بسياري از اهالي سينما هنوز فيلمنامه را مهمترين معضل سينماي ايران مي دانند فيلمنامه نويسان اما با رد چنين مسئله اي از مشكلات بسيارشان مي گويند
بنفشه نگارنده
حكم، فيلمي كه در آن نيمي از انرژي كيميايي كارگردان صرف پوشاندن ضعف هاي كيميايي فيلمنامه نويس شده است
چند سالي است كه در سينماي ايران بيشترين انتقادها شامل حال فيلمنامه نويسان مي شود. مدتهاست كه در افتتاحيه جشنواره فيلم فجر و يا جشن خانه سينما بخشي از بيانيه هاي داوران به وضعيت فيلمنامه ها در سينماي ايران اختصاص پيدا مي كند و بسياري ضعف فيلم ها را ناشي از فيلمنامه شان مي دانند.
اين انتقادها درحالي صورت مي گيرد كه فيلمنامه نويسان نظراتي كاملاً متفاوت دارند. فيلمنامه نويسان بيش از آنكه نوشته هاي خود را داراي اشكال بدانند شرايط سينما را براي فعاليت خود نامناسب مي دانند. مشكل عمده فيلمنامه نويسان اين است كه بدون وجود قانوني مدون فعاليت مي كنند و طبعاً امنيت شغلي اين گروه به لحاظ مادي و معنوي همواره در معرض تهديد قرار دارد؛ نكته اي كه اغلب فيلمنامه نويسان سينماي ايران به آن اذعان دارند.
فرهاد توحيدي: تعامل ميان كارگردان و فيلمنامه نويس
فرهاد توحيدي سالهاست كه به صورت حرفه اي مشغول فيلمنامه نويسي است و در حال حاضر به عنوان يكي از فعال ترين فيلمنامه نويسان سينماي ايران است.
توحيدي معتقد است براي توليد فيلمي خوب بايد ميان فيلمنامه نويس و كارگردان تعامل وجود داشته باشد و او اين تعامل را اينچنين تعريف مي كند: سينما يك فعاليت دسته جمعي محسوب مي شود. اين جمع در تلاش هستند تا كاري با كيفيت توليد كنند. در اين ميان وجود تعامل ميان فيلمنامه نويس و كارگردان هم كاملاً ضروري به نظر مي رسد.
البته به اعتقاد توحيدي گاهي اوقات ارتباط كارگردان و فيلمنامه نويس شكل ديگري به خود مي گيرد: اظهارنظر كارگردان در مورد فيلمنامه امري طبيعي است، اما گاهي اوقات تغييراتي كه توسط كارگردان در فيلمنامه ايجاد مي شود، تأثير مثبتي بر فيلمنامه نمي گذارد و تنها اجازه مي دهد نام كارگردان در قالب مشاور و يا بازنويسي فيلمنامه مطرح شود.
او شرايط فيلمنامه نويسي را در ايران چندان داراي امنيت نمي داند. او در اين زمينه مي گويد: معمولاً حوزه فيلمنامه براي بسياري از عوامل گروه توليد از جمله كارگردان و بازيگر جذابيت دارد. در اين شرايط فيلمنامه نويس حريمي امن ندارد تا با اطمينان به فعاليت خود ادامه دهد. توحيدي با اشاره به اينكه فيلمنامه نويسي كاري تخصصي است، مي گويد: اغلب افراد نمي توانند اين مسئله را قبول كنند كه نگارش فيلمنامه نيازمند تخصص است، اما واقعيت اين است كه نگارش فيلمنامه كار بسيار ظريفي در سينما محسوب مي شود.
توحيدي با انتقاد از اينكه معمولاً حقوق فرهنگي فيلمنامه نويسان رعايت نمي شود، مي گويد: هنوز اين مسئله در سينماي ما جا نيفتاده كه فيلمنامه اصلي ترين قسمت يك فيلم است كه پايه يك فيلم روي آن نهاده مي شود.
نبود اين شناخت باعث مي شود به شرايطي برسيم كه در آن به لحاظ فرهنگي و مادي حقوق فيلمنامه نويسان رعايت نمي شود. او ادامه مي دهد: به دليل نبود شناخت دقيق از جايگاه فيلمنامه است كه به لحاظ مادي هم سرمايه گذاري درستي در اين زمينه صورت نمي گيرد. اين فيلمنامه نويس برخي از تغييراتي را كه به فيلمنامه ها از سوي كارگردانان به وجود مي آيد، ناشي از اين نوع نگاه مي داند و مي گويد: از آنجا كه جايگاه فيلمنامه هنوز به درستي در سينماي ما درك نشده است، كارگردانان گاهي اوقات بدون آنكه فيلمنامه نيازمند تغيير باشد، در نوشته دست مي برند. اينها نشان مي دهد كه هنوز اهميت كار فيلمنامه نويسان از سوي بسياري از دست اندركاران سينما درك نشده است.
مينو فرشچي: بلاتكليفي قانوني فيلمنامه نويس
مينو فرشچي فيلمنامه هاي آثاري چون شوكران و كاغذ بي خط را نوشته است. با آنكه فرشچي فيلمنامه كاغذ بي خط را پيش از شوكران نوشته بود، اما شوكران زودتر از كاغذ بي خط ساخته شد.
اين فيلمنامه نويس در مورد وجود امنيت شغلي براي فيلمنامه نويسان، مي گويد: تغييراتي كه توسط كارگردان در فيلمنامه به وجود مي آيد، در پي توافقي است كه بين نويسنده و كارگردان شكل مي گيرد. اما گاهي اوقات بدون توافق هم تغييراتي در فيلمنامه ها به وجود مي آيد.
او ادامه مي دهد: اينكه كارگردان امكان اعمال نظر در فيلمنامه را دارد يا نه معمولاً در قرارداد ذكر مي شود، اما بعضي وقت ها شرايط متفاوتي وجود دارد.
فرشچي با اشاره به اينكه اعمال برخي تغييرات بر فيلمنامه هنگام تبديل آن به فيلم اتفاقي غيرقابل كنترل است، مي گويد: فيلمنامه، فيلم به صورت نوشته است. وقتي كه قرار است اين نوشته به فيلم و تصوير تبديل شود گاهي اوقات نيازمند اعمال تغييراتي است. بعضي از كارگردانان ترجيح مي دهند اين تغييرات هم توسط فيلمنامه نويس به وجود آيد و بعضي خودشان اين تغييرات را به نوشته اعمال مي كنند. او ادامه مي دهد: تعامل ميان فيلمنامه نويس و كارگردان اهميت بسيار زيادي دارد زماني كه توافق ميان اين دو فرد وجود داشته باشد، مشكلات بسيار كمتري در جريان كار رخ مي دهد.
برخي از فيلمنامه نويسان ترجيح مي دهند هنگام تبديل شدن نوشته شان به تصوير، سر صحنه فيلمبرداري حضور داشته باشند. فرشچي در مورد وجود اين خواسته در ميان فيلمنامه نويسان، مي گويد: مطمئناً براي فيلمنامه نويسان بسيار جذاب است كه به تصوير كشيده شدن نوشته شان را مشاهده كنند.
فيلمنامه نويس دوست دارد ديالوگ هايي را كه نوشته هنگامي كه از زبان بازيگران بيان مي شود، ببيند. او ادامه مي دهد: اين مسئله تنها در حد ميل و رغبت دروني خود فيلمنامه نويس است و هيچ قانوني وجود ندارد كه به فيلمنامه نويس اجازه دهد زمان فيلمبرداري حضور داشته و بر چگونگي تبديل شدن نوشته اش به فيلم نظارت كند.
فرشچي با اشاره به اينكه فيلمنامه نويس كار خود را قبل از شروع فيلمبرداري به پايان مي رساند، مي گويد: از آنجا كه فيلمنامه نويسان كارشان را قبل از شروع فيلمبرداري به پايان مي رسانند، در طول فيلمبرداري وظيفه نظارت بر نحوه اجراي نوشته شان را ندارند؛ اما به نظر مي رسد ارتباط نزديك فيلمنامه نويس با كار بتواند تأثير مثبتي بر آنچه كه ساخته مي شود، بگذارد.
مينو فرشچي در مورد وضعيت تعيين دستمزد فيلمنامه نويسان، مي گويد: در كشورهايي كه سينماي قابل بحثي دارند، معمولاً تناسب ميان دستمزد فيلمنامه نويس و بودجه اي كه صرف ساخت فيلم مي شود، مشخص است. اما در كشور ما بسيار كم اتفاق مي افتد كه در چنين شرايطي دستمزدها پرداخت شود. او ادامه مي دهد: اغلب فيلمنامه نويسان دستمزد قابل توجهي دريافت نمي كنند، اين در حالي است كه آنچه توسط فيلمنامه نويس نوشته مي شود، پايه و اساس كار را شكل مي دهد.
مهران كاشاني: فيلمنامه نويسان دور از امنيت شغلي
مهران كاشاني حدود پنج سال است كه به صورت حرفه اي فيلمنامه مي نويسد. او بيشتر گرايش به سمت نگارش فيلمنامه هايي دارد كه فضاهاي متفاوتي در آنها به چشم مي خورد. او در نگارش فيلمنامه اينجا چراغي روشن است با ميركريمي همكاري داشته است. كاشاني در جشنواره بيست و چهارم فيلم فجر با دم صبح به كارگرداني حميد رحمانيان حضور داشت.
كاشاني فضاي فعاليت فيلمنامه نويسان را به دور از امنيت شغلي مي داند و در اين زمينه مي گويد: معمولاً فيلمنامه نويسان به دور از امنيت شغلي به فعاليت مي پردازند. وقتي آنچه كه روي كاغذ توسط فيلمنامه نويس مي آيد تناسبي با فيلمي كه روي پرده مي رود ندارد، به اين نتيجه مي رسيم كه فيلمنامه نويسان به دور از امنيت شغلي فعاليت مي كنند. او با اشاره به اينكه هيچ ابعاد حقوقي مشخصي براي فيلمنامه نويسان وجود ندارد مي گويد: مسئله فيلمنامه نويسان اين است كه در هيچ جايي حقوق آنها به صورت نوشته شده در نيامده و تنها توافق ها است كه حد و حدود افراد را تعيين مي كند.
اين فيلمنامه نويس از وضعيت حقوق مادي فيلمنامه نويسان ابراز نارضايتي مي كند و مي گويد: حقوق مادي فيلمنامه نويسان با ساير اعضاي گروه توليد فيلم قابل مقايسه نيست. فيلمنامه نويس پايه يك فيلم را شكل مي دهد اما كمتر كسي به جايگاه اين افراد در توليد يك اثر توجه مي كند.
مهران كاشاني خواستار تدوين حقوق مادي و معنوي فيلمنامه نويس در قالب قانوني مدون است كه بتوان با اتكا به آن از ضايع شدن حقوق اين گروه جلوگيري كرد.
لزوم حمايت از فيلمنامه نويس
بهبود شرايط فيلمنامه نويسي در سينماي ايران، نيازمند به رسميت شناخته شدن اين حرفه از سوي بخش خصوصي و مديريت دولتي است. در سال هاي اخير دولت اقداماتي را در خصوص فيلمنامه انجام داده كه تا حدي شرايط را نسبت به گذشته بهبود بخشيده است، مثل حركت بنياد سينمايي فارابي در خصوص گسترش اقتباس هاي ادبي و سفارش نگارش فيلمنامه به تعدادي از فيلمنامه نويسان. اين حركت ها در حالي مي تواند اميدبخش باشد كه واقعاً چهره هاي شاخص و مستعد اين حرفه دعوت به كار شوند.
آن سوي ديگر ماجراي بخش خصوصي است كه نمي توان اميدوار بود بتواند به سرعت و سهولت ذهنيتش را نسبت به فيلمنامه و فيلمنامه نويس تغييردهد. البته مي شود اينقدر هم بدبين نبود و افق هاي آتي فيلمنامه نويسي را روشن ديد؛ به شرطي كه زمينه هاي تحول در ديدگاه تهيه كنندگان و كارگردانان مشاهده شود.