دوشنبه ۱۹ تير ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۴۰۳۰ - Jul 10, 2006
عبور خط مترو از خيابان باغ گلدسته
آخرين ضربه به بافت تاريخي اصفهان!
گروه شهري- آرش نهاوندي: تداوم مخالفت ها با عبور خط مترو از خيابان چهارباغ اصفهان، گزينه خيابان باغ گلدسته را پيش روي مسئولان شهري اصفهان قرار داده است.
در واقع مسئولان شهري اصفهان ضمن بي توجهي به گزينه خيابان شمس آبادي- كه در خارج از بافت تاريخي شهر قرار دارد- قصد دارند اين بار با مطرح كردن نام خيابان باغ گلدسته، بافت تاريخي كهن شهر اصفهان را هدف قرار دهند. در صورت گذر خط قطار زيرزميني از خيابان چهارباغ، حاشيه بافت تاريخي و بناهايي نظير مدرسه علميه امام جعفر صادق(ع) و كاخ هشت بهشت مورد تهديد واقع مي شوند، اما در صورت عبور مترو ازخيابان باغ گلدسته، كل بافت تاريخي شهر در معرض خطر تخريب قرار خواهد گرفت.
از حدود چند ماه قبل كه مسئولان شهري از احتمال عبور مترو از خيابان باغ گلدسته خبر داده بودند، كارشناسان ميراث فرهنگي استان اصفهان به دليل قرارداشتن خيابان يادشده در محدوده بافت تاريخي، به شدت با اين اقدام مخالفت كردند. با عبور مترو از خيابان باغ گلدسته، تونل قطار زيرزميني شهري مرحله اي ديگر به نماهايي نظير كاخ چهلستون و هشت بهشت نزديك مي شود.
عباس حاج رسولي ها- رئيس شوراي شهر اصفهان- در اواخر ارديبهشت ماه در اين  باره گفته بود: آزادسازي مسير خيابان باغ گلدسته توسط شهرداري اصفهان در حال انجام است كه در صورت آزادسازي، مسير مترو را از زير اين خيابان مي توان عبور داد .
او هزينه آزادسازي و تملك خيابان باغ گلدسته را 30ميليارد تومان عنوان كرد و افزود: تاكنون 70درصد پروژه آزادسازي و تملك برخي از ساختمان ها در اين خيابان انجام شده است .
اينگونه كه از سخنان حاج رسولي ها برمي آيد از ديد مسئولان شهري اصفهان، صرفاً بعد اقتصادي و عمراني عبور خط مترو از خيابان باغ گلدسته مهم است. ذكر بخش ديگري از گفته هاي حاج رسولي ها براي اثبات اين مدعا كافي است: اين تصميم (آزادسازي خيابان باغ گلدسته) در دومين شوراي شهر اصفهان گرفته شد و شهرداري در آن زمان توان مالي نداشت اما اكنون توان مالي دارد و اين مسير را خريده است .
اولين برداشتي كه از اين بخش از سخنان حاج رسولي ها مي شود، اين است كه وي خريد خيابان باغ گلدسته را هم رديف خريد زميني خشك و بي  سكنه در حاشيه بياباني بي پايان مي داند و صرفاً به آثار تاريخي نيز مانند آثار بي قواره و بي ارزش امروزي مي نگرد.
اما دلايل حاج رسولي ها در مخالفت با عبور خط مترو از خيابان شمس آبادي خواندني است: عبور مترو از خيابان شمس آبادي به دليل وجود تأسيسات آب، برق و گاز در آن غيرممكن است .
رئيس شوراي شهر اصفهان در اين بخش به سادگي سعي كرده است واقعيات بديهي را كتمان كند؛ غافل از آنكه تأسيسات آب، برق و گاز را از هر خياباني در شهرهاي مدرن عبور داده اند و اين تأسيسات صرفاً مختص به خيابان شمس آبادي نيست و به نظر نمي رسد اين تأسيسات در عمقي بنا شده باشد كه مانع از حفر كانال تونل شود و مي توان با حفر بيشتر زمين، بدون صدمه زدن به تأسيسات شهري، تونل قطار زيرزميني را عبور داد.
اما عليرضا خواجوي- مدير اداره مرمت و احياي سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري اصفهان- در اظهارنظري عجيب مي گويد: فاصله باغ گلدسته در هر صورت نسبت به چهار باغ بيشتر است و نظر سازمان نيز در اين  باره مثبت است.
افسوس از خواجوي كه به عنوان متولي اصلي مرمت آثار تاريخي و فردي مرتبط با مسائل فرهنگي، همگام و موافق با شوراي شهر سخن گفت و با گفته اي غيرمنطقي از اساس، سازمان ميراث فرهنگي اصفهان را زير سؤال برد. البته خواجوي در ادامه با ذكر اينكه هنوز هم گزينه اصلي براي سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري خيابان شمس آبادي است تلاش كرد تا حدودي اشتباه فاحش خود را جبران كند.
گذشته، حال و آينده
۱۵سال قبل تصميم به امتداد خيابان باغ گلدسته براي كاهش بار ترافيكي گرفته شد. با قوت گرفتن اين خبر، بسياري اقدام به خريد خانه ها و زمين هايي در محدوده خيابان آينده كردند. بسياري نيز پروانه ساخت و پايان كار تجاري از شهرداري دريافت كردند. براساس طرحي كه شهرداري در دست دارد، قرار است اين خيابان به مركز پزشكان تبديل شود؛ يعني مجتمع هاي پزشكان در ادامه خيابان آمادگاه(مركز فعلي پزشكان) ساخته شود.
با توجه به اين پيشينه و پسينه مي توان دريافت كه طي سال هاي اخير از سوي مسئولان شهري برخوردهايي كاملاً مادي و اقتصادي با قضاياي فرهنگي در اصفهان مي شود.
مسئولان شهري حتي با اين ادعا كه گزينه شمس آبادي براي عبور قطار شهري به لحاظ تغيير مسير و ايجاد پل هاي متعدد، موجب كاهش سرعت قطار شهري تا 10كيلومتر در ساعت مي شود و اين امر به لحاظ اقتصادي مقرون به صرفه نيست، قصد دارند گزينه عبور مترو از مسيرهاي تاريخي را پررنگ تر كنند، والا چه دليلي دارد در كشوري كه زمان و صرفه اقتصادي اهميت چنداني ندارد، براي توجيه عبور خط مترو از بافت تاريخي، چنين ادعايي مطرح شود؟

چشم انداز
005475.jpg
طرح عبور مترو از خيابان چهارباغ به دليل مطرح شدن پيشنهاد گذر قطار زيرزميني از خيابان باغ گلدسته كم كم رنگ مي بازد و بافت تاريخي اصفهان اين بار نه از حاشيه، كه از مركز مورد هجوم قرار مي گيرد.
به دليل آنچه در بالا ذكر آن رفت، پروژه مترو خيابان شمس آبادي نيز در گذر زمان به دست فراموشي سپرده خواهد شد و مسئولان سهل انگار به هدف ديرينه خود دست مي يابند و با بي اعتنايي به فرهنگ و تاريخ اين مرز و بوم نام خود را در زمره بزرگ ترين تخريب كنندگان ميراث فرهنگي در كتب تاريخي به ثبت مي رسانند.

طرح ويژه اكوتوريسم در ژئوپارك قشم
005469.jpg
ميراث خبر: دبير كميته ملي اكوتوريسم گفت: طرح جامع اكوتوريسم (طبيعت گردي) در سازمان منطقه آزاد قشم تهيه شده و قرار است در سال 85 اجرا شود. به گزارش روابط عمومي منطقه آزاد قشم، آرش كوشا مشاور رئيس سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري و دبير كميته ملي اكوتوريسم گفت : جزيره قشم و جزاير اطراف آن با دارا بودن پتانسيل ها و مناطق بكر و طبيعي مي تواند به عنوان پايگاه بزرگي در اكوتوريسم كشور باشد.وي ادامه داد: طرح جامع اكوتوريسم (طبيعت گردي) در سازمان منطقه آزاد قشم طراحي شده كه مقرر شد در قالب تفاهمنامه همكاري با كميته ملي اكوتوريسم اين طرح در سال 85 در جزيره قشم اجرا شود.وي با اشاره به مناطق طبيعي و اكوتوريستي جزيره قشم گفت: ژئوپارك قشم اخيراً به عنوان اولين ژئوپارك خاورميانه به تأييد يونسكو رسيده است .

نابودي 4 هزار كبوترخانه
005472.jpg
ايسنا: حدود چهارهزار كبوترخانه در استان اصفهان بوده است كه اكنون بسياري از آنها از ميان رفته اند. مسعود عسگري با بيان اين مطلب، مدعي شد: براساس مدارك مستند و آنچه كه در سفرنامه ها آمده، در گذشته حدود چهارهزار كبوترخانه در كل استان اصفهان بوده است و در شهررضا نيز حدود 10 كبوترخانه وجود داشته؛ ولي اكنون ديگر كبوترخانه اي در شهر باقي نمانده است. اين دوستدار ميراث فرهنگي ادامه داد: در روستاي منظريه كه در نزديكي شهررضا قرار دارد، 12 كبوترخانه باقي مانده اند كه تعداد آنها در گذشته به حدود 30 تا 40 اثر مي رسيده است. همچنين از مجموع 30 كبوترخانه  شهرستان شهررضا، تنها سه كبوترخانه در فهرست آثار ملي ثبت شده اند. از سوي ديگر، مدير دفتر حفاظت از آثار تاريخي سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري استان اصفهان تأكيد دارد كه هيچ كدام از كبوترخانه هاي اين استان به دليل بي توجهي يا به طور عمدي تخريب نشده اند.

نگاه دوم
اجباري شدن نظارت مهندسان بر لوله كشي گاز
گروه شهري- اسدالله افلاكي: در پي توافق سازمان نظام مهندسي ساختمان استان تهران و اداره گاز تهران بزرگ تا پايان هفته جاري نظارت مهندسان ذيصلاح بر لوله كشي گاز در سراسر تهران اجباري مي شود.
مهندس خسروي فر، رئيس انجمن مهندسان تأسيسات مكانيك ساختمان تهران در گفت وگو با همشهري افزود: در پي توافقي كه با اداره گاز تهران بزرگ صورت گرفته، در حال حاضر در شمال تهران نظارت بر لوله كشي گاز برعهده مهندسان ناظري است كه از سوي سازمان نظام مهندسي ساختمان تهران انتخاب مي شوند، در حالي كه رئيس اداره گاز استان تهران هنوز نظارت مهندسان ناظر بر لوله كشي گاز را نپذيرفته و لوله كشي گاز در حومه تهران بدون نظارت مهندسان انجام مي شود.
وي افزود: اين در حالي است كه هر سال دهها نفر بر اثر نشت گاز جان خود را از دست مي دهند، ولي مشخص نيست كه چرا سازوكار حضور مهندسان مجرب و آزموده براي نظارت بر لوله كشي گاز در حومه تهران فراهم نيامده است.به گفته وي، تهران بزرگ براساس تقسيم بندي اداره گاز به 10 منطقه تقسيم شده و در حال حاضر لوله كشي گاز در مناطق 1، 4 و 5 به صورت كاملاً  استاندارد اجرا مي شود و تا پايان هفته جاري براساس دستورالعملي كه از سوي شركت گاز ابلاغ مي شود نظارت بر لوله كشي گاز در سراسر تهران اجباري مي شود.عضو هيأت مديره سازمان نظام مهندسي ساختمان تهران ضمن انتقاد از اجرا نشدن ضوابط استاندارد تاسيسات در فرايند ساخت و ساز تصريح كرد: از حدود 10 هزار مهندس مكانيك و برق تهراني، فقط 2 هزار نفر در رشته هاي تخصصي خود مشغول فعاليت هستند و بقيه به مشاغل ديگر روي آورده اند، چرا كه هنوز زمينه لازم براي حضور اين مهندسان در عرصه تخصصي شان فراهم نيامده است.
به گفته وي براي اجراي تأسيسات ساختمانهاي كمتر از 2000 متر مربع بنا، از طراح و ناظر تأسيسات استفاده نمي شود و تنها براي ساختمانهايي با بيش از 2000 متر مربع بنا از طراح استفاده مي شود كه آن هم جنبه صوري و فرمايشي دارد. به طوري كه طراحان نقشه اي را تهيه مي  كنند اما عملاً  اجرا نمي شود زيرا ناظر تأسيساتي وجود ندارد.خسروي فر مي  گويد: مصرف انرژي در كشور ما 4 برابر استاندارد جهاني است. با اين همه در بسياري از ساختمانها از نظر گرما و سرما آسايش كافي وجود ندارد، در صورتي كه اگر به تأسيسات بها داده شود و تأسيسات ساختمان مطابق با ضوابط و استانداردهاي تعريف شده اجرا شود، مصرف انرژي حداقل 50درصد كاهش مي يابد، ضمن آن كه مشكلات موجود در اغلب ساختمان ها در بخش تأمين گرما و سرما نيز برطرف مي شود.

زادبوم
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
حوادث
بين الملل
سياسي
شهر تماشا
سلامت
شهري
دانش
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   دانش   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |