دوشنبه ۱۹ تير ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۴۰۳۰ - Jul 10, 2006
با اجراي طرح هاي مشاركتي بهبود تغذيه در وزارت بهداشت
قد تغذيه اي كودكان ايراني افزايش يافت
005466.jpg
گروه اجتماعي- مريم غفاري: به رغم بهبود قد تغذيه اي  كودكان در ۷ سال اخير، ۱۵درصد كودكان همچنان دچار سوء تغذيه هستند،اين مسأله سومين علت مرگ و مير كودكان ايراني است ، همچنين سالانه ۶/۵ ميليارد تومان ضرر ناشي از سوء تغذيه به كشور وارد مي شود.دفتر بهبود تغذيه وزارت بهداشت، انواع سوء تغذيه را شامل سوءتغذيه انرژي و پروتئين، كمبود ريزمغذي ها(آهن، كلسيم، روي و ويتامين ها) و بيش خواري شامل (چاقي، ديابت، افزايش فشار خون، بيماري هاي قلبي و عروقي و انواع سرطان ها) اعلام كرده است.
سوءتغذيه همچنين منجر به افزايش بيماري ها با شدت بيشتر و طولاني تر، تأخير رشد جسمي و ذهني، عدم كسب مهارت هاي پيچيده، توليد كمتر و واردات بيشتر و فقر، ركود اقتصادي و اجتماعي و مجدداً ايجاد سوء تغذيه در كشور مي شود.
سوءتغذيه پروتئين- انرژي (PEM) پس از بيماري هاي عفوني و اسهال، سومين علت مرگ و مير كودكان در ايران شناخته شده است و به طور متوسط از هر ۳ كودك زير ۵سال در ايران، يك كودك در معرض خطر ابتلا به سوء تغذيه متوسط و شديد قرار دارد.برنامه ريزي جدي براي مقابله با علل بروز سوءتغذيه، آگاهي لازم به مادران براي انتخاب صحيح مواد غذايي جهت تأمين نيازهاي جسمي كودكان و نوجوانان، افزايش درآمد خانوارها و اختصاص بخش اصلي درآمد به تأمين مواد غذايي(فرهنگ سازي در جامعه)، از عواملي است كه مي تواند آثار منفي و زيانبار سوء تغذيه PEM را كه نسل حال و آينده را تهديد مي كند،از بين ببرد و از هزينه هاي هنگفت بهداشتي- درماني براي رفع عوارض سوءتغذيه در آينده جلوگيري كند.
قد تغذيه اي
۴۰ درصد كودكان زير ۵سال در جهان و ۱۵درصد كودكان ايراني(از هر ۷ كودك يك نفر) از متوسط تا شديد به كوتاهي قد تغذيه اي دچارند كه در استان سيستان و بلوچستان و در مناطق روستايي، كوتاهي قد تغذيه اي شايع تر است.
فقر آهن
به گزارش دفتر بهبود تغذيه وزارت بهداشت، ۶۰درصد شيرخواران در برخي از مناطق كشور و ۴۰درصد كل شيرخواران كشور فقر آهن دارند. فقر آهن ضريب هوشي را تا ۹ امتياز، تولد نوزاد با وزن كم ۵ امتياز، محروميت از شير مادر ۸ امتياز و كمبود يد تا ۱۳امتياز ضريب هوشي كودك را كاهش مي دهد.از عوارض فقر آهن مي توان به بي تفاوتي، خستگي، بي حسي، كاهش قدرت يادگيري و عدم تمايل به فعاليت هاي فيزيكي اشاره كرد. همچنين كم خوني ناشي از آهن از مشكلات مطرح در جامعه است. اين در حالي است كه سوء تغذيه پروتئين انرژي ، كمبود يد، كمبود ويتامين B ، A به ويژه ويتامين B2 و كمبود ويتامينD در جاي جاي كشور ديده مي شود.بر همين اساس شيوع گواتر نيز پس از دوران بلوغ در زنان، ۵ تا ۶ برابر مردان است و زنان بيشتر در معرض كمبود كلسيم و ويتامين D قرار مي گيرند كه از مشكلات زنان كوتاهي قد، كوچكتر شدن لگن، عدم رشد جنين و متعاقب آن توليد نوزاد كم وزن و با وزني كمتر از ۲۵۰۰ گرم است.
كم وزني
براساس آخرين بررسي هاي به عمل آمده در كشور، ۱۱درصد كودكان زير ۵ سال ايراني (و به عبارتي از هر ۹نفر يك نفر) به وزن كمتر از سن مبتلا هستند .
شيوع كم وزني، در روستاهاي كشور ۷/۱۳درصد و شهرها ۶/۹ و كوتاهي قد در روستاها ۱۱ و در شهرها ۸/۲۱درصد است.همچنين كودكاني كه از مادراني با مشكلات تغذيه اي متولد مي شوند به اختلالات تكلمي و تكامل و نمو، اختلال سيستم عصبي، ضعف قوه بينايي و كاهش فراگيري اكتسابي و كري، عفونت هاي تنفسي و گوارشي مبتلايند.
گفتني است، براساس آخرين تحقيقات وزارت بهداشت، وضعيت كمبود وزن و رشد قدي و نقصان رشد قدي در طول ۷ سال گذشته بهبودي قابل توجهي يافته، ولي رسيدن به وضعيت مطلوب، مرهون آموزش هاي تغذيه اي و اقدامات در زمينه پايش است كه كماكان در وزارت بهداشت در حال اجراست. از ديگر برنامه هاي وزارت بهداشت كه هم اكنون در بخش بهبود و تغذيه مادر و كودك در حال انجام است، اجراي برنامه مشاركتي بهبود تغذيه و كاهش سوءتغذيه كودكان، گسترش استفاده از كارت مراقبت كودك، طراحي و اجرا و ارزشيابي نظام ملي نوتواني تغذيه و طرح حمايتي تغذيه اي كودكان مبتلا به اختلال رشد در خانواده هاي نيازمند است.

برگزاري دادگاه روزنامه ايران در هفته آينده
گروه اجتماعي- جلسه دادگاه مدير مسئول روزنامه ايران يكشنبه ۲۵ تيرماه در محل دادگاه مطبوعات برگزار مي شود.
غلامحسين اسلامي فر، مدير مسئول اين روزنامه با حضور در دادگاه مطبوعات به اتهامات خود در رابطه با چاپ كاريكاتوري كه باعث اعتراض مردم آذري زبان شد پاسخ مي دهد.
روزنامه ايران دوم خرداد امسال و به دستور هيأت نظارت بر مطبوعات به دليل درج مطلب تفرقه افكن و تحريك آميز وبا استناد ماده ۱۲ قانون مطبوعات و بر اساس بند ۵ ماده شش همان قانون توقيف و پرونده آن به دادگاه مطبوعات ارجاع شد.
كاريكاتور مورد بحث در ۲۲ارديبهشت در گوشه اي از صفحه كودك و نوجوان هفته نامه ايران جمعه چاپ شد و پس از اعتراض مردم آذري زبان و توقيف روزنامه ايران، مانا نيستاني كاريكاتوريست و مهرداد قاسمفر سردبير اين هفته نامه بازداشت و روانه زندان شدند.بعد از توقيف ايران چندين بار شايعه انتشار مجدد آن مطرح اما هر بار تكذيب شد.گفتني است قرار است پرونده دو متهم بازداشت شده اين روزنامه نيز به زودي در دادگاه انقلاب برگزار شود.

انتخابات انجمن صنفي روزنامه نگاران
امروز برگزار مي شود
گروه اجتماعي- مجمع عمومي انجمن صنفي روزنامه نگاران براي انتخاب اعضاي هيات مديره و بازرسين امروز در محل انجمن صنفي روزنامه نگاران برگزار مي شود.
علاوه بر انتخاب هيات مديره، اصلاح اساسنامه، تصويب تراز مالي و گزارش سالانه هيات مديره در اين جلسه مطرح مي شود.
اين جلسه ساعت ۱۳ در سالن اجتماعات انجمن صنفي واقع در بلوار كشاورز- خيابان كبكانيان- كوچه هفتم- پلاك ۸۷ برگزار مي شود و در صورتي كه به حد نصاب نرسد دو هفته ديگر جلسه بعدي برگزار خواهد شد. گفتني است براي هيات مديره ۴۵ نفر و براي بازرسي ۲۳ نفر نامزد شده اند.

خبرگزاري جوانان راه اندازي مي شود
گروه اجتماعي- ليلا خاكسار: شش كميته كاري توسط سازمان ملي جوانان با هدف راه اندازي خبرگزاري جوانان تشكيل شده است.
مشاور رئيس سازمان ملي جوانان در دومين نشست مديران نمايندگي هاي استاني ضمن اعلام اين مطلب گفت: تشكيل ستادي با هدف توليد جريان خبري ضروري است و اگر نخواهيم وارد فعاليت هاي اجرايي شويم، لازم است كه چنين ستادي تشكيل دهيم تا به صورت گسترده موضوعات مرتبط با جوانان را مطرح كنيم و علاوه بر اين بسياري از اقدامات دولت در حوزه جوانان را به اطلاع عموم برسانيم.گفتني است قبل از اين خبرگزاري با عنوان سينا تحت پوشش سازمان ملي جوانان فعاليت خود را آغاز كرد كه بنا به دلايلي موفق به ادامه فعاليت نشد و پس از مدتي كار خود را متوقف كرد.مشاور رئيس سازمان ملي جوانان گفت: درصدديم كه به واسطه خبرگزاري، شبكه ارتباطي جوان ايجاد كنيم و اين شبكه نه تنها يك خبرگزاري محسوب مي شود كه از ظرفيت هاي مناسب سازمان در ارتباط با ستاد ساماندهي امور جوانان و ستاد ساماندهي اوقات فراغت نيز بهره خواهد گرفت.
مظفر همچنين گفت: براي راه اندازي خبرگزاري طرح هايي در مورد تحقيق و پژوهش پيرامون خبرگزاري هاي موجود و آسيب شناسي نقاط قوت و ضعف آنها و طراحي هندسه فعاليت هاي خبرگزاري، بررسي ظرفيت هاي درون سازماني و برون سازماني، امور فني راه اندازي خبرگزاري و توسعه مديريت خبرگزاري را مورد مطالعه و بررسي قرار مي دهيم.
مظفر همچنين با اشاره به اجراي طرح بانك ايده ها و ارائه برنامه هاي لازم در اين زمينه در بيان هدف اصلي اين طرح گفت: استفاده از افراد خوش فكر جامعه هدف اصلي اين طرح بوده است. در همين رابطه بانك اطلاعاتي اينترنتي براي ساماندهي ايده ها و همچنين جمع آوري و تدوين ايده هاي دانشگاهيان در خصوص مسائل جوانان طراحي شده است.
وي گفت: اين ايده ها متناسب با كميسيون هاي هشت گانه طبقه بندي مي شود و هيأت داوران آنها را مورد بررسي قرار مي دهند. در پايان ايده هاي برتر انتخاب شده و به رئيس جمهوري ارائه مي شوند تا به اين ترتيب براي عملياتي كردن آنها اقدامات لازم صورت گيرد. علاوه بر اين در نظر داريم كتاب ايده هاي برتر را نيز منتشر كنيم .

طرح پيشگيري از اعتياد در ۳۶۰ محله
آسيب خيز كشور اجرا مي شود
ايسنا: رئيس سازمان بهزيستي اعلام كرد: طرح پيشگيري از اعتياد در ۳۶۰ محله آسيب خيز كشور اجرا مي شود.
سيد ابوالحسن فقيه افزود: در قالب طرح «ساماندهي مناطق و محلات آسيب خيز شهرهاي مختلف كشور» اين محلات در استان هاي مختلف شناسايي شده و از طريق اجراي برنامه هاي مناسب در جهت كنترل آسيب و افزايش توانمندي ساكنان اقدام مي شود.
فقيه اظهار كرد: در اين طرح از طريق ايجاد گروه هاي اجتماع محور، از خود مردم براي كنترل و پيشگيري از گسترش اعتياد در محله استفاده مي شود. رئيس سازمان بهزيستي گفت: در مجموع براي اجراي اين طرح ۳۶۰ميليون تومان اعتبار پيش بيني  شده است.

تأكيد پاپ بر ارزش خانواده
همشهري آنلاين: پاپ بنديك شانزدهم كه در هنگامه دعواي دولت و كليساي اسپانيا بر سر قانوني كردن ازدواج همجنسان، سفر روشنگرانه خود به اين كشور را آغاز كرده، شنبه، هفدهم تير از دولت اسپانيا خواست از خانواده سنتي دفاع كند.
به گزارش خبرگزاري رويترز، پاپ با اشاره به اينكه كليسا بايد به برخي مسائل «نه» بگوييد افزود: خانواده بر مبناي ازدواج دوجنس مخالف يك «نهاد منحصر به فرد در برنامه خدا بوده است.»
سفر ۲۴ ساعته پاپ ۷۹ ساله به شهر والنسيا كه براي شركت در مراسم پاياني گردهمايي بين المللي خانواده هاي كاتوليك انجام شده با استقبال گسترده اي روبه رو شده است.پاپ هنگامي كه در هواپيما از رم عازم اسپانيا بود در پاسخ به پرسشي درباره قانون ازدواج دو همجنس و ساير تحولات جامعه اسپانيا گفت كه بر جنبه هاي مثبت زندگي خانوادگي در اسپانيا و هر جاي ديگر تأكيد مي كند.

آنفلوآنزا معمولاً در كودكان تشخيص داده نمي شود
همشهري آنلاين: نتايج يك تحقيق جديد نشان مي دهد پزشكان اغلب نمي توانند آنفلوآنزا را در كودكان كم سن تشخيص دهند و بنابراين واكسيناسيون كودكان در برابر اين بيماري ضروري است.
به گزارش آسوشيتدپرس پژوهشگران آمريكايي متوجه شدند كه در زمستان ۲۰۰۳-۲۰۰۲ در پنج ايالت ۶/۵درصد كودكان زير پنج سال مبتلا به آنفلوآنزا شده بودند و در سال بعد اين رقم به ۲/۱۲درصد رسيد . اما پزشكان تنها در كمتر از ۲۸درصد موارد تشخيص صحيح آنفلوآنزا را داده بودند.
اين پژوهشگران در مقاله اي كه در نشريه پزشكي نيوانگلند(NEJM) به چاپ رسانده اند مي نويسند كه تنها معدودي از عفونت هاي آنفلوانزا به طور باليني تشخيص داده مي شوند و اغلب موارد آنفلوآنزا را مي توان با واكسيناسيون پيشگيري كرد. پيشگيري از ويروس آنفلوآنزا هزينه سنگين درمان اين عفونت ها را كاهش مي دهد.

با مردم
تلفن پيام گير: ۲۲۰۴۵۳۲۰- ۹ تا ۱۱- به استثناي روزهاي تعطيل
به سوي عدالت اجتماعي
افراد كم درآمدي كه حداكثر حقوق دريافتي آنها در ماه ۱۴۰ هزار تومان مي باشد، براي برخورداري از تسهيلات مسكن بايد در اولويت قرار بگيرند و از آنجايي كه سمت و سوي سياست هاي دولت جمهوري اسلامي ايران اين گونه است، شاهد تحقق عدالت اجتماعي در اين بخش خواهيم بود.
كاظمي- اصفهان

خلف وعده يك شركت
يكي از شركت هاي پيش فروش مسكن از فرديس كرج ، هنوز آگهي پيش فروش منتشر مي كند، كه به تعهدات خود در مورد متقاضيان پيشين كه تمام وجوه مورد نياز را واريز كرده اند، عمل نكرده است. از سازمان مسكن و شهرسازي استان تهران خواستار رسيدگي به اين مسئله مي باشيم.
كرجي- از خريداران مجتمع

ضرورت آسيب شناسي
وقوع قتل هاي زنجيره اي زنان در تهران، از لحاظ آسيب شناسي اجتماعي درخور توجه و رسيدگي دقيق مي باشد. با شناخت ريشه ها و انگيزه وقوع اين قتل و به كار گرفتن راه حل هاي ممكن مي توان از تكرار آنها جلوگيري كرد.
حق جو- تهران

خط تاكسيراني نداريم
ساكن خيابان شهيد جهان آراء در منطقه يوسف آباد هستم، اين خيابان، تاكسي خطي براي رفت و برگشت ندارد و ساكنان آن از اين لحاظ در مضيقه مي باشند. تقاضا داريم در صورت امكان براي رفع اين كمبود اقدام شود.
فاطمي- تهران

فوتبال و انتقاد از خود
در خصوص عملكرد تيم ملي فوتبال ايران در بازي هاي جام جهاني، اين نكته را شايان يادآوري مي دانم كه انتقاد از خود، بهترين روش براي كاهش شايعات و رفع سوء تفاهمات است؛ كاري كه هنوز در فرهنگ ما جا نيفتاده است.
ظاهري- كرمانشاه

اين دود سمي نيست
سوزاندن بقاياي مزارع گندم يا همان كلش توسط زارعان، سال هاست كه انجام مي شود، اگرچه كار درستي نيست و ميكروارگانيزم هاي خاك را نابود مي كند، اما در عين حال دود سمي هم توليد نمي كند. اينكه اعلام شده بود، تخت جمشيد در معرض دودهاي سمي ناشي از آتش زدن بقاياي گندمزارها قرار گرفته است، صحيح نمي باشد. البته هر دودي آلاينده است.
زمان زاده - تهران

تقاضاي اجراي يك مصوبه قانوني
تقاضا دارم مصوبه مجلس شوراي اسلامي مبني بر استخدام رسمي آن گروه از فرزندان شهدا كه پيماني مي باشند در وزارتخانه ها از جمله وزارت نفت به اجرا در آيد.
فرزند يكي از شهداي وزارت نفت

مسئله دفع زباله
دفع زباله در استان هاي گيلان و مازندران يك مسئله ملي است، چون نفوذ و نشت زباله در جنگل ها، محيط زيست را به خطر مي اندازد و باعث تخريب اين ذخيره گا ه هاي كم مانند مي  شود. بهتر است براساس تجارب ديگر كشورها روش هاي مفيد و مدرن دفع زباله در استان هاي گيلان و مازندران، نصب و مورد بهره برداري قرار بگيرد.
نجفي- تهران

اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
بين الملل
سياسي
شهر تماشا
سلامت
شهري
دانش
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   دانش   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |