شنبه ۱۳ خرداد ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۴۰۰۱ - Jun 3, 2006
تغذيه مناسب براي بيماران مبتلا به ايدز
مسير سبز
صدف كوه كن
006264.jpg
ايدز در جهان
موسسات خيريه خواستار كمك مالي و تسهيلات بيشتر براي فرزندان مبتلايان شده اند. بنا بر گزارشي در مورد گسترش بيماري ايدز در جهان، كه روز سه شنبه (30 مه) منتشر شده است، حدود 40 ميليون نفر در سراسر جهان به ويروس اچ آي وي (عامل ايجاد كننده بيماري ايدز) آلوده هستند.اين گزارش، كه توسط سازمان ملل متحد تنظيم شده، مي گويد جامع ترين آمار از ميزان گسترش ايدز در كشورهاي مختلف جهان است. با توجه به نرخ رشد جمعيت و تاثير مثبت مصرف دارو در بيماران، طبق اين گزارش آمار افراد آلوده به ويروس اچ آي وي بيش از هر زمان ديگر است.در يك ربع قرني كه از ظهور اولين نمونه هاي بيماري ايدز در ايالات متحده مي گذرد، بيست و پنج ميليون نفر در اثر ابتلا به اين بيماري جان خود را از دست داده اند. نيمي از افرادي كه در حال حاضر به ويروس اچ آي وي مبتلا هستند، زن هستند.

بيماري ايدز بي شك بزرگترين بلاي جامعه بشري بعد از جنگ جهاني دوم، به شمار مي آيد. اين بيماري با سير صعودي سريع به دليل نقايص اطلاع رساني امروزه به يكي از دغدغه هاي كشورها بدل گرديده است تا جايي كه دبيركل سازمان ملل متحد از شكست رهبران سياسي جهان در مبارزه با اين بيماري خبر داد و از كشورهايي كه ايدز را مايه ننگ و بي آبرويي تلقي مي كنند، انتقاد كرد.
اين بيماري در كشورهاي ثروتمند تحت كنترل درآمده است اما در كشورهاي فقير جهان سالانه باعث مرگ و مير تعداد زيادي از افراد مي شود.
موارد اوليه ايدز در سال 1981 در آمريكا و در بين هم جنس بازان مشاهده شد.
متأسفانه با وجود شناخته شدن ساير راههاي انتقال اين بيماري، هنوز هم عده زيادي از مردم به ويژه در كشورهاي جهان سوم تصور مي كنند ايدز، بيماري هم جنس بازان است، در صورتي كه فقط 10 درصد موارد آلوده را هم جنس بازان تشكيل مي دهند.
در اوايل بروز اپيدمي ايدز تصور اين بود كه اين بيماري مخصوص كشورهاي غربي و آفريقايي است ولي با شيوع سريع آن در كره خاكي مشخص شد كه ايدز هيچ نژاد، مرز، كشور، جنس و سني را در امان نخواهد گذاشت. افراد مبتلا به اين بيماري بايد بدانند كه اگر مراقبت هاي بهداشتي، پزشكي و تغذيه اي را رعايت كنند مي توانند در كنار ساير اعضاي خانواده خود به زندگي ادامه دهند و ارائه آموزش هاي جزئي به آنها و اعضاي خانواده شان كافي است تا آنها را به يك زندگي سالم رهنمون شود.
از آنجايي كه ارتقاي سيستم ايمني در بيماران مبتلا به ايدز بسيار حائز اهميت است و سلامت بافتها و قدرت مقابله با بيماريها در آنها كاهش مي يابد، بنابراين تغذيه به عنوان يك اصل براي ارتقاي سطح سلامت در اين افراد شايان توجه و در دسترس بودن غذاي مغذي و آب سالم براي اين افراد بسيار مهم است، به خصوص وقتي مسافرت مي كنند يا بيرون غذا مي خورند. ما به اين بيماران از اين نقطه نظر مي پردازيم كه اين افراد آسيب پذيري بيشتري نسبت به عوامل خارجي دارند. همچنين به دليل دوره طولاني بيماري، فرد مبتلا به ايدز نه تنها نبايد دست از مقابله با اين بيماري برداشته بلكه بايد راه هاي درست زيستن در كنار اين بيماري را شناخته و از آنها بهره ببرد، در نتيجه وظيفه ما ارائه راه حل هاي بهتر زيستن است، اگر طول بيماري را در نظر بگيريم بعد از مواجهه با اين بيماري مدت زماني طول مي كشد تا فرد به درك شرايط تازه بپردازد اما پس از واقف شدن به شرايط جديدي كه با آن درگير است بايد مثل ساير افراد با رعايت نكاتي چند به زندگي عادي ادامه دهد، به همين دليل ما راهكارهاي تغذيه اي را در پيش روي آنها قرار مي دهيم تا با استفاده از اين راهكارها جاده پيش رو را بدون در نظر گرفتن طول جاده، سبز ببينند. بد نيست ابتدا به اختلالات تغذيه اي شايع در اين بيماران بپردازيم.
اختلالات تغذيه اي
يكي از عوارض شايع در اين بيماري سوءتغذيه پروتئين –انرژي است. در اين افراد كاهش وزن، كاهش ضخامت چربي زير پوست و دور بازو و كاهش ظرفيت باندي با آهن(TIBC) و كاهش آلبومين پلاسما (هيپوآلبومينمي) ديده مي شود.
عمده ترين علت كاهش وزن در افراد مبتلا به HIV+ كاهش دريافت انرژي است، نه افزايش مصرف آن. در اين افراد اختلال در حس چشايي وجود دارد كه به هنگام تحليل توده بدون چربي بدن به 55 درصد حالت نرمال، در افراد مبتلا به بيماري ايدز مرگ رخ خواهد داد.
از ديگر اختلالات مي توان به تهوع، استفراغ، اسهال، اختلالات تنفسي و لاغري عصبي(آنوركسيا) اشاره كرد. عمده ترين دلايل بروز كاهش وزن شديد در اين بيماران عبارتند از: كاهش انرژي دريافتي، كاهش فعاليت، كاهش اشتها و نقايص متابوليكي.
حال كه با اختلالات تغذيه اي در اين بيماري آشنا شديم بهتر است كه روش هاي ارزيابي وضعيت تغذيه اي را نيز در اين بيماران مورد بررسي قرار دهيم.
ارزيابي وضعيت تغذيه اي
در اين بيماران
*در اين افراد توده سلولي بدن بدون تحليل رفتن چربي كاهش مي يابد و براي افراد مبتلا به ايدز ارزيابي بر اساس درصد وزن معمول دقيق تر خواهد بود تا بر اساس جدول قد و وزن.
انرژي مورد نياز:در افراد مبتلا به ايدز انرژي توصيه شده براي نگهداري وزن برابر است با انرژي پايه مورد نياز ضرب در 3/1 و براي افزايش وزن ضرب در 5/1.
پروتئين:نياز به پروتئين در اين بيماران براي حفظ وزن برابر 4/1-1 گرم به ازاي هر كيلوگرم وزن بدن و براي بازسازي برابر است با 2-5/1 گرم به ازاي كيلوگرم وزن بدن.
آرژنين اسيد آمينه اي است كه در ايمني سلولي نقش دارد و بد نيست بدانيم كه مصرف و عملكرد اسيد فوليك در كمبود پروتئين آسيب مي بيند، بنابراين علاوه بر توجه به دريافت پروتئين به منابع اسيد فوليك كه بعداً ذكر خواهد شد نيز بايد توجه داشت.
گوشتها:در مبحث پروتئين اولين چيزي كه به ذهن مي رسد،  گوشتها است، بنابراين گوشت بوقلمون و انواع ماهي ها بسيار توصيه مي شود، ماهي غذاي بسيار سالم و سودمندي است و گنجاندن آن در رژيم غذايي به ميزان حداقل دوبار در هفته (كمترين نياز) بايد رعايت گردد.
تخم مرغ:تخم مرغ يكي از منابع عالي پروتئين بوده كه مصرف آن به بيماران بعد از يك ضعف بدني، بيماري ناتوان كننده يا كساني كه دوره نقاهت را مي گذرانند،  بسيار توصيه مي شود، تا جايي كه يك محقق ايتاليايي بيان مي كند كه اگر بتوانيم در مدارس و كالج هاي ايتاليا به جوانان روزي نيم ليتر شير و يك عدد تخم مرغ بدهيم آن وقت خواهيم گفت كه ملت ما ملتي محكم و قوي است و آن وقت است كه نژاد انساني بهبود يافته، اما بايد توانايي كبد در استفاده از تخم مرغ را در نظر بگيريم تا ميزان كلسترول آن در فرد ايجاد ناراحتي نكند. به بيماران مبتلا به اين بيماري توصيه مي شود كه بيشتر از 3 عدد تخم مرغ در هفته ميل نكنند (البته اين محدوديت براي مصرف زرده است و خوردن سفيده اي كه كاملاً پخته شده باشد به هر ميزان در هفته مانعي ندارد). زيرا سفيده خام داراي ماده اي به نام آويدين است كه ايجاد تداخل هاي تغذيه اي با ويتامين بيوتين مي كند، بهترين شكل مصرف تخم مرغ به شكل آب پز است كه راحت تر هضم مي شود.
شير:شير به عنوان يك منبع پروتئيني مناسب براي جلوگيري از سوءتغذيه بسيار توصيه مي شود. توصيه ما به شما اين است كه روز خود را با خوردن يك ليوان شير همراه با يك قاشق غذاخوري عسل يا دو عدد خرما آغاز كنيد.
عدس:عدس يكي ديگر از منابع عالي پروتئيني است و علاوه بر پروتئين  حاوي ويتامينB، آهن و كلسيم است. عدس پخته به همراه روغن زيتون غذايي كامل و پر انرژي است و حتي مصرف آن را براي كارگراني كه به كارهاي بدني مي پردازند، توصيه مي كردند. اين منبع گياهي سرشار از مواد مغذي مي تواند يك عصرانه كامل يا يك صبحانه بسيار عالي در رژيم غذايي اين بيماران و كليه افرادي كه دوران نقاهت را مي گذرانند به شمار آيد.
چربي ها:در بدن انسان اسيدهاي چربي وجود دارند به نام اسيدهاي چرب ضروري يا EFA كه در واقع بدن قادر به ساختن آنها نبوده و بايد از خارج از بدن انسان وارد شوند. اين اسيدهاي چرب كه در روغن هاي مايع به خصوص روغن زيتون، گردو، روغن سويا و ماهي ها به خصوص ماهي هاي آبهاي سرد (قزل آلا و ساردين، سالمون و تون) وجود دارد، براي بدن بسيار مفيد هستند و در صورت كمبود مصرف آن، كاهش ثانويه سطح آنها در بدن به وجود آمده و فرد دچار اختلال اسيد چرب ضروري يا (EFAD) مي شود كه در مورد افراد مبتلا به ايدز اين اختلال وجود دارد. در اين افراد استفاده از روغن هايي به نام MCT (تري گليسريد با زنجيره متوسط) بسيار مفيد است. اين چربي ها در روغن نارگيل وجود دارند و در داروخانه ها فروخته مي شوند. اين چربي ها نياز به هضم ندارند و ميزان مصرف آنها بايد كنترل شده باشد؛ در ضمن اين نوع چربي اسيد چرب هاي ضروري را ندارد و بايد همراه با LCDها خورده شود. استفاده از روغن ماهي يا اسيدهاي چرب امگا۳ كه قبلاً هم ذكر شد مي تواند عملكرد ايمني را بهبود بخشد.
مايعات:در افراد مبتلا به ايدز نياز به مايعات مثل افراد عادي است(12-8 ليوان در روز) وحدوداً چيزي معادل 35-30 ميلي ليتر در روز به آب احتياج دارند. مگر اين كه اسهال، استفراغ يا تب داشته باشند كه به ازاي هر درجه تب نياز به انرژي 13درصد و نياز به پروتئين۱۰درصد افزايش پيدا مي كند.
عرق شاتره:يكي از عرقياتي است كه مصرف آن به شكل شربت شاتره علاوه بر تأمين مايعات بدن، اشتهاآور است و در حل مشكلات اشتها كمك مي كند.
ويتامين ها و مواد معدني:نقش ويتامين ها و مينرال ها در اين افراد بسيار چشمگير است بنابر اين بايد به افراد دچار اين بيماري يادآور شويم كه از خوردن سبزيجات و ميوه هاي تازه غفلت نكنند، در حقيقت نياز افراد مبتلا به ايدز به آنتي اكسيدان هايي مثل
بتاكاروتن (پيش ساز ويتامين A) بسيار زياد است و ساير آنتي اكسيدان ها مثل ويتامين E و ويتامين C نيز افزايش نياز چشمگيري در اين بيماري پيدا مي كنند، از اين رو مصرف 1 ليوان آب هويج رنده شده همراه با يك قاشق غذاخوري روغن زيتون به همراه آب يك ليموي تازه (1 روز در ميان) قادر است تمام ويتامين هاي ياد شده را به بدن فرد برساند و ساير منابع اين ويتامين ها عبارتند از:
بتاكاروتن: اين آنتي اكسيدان يكي از قوي ترين آنتي اكسيدان هاي موجود در طبيعت است و در هويج به وفور وجود دارد. همچنين در برگه زردآلو، ميوه زردآلو، سيب زميني، اسفناج، طالبي، كدو حلوايي و كاهو و گريپ فروت يافت مي شود، اين ماده در بدن به ويتامين A بدل مي شود.
ويتامين C: ويتامين ث و گلوتاتيون (تري پپتيد)، گسترش ويروس HIV را كند مي كنند. اين دو ماده مهم كه از ضد اكسيد كننده هاي قوي به شمار مي آيند، به مقدار زياد در ميوه ها و سبزي هاي تازه وجود دارند كه نمونه هايي از اين سبزيجات عبارتند از: گوجه فرنگي، جعفري، كلم، مركبات (به خصوص ليمو شيرين و ليموترش)، فلفل دلمه و... كه منابع بسيار عالي اين ويتامين هستند.در آزمايشي كه توسط دكترآلتون ميستر Alton Mister در دانشگاه پزشكي دانشگاه كورنل انجام شد مشخص گرديد كه مقدار گلوتاتيون در بدن بيماران مبتلا به ايدز خيلي كم است و كمبود اين ماده در گسترش و توسعه ايدز مؤثر است.بنابر اين خوردن موادي مثل: هندوانه، آووكادو، مارچوبه و بروكلي و بعد گريپ فروت، پرتقال و توت فرنگي (كه اتفاقاً در فصل آن قرار داريم) باميه، سيب زميني، كدو، گل كلم و گوجه فرنگي خام را به شما توصيه مي كنيم. چرخ كردن و كوبيدن مواد و عصاره آنها گلوتاتيون را به طرز قابل توجهي از بين مي برد، پس بهتر است كه اين مواد غذايي را بيشتر به شكل خام مصرف كنيم.
ويتامين E: ويتاميني كه آن را با عنوان ويتامين جواني و ضدپيري و برطرف كننده تنش هاي قبل از قاعدگي در خانم ها مي شناسيم. اين ويتامين يكي از ضروري ترين و حياتي ترين ويتامين هاي مورد نياز است كه در روغن ذرت، روغن سويا، روغن گندم، دانه كنجد، بادام زميني، تخم آفتابگردان، گردو و جوانه گندم وجود دارد. ولي از آنجايي كه اين ويتامين محلول در چربي است و مصرف زياد از حد آن توليد مسموميت مي كند در خوردن مكمل هاي اين ويتامين به شكل قرص بايد جانب احتياط را رعايت كرد اما چون منابع غذايي هرگز آنقدر خورده نمي شود كه مسموميت ايجاد كند جاي نگراني نيست، اما بايد به خاطر داشته باشيد كه از زياده روي در مصرف چربي ها پرهيز كنيد.
با خارج شدن از بحث آنتي اكسيدان ها به سراغ ساير ريز مغذي ها (ويتامين ها و مينرال ها) مي رويم كه به افراد دچار اين بيماري كمك مي كند تا از سالم زيستن در كنار ديگران بهره ببرند و به حل مشكل خود از قبيل بي اشتهايي و... بپردازند:
ويتامين هاي گروه ب :ويتامين هاي گروه ب، هم اشتها را زياد مي كنند و هم توان بدني را افزايش مي دهند. در رابطه با ويتامين هاي گروه ب بد نيست به طور مجزا به هر كدام بپردازيم.
ويتامين B1:ويتاميني است كه در گوشت ها، نان، برنج، غلات و حبوبات سبوس دار و كامل يافتن مي شود. ويتامين B1 خوشبختانه در شرقي ها با مصرف سير و پياز خام تا حد زيادي تأمين مي شود. زيرا در حالت خام به دليل دارا بودن اليلين جذب اين ويتامين را افزايش مي دهند، در مقابل چاي و ماهي خام داراي تركيبي به نام تياميناز هستند كه در واقع عامل تجزيه كننده ويتامين B1 است و مصرف آنها به ميزان زياد كمبود اين ويتامين را ناشي مي شود. اين ويتامين علاوه بر نقش هاي اساسي كه در سيستم ايمني به عهده دارد، در حفظ آرامش و برطرف كردن استرس هاي ناشي از مواجهه با بيماري به شما كمك خواهد كرد.
ويتامين B2: اين ويتامين بنابه دلايل عديده، نقشي بسيار چشمگير در حفظ بدن در وضعيت مطلوب داراست چنانچه داروي دزوكسي روبين هيدروكلرايد (داروي درمان ايدز) نياز به ويتامين ب۲ را افزايش مي دهد.منابع غذايي كه اين ويتامين در آنها يافت مي شود عبارتند از: جگر و قلوه، غذاهاي گياهي، لبنيات به خصوص شير، سبزيجات. اگر رژيم غذايي سرشار از نشاسته، فيبر (چيزي كه در ميوه ها و سبزيها به وفور يافت مي شود) و لاكتوز (قند شير) باشد، سنتز اين ويتامين را در روده افزايش مي دهد (چون باكتري هاي روده اندكي از اين ويتامين را توليد مي كنند).از ديگر ويتامين هاي حياتي B كه براي اين بيماران مفيد است مي توان از موارد زير ياد كرد:
ويتامين B6: كه در گوشت هاي سفيد، تن ماهي، جوجه، ماهي سالمون، ذرت، موز، توت فرنگي، طالبي،لوبيا سبز، گوجه فرنگي، سيب زميني و اسفناج وجود دارد. به طور كلي اسفناج، موز، سيب زميني و تن به عنوان بهترين منابع غذايي اين ويتامين به شمار مي آيند، داروي ايزونيازيد نياز به آن را افزايش مي دهد پس به مصرف كنندگان چه در رابطه با اين بيماري چه ساير بيماري هاي تحت درمان با اين دارو توصيه
مي كنيم مصرف منابع اين ويتامين را در رژيم غذايي خود افزايش دهند.
ويتامين B12: در جگر، گوشت، ماهي، زرده تخم مرغ وجود دارد و خصوصاً اگر سن بيمار بالا باشد، به دليل اختلالات گوارشي نياز به آن چشمگيرتر خواهد بود و در نهايت...
اسيد فوليك: يا فولات كه در سوءتغذيه پروتئين- انرژي، مصرف و عملكرد آن آسيب مي بيند و نياز به آن افزايش مي يابد. اسيد فوليك به عنوان عاملي كه مقاومت بدن را افزايش مي دهد بايد مورد توجه قرار گيرد. اين ويتامين در اسفناج، آب پرتقال، گوشتها به خصوص گوشت گوساله، مخمر و قارچ لبنيات و شير و پنير كم چرب وجود دارد.
در پايان بهتر است به ذكر اين مطلب بپردازيم كه هرجا ايستاده باشيم و در هر وضعيتي كه باشيم درمان هاي تغذيه اي در بهبود اوضاع، نقش چشمگيري دارد، چنانكه كتاب قانون ابوعلي سينا كه سراسر درمان با غذاست، كتابي است كه امروزه جزو كارآمد ترين كتب پزشكي از آن ياد مي شود. لازم به ذكر است تا زماني كه خودتان نخواهيد هيچ كس نمي تواند به شما كمك كند، اميد است با استفاده از آنچه ياد شد به بهبود وضعيت سلامتي خود بپردازيد.

دريچه
راه هاي انتقال بيماري ايدز
006273.jpg
تركيب علائم نامحسوس يا ناپيدا و انگ بيماري، بيماران را از مراجعه به مراكز مراقبت سلامت بازمي دارد و به اين ترتيب بسياري از موارد عفونت تشخيص داده نمي شود. از آنجايي كه بهترين راه مقابله با اين بيماري پيشگيري از ابتلا به آن است ابتدا به راه هاي انتقال آن مي پردازيم:
۱ - تماس جنسي:70 تا۸۰ درصد موارد ابتلا در جهان از طريق برقراري رابطه جنسي بدون حفاظت با شخص آلوده است و اين عامل مهمترين عامل انتقال بيماري است.
۲ - تماس با خون آلوده: تزريق خون و فرآورده هاي خوني آلوده،  پيوند اعضا و نسوج آلوده،  استفاده مشترك از سرنگ و سوزن آلوده (معتادان تزريقي) و تماس تصادفي سوزن و يا وسيله آلوده در ميان كاركنان بخش هاي درماني.
۳ - انتقال از مادر آلوده به كودك: درصد بالايي از موارد آلودگي ناشي از انتقال ويروس از مادر به كودك است. به طور كلي راه هاي عمده انتقال با توجه به جوامع مختلف و فرهنگ هاي متفاوت گوناگون است، مثلاً در كشورهاي آفريقايي عمده ترين راه انتقال تماس جنسي و در اروپاي شرقي و اوكراين و ايران استفاده از وسايل تزريقي مشترك عنوان شده است. اگرچه ويروس ايدز در بسياري از مايعات بدن مثل خون و مني، اشك، شير مادر، بزاق و عرق يافت شده، ولي به علت كم بودن تعداد ويروس و وجود برخي از آنزيم هاي مهاركننده تاكنون انتقال از راه هاي بزاق، اشك چشم و عرق بدن مشاهده نشده است. پيشگيري مهمترين و كارآمدترين راه جلوگيري از ابتلا به اين بيماري است ولي اگر فردي به اين بيماري مبتلا شد (به دليل دوره طولاني بيماري) مهمترين نكته كنار آمدن با بيماري، مراقبت از انتقال آن به ديگران و سالم زيستي در كنار اين بيماري است.

ختنه از آلودگي به اچ آي وي جلوگيري مي كند

تحقيقات تازه نشان داده است كه ختنه مي تواند در جلوگيري از انتشار ويروس اچ آي وي در ميان مردان موثر باشد.اين مطالعه روي بيش از سه هزار مرد در آفريقاي جنوبي و توسط آژانس فرانسوي ايدز و هپاتيت هاي ويروسي انجام شد.اين داده ها كه در كنفرانسي در برزيل تشريح شد، نشان مي دهد كه ختنه مردان باعث جلوگيري از آلودگي به ويروس اچ آي وي در هفت نفر از هر ده نفر شد.
آژانس هاي بهداشتي سازمان ملل اخطار داده اند كه پيش از توصيه ختنه به عنوان راهي براي محافظت در مقابل ايدز، بايد مطالعات بيشتري انجام شود.
مطالعات قبلي نيز نشان داده بود كه خطر آلودگي به اچ آي وي در مرداني كه ختنه شده اند كمتر است.تصور مي شود كه سلول هاي قلفه(پريپوس يا همان بخشي كه ختنه مي شود) در مقابل ويروس اچ آي وي بسيار آسيب پذيرتر از سلول هاي ساير بخش هاي پوست آلت تناسلي است، بنابراين با بريدن آن از خطر آلودگي كاسته مي شود.آزمايش هاي بيشتر هم اكنون در اوگاندا و كنيا براي  اندازه گيري تاثير ختنه در اين زمينه در ساير جمعيت ها در جريان است.آنيا ليختاروويچ- خبرنگار علمي بي بي سي- در اين كنفرانس در ريودوژانيرو مي گويد: اگر تحقيقات تازه به نتايج مشابهي منجر شود، در آن صورت ختنه مي تواند در كنار استفاده از كاندوم، به عنوان راهي براي پيشگيري از شيوع اچ آي وي توصيه شود.

ايدز، بيماري بزرگسالان نيست!
006270.jpg
بي بي سي: سازمان ملل متحد اخطار داده است كه برنامه هاي مبارزه با ايدز در جهان از رسيدگي به نيازهاي كودكان غافل مانده است.
سازمان ملل كه روز سه شنبه يك برنامه تازه مبارزه جهاني را در اين زمينه معرفي مي كند، خواستار اقدامات قاطعانه  براي اطمينان از رهايي نسل بعدي كودكان از ايدز شده است.طبق آمار اين سازمان روزانه 1400 كودك زير 15سال از بيماري هاي مرتبط با ايدز جان مي بازند.از آنجا كه كودكان قادر به انعكاس نيازهاي خود نيستند از دستور كار جهاني مبارزه با ايدز جا افتاده اند. براي مثال در آفريقا كمتر از 2درصد كودكان مبتلا به ايدز داروهاي ضدويروسي دريافت مي كنند.كودكان مبتلا به دليل كمبود داروهايي كه براي كودكان طراحي و تهيه مي شود، كم و بيش از دسترسي به معالجات مناسب محروم مانده اند،هر چند بيش از 2ميليون كودك در جهان به ويروس اچ.آي.وي آلوده هستند كه اغلب آنها در كشورهاي فقير زندگي مي كنند.گروه پزشكان بدون مرز اخطاري مي دهد كه فقدان يك بازار پرسود باعث شده است در زمينه داروهاي مناسب كودكان براي معالجه ايدز كمبود وجود داشته باشد.ديويد ويلسون- هماهنگ كننده امور پزشكي گروه پزشكان بدون مرز- گفت: طعم شربت هاي دارويي بد و بلعيدن قرص ها نيز به خاطر اندازه بزرگ آنها براي كودكان دشوار است.وي گفت: شركت هاي تجاري داروسازي زحمت ايجاد فرمول هاي خاص كودكان را به خود نمي دهند چون بازار جذابي برا ي آنها نيست و فرمول هايي كه براي كودكان طراحي مي شود از نمونه هاي مشابه براي بزرگسالان پرهزينه تر است.
وي در ادامه ذكر كرد: داروهاي مناسب براي كودكان يك مشكل جهاني است چرا كه حتي در كشورهاي ثروتمند نيز داروهاي كمتري براي معالجه اچ. آي. وي در كودكان وجود دارد.اين در حالي است كه سازمان ملل براي مبارزه با ايدز و سازمان بهداشت جهاني براي آن دسته از كودكان كشورهاي در حال توسعه كه آلوده به ويروس ايدز هستند، روش درماني تازه اي پيشنهاد كرده اند.براساس تحقيقات جديدي كه در نشريه پزشكي لانست منتشر شده، داروي كوتريماكسازول مي تواند مرگ و مير كودكان آلوده به ويروس اچ.آي.وي را به ميزان قابل توجهي كاهش دهد. كوتريموكسازول از آنتي بيوتيك هاي رايج است كه هزينه آن براي هر بيمار در روز كمتر از 10سنت مي شود.يكي از سخنگويان بخش مبارزه با ايدز سازمان بهداشت جهاني گفته است تمامي كودكان آلوده به ويروس ايدز بايد اين دارو را مصرف كنند.

تازه ها
درمان سنگ هاي ادراري
006276.jpg
سميه شرافتي يكي از مشكلات اساسي و شايع مربوط به دستگاه ادراري بروز سنگهاي ادراري است.
شيوع اين سنگها در جوامع مختلف در بين مردان شيوع بيشتري دارند و بيشتر در رده هاي سني 2 تا 50 سال بروز مي كنند. علائمي مثل درد پهلو، تكرر و سوزش ادرار در اين بيماري در اثر عواملي از قبيل ارث، آب و هوا،  نوع تغذيه و فعاليت ايجاد مي شوند. اين بيماري بيشتر در فصل گرما بروز مي كند. سنگ هاي ادراري را مي توان جزو بيماري هاي شايع جوامع بشري دانست، سنگ هاي ادراري مي توانند با و يا بدون درد و عفونت ادراري بروز كنند. علل ايجاد اين سنگها متفاوت است و عوامل فيزيولوژيكي و محيطي دو عامل موثر در ايجاد اين سنگ ها هستند.
رئيس انجمن اورولوژي ايران در اين زمينه گفت: سنگ ادرار شايعترين بيماري است و براي جلوگيري از بروز اين بيماري بايد از خوردن كلسيم اضافي خودداري شود.
دكتر محمدعلي زرگر گفت: بايد نوزادان آزمايش ادرار شده و مردان بالاي 50 سال نيز دو سال يك بار آزمايش سرطان پروستات شوند. رئيس انجمن اورولوژي ايران افزود: شايعترين سنگ ادرار سنگ كلسيم است كه براي جلوگيري از بروز آن در زنان يائسه توصيه مي شود به جاي مصرف قرص هاي كلسيم از شير استفاده كنند.
همچنين دبير علمي انجمن اورولوژي در خصوص اين بيماري ها گفت: نوع غذا، منطقه جغرافيايي، شغل، بيماري هاي دستگاه ادراري و ژنتيك در سنگ ادرار موثر هستند. وي خاطرنشان كرد: 70 درصد بيماراني كه يك بار سنگ كليه داشته باشند اگر رژيم غذايي مناسبي نداشته باشند دو بار به سنگ كليه مبتلا مي شوند.

همايش
ابراز ناخرسندي سازمان ملل از مبارزه با ايدز
006267.jpg
بي بي سي- كوفي عنان دبيركل سازمان ملل متحد از ناموفقي در پيكار با گسترش بيماري ايدز انتقاد كرده است. وي گفته است كه بيشتر كشورها در پيكار با ايدز ناكام بوده و تعهدات خود را انجام نداده اند. دبيركل سازمان ملل در مراسم گشايش كنفرانس ويژه اي سخن مي گفت كه براي مبارزه با بيماري ايدز در سطح جهاني، در نيويورك برگزار شده است. اين يكي از بزرگترين گردهمايي هاي سازمان ملل از سال 2001 يعني زماني است كه سازمان ملل مقابله با بيماري ايدز را در رأس اهداف خود قرار داد. اين اجلاس به بررسي ميزان توفيق كشورهاي گوناگون در انجام تعهدات خود مي پردازد. سران كشورهاي بزرگ در گروه هشت متعهد شده بودند كه تا سال 2010 كليه بيماران به داروي كافي دسترسي داشته باشند.
به گفته آقاي عنان در مهار كردن گسترش ويروس ايدز پيشرفتهايي ديده مي شود، اما هنوز مشكلات فراواني بر سر راه قرار دارد. دبيركل سازمان ملل متحد گفت: جامعه جهاني هنوز نتوانسته است به طور جدي با اين بيماري مرگبار و به خصوص با گسترش آن در ميان زنان و كودكان برخورد كند.
بنا به گزارشي كه از دفتر مبارزه با ايدز سازمان ملل متحد منتشر شده است، هم اكنون در سراسر جهان حدود 386 ميليون از مردم با ويروس اين بيماري مخوف زندگي مي كنند. در كنفرانس سه روزه اي كه در نيويورك برگزار مي شود، نمايندگاني از 180 كشور جهان حضور دارند. گزارش سازمان ملل متحد نشان مي دهد كه وخيم ترين وضعيت در جهان همچنان در كشورهاي جنوب صحراي آفريقا ديده مي شود. شديدترين نمونه از گسترش ايدز در سوازيلند است؛ يك سوم از جمعيت بزرگسال اين كشور به ويروس اچ آي وي مبتلا هستند.
با اين حال گفته مي شود كه كشورهاي كنيا و زيمبابوه ميزان آلودگي به اچ آي وي را كاهش داده اند.آفريقاي جنوبي بالاترين آمار آلودگي به اچ آي وي در اين منطقه را دارد؛ پنج ميليون و پانصد هزار نفر از بزرگسالان آفريقاي جنوبي به اين ويروس مبتلا هستند. در هند ايدز در حال گسترش است كه دليل آن عمدتاً آميزش جنسي بدون رعايت نكات ايمني در ميان افراد دگرجنس گراست.
كامبوج و تايلند توانسته اند ميزان آلودگي به اچ آي وي را كاهش دهند اما سازمان مبارزه با ايدز سازمان ملل مي گويد كه وضعيت ايدز در ويتنام، اندونزي، پاپوآ گينه نو و پاكستان نگران كننده است.

درمانگاه
داروهاي مرتبط با ايدز
006261.jpg
بهتر است اندكي هم راجع به داروهاي مصرفي اين بيماران و مشكلات تغذيه اي كه براي آنها در صورت استفاده از داروها پيش مي آيد، صحبت كنيم:
پيريمتامين: آنمي مگالوبلاستيك (كم خوني) و لاغري عصبي (آنوركسيا)
A-Z-T : احتمال آنمي (كم خوني) را افزايش مي دهد.
ايزونيازيد (INH): نياز به ويتامين B6 را افزايش مي دهد.
از آنجايي كه در افراد درگير با اين ويروس اختلالي با عنوان اختلال در حس چشايي وجود دارد كه منجر به كاهش اشتها مي شود، بهتر است راجع به موادغذايي كه اشتها را افزايش مي دهند صحبت كنيم:
هويج: دم كرده تخم هويج به مقدار يك قاشق قهوه خوري براي يك فنجان آب جوش مقوي، مدر و اشتها آور است و همچنين آب هويج خام بسيار مفيد است.
شلغم پخته: شلغم داراي فسفر و خوراك مغز و اعصاب و شلغم اشتهاآور است.
ترب: داراي ويتامين هاي A،B،C و فسفر است، يك باور قديمي در اين زمينه وجود دارد مبني بر اين كه زهر عقرب در بدن كسي كه ترب خورده باشد مؤثر نيست.
روغن زيتون: مصرف روغن زيتون همراه با غذا اشتها آور بوده و به دليل اسيدهاي چرب مفيدي كه در آن است بسيار توصيه مي شود چنانچه بهترين روغن براي آشپزي همين روغن زيتون است.
زنجبيل: اين ماده غذايي علاوه بر درمان دارويي از ديرباز به عنوان يكي از بهترين طعم دهنده ها به خصوص در آسياي شرقي به شمار مي آيد.
از ديگر سبزيجات و مواد غذايي مفيد براي اين بيماران مي توان به موارد زير اشاره كرد:
قارچ: انواع قارچ هاي خوراكي به دليل پروتئين هاي موجود در آنها مي توانند بسيار مفيد باشند، همچنين مصرف عصاره نوعي قارچ به نام قارچ شي ئي تيك shiitake در درمان اين بيماري كارآمد است. در آزمايشي كه در كشور ژاپن به عمل آمده بود مشخص شد كه عصاره اين قارچ ضد ويروس HIV است و اثر داروي معروف
ضد ايدز به نام A-Z-T را بيشتر مي كند.
سير: امروزه سير به عنوان اولين نبات درماني مطرح است (به دليل وجود ماده اي به نام اليلين در سير). سير حاوي گوگرد، سيليس و يد مي باشد كه بدن را از بيماري ها محفوظ نگه  مي دارد و توان بدني را افزايش مي دهد، البته مصرف آن به كساني كه عارضه هاي پوستي در آنها افزايش يافته يا دچار مشكلات گوارشي شديد هستند و يا قرص آسپرين مصرف مي كنند، توصيه نمي شود ولي مصرف آن به شكل پودر سير مانعي ندارد.
انجير: سرشار از ويتامين هاي A،B،C و قند است، انجير مناطق گرمسير شيرين تر است و وقتي كاملاً برسد سي تا چهل درصد آن قند است (بنابر اين به افراد ديابتي توصيه مي شود در مصرف آن احتياط كنند) انجير داراي مواد ازته، آهن، برم، منگنز و آهك و كلسيم مي باشد، بسيار مغذي است و علاوه بر اينها از گذشته مصرف آن به افرادي كه دوره نقاهت را مي گذرانند توصيه شده است.
گلپر: پيشينيان براي آن خواص بيشماري برشمرده و چنين پنداشته اند كه موجب افزايش نيروي تن مي شود و به همين جهت آن را به هركول پهلوان افسانه اي يونان (كه همان هركول رومي است) نسبت داده اند و نام گذاري كرده اند. اين ماده غذايي در برانگيختن اشتها و تقويت هاضمه بسيار مفيد است.
عسل: در عسل املاح و ويتامين هاي بسياري وجود دارد، از آن جمله مي توان به: آهن، كلسيم، اسيد فسفريك و ويتامين ث اشاره كرد و در صورتي كه به شكل مرتب مصرف شود داراي خواص معجزه  آسا است. همچنين براي افزايش وزن بسيار سودمند است. بنابه تجربه ثابت شده است كه عده زيادي از مبتلايان به بيماري هاي عفوني و سخت مثل سل پس از مصرف عسل بهبود يافته اند (به دليل وفور ويتامين ها و مينرال هاي موجود در آن).
انار: مصرف انار و ليموترش نه تنها مي تواند براي ما شفابخش باشد، بلكه در حفظ سلامتي و جلوگيري از بيماري ها مؤثر است. اين خاصيت شفابخش انار به دليل وجود C،B1،B3،B6 فسفر آهن و منگنز است كه عمل تنظيم كننده و متعادل كننده مايعات بدن به خصوص خون را داراست. جالب اينجاست كه بسياري از مردم معتقدند كه انار شيرين درمان كننده تر است، علم هم اين را ثابت مي كند زيرا انار شيرين اناري است كاملاً رسيده و تركيبات شيميايي آن نيز كامل شده است و تأثيرات آن بهتر است. انار در شست وشوي خون مؤثر بوده (به دليل وجود پتاسيم در آن)، سموم را دفع مي كند و نشاط آور است.
شكلات: در سال هاي اخير دانشمندان به اين نكته پي برده اند كه در شكلات، آنتي اكسيدان هاي فلاونوئيد وجود دارد و مصرف اين آنتي اكسيدان ها در تندرستي كارآمد است، در آزمايش هاي انجام شده نتيجه به دست آمده حاكي از اين بود كه شكلات خالص تقريباً دو برابر مقدار شير شكلات داراي آنتي اكسيدان است، كه اين نتيجه به دست آمده در افراد غيرسيگاري و با چربي هاي طبيعي خون نشان دهنده اين موضوع بود كه ميزان ظرفيت آنتي اكسيدان پلاسما فقط در كساني كه از شكلات تيره خالص استفاده كرده بودند افزايش يافت نه كساني كه شير شكلات يا شكلات تيره همراه با شير مصرف كرده بودند (به طور كلي مصرف شكلات يا قهوه همراه با شير موجب عدم جذب كلسيم شير توسط بدن مي شود.)

سلامت
اجتماعي
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
خارجي
فرهنگ و آموزش
سياسي
شهر تماشا
شهري
علمي فرهنگي
راهنما
ورزش
يادداشت
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   خارجي   |   فرهنگ و آموزش   |  
|  سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   علمي فرهنگي   |   راهنما   |   ورزش   |   يادداشت   |  
|  صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |