شنبه ۱۳ خرداد ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۴۰۰۱ - Jun 3, 2006
وزارت بهداشت ابتلا به آنفلوانزاي پرندگان
در ايران را تكذيب كرد
ويزاي وزير بهداشت براي شركت در اجلاس جهاني ايدز، در نيويورك صادر نشد
وزير بهداشت  ، درمان  و آموزش  پزشكي ، گفت : ويزا براي  سفر به  نيويورك و شركت  در اجلاس  جهاني  ايدز ندادند تا در اين  اجلاس  شركت  كنم .
دكتر كامران  باقري  لنكراني  ديروز جمعه  و در آخرين  روز از برگزاري اين  اجلاس  در نيويورك  در پاسخ  به  سئوال  خبرنگار بخش  اجتماعي  ايرنا كه  چرا در اجلاس  جهاني  ايدز شركت  نكرديد افزود: به  رغم  دعوت  سازمان  ملل  ازمسئولان  بهداشتي  ايران  ، آمريكا براي  سفر و شركت  در اجلاس  ، ويزا نداد.
دبير كل  سازمان  ملل  با ارسال  دعوتنامه هايي  براي  تمام  سران  دولتها، ازآنان  يا نمايندگان  عاليرتبه  آنان  براي  شركت  در اين  اجلاس  دعوت  كرده  بود.
وزير بهداشت  كشورمان  با بيان  اينكه  پيش  نويس  سخنراني  در مقر سازمان ملل  به  مناسبت  نشست  وزرا و نمايندگان  ارشد بهداشت  جهان  در زمينه  ايدز تهيه  شده بود ، اظهارداشت : مسئوليت  ارايه  گزارش  از اقدامات  جمهوري  اسلامي ايران  در مقابله  با ايدز و پيشنهادهاي  ايران  در اين  زمينه  ، به  نماينده دائمي  ايران  در سازمان  ملل  سپرده  شد.
به  منظور بررسي  پيشرفت  واكنش  بين المللي  و يافتن  راه حلهاي  مشترك  براي رويارويي  با بيماري  ايدز، نشست  سطح  عالي  سال  ۲۰۰۶ در مورد بيماري  ايدز از۱۰ تا ۱۲ خرداد ماه  برابر با ( ۳۱ مي تا ۲ ژوئن  ۲۰۰۶) در مقر سازمان  ملل در شهر نيويورك  برگزار شد.
اين  نشست  با حضور كوفي  عنان  دبيركل  سازمان  ملل ، گروهي  از سران  دولت ها، بيش  از صد وزير بهداشت  و هزاران  نفر از نمايندگان  نهادهاي  مدني  و بخش خصوصي  فعال  در اين  زمينه ، برگزار شد.
ايرنا:   مديركل روابط عمومي وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي، با دادن اطمينان از اينكه كسي در ايران آلوده به آنفلوآنزاي پرندگان نيست، گفت: درصورت شيوع احتمالي آنفلوآنزاي پرندگان، داروي كافي براي درمان آن در كشور موجود و ذخيره شده است.
دكتر عباس زارع نژاد، ديروز افزود: به رغم انحصاري بودن و محدوديت توليد دارو براي اين بيماري در دنيا، خوشبختانه در كشورمان به مقدار كافي براي مواقع اضطراري به لحاظ بيماري، ذخيره داريم.
زارع نژاد، اظهارداشت: در حال حاضر سيستم مراقبت هاي بهداشتي در زمينه پيشگيري از آنفلوآنزاي پرندگان در همه استان ها به ويژه در استان هايي كه در معرض اين بيماري هستند، فعال است.
وي، با اشاره به بومي شدن آنفلوآنزاي پرندگان در كشورهاي منطقه از جمله تركيه و عراق گفت: وزارت بهداشت اطمينان مي دهد كه در سيستم مراقبت هاي بهداشت در زمينه پيشگيري از آنفلوانزاي پرندگان در كشور، نهايت تلاش خود را مي كند.
زارع نژاد، درخصوص برخي از گزارشها درباره ابتلاي انساني به آنفلوآنزاي پرندگان در كشور، اين قبيل گزارشها را كذب دانست و گفت: تاكنون برخي از بيماري ها همچون ذات الريه به دليل شباهت در آثار و علايم آن باآنفلوآنزاي پرندگان، مردم و حتي برخي از مسئولان بهداشتي را به اشتباه در تشخيص اوليه انداخت كه با آزمايش هاي تخصصي، مشخص شده است كه هنوز هيچ فردي در ايران به آنفلوآنزاي پرندگان مبتلا نشده است.
معاون سلامت وزارت بهداشت، نيز پيشتر در گفت وگو با خبرنگار ايرنا در پي انعكاس يك خبر درخصوص فوت دو نفر ايراني بر اثر ابتلا به آنفلوآنزاي پرندگان، ضمن تكذيب اين خبر، علت فوت اين دو نفر و موارد مشاهده شده در برخي از استان هاي كشور را ناشي از ابتلا به بيماري حاد ريوي عنوان كرد.
دكتر سيد مويد علويان، توضيح داد: بر اساس بررسي مركز مديريت بيماريهاي وزارت بهداشت، فوت اين افراد ناشي از بيماري حاد ريوي بوده و ارتباطي با آنفلوآنزاي پرندگان نداشته است.
سازمان بهداشت جهاني نظام سلامت رواني ايران پس از بلاياي طبيعي را ثبت كرد
از سوي ديگر وزير بهداشت، درمان و آموزش پزشكي گفت: سازمان بهداشت جهاني در گزارشي ضمن معرفي تجربيات بهداشتي ايران ، نظام سلامت جمهوري اسلامي ايران در بم را به عنوان مدل بهداشت رواني پس از بروز بلاياي طبيعي در دنيا ثبت كرد.
دكتر كامران باقري لنكراني ديروز با تاكيد بر آثار سوء ناشي از بروز اينگونه رخدادها، وظيفه سازمان هاي بهداشتي را كاهش عوارض اين حوادث بر سلامت جسمي و رواني افراد دانست.
وي با مقايسه عملكرد ايران در حادثه بم ، با آمريكا پس از طوفان كاترينا اظهار داشت: آمريكا حتي با دخالت دادن ارتش خود پس از يك ماه از پايان حادثه كاترينا نتوانسته بود به وضعيت روز پنجم ايران در بم برسد.
لنكراني تاكيد كرد: آمريكا هيچ پروژه خاصي را تا يك ماه بعد در زمينه بهداشت رواني آن منطقه انجام نداد، ولي ما با استفاده از تجربه بم به مساله لرستان نيز رسيدگي كرديم.
وي افزود: دنيا در زمينه بهداشت رواني پس از بلاياي طبيعي ، ايران را مثال مي زند و ما بايد به فعاليت نظام سلامت خود افتخار كنيم.

نخبگان كشور با ارائه پروژه تحقيقاتي
كارت پايان خدمت دريافت مي  كنند
گروه اجتماعي- سردار فيروزآبادي (رئيس ستاد كل نيروهاي مسلح) براي رفع مانع در ارتباط با ارائه كارت پايان خدمت سربازي به نخبگان كشور، اعلام كرد: نخبگان وزارتخانه هاي علوم و تحقيقات و فن آوري، بهداشت و درمان و آموزش پزشكي و آموزش و پرورش كه از سوي بنياد ملي نخبگان معرفي شوند پس از طي مراحلي، كارت پايان خدمت دريافت مي كنند.
بنياد ملي نخبگان، بايستي برابر شاخص هاي ستاد كل نيروهاي مسلح براي معرفي نخبه ها اقدام تا پس از آموزش نظامي خاص، خدماتي كه براي آنان طراحي شده است در اختيارشان قرار گيرد.
به گزارش دفتر ويژه رئيس ستاد كل نيروهاي مسلح، در مراسم ا ختتاميه و اهداء جوايز به برگزيدگان المپياد علمي در دانشگاههاي نيروهاي مسلح، سرلشگر فيروزآبادي گفت: نخبگاني كه از سوي بنياد ملي نخبگان كشور معرفي شوند پس از طي آموزش نظامي در يگان هاي خاص و ارائه يك پروژه تحقيقاتي براي نيروهاي مسلح و يا موضوعات مورد نياز كشور و تاييد آن توسط هيأت داوران، كارت  پايان خدمت صادر مي گردد.عضو شوراي عالي امنيت ملي كشور در ادامه گفت: اگر نخبه اي خواست به خارج از كشور براي تحصيل اعزام شود با خروج از كشور او موافقت مي شود، اما بايد در خارج از كشور پروژه اي كه مورد نياز نيروهاي مسلح است را با گرفتن كارت پايان خدمت ارائه نمايد.
عضو مجمع تشخيص مصلحت نظام همچنين گفت: اگر پروژه افرادي كه در خارج از كشور مي باشند براي نيروهاي مسلح مفيد واقع نشود پس از ورود به كشور و ارائه يك پروژه تحقيقاتي ديگر كه مورد تائيد قرار گيرد، كارت پايان خدمت صادر مي گردد.ما تكليف خود را با نخبگان روشن كرده ايم و از همين امروز هم آماده اجراي آن هستيم.رئيس ستاد كل نيروهاي مسلح در پايان با اشاره به حمايت از نخبگان نيروهاي مسلح گفت: نيروهاي مسلح طرحي را تهيه كرده تا تمامي نخبه ها كه در دانشگاههاي نيروهاي مسلح مي باشند مورد حمايت واحد نخبگان ستاد كل نيروهاي مسلح قرار بگيرند.

از سوي سازمان بهزيستي
مهمترين اولويت آيين نامه جديد فرزندخواندگي اعلام شد
006180.jpg
گروه اجتماعي _ ليلا خاكسار: رئيس سازمان بهزيستي از ارائه لايحه آيين نامه جديد فرزندخواندگي با هماهنگي قوه قضائيه به مجلس خبر داد.
دكتر سيدابوالحسن فقيه در حاشيه ديدار با رئيس قوه قضائيه گفت: با توجه به چالشهاي فراواني كه در ارتباط با فرزندخواندگي وجود دارد و جمعيت بسيار زيادي از زوج هاي نابارور كه پشت نوبت حضانت فرزند از سازمان بهزيستي هستند، در لايحه پيشنهادي جديد به دنبال رفع برخي مشكلات هستيم.
اين در حالي است كه بسياري از مردم و زوج هايي كه نابارور هستند و يا حاضر به نگهداري كودكان بي سرپرست مي باشند، از شرايط موجود اظهار نارضايتي كرده و معتقدند، اگر اين شرايط قدري تسهيل شود، بسياري از كودكان بي سرپرست مي توانند، به جاي زندگي اردوگاهي در كانونهاي خانواده و با شرايط روحي، عاطفي و اقتصادي بهتري رشد كنند.
نبي الله عشقي ثاني مدير كل امور شبه خانواده بهزيستي در گفت وگو با همشهري در ارتباط با تعداد كودكان بي سرپرست تحت پوشش بهزيستي و نحوه سپردن آنها به خانواده ها گفت: در حال حاضر ۸ هزار كودك بي سرپرست تحت پوشش بهزيستي و ۹ هزار نفر نيز با نظارت سازمان بهزيستي با حكم قضايي به خانواده هاي جايگزين سپرده شده اند.وي در توضيح خانواده جايگزين گفت: خانواده جايگزين بنابر تعريف ما به خانواده اي گفته مي شود، كه پس از خانواده اصلي، كه پدر، مادر يا جد پدري را شامل مي شود، در درجه اول بستگان داوطلب و پس از آن خانواده هايي هستند كه داوطلب نگهداري كودك هستند.
مدير كل امور شبه خانواده بهزيستي همچنين گفت: از تعداد ۱۷ هزار كودكي كه تحت پوشش بهزيستي هستند، تنها ۲۰ درصد آنها كودكاني هستند كه قابل واگذاري به خانواده ها باشند و علت اينكه تنها اين تعداد را مي توان واگذار كرد، دلايل مختلفي است از قبيل اينكه، برخي از اين كودكان بيمار، برخي معلول و تعدادي ديگر نيز مشكلات مختلفي دارند كه خانواده ها حاضر به پذيرش آنها نيستند.
وي گفت: اگر خانواده اي حاضر به پذيرفتن كودك معلول باشد، بهزيستي بدون در نظر گرفتن نوبت حاضر به واگذاري است؛ اما مشكل ما اين است كه اكثر خانواده ها، به دنبال كودك سالم، ترجيحاً دختر و كم سن و بدون مشكلات مختلف هستند.
مدير كل امور شبه خانواده در پاسخ به اين سؤال كه تعداد متقاضيان نسبت به كودكان چقدر است، گفت: به طور معمول تعداد متقاضيان هميشه ۳ تا ۴ برابر كودكان بي سرپرست، در مراكز است. در حال حاضر نزديك به ۴۰۰ مركز با نام (خانه كودكان و نوجوانان) در سراسر كشور وجود دارد كه ۶۰درصد آنها به وسيله بخش غيردولتي اداره مي شود. ضمن اينكه اين مؤسسات با استاندارد و آئين نامه هايي كه ما مي دهيم اداره مي شوند و طبق برنامه در ماه ۳۰۰ هزار تومان براي يك كودك هزينه مي شود كه حدود ۸۰ هزار تومان آن به وسيله سازمان بهزيستي تامين مي شود.
وي افزود: ۱۵۰ مركز دولتي نيز وجود دارد و بستگاني هم كه سرپرستي كودكان را به عهده دارند، ماهانه ۴۵هزار تومان كمك هزينه دريافت مي كنند. عشقي ثاني در ارتباط با لايحه و آئين نامه جديد فرزند خواندگي گفت: مهمترين بندي كه در اين لايحه در نظر گرفته شده است، رسيدگي به وضعيت كودكان بدسرپرست است كه والدين مجرم، معتاد و فاقد صلاحيت براي سرپرستي دارند، كه اميدواريم به وسيله اين لايحه راه حلهايي اساسي و دقيق براي نگهداري اين كودكان پيدا كنيم و اين كودكان بتوانند در شرايط بهتري به زندگي خود ادامه دهند.

انتشار تبليغات پزشكي بدون مجوز، غيرقانوني است
گروه اجتماعي- معاون نظارت و برنامه ريزي سازمان نظام پزشكي جمهوري اسلامي ايران از تهيه آيين نامه جديد تبليغات پزشكي در اين سازمان خبر داد.
دكتر جمشيدي گفت: «با هدف نظام مند كردن تبليغات پزشكي در رسانه ها اين آيين نامه تهيه و در دستور كار شورايعالي مذكور قرار دارد.»به گزارش روابط عمومي و امور بين  الملل سازمان نظام پزشكي كل كشور، وي با اعلام اين كه براساس مفاد قانون جديد سازمان نظام پزشكي، انتشار هر گونه تبليغات پزشكي در رسانه ها اعم از صدا و سيما، مطبوعات، سايت ها و حتي سايت هاي ماهواره اي بدون اخذ مجوز از اين سازمان غيرقانوني است تاكيد كرد: سازمان نظام پزشكي حق پيگيري اين تخلفات را براي خود محفوظ مي داند. «

با مردم
تلفن پيام گير: ۲۲۰۲۱۱۳۰ - ۹ تا ۱۱ صبح به استثناي جمعه ها
موضوع را شفاف بيان كنند
براي رسيدگي به وضعيت قبض آب كه احتمال مي دادم در آن اشتباه محاسبه صورت گرفته، به شركت آب و فاضلاب منطقه محل سكونتم مراجعه كردم.
اولاً نحوه برخورد با مراجعان چندان از سر تكريم نبود و ثانياً در اداي توضيحات و ارائه ارقام،  روش شفاف و مجاب كننده اي به كار گرفته نمي شود تا مراجعه كننده دريابد به چه دليل رقم مندرج در قبض ناگهان ۸۰ درصد افزايش يافته است.
سلطان محمدي
ابهام در ارتقاي شغلي پرستاران
مصوبه هيأت محترم وزيران در مورخ ۲۸/۱۲/۸۴ در خصوص مزاياي طرح ارتقاي شغلي پرستاران و متصديان شاغل بهداشت و درمان سازمان بهزيستي،  پس از گذشت چند ماه به اجرا در نيامده و يك طرح قانوني همچنان در چرخه بوروكراسي مانده است.
جمعي از پرستاران شاغل در مراكز توانبخشي سازمان بهزيستي
در انتظار تلفن
در سال ۱۳۸۱ در شرايطي دشوار و در صف هاي فشرده براي دريافت تلفن در رباط كريم شهريار ثبت نام كرديم. اما پس از گذشت ۵ سال هنوز از واگذاري تلفن خبري نيست.
جمعي از ساكنان شهر گلستان رباط كريم
خودرو ها تحويل نشده است
وزارت صنايع سال گذشته اعلام كرده بود كه از آذر ماه سال ۱۳۸۴ خودروهاي پيش فروش شده، دقيقاً سر موعد تحويل مي شوند. اما خودروهاي ثبت نامي با موعد تحويل اسفند ۱۳۸۴ كه بعضاً با سه برابر قيمت صادرات به خريداران داخلي فروخته شده، تاكنون تحويل خريداران نشده است و به نظر نمي رسد تا پايان تابستان نيز تحويل خريداران گردد.
موسوي
تعيين ضابطه براي تعميرگاه ها
براي تعميرگاه هاي تلفن همراه ضوابط مشخصي در نظر گرفته شود تا تعرفه ها در اين مراكز معلوم و روشن باشد، يك دستگاه تلفن همراه را چهار بار به مركزي كه از آنجا خريداري كرده بودم براي تعمير برده ام، اما هنوز به نتيجه قطعي نرسيده ام و تاكنون نيز هزينه سنگيني پرداخته ام.
نعيمي
براي نجات محيط زيست لتيان
ساحل سد لتيان پر از زباله است و هر از چندگاه مردم داوطلب در اين منطقه دست به جمع آوري زباله مي زنند، اما اين عمل نمادين چاره ساز نيست .همراه با فرهنگ سازي و تشويق مردم به رعايت حفظ محيط زيست، بايد برخي حفاظت هاي فيزيكي هم براي جلوگيري از اين آلودگي ها در حريم درياچه سدها ايجاد شود.
كنعاني
مطالبات بازنشستگان
بازنشستگاني كه از سال ۱۳۸۱ بابت اضافه حقوق خود طلب دارند، براي وصول اين مطالبات، ناچارند بين پستخانه و ديگر مراكز، سرگردان باشند. اگر پرداخت چنين مبلغي به اين عزيزان قانونمند و عملياتي شود، شاهد دوندگي، خستگي و رنجش آنها نخواهيم بود.
رضوان ا... صادقپور
معضل ترافيك تهران از زاويه اي ديگر
گفته مي شود كه همچنان روزانه ۳ هزار دستگاه خودرو جديد بر خوردهاي موجود تهران اضافه مي شود، با ادامه روند فعلي و بي آن كه مسأله خودروهاي فرسوده حل شود، برنامه هاي راهگشاي ترافيك تهران راه به جايي نخواهد برد.
مونس كرمعلي
گراني فرآورده هاي لبنياتي
رشد فزاينده بهاي فرآورده هاي لبنياتي موجب شده كه خانواده ها براي تأمين نياز حياتي خود به اين مواد قدرت خريد كمتري پيدا كنند.
سروري
پيشنهاد برنامه مشترك
شهرداري تهران، فدراسيون كوهنوردي و تشكل هاي غيرمردمي براي نجات طبيعت زيباي كوه هاي شمال تهران از زباله بايد برنامه مشترك و هماهنگي را به اجرا در آورند. متأسفانه در دره هاي شمال تهران هر روز، زباله هاي بيشتري انباشته مي شود و برخي از آنها مثل باطري قلمي حاوي سموم بسيار خطرناك مي باشد.
آزاده سليميان
خودرو فرسوده ام را تحويل نگرفتند
پس از انجام تشريفات لازم براي تحويل خودرو فرسوده به شركت... مراجعه كردم و به دو مشكل اساسي برخوردم. اول نبود ظرفيت در پاركينگ و دوم، تحويل مبلغي كمتر از مصوبه دولت از سوي شركت خودروسازي! براي رعايت دقيق اين مراحل بايد، نظارت قانوني صورت گيرد.
افجه اي

نامه
معماي تاكسي هاي دربستي
مسافر كنار خيابان مي ايستد. دستش را براي اولين تاكسي كه از راه مي رسد دراز مي كند. تاكسي پس از مكثي كوتاه به راه خود ادامه مي دهد و مسافر را در انتظار باقي مي گذارد. تاكسي هاي بعدي و بعدي هم... از راه مي رسند و وضع به همين منوال است. مسافر حيران و سرگردان پس از ساعتي معطلي درمي يابد كه تاكسي ها، بيشتر دربستي مسافر سوار مي كنند و بيشتر هم تاكسي هاي به اصطلاح گردشي چنين روشي را در پيش گرفته اند. شما هم مثل من طعم اين انتظار و سرگرداني را چشيده ايد. واقعيت آن است كه در تهران بزرگ تعداد زيادي از خودروها به همين منوال و به صورت دربستي كار مي كنند. اولين سؤال كه به ذهن خطور مي كند اين است كه آيا رانندگان دوست دارند خلاف مقررات عمل كنند، از جريمه احتمالي توسط شبكه بازرسي سازمان تاكسيراني استقبال مي كنند يا مي خواهند به قول معروف يك شبه ره صدساله را بپيمايند و خيلي زود به درآمد مطلوب برسند؟ منطق، پاسخ ديگري به ما مي دهد. سيستم اقتصادي كشور ما بيمار است و اين بيماري در اين بخش يعني شبكه حمل ونقل عمومي، اينگونه نمايان مي شود. رانندگاني كه بايد طبق مقررات به نياز مسافران پاسخ گويند و فارغ از هرگونه تبعيض، آنها را به مقصد برسانند، در خيابان ها دنبال مسافر دربستي مي گردند! وقتي پاي صحبت شان بنشينيم، تازه متوجه مي شويم كه اقساط گوناگون اول هر برج، شتابان از راه مي رسند و او بايد پاسخگوي هزينه هاي سنگيني باشد. از آن طرف برخلاف گذشته كه سازمان تاكسيراني سوبسيدهايي مثل لاستيك، روغن و در مواقع ضروري كوپن بنزين و برخي قطعات يدكي را در اختيار تاكسيرانان مي گذاشت، حالا از اين امكانات خبري نيست؛ يعني در واقع راننده تاكسي بايد از يك امتياز برخوردار باشد تا براي حفظ آن ناچار به رعايت مقررات گردد و از اين بترسد كه روزي كارنامه اش باطل شود، وگرنه با اين همه اطلاعيه هاي شديد سازمان تاكسيراني، امكان نداشت دربستي ها همچنان در خيابان ها جولان بدهند و مسافران آنقدر منتظر بمانند تا بلكه يك ماشين شخصي از راه برسد و آنها را سوار كند!
قانون و مقررات بر اهرم ها و انگيزه ها استوار مي ماند. سازمان تاكسيراني هم بايد انگيزه هاي لازم را براي پايبندي تاكسيرانان به مقررات و برچيده شدن بساط تاكسي هاي دربستي ايجاد كند، والا در بر همين پاشنه خواهد چرخيد.
مجدالدين مسگرزاده
تيشه هايي كه بر ميراث هايي فرهنگي فرود مي آيند
از گذشته هاي بسيار دور، مردم با روش هاي گوناگون در حفظ و مراقبت از چشمه ها، امامزاده ها،  بقاء متبركه و هر آنچه به نحوي زيارتگاه ميراث فرهنگي محسوب مي شد يا كاربردي عام المنفعه داشته است مشاركت داشته اند. اين خصلت مطلوب و از ويژگي هاي مهم اقوام ايراني در طول تاريخ بوده است. اما اكنون كه مي شنويم و يا مي بينيم كه عده اي كلنگ به دست يا با استفاده از انواع وسائل مكانيكي به كاوش ميراث هاي تاريخي و فرهنگي مي پردازند، اشياء تاريخي را به عنوان عتيقه به يغما مي برند و به فروش مي رسانند. در حالي كه اين ثروت هاي ملي متعلق به همه نسل هاست و آيندگان از طريق همين يادگار هاي بجا مانده از پيشينيان مي توانند با روند تحولات تاريخي و رفتار و سلوك نسل هاي گذشته آشنا شوند. به راستي چه عاملي باعث شده كه عده اي از ما اين چنين حريصانه تيشه به ريشه ابنيه تاريخي و ميراث ها بزنيم. شناخت ريشه ها و عوامل اين رويكردها از منظر جامعه شناسي ضروري است.
بهجتي گيلاني

اجتماعي
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
خارجي
فرهنگ و آموزش
سياسي
شهر تماشا
سلامت
شهري
علمي فرهنگي
راهنما
ورزش
يادداشت
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   خارجي   |   فرهنگ و آموزش   |  
|  سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   علمي فرهنگي   |   راهنما   |   ورزش   |   يادداشت   |  
|  صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |