چهارشنبه ۲۴ خرداد ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۴۰۰۹ - Jun 14, 2006
رئيس جمهور آمريكا با نخست وزير عراق گفت و گو كرد
بوش در عراق
001512.jpg
گروه بين الملل _ جورج بوش رئيس جمهور آمريكا ديروز وارد بغداد شدو با نوري مالكي ديدار كرد.
به گزارش خبرگزاري فرانسه از بغداد، ديدار بوش از عراق كه پيشتر اعلام نشده بود، به منظور آشنايي وي با كابينه تازه عراق و پس از گفتگوهاي دوروزه بوش با مشاورانش در كمپ ديويد صورت مي گيرد.
يك سخنگوي كاخ سفيد گفت كه قرار بود بوش و مالكي از طريق يك گفتگوي ويدئويي هنگام نشست كمپ ديويد در مورد اوضاع عراق مشورت كنند ولي رئيس جمهور آمريكا ترجيح داد كه با سفر از پيش تعيين نشده به بغداد خود از نزديك در جريان تحولات اين كشور قرار گيرد.

۳۴ كشته و زخمي در انفجارهاي كركوك
گروه بين الملل _ ديروز كركوك يكي از خونين ترين روزهاي خود را پس از تشكيل و استقرار دولت جديد به خود ديد. بر اثر چهار انفجار پي درپي در اين شهر بيش از ۳۰ عراقي كشته و زخمي شدند.در رمادي نيز بر اساس گزارش طي يك عمليات تجسسي يك مظنون به عمليات تروريستي كشته و ۲۳ تن ديگر بازداشت شدند. از سوي ديگر سخنگوي نيروهاي آمريكايي در عراق خبر از مذاكره بر سر سرنوشت جسد زرقاوي داد. به گزارش شبكه تلويزيوني العراقيه، هم اكنون جسد زرقاوي در اختيار نيروهاي آمريكايي است و بحث بر سر محل دفن وي با توجه به مليت اردني او ادامه دارد. اين در حالي است كه دولت اردن با تحويل  دادن جسد وي و دفن او در اردن مخالفت كرده است.
در همين حال كمتر از يك هفته پس از قتل ابومصعب الزرقاوي رهبر القاعده عراق، ديروز اين گروه تروريستي جانشين وي را معرفي كرد.
در بيانيه اي كه از سوي شبكه القاعده عراق منتشر شد فردي با نام مستعار ابوحمزه المهاجر به عنوان رهبر جديد اين شبكه معرفي شد. به گزارش خبرگزاريها به نظر مي رسد اين فرد نيز غيرعراقي باشد و از سوي ديگر براي حفظ امنيت او هويت واقعي  اش افشا نشده است. در بيانيه اخير القاعده با معرفي رهبري جديد اين شبكه آمده است كه رهبر جديد القاعده با انجام حملات بر ضد شيعيان و نيروهاي آمريكايي و عراقي راه زرقاوي را ادامه خواهد داد.
به موازات انتشار اين بيانيه، گروه موسوم به فدائيان صدام نيز با انتشار بيانيه اي ضمن اعلام اختلاف نظر با القاعده عراق به تكريم از زرقاوي پرداخت.
احتمال توافق ميان دولت
و گروه هاي مسلح
رئيس جمهور عراق از احتمال دستيابي سريع دولت عراق به توافق با گروه هاي مسلح عراقي خبر داد.
به گزارش روزنامه اماراتي الخليج، جلال طالباني گفت: دولت عراق در آستانه امضاي توافقنامه با برخي گروه هاي مسلح مخالف با اشغالگران است.
وي گفت: گروه هاي مسلح مخالف اشغالگران پس از كشته شدن ابومصعب الزرقاوي، رهبر تشكيلات القاعده در عراق دچار اختلاف شدند و نوري مالكي نخست وزير از برخي اعضاي مشخص در اين گروه ها براي انجام مذاكرات آشتي ملي دعوت كرد.

آغاز گفت و گوهاي تركيه با اتحاديه اروپا
001479.jpg
گروه بين الملل _ اتحاديه اروپا از ديروز گفتگو با تركيه در مورد شرايط عضويت اين كشور در اتحاديه اروپا را آغاز كرد.
در اين گفتگوها بيش از بيست موضوع بايد مورد رسيدگي و توافق دو طرف قرار گيرد. خبرگزاريها از لوكزامبورگ گزارش دادند كه وزير خارجه قبرس كه پيش از آغاز گفتگوها از تركيه خواسته بود قبرس را به رسميت بشناسد، در آخرين دقايق اين موضوع را به ادامه گفتگوها موكول كرد و بدون استفاده از حق وتو به تركيه امكان داد موضوعهاي مطرح شده از سوي اتحاديه را بررسي كند. براساس ضوابط اتحاديه اروپا آغاز گفتگو با هر نامزد ورود به اين اتحاديه بايد با موافقت همه اعضا همراه باشد. قبرس كه از سال جاري ميلادي عضو اين اتحاديه است، نسبت به سياست تركيه در مورد بخش ترك نشين جزيره قبرس اعتراض دارد و اكنون فقط قسمت يوناني نشين جزيره قبرس به عضويت اتحاديه اروپا درآمده است. وزير خارجه تركيه كه ديروز به لوكزامبورگ آمد اظهار اميدواري كرد كه گفتگوهاي تركيه با اتحاديه اروپا راه را براي ورود تركيه به اين اتحاديه هموار كند.
تركيه در صورت توافق با اتحاديه اروپا قرار است در ده سال آينده به اين اتحاديه بپيوندد.
تركيه كه چهل سال است در انتظار ورود به اتحاديه اروپاست تاكنون بسياري از خواسته هاي اتحاديه را مورد توجه قرار داده است ولي در گفتگوهاي لوكزامبورگ موارد مورد اختلاف بايد به صورت نهايي حل شود در غير اين صورت ورود تركيه به اتحاديه اروپا باز هم در پرده ابهام باقي خواهد ماند.
اتحاديه اروپا اكنون ۲۵ عضو دارد و از اول سال آينده ميلادي روماني و بلغارستان نيز به اين اتحاديه خواهند پيوست. ديروز اتحاديه اروپا قراردادهاي جداگانه اي را نيز با آلباني و مقدونيه به امضا رساند و اين دو كشور را نيز از كشورهايي عنوان كرد كه در صورت تطبيق شرايط خود با اتحاديه اروپا مي توانند در آينده به اين اتحاديه وارد شوند. بحث بر سر ورود تركيه به اتحاديه اروپا در سالهاي اخير بر سياست داخلي كشورهاي عضو نيز سايه افكنده است و مخالفت با ورود اين كشور مسلمان به اتحاديه به تنش هايي بين احزاب نيز منجر شد.

بررسي استراتژي آمريكا در عراق
در كنفرانس بوش و مشاورانش
001476.jpg
مهر: جورج بوش، رئيس جمهور آمريكا و مشاورانش با نوري مالكي، نخست وزير عراق و ساير مسئولان عراقي در كمپ ديويد ارتباط ماهواره اي برقرار كرده و به بررسي استراتژي جديد درخصوص عراق پرداختند.
مشاوران و معاونان ارشد بوش از جمله ديك چني، معاون، كاندوليزا رايس، وزير امور خارجه، دونالد رامسفلد، وزير دفاع و پيتر پيس، رئيس ستاد مشترك ارتش آمريكا در اين نشست حضور داشتند.بوش روز دوشنبه براي ارزيابي اقدامات آمريكا در عراق، نشستي دوروزه را با مشاوران ارشدش در كمپ ديويد آغاز كرد.
در روز اول اين نشست رئيس جمهور آمريكا اعلام كرد، هنوز زمان صحبت درباره خروج نيروهاي آمريكايي از عراق فرا نرسيده است.
بوش هم چنين پيشنهاد داد تا توليد نفت عراق افزايش يابد و از درآمد حاصله براي كمك به عراقي ها در مقابله با شبه نظاميان استفاده شود.
وي گفت: بهترين راه براي پيروزي در جنگ با شبه نظاميان، وجود يك دولت متحد است كه قادر باشد از خود دفاع كند و در جهت منافع مردم خدمت كند.
بوش هم چنين از همسايگان عراق و جامعه بين المللي خواست تا براي كمك به دولت مالكي تلاش بيشتري از خود نشان دهند و متعهد شد كه جانشينان الزرقاوي، رهبر القاعده در عراق نيز از حملات آمريكا مصون نخواهند بود.
وي اظهار داشت: جانشين ابومصعب الزرقاوي، رهبر القاعده در عراق در ليست افراد تحت تعقيب ما قرار خواهد داشت و نيروهاي آمريكايي بايد در حال حاضر در عراق بمانند تا امنيت را برقرار كنند.
رئيس جمهور آمريكا درباره جانشين الزرقاوي گفت:  او نيز راه الزرقاوي را ادامه مي دهد و من معتقدم كه جانشين او در ليست افراد مورد نظري است كه محاكمه خواهند شد.بوش،مرگ الزرقاوي را ضربه محكمي عليه القاعده توصيف كرد و افزود:من به خوبي مي دانم كه جنگ با مرگ او هرگز تمام نخواهد شد.
وي درخصوص احتمال كاهش نيروها در عراق گفت: ما اين عقب نشيني را صورت خواهيم داد اما اين عقب نشيني بايد براساس شرايط و واقعيت ها صورت گيرد، چرا كه در حال حاضر وزير دفاع جديد عراق نياز به فرصت بيشتري دارد تا ميزان توانايي نيروهاي عراقي را ارزيابي كند.بوش بهترين راه براي متوقف ساختن خشونت ها را افزايش توانايي دفاعي دولت متحد ملي عراق و بهود اوضاع مردم دانست.رئيس جمهور آمريكا هم چنين از مردم عراق خواست تا صبور باشند.بوش اظهار داشت: هيچ بحثي نيست كه درگيري ها ادامه خواهد داشت و دشمن بسيار تجاوزگرانه و خصمانه عمل مي كند اما دشمن با چيزي قابل مقايسه نيست.بوش در پايان نشست روز نخست اين كنفرانس دوروزه در كمپ ديويد افزود:تمام كشورهاي جهان بايد به تعهدات خود در قبال بازسازي عراق عمل كنند.
وي با بيان ارايه كمك ۱۳ ميليارد دلاري برخي كشورها به عراق ادامه داد:ما از هم پيمانان خود انتظار داريم تا به تعهدات خود عمل كنند.

در حمله  هوايي نيروهاي آمريكايي
۳۷ نيروي طالبان در افغانستان كشته شدند
گروه بين الملل _ در پي كشته شدن بيش از ۳۷ تن از جنگجويان طالبان در حمله هوايي آمريكا در جنوب افغانستان، اين منطقه ديروز به شدت ناآرام بود.
به گزارش خبرگزاري فرانسه، در حملات دو روز گذشته نيروهاي امنيتي افغانستان به همراه نظاميان آمريكايي به محل اختفاي نيروهاي طالبان در استان اورزگان و قندهار بيش از ۳۷ نفر از شبه نظاميان طالبان كشته شدند.
يكي از كشته شدگان برادرزن ملاعمر رهبر طالبان است.
حملات نيروهاي نظامي افغانستان و ارتش آمريكا عليه شبه نظاميان طالبان در روزهاي اخير شدت گرفته است.
در همين حال تصميم اخير حامد كرزاي رئيس جمهور افغانستان براي مسلح كردن قبايل افغانستان و آماده كردن آنها در مقابله با طالبان با واكنش منفي كشورهاي غربي روبه رو شده است. ديپلمات هاي غربي با هشدار نسبت به اين تصميم دولت افغانستان آن را باعث بي ثباتي بيشتر در جنوب اين كشور دانستند.
از سوي ديگر وزير دفاع انگليس ديروز گفت، پيش بيني مدت زمان حضور نيروهاي اين كشور در افغانستان دشوار است.
«دس براون» وزير دفاع انگليس در ديدار از جنوب غرب افغانستان جايي كه نيروهاي انگليسي در آن مستقر هستند گفت، نمي توان گفت نيروهاي انگليسي تا كي در افغانستان باقي خواهند ماند.
در تحولي ديگر در افغانستان ديروز يك كاميون نظامي ديگر با يك موتورسوار تصادف كرد كه در اثر اين تصادف وي كشته شد.
دو هفته پيش تصادفي مشابه اين، شهر كابل را به آشوب كشاند و مردم در اعتراض به اين واقعه عليه نيروهاي نظامي آمريكا تظاهرات كردند.

هواداران فتح پارلمان فلسطين را به آتش كشيدند
گروه بين الملل _ حمله مسلحانه شبه نظاميان طرفدار جنبش فتح به ساختمان مجلس فلسطين و به آتش كشيدن آن در رام الله فصل پرخطري را در روابط داخلي فلسطين رقم زد.ديروز شبه نظاميان فتح كه از سوي وفاداران به محمودعباس رئيس تشكيلات خودگردان فلسطين هستند با حمله به مقر پارلمان در رام الله و نابلس با آتش كشيدن طبقه چهارم اين ساختمان وسايل آن را به بيرون پرتاب كردند.
در واكنش به اين اقدام هزاران تن از هواداران حماس به خيابان ريخته و با برگزاري تظاهرات به مخالفت با اين عمل گروه فتح پرداختند.معترضان همچنين همگام با رهبران حماس ضمن مخالفت با برگزاري همه پرسي درخصوص به رسميت نشناختن اسرائيل اعلام داشتند كه بر ضد نيروهاي بازدارنده امنيتي فلسطين اقدام خواهند كرد.در واكنش به اين اظهارات هواداران حماس، يكي از اعضاي نيروهاي بازدارنده امنيتي فلسطين كه تحت نظارت جنبش فتح و حكومت خودگردان فلسطين است نيز تهديد كرد كه هر گاه حماس برضد يكي از نيروهايش در غزه حمله كند آنان نيز ده تن از نيروهاي حماس در كرانه باختري را مورد هدف قرار خواهند داد.در واكنش به اين حملات محمودعباس با صدور بيانيه اي ضمن محكوم كردن اين يورش ها، حمله به تورهاي حكومتي را تقبيح كرد.از سوي ديگر شكاف در دولت حماس نيز ديروز با استعفاي وزير گردشگري فلسطين ابعاد تازه اي يافت.
تهديد حماس به استفاده از زور
طرح همه پرسي در فلسطين هنوز مخالفان جدي دارد. در اين خصوص محمود الزهار وزير خارجه فلسطين و از اعضاي حماس گفت اجراي همه پرسي درباره سند زندانيان مي تواند عامل جنگ داخلي در فلسطين شود چرا كه اين طرح بايد با اجماع ملي صورت گيرد و اگر غير از آن باشد هرگز نمي توان بر مشكلات فائق آمد. زهار همچنين در اين مصاحبه كه در جمع خبرنگاران در سوريه انجام شد گفت: اميدوارم جنبش حماس به روزي نرسد كه مجبور شود براي ممانعت از اجراي طرح همه پرسي به زور متوسل شود زيرا اين طرح با اختلافات داخلي عميقي همراه است.
رأي گيري بار ديگر به تعويق افتاد
شوراي قانونگذاري فلسطين رأي گيري درباره همه پرسي سند پيشنهادي اسيران فلسطيني را تا هفته آينده به تعويق انداخت.
به گزارش شبكه تلويزيوني الجزيره شوراي قانونگذاري فلسطين اين تصميم را در نشست فوق العاده اي كه به منظور بررسي اين سند تشكيل داده بود اتخاذ كرد.
۲۹ كشته و زخمي در حملات هوايي رژيم صهيونيستي به غزه
در مدت كمتر از نيم ساعت و در سه حمله هوايي پياپي به روستاي بيت لاهيا در شمال غزه سه خودروي غيرنظامي هدف قرار گرفتند و ۹ شهروند فلسطيني در خيابانهاي اين روستا به شهادت رسيدند.
شاهدان گفتند در ميان كشته ها سه كودك نيز به چشم مي خورند. در اين حملات هوايي شمار زيادي از شهروندان فلسطيني نيز زخمي شدند.

كره شمالي براي آزمايش موشكي آماده مي شود
گروه بين الملل _ مقامات آمريكايي ديروز اعلام كردند كره شمالي در حال برنامه ريزي براي انجام يك آزمايش موشك بالستيك است كه قابليت دسترسي به آمريكا را هم دارد .به گزارش خبرگزاري رويتر، مقامات آمريكايي درباره زمان انجام اين آزمايش اتفاق نظر ندارند اما زمان آن را هم چندان دور نمي دانند. اين اولين آزمايش موشكي پيونگ يانگ از سال ۱۹۹۸ تاكنون است. در اين سال كره شمالي با شليك يك موشك به آبهاي ژاپن دنيا را شگفت زده كرد.
اكنون در واشنگتن مقامات آمريكايي در حال بررسي چگونگي واكنش به آزمايش موشكي بعدي كره شمالي هستند. آمريكا و ژاپن تجهيزاتي را به نزديكي مرز كره منتقل كرده اند تا اين آزمايش را از نزديك زير نظر بگيرند. به گفته مقامات آمريكايي كره شمالي اكنون در مرحله دوم يا سوم از ۱۲ مرحله آزمايش موشكي هستند.

اسپانيا درباره پروازهاي سيا تحقيق مي كند
ايرنا: دادسراي  ملي اسپانيا با وجود مخالفت دادستاني  كل اين كشور، درباره پروازهاي سازمان اطلاعات مركزي آمريكا (سيا) برفراز اين كشور براي انتقال غيرقانوني متهمان تحقيق مي كند.
روزنامه ال پاييس چاپ مادريد روز سه شنبه گزارش داد: اسماعيل موره نو قاضي دادسراي ملي اسپانيا با صدور حكمي اعلام كرد كه دادگاه وي براي بررسي اين پرونده صلاحيت دارد.
بنا بر اين گزارش، درصورت تاييد پروازهاي مذكور و انتقال متهمان به اعمال تروريستي به صورت غيرقانوني از طريق خاك اسپانيا، دستگاه قضايي اين كشور دست كم عاملان اين اقدام را به ارتكاب جرم شكنجه متهم خواهد كرد.
تحقيقات در مورد پروازهاي سازمان سيا و توقف آنها در فرودگاههاي مختلف اسپانيا، پس از شكايت گروهي از مردم اين كشور در سال گذشته ميلادي در جزيره پالما مايوركا واقع در درياي مديترانه آغاز شد.
اين گروه ماموران سازمان سيا را به شكنجه، اسارت و بازداشت غيرقانوني زندانيان متهم كردند.

توقف مذاكرات شبه نظاميان اسلامگرا و دولت سومالي
ايسنا: اتحاديه دادگاه هاي اسلامي در موگاديشو اعلام كرد، مذاكراتش را با دولت موقت سومالي متوقف كرده است.
به گزارش روزنامه  الشرق الاوسط - چاپ لندن - شيخ شريف شيخ احمد، رئيس اتحاديه  دادگاه هاي اسلامي و رهبر جديد موگاديشو كه شبه نظاميانش طي هفته گذشته كنترل پايتخت سومالي را به دست گرفته اند گفت: علت متوقف كردن مذاكرات اين بود كه دولت سومالي طرحي را مبني بر دخالت نظاميان اتحاديه   آفريقا در كشور به پارلمان ارايه داده است و اين اقدام از نظر ما ورود به منطقه  سياسي ممنوعه است و تا زماني كه دولت از اين تصميم صرف نظر نكند، ما مذاكرات را آغاز نخواهيم كرد.

روسيه از ضرب و شتم دانشجويان تاجيك توسط پليس مسكو ابراز تأسف كرد
ايرنا: سفير روسيه در تاجيكستان در پاسخ به نامه اعتراضي طلبك نظراف وزيرامورخارجه تاجيكستان، نسبت به ضرب و شتم گروهي از دانشجويان تاجيك در شهر مسكو پايتخت اين كشور ابراز تاسف كرد.
در اين نامه كه در شهر دوشنبه پايتخت تاجيكستان منتشر شد، رمضان عبدالطيف اف سفير روسيه، نوشت: ضرب و شتم دانشجويان تاجيك در يكي از خوابگاه هاي شهر مسكو يك حادثه غيرموجه است و نهادهاي انتظامي و امنيتي روسيه اين حادثه را به دقت رسيدگي و افراد متخلف را مجازات خواهند كرد.
براساس گزارش منابع خبري، هفتم ژوئن (شش روزپيش) چند تن از ماموران يكي از شعبات اداره پليس شهر مسكو به خوابگاه دانشكده مديريت و اقتصاد شهر مسكو حمله كردند و پنج تن از دانشجويان تاجيك را در خوابگاهشان مورد ضرب و شتم قرار دادند.گفته مي شود، ماموران پليس در پي اين حمله مقداري پول و برخي از اموال دانشجويان را نيز با خود بردند.
در پي اين حادثه وزير امورخارجه تاجيكستان نامه اعتراضي به عنوان سفير روسيه در اين كشور ارسال كرد و خواهان توضيح در اين مورد شد.

صليب سرخ از گوانتانامو بازديد مي كند
گروه بين الملل _ در پي اتفاقات اخير در گوانتانامو و خودكشي سه تن از زندانيان اين زندان، كميته بين المللي صليب سرخ در روزهاي آينده ديداري رسمي از اين پايگاه خواهد داشت.پيش از اين هم صليب سرخ اجازه ديدار از زندان گوانتانامو را داشت اما اين بار و بعد از خودكشي سه زنداني در اين زندان ديدار رسمي كميته بين المللي ديداري متفاوت خواهد بود.در هيات بازديدكننده صليب سرخ يك پزشك و يك مترجم عرب هم حضور خواهند داشت.
مقامات صليب سرخ تاكيد مي كنند كه هدف از اين ديدار تحقيق درباره خودكشي هاي اخير نيست.
هيات بازديدكننده صليب سرخ در اين ديدار فضاي كلي زندان گوانتانامو را از ديدگاه زندانيان ارزيابي مي كند.

خارجي
اجتماعي
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
فرهنگ و آموزش
سياسي
شهر تماشا
سلامت
شهري
علمي فرهنگي
راهنما
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   خارجي   |   فرهنگ و آموزش   |  
|  سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   علمي فرهنگي   |   راهنما   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |