دوشنبه ۱۹ تير ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۴۰۳۰ - Jul 10, 2006
حضرت رسول اكرم صلي الله عليه و آله و سلم مي فرمايد:
بهترين غذا در پيش خدا آن است كه گروهي بسيار بر آن بنشيند.
(كنز العمال، ج ،۱۵ ص ،۲۳۳ ح ۴۰۷۱۶)
امروز با حافظ
به خال هندويش بخشم سمرقند و بخارا را
اگر آن ترك شيرازي به دست آرد دل ما را
كنار آب ركن آباد و گلگشت مصلا را
بده ساقي مي باقي كه در جنت نخواهي يافت
آب و هوا
005592.jpg

عكس روز
005601.jpg
عكس: رويترز/ توبياس شوآرتز
تماشاگراني كه موفق به تهيه بليت بازي رده بندي جام جهاني نشده بودند از تماشاي اين بازي بي نصيب نماندند. دهها هزار تماشاگر در خيابانهاي شهر برلين از طريق تلويزيونهاي بزرگ به تماشاي بازي آلمان و پرتغال پرداختند. پس از اين بازي اليوركان دروازه بان ۳۷ ساله آلمان براي هميشه از تيم ملي خداحافظي كرد.

اصل مطلب
در شرح اين معني كه «گدايي كن تا محتاج خلق نباشي»!
ابوالفضل زرويي نصر آباد
005625.jpg

در شهر چه خبر
ميوه هاي بسته بندي شده
پيش از اين فقط ميوه هاي لوكس و گران قيمت پشت پوشش  براق ظرف هاي يكبارمصرف خودنمايي مي كرد. اما گويا اين فرصت به محصولات باغي ميادين ميوه و تره بار هم داده شده؛ با اين تفاوت كه كيانوش جعفري مدير روابط عمومي سازمان ميادين ميوه و تره بار قول داده، شهروندان براي بسته بندي هاي جديد هزينه اضافه اي صرف نكنند. وي مي گويد: ۱۴ ميدان در مركز، شمال و جنوب شهر به اين سيستم مجهز شده اند. ۷۲ ميدان باقي  مانده نيز تا پايان سال مشمول اين طرح خواهند شد.

افت كمي و كيفي نان
چانه هاي نان روز به روز جاي كمتري را روي تخته چانه گيري نانوايي ها اشغال مي كنند و افت كيفي آن ها هم نشان از نارضايتي اين صنف دارد. گويا نانوايان كه اين روزها از افزايش دستمزد كارگر و قيمت مواد اوليه شكايت دارند، قصد ندارند تا زمان تصويب قيمت جديد نان توسط شوراي اقتصاد صبر كنند. حسين نظري رييس اتحاديه نانوايان تهران مي گويد: هم اكنون صنف نانوايان با چانه گيري سبك تر و گران  كردن نان به بهانه اضافه  كردن كنجد و به كارگيري كارگران غيرمتخصص بخشي از هزينه ها را كاهش مي دهند.

ترفندهاي چوبداران
تهيه دام زنده براي ساكنان پايتخت بدون دسترسي به دامداران كمي مشكل شده، اين روزها خريد و فروش دام زنده،  در تهران به طور كامل در انحصار چوبداران قرار گرفته و اين موضوع در اغلب اوقات نارضايتي مصرف كنندگان را در بر دارد. خريداران با ترفندهاي برخي چوبداران مانند دست كاري باسكول و يا خوراندن نمك به دام بين ۵ تا ۱۰ كيلو براي هر رأس دام ضرر مي كنند. برخي از اين فروشندگان ،گوسفند زنده سنگين را با قيمتي حدود ۱۹۰۰ تا ۲ هزار و پانصد تومان در هر كيلوگرم عرضه مي كنند. فتح الله جهاندار رييس اتحاديه دامداران با اشاره به نبود ميدان دام در تهران مي گويد: چنانچه در تهران ميدان دامي تشكيل شود دست واسطه ها از اين بازار كوتاه مي شود؛ اين موضوع كاهش قيمت را هم در بر دارد.

گوشي هاي هولوگرام دار
اغلب كاربران گوشي هاي تلفن همراه هنگام خريداري گوشي درباره نوع ضمانتنامه و كارت هاي خدمات پس از فروش دقت و وسواس خاصي نشان مي دهند؛ به طوري كه اين دقت موجبات خريد و فروش برخي از اين كارت ها را در بازار گوشي فراهم آورده است. اما همين كاربران با مراجعه به دفاتر خدمات پس از فروش با انواع و اقسام تبصره هاي شركت ها براي شانه خالي  كردن از مسئوليت تعمير گوشي ها مواجه مي شوند. در پي افزايش شكايت هاي خريداران، افشار لاريجاني فروتن، مدير انجمن فروشندگان سيم كارت از عملي  شدن طرح جديد تجهيز شركت هاي معتبر خدمات پس از فروش به هولوگرام انجمن  صنفي فروشندگان سيم كارت، گوشي و لوازم جانبي خبر مي دهد. وي كه نصب هولوگرام هاي يادشده را با انگيزه تمايز شركت هاي معتبر از ديگر شركت ها معرفي مي كند، مي افزايد: از اين پس هولوگرام داراي نشان اين انجمن، به خريداران اطمينان مي دهد شركت داراي آن داراي ضمانت اجرايي و تعميركاران ماهر شناخته شده است.

مسئولان وظيفه عمومي ناجا
پشت خط ۱۹۷
اگر سرباز هستيد يا در آستانه اعزام به خدمت يا حتي اگر در هيچ يك از دو دسته نمي گنجيد ولي به هر حال سؤالي از مسئولان سازمان وظيفه عمومي ناجا داريد، از ساعت ۹ صبح تا ۱۲ ظهر امروز با شماره ۱۹۷ تماس بگيريد. در اين سه ساعت با رييس سازمان وظيفه عمومي نيروي انتظامي، ارتباط مستقيم برقرار مي شود و مي توانيد مسائل، مشكلات، ديدگاه ها، پيشنهادها و انتقادهاي خود را مطرح كنيد. شهرستاني ها نيز بايد شماره ۸۸۷۲۷۷۷۷-۰۲۱ را بگيرند. در اين جلسه ارتباط مستقيم، برخي ديگر از مسئولان و مديران سازمان وظيفه عمومي ناجا نيز حضور دارند.

تئاتر
آي قصه قصه قصه
كارگردان: مجتبي مهدي
بازيگران: سارا حسني، روشنك كريمي، فرهاد تلألؤ
محل اجرا: تالار هنر
ساعت اجرا: ۱۹
قيمت بليت: ۱۰۰۰ تومان
خلاصه: اين نمايش نگاه متفاوتي به قصه هاي حسن و خانم حنا، ميهمان هاي ناخوانده، خروس زري پيرهن پري، ماه پيشوني، بزبزقندي و كدو قلقله زن دارد.

سينما
005598.jpg
آتش بس
كارگردان: تهمينه ميلاني
بازيگران: محمدرضا گلزار، مهناز افشار، آتيلا پسياني
سينماهاي نمايش دهنده: آفريقا، ايران، آسيا، پارس، پيروزي، گلريز، عصرجديد، بهمن، سپيده، جوان، المپيا، ناهيد، ملت، شقايق
خلاصه داستان: آتش بس داستان زندگي دو جوان را از شروع آشنايي تا ازدواج و بعد از آن، رسيدن به بن بست روايت مي كند.
انتخاب
كارگردان: تورج منصوري
بازيگران: ماهايا پطروسيان، فتحعلي اويسي، مهران غفوريان
سينماهاي نمايش دهنده: آستارا، مركزي، جمهوري، كارون، كانون
خلاصه داستان: فريبا دختر جوان و نابغه كامپيوتر، در زندگي شخصي در مسيري قرار مي گيرد كه مجبور به سنت شكني مي شود و... .

تلويزيون
005622.jpg

بازار
قيمت لبنيات كاهش يافت
005616.jpg
پس از يك دوره نوسان و افزايش قيمت ها سرانجام شركت صنايع شير ايران، پگاه، اعلام كرد، در سال جاري قيمت هيچ يك از لبنيات توليدي خود را افزايش نخواهد داد.
طبق اطلاعيه  اي كه اين شركت منتشر كرده و روي خروجي خبرگزاري هاي مختلف داخلي قرار گرفته، ۲۶ نوع لبنياتي كه با مارك پگاه در بازار عرضه مي شود، به قيمت هاي سال ۸۳ فروخته خواهد شد. بهار امسال قيمت انواع لبنيات تا ۲۰ درصد افزايش يافت، ابتدا اين افزايش قيمت را مراجع ذي صلاح تكذيب كردند. اما پس از آن كه حرف و حديث ها بالا گرفت، اعلام شد، قيمت لبنيات فقط در سطح ۱۲ درصد افزايش خواهد يافت، اما اين تصميم تقريباً هيچ گاه عملي نشد و مصرف كنندگان طعم لبنيات ارزان را نچشيدند. حالا با انتشار اطلاعيه جديد شركت صنايع شير ايران بايد منتظر ماند و ديد آيا واقعاً اين قيمت ها روي بسته هاي لبنيات توليدي پگاه درج خواهد شد يا نه؟

طلا، سكه و ارز
005619.jpg

آلودگي هواي تهران
005595.jpg

شناسنامه
روزنامه صبح ايران: اجتماعي ـ فرهنگي ـ اقتصادي
صاحب امتياز: موسسه همشهري
مدير مسئول : حسين انتظامي
چاپخانه هاي: افست و ايرانچاپ
نشاني و تلفن هاي همشهري
دفتر مركزي: تهران ـ خيابان آفريقا ـ كوچه تنديس ـ شماره ۱۰
كد پستي: ۱۹۱۵۶۵۶۳۵۳ ـ صندوق پستي: ۵۴۴۶/۱۹۳۹۵

نشاني اينترنت: http://www.Hamshahri.org
نشاني پست الكترونيكي: Editorial@Hamshahri.org


سازمان آگهي ها: خيابان مطهري ـ چهارراه سهروردي ـ شماره ۹۱
تلفن: ۸۸۶۰۶۶۰۴ ـ ۸۸۶۰۶۶۲۲ ـ ۸۸۶۰۶۵۹۸ ـ ۸۸۶۰۶۵۹۱ ـ ۸۸۴۲۳۳۶۲ ـ ۸۸۶۰۶۶۰۴
نمابر: ۸۸۶۰۶۶۵۴ ـ ۸۸۴۰۸۳۱۶ ـ ۸۸۴۰۶۱۳۲


دفتر مركزي راهنماي همشهري (نيازمنديهاي صبح تهران):
خيابان كريمخان زند ـ خيابان حافظ ـ كوچه امير رضايي ـ شماره ۲۱۴
تلفن: ۶۶۴۹۸۳۸۱


داستانك
ايوان
پاييز كه چهارماهه آبستن بودي، سفارش دادم سه تا قاليچه  زر و نيم زمينه لاكي ببافند، قواره  ايوان. هركدامش به اسم يكي مان.
حالا چه طور حالي دخترت كنم، چهار دست و پا روي جاي خالي قاليچه ات نرود؟
پورج قرباني

گشتي در دنياي خبرها
انعام تاجر
شيكاگو : معمولا انعام  در قالب پول نقد پرداخت مي شود اما اين بار يك تاجر، كليه خود را به عنوان انعام در اختيار راننده اش قرار داد. داستان از اين قرار بود كه از سالها قبل يك مرد لبناني راننده يك تاجر در شيكاگو بود. وي از ۷ سال قبل تا كنون هر روز صبح با خودرو ليموزين خود دنبال اين مرد مي رفت. چندي پيش تاجر متوجه شد كه كليه هاي راننده اش در حال از كار افتادن است و اگر پيوند دريافت نكند از دنيا خواهد رفت. به همين دليل تصميم گرفت كليه خود را در قالب انعام به وي اهدا كند كه دو روز قبل اين پيوند با موفقيت انجام شد.
كتاب گلايه ها
نيويورك: تا چند روز ديگر كتابي به بازار خواهد آمد كه بسيار خواندني خواهد بود. نام اين كتاب موزه گلايه هاي نيويورك نام دارد كه نويسنده اين كتاب بيش از ۳۰ هزار نامه گلايه آميز ارسال شده به دفتر شهردار نيويورك از قرن هجدهم تا كنون را گردآوري كرده است.
به خاطر يك جفت كفش ارزان
آنكارا: حراجي يك فروشگاه در تركيه منجر به مجروح شدن يك مشتري شد. داستان از اين قرار بود كه يك فروشگاه كفش محصولات خود را حراج كرده بود و هر جفت كفش تنها به قيمت ۶ دلار بفروش مي رسيد. به همين دليل هزاران مشتري پشت درهاي اين فروشگاه تجمع كرده بودند و چون همه مي خواستند قبل از تعطيلي فروشگاه خريد خود را انجام دهند با يكديگر به شدت درگير شدند. اما اين پايان ماجرا نبود چون يكي از كاركنان فروشگاه براي اينكه مشتريان را متفرق بكند اقدام به شليك تير هوايي كرد كه متاسفانه كمانه اين تير به پاي يكي از مشتريان برخورد كرد و او را روانه بيمارستان كرد.
ترس از دلقك
لندن: همه ساله در ماه سپتامبر جشنواره اي در يكي از جزاير كشور انگليس برگزار مي شود كه برگزار كنندگان اين جشنواره هر سال پوشش خاصي براي تماشاگران در نظر مي گيرند. به عنوان مثال سال گذشته از تماشاگران خواسته شده لباس سرخپوستها را بر تن كنند و امسال نيز قرار بود تماشاگران مانند دلقك ها لباس بپوشند و صورت خود را آرايش كنند. اما ديروز اعلام شد كه اين نوع پوشش اجرا نخواهد شد. به گفته پزشكان ترس از دلقك يك بيماري كاملا شايع است كه علائم آن تنگي نفس، افزايش ضربان قلب، عرق كردن و حتي بيهوشي است. به همين دليل قرار شد در جشنواره امسال از پوشش دلقك ها استفاده نشود.
ابطال جريمه
واشنگتن: چند ماه قبل در همين ستون نوشتيم يك پيرزن ۸۲ ساله در آمريكا به دليل اينكه عبورش از عرض خيابان بيش از حد به طول انجاميد يك مامور پليس كه در صحنه حضور داشت وي را ۱۱۴ دلار جريمه كرد. در پي اين جريمه، پيرزن به دادگاه شكايت كرد و خواهان ابطال اين جريمه شد. روز گذشته قاضي پرونده حكم داد كه جريمه پيرزن باطل شده است اما بايد از اين پس زودتر از عرض خيابانها عبور كند تا مانع حركت خودروهاي عبوري نشود.
تنديس ماسه اي كاپيتانها
005604.jpg
دهلي نو: يك هنرمند هندي در سواحل اين كشور به مناسبت برگزاري فينال رقابتهاي جام جهاني دست به ابتكار جالبي زد و با ماسه هاي كنار ساحل به ساختن تنديس كاپيتانهاي دو تيم ملي فرانسه و ايتاليا پرداخت. همانگونه كه در عكس مشخص است وي تنديس فابيو كاناوارو كاپيتان تيم ملي ايتاليا را در سمت راست و تنديس ماسه اي زيدان كاپيتان فرانسه را در سمت چپ ساخته است. همچنين مابين اين دو كاپيتان، تنديس ماسه اي جام جهاني به چشم مي خورد كه روي آن نوشته شده: نبرد بزرگ

صفحه آخر
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
بين الملل
سياسي
شهر تماشا
سلامت
شهري
دانش
ورزش
همشهري ضميمه
شناسنامه
داستانك
دنياي خبرها
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   دانش   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |