه ريموند دومنش از يك چنين بازيكني دعوت به عمل آورده است. بازيكني كه شخصيت پرتوقع و سخت گير او باعث كنار گذاشتنش بوده است. بي گمان او يك بازيكن با استعداد است، يكي از بازيكناني كه هنوز توانايي تأثيرگذاري در يك بازي را داراست، درست مثل ترزگه و هانري. كريستف دام، سرمربي آلماني فنرباغچه با اين نظر هم عقيده است و به او اعتماد كامل دارد. البته  درنهايت، دومنش بعد از بررسي دقيق، آنلكا را از ليست نهايي خود حذف كرد.
جبرئيل سيسه روي خط
براي جبرئيل سيسه قضيه طوري ديگري است. مهاجم ليورپول كه در ناحيه استخوان درشت ني خود دچار مشكل است بهبودي و حضورش در هاله اي از ابهام قرارگرفته است. رافائل بنتيز، سرمربي ليورپول با روي نيمكت قرار دادن سيسه به طور مداوم و نيز ترجيح دادن «كروش» غول پيكر به او، عدم اطمينان خود به اين بازيكن را نشان داده است، در هفته هاي اخير و با ثابت شدن در تركيب اصلي، او متأسفانه نشان داد كه در مقابل دروازه دچار عدم مهارت است، با اين حال دومنش او را تأييد مي كند و براي اين كه سيسه نگراني او را برطرف كند، مي تواند در آلمان حضور يابد. لوئيز ساها، بازيكني ديگري كه مدت هاست چهره شده است. بازيكني كه به نظر مي رسد در آخر به عنوان چتر حمايتي مورد استفاده قرار گيرند. سلامت و شادابي روحي و جسمي او مي تواند دارايي بزرگي در لحظات آخر براي انتخاب بازيكنان باشد، مخصوصاً اگر او به زدن گل هاي تعيين كننده براي شياطين سرخ ادامه دهد، مسأله اي كه به نظر مي رسد به عادتي براي او تبديل شده است.
مشكل گلزني در ليگ فرانسه
با ميانگين ۲۵/۲ گل در هر بازي، ليگ يك فرانسه، با فاصله از ليگ قهرمانان اروپا و پرباري كمتري در ميان ۵ كشور بزرگ فوتبال قرار دارد، دليل آن چيست؟ بعضي ها نبود شجاعت در نزد مربيان را مزيد بر علت مي دانند، زيرا پيش از هر چيزي به پيروزي فكر مي كنند تا نتيجه و اين توضيحي است واقعي ولي ناكافي.
عزيمت بهترين مهاجمان فرانسه به خارج از كشور نيز نقش بسيار زيادي در فقر گلزني ليگ ۱ را داراست. اگرچه بهترين باشگاه هاي فرانسه لياقت خريد نام هاي بزرگ را دارند، اما هميشه امكان مالي براي پرداخت مزد آنها را نخواهند داشت و اين مقررات فرانسه اعم از ماليات بردرآمدهاي زياد نيست كه تغييراتي را در بعضي از مسايل اين كشور موجب مي شود.

سايه روشن ورزش
ليبري شگفتي ساز؟
005232.jpg
در مورد پگوي لونيدولا بايد گفت، او يك فصل موفق را به پايان رساند اما آيا اين براي مربي كافي است؟ فرانك ليبري اميدواربود كه در ليست دومنش حضور داشته باشد كه اين طور هم شد. شروع رعدآساي او در مارسي مي تواند موجب خيال پردازي هايي در مورد اين بازيكن باشد، اما در هفته هاي اخير به نظر مي رسد كه كمي خسته شده است. اما مسأله قطعي اين است كه ريموند دومنش در هنگام انتخاب بازيكنان يك گزينه بزرگ را در اختيار دارد.
رنه ژيرارد تأكيد مي كند: «تلاش مهاجمان فرانسه طي سال هاي گذشته در مقابل دروازه حريفان، اين محصولات را به بار آورده است.» در مورد وضعيت روبرت پيرس و غيبت يك سال و نيمي او مي توان گفت كه عذرخواهي علني اش نمي تواند كافي باشد. زيرا ريموند دومنش هنوز از تصميم خود صرف نظر نكرده و آشكارا بيان مي دارد: «روي بازيكناني مي توان حساب كرد كه در ماه هاي ژوئن و ژوئيه در آمادگي به سر ببرند.» قبل از نتيجه گيري درباره اين اظهار نظر، بايد گفت: «دليل نمي شود كه بازيكنان همان طور كه در طول فصل بازي مي كنند نيز، در ماه ژوئن مؤثر واقع شوند.» اميدواريم كه آينده مخالف او نباشد.
براي صحبت در مورد آبي پوشان (فرانسه) نبايد ساده لوح بود بلكه بايد اهداف را تعيين كرد: علاوه بر زوج مخوف تيم فرانسه، هانري- ترزگه، كشورهاي ديگر جهان در مورد يك زوج استثنايي صحبت مي كنند. مثال برزيلي كه بسيار مورد توجه قرار دارد رونالدو- آدريانوست كه مرتباً توسط سلسائو به كار گرفته شده اند. دو گلزن بي همتا. در انگليس اسون گوران اريكسون، از دو مهاجم بسيار جوان و البته با تجربه صحبت به ميان مي آورد، وين روني- مايكل اوون،در اسپانيا رائول كه تازه از مصدوميت  رها شده و فرناندوتور كه اميد است در جريان مسابقات جام جهاني به عنوان بازيكن وارد ميدان شود. نبايد زوج ايتاليايي لوكاتوني- آلبرتو ژيلاردينو را ناديده گرفت، بازيكناني كه هميشه توانايي برهم زدن خط دفاعي حريفان را دارند و در آخر رودون نيستلروي- آرين روبن از نسل گلزنان بزرگ هلند، خلاق و بسيار مؤثر. همه اين بازيكنان در تيم هاي شان مهارت باورنكردني خود را در مقابل دروازه حريفان در جام جهاني به نمايش خواهند گذاشت.

ورزش
ادبيات
اقتصاد
اجتماعي
انديشه
سياست
فرهنگ
|  ادبيات  |  اقتصاد  |   اجتماعي  |  انديشه  |  سياست  |  فرهنگ   |  ورزش  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |