افسردگي دانشجويان خوابگاهي
ايسنا: مديركل دفتر امور علمي و پژوهشي معاونت آموزشي وزارت بهداشت گفت: تحقيقات، حاكي از آن است كه از هر سه دانشجوي علوم پزشكي، يك نفر مبتلا به بيماري سرماخوردگي رواني است.
اميرمحمود حريرچي در همايش «كاربرد مهارت ها و فنون مددكاري اجتماعي در ارائه خدمات مشاوره دانشجويي» در كرمانشاه، اظهار كرد: بر اساس تحقيقات انجام شده، دانشجويان علوم پزشكي افسرده تر و مضطرب تر از ساير دانشجويان هستند، به گونه اي كه از هر سه دانشجوي علوم پزشكي، يك نفر مبتلا به سرماخوردگي رواني است.
از هر پنج دانشجوي رشته پزشكي يك نفر دچار بيماري اضطراب است
وي در ادامه با بيان اينكه از هر پنج دانشجوي رشته پزشكي يك نفر دچار بيماري اضطراب است، گفت: بررسي دقيق و علمي دلايل اين مسئله براي مسئولان و دست اندركاران حوزه دانشجويي كشور امري مهم و ضروري است.
دانشجويان ساكن خوابگاه ها افسرده تر از ساير دانشجويان هستند
حريرچي تصريح كرد: بررسي ها حاكي از آن است كه دانشجويان ساكن خوابگاه ها افسرده تر از ساير دانشجويان هستند كه پرداختن به دلايل اين مشكل، بايد بر اساس شواهد و تحقيقات باشد، نه براساس احساس و گمان.
دلايل افسردگي در ميان دانشجويان
اين مدرس دانشگاه در ادامه به دلايل افسردگي در ميان دانشجويان اشاره كرد و گفت: عدم دستيابي به هويتي موفق، عدم امنيت شغلي و اجتماعي، اشباع بازار كار، وضعيت تحصيلي و عوامل خانوادگي، از جمله فاكتورهاي اثرگذار در ايجاد ابهام در وضعيت و اضطراب دانشجويان است.
حريرچي تصريح كرد: نقش و اثرگذاري هم كلاسي ها، اساتيد و كاركنان دانشگاه، ميزان امكانات رفاهي و تفريحي، سطح و ميزان حمايت اجتماعي و عزت نفس نيز به عنوان عوامل اثرگذار ديگر مورد توجه است.
تاثير مثبت اعتقادات ديني بر روان انسان ها
وي در ادامه به نقش باورهاي ديني در كاهش استرس هاي دانشجويان اشاره كرد و گفت: اعتقادات ديني، تاثيري مثبت بر روان انسان ها دارد، به گونه اي كه افراد متوكل به خدا، اميدوارتر و كم استرس تر از سايرين هستند و تحقيقات، نشان دهنده ميزان كم گرايش به اعتياد مواد مخدر در ميان اين قشر است.
ورود بر اساس جبر در برخي رشته ها از عوامل افسردگي است
حريرچي ادامه داد: ورود بر اساس جبر و نه به اختيار و علاقه دانشجويان در برخي رشته ها از ديگر عوامل افسردگي است. در اين راستا ميزان شركت و حضور افراد در فعاليت هاي فوق برنامه و غيردرسي در كاهش اضطراب و سلامت رواني افراد، تاثيرگذار است.
ضرورت روشن شدن جايگاه و نقش مشاوره
اين استاد دانشگاه تصريح كرد: روشن شدن جايگاه و نقش مشاوره براي كاهش عوامل منفي همچون اضطراب در كشور، امري ضروري و حياتي است كه بايد به مسئله مددكاري گروهي و مشاوره جمعي به جاي مشاوره فردي توجه جدي داشت.
خلأ كارگروهي به وضوح در كشور احساس مي شود
وي در پايان گفت: در كشور خلأ كارگروهي به وضوح احساس مي شود. اين درحالي است كه در دنيا مددكاري گروهي كه مقرون به صرفه تر و اثرگذارتر از مددكاري فردي است، جايگاه خود را به روشني پيدا كرده است كه در اين مدل، مددكار تنها هماهنگ كننده مصاحبه، بحث و گفت وگو است.
حذف تدريجي آزمون اختصاصي دوره هاي كارشناسي پيوسته دانشگاه ها
مهر: بر اساس طرح نحوه پذيرش دانشجو در دانشگاه ها و مراكز آموزش عالي كشور كه در نوبت طرح در صحن علني مجلس است، آزمون اختصاصي دوره هاي كارشناسي پيوسته دانشگاه ها در بسياري از رشته ها به تدريج حذف خواهد شد و پذيرش دانشجو در دوره هاي كارداني تنها بر اساس سوابق تحصيلي صورت خواهد گرفت.
جمعي از نمايندگان مجلس شوراي اسلامي با توجه به افزايش ظرفيت پذيرش دانشجو در دانشگاه هاي كشور و لزوم منطقي كردن آزمون هاي سراسري، تجديدنظر در نحوه پذيرش دانشجو در دانشگاه ها و مراكز آموزش عالي كشور را خواستار شدند و بر همين اساس طرحي را طراحي و در كميسيون آموزش مطرح ساخته اند.
نمايندگان مجلس در طرح نحوه پذيرش دانشجو در دانشگاه ها و مراكز آموزش عالي كشور پذيرش دانش آموزان بر اساس استعداد و توانمندي هاي علمي را مدنظر قرار داده اند تا از بار رواني آزمون هاي سراسري بر دوش دانش آموزان كاسته شود.
در ماده ۳ بند الف اين طرح بر حذف آزمون هاي اختصاصي دوره هاي كارداني (پيوسته و ناپيوسته) حداكثر تا سال تحصيلي ۱۳۸۷ -۱۳۸۶ به گونه اي كه ورود به اين دوره ها تنها به استناد سوابق تحصيلي داوطلبان صورت گيرد، تاكيد شده است.
در بند ب اين ماده نيز به حذف تدريجي آزمون اختصاصي دوره هاي كارشناسي پيوسته دانشگاه ها و مراكز آموزش عالي تا پايان اجراي قانون برنامه چهارم توسعه اقتصادي، اجتماعي و فرهنگي جمهوري اسلامي ايران به گونه اي كه آزمون اختصاصي تنها براي تعداد محدودي از رشته ها كه داراي تعداد متقاضي به مراتب بيش از ظرفيت است،اشاره شده است.
بازنگري آيين نامه ارتقاي اعضاي هيأت علمي دانشگاه ها
ايرنا: معاون آموزشي وزارت علوم، تحقيقات وفناوري از بازنگري آيين نامه ارتقاي اعضاي هيات علمي دانشگاه ها در اين وزارتخانه خبر داد.
حسن خالقي در خصوص علل بازنگري اين آيين نامه گفت: برخي كارشناسان و اعضاي هيات علمي بر اين باور هستند كه شاخص هاي ارائه شده در آيين نامه يادشده، نمي تواند براي تمام استادان دانشگاه، عملي باشد.
وي ادامه داد: برخي معتقدند كه در آيين نامه فعلي برخي امتيازها و فعاليت ها كمتر به آن بها داده شده و برخي فعاليت ها نيز بيش از حد انتظار مورد توجه قرار گرفته است.
خالقي يادآور شد: هم اكنون فعاليت برخي از اعضاي هيات علمي در گروه هاي علوم انساني با وجود توليد مقالات علمي، به دليل آنكه در مجلات معتبر خارجي مورد تائيد وزارت علوم(ISI) چاپ نمي شود، در ارزيابي استادان مورد توجه قرار نمي گيرد. وي تاكيد كرد: در آيين نامه جديد تلاش شده تا به مسائل و مشكلات استادان فعال در حوزه علوم انساني بيش از گذشته توجه شود و به زحمات علمي اين گروه در توليد علم، تاليف كتاب، توليد مقالات علمي و نيز كساني كه به نوعي در نيازهاي تخصصي سطح ملي سهم دارند، توجه شود.
وي ادامه داد: براي نمونه، فعاليت هاي استاداني كه در زمينه فناوري هاي نو، انرژي هسته اي و افزايش توان دفاعي با بخش هاي مختلف همكاري دارند، در آيين نامه ارتقاي آنان لحاظ خواهد شد.
خالقي افزود: بر اين اساس، گرچه ممكن است تلاش استادان منجر به توليد مقاله در مجلات معتبر علمي نشود، اما به دليل آنكه سبب پيشرفت علمي كشور شده است، مورد توجه قرار مي گيرد. معاون آموزشي وزارت علوم، اختراع و طرح هاي نوين را از ديگر مواردي برشمرد كه در بازنگري آيين نامه ارتقاي اعضاي هيات علمي دانشگاه ها، در خصوص ارزشيابي استادان دانشگاه مورد توجه قرار خواهد گرفت.
وي افزود: براي تخصصي شدن ارزيابي استادان و ارتقاي آنان، هيات هاي مميزه كه در وزارت علوم متمركز هستند نيز تخصصي خواهد شد. پيش از اين، استادان مختلف از رشته هاي متفاوت، كار بررسي مدارك ارتقاي رتبه علمي استادان را بررسي مي كردند و وزارت علوم به دنبال ايجاد تخصص در اين هيات هاست.
خالقي ادامه داد: تخصص گرايي در ارتقاي استادان در وزارت علوم آغاز شده و طي آن هيات مميزه «فني- مهندسي و علوم پايه و كشاورزي» و «هنر و علوم انساني» در اين وزارتخانه تشكيل شده است. به گفته وي بر اين اساس، كميته هاي مرتبط با هر رشته با حضور استادان و صاحب نظران همان رشته زير نظر هيات هاي مميزه تخصصي فعال خواهند شد تا بررسي ها تخصصي تر شود.