يكشنبه ۴ تير ۱۳۸۵
گزارش بانك جهاني از يارانه انرژي در ايران
يارانه بي هدف!
000672.jpg
حسين لطفي
يارانه ها كمك به اقشار كم درآمد را دنبال مي كند اما به علت سيستم نامناسب توزيع، هيچگاه تحقق نيافته است. در حالي كه سالانه در بودجه كشور مبالغ قابل توجهي براي يارانه هاي مستقيم انرژي، خصوصاً بنزين و برق، درنظر گرفته مي شود، اما ارقام واقعي يارانه انرژي در ايران بسيار بيشتر از مبالغ فوق است و دولت هر ساله متحمل هزينه هاي سنگيني از بابت اين يارانه مي شود. اما انتقاد نسبت به يارانه هاي انرژي به اصل اين يارانه ها برنمي گردد، چه ماهيت اعطاي يارانه در راستاي اهداف عدالت طلبانه نظام اقتصادي اسلامي است، اما آنچه در عمل اقتصاد ايران شاهد آن است، توزيع نامناسب يارانه هاي انرژي است به طوري كه بررسي ها نشان مي دهد اقشار پردرآمد سهم بيشتري از اقشار كم درآمد جامعه كشور از يارانه هاي انرژي دارند. گزارش ذيل، بررسي صورت گرفته توسط بانك جهاني بر نظام يارانه انرژي در ايران خصوصاً بنزين است.
***
ايران با كمبود شديد بنزين توليد داخل مواجه است. در سال مالي منتهي به ۲۰ مارس ۲۰۰۵ (سال ۱۳۸۳) دولت ايران ۳۰ تريليون ريال (حدود ۴/۳ ميليارد دلار هزينه يارانه بنزين كرد كه بسيار بيشتر از رقم ۵/۱ ميليارد دلاري بود كه در بودجه بدين امر اختصاص يافته بود. مصرف بنزين ايران طي سال هاي اخير سالانه ۱۲ درصد افزايش يافته كه عمدتاً به علت پايين نگه داشتن مصنوعي قيمت بنزين از سوي دولت بوده است. در همين حال قيمت بسيار پايين بنزين در ايران در مقايسه با قيمت بنزين در كشورهاي همسايه موجب شده است قاچاق سوخت به خارج از كشور،  سالانه بيش از ۱۰ تريليون ريال به دولت زيان وارد كند. براساس برنامه توسعه پنج ساله چهارم ايران كه از سال ۲۰۰۴ آغاز شد، دولت بايد قيمت سوخت را به تدريج به سطح بين المللي آن نزديك كند، اما در ژانويه ۲۰۰۵ مجلس ايران رأي به تثبيت قيمت بنزين براي كل سال مالي ۶-۲۰۰۵ داد.
بانك جهاني معتقد است افزايش قيمت بنزين، كاراترين راهكار براي اصلاح ناكارآمدي هاي اقتصادي حاصل از يارانه هاي بالاي بنزين است. اما افزايش قيمت بنزين براي دولت ايران چندين سئوال و ترديد را در پيش دارد: تا چه سطح، با چه سرعتي و با چه تبعاتي؟ آيا افزايش قيمت بنزين اثرات معكوس در پي خواهد داشت و ضرورت دخالت دولت را افزايش خواهد داد؟
افزايش قيمت بنزين و رساندن آن به سطح جهاني مطمئناً از قاچاق بنزين از ايران به خارج از كشور جلوگيري خواهد كرد و هزينه هاي بالاي يارانه و قاچاق را از دوش دولت برخواهد داشت. يارانه بالاي بنزين و پايين نگاه داشتن قيمت بنزين، هزينه فرصت اقتصادي نيز در پي دارد. اگر توليدكنندگان بنزين در داخل ايران براي فروش محصول خود آزاد بودند، مطمئناً با توجه به قيمت هاي بالاتر جهاني، بنزين توليدي شان را در بازارهاي جهاني به فروش مي رساندند.
بانك جهاني براي تخمين تبعات افزايش قيمت بنزين در ايران به افزايش قيمت بنزين در سال مالي ۲-۲۰۰۱ اشاره مي كند. در اين سال قيمت بنزين در ايران به بالاترين سطح ۱۰ سال قبل آن رسيد. طي يك دهه گذشته يارانه هاي انرژي به طور متوسط ۱۱ درصد توليد ناخالص داخلي ايران را تشكيل داده اند. اين يارانه ها در شرايط فعلي، هزينه بالايي بر دوش دولت مي گذارند و دست دولت را براي تأمين مالي پروژه هاي زيرساختاري، بسته نگاه داشته اند. براي برخي انواع انرژي، يارانه هاي اعطايي دولت ايران به ۱۰ درصد نخست طبقه ثروتمند جامعه ايران ۱۲ مرتبه بيش از ۱۰ درصد نخست فقرا، سود مي رساند. همچنين در ايران ناكارآمدي مصرف انرژي بسيار بيشتر از ديگر كشورهاي جهان است. كارخانه هاي توليد سيمان، فولاد و آهن تقريباً ۴۰ تا ۶۰ برابر بيش از كارخانه هاي مشابه در ژاپن، انرژي مصرف مي كنند. مثلاً يخچال هاي توليد ايران نسبت به توليدات ژاپني و آلماني، انرژي بيشتري مصرف مي كنند. خودروهاي توليد ايران نيز به طور ميانگين ۳۷ درصد بيش از خودروهاي خارجي بنزين مصرف مي كنند.
به طور كلي، افزايش قيمت بنزين در ايران و رساندن آن به سطح جهاني، به مصرف بهينه تر و معقولانه تر انرژي در ايران و همچنين كاهش تقاضا منتهي خواهد شد. افزايش قيمت انرژي در ايران و حذف يارانه آن موجب افزايش ۷۰ درصدي هزينه هاي حمل و نقل و مصالح ساختماني همچون آجر، سيمان و آب خواهد شد. كاهش متناسب در سطح رفاه كه به علت افزايش قيمت انرژي صورت خواهد گرفت، با افزايش مخارج خانگي چه در مناطق شهري و چه در مناطق روستايي تعديل خواهد شد، اما مطمئناً كاهش سطح رفاه در ميان روستايي نشينان ايران، بيشتر احساس خواهد شد. همچنين اثرات افزايش قيمت بنزين و گازوئيل بر اقشار فقير و روستايي(كه نسبت به شهرنشينان ۱۵ برابر هزينه بيشتري براي مصرف انرژي نسبت به كل هزينه هايشان مصرف مي كنند) تقريباً دو برابر اقشار ثروتمند شهري است. بنابراين در نبود اقدامات جبراني از سوي دولت، افزايش قيمت بنزين از سوي دولت ايران، آثار شديداً ناگواري دربرخواهد داشت. بانك جهاني معتقد است تخمين اثرات افزايش قيمت بنزين بر تقاضاي آن از سوي مصرف كنندگان نهايي، حتي به صورت كيفي دشوار است.از سوي ديگر، نبايد فراموش كرد كه افزايش قيمت و توزيع هدفمند يارانه سوخت، موجب كاهش بار يارانه اي دولت خواهد شد. بنزين عمدتاً به منظور سوخت خودروهاي شخصي مورد استفاده قرار مي گيرد. با توجه به تمركز مالكيت خودرو در گروه هاي با درآمد بالاتر جامعه و ضعف سيستم ماليات مستقيم در ايران، يارانه هاي بنزين بيشتر به جيب اين طبقات از جامعه مي رود.
تجارت بين المللي مؤيد اين مطلب است كه طراحي يك نظام هدفمند براي يارانه هاي هدفمند سوخت، كار دشواري است. مناسب ترين راهكار (البته در صورتي كه به طور مناسب مديريت شود و از لحاظ فني قابل اجرا باشد) اين است كه تمركز برنامه ها از خود سوخت و يارانه آن كنار گذاشته شود و به اين واقعيت توجه شود كه سياست هاي بخش هاي مختلف (تغذيه، آب، برق، سوخت،  آموزش و بهداشت) چگونه بر فقرا تأثير مي گذارند و به افزايش مستقيم سطح رفاه آنها كمك مي كنند.
بنابراين با توجه به اينكه قيمت بنزين در ايران تقريباً يك دهم سطح جهاني آن است،  مي بايستي در مراحل اول افزايش قيمت بنزين، اقدامات جبراني از سوي دولت صورت گيرد و با گذشت زمان بايد مكانيسم هاي پايداري تدوين شود كه اقشار فقير جامعه را كمك كند نيازهاي انرژي خانگي خود را تأمين نمايند.
بانك جهاني در گزارش سال ۲۰۰۳ خود نيز پيش بيني كرده بود كه يك استراتژي مناسب مديريت درآمدهاي نفتي نيازمند محدود ساختن سهم مصرف درآمدهاي نفتي از توليد ناخالص داخلي به ۱۷ درصد طي يك دهه آتي است. براساس گزارش فوق، حذف كليه يارانه هاي حامل هاي انرژي موجب افزايش ۳۲ درصدي (كل مصرف) در رفاه در جامعه ايران خواهد شد. زيرا اين امر موجب درآمدزايي دولت مي شود و اين درآمد مازاد جديد، دوباره به همان مقدار برابر يارانه هاي انرژي به خانوارهاي ايراني برمي گردد، اما اين بار مطمئناً فقرا سهم بيشتري خواهند برد.
درواقع، پرداخت هاي مستقيم به خانوارها حتي اگر فقرا مورد هدف آنها نباشند، رفاه بيشتري به اقشار كم درآمد جامعه مي رسانند، تا يارانه هايي كه هدف آنها فقراست.
ادامه دارد

اقتصاد انرژي
اطمينان هند از اجراي پروژه خط لوله صلح
ايسنا: رسانه هاي هندي با پوشش گسترده آخرين وضعيت قرار داد ال.ان.جي اين كشور با ايران اعلام كردند كه ايران نسبت به تسريع بخشيدن اجراي توافقنامه LNG با هند به اين كشور اطمينان داده است.
رسانه هاي هندي در گزارش هاي خود اعلام كردند كه مورلي دئورا - وزير نفت و گاز هند - در جريان ديدارهاي اخير خود با رئيس جمهور و وزير نفت ايران در شانگهاي نسبت به اجراي اين پروژه كسب اطمينان كرده است.
به گزارش پايگاه اينترنتي زي نيوز هند، وزارت نفت هند با صدور بيانيه اي اعلام كرده است: دئورا در جريان ديدار خود با مقامات ايراني گفت وگوهايي را در خصوص مسائل مرتبط با خط لوله گاز ايران - پاكستان - هند و همچنين پروژه عرضه گاز طبيعي مايع LNG به هند براساس توافق امضا شده در ژوئن ۲۰۰۵ برگزار كرده است.
بر اساس اين بيانيه، دئورا با تاكيد بر متعهد بودن هند بر اجراي پروژه خط لوله صلح اعلام كرد كه مذاكرات در خصوص مسائل باقيمانده پروژه همچون مسير خط لوله، قيمت گذاري گاز، چارچوب توافقنامه، ساختار پروژه و... توسط سه كشور با سرعت مناسبي در حال پيشرفت است.پس از آن كه وزيران نفت سه كشور در حاشيه كنفرانس دوحه در هفته  پاياني ماه آوريل ديداري غير رسمي با يكديگر داشتند، نشست معاونين وزير سه كشور نيز اخيرا در اسلام آباد برگزار شده است.
سه كشور ايران ، پاكستان و هند در مراحل نهايي توافق در زمينه اجراي اين پروژه هستند و در اين ميان حمايت روسيه از اجراي پروژه در مقابل مخالفت هاي آشكار آمريكا با خط لوله صلح بر وزن اجرايي شدن اين پروژه مي افزايد.اين در حالي است كه گروه هاي كاري مشترك ايران، پاكستان و هند در خصوص احداث خط لوله صلح در سه مرحله به توافق رسيده اند.
بر اساس اين توافق، سه كشور متعهد شدند كه پروژه خط لوله انتقال گاز ايران به هند از طريق پاكستان را در سه مرحله جداگانه انجام دهند و هر كشور مسئوليت بخش خود را برعهده گيرد.اين بدان معني است كه ايران احداث يك هزار و ۱۱۵ كيلومتر از اين خط لوله را بر عهده خواهد داشت و پاكستان و هند به ترتيب ۷۰۷ و ۸۵۰ كيلومتر از آن را خواهند ساخت.در همين حال قرار است عمليات احداث اين خط لوله از سال آينده آغاز شود و زمان اولين گاز تحويلي از اين خط لوله در سال ۲۰۱۰ خواهد بود.محل تحويل گاز ايران به پاكستان نيز در مرز دو كشور خواهد بود.
سرمايه گذاري يك ميليارد دلاري گازپروم
ايسنا: شركت گاز پروم قصد دارد طي ۳۰ ماه آينده نسبت به سرمايه گذاري بالغ بر يك ميليارد دلاري براي توسعه بخش انتقال گاز روسيه سرمايه گذاري كند.قائم مقام شركت گاز پروم با بيان مطلب فوق در دهمين كنفرانس سرمايه گذاران در مسكو از تلاش اين شركت براي بهبود وضعيت انتقال منابع انرژي روسيه خبر داد.وي افزود: اين سرمايه گذاري به گاز پروم امكان مي دهد كه سهم خود از بازار داخلي را به ۹ ميليارد متر مكعب گاز طبيعي در سال افزايش دهد. قائم مقام گاز پروم با بيان مطلب فوق ادامه داد: اين كار تعداد مشتريان گاز پروم را به ۱۳ ميليون نفر افزايش مي دهد.

سايه روشن
افزايش شمار ميليونرهاي جهان
ايسنا: بر اساس گزارش يك شركت معتبر مالي جهان در نيويورك، شمار ميليونرهاي سراسر جهان در حال افزايش است.
بررسي هاي مؤسسه مريل لنيچ نشان مي دهد كه شمار ميليونرهاي سراسر جهان در سال گذشته ميلادي (۲۰۰۵) به  ۷/۸ ميليون تن رسيد كه اين رقم تقريباً بيش از نيم ميليون تن بيشتر از جمعيت كل نيويورك است.
ميليونرها با سرعت بيشتري سرمايه گذاري مي كنند و پول خود را روانه بازارهاي در حال رشد و شكوفايي سرازير مي كنند و از جانب آن به درآمدهاي سرشاري دست پيدا مي كنند.
در حال حاضر كل ارزش دارايي ميليونرهاي جهان رقمي بالغ بر  ۳/۳۳تريليون دلار است كه اين رقم دو برابر توليد بازده اقتصادي  آمريكاست.در اين ميان منطقه حساس خاورميانه از رشد۱۰ درصدي در زمينه شمار ميليونرها برخوردار بوده است كه در نوع خود داراي سريع ترين نرخ رشد ميليونرها در جهان است.در سال گذشته شمار ميليونرهاي جهان رشد  ۵/۶ درصدي داشته است كه نسبت به سال پيش از آن رشد كمتري داشته است.
در حال حاضر شمار بيشتري از ميليونرهاي جهان به كشورهاي خارجي توجه دارند، به طوري كه  ۶۵ درصد از اين جمعيت ثروتمند به بازارهاي خارجي توجه دارند و تمايل دارند كه در كشورهاي ديگر سرمايه گذاري كنند.
مطالعه اين مؤسسه نشان مي دهد كه ۳۰ درصد از ميليونرهاي جهان در خارج از كشورهاي خود خانه هايي گران قيمت خريداري مي كنند.
ايران در جذب گردشگر شصتم شد
فارس : بر اساس كتاب آمار سازمان ملل، ايران با جذب سالانه ۷۴۰ هزار گردشگر خارجي شصتمين كشور جهان و ششمين كشور خاورميانه و شمال آفريقا از اين نظر شناخته شده است.
در سال ۲۰۰۴ تعداد گردشگران خارجي كه وارد ايران شدند به ۷۴۰ هزار نفر رسيد كه بدين ترتيب ايران به عنوان شصتمين كشور جذب كننده گردشگران خارجي شناخته شده است. بر اساس اين گزارش در اين سال ۵۲۵ ميليون گردشگر خارجي به خارج از كشور خود سياحت كردند كه سهم فرانسه از اين رقم ۶۷ ميليون نفر بوده است.
پس از فرانسه كه به عنوان نخستين كشور جهان از نظر جذب گردشگران خارجي شناخته شده است آمريكا با ۴۷ ميليون نفر، اسپانيا با ۴۳ ميليون نفر، ايتاليا با ۳۴ ميليون نفر، انگليس با ۲۵ ميليون نفر، چين با ۲۳ ميليون نفر، لهستان با ۵/۱۹ ميليون نفر، مكزيك با ۱۹ ميليون نفر، كانادا با ۵/۱۷ ميليون نفر و مجارستان با ۱۷ ميليون نفر به ترتيب در رده هاي دوم تا دهم جاي گرفته اند.
در ميان كشورهاي منطقه خاورميانه و شمال آفريقا، تونس با جذب ۲/۴ ميليون نفر گردشگر خارجي در رتبه اول، مصر با ۶/۳ ميليون نفر در رتبه دوم و عربستان با ۵/۳ ميليون نفر در رتبه سوم جاي گرفته اند.
امارات با ۷/۱ ميليون نفر جايگاه چهارم و اردن با ۱/۱ ميليون نفر جايگاه پنجم منطقه را به خود اختصاص داده اند.
ايران نيز با ۷۴۰ هزار نفر در جايگاه ششم منطقه جاي گرفته است.

اقتصاد
ادبيات
اجتماعي
انديشه
سياست
شهرآرا
ورزش
|  ادبيات  |  اقتصاد  |   اجتماعي  |  انديشه  |  سياست  |  شهرآرا  |  ورزش  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |