چهارشنبه ۲۴ خرداد ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۴۰۰۹ - Jun 14, 2006
احياي بخشي از ميراث فرهنگي تهران
عمارت فخرالدوله نو مي شود
گروه شهري آرش نهاوندي: عمليات بازسازي عمارت فخرالدوله تا شش ماه ديگر به پايان مي رسد.
اين عمارت عصر قاجاريه در منطقه 12 تهران در مجاورت ساختمان هايي مانند مسجد فخرالدوله، مدرسه روشنگر و همچنين آسياب والي تنها آسياب كامل موجود در شهر تهران قرار دارد.
در بناي كوشك فخرالدوله رگه هايي از معماري اروپايي به چشم مي خورد، اين بنا در سال 1378 با شماره ثبتي 2492 به ثبت ميراث فرهنگي درآمده بود. عمليات مرمت و احياي عمارت فخرالدوله از اواخر سال 84 با اعتباري در حدود 3ميليارد ريال آغاز شد و پيش بيني مي شود اين عمليات تا شش ماه ديگر به پايان برسد.
عمليات اجرايي اين پروژه شامل برداشت كامل وضع موجود، گمانه زني جهت تعيين وضعيت بنا، تخريب آسفالت اطراف بنا و آزاد كردن ازاره هاي ساختمان، جمع آوري پله هاي الحاقي بنا، سبك كردن كف طبقات و جمع آوري نخاله هاي ساختمان، حذف الحاقات معماري، مشخص كردن پله قديمي ساختمان و همچنين پله ارتباطي از زيرزمين و حمل نخاله هاي ساختمان به بيرون محوطه است.
با توجه به اهميت خبر مرمت بناي كوشك فخرالدوله، روزنامه همشهري طي مصاحبه اي با سيد رضاموسوي كارشناس ارشد سازمان ميراث فرهنگي، نظر ايشان را درباره اين خبر جويا شده است.
مهندس موسوي درباره مراحل آغازين طرح مرمت اين بناي تاريخي مي گويد: قرار بود حدود 10 سال پيش، يا دقيق تر بگويم سال 1375 مرمت بنا آغاز شود كه به علت كمبود منابع مالي و عدم همكاري سازمان تجهيز و نوسازي مدارس كه قرار بود در اين طرح مشاركت داشته باشد، مرمت بناي كوشك فخرالدوله به تعويق افتاد.
اين كارشناس ارشد سازمان ميراث فرهنگي درباره تملك بناي مدرسه روشنگر و محوطه اطراف آن گفت: اين كار به صلاح نيست، زيرا در حال حاضر بناي كوشك كاربري مناسبي دارد و از آن به عنوان كارگاه هنري استفاده مي شود.
مهندس موسوي درباره بنا و باغي كه بنا در وسط آن قرار داشته است، مي گويد: خانم فخرالدوله همسر امين الدوله بوده و باغي در حصار ناصري در تملك وي قرار داشته است.كوشك وسط باغ بوده و به عنوان خانه از آن استفاده مي شده است. در شمال باغ نيز بناي مسكوني اصلي محل زندگي خانم فخرالدوله واقع شده كه اكنون تحت تملك اداره برق است و از آن به عنوان مهمانسراي كارمندان اداره برق استفاده مي شود. اين باغ وسعت زياد داشته و از طرف جنوب به خيابان مجاهدين اسلام و از طرف شمال به خيابان فخرآباد مي رسيده است.مهندس موسوي در پاسخ به سؤالي درباره سازنده بناي كوشك مي گويد: بنابر اعتقاد من و براساس تحقيقاتي كه انجام داده ام، اين بنا توسط نيكلاي ماركوف معمار برجسته روس ساخته شده است.
او مي افزايد: ورودي اصلي باغي كه كوشك فخرالدوله در آن قرار دارد در شمال و در خيابان فخرآباد واقع است. اين ورودي امروزه به سر در باغ امين الدوله موسوم است و متشكل از بنايي دروازه مانند و درهايي چوبي است.
مهندس موسوي مي گويد: سر در باغ هنوز به ثبت ميراث فرهنگي نرسيده و به نظر ثبت اين اثر به عنوان اثري ملي كار خوبي است كه مي تواند انجام گيرد.
او درباره ساختمان كوشك نيز مي گويد: كوشك فخرالدوله در وسط باغ بوده و كاربري مذهبي، تفنني و تفريحي داشته است.
به گفته مهندس موسوي در طبقه بالاي عمارت اتاقي چندضلعي است كه احتمالاً به عنوان محلي براي عبادت مورد استفاده قرار مي گرفته است. مهندس موسوي براي اثبات ديدگاه خويش مي گويد: پدرم در اين محله زندگي مي كرد و با خانم فخرالدوله آشنايي داشته، او بارها به من گفته بود خانم فخرالدوله زن مؤمني بود و در طبقه بالاي كوشك خويش نماز مي خواند.
مهندس موسوي سپس درباره تزئينات بناي كوشك مي گويد: داخل عمارت فخرالدوله تزئينات زيبايي دارد و در و پنجره ها نيز داراي تزئينات گره چيني و شيشه هاي رنگي است. اين نوع دكوراسيون داخلي، فضاي جالب و روحاني به عمارت بخشيده است.
مهندس موسوي همچنين درباره مسجد فخرالدوله يا مسجد فخرآباد مي گويد: اين مسجد به دستور خانم فخرالدوله و توسط نيكلاي ماركوف، همان معمار بناي كوشك، ساخته شده و به ثبت ميراث فرهنگي نيز رسيده است.

چشم انداز
001341.jpg
كوشك فخر الدوله از جمله عماراتي است كه دختر مظفرالدين شاه و مادر علي  اميني نخست وزير اسبق ايران در پارك امين الدوله از خود به يادگار گذاشته است.اين بنا در سه طبقه، يك طبقه در زير و دو طبقه در سطح ساخته شده است.
كوشك فخرالدوله در حياط مدرسه راهنمايي دخترانه روشنگر در منطقه 12 تهران واقع شده است.اين بنا به دليل دارا بودن ارزش هاي معماري ويژه و سبك خاص تزئينات بنا از اهميت ويژه اي برخوردار است.

ماكت ارگ بم ويران شد
001350.jpg
ميراث استان ها: ماكت ارگ بم كه نمادي از اين ارگ دو هزار ساله بود و بر اساس آخرين اطلاعات باستانشناسي و نقشه هاي موجود از ارگ بم ساخته شده بود، از سوي عده اي ناشناس تخريب شد. اسكندر مختاري ، مدير پروژه نجات بخشي ارگ بم با بيان اين خبر افزود: ماكتي از ارگ بم با مقياس يك ششم ارگ اصلي و با ابعاد 8 در 10 متر و بر اساس آخرين اطلاعات باستانشناسي، نقشه هاي موجود از ارگ بم و اطلاعات دكتر طياري مدير پيشين ارگ بم ساخته شده بود تا نمادي از ارگ بم و تمريني براي ساخت ارگ باستاني بم باشد.اما شب 20 خرداد عده اي ناشناس اين ماكت را به طور كامل تخريب كردند. وي با بيان اين كه ساخت اين ماكت 10 ماه به طول انجاميد ، به ميراث خبر گفت: اين ماكت توسط تعدادي از هنرمندان و استادكاران كرماني ساخته شده بود. اين اتفاق تأثير بسيار بدي روي همه گذاشته است و اين سؤال را ايجاد كرده كه چرا بايد چنين اتفاقي بيفتد. اين ماكت اگر نفعي به حال كسي نداشت ضرري هم نمي رساند.

نمايندگان زبان و گويش خراسان رضوي انتخاب مي شوند
001353.jpg
ميراث فرهنگي: شوراي پژوهشي سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري خراسان رضوي با رعايت ضوابطي،نماينده زبان و گويش انتخاب مي كند تا پژوهش هاي اين حوزه سامان يابد. محمود بختياري شهري، دبير شوراي پژوهشي سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري خراسان رضوي با اعلام اين مطلب گفت: انتخاب فردي براي حوزه زبان و گويش اين استان، در مرحله شناسايي و مطالعه سوابق پژوهشي در حوزه زبان و گويش است. فرد انتخاب شده از طرف سازمان ميراث فرهنگي استان به عنوان رابط ما با پژوهشكده زبان و گويش معرفي مي شود كه در صورت تاييد از جانب آن پژوهشكده، زير نظر ميراث فرهنگي خراسان رضوي كار خود را آغاز مي كند.وي افزود: كارشناس بخش گويش شناسي استان بايد مدرك تحصيلي كارشناسي ارشد زبانشناسي همگاني يا فرهنگ و زبان هاي باستاني داشته باشد اما تعداد كساني كه مناسب اين پست باشند در استان كم است و بيشتر كساني هم كه وجود دارند يا عضو هيات علمي دانشگاه هستند يا در خدمت موسسات ديگري هستند و امكان استفاده ما از آنها كم است.

آينده اي مبهم در انتظارصنايع دستي
001344.jpg
ايسنا: رئيس اتحاديه  صنايع دستي ايران گفت: ادغام دو سازمان صنايع دستي و ميراث فرهنگي و گردشگري كار اشتباهي است و صنايع دستي خود بايستي به صورت يك سازمان مستقل در آيد. فيض اللهي از ادغام سازمان صنايع دستي و سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري انتقاد كرد و گفت: سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري در قالب يك سازمان خدماتي فعاليت دارد، در صورتي كه صنايع دستي جنبه توليدي دارد و ادغام اين دو سازمان به نفع هيچ كدام نيست و كار اشتباهي است. وي افزود: بعد از چند سالي كه صنايع دستي تحت نظر وزارت صنايع بود مسئولان متوجه شدند كه اين كار اشتباه بود و الان هم تصميم گرفتند صنايع دستي تحت نظر ميراث فرهنگي در آيد كه چند سال ديگر هم دوباره پي به اشتباه خود خواهند برد. رئيس اتحاديه  صنايع دستي ايران پيشنهاد داد صنايع دستي خود به عنوان سازمان مستقلي شناخته شود، چرا كه شايد به لحاظ ظاهري هر دو يعني صنايع دستي و ميراث فرهنگي متعلق به گذشته باشند ولي در باطن چنين نيست. وي تصريح كرد: صنايع دستي در اصل در حال ساخت و توليد است و مرتبا بايستي كالاهايي توليد كند كه با فرهنگ روز هم متناسب باشد.

در خطر قرار گرفتن قلعه ماناها
001347.jpg
ايسنا: تغيير و تحولات مديريتي در سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري، حفاظت از آثار متعلق به دوره  ماناها در تپه  زيويه را باز هم عقب انداخت.
محمدابراهيم زارعي ـ مدير اداره كل ميراث فرهنگي و گردشگري كردستان ـ در اين باره گفت: كاهگل ديوارهاي بناي زيويه ريخته و يا كم دوام شده اند؛ به همين دليل بنا به استحكام بخشي نياز دارد. با توجه به اين كه زيويه منطقه  برف و باران گيري است و اين اثر تاريخي نيز در ارتفاع ساخته شده است، به حفاظت دائمي نياز دارد، وي اظهار داشت:  حفاظت ساليانه از بناي زيويه نسبت به كاوش تپه اولويت دارد؛ آثاري كه از زير خاك بيرون آمده اند، بايد حفاظت و مطالعه شوند و اگر لازم بود در آينده كاوش هاي زيويه ادامه يابند.او با اشاره به اين كه پايگاه ميراث فرهنگي زيويه هنوز مدير ندارد، افزود: فردي ازسوي اداره  ميراث فرهنگي و گردشگري كردستان براي مديريت اين پايگاه معرفي شده است و اكنون مسئول دفتر هماهنگي پروژه هاي بزرگ سازمان بايد پاسخ دهد كه چرا تاكنون مديري براي اين پايگاه انتخاب نشده است.

رديابي يوزپلنگ ايراني با سيستم هاي ماهواره اي
ايسنا: معاون محيط طبيعي و تنوع زيستي سازمان حفاظت محيط زيست از اجراي پروژه اي خبر داد كه بر اساس آن براي نخستين بار در كشور با نصب سيستم هاي ردياب به يوزپلنگ ايراني جمعيت تقريبي و مناطق زيستي اين حيوان از طريق سيستم هاي ماهواره اي شناسايي مي شود.
مهندس انوشيروان نجفي، با تاكيد بر اين كه هنوز آمار قابل استنادي از وضعيت يوز ايراني در دست نيست، گفت: طرحي در دست انجام است كه بر اساس آن با استفاده از سيستم هاي Satellite tracking زيستگاه، سرعت و مسير حركت يوزپلنگ ايراني در كشور مشخص مي شود.
وي با بيان اين كه اين طرح براي نخستين بار در كشور انجام مي شود، گفت: پس از فراهم شدن تجهيزات اين سيستم، قرار است اين طرح اوايل
مهر ماه امسال به اجرا در آيد.
نجفي از الزامات اين طرح را زنده گيري يوز عنوان كرد و گفت: پس از زنده گيري يوز، سيستم ردياب بر روي گردن حيوان نصب مي شود و پس از آن مي توان با كمك سيستم هاي ماهواره اي حركات اين حيوان را مورد بررسي قرار داد.
معاون محيط طبيعي و تنوع زيستي سازمان حفاظت محيط زيست خاطرنشان كرد: با اجراي اين طرح مي توان جمعيت تقريبي يوزپلنگ آسيايي را اعلام كرد.
مهندس ضيايي، مدير ملي پروژه حفاظت از يوزپلنگ آسيايي نيز با اشاره به اين كه در حال حاضر نزديك به 100 قلاده يوز در ايران داريم گفت:
تا كنون فكر مي كرديم طعمه يوز قوچ، ميش، پازن (كل و بزكوهي) باشد ولي اخيرا ًدريافتيم كه خرگوش مي تواند يكي از طعمه هاي اصلي اين حيوان باشد.
وي با تاكيد بر اين كه آموزش جوامع محلي در بافق و توران با كمك تشكلهاي غيردولتي و صندوق تسهيلات جهاني محيط زيست در حال انجام است، گفت: براي اولين بار در كشور آماربرداري از حيات وحش با استفاده از هواپيماي فوق سبك انجام شد.
ضيايي افزود: به منظور آماربرداري از طعمه هاي يوزپلنگ از قبيل جبير، آهو و قوچ و ميش و همچنين ساير حيوانات منطقه نظير گورخر پس از انجام بررسيها و تحقيقات لازم تصميم گرفته شد كه به جاي استفاده از خودرو و شتر كه در آماربرداري به روش ترانسكت مورد استفاده قرار مي گرفتند، از هواپيماهاي فوق سبك استفاده شود.
وي افزود: براي اين منظور پس از چند پرواز آزمايشي در پارك ملي توران كه توسط كايت موتوردار (از نوع پولاريس) صورت گرفت و با توجه به اطلاعات GIS و ساير اطلاعات و گزارشات موجود، مجموعه توران براي آماربرداري به 8 منطقه تقسيم شد.
به گفته مدير ملي پروژه حفاظت از يوزپلنگ آسيايي در بررسيهاي هوايي انجام شده مناسب ترين ارتفاع جهت آماربرداري بين 70 تا 150 متر و عرض ترانسكت از هر طرف براي جبير و آهو 500 متر و براي گورخر 200 متر تعيين شد.
وي گفت: استفاده از هواپيماي فوق سبك در آماربرداري از حيات وحش و همچنين كنترل منطقه با توجه به قدرت مانور زياد سرعت كم و ديد زياد و عدم نياز به فرودگاه مجهز بسيار مناسب است و تنها مشكل در استفاده از اين نوع هواپيما، عدم قابليت پرواز مناسب در شرايط اغتشاش هوا (توربولانس) است كه در مناطق كويري به علت وجود لايه معكوس هوا (اينورژن) و همچنين وجود كوهها وجود دارد.
گفتني است يوزپلنگ آسيايي جزء گونه هاي در معرض خطر انقراض و RedList IUCN است و در قاره آسيا به تعداد بسيار معدودي وجود داشته و زيستگاه كنوني آن تنها كشور ايران است.

احياي ذخاير ژنتيك درياي خزر
خبرگزاري ميراث فرهنگي: دكتر سيروس صداقت- استاد دانشگاه توبين گن آلمان- مهمترين علت انقراض نسل بسياري از ماهيان درياي خزر را نبود اكسيژن در عمق 40 تا 50 متري اين درياچه بزرگ جهان مي داند. دكتر سيروس صداقت، ميكروب شناس بزرگ ايراني كه شهروند آلمان بوده و از استادان معروف دانشگاه توبين گن آلمان در 30كيلومتري شهر اشتوتگارت به شمار مي رود، به دليل دارابودن سوابق بسيار در موضوع ميكروب شناسي آب ها و كشفيات متعدد، از سوي خليل درياپور- معاون اجرايي كنسرسيوم مهندسي بين المللي ايران و مديرعامل شركت دريازر- براي پاكسازي آب درياي خزر از ميكروب ها و ازدياد پلانكتون ها و اكسيژن رساني به آب اين دريا، به ايران دعوت شده است.دكتر سيروس صداقت كه در حال حاضر در تهران اقامت داشته و براي توافق هاي نخستين براي اجراي طرح به تهران آمده است، در گفت وگو با خبرگزاري ميراث فرهنگي، مهمترين علت انقراض نسل بسياري از ماهيان درياي خزر را نبود اكسيژن در عمق 40 تا 50متري اين درياچه بزرگ جهان خواند و گفت: اكسيژن رساني به آب دريا تا عمق 40 تا 50متري، از مهمترين مراحل اجرايي طرح پاكسازي آب درياي خزر است .وي افزود: زدودن آب دريا از نيترات هاي موجود در آن كه بر اثر فضولات انساني و پسماندهاي صنعتي وارد آب شده، از فعاليت هاي اجرايي اين طرح است كه پيش بيني مي شود تا چهار سال ديگر، اين فعاليت انجام شده و ماهيان از اكسيژن كافي بهره مند شوند .اين دانشمند ايراني مقيم آلمان، آزمايش آب درياي خزر را براي يافتن آلودگي ها، از ديگر مراحل اين طرح خواند و گفت: آزمايش ميزان آلودگيِ رودخانه 700كيلومتري ولگا نيز كه به آب درياي خزر مي ريزد، از مهمترين مراحل اجرايي طرح پاكسازي است كه در صورت ورود آلودگي ها از ولگا به درياي خزر، با همكاري 5كشور همسايه شمالي ايران، اين آلودگي ها از ولگا زدوده خواهد شد .

برج مراقبت
۸۴۰ هزار هكتار از مراتع تهران در معرض بيابان شدن است
گروه شهري- اسدالله افلاكي: اگر دستگاه هاي اجرايي چاره اي نينديشند 840 هزار هكتار از اراضي استان تهران در آينده نزديك به بيابان تبديل خواهد شد.
به گزارش همشهري، فضل الله كولاني مديركل منابع طبيعي استان تهران در جمع خبرنگاران افزود: از مجموع يك ميليون و 285 هزار هكتار مرتع استان تهران، فقط 127 هزار هكتار از وضعيت خوبي برخوردار است و 385 هزار هكتار مرتعف خيلي فقير ، 481 هزار هكتار مرتع فقير است و 381 هزار هكتار نيز مرتع مناسب است كه چنانچه اقدامات لازم و برنامه ريزي مناسبي براي مهار بيابان ها صورت نگيرد 840 هزار هكتار از اين مراتع به زودي به بيابان تبديل مي گردد.
وي با اشاره به اين كه از 180 هزار هكتار عرصه هاي بياباني استان تهران تاكنون 30 هزار هكتار اصلاح و احيا شده و بقيه نياز به برنامه ريزي و اعتبار دارد، افزود: طي برنامه  5 ساله سوم توسعه، فقط 600 ميليون تومان اعتبار به منابع طبيعي استان اختصاص يافت كه اين اعتبار صرف احياي 30 هزار هكتار شد اما با توجه به تورم
پيش  رو، اگر بخواهيم در 150 هزار هكتار باقي مانده برنامه اجرايي داشته باشيم به 35 ميليارد تومان اعتبار نياز است كه با اين اعتبار مي توان اين اراضي را طي برنامه چهارم توسعه احيا و اصلاح نمود.
كولاني، منشأ توليد بيابانها را دو عامل محيطي و انساني دانست و گفت: مهمترين عامل در توليد بيابان در سطح استان تهران تراكم بيش از حد جمعيت در واحد سطح است؛ به طوري كه تراكم جمعيت در سطح استان تهران 5/16 برابر معدل كل تراكم در سطح كشور است. عامل ديگري كه به بيابان زايي در استان دامن مي زند، عوامل محيطي است كه بحث اقليم، تخريب منابع گياهي و منابع خاكي را شامل مي شود.وي حفر چاه هاي متعدد و غيرمجاز و برداشت بيش از حد آب از سفره هاي زيرزميني و نيز تزريق بيش از حد آب در اراضي كشاورزي را از ديگر عوامل توليد بيابان دانست و گفت: شخم غلط، به كارگيري ماشين آلات نامناسب و افزايش جمعيت سبب ايجاد بيابان مي شود.
وي حفظ اراضي موجود را مهمترين دغدغه منابع طبيعي استان تهران ذكر كرد و گفت: از آنجايي كه هر مترمربع برخي از اين اراضي بيش از يك ميليون تومان ارزش دارد، زياده خواهان و مدعيان با طرح شكايت عليه اين نهاد به دنبال تاراج اموال دولت هستند.
به گفته وي از زمان رسيدگي دايره 3 دادسراي ونك به پرونده باندهاي كلاسه شده زمين خواري در استان تهران تا پايان ارديبهشت ماه امسال 180 هكتار از اراضي تاراج شده ملي به منابع طبيعي بازگردانده شده، ضمن آن كه بسياري از متصرفان غيرقانوني داوطلبانه به سازمان مراجعه و پيش از درگير شدن به مراجع قضايي آمادگي خود را براي عودت زمين هاي تصرف شده اعلام كرده اند.
وي بيشترين حجم تخلفات را تغيير كاربري اراضي كشاورزي و تبديل آن به ساخت و ساز عنوان كرد و گفت: با ورود دادگاه مفاسد اقتصادي به اين عرصه، برخي افرادي كه عرصه هاي منابع طبيعي به آنها واگذار شده و حتي سند به نام آنها منتقل گرديده با مراجعه به مراجع ذي صلاح اعلام كرده اند در صورتي كه دولت هزينه هايي را كه در اين اراضي متحمل شده اند به آنها پرداخت نمايد عرصه هاي مورد نظر را به دولت بازمي گردانند.

زادبوم
اجتماعي
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
حوادث
خارجي
فرهنگ و آموزش
سياسي
شهر تماشا
سلامت
شهري
علمي فرهنگي
راهنما
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   خارجي   |   فرهنگ و آموزش   |  
|  سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   علمي فرهنگي   |   راهنما   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |