يكشنبه ۴ تير ۱۳۸۵
ساخت بلندترين برج كشور بعد از يك دهه
۴۵۳ روز تا ارتفاع ۴۳۵متري
000687.jpg
عكس ها:گلناز بهشتي
آزاده بهشتي
تثبيت در تصميمات مديريت شهري
مردم تهران به تغيير در تصميمات هر روزه خوگرفته بودند، اما زماني كه براي اولين بار تابلوهاي روزشمار در پروژه هاي عمراني- شهري شهرداري تهران نصب شد، نوعي تثبيت در فعاليت هاي مديريت شهري شكل گرفت، به همين خاطر مهندس ميرصادقي اطمينان مي دهد پروژه در مهر ماه سال ۸۶ به بهره برداري خواهد رسيد.
كارهاي فونداسيون و پي ريزي برج ميلاد از سال ۷۴ آغاز شده است و انتظار مي رفت تا پايان آن خيلي زودتر از سال ۸۶ باشد اما چند تأخير چند ماهه و تأمين اعتباراتي كه زمان بر بود اين تاريخ را تا سال آينده ادامه داد.

روياي ساخت سازه اي مخابراتي و تلويزيوني با امكانات توريستي و جذب گردشگر به عنوان سمبل عزم و اراده ملي در سازندگي از يك دهه پيش تا به حال بالاخره به سرانجام رسيده و اين رويا تا ارتفاع ۴۳۵ متري قد كشيده و سقف پايتخت را فتح كرده است.
برج ميلاد در مقابل بادهايي با سرعت بيش از ۲۰۰ كيلومتر در ساعت ايستادگي دارد و در برابر زلزله اي به بزرگي ۷/۸ ريشتر مقاوم است به همين خاطر زماني كه از برج بالا مي رويم و از طبقه چهارم آن تهران را مرور مي كنيم، تنها خانه هاي ريز نقش و قطار ماشين هايي كه خيابان از انعكاس آفتاب بر شيشه آنها در جريان است، به چشم مي آيد و ذره اي ترس به دلمان راه نمي دهيم كه شايد برج كج شود و سايه آن روي محله نوپاي گيشا فرو ريزد.
برج ميلاد با ۴۳۵ متر ارتفاع پس از برج CN تورنتو كانادا كه ارتفاع آن ۵۵۳ متر و برج مسكو روسيه با ۵۳۵ متر و برج شانگهاي چين با ۴۸۰ متر ارتفاع چهارمين برج جهان است. اما از آنجا كه هنوز اين برج به پايان نرسيده و ارتفاع اصلي آن پس از نصب آنتن به ۴۳۵ متر مي رسد، در بسياري از اخبار، برج ميلاد بعد از برج ۴۲۱ متري كوآلالامپور، پنجمين برج دانسته شده است.
البته پس از تكميل ساخت و نصب آنتن بلافاصله، ميلاد به عنوان چهارمين برج بلند جهان معرفي خواهد شد.
عدد ۴۵۳ روي تابلوي روز شمار نشان مي دهد اين برج ۲ مهر سال ۱۳۸۶ به بهره برداري خواهد رسيد و بعد از اين تاريخ علاوه بر ۱۶۰۰ نفر بازديد كننده فعلي بيشتر پايتخت نشينان و گردشگراني كه به تهران مي آيند امكان بازديد از اين برج را دارند.
برجي با كاربري هاي چند منظوره
در يك نگاه كلي علاوه بر تسهيل در ارتباطات و تبادل اطلاعات، كاربري هاي اين مجموعه را مي توان در كاربردهاي مخابراتي- تلويزيوني، اقتصادي- بازرگاني، فرهنگي- هنري و اداري- خدماتي دسته بندي كرد. در برج ميلاد يك رستوران گردان، مركز همايش ها، موزه و ... ساخته خواهد شد و در كنار آن يك هتل بين المللي پنج ستاره احداث مي شود از همين رو و با توجه به ساخت اين قسمت ها، اين برج به يكي از جاذبه هاي توريستي تهران تبديل مي شود به همين دليل زماني كه مهندس سيدرضا ميرصادقي، مدير عامل شركت يادمان سازه كه مسئوليت اتمام و اجرايي كردن برج را برعهده دارد رقم تمام شده ساخت برج را ۸۵ تا ۹۰ ميليارد تومان عنوان مي كند، اين اميدواري كه مقداري از اين هزينه ها از طريق كاربري هاي توريستي آن تأمين شود، قوت مي گيرد و به شنيد ه هامان از مديران سابق كه گفته بودند هزينه هاي احداث برج ظرف ۷ سال از طريق درآمد توريست ها تأمين مي شود اعتماد بيشتري مي كنيم.
000684.jpg
معماري ايراني- اسلامي
از ميان طرح هاي متعدد پيشنهادي براي معماري برج، سرانجام طرحي برگزيده شد كه با معماري ايراني- اسلامي همخواني بيشتري داشته باشد و بتواند ارتباطي مستقيم بين سنت هاي ديرين و فناوري هاي نوين معماري ايجاد كند و در كنار آن تمدن اصيل ايراني- اسلامي را به جهانيان نشان دهد. در حقيقت برج ميلاد با بهره گيري از طراحي منحصر به فرد ايراني و اسلامي هم راستا و همسو با بيش از چهار هزار مناره دو هزار مسجد پايتخت، در زير پاي دامنه هاي البرز سر به فلك كشيده و به آسمان مي رسد به همين خاطر زماني كه از ميرصادقي در مورد همجواري برج آزادي و ميلاد كه هر دو به نوعي نماد ملي محسوب مي شوند، سؤال مي كنيم؛ اين دو برج را از هم منفك نمي داند و مي گويد: به كار گرفتن معماران برجسته ايراني براي كمك گرفتن از هويت ايراني _ اسلامي و رنگ هاي اصيل معماري، نشانه اي از هنرمندان اين مرز و بوم است تا علاوه بر اين هويت برج به عنوان نماد ملي ايران حفظ شود.
به جرأت مي توان گفت يكي از جاذبه هاي توريستي اين برج رستوران گردان است كه طراحي آن به گونه اي است كه در هر ساعت يك دور مي چرخد و افراد هنگام صرف غذا شهري را كه به اندازه يك كف دست كوچك مي شود، تماشا خواهند كرد.
«گنبد آسمان» را كه هنوز سقف شيشه اي آن نصب نشد به گفته هاي ميرصادقي بيفزايد تا در اصرارش در جذب توريست از طريق برج پي ببريد. به هر حال اين گنبد نيز به صورت نيمكره روي اين بخش نصب مي شود كه در گنبد آسمان، بازديدكنندگان و توريست ها مي توانند  آسمان را تماشا كنند. براي اطمينان از ايمني اين قسمت ها مدير شركت يادمان سازه مي گويد: شيشه هاي مخصوص براي نماي اين رستوران در نظر گرفته شده كه در مقابل ضربات سنگين و مكش باد به سرعت ۱۴۰ كيلومتر مقاوم است.
چشم انتظار پايان روز شمار
مردم تهران به تغيير در تصميمات هر روزه خوگرفته اند، اما زماني كه براي اولين بار تابلوهاي روزشمار در پروژه هاي عمراني- شهري شهرداري تهران نصب شد، نوعي تثبيت در فعاليت هاي مديريت شهري شكل گرفت، به همين خاطر مهندس ميرصادقي اطمينان مي دهد پروژه در مهر ماه سال ۸۶ به بهره برداري خواهد رسيد. كارهاي فونداسيون و پي ريزي برج ميلاد از سال ۷۴ آغاز شده است و انتظار مي رفت پايان آن خيلي زودتر از سال ۸۶ باشد اما چند تأخير چند ماهه و تأمين اعتباراتي كه زمان بر بود اين تاريخ را تا سال آينده ادامه داد.
خريد ۶ آسانسور شيشه اي كه هر كدام ۲۵ نفر را جابه جا مي كند، تا پايان شهريور ماه سال ۸۵ انجام مي شود.
مهندس ميرصادقي در مورد آنتن  هاي مخابراتي كه تا كمتر از ۹۴ روز ديگر نصب خواهند شد، مي گويد: نصب اين آنتن ها با وزن ۳۸۰ تن از ارتفاع ۳۱۵ متر و به صورت ساخت در شفت آغاز شده و با روش بالاروي سنگين در حال نصب است. اما آنچه كه در برج چندان مورد توجه قرار نگرفته، فاز دوم ساخت برج ميلاد است كه بعد از به بهره برداري رسيدن آن آغاز خواهد شد.
مدير عامل شركت يادمان سازه در مورد جزييات فاز ۲ اين برج گفت: فاز دوم شامل بهره برداري از هتل  پنج ستاره، مركز تجارت بين المللي و مجموعه اداري پروژه است كه در محوطه اطراف برج ساخته خواهد شد.
طبق گفته ميرصادقي سرمايه گذار اصلي ساخت هتل پنج ستاره و مركز تجارت بين المللي هنوز مشخص نشده است اما گفت وگوها با يك شركت خارجي كه تجربه سرمايه گذاري در پروژه هاي ايراني را دارد، پايان يافته و تنها امضاي قرارداد باقي مانده تا فاز ۲ برج ميلاد نيز آغاز شود و احتمال آغاز فاز دو برج تا پايان شهريور ماه را منوط به امضاي اين قرارداد مي داند.

نگاه امروز
امان از اين شوخي هاي بي جا
ماني راد
۱ - شايد كمتر ملتي در دنيا به اندازه ايرانيان، سرشار از شوخ طبعي و طنزگويي باشد. فقط كافي است تا به گفتگوهاي روزمره خود دقت كنيم. بي ترديد بخش عمده  اي از گفته هاي ما طي روز به شوخي ها و لطيفه گويي ها اختصاص دارد. اين طنازي ايرانيان كه ذاتي به نظر مي رسد، حتي از دالان پيچ در پيچ تكنولوژي نيز گذشته و در پيام هاي اينترنتي و حتي SMSها هم خودي نشان داده است، براي اين شوخي ها هم هيچ محدوديتي وجود ندارد. گاه شوخي هاي ما سر از اروپا و آمريكا در مي آورد و گاه در محدوده اين مرزها باقي مي ماند. قرار هم نيست كه محدوديتي يا مرزي براي آن قائل شد. شوخي هاي ما مثل ميهمان ناخوانده به هرجا سرك مي كشد و هر كس را كه بخواهد دربرمي گيرد. ما در شوخي كردن انسان هاي بدون مرزي هستيم، البته به همان معنا كه گفته شد.
۲ _ ما اگر چه هر گاه از كنار برج ميلاد مي گذريم، بي اختيار سرها را به طرف آسمان بلند مي كنيم و در حاليكه نور خورشيد در چشمهاي ما دودو مي زند، به دنبال انتهاي برافراشته آن مي گرديم. (البته اگر آلودگي هوا بگذارد) و اغلب در دل از هيبت و هيمنه اين سازه كه چند سالي است استوار شده، به خود مي باليم. اما اين پروژه كه نشان دهنده عزم ملي و توان مهندسي و علمي كشور ماست، چقدر زود سر از شوخي ها و لطيفه هاي هر روزه ما درآورده است. آيا هيچ ملتي به اين راحتي، بزرگترين سازه  كشور خود را كه نماد ملي آن است، دست مايه شوخي هاي خود مي كنند. شايد حق با مهندس ميرصادقي باشد:« در بسياري از كشورها، مردمان آن، با عرق خاصي از برج هاي بلند مخابراتي كشورشان سخن مي گويند و نسبت به آن حساسيت ويژه دارند.»
۳ _ در يكي از روزهاي آغازين سال هاي اخير، در روزنامه اي معتبر، خبري با عنوان «دروغ سيزده» آمد. عنوان خبر اگر چه گول زننده بود، اما نويسندگان آن روزنامه با ادله فراوان هر چه بيشتر رنگ و بوي واقعي به آن زدند. عنوان خبر چنين بود: «برج ميلاد كج شده است.» اما اطلاعاتي مبني بر فروش خانه توسط ساكنان منطقه گيشا، به دليل احتمال فروريزي برج و اخباري ديگر، خيلي زود اين ماجرا را جدي كرد.
بسياري از خبرگزاري ها، بدون توجه به «دروغ سيزده» عنوان خبر را در لابه لاي اخبار رسمي خود اعلام كردند و خيلي زود اين شايعه در ميان مردم جا باز كرد. اما در اين ميان هيچ كس نپرسيد، كه «آيا مي توان به بهانه دروغ سيزده هر چيزي را به استهزا كشيد؟!» آن وقت آيا بهانه اي براي باليدن و افتخار كردن به توانايي هايمان باقي مي ماند، شوخي هايمان، گاهي اوقات خودمان را هم كلافه مي كند.

اتوبوس
پايان يك مهرباني اجباري
در اين شهر پر هياهو، اين شهر پرازدحام و شلوغ آيا مي توان به دور از تمام اتفاقات پيرامون تنها سر در پي كار روزانه خود داشت و از كنار همنوعان گاه غريبه و گاه آشنا به راحتي گذشت و چشم به درد و اندوه آنها ندوخت. يا در حالي كه سرگرم راندن خودرو خود هستيم از زشتي هاي اطرافمان چشم بپوشيم و حتي مجال يكبار مرور آن را نداشته باشيم. راستش اين شهر غريبه، سخت ما را از هم دور كرده است. اگر مجالي براي نزديكي باشد يا در اتوبوس هاي شركت واحد است، يا خطوط دوگانه مترو. وگرنه ما هيچ گاه به خودمان جرئت نمي دهيم كه از فاصله اي نزديك با همشهري هايمان يا حتي همسايه هايمان رابطه برقرار كنيم و حالشان را جويا شويم.
ما ناخواسته در اتوبوس ها مهربان مي شويم و فارغ از گرماي هوا همديگر را در آغوش مي گيريم و گل از گلمان مي شكفد و گاه لطيفه هاي در گوشي هم براي هم تعريف مي كنيم. اما آنچه كه باعث شده تا اين مهرباني ناخواسته را يادآور شوم يك ماجراي جالب است.در يكي از اين روز هاي گرم بهاري، وقتي به قصد كاري سوار بر اين مركب هاي خوش برو رو شدم مردي ميانسال و خوش پوش كه اغلب تصور مي شود كه جايش در اتوبوس نيست روي يكي از صندلي ها نشسته است. به آرامي در كنارش نشستم. طبق معمول و بنا بر آن مهرباني ذاتي اتوبوس هاي تهران سر صحبت را گشوديم. پس از چندي، كاشف به عمل آمد كه اين آقاي خوشپوش تازه از ديار فرنگ آمده و از روي كنجكاوي و به دور از چشمان ميزبانانش براي اولين بار سوار اتوبوس شده است. هنوز نقل شهر هاي ديار فرنگ بر زبانش بود كه اتوبوس بعد از توقف در چند ايستگاه به هيئت يك قاب پر از آدم در آمد.
مرد از فرنگ برگشته زبان در كام فرو برد و با نگاهي متحير در اتوبوس مي نگريست. هنوز غرق در غور و تفحص بود كه ناگهان صداي ممتد بوق اتوبوس و ترمز شديد آن همه چيز را زير و رو كرد. راننده محترم بي توجه به گرماي هوا و ازدحام مسافران ترمز دستي اتوبوس را كشيد و بيرون پريد. عده اي كه در صفوف جلو و در بغل هم جا خوش كرده بودند، با فرياد به سايرين فهماندند كه جناب راننده محترم در حال دعوا با راننده يك خودرو شخصي است. پس از گذشت تقريبا ۱۵ يا ۲۰ دقيقه عده اي از مسافران براي پايان دادن به ماجرا دست به كار شدند و بالاخره غائله تمام شد. از شما چه پنهان مرد از فرنگ برگشته، مانند يك ميت در كنارم خاموش نشسته بود و صدايش در نمي آمد. با نگاهي به چهره اش مي توانستي متوجه شوي كه بيچاره تا چه اندازه از اين ماجرا شگفت زده شده است.

واژگوني يك اتوبوس در سبزوار
000642.jpg
در تاريخ ۲۰/۱۱/۸۴ يك دستگاه اتوبوس شهاب در محور سبزوار، به علت تخطي از سرعت مجاز در جاده لغزنده، از مسير اصلي منحرف و در نهايت واژگون شد. در نتيجه وقوع اين تصادف، ۱۰ نفر از مسافران مجروح شدند كه توسط اورژانس، به مراكز درماني انتقال يافتند. علت اصلي تصادف عدم رعايت سرعت مجاز توسط راننده و لغزنده بودن جاده اعلام شد.اين اتفاق در بهمن ماه سال گذشته، اگرچه چندان تلفات جاني در بر نداشت، اما به دليل اهمال و بي دقتي راننده، حادثه اي ناگوار رخ داد. عامل انساني نقش مهمي در بروز تصافات جاده اي دارد، اين عامل به ويژه زماني مهم است كه راننده مسئول جز خود مسئول جان قريب به ۵۰ نفر ديگر هم باشد.

جهانشهر
برجي به بلنداي آسمان
000681.jpg
آرش نهاوندي
برج «CN» با ارتفاع ۵۵۳ متر بلندترين برج تلويزيوني جهان محسوب مي شود.
با وجود آن كه از زمان ساخت اين سازه بلندمرتبه چيزي در حدود سه دهه مي گذرد، اما اين برج همچنان عنوان اصلي ترين نماد شهر تورنتو را براي خود حفظ كرده است.
واژه هاي لاتين سي.ان (CN) در واقع مخفف نام راه آهن ملي كانادا(Canadian national railway) است. علت نامگذاري برج به نام اين شركت نيز به اين خاطر است كه راه آهن ملي كانادا در سال ۱۹۷۳ درصدد ساخت يك برج راديو تلويزيوني به منظور پوشش شبكه اي سراسر تورنتو برآمد.پروژه احداث اين سازه در تاريخ ششم ،۱۹۷۳ آغاز شد.در ۲۲ فوريه سال ۱۹۷۴ _ يعني نزديك به يك سال پس از آغاز مراحل اوليه طرح _ ساخت سازه بتني برج به ارتفاع ۴۴۷ متر به پايان رسيد.
پس از آن آنتن برج نيز توسط يك فروند هلي كوپتر -كه از آن به عنوان جرثقيل هوايي استفاده مي شد _ نصب و تمام برج عظيم سي ان در ۲ آوريل ۱۹۷۵ آماده بهره برداري شد.تا پايان احداث اين برج فعاليت مستمر و شبانه روزي (۲۴ ساعته) ادامه داشت.۱۵۳۷ كارگر ۵ روز هفته را به كار طاقت فرسا در برج مي پرداختند تا اين برج طي ۴۰ هفته براي بهره برداري آماده شود.برج سي .ان در ۲۶ ژوئن ۱۹۷۶ رسماً به روي مردم گشوده شد. هزينه احداث اين برج به مقياس سال ۲۰۰۵ ، ۳۳۰ ميليون دلار كانادايي بود. طي ۱۵ سال نيز ۲۶۰ ميليون دلار آمريكايي بازپرداخت شد.
از سال ۱۹۹۷ تا ۲۰۰۴ شركت تريزك هاهن مديريت ساختمان برج را در دست داشت. طي دوران مديريت اين شركت طرح هاي زيادي به منظور توسعه اين برج به اجرا درآمد؛ از جمله اين طرح ها مي توان ساخت مركز سرگرمي هاي برج با هزينه اي معادل ۲۶ ميليون دلار، احداث ۲ آسانسور (پس از احداث اين دو آسانسور تعداد بالابرهاي برج به شش عدد رسيد) و جابه جايي پلكان برج را برشمرد. پلكان هاي برج قبلاً رو به نماي شهري قرار داشتند و پس از جابه جايي به داخل برج منتقل شدند.سازه سي.ان با ارتفاع ۴۴۷ متربلندترين محل تماشاي نماي عمومي يك شهر است. از بالاي آن در روزهايي كه هوا صاف باشد مي توان با شعاع ۱۰۰ _ ۱۲۰ كيلومتري برج را مشاهده كرد.پله هاي فلزي برج نيز اجزاي بلندترين پلكان جهان با ۷۷۶/۱ پله را تشكيل مي دهند. اين پله ها تنها براي شرايط اضطراري ساخته شده اند و مردم در شرايط عادي مجاز به استفاده از آنها نيستند.اين برج از قسمت هاي مختلفي تشكيل شده است. طبقه شيشه اي در ارتفاع ۳۴۲ متري قرار دارد. مساحت اين طبقه در مجموع ۸/۲۳ متر مربع است. در ارتفاع ۳۴۶ متري نيز كافه تريا هوريزوبز (افق ها) قرار دارد.
در ارتفاع ۳۵۱ متري نيز رستوران گردان واقع شده كه در ۷۲ دقيقه يك بار بر گرد خود مي چرخد.

شهرآرا
ادبيات
اقتصاد
اجتماعي
انديشه
سياست
ورزش
|  ادبيات  |  اقتصاد  |   اجتماعي  |  انديشه  |  سياست  |  شهرآرا  |  ورزش  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |