چهارشنبه ۱۷ خرداد ۱۳۸۵
غلبه براضطراب در محيط كار
فرصتي براي شدن
000018.jpg
ليدا هادي
امروز در دنيايي زندگي مي كنيم كه عوامل اقتصادي و پيشرفت هاي روزافزون فناوري، لحظه به لحظه منجر به تغيير و تحول شرايط شغلي ما مي شوند. پذيرفتن هر تغييري به خصوص در زمينه كار، نيازمند فراگيري مهارت هاي خاصي است. گاه اين تحولات شغلي چنان عميق هستند كه تمامي جنبه هاي زندگي فرد را نيز تحت تأثير قرار مي دهند. از اين رو پذيرش شرايط جديد و همسويي با آنها مرهون اعتماد به نفس و برخورداري از روحيه اي پذيرا و گشاده خواهد بود.
اعتماد به نفس و تغيير
هر چند هر تحولي با خود شرايط و مقتضيات خاصي به همراه دارد اما نبايد هرگز از جنبه منفي به آن پرداخت بلكه مي توان با كمي اطمينان به نفس، آن را روندي رو به رشد و مؤثر تلقي كرد كه با يك زمينه فكري مناسب و پذيرا، افق روشني از آينده شغلي شما كه تا پيش از اين تاريك و تلخ مي نمود، مي گشايد. برخي افراد اين تغييرات را بسيار راحت تر از آنچه كه به نظر مي رسد مي پذيرند، اما اكثر ما به دليل تجربه هاي تلخ گذشته و ناكامي هايي كه پشت سرگذاشته ايم، در برابر هرگونه تحولي به سرعت اعتماد به نفس خود را از دست مي دهيم و در چنين شرايطي احساس بي كفايتي مي كنيم. اغلب اوقات، اين احساس عدم اعتماد به نفس همراه با احساس كمبود دلگرمي  و پشتوانه است. ريشه اصلي اين مسئله را مي توان در دوران كودكي جست وجو كرد. هنگامي  كه شما احساس دلگرمي  كافي براي پذيرش و انجام مسئوليتي نداشته باشيد، براي دوري از چالش پيش رو اقدام مي كنيد و به جاي آنكه خود را درگير مسئله نمائيد، به دليل عدم اطمينان به توانايي هاي خود مي كوشيد تا به هر طريقي از تعهد و مسئوليت جديد سر باز بزنيد.
ترس از شكست
يكي از دلايل عمده اي كه افراد هنگام رويارويي با مشكلات و چالش هاي جديد شغلي با آن روبه رو هستند، ترس از شكست است. دليل اصلي اين موضوع اين است كه شما احساس مي كنيد ممكن است اشتباهي را كه در گذشته مرتكب شده ايد دوباره تكرار نماييد.
چنانچه براي پذيرش حرفه جديدي دعوت به مصاحبه شده ايد، مطمئن باشيد كه براي آن شغل كاملاً مناسب هستيد. هيچ كارفرمايي وقت و انرژي خود را صرف شخصي كه به نظر او كفايت لازم را ندارد نمي كند. بنابراين اگر در اين ميان خود را كم ارزش تلقي كنيد، هر چقدر هم كه در كارتان خبره و كارآزموده باشيد، باز هم از عهده انجام آن برنمي آييد. پس لازم است با اعتماد به نفس كافي براي روز مورد نظر آماده شويد. اطمينان داشته باشيد كه اگر توانايي هاي خود را به خوبي بشناسيد و به آنها اعتماد كنيد، جاي هيچ نگراني نخواهد بود. روز مصاحبه فراموش نكنيد كه:
* پيامي كه جسم شما مي فرستد بسيار مهم است. پس بي قراري نكنيد و هر چيزي كه در پيرامون تان باعث مشغول شدن شما مي شود را از خود دور نماييد. از اشاره و تكان دادن سر و دست و همچنين پاهايتان بپرهيزيد.
* سعي كنيد با تمام اعضاي حاضر در جلسه ارتباط چشمي  برقرار كنيد. هنگام مصاحبه، برقراري ارتباط از طريق چشم، صرف نظر از كسي كه سئوال مي كند، بسيار اهميت دارد.
* نكات مثبت و مشخصه هاي وجودي تان را برشمريد و روي آنها تأكيد كنيد. مهم ترين موفقيت ها و دستاوردهاي حرفه اي تان را نام ببريد.
* توجهي نداشته باشيد كه كارفرما برگه استخدام شما را مطالعه كرده است يا نه، بلكه بدون هيچ واهمه اي دوباره به معرفي خود بپردازيد.
* از قريحه شوخ طبعي تان استفاده كنيد. با كمي خنداندن حاضرين مي توانيد فضايي مناسبي ايجاد نماييد تا در فرصت به دست آمده، خود نيز به آرامشي نسبي دست يابيد.
* در رابطه با كارفرمايان و مسئولان پيشين خود بي انصاف نباشيد و به بدگويي از آنها نپردازيد.
با اعتماد به نفس سخن گفتن
گاهي اوقات از شما خواسته مي شود تا به عنوان نماينده مسئولان اداره در همايشي شركت كنيد. در اين هنگام به جاي ترس و دلهره از حضور در جمع و پاسخگويي به سئوالات، بايد به اين نكته توجه كنيد كه يك فرصت استثنايي براي ابراز خودتان به شما روي آورده است.
* هر چند ممكن است افراد بسيار ديگري وجود داشته باشند كه سطح معلومات و دانسته هاي آنها بسيار بالاتر از شماست ولي مسلماً هيچ يك آرامش خاطر و اعتماد به نفس شما را ندارند.
همين مشخصه، وجه تمايز شما از ديگران است كه باعث انتخاب تان از سوي مسئولان بالاتر شده است. پيش از هرگونه تنشي، به اين موضوع خوب فكر كنيد.
* هر كسي بايد از جايي شروع كند، پس به جاي نگراني به اين موضوع بينديشيد كه هم اكنون اين فرصت طلايي به شما روي آورده است.
* به خاطر بسپاريد كه ميزان حضور و فعاليت شما در جمع، به اندازه فعاليت ديگر افراد ارزش و اعتبار خاص خود را داراست و هيچ چيزي كمتر از آنها ندارد.
مهارت هاي صحبت و برقراري ارتباط با ديگران در چنين مواقعي اهميت فراواني دارند. اگر مي خواهيد تأثير به سزايي بر ديگران داشته باشيد و احترام همه را به خود جلب كنيد، بايد بتوانيد هر آنچه كه هستيد به خوبي بروز دهيد و اهداف و ديدگاه هايتان را در مسير مناسب آن بيان كنيد. به خاطر داشته باشيد كه صداي شيوا و رسا، نشانگر قدرت و توانايي وجودي شماست. آهنگ صدا و شدت و ميزان آن همگي با اهميت هستند. همچنين طرز ايستادن شما نيز بسيار مهم است. با سري بلند و افراشته بايستيد و شانه هايتان را آزاد بگذاريد. خم نشويد و هرگز سرتان را بالا و پايين نبريد. اگر بازوهايتان را راحت و كمي متمايل به پشت كنيد، قفسه سينه شما فراخ تر مي شود كه در قدرت صداي شما بسيار اثرگذار خواهد بود. سعي كنيد پيش از پاسخ به هر سؤال، كمي مكث كنيد، به آرامي نفس بكشيد و شروع به صحبت نماييد. قبل از حضور در چنين محافلي مي توانيد با تمرين جلوي آينه و آزمودن حالت هاي مختلف، از تنش و نگراني روز موعود بكاهيد.
برقراري ارتباط
آيا تا به حال به اين موضوع فكر كرده ايد كه چه عاملي باعث مي شود از صحبت و گفت وگوهاي دوستانه با همكاران تان احساس خجالت كنيد؟ آيا گمان مي بريد با اين كار احساساتتان را به ديگران تحميل مي كنيد يا اينكه آنها همان طور كه شما درباره ديگران قضاوت مي كنيد، به قضاوت در مورد شما مي پردازند؟ آيا از اينكه همكاران جديد به نقاط ضعف و قوت وجودي تان پي ببرند و آن را برجسته كنند مي ترسيد؟ حتماً ترجيح مي دهيد هنگام ورود به محلي، افراد حاضر چنان مشغول به كار باشند كه توجهي به حضور شما و مسائلي چون چاقي، لاغري، جواني و... در وجود شما نكنند! مطمئن باشيد هيچ كس در آنجا شما را قضاوت نمي كند. هميشه به خاطر بسپاريد كه در همان اتاق، افراد ديگري نيز مانند شما هستند كه احساس ناخوشايندي دارند. پس در هنگام حضور در يك جمع تازه سعي كنيد:
* به دنبال كساني باشيد كه در ظاهر، تنها به نظر مي رسند. به دنبال بهانه اي براي كمك به اين افراد باشيد. كار چنداني لازم نيست بلكه يك گفت وگوي كوتاه و ساده كافي است. زمينه هاي مشتركتان را پيدا كنيد. علاقه واقعي تان را نشان دهيد و سعي كنيد نام آنها را به خاطر بسپاريد.
* سئوال هايتان را واضح و روشن بپرسيد، چرا كه وقتي شما جزء به جزء جلو مي رويد، گفت وگوي صميمانه تان دچار سكته هاي پي در پي خواهد شد. قضاوت نكنيد و هيچ گاه ديگران را كوچك نشمريد.
* منظور خودتان را واضح بيان كنيد و به خاطر جلب اعتماد ديگري، عقيده تان را پنهان نكنيد. بدانيد كه شما با ابراز و اظهار نظر خودتان احترام بيشتري به دست مي آوريد.
* معجزه خنده را فراموش نكنيد.
قدرت پذيرش انتقاد
بسياري از ادارات، شرايط ارزيابي و سنجش خاصي دارند. از اين رو ممكن است گاهي شما نيز زير ذره بين كارفرمايان خود قرار بگيريد و به دليل برخي مشكلات، حتي مورد انتقاد واقع شويد.در اين هنگام نبايد هيچ گونه نگراني و تنشي به خود راه دهيد بلكه به اين بينديشيد كه اين موضوع مي تواند به شما كمك كند تا به نحوه كاركرد خودتان بيشتر آشنا شويد. اگر محل كارتان شلوغ و پرتنش است به خاطر داشته باشيد كه:
* توانايي پذيرش انتقاد و سرزنش را در خود افزايش دهيد. همواره به خاطر بسپاريد كه معناي پرس وجوي كارفرماي شما انتقاد و نكوهش شخصيت شما نيست، بلكه فقط فرصتي دست داده كه بتوانيد زمينه هاي پيشرفت خودتان را بهتر بشناسيد.
* از اينكه علت انتقاد مسئولان خود را بپرسيد، هراسي نداشته باشيد و اگر احساس مي كنيد كه صحبت هاي آنها غيرمنطقي است، با صراحت عقيده تان را مطرح كنيد و به دفاع از ديدگاه هاي خود بپردازيد.
اين عامل به شما كمك مي كند تا روشي صحيح و مناسب براي پذيرش هرگونه تغيير و تحولي در پيش رو داشته باشيد. همان طور كه گفتيم، هر شغلي به خواسته ها و مهارت هاي خاصي نياز دارد كه اين موضوع به معناي منفي بودن رويكرد آن نيست. هر تغييري، با خود تنش و عدم آرامش را به همراه دارد كه براي پذيرفتن و انعطاف با شرايط جديد، به اندكي زمان نياز است.
* در گذشته باقي نمانيد. از اشتباهات گذشته عبرت بگيريد و هر كاري كه مي توانيد براي جبران آن انجام دهيد. اين فكر را كه شما خود به خود دچار اشتباه مي شويد، از وجودتان دور كنيد.
* هر كسي ممكن است در برهه خاصي نسبت به توانايي ها و قابليت هاي وجودي اش دچار ترديد شود و احساس ناامني و بي كفايتي كند. اين شخص حتي شايد از اعتماد به نفس بالايي هم برخوردار باشد. در واقع اطمينان به خود، به معناي آن نيست كه هرگز به ديگران تكيه نكنيم بلكه گاهي لازم است مهلتي به خود بدهيم و در برخي مسائل از كمك و مساعدت سايرين استفاده كنيم.
* هر از گاهي از اينكه ريسك و خطر كنيد نترسيد. مواجهه با ترس، يكي از عوامل اصلي شكوفايي اعتماد به نفس است.
* اگر نمي توانيد به سرعت اشتباهاتتان را جبران كنيد، با تأني و درنگ به اين مسئله بپردازيد و عجله نكنيد.
* از فضاي زندگي خارج از محل كارتان لذت ببريد، چرا كه اين رويكرد مثبت مي تواند زندگي حرفه اي شما را نيز بسيار تحت تأثير خود داشته باشد.
منبع: www.BBC.co.uk

خاطرات زندگي روزانه
در زندگي روزمره هريك از ما اتفاقات و رويدادهاي كوچك و بزرگ فراواني وجود دارند كه گرچه به سرعت مي گذرند، اما مي توانند قابل توجه باشند و در ميان خاطرات زندگي مان ماندگار شوند؛ اتفاق هايي كه آنها را براي دوستان و همكاران خود تعريف مي كنيم و گاه بعد از گذشت چند سال همچنان شنيدني و شيرين هستند؛ از يك ماجراي جالب در زمان خدمت نظام وظيفه تا خاطره از يك ميهماني خانوادگي و... هر يك از اين خاطرات كوتاه چون يك عكس يادگاري در آلبوم ذهن باقي مانده اند.
شما هم مي توانيد با ارسال خاطرات شيرين زندگي خود به آدرس روزنامه همشهري در ورق زدن آلبوم خاطرات با ما همراه شويد.
***
يادش بخير
در نيشابور به خدمت سربازي مشغول بودم كه براي مرخصي چند روزه و ديدار خانواده به تهران رفتم. عصر يك روز گرم تابستاني در ترمينال جنوب سوار اتوبوس تهران - مشهد شدم تا در صبح فرداي آن روز به موقع سر خدمت حاضر باشم. جاي شما خالي بعد از صرف مختصري شام و خوردن يك قرص خواب آور از خانواده پام ها در آخر اتوبوس نشستم تا شايد كمتر مشكلات دوري راه را حس كنم ديگر از داخل اتوبوس چيزي به ياد نمي آورم . فرداي همان شب كمك راننده مرا از خواب بيدار نمود كه بلند شو به مشهد رسيديم.بدون اينكه اعتراض نمايم يكسره به حرم مقدس ثامن الائمه رفتم و زيارت جانانه اي كردم و با يك روز غيبت به سر خدمت رسيدم به مدت ۱۰ روز يك شب به خواب نگهباني دادم. ارزشش را داشت يادش به خير.
مسعود. ش
باز هم به ياد ديروز
سال تحصيلي ۶۷ _ ۶۶ در كلاس اول ابتدايي در دبستان شيخ كليني تحصيل مي كردم. معلم ما آقاي صبوري بود كه همه روزه از گرمسار به روستاي ما مي آمد. يك روز در درس ديكته در كمال ناباوري نمره ام ۱۴ شد كه پايين ترين نمره كلاس در آن روز بود. چون شاگرد ممتازي بودم آقاي صبوري خيلي ناراحت و متعجب شدند. پرسيدند: با تو چه كنم؟ گفتم: آقا! ببخشيد، فردا حتماً جبران مي كنم و قول مي دهم كمتر از ۱۷ نگيرم. فرداي آن روز شدم ۱۳ و كمتر از روز قبل. آقاي صبوري كه اين بار خنده اش گرفته بود باز هم مرا بخشيد.
اميدوارم حال ايشان خوب باشد و سلام و درود مرا بپذيرد.
احمد بابايي

نگاه
موفقيت در انتهاي سختي هاست
الهام مؤدب
من با فرزندم به رستوراني روباز كه در فضاي سبز بود، رفتم. به علت كثرت جمعيت، نظافتچي هايي كه لباس هاي يكسان آبي رنگ بر تن داشتند، سرشان شلوغ بود و به سرعت ميزها را تميز مي كردند.در ابتدا به آنان توجهي نكردم، ولي يك برخورد تصادفي با آنان به من درس بزرگي داد. ناگهان پسر ۹ ساله من، نوشابه اش را بر روي زمين ريخت و زمين كثيف شد.با اشاره به يكي از نظافتچي ها درخواست كردم، به طرف من بيايد. او سرش را برگرداند و به روي خود نياورد و از آنجا رد شد.ناگهان صدايي توجهم را به خود جلب كرد. «ببخشيد،خانم چه خدمتي از من برمي آيد؟ من نظافتچي شركت خدماتي ديگري هستم.»
گفتم: « ببخشيد، امكان دارد نوشابه ها را كه بر زمين ريخته پاك كنيد؟»
خنديد و با خوشرويي گفت:« خانم، اصلا مسئله اي نيست. » بعد به سرعت زمين را پاك كرد. سپس به او گفتم: «ببخشيد، شرمنده ام كه زحمت تان دادم و كارتان را زياد كردم، سرتان به قدر كافي شلوغ است.»
-«خانم! اصلا مهم نيست، هر كاري خوبي و بدي هاي خود را دارد. اگر از مشكلات و سختي هاي كار لذت نبرم، خوبي ها را نمي بينم و هرگز موفق نمي شوم.»
نگرش او نشان مي داد كه از كارش كاملا راضي بود و به آن افتخار مي كرد. نظافتچي اول كه به من توجه نكرد، خيلي آرام راه مي رفت. كارها را به آرامي انجام مي داد. به زمين چشم مي دوخت نگرش او به ديگران نشان مي داد كه خسته است و نمي خواهد كسي مزاحم او شود.

بازتاب
پاسخ به يك گزارش
به دنبال درج مطلبي با عنوان «شهري در غبار» كه در روز ۱۳/۲/۸۵ در صفحه گزارش روزنامه همشهري به چاپ رسيد، سازمان حفاظت از محيط زيست استان تهران پاسخي را به دفتر روزنامه ارسال داشت كه در ادامه مي خوانيد.اداره محيط زيست شهرستان ري در راستاي ايجاد بستري مناسب براي توسعه پايدار و تحقق اهداف زيست محيطي از طرفي ايجاد برقراري تعامل سازنده با توليدكنندگان، كنترل و پايش مستمر واحدهاي صنعتي را در دستور كار خود قرار داده است كه از آن جمله مي توان به كارخانه سيمان تهران اشاره كرد.
مجتمع سيمان تهران شامل هفت خط توليد سيمان است كه واحدهاي يك تا ۶ آن در منطقه غني آباد شهرري و واحد هفتم در انتهاي شهرك مشيريه قرار گرفته است كه واحد هفتم موفق به پياده سازي سيستم مديريت زيست محيطي و اخذ گواهينامه ISO14000 شده است و احتمالاً استناد گزارشگر محترم به تاييديه حفاظت محيط زيست نيز مربوط به واحد هفتم كارخانه سيمان بوده است.اما اظهار نظر در خصوص وضعيت واحدهاي يك تا ۶ خود جاي بحث دارد. با توجه به قدمت واحدهاي قديمي كه نزديك به نيم قرن از كاركرد آنان گذشته، اين واحدها به عنوان مولد آلودگي محسوب مي شوند. بنابراين لزوم جايگزيني واحدهاي مدرن و جديد به جاي اين واحدهاي قديمي و استفاده از فناوري هاي به روز در راه اندازي واحد جديد در دستور كار قرار گرفت.براين اساس در اين طرح خط جديدي با ظرفيت ۳۴۰۰ تن توليد سيمان در روز جايگزين واحدهاي يك و ۲ و ۳ و ۵ به ترتيب با ظرفيت هاي توليد ۲۰۰ ، ۳۰۰ ، ۶۰۰ و ۲۰۰ تن در روز خواهد شد.سازمان محيط زيست استان تهران خاطرنشان كرده كه با همكاري مسئولان كارخانه سيمان، تلاش خود را براي به حداقل رساندن آلودگي تا زمان بهره برداري كامل از طرح هاي جايگزين انجام داده است.

اجتماعي
ادبيات
اقتصاد
انديشه
سياست
ورزش
|  ادبيات  |  اقتصاد  |   اجتماعي  |  انديشه  |  سياست  |  ورزش  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |