چهارشنبه ۲۴ خرداد ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۴۰۰۹ - Jun 14, 2006
مديركل دفتر امور اجتماعي وزارت كشور:
طرح جمع آوري متكديان در۲۸استان اجرا مي شود
001338.jpg
ايسنا: طرح جمع آوري و ساماندهي متكديان در مراكز استان در حال اجرا است و در حال حاضر ۳۰ مركز جمع آوري و ساماندهي متكديان در استانهاي كشور مشغول فعاليت هستند.
مدير كل دفتر امور اجتماعي وزارت كشور با اعلام اين مطلب افزود: از سال ۷۸ كه شوراي عالي اداري طرح جمع آوري متكديان را مصوب كرد، اين طرح اجرايي شده بود و از آن سال تا پايان سال ،۸۴ ميزان ۵ ميليارد و ۵۰۰ ميليون تومان اعتبار جاري و عمراني به آن تخصيص يافته است.
اين در حالي است كه سازمان بهزيستي يكي از مشكلات اساسي در پذيرش متكديان جمع آوري شده را نبود اعتبار لازم خوانده و اعلام كرده است كه با ظرفيت موجود حتي امكان پذيرش بيماران رواني مزمن را از خانواده ها ندارد، اما مديركل دفتر امور اجتماعي وزارت كشور معتقد است كه وزارت رفاه و تامين اجتماعي، سازمان بهزيستي و كميته امداد امام خميني(ره) موظف هستند هر ساله اعتبار لازم براي ساماندهي آسيب ديدگان اجتماعي از جمله متكديان را در بودجه خود پيش بيني كرده و به سازمان مديريت و برنامه ريزي و بودجه ارائه دهند.
مجيد اميني، در اين خصوص با اشاره به اين كه وظيفه ذاتي اين سازمان ها تحت پوشش قرار دادن افرادي است كه زير خط فقر مطلق هستند، اظهار كرد: اين افراد بايد شناسايي و از طريق اين ارگان ها تحت پوشش قرار گيرند.
به گفته اميني مسئوليت ساماندهي افراد نيازمند وظيفه دستگاه هاي مربوطه است و سلب مسئوليت از جانب هر يك از دستگاه ها به هر دليلي حتي نداشتن اعتبار لازم، غيرمنطقي است.
هركسي دست دراز كند مجرم است
ابراهيم رضواني، مدير كل امور اجتماعي استانداري تهران نيز با اشاره به اين كه تكديگري جرم بوده و نفس دست دراز كردن به سوي كسي زشت است، افزود: قانون مي گويد هر كسي كه دست دراز كرده، جرم كرده است.
وي متكديان را به دو بخش متكدي حرفه اي و غيرحرفه اي تقسيم بندي كرد و يادآور شد: با اين حال هر دو آنان جرم كرده اند و مجرم محسوب مي شوند.
وي همچنين يادآور شد: چنانچه شهرستان هاي اطراف شهر تهران اعلام كنند كه متكديان حرفه اي به اين شهرستان ها سرازير شده اند، ما ستاد جمع آوري و ساماندهي متكديان را در آن شهرستان ها نيز مانند كرج تشكيل خواهيم داد.
اين در حاليست كه نفريه، مديركل بهزيستي استان تهران گفته است كه طرح جمع آوري متكديان در راستاي جمع آوري و ساماندهي بي خانمان ها بوده و سازمان بهزيستي استان تهران نيز در طول دو سال گذشته حدود ۷۰۰ نفر و در سال جاري نيز ۲۰۰ نفر از مددجويان خود را از بين كارتن خوابها پذيرش كرده اند.
به گفته وي سازمان بهزيستي استان تهران از آذر ماه سال ۸۳ تاكنون ظرفيت خود را ۷۰۰ نفر ارتقاء داده، اين در حاليست كه يك ريال بابت اين افزايش ظرفيت، اعتبار دريافت نكرده است و با ظرفيت موجود حتي امكان پذيرش بيماران رواني مزمن را از خانواده ها ندارد، لذا امكان رها كردن بيماران رواني مزمن و عقب ماندگان ذهني در خيابانها از سوي خانواده ها افزايش مي يابد.

۵/۲ ميليارد تومان هزينه درمان مصدومان ترافيكي شد
ايسنا: سرپرست معاونت درمان سازمان تأمين اجتماعي اعلام كرد: ۵/۲ ميليارد تومان در سال گذشته صرف هزينه درمان مصدومان ترافيكي شد.
فلاح افزود: هم اكنون در كليه بيمارستان هاي ملكي سازمان تامين اجتماعي مصدومان ترافيكي بدون قيد و شرط و به طور رايگان بستري و درمان مي شوند.
وي تصريح كرد: همچنين بيمه شدگان سازمان تأمين اجتماعي بر اساس مقررات وزارت بهداشت، بايد در كليه بيمارستان ها شامل بيمارستان هاي دولتي، دانشگاهي و خصوصي بدون قيد و شرط پذيرفته شده و تحت درمان قرار گيرند.
سرپرست معاونت درمان سازمان تأمين اجتماعي با اشاره به اين كه تاكنون هزينه  درمان مصدومان ترافيكي در بيمارستان هاي ملكي سازمان تأمين اجتماعي از سوي وزارت بهداشت، پرداخت نشده است، افزود: بر اساس قانون برنامه چهارم توسعه ۱۰درصد از حق بيمه هاي تجاري به منظور درمان بدون قيد و شرط مصدومان ترافيكي در اختيار وزارت بهداشت قرار مي گيرد.
به گفته وي مكاتباتي با وزارت بهداشت صورت گرفته است تا در صورت جذب منابع هزينه هاي مربوط به مصدومان ترافيكي در بيمارستان هاي ملكي سازمان تأمين اجتماعي پرداخت شود.
فلاح همچنين از پرداخت هزينه هاي درمان بيمه شدگان سازمان تامين اجتماعي در تمامي بيمارستان ها و مراكز درماني خبر داد و گفت: در سال جاري با فعال شدن واحدهاي خسارات متفرقه سازمان تأمين اجتماعي، بيمه شدگان در صورت مراجعه به ساير بيمارستان هايي كه با سازمان تأمين اجتماعي قرارداد ندارند، با مراجعه به مراكز رسيدگي به اسناد پزشكي، هزينه هاي درماني آنها در اين مراكز مطابق تعرفه دولتي و با رعايت مصوبات شوراي عالي بيمه و بهره گيري از قوانين بيمه مكمل پرداخت مي شود.

۱۳۰ هزار نفر بيمه بيكاري دريافت كردند
رشد اهداي خون در شش ماهه دوم سال گذشته
ايلنا: مدير عامل سازمان انتقال خون كشور اعلام كرد: در شش ماهه دوم سال گذشته، اهداي خون ۱۱درصد رشد داشت.
حسن ابوالقاسمي، مديرعامل سازمان انتقال خون كشور، در مراسم افتتاح مركز انتقال خون شهيد اسدي  زاده، گفت: طبق گزارش  هاي اعلام شده، ۱۱درصد افزايش اهداي خون در كشور بي  سابقه است و قصد داريم با برنامه  ريزي و اقدامات كارشناسي اين عدد را ۲۰ درصد افزايش دهيم. وي تصريح كرد: اگر اهداكنندگان خون به اهداي خون نپردازند، سالانه بيش از يك ميليون بيمار فوت مي  كرد. وي يادآور شد: با توجه به اينكه ۹۸درصد خون انتقالي كشور از طريق اهداي خون داوطلبانه تامين مي  شود، مي  توانيم بگوييم كه امنيت و سلامت خون اهدايي كشور بسيار بالا است. وي در پايان، گفت: بايد اهداي خون بين زنان را افزايش دهيم و در حال حاضر بين ۹ تا ۱۱ درصد اهداي خون توسط خانم  ها صورت مي  گيرد.

مديركل امور فني مستمري هاي سازمان تأمين اجتماعي:
صدور رفاه كارت براي مستمري بگيران به تعويق افتاد
گروه اجتماعي- مديركل امور فني مستمري بگيران سازمان تأمين اجتماعي گفت: طرح صدور رفاه كارت براي مستمري بگيران علي رغم اين كه از جمله طرح هاي جديد است، ولي به علت مشكلات و معايبي كه داشته براي عملياتي شدن آن سازمان هنوز به نتيجه نهايي نرسيده است.
معيني از جمله مشكلات پرداخت مستمري از طريق رفاه كارت را عدم امكان استفاده عموم مستمري بگيران و عدم امكان دريافت كامل مستمري عنوان كرد و افزود: با توجه به اين كه در طول روز از ATM بانك رفاه تنها چهار بار مي توان استفاده كرد و هر بار تنها ۴۰ هزار تومان مي توان برداشت كرد، بنابراين افرادي كه بيش از ۱۶۰ هزار تومان حقوق مي گيرند نمي توانند مستمري خود را در يك روز به طور كامل دريافت كنند. مديركل امور فني مستمري بگيران سازمان تأمين اجتماعي با تاكيد بر اين كه سيستم پرداخت مستمري بايد به گونه اي باشد كه دغدغه مستمري بگيران را در خصوص نحوه پرداخت مستمري شان مرتفع كند، گفت: سيستم پرداختي بايد ضمن دادن حق انتخاب نحوه پرداخت به مستمري بگير، زمينه اي فراهم شود كه حقوق آنان به بهترين وجه پرداخت شود.

آمارهايي كه تكذيب مي شوند
هيچ كس بر اثر مصرف كراك نمرده است
فارس: معاون پزشكي و باليني سازمان پزشكي قانوني اعلام كرد: هيچ موردي از مرگ بر اثر مصرف كراك تقلبي در كشور نداشته ايم و هر كس در اين مورد ادعايي دارد اسناد و مدارك خود را به پزشكي قانوني ارائه كند.
محمدحسن عابدي ادامه داد: سازمان پزشكي قانوني هيچ موردي از مرگ بر اثر كراك تقلبي كه منشأ آن هروئين است ثبت نكرده است و اين خبر تكذيب  مي شود.
وي گفت: ادعاي مشابه ديگري نيز چند ماه پيش توسط يكي از افراد غير مسئول در مورد مرگ روزي دو نفر در كشور بر اثر عملهاي جراحي زيبايي بيان شده بود كه اين ادعا نيز بي اساس است ،زيرا در كل سال گذشته فقط دو شكايت در مورد عمل جراحي زيبايي كه منجر به مرگ شده بود داشتيم كه در مرحله بررسي هستند و هنوز علت اثبات نشده است.
معاون سازمان پزشكي قانوني همچنين ادعاي وجود ۴ هزار پرونده تجاوز بين محارم را رد كرد و گفت: چنين آماري به هيچوجه صحت ندارد.
كراك يك ماده مخدر است كه منشأ آن كوكائين است اما به علت گراني آن عده اي سودجو هروئين فشرده را به نام كراك در بازار توزيع كرده اند كه مسموميت و بيماري تعدادي از معتادان و مصرف كنندگان اين ماده را در پي داشته است اما هنوز موردي از مرگ بر اثر اين ماده از مراجع رسمي اعلام نشده است.
چند روز پيش رئيس انجمن آسيبهاي رفتاري در همايش بررسي مواد مخدر صناعي اعلام كرده بود: طي ۲۰ روز گذشته ۱۰۰ نفر به علت شوك ناشي از استفاده از كراك تقلبي جان خود را از دست داده اند.

ادارات بنياد شهيد به سازمان الكترونيك تبديل مي شوند
گروه اجتماعي -معاون رئيس جمهور و رئيس بنياد شهيد و امور ايثارگران در نشست رؤساي سازماني بنياد استان ها از راه اندازي سازمان الكترونيك در ادارات بنياد شهيد و امور ايثارگران خبر داد.
دهقان با اعلام اتمام فعاليت طرح پرونده الكترونيك تا پايان مرداد ماه سال جاري افزود: سازمان الكترونيك، يك هدف متعالي است و با از بين بردن فاصله سازمان با جامعه هدف، سطح كارايي سازمان و رضايت مندي ايثارگران ارتقا مي يابد.
وي تصريح كرد: با اجراي طرح هاي تحولي، راه اندازي مراكز هاتف، ايجاد پرونده الكترونيك ايثارگران، اتوماسيون و شبكه و بحث مددكاري، فضاي رفتاري جامعه نسبت به ايثارگران و ايثارگران نسبت به خود تغيير مي كند.
رئيس بنياد شهيد و امور ايثارگران در خاتمه اظهار داشت: با پيگيري جدي موارد خاص، كميسيون پزشكي، حالت اشتغال، از كار افتادگي كلي و بحث مددكاري كه نقطه تماس ما با جامعه هدف است، مي توانيم به نحو احسن، بهترين خدمات را به ايثارگران ارائه دهيم.

با مردم
تلفن پيام گير: ۲۲۰۲۱۱۳۰ - ۹ تا ۱۱ صبح به استثناي جمعه ها
اميد را از دست ندهيم
شكست تيم ملي فوتبال ايران در برابر تيم فوتبال مكزيك باعث اندوه فراوان ما ايرانيان شد، اما فراموش نكنيم كه مكزيكي ها سابقه طولاني تري در ورزش فوتبال دارند و مثل ساير كشورهاي قاره آمريكاي لاتين، فوتبال براي مكزيكي ها بخشي از هويت و جانمايه سرزمين آنهاست. با اين اوصاف توانايي و مهارت هاي دو تيم قابل مقايسه نيست. ضمن قبول برخي انتقادها در مورد تيم ملي فوتبال ايران، همچنان مشوق ورزشكارانمان باشيم و هيچ وقت اميد را از دست ندهيم.
۲۴ مورد تلفن به همشهري
اين مشكل قابل حل است
در مورد خودروهاي فرسوده، دولت مي تواند با اختصاص دادن رقمي بابت اعتبار و ايجاد الزام براي واحدهاي خودروسازي، اين مشكل را براي هميشه حل كندتا در سالهاي آتي، نحوه تعويض خودروهاي فرسوده تابع قانون مندي ها باشد. اگر اين طرح به اجرا درآيد، مشكلات كنوني كه مثل كلاف سردرگم براي مردم شده است، برطرف خواهد شد.
خيرآبادي
كاستي هاي تفريح سالم
كمبود نشاط در جوانان و كاستي برنامه هاي تفريحي سالم براي اين قشر از عوامل مهم بروز اضطراب و افسردگي در جوانان و روي آوري آنها به سوي مواد مخدر و ساير مواد مضر به ظاهر آرامبخش است. مجلس شوراي اسلامي مي تواند در اين مورد بر اساس تحقيقات گسترده اي كه دانشگاه ها انجام داده اند، ارائه طريق نمايد.
استاد دانشگاه از تهران
براي رفع تبعيض
اگر نظام هماهنگ پرداخت اجرا شود، تبعيض موجود در پرداخت حقوق كاركنان وزارتخانه ها و سازمان هاي دولتي برطرف مي شود تبعيض به هر حال آزاردهنده است و از ميزان كارايي افراد و در مجموع از بهره وري مي كاهد.
اميني
در انتظار مسكن
از اعضاي تعاوني مسكن شهرداري شهر قدس (قلعه حسن خان) هستم، از ۵ سال قبل مبالغي را من و ديگر اعضاي تعاوني  براي تأمين مسكن و سرپناه واريز كرده ايم. اما در اين مدت، در مورد خريد زمين اقدام نشده است. اعضايي هم كه قصد پس گرفتن وجوهات خود را دارند با مشكل روبه رو مي باشند.
عضو تعاوني مسكن
روش پايدار براي تأمين مسكن
تأمين مسكن براي اقشار كم درآمد و نيازمند جامعه از طريق برنامه هاي دقيق و پاسخگو قابل اجرا مي باشد، نه به روش كنوني كه سازمان ها بدون هماهنگي در مورد پرداخت وام به مردم وعده بدهند و در عمل متقاضيان با مشكلات عديده و پيش بيني نشده اي روبه رو شوند.
عقبايي- كرج
حمايت و نظارت
تعداد زيادي از شركت هاي تعاوني مسكن، تكيه گاه بسياري از كاركنان وزارتخانه ها و سازمان هاي دولتي براي دستيابي به يك سرپناه مي باشند، به هر دليل، عملكرد موفقي نداشته اند. تقويت اين قبيل تعاوني ها توسط دولت در عين نظارت دقيق بر نحوه فعاليت آنها مي تواند، آينده بهتري را براي متقاضيان مسكن ايجاد كند.
محسن هاشم  بابايي- تهران

نامه
ديده هاي يك سفر
دانشجوي كارشناسي ارشد هستم و بنا به ضرورت رشته تحصيلي ام زمستان پارسال سفري به استان هاي سيستان و بلوچستان و كرمان داشتم. آنچه را كه از نزديك مشاهده كردم، گوياي اين واقعيت است كه در مناطق حاشيه اي به ويژه روستايي اين استان ها، فقر اقتصادي، فقر فرهنگي را نيز به وجود آورده است.
در رژيم گذشته و زماني كه در سنين كودكي بودم از فقر شديد مردم منطقه بلوچستان زياد مي شنيدم و مردم مي گفتند حكومت علي رغم تبليغات شديدي كه راه انداخته به اين نواحي نمي رسد و يا بوروكراسي و بدون آدم هاي نامتعهد در پستهاي اداري و در حقيقت ضعف نيروي انساني كارآمد و دلسوز و ظاهرسازي ها مانع از توجه به مسأله ريشه اي فقر در جنوب شرقي ايران شده است. بعد از انقلاب، مردم به حق توقع داشتند كه ميراث هاي تلخ رژيم پيشين جبران شود.
البته مسائلي مثل جنگ تحميلي و فشارهاي خارجي امثال تحريم اقتصادي و ديگر مشكلات، مانع از آن شد تا يك برنامه ريزي منسجم براي بهبود اوضاع اقتصادي در رفاه مردم در مناطق مورد اشاره صورت گيرد.
اما اكنون كه اين فرصت فراهم شده و درآمدهاي اقتصادي نيز اقتضاء مي كند، بايد كار بايسته اي در سيستان و بلوچستان و مناطقي از استان كرمان انجام شود تا حداقل و به عنوان مثال در منطقه وسيعي از زابل تا كهنوج، بچه ها مدرسه داشته باشند و هنوز زير كپر و با حداقل امكانات درس آموزي نكنند.
هدايت انرژي گاز به اين مناطق را به فال نيك مي گيريم و اميد است به مسايل مردم به خصوص فقر ريشه دار و محروميت تاريخي اين مناطق رسيدگي لازم بشود تا با رشد فرهنگي و آگاهي مردم، از توسعه قاچاق مواد مخدر و يا سوءاستفاده سياسي عوامل خارجي، جلوگيري شود.
عارضه فراگير تلفن همراه
هفته گذشته وقتي به طور ناگهاني تلفن همراه من از كار افتاد، بعد از مراجعه به يكي از دفاتر خدمات تلفن همراه طرف قرارداد با شركت مخابرات، متوجه شدم كه سيم كارت تلفن همراهم سوخته است.
با پرداخت هزينه اي كه اعلام شده، سيم كارت جديد گرفتم، اما بعد از اينكه موضوع را براي همكارانم تعريف كردم، متوجه شدم كه سوختن سيم كارت تلفن هاي همراه در تهران به صورت يك اپيدمي يا رخداد فراگير درآمده است و آن طور كه چندي پيش در روزنامه ها خواندم، تغيير فركانس تلفن هاي همراه توسط شركت مخابرات باعث سوختن سيم كارت ها مي شود.
در وهله اول، اين گونه استنباط مي شود كه شركت مخابرات به دلايل فني، به چنين تغييراتي در فركانس ها دست مي زند، اما به هر حال، زيان ناشي از اين تغييرات به مردم و مشتركين تلفن همراه برمي گردد.
شركت مخابرات مي تواند حداقل با تعيين يك سقف زماني براي اقدامات فني فوق الذكر، تسهيلاتي را متقابلاً براي مشتركاني كه به اين علت زيان مي بينند، در نظر بگيرد و همچنين در صورت لزوم، آموزش هاي لازم را به مردم بدهد تا در حد امكان، از سوختن سيم كارت ها جلوگيري شود.
مشترك تلفن همراه از تهران

اجتماعي
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
خارجي
فرهنگ و آموزش
سياسي
شهر تماشا
سلامت
شهري
علمي فرهنگي
راهنما
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   خارجي   |   فرهنگ و آموزش   |  
|  سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   علمي فرهنگي   |   راهنما   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |