دوشنبه ۱۹ تير ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۴۰۳۰ - Jul 10, 2006
نگراني از قدرت تفكيك بالاي تصاوير گوگل
ساختمان روزنامه همشهري
005457.jpg
گروه علمي فرهنگي- مهدي صارمي فر: نسخه ۴ بتا نرم افزار Google Earth كه هفته هاي گذشته ارائه شد، حساسيت هاي زيادي را بين سازمان هاي امنيتي كشور هاي مختلف برانگيخته است.
Google Earth زيرمجموعه  موتور جست وجوگر گوگل است كه در گذشته ارايه شده و به كاربران امكان دسترسي به تصاوير ماهواره اي را مي دهد. نسخه ۴ بتا نرم افزار Google Earth قدرت تفكيك بسيار بالايي دارد و تصاوير بعضي نقاط معروف را به صورت ۳ بعدي نشان مي دهد.
سازمان تحقيقات فضايي هند نسبت به قدرت تفكيك بالاي تصاوير ماهواره اي Google Earth ابراز نگراني كرد. رييس سازمان تحقيقات فضايي هند اعلام كرد: چگونگي به تصوير كشيده شدن برخي نقاط حساس هند نگران كننده است و بايد با مقامات گوگل در اين رابطه مذاكره شود.
به گفته  وي، برخي تصاوير تهيه شده به كمك ماهواره هاي خارجي با كيفيت تفكيك يك متر و حتي بهتر ارايه مي شود. سازمان تحقيقات فضايي هند در بيانيه  خود اعلام كرد كه سازمان هاي دفاعي نسبت به اين مسأله بايد نگران باشند و مي بايست اقدامات لازم را انجام دهند. كره  جنوبي و تايلند هم پيش تر نسبت به اين امر ابراز نگراني كرده بودند.
به نظر مي رسد كه نهادهاي امنيتي كشورها بايد در اين مورد با گوگل همكاري كنند تا نقشه اين نقاط از Google Earth حذف شود يا با كيفيت پايين تري ارائه شود.

ريزتراشه هاي جديد براي كوچك تر شدن اندازه  رايانه ها
005463.jpg
گروه علمي فرهنگي- شركت فناوري الكترونيك Via، مجموعه ريزتراشه  جديدي را عرضه كرده است كه اندازه  رايانه هاي آلتراموبايل را تا ۴۰ درصد كاهش مي دهد. اين شركت اعلام كرد مجموعه  ريزتراشه  VX700، جريان انتقال اطلاعات از ريزپردازنده به ديگر ريزتراشه ها را در يك وسيله مانند حافظه يا قطعات گرافيك هدايت مي كند.
اين شركت، اندازه  مجموعه  ريزتراشه  جديد خود را از طريق الحاق لبه هاي بالا و پايين به يك مجموعه  ريزتراشه ديگر به اندازه  ۳۵ در ۳۵ ميلي متر كوچك كرده است.
به كمك اين محصول جديد كه در سه ماهه  چهارم وارد بازار خواهد شد، ميزان مصرف برق در رايانه هاي آلتراموبايل كاهش يافته و عمر ذخيره  باتري نيز افزايش مي يابد.

استفاده از نانوالماس ها در توليد مانيتورها
گروه علمي فرهنگي- موسسه Advance Nanotech اولين حامي و سرمايه گذار برنامه هاي تجاري سازي فناوري نانو اعلام كرد، يكي از توابع اين شركت به نام NanoFED با همكاري دانشگاه بريستول چهار اختراع در زمينه نيمه هادي هاي نانوالماس در دست ثبت دارد.
NanoFED يك مجوز انحصاري از دانشگاه بريستول براي بهره برداري اقتصادي از فناوري نانوالماس دارد.
NanoFED هم اكنون در حال توسعه فناوري توليد نوعي صفحه نمايش كم ولتاژ و كاملاً مسطح با درخشش و كيفيت رنگ بالاست كه با خطوط توليد موجود سازگار مي باشد.
صفحه نمايش هاي تخت اين شركت كاربردهاي بالقوه وسيعي شامل تلفن همراه، خودرو، تلويزيون و مانيتورهاي با وضوح بالا دارند.
NanoFED راهي را هموار مي كند كه منجر به ايجاد نسل جديدي از صفحه نمايش هاي با كارايي بالا و قيمت پايين است كه گستره كاربرد آن از كامپيوترهاي جيبي (PDA) و تجهيزات احراز هويت گرفته تا وسايل سرگرمي را شامل خواهد شد.
به گزارش ستاد ويژه توسعه فناوري نانو، فعاليت مشترك ديگر NanoFED و دانشگاه بريستول توليد نانوساختارهاي مبتني بر اكسيد روي جهت توليد نورهاي تركيبي فسفري است كه در انواع لامپ تصويرها كاربرد دارد.

گزارش كنكور به مجلس شوراي اسلامي ارائه مي شود
مهر: سازمان سنجش آموزش كشور گزارشي از نحوه برگزاري كنكور را به كميسيون آموزش و تحقيقات مجلس شوراي اسلامي ارائه مي كند.عبدالرسول پورعباس - رئيس سازمان سنجش آموزش كشور- گزارشي از نحوه برگزاري آزمون سراسري دانشگاه ها را به كميسيون آموزش و تحقيقات مجلس شوراي اسلامي تقديم مي كند.
در آزمون سراسري امسال جمعا يك ميليون و ۶۴۷هزار و ۶۲۷ داوطلب ورود به دانشگاه ها در گروه هاي آزمايشي علوم رياضي و فني، هنر، علوم تجربي، زبان هاي خارجي و علوم انساني در ۳۷۵ شهرستان مختلف كشور و ۱۵ كشور خارجي به رقابت پرداختند. كشورهاي امارات متحده عربي، كويت، قطر، سوريه، لبنان، تركيه، آذربايجان، پاكستان، آلمان، انگليس، ايتاليا، فرانسه، مالزي، ژاپن و هندوستان، ۱۵كشوري بودند كه آزمون سراسري دانشگاه ها در سال ۱۳۸۵ به طور همزمان در آنها برگزار شد.

چگونگي قرائت و تصحيح پاسخنامه هاي كنكور اعلام شد
مهر: حسين توكلي- معاون اجرايي سازمان سنجش آموزش كشور- گفت: قرنطينه دوم پس از برگزاري آزمون سراسري تشكيل مي شود و پاسخنامه ها كه بر اساس ضوابط بسته بندي شده اند با حضور نماينده تام الاختيار به سازمان سنجش منتقل مي شوند.
وي با بيان اينكه محل قرنطينه دوم توسط وزارت اطلاعات آماده شده است اظهار داشت: افرادي كه بايد به قرنطينه وارد شوند قبل از آزمون در اين فضا قرار گرفته اند.
معاون سازمان سنجش اضافه كرد: اين قرنطينه نيز مانند قرنطينه اول و با همان لايه هاي محافظتي و دوربين هاي مدار بسته تجهيز شده است و كنترل هاي لازم و بازديدهاي بدني نيز براي افرادي كه به آنجا وارد مي شوند، اعمال مي شود.
وي گفت: ماشين هاي علامت خوان، پاسخنامه ها را قرائت مي كنند. پاسخنامه توسط اين ماشين ها خوانده مي شود و در حين كار نيز به صورت تصادفي مواردي از سئوالات توسط كارشناسان كنترل مي شود تا اشتباهي در خواندن پاسخنامه توسط ماشين صورت نگيرد.
پاسخنامه توسط ماشين شماره يك خوانده مي شود و ماشين شماره ۲ نيز روند خواندن پاسخنامه را طي مي كند و سپس ماشين علامت خوان شماره ۳ با حساسيت بيشتر، فعاليت دو ماشين را مقايسه مي كند و اختلافات بين دو دستگاه قبلي را تشخيص مي دهد.
وي اظهار داشت: تمام اين نتايج به صورت نوارهاي مغناطيسي تهيه مي شود. اين نوارها در سه سري تهيه مي شود؛ يك نسخه در اختيار رئيس سازمان سنجش و در محلي امن قرار مي گيرد. يك نسخه ديگر در مركز حفاظت آزمون و نسخه اي ديگر در خدمات ماشيني، دور از دسترس نگهداري مي شود.
معاون اجرايي سازمان سنجش اضافه كرد: قبل از تصحيح ورقه نوارها در اين سه محل و اصل پاسخنامه ها در مخزني تحت كنترل نگهداري مي شود. تنها در صورت ضرورت، دسترسي به اين مكان و اصل پاسخنامه با دو كليد متفاوت يكي در اختيار سازمان سنجش و ديگري در دست حراست و با حضور دو، چهار يا ۶ نفر (نفرات زوج) از حراست و سازمان سنجش امكانپذير است.
پس از اين مرحله تصحيح ورقه، نمره گذاري و ساختن نمره كل و ... آغاز مي شود و بر اساس ضوابط، كارنامه اوليه و رتبه داوطلب مشخص و صادر مي شود. نتايج اوليه آزمون امسال در نيمه مردادماه و زودتر از سال گذشته اعلام مي شود.

دبير شوراي عالي اطلاع رساني:
لينوكس فارسي، امنيت رايانه اي را افزايش خواهد داد
005460.jpg
ايسنا: دبير شوراي عالي اطلاع رساني در مورد راهكارهاي امنيت رايانه اي در كشور، گفت: ضرورت استفاده از سيستم عامل لينوكس فارسي در برخي مكان ها كه به لحاظ امنيتي و نظامي  حساس ترند، بيشتر احساس مي شود؛ البته اين سيستم، در حال حاضر در برخي از مراكز مورد استفاده قرار مي گيرد.حميد شهرياري با اشاره به اهميت توجه به بحث امنيت رايانه اي، گفت: امنيت از جنبه هاي مختلف قابل بررسي است و اين مقوله را بايد از جنبه هاي سياسي، فني و اخلاقي مورد بررسي قرار داد؛ زيرا بحث امنيت رايانه اي در كشور حياتي است.
وي در ادامه با اشاره به بعد سياسي مقوله  امنيت رايانه اي و اين كه هيأتي در حال حاضر پيرامون اين موضوع در حال فعاليت است و به لحاظ فني نيز طرح لينوكس فارسي را در شوراي عالي انفورماتيك پيگيري مي كنيم، گفت: اين موضوع تا حدي عملي شده و اميدواريم اين طرح در سراسر كشور و در تمام مراكز و وزارتخانه هاي مختلف نيز عملي شود.
دبير شوراي عالي اطلاع رساني با تاكيد بر اين كه بايد انتقال به سيستم لينوكس فارسي در كشور جدي گرفته و به شدت پيگيري شود، گفت: انتقال لينوكس در برخي مكان ها انجام شده كه اميدواريم پشتيباني مناسبي نيز در اين زمينه انجام شود. با استفاده از لينوكس فارسي در كشور و در مراكز و سازمان هاي مختلف، به طور قطع، امنيت رايانه اي نيز افزايش خواهد يافت.

تلفن همراه بريل
گروه علمي فرهنگي- در مراسم اهداي جوايز طراحان طراحي صنعتي كه از سوي طراحان صنعتي جامعه  آمريكا پشتيباني مي شود، يك شركت كره اي به مقام نخست دست پيدا كرد.
اين شركت به خاطر تلفن همراه بريل كه در شانگهاي چين طراحي شده بود، برنده  جايزه  طلايي شد. اين تلفن همراه به كاربران امكان مي دهد تا پيام هاي متني خط بريل را دريافت و يا ارسال كنند. اين نوع دستگاه تلفن در ابتدا براي ۹ ميليون كاربر نابيناي چيني طراحي شد، اما با توجه به استقبال خوب، خط توليد اين گوشي به زودي جهاني خواهد شد.
در حال حاضر بيش از ۱۸۰ ميليون انسان داراي نقص بينايي در جهان زندگي مي كنند و به همين جهت توليد چنين محصولاتي بسيار مفيد و كارآمد خواهد بود. گفتني است، در گوشي هاي طراحي شده براي نابينايان، صفحه  نمايش بريل و صفحه  كليد بريل تعبيه شده است.

تيم المپياد زيست شناسي ايران عازم آرژانتين شد
005451.jpg
ايسنا: تيم المپياد زيست شناسي جمهوري اسلامي ايران، متشكل از چهار دانش آموز، دو سرپرست و دو ناظر علمي در هفدهمين المپياد جهاني زيست شناسي، تهران را به مقصد آرژانتين ترك كرد.
اعضاي تيم المپياد زيست شناسي جمهوري اسلامي ايران را نيما حافظي نژاد، كوشا پايداري، آريا شاكري و فرانك فتاحي تشكيل مي دهند و سامان حسين خاني و محمد كرام الديني به عنوان سرپرست و حسين لاري و الهه شكوهي به عنوان ناظر علمي اين تيم را همراهي مي كنند. گفتني است، هفدهمين المپياد جهاني زيست شناسي از هجدهم تا بيست و پنجم تير ماه در شهر Rio Cuarto آرژانتين برگزار مي شود.
تيم چهار نفره المپياد زيست شناسي جمهوري اسلامي ايران سال گذشته در شانزدهمين المپياد جهاني زيست شناسي كه در چين برگزار شد موفق به كسب سه مدال نقره و يك مدال برنز شدند.

سفر تيم المپياد فيزيك جمهوري اسلامي ايران به سنگاپور
ايسنا: سي و هفتمين المپياد جهاني فيزيك با شركت تيم المپياد فيزيك جمهوري اسلامي ايران در سنگاپور آغاز شد.تيم المپياد فيزيك جمهوري اسلامي ايران متشكل از پنج دانش آموز، دو سرپرست و يك ناظر علمي به منظور شركت در سي وهفتمين المپياد جهاني فيزيك، تهران را به مقصد سنگاپور ترك كرد.
اعضاي تيم المپياد فيزيك جمهوري اسلامي ايران را سيد محسن شاپوريان، احسان غلامي، حميدرضا توافقي جهرمي، شهاب كهني و نيما آسودگي تشكيل مي دهند و امير آقا محمدي و محمود بهمن آبادي به عنوان سرپرست و محمد خرمي به عنوان ناظر علمي اين تيم را همراهي مي كنند. سي و هفتمين المپياد جهاني فيزيك از هفدهم تا بيست و ششم تيرماه جاري در سنگاپور برگزار مي شود.
تيم دانش آموزي المپياد فيزيك جمهوري اسلامي ايران در سي و ششمين المپياد جهاني فيزيك كه تيرماه سال گذشته با شركت ۳۸۰ دانش آموز از ۷۶ كشور جهان در اسپانيا برگزار شد، با كسب دو مدال طلا، يك مدال نقره و دو مدال برنز به مقام ششم جهان دست يافت. سي  و هشتمين المپياد جهاني فيزيك تابستان ۱۳۸۶ در دانشگاه صنعتي اصفهان برگزار مي شود.

تيم المپياد شيمي ايران در كره جنوبي
005454.jpg
ايسنا: سي و هشتمين المپياد جهاني شيمي با شركت تيم المپياد شيمي جمهوري اسلامي ايران در كره جنوبي در حال برگزاري است.
اعضاي اين تيم را فرشيد عبدي، داود طاهري نيا، محمدحسن محمودي و مهدي كهني تشكيل مي دهند و منصور عابديني و ابراهيم كيانمهر به عنوان سرپرست و جبل عاملي به عنوان ناظر اين تيم را همراهي مي كنند.
سي و هشتمين المپياد جهاني شيمي كه از يازدهم تيرماه در دانشگاه Yeungnam جيونگسان كره جنوبي آغاز شده تا بيستم تيرماه جاري ادامه دارد. گفتني است، تيم چهار نفره المپياد شيمي جمهوري اسلامي ايران در سي وهفتمين المپياد دانش آموزي شيمي كه سال گذشته با حضور نمايندگان ۵۹ كشور در تايوان برگزار شد، با كسب دو مدال طلا و دو مدال نقره به مقام سوم جهان دست يافت.

دانش فناوري
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
بـورس
زادبوم
حوادث
بين الملل
سياسي
شهر تماشا
سلامت
شهري
دانش
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   دانش   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |