شنبه ۱۳ خرداد ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۴۰۰۱ - Jun 3, 2006
نخست وزير عراق:
آدمكشي آمريكايي ها در حديثه عراق نابخشودني است
جورج بوش، تحت فشار افكار عمومي قول داد
عوامل جنايت حديثه را محاكمه كند
006321.jpg
006318.jpg
گروه سياسي خارجي- با افشاي جنايت نظاميان آمريكايي در حديثه و كشتار مردم غيرنظامي و بي دفاع موج جديدي از افشاگري ها عليه كشتارهاي آمريكايي ها در عراق به راه افتاده است به گونه اي كه جرج بوش رئيس جمهور عراق اعلام كرد عاملان قتل عام غيرنظاميان حديثه عراق مجازات خواهند شد . نوري مالكي نخست وزير عراق آن را جنايتي بزرگ و وحشيانه و فاجعه اي نابخشودني اعلام كرد.
رئيس جمهور آمريكا در تازه ترين واكنش نسبت به جنايت حديثه كه در آن سربازان آمريكايي بدون هيچ دليلي ۲۴ غيرنظامي را قتل عام كردند، گفت: با شنيدن اين اخبار نگران شدم و چنانچه قوانين زير پا گذاشته شود، مجازاتي در پيامد آن خواهد بود. وي گفت آنان كه از قانون سرپيچي كردند اگر واقعا چنين عملي را مرتكب شده باشند، مجازات خواهند شد. در همين حال نوري مالكي نخست وزير عراق با اعلام اينكه از آمريكا خواهد خواست تا پرونده تحقيق درخصوص دخالت تفنگداران آمريكايي در كشتار ۲۹ آذر مردم حديثه را تحويل عراقي ها دهد، نسبت به ادامه اين نوع اعمال ناشايست و اهانت به مردم عراق به آمريكايي ها هشدار داد و گفت: كشتار و قتل عام زنان و كودكان شهر حديثه جنايتي بزرگ و وحشيانه در حق مردم عراق و فاجعه اي نابخشودني است.
مالكي كه در نشست كابينه عراق صحبت مي كرد تصريح كرد كه بايد درباره ادامه حضور نيروهاي خارجي در عراق تجديدنظر شود. وي تاكيد كرد دولت عراق هيچگاه اجازه نخواهد داد اشغالگران حرمت عراقي ها را پايمال كنند.
برهم صالح معاون نخست وزير عراق نيز با تاكيد بر ضرورت محاكمه عاملان جنايت شهر حديثه گفت دولت عراق مي خواهد واقعيت اين حادثه روشن شود. در همين حال عرفان مالكي يكي از معاونان نخست وزير عراق نيز گفت دولت عراق تصميم گرفته تا راسا تحقيقات ويژه اي در اين خصوص صورت دهد.
تداوم افشاگري ها
شبكه خبري بي.بي.سي ديروز يك نوار ويديويي را پخش كرد كه در آن بخشي از جنايات سربازان آمريكايي عليه غيرنظاميان عراقي در اسفندماه سال گذشته در شهرك الاسحاقي در شمال بغداد به تصوير كشيده شده است. در اين تصاوير اجساد شماري از عراقي ها و كودكان مشاهده مي شود كه به ضرب گلوله سربازان آمريكايي كشته شده اند. ارتش آمريكا اعلام كرد اين افراد به اشتباه كشته شدند. رسانه هاي آمريكا نيز پنج شنبه شب اعلام كردند هشت سرباز آمريكايي به ضرب و شتم و كشتن يك غيرنظامي عراقي در فروردين امسال متهم شدند. اين سربازان هم اكنون در اردوگاهي نظامي در ايالت كاليفرنيا در بازداشت بسر مي برند و اتهام آنها، قتل،  آدم ربايي و تخريب است.
در همين حال برادر زن بارداري كه سه شنبه گذشته به دست نيروهاي آمريكايي در مركز شهر سامرا به قتل رسيد نيز ديروز از ارتش آمريكا شكايت كرد. وي اعلام كرد تنها خواهان حكم اعدام براي عاملان اين جنايت است و هرگز هيچگونه غرامتي را نخواهد پذيرفت. زن باردار كه به همراه زني ديگر و شوهرش به قصد وضع حمل به بيمارستان مي رفت روز سه شنبه در يك مركز ايست بازرسي آمريكا در سامرا هدف شليك مستقيم قرار گرفت و كشته شد.
حمايت آيت الله سيستاني از تلاش هاي
اتحاديه عرب
آيت الله سيستاني حمايت خود را از تلاش هاي اتحاديه  عرب در عراق اعلام كرد.
به نوشته  روزنامه  المدي - چاپ بغداد - مختار لماني رئيس هيات اتحاديه  عرب در بغداد، بعد از ديدار با آيت الله  سيد علي سيستاني در منزل ايشان در نجف،  اظهار داشت كه مرجعيت شيعه حمايت خود را از تلاش هاي اتحاديه  عرب جهت برگزاري كنفرانس آشتي ملي در عراق اعلام كرد.
وي افزود:  ما نيز به تلاش ها و تماس هاي خود با تمامي گروه هاي عراقي، مراجع ديني، رهبران سياسي و عشاير و هم چنين سازمان هاي جامعه مدني عراق ادامه خواهيم داد تا اين كشور را از بحران و چالش هاي موجود رها سازيم.
مالكي: اسامي نامزدهاي وزيران دفاع و كشور را
فردا اعلام مي كنم
به نوشته  روزنامه  الشرق الاوسط - چاپ لندن - نوري المالكي نخست وزير عراق، در يك كنفرانس مطبوعاتي در بغداد اظهار داشت:  براساس توافق صورت گرفته بين احزاب سياسي لبنان، اسامي نامزدهاي وزارت دفاع و كشور را يكشنبه به پارلمان ارايه خواهيم كرد.
وي در خصوص تاخير در ارايه  اين اسامي به پارلمان عنوان داشت: دليل اين تاخير عدم توافق بين احزاب براي انتخاب اسامي مذكور بود. ما مي خواستيم كه اين امر با موافقت و مشاركت تمامي احزاب صورت گيرد؛ ولي دايما اسامي اعلام شده با مخالفت برخي از احزاب رو به رو مي شد، لذا با توافق تمامي احزاب تصميم گرفتيم كه اسم دو تن را انتخاب كرده و به پارلمان ارايه دهيم.
۶۴ كشته و زخمي در حوادث بغداد
منابع  امنيتي  عراق  ديروز اعلام  كردند در سه  انفجار صبح  امروزدر بغداد پنج  نفر كشته  و پنجاه  و چهار نفر ديگر زخمي شدند.
به  گزارش  خبرگزاري  فرانسه  از بغداد، به  گفته  اين  منابع  دوبمب  دست  ساز در بازاري  در خيابان  جمهوريه  بغداد منفجر شدكه  براثر آن چهارنفر كشته  و پنجاه  نفر زخمي شدند.درپي  انفجار اين  دوبمب  كه  اندكي  پس ازساعت  هشت  ونيم  به وقت  محلي  در بازار شلوغ  غزال  محل  فروش  حيوانات  روي داد ستوني  از دود غليظ به  آسمان  برخاست .
به  گفته  منابع  مذكور يك  بمب  دست ساز ديگر نيز صبح  امروز در محله  الجديده  بغداد منفجر شد كه  بر اثر آن يك غيرنظامي كشته  و چهار نفر ديگر زخمي شدند.
در همين حال پليس بغداد اجساد چهار عراقي را كه شش روز پيش ربوده شده اند در حالي پيدا كرد كه از ناحيه سر و سينه هدف گلوله قرار گرفته بودند. در جنوب بغداد نيز افراد مسلح با حمله به خانه اي در جنوب اين شهر چهار تن از اعضاي اين خانواده را به قتل رسانده و يك كودك سه ساله را مجروح كردند.

كرزاي تيراندازي نظاميان آمريكايي
به تظاهركنندگان افغان را محكوم كرد
006315.jpg
ايسنا: رئيس جمهور افغانستان نظاميان آمريكايي را به خاطر استفاده از اسلحه و تيراندازي بسوي افغان ها در تظاهرات چند روز پيش محكوم كرد.
تظاهرات كابل كه شديدترين مورد از زمان بركناري طالبان بود، در پي بروز يك تصادف كه يك كاميون ارتش آمريكا مسبب آن بود، رخ داد.
به گزارش آسوشيتدپرس، حامد كرزاي رئيس جمهور افغانستان، در سخنانش به اين موضوع كه نظاميان آمريكايي به سوي جمعيت حاضر در صحنه تصادف روز دوشنبه شليك كرده اند يا شليك هوايي كرده اند، اشاره اي نكرد؛ ولي طرز صحبت كردن وي به شدت انتقاد آميز بود.
كرزاي طي سخناني در راديو ملي افغانستان گفت: نيروهاي ائتلاف آتش گشودند و ما به شدت آن را محكوم مي كنيم.
بايد بگوييم كه ما هميشه به آنها (نيروهاي ائتلاف) مي گوييم كه مراقب باشند، زيرا ما يك هدف مشترك داريم و آن نبرد عليه تروريسم است.
مقامات افغان و ارتش آمريكا در حال انجام تحقيقات روي تصادف اوايل اين هفته هستند كه در آن يك كاميون ارتش آمريكا در يك تقاطع به چند خودرو برخورد كرد و منجر به فوت پنج تن شد. ارتش آمريكا مي گويد كه اين كاميون دچار نقص فني در سيستم ترمز بوده است.
بازرسان هم چنين در حال بررسي اين مساله هستند كه آيا نظاميان آمريكايي به سوي افغان هايي كه از اين تصادف به خشم آمده اند، شليك كرده اند. اين تصادف منجر به بروز تظاهرات بي سابقه (از زمان سقوط طالبان) عليه ارتش آمريكا در سراسر شهر كابل شد. مقامات افغان گفتند، صدها تن از افغان ها در حاليكه همگي فرياد مرگ بر آمريكا سر مي دادند، در كابل تظاهرات كردند. در اين تظاهرات حدود ۲۰ تن كشته شدند كه عمدتا بر اثر جراحات ناشي از شليك گلوله بوده است.تصاوير تلويزيوني شبكه خبري آسوشيتدپرس نشان مي دهد كه نظاميان آمريكايي اندكي پس از تصادف براي ارعاب و متفرق كردن آنها در حال شليك تير هوايي هستند.
بسياري از افغان هاي در صحنه و برخي از مقامات مي گويند كه نظاميان آمريكايي حتي به سوي جمعيت نيز شليك كرده اند. ارتش آمريكا تنها تأييد كرد كه سربازان آمريكايي براي دفاع از خود از سلاح هايشان استفاده كرده اند.
از سوي ديگر مارشال فهيم از شخصيت هاي سرشناس جهادي افغانستان از اقدام نظاميان امريكايي در درگيري هاي دوشنبه گذشته شهر كابل حمايت كرد.
محمد قسيم فهيم كه با درجه مارشالي بالاترين مقام نظامي افغانستان را دارد در ديدار با بزرگان قومي در منطقه پنجشير افغانستان گفت امريكايي ها مردانه اشتباه خود را در درگيري هاي روز دوشنبه گذشته پذيرفتند و عذرخواهي كردند.
فهيم در اين حال تظاهرات پس از كشتار امريكائيها را احساسات پاك مردم خواند و گفت متاسفانه از يك حركت كوچك اراذل سوءاستفاده كردند.

در تركيه چه مي گذرد؟
احمد گولر - برلين
اظهارات جيهان مومجو برادر نويسنده شهير تركيه كه چند سال پيش در يك بمب گذاري مشكوك به قتل رسيده بود بار ديگر توجه ناظران سياسي را به اين كشور جلب كرده است.
اوغور مومجو كه نويسنده معروف و مفسر سياسي تركيه بود در ايام تحقيقات در مورد روابط مشكوك سازمانهاي رژيم اشغالگر اسرائيل با گروههاي مخالف كرد به قتل رسيد و در همان ايام رسانه هاي گروهي لائيك در تركيه با تبليغ گسترده اي مسلمانان را عامل اين قتل نشان داده و با راه اندازي موج وسيعي از طريق رسانه ها و راه اندازي تظاهرات سعي بر آن داشتند كه اين قتل را به جمهوري اسلامي ايران نسبت دهند اما طولي نكشيد كه دست رژيم صهيونيستي در اين قتل آشكار شد و چهره سازمان موساد به عنوان عامل اين قتل شوم ظاهر گرديد.
در تركيه چندين بار رويدادهاي مشابه اتفاق افتاد كه در ۱۰ سال اخير دهها بار ايران متهم گرديد اما پس از مدتي كوتاه معلوم شد كه عامل تمام اين توطئه ها رژيم اسرائيل و سازمانهاي آمريكا و ايادي بومي آنان در تركيه بوده است.
هدف تمام اين توطئه ها بر هم زدن روابط دو كشور و مسموم كردن اذهان عمومي مردم مسلمان تركيه نسبت به ايران بوده است اكنون نيز دستهاي صهيونيست در تلاشند تا براي ايجاد جو منفي بر عليه ايران همين بازي ها را تكرار كنند تا ضمن تحت فشار قرار دادن مسلمانان اين كشور توجيهي نيز براي دخالت بيشتر دست هاي اجانب و نظاميان در امور سياسي داشته باشند.
اگر رويدادهاي سه هفته اخير در اين كشور به ترتيب كنار هم گذارده شود پازل جالبي به وجود آمده و پرده از بسياري از دسيسه هاي صهيونيسم در منطقه برداشته مي شود. جيهان مومجو برادر نويسنده مقتول تركيه در ۱۶ مي ۲۰۰۶ طي مصاحبه اي اعلام مي كند كه شخصي پيش وي آمده و با مطلع ساختن ايشان از يك خطر احتمالي چنين گفته است: مواظب خودتان باشيد احتمال حمله به شما و همسر برادرتان وجود دارد ممكن است به اشخاص لائيك معروف ديگر نيز حملات مسلحانه اي صورت بگيرد و در پي آن ايران را متهم كنند اما هوشيار باشيد كه عامل واقعي اين حملات و ترورها اسرائيل بوده و هدف آن نيز فشار آوردن به تركيه براي همكاري عليه ايران مي باشد لذا احتمال دارد در آينده بسيار نزديكي در تركيه ترورهاي خونيني صورت بگيرد.
در همان روز اسقف اعظم مسيحيان ارتدوكس تركيه كشيش بارتالموس از پرونده قتل عام ارامنه حمايت كرده و براي ارسال آن به اتحاديه اروپا دست به كار مي شود.
چند روز بعد مسئله حجاب اسلامي بار ديگر داغ شده و به عنوان خطر جدي عليه لائيسم مطرح مي شود...
رسانه هاي وابسته به صهيونيسم جهاني طبق معمول به عنوان مجري اصلي اين دسيسه نقش ايفا كردند.
فقط دو روز پس از اظهارات مومجو فردي مسلح با ادعاي حمايت از حجاب اسلامي تكبيرگويان وارد شوراي دولتي عالي قضائي تركيه شده و با شليك گلوله يك قاضي بلندپايه را به قتل مي رساند و شش نفر از كارمندان اين شورا را نيز مجروح مي كند.
همان روز رسانه هاي لائيك تركيه بار ديگر موج عظيمي عليه ايران به راه انداخته و يكي از نويسندگان معروف صهيونيست اين كشور ادعا مي كند كه ضارب در ايران آموزش ديده است.
اما پس از تحقيقات مقامات دولتي تركيه معلوم مي شود كه اين توطئه توسط گروه ملي گراي افراطي و جهت تضعيف موقعيت سياسي مسلمانان اين كشور و مسموم كردن جو مردم تركيه عليه ايران صورت گرفته است.
چه بسا ضارب چند روز پس از دستگيري اعتراف مي كند كه بنا بوده پس از انجام اين عمليات با كشتن چند تن از ارامنه و مسيحيان استامبول حساسيت اتحاديه اروپا را نسبت به تركيه تحريك كند.
جالبتر آن كه پرين چك رئيس حزب كارگر تركيه در مصاحبه مطبوعاتي خود مورخه ۲۰۰۶/۵/۲۷ پرده از اين قتل برداشته و چنين مي گويد: ضارب توسط ماموران امنيتي اسرائيلي و در مكاني متعلق به شركتي به نام آل پيراس در بلغارستان آموزش ديده و براي تحريك اذهان عمومي مردم تركيه عليه ايران دست به اين عمليات زده است.
يازيچي اوغلو رئيس حزب اتحاد بزرگ تركيه نيز اين ترور را فشاري براي واداركردن دولت اردوغان به انتخابات زودهنگام و جلوگيري از دسترسي حزب وي به مقام رياست جمهوري تركيه تعبير مي كند.

تجمع مخالفان دولت سوريه در لندن
مخالفان دولت سوريه در لندن در مقابل سفارت اين كشور تجمع كرده و خواستار پايان دادن به بازداشت، ترور و تحقير مداوم فعالان حقوق بشر و جامعه مدني شدند.
به گزارش شبكه تلويزيوني الجزيره همچنين تجمع كنندگان خواستار تشكيل كميته اي مستقل براي تحقيق در قتل شيخ خزنوي شدند. ديروز اولين سالگرد ترور شيخ خزنوي بود.
در همين حال، در درگيري  نيروهاي  امنيتي  سوريه  با تروريست  هايي  كه  در حال  حمله  به ساختمان  راديو و تلويزيون  اين  كشور بودند چهار تروريست  و يك  مامور امنيتي  كشته  و دو نفر زخمي شدند.خبرگزاري  سانا به  نقل  از يك  مقام  وزارت  كشور سوريه  اعلام  كرد كه  نيروهاي امنيتي  در اين  درگيري  چهار تروريست  را دستگير كردند.
بنا بر اين  گزارش  ، عمليات  تروريستي  از ساختمان  متروكه  پشت  راديو وتلويزيون  سوريه  در مركز دمشق  آغاز شده  بود.
گروه  موسوم  به  جند الشام  كه  رهبر آن سال  گذشته  در حومه  دمشق  هدف نيروهاي  امنيتي  سوريه  قرار گرفت ، مسئوليت  اين  عمليات  تروريستي  را بر عهده  گرفته  است .

نخست وزير لبنان طرح خلع سلاح حزب الله را تكذيب كرد
نخست  وزير لبنان  خبر روزنامه  اسرائيلي معاريو را درباره  وجود يك  طرح  شش ماده اي  براي  خلع  سلاح  حزب  الله ، دروغ  خواند.
به گزارش واحد مركزي خبر از بيروت، فواد سنيوره  در بيانيه اي  اعلام  كرد: خبر روزنامه  معاريو درباره  طرح دولت  لبنان  براي  خلع  سلاح  حزب  الله  پايه  و اساس  ندارد و اصولا چنين  طرحي در كار نيست .
سنيوره، هدف  از انتشار چنين  مطلبي  را ايجاد فتنه  در لبنان  دانست  كه رژيم  صهيونيستي  همواره  در صدد ايجاد آن بوده  است .
روزنامه  صهيونيستي  معاريو نوشته بود: تري  رود لارسن  فرستاده  ويژه دبير كل  سازمان  ملل  متحد طرح  خلع  سلاح  حزب  الله  را با بشار اسد، رئيس  جمهور سوريه  و مقامات  لبنان  و اسرائيل  در ميان  گذاشته  است .
بر اساس  اين  طرح ، پس  از ترسيم  خط مرزي  لبنان  و سوريه  در منطقه  اشغالي مزارع  شبعا و اعلام  آمادگي  دمشق  براي  چشم  پوشي  از اين  منطقه ، ارتش لبنان  در سراسر مرز اين  كشور با فلسطين  مستقر مي شود.
پس  از آن رژيم  صهيونيستي  با عقب  نشيني  از مزارع  شبعا و واگذاري  آن به لبنان ، پرواز هواپيماهاي  خود را در آسمان  اين  كشور متوقف  مي كند و سپس سنيوره  در سخنراني  در مجلس  لبنان  پايان  اشغالگري  شبعا را به  اطلاع نمايندگان  مي رساند و هم زمان  با آن اجراي  طرح  خلع  سلاح  حزب  الله  نيزآغاز مي شود.
در مرحله  نهايي  اين  طرح ، لبنان  و رژيم  صهيونيستي  قراردادي  براي  مبادله اسيران  امضا مي كنند و در برابر اطلاعات  درباره  سرنوشت  رون  اراد خلبان ناپديد شده  اسرائيلي  در لبنان ، اسيران  لبناني  از زندان  اين  رژيم  آزاد مي شوند.
در همين حال، تظاهرات  خياباني  در بيروت  و ديگر مناطق  لبنان  در اعتراض  به  پخش  برنامه  توهين  آميز تلويزيوني  درباره  دبيركل  حزب الله  با پيام  سيدحسن  نصرالله  پايان يافت .
به  گزارش  واحد مركزي  خبر از بيروت ، دبيركل  حزب الله  نيمه  شب  پنج شنبه  در پيامي راديو و تلويزيوني  با قدرداني  از حضور مردم  در خيابان ها در اعتراض  به  پخش  چنين  برنامه اي  ازشبكه  تلويزيوني  ال  بي  سي  لبنان ، از آنها خواست كه  با ترك  خيابان ها به  خانه هايشان  باز گردند.
وي  در اين  پيام ابراز نگراني  كرد اين  احتمال  وجود دارد كه  برخي  با واردشدن  به  صحنه  ، در صدد ايجاد هرج  و مرج  و ناامني  برآيند.
او در پيام  خود با محكوم  كردن  برنامه  اهانت  آميز از تلويزيون  ال  بي  سي افزود مشكلي  كه  لبنان  از مدتها پيش  از آن رنج  مي برد اين  است  كه  برخي براي  ارزش ها و مقام هاي  سياسي  و مذهبي  احترامي قايل  نيستند.
نصرالله  افرود مسئولان  حزب  الله  اين  مساله  را از راه هاي  مناسب  پيگيري مي كنند تا از تكرار آن جلوگيري  شود.
برپايه  اين  گزارش ، حزب الله  نيز با صدور بيانيه اي  از مردم  خواست  كه  باپايان  دادن  به  تظاهرات  به  خانه هايشان  باز گردند تا مسئولان  اين  حزب موضوع  اهانت  به  دبيركل  حزب الله  را از راه هاي  مناسب  با مقام هاي  ذيربط پيگيري  كنند.
در پي  پخش  برنامه  طنز و انتقادي  كه  در بخشي  از آن به  سيد حسن  نصرالله  اهانت  شده بود، هزاران  نفر درجنوب  بيروت  به  خيابان ها آمدند و با گذاشتن  لاستيك  در خيابان ها ، راه  بندان  ايجاد كردند و اتخاذ تدابير لازم  را درباره  اين  شبكه  تلويزيوني  خواستار شدند.
با گسترش  دامنه  تظاهرات  به  بيروت  و برخي  مناطق  جنوب  و شرق  لبنان ، فوادسنيوره  نخست  وزير و سعدالدين  حريري  رئيس  فراكسيون  المستقبل  در پارلمان  لبنان  درتماس  با حسين  خليل  معاون  سياسي  دبيركل  حزب الله ، از وي  خواستند براي  مهار اوضاع  اقدام  كند.
شربل  خليل  تهيه كننده  اين  برنامه  نيز با صدور بيانيه اي  با عذرخواهي  ازدبيركل  حزب الله  و مردم  تأكيد كرد وي  احترام  خاصي  براي  آقاي  نصرالله  قايل است  و پرداختن  در برنامه  به  شخص  دبيركل  حزب الله  به هيچ  وجه  به  قصد اهانت  نبوده  است .

دولت ليتواني سقوط كرد
ايسنا: پس از استعفاي نخست وزير و كل اعضاي كابينه ليتواني كه به دنبال كناره گيري بزرگ ترين حزب ائتلاف حاكم صورت پذيرفت،  دولت اين كشور فروپاشيد. به گزارش خبرگزاري فرانسه، آلگيرداس براژائوسكاس، نخست وزير ليتواني در جمع خبرنگاران اظهار داشت: شرايط به گونه اي است كه بايد استعفا دهم.
به موجب قانون اساسي ليتواني چنانچه شخص نخست وزير از سمت خود استعفا كند، كل اعضاي كابينه ملزم به كناره گيري هستند.
والداس آدامكوس، رئيس جمهور ليتواني ۱۵ روز مهلت دارد تا نخست وزير جديد كشورش را در صورت تأييد پارلمان معرفي كند. اعضاي جديد كابينه پس از آن بايد از پارلمان راي اعتماد بگيرند.
براژائوسكاس همچنين تأكيد كرد: دولت به كار خود ادامه خواهد داد و ما وزراي جديد را معرفي و دولت جديد را تشكيل خواهيم داد.

دو مظنون به فعاليت هاي تروريستي
در لندن بازداشت شدند
يكصد مامور امنيتي در نخستين ساعات ديروز به منزلي در شرق لندن حمله و يك نفر را با گلوله مجروح و فرد ديگري را بازداشت كردند.
به گزارش شبكه تلويزيوني اسكاي نيوز، نيروهاي امنيتي انگليس اين دو نفر را مظنون به اقدامات تروريستي دانستند.سخنگوي پليس انگليس اعلام كرد افراد ديگري نيز در اين منزل بودند كه به مكان ديگري منتقل شدند.

ترور نافرجام اردوغان
پليس تركيه اعلام كرد طرح ترور رجب طيب اردوغان نخست وزير اين كشور را خنثي كرده است.به گزارش مهر به نقل از خبرگزاري فرانسه، مطبوعات چاپ تركيه نوشتند پليس آنكارا ۹ تن ازجمله سه نظامي را نيز در اين زمينه بازداشت كرده است.براساس اين گزارش مقاديري مواد منفجره پلاستيكي و بمب هاي دست ساز و تيربار روز چهارشنبه از يك هتل در حومه پايتخت تركيه كشف و ضبط شده است.خبرگزاري فرانسه اعلام كرد: پليس تركيه از هرگونه توضيح در مورد اين خبر خودداري كرده است.
روزنامه هاي حريت و صباح چاپ آنكارا اعلام كردند: يك مخفيگاه اسلحه در خيابان مجاور منزل اردوغان در كوي كيجيورين الراقي پيدا شد كه تصور مي شود هدف اصلي باندها حمله به جان اردوغان بوده است.

احتمال پيروزي مجدد محافظه كاران
در انتخابات آينده كانادا
واحد مركزي خبر: بر اساس  نتايج  آخرين  نظرسنجيها، احتمال  مي رود محافظه  كاران  بار ديگر در انتخابات  اين  كشور به  پيروزي  برسند.
به  گزارش  خبرگزاري  فرانسه  از اوتاوا، محافظه  كاران  كانادا در انتخابات  ژانويه  سال  دوهزار و شش  پيروزي  نسبي  به دست  آوردند اين  درحالي  بود كه  ليبرالها مدت  سيزده  سال  پياپي  قدرت  را در اين كشور در دست  داشتند .
براساس  اين  نظرسنجي، ۳۸ درصد پرسش  شوندگان  از استفان   هارپر نخست وزير فعلي  كانادا و حزب  محافظه  كار وي  حمايت  كردند. ليبرالها هم  از حمايت  ۲۹ درصد مردم  كانادا برخوردار هستند.همين  نظرسنجي  نشان  مي دهد حزب  جديد دمكراتيك  ۲۱ درصد و جناح  جدايي خواهان  كبك  نيز هشت  درصد آراي انتخابات  آينده  را به  خود اختصاص  مي دهند.

زرقاوي خواستار خلع سلاح حزب الله لبنان شد!
ايسنا: براساس پيام راديويي ارسالي بر روي يك سايت اينترنتي، ابومصعب الزرقاوي خلع سلاح جنبش حزب الله لبنان را خواستار شد!
به گزارش خبرگزاري فرانسه، الزرقاوي رهبر شاخه القاعده در عراق، حزب الله لبنان را به عنوان نيرويي شيعه در مقابل دشمن صهيونيست، مانع از حملات مجاهدان (با اشاره به سني هاي وفادار به شبكه القاعده در لبنان) به اين رژيم دانست.در اين نوار صوتي كه هنوز صحت آن تأييد نشده، آمده است: چرا بايد حزب الله لبنان مشمول توافق نامه طائف كه به ۱۵ سال جنگ داخلي در لبنان پايان داد نشود.
گوينده در اين نوار كه احتمالا ابومصعب الزرقاوي است، گفته است: حزب الله لبنان يك كشور مستقل در داخل لبنان است و با شعارهاي آزادي فلسطين فعاليت  مي كند؛ اما در حقيقت به عنوان يك ديوار امنيتي، مانع از عبور سني ها از مرزهاي لبنان مي شود.

برندگان نوبل: جنگ دارفور را تمام كنيد
006312.jpg
شماري از برندگان  جايزه  نوبل  از كشورهاي  مختلف  در پيامي  به  سران كشورهاي  جهان  ازجمله  جرج  بوش ، رئيس  جمهور آمريكا، خواستار استقرار سريع  يك  نيروي  صلحبان  بين  المللي  در منطقه  آشوبزده  دارفور در غرب  سودان  شدند.به  گزارش  خبرگزاري  فرانسه  از نيويورك  ۶۲ تن از برندگان  جايزه  نوبل  در اين  نامه  كه  روز پنجشنبه  منتشر شد تأكيد كرده اند منطقه  آشوبزده  دارفور تنها زماني  روي  صلح و امنيت  را خواهد ديد كه  نيروهاي  صلحبان  بين المللي  در اين  منطقه  فعاليت  خود را آغاز كنند.
در اين  نامه  آمده  است  نيروي  صلحبان  سازمان  ملل  متحد كه به  دارفور اعزام  مي شود بايد از قدرت، امكانات  و تجهيزات  كافي  برخوردار باشد تا بتواند به  خشونت ها و درگيري هاي خونين  در اين  منطقه  پايان  دهد.
برندگان  جايزه  نوبل  اين  نامه  را علاوه  بر رئيس  جمهور آمريكا، به  سران اتحاديه  اروپا، اتحاديه  آفريقا، سازمان  كنفرانس  اسلامي و همچنين نمايندگان  انگليس ، چين، فرانسه  و روسيه  در سازمان  ملل  متحد فرستادند.

اعتصاب غذاي ۸۹ زنداني گوانتانامو ادامه دارد
واحد مركزي خبر: يك  سخنگوي  نظامي آمريكايي  اعلام  كرد ۸۹  زنداني  گوانتانامو همچنان  در اعتصاب غذا به سر مي برند و شمار آنها نسبت  به  روزهاي  گذشته  افزايش  يافته  است .
به  گزارش  خبرگزاري  فرانسه  از واشنگتن ، براساس  نظر نظاميان  آمريكايي  هر زنداني  كه  ۹ بار پياپي  از صرف  غذا خودداري  كند در شمار افراد اعتصاب كننده  قرار مي گيرد و هر اعتصاب  كننده اي  كه  سه بار پياپي  غذاي  خود را صرف كند از شمار افراد اعتصاب  كننده  خارج  خواهد شد.
براين  اساس  شمار اعتصاب  كنندگان  در روز دوشنبه  گذشته ۸۸ و روز سه شنبه گذشته ۸۹ نفر بود.
وكلايي  كه از زندان  گوانتانامو بازديد كرده  اند اعلام  مي كنند شرايط افسردگي  در بين  زندانيان  به  وفور مشاهده  مي شود و اين  در حالي  است  كه ۴۶۰ زنداني  گوانتانامو از حدود چهار سال  پيش  و بدون  هيچ اتهامي در زندان  به سر مي برند.
سازمان  ملل  و انگليس  بارها از جرج  بوش  رئيس  جمهور آمريكا خواسته  اند زندان  گوانتانامو را تعطيل  كند.
اما دونالد رامسفلد وزير دفاع  آمريكا چندي  پيش  ضمن  مخالفت  با بستن زندان  گوانتانامو كه  شماري  از زندانيان  مظنون  به  تروريسم  در آن به  سر مي برند اعلام  كرد هيچ  جايگزيني  براي  پايگاه  نظامي  گوانتانامو وجود نخواهد داشت .

۳۴ درصد آمريكايي ها بوش را بدترين
رييس جمهور مي دانند
واحد مركزي خبر: شبكه  تلويزيوني  سي بي اس  روز پنج  شنبه  اعلام  كرد براساس  نتايج يك  نظرسنجي ، جرج  بوش  رئيس  جمهور آمريكا بدترين  رئيس  جمهوري  اين كشور از زمان  پايان  يافتن  جنگ  جهاني  دوم  تاكنون  است .
به  گزارش  خبرگزاري  شين هوا از واشنگتن ، براساس  نتايج  اين  نظرسنجي  كه دانشگاه  كويني پياك  آنرا انجام  داده  است  ۳۴ درصد از مردم  آمريكا در پاسخ  به  سؤالي  مبني  براينكه  بدترين  رئيس  جمهور اين  كشور از پايان  جنگ  جهاني  دوم  تاكنون  چه كسي  است  به  جرج  بوش  راي  داده  اند.
بر اساس  اين  نظرسنجي  ريچارد نيكسون  و بيل  كلينتون  در رده هاي  بعدي  قرارگرفته  اند.
از سوي  ديگر در اين  نظرسنجي  آمده  است  ۵۶ درصد از دموكرات ها، ۳۵درصد از افراد مستقل  و تنها ۷ درصد از جمهوري خواهان ، بوش  را به عنوان  بدترين  رئيس  جمهور آمريكا پس از جنگ  جهاني  دوم  انتخاب  كرده  اند.

رويارويي دوباره حماس و فتح در غزه
گروه سياسي خارجي _ علي رغم تلاش رهبران سياسي دو گروه قدرتمند فتح و حماس در فلسطين براي حل مناقشه ميان اعضاي دو طرف ديروز مجددا نيروهاي مسلح اين دو گروه به رويارويي با يكديگر پرداختند كه براثر آن يك افسر امنيتي كشته و هفت تن ديگر مجروح شدند. به موازات اين حادثه هزاران تن از نيروهاي امنيتي فلسطين با تيراندازي هاي هوايي در اعتراض به عدم پرداخت حقوق هايشان ساختمان پارلمان در غزه را تخريب كردند. در پي به قدرت رسيدن حماس در فلسطين و در اختيار گرفتن دولت فلسطين، كشورهاي اروپايي و آمريكايي كمك هاي مالي خود به فلسطين را قطع كردند كه اين موضوع باعث بروز بحران شديد مالي در فلسطين شد.
شرط اين كشورها براي ارسال كمك هاي مالي آن است كه حماس رژيم تل آويو را به رسميت شناخته و از نبرد نظامي براي نابودي آن دست بردارد.
تنگناهاي اقتصادي در فلسطين باعث شد تا محمود عباس چند روز پيش به دولت حماس ده روز فرصت دهد تا طرحي را كه زندانيان فلسطيني اسير در زندان هاي اسراييل آن را ارايه كرده و به موجب آن به صورت تلويحي، اسراييل به رسميت شناخته مي شود را به همه پرسي بگذارد. اگر اين اتفاق محقق شود عملا اقتدار سياسي حماس ازبين رفته و احتمال اينكه محمود عباس خواهان برگزاري انتخابات زودرس شود وجود دارد.
اما در تداوم مخالفت حماس با اين طرح بار ديگر خالد مشعل رييس دفتر سياسي حماس با رد اين همه پرسي گفت: برگزاري همه پرسي در واقع به منزله لغو شوراي قانونگذاري است. وي گفت: انتخابات اخير فلسطين به طور شفاف برگزار شد و جهان نيز شاهد آن بود و دوباره هيچ معنايي ندارد كه همه پرسي برگزار شود.سامي ابوزهري، سخنگوي جنبش حماس نيز اظهارداشت: حماس هرگونه همه پرسي را مخالف قانون و اقدامي غيرقانوني مي داند، چراكه حماس در انتخابات شوراي قانونگذاري براساس برنامه اي روشن و معين پيروز شد. از سوي ديگر در پايان گردهمايي همكاري اعراب و چين در پكن، محمود الزهار وزير خارجه فلسطين و از اعضاي ارشد جنبش حماس ضمن مخالفت با طرح صلح اعراب با اسراييل گفت: اين طرح درصدد ايجاد دودستگي در دولت حماس است. در همين حال سخنگوي جهاد اسلامي فلسطين در جنين اظهارداشت: اگر اسراييل حملات را بر اعضايش متوقف كند. اين گروه از طرح برگزاري همه پرسي حمايت خواهد كرد.
توافق عباس و المرت براي ديدار با يكديگر
رئيس تشكيلات خودگردان، در پايان سفر سه روزه اش به تونس، در يك كنفرانس مطبوعاتي اظهار داشت كه در تماس تلفني با ايهود المرت نخست وزير رژيم صهيونيستي، درخصوص ديدار با وي به توافق رسيده است.
محمود عباس ضمن رد تعيين زمان اين ديدار عنوان داشت: تعيين زمان اين ديدار نياز به توافق دارد و با وجود همه اين مسايل هيچ مانعي براي برگزاري ديدار مذكور وجود ندارد، زيرا اگر ما شركاي روند صلح باشيم بايد نشست برگزار كرده و با يكديگر گفت وگو كنيم تا براساس طرح نقشه راه، به يك راه حل مسالمت آميز دست يابيم. وي در خصوص تصميمات يك جانبه اسرائيل تأكيد كرد: طرف فلسطيني به شكل كامل اين موضوع را رد مي كند و حتي اگر اين موضوع در طرح نقشه راه ذكر شده باشد و انتخاب آن به طرفين واگذار شده باشد، طرف فلسطيني هرگز آن را نمي پذيرد. عباس افزود: موضع گيري اروپا نيز در اين خصوص آشكار است. اروپا خواهان مذاكرات دوجانبه است كه به راه حل هاي موجود در طرح نقشه راه منجر شود و همچنان كه موضع گيري روسيه، سازمان ملل متحد و آمريكا نيز به گونه اي است كه نمي تواند طرح نقشه راه را به عنوان تنها راه حل پايان بخشيدن به اين موضوع منكر شود.
رويدادهاي ديگر
* اسماعيل هنيه نخست وزير فلسطين درپي تظاهرات هزاران فلسطيني در اعتراض به اوضاع نابسامان اقتصادي و تاخير در پرداخت حقوق خود گفت: به رغم تشديد فشارها و تحريم هاي بين المللي دولت حماس هرگز تسليم نخواهد شد و حاضر به اعطاي امتيازهاي سياسي نيست.
* محمود الزهار وزير خارجه فلسطين اعلام كرد كه ديدار محمود عباس با ايهود اولمرت نخست وزير اسراييل هرگز مفيد و سودمند نخواهد بود.
* بر اثر تيراندازي نظاميان اسراييلي در منطقه غربي صحراي نقب در مرز فلسطين و مصر دو فلسطيني شهيد و يك فلسطيني ديگر مجروح شدند. در غزه نيز تيراندازي افراد مسلح ناشناس منجر به كشته شدن يك افسر فلسطيني شد.

خارجي
اجتماعي
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
فرهنگ و آموزش
سياسي
شهر تماشا
سلامت
شهري
علمي فرهنگي
راهنما
ورزش
يادداشت
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   خارجي   |   فرهنگ و آموزش   |  
|  سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   علمي فرهنگي   |   راهنما   |   ورزش   |   يادداشت   |  
|  صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |