پنجشنبه ۲۹ تير ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۴۰۳۹ - Jul 20, 2006
جايگاه كلان شهر تهران، از ديدگاه شهرسازان
تهران سياهچاله نيست
گروه شهري- محدثه قيدي: كلان شهرهاي دنيا به چهار گروه «الف- ب- ج و د» تقسيم شده اند تا عيار جهاني بودن اين شهرها از يك تا ۱۲ امتياز تعيين شود. بر مبناي آن اخبار اعلام شده تهران بر اساس معيارهايي چون ميزان توليد دانش، ارتباطات و سرعت حركت در شهر با كسب يك امتياز در پايين ترين رده كلان شهرهاي جهان در كنار كيپ تاون و تاشكند و بغداد كنوني قرار گرفته است.
صحت و سقم اين گزارش ها، دلايل بروز معضلات و كمبودها، راه كارهاي ارتقاي سرانه هاي خدماتي، فرهنگي، علمي و... جايگاه كلان شهر تهران را در گفت  وگو با دو كارشناس شهرساز دكتر حميد ماجدي و كمال اطهاري در ميان گذاشتيم.
ماجدي مي گويد: قطعاً سرعت خود رو در تهران كمتر از ديگر شهرهاست و اطهاري يادآور مي شود: اسباب بزرگي ما فراهم است ولي...
گفتگو را مي خوانيم.
* بر اساس پژوهش هاي آكادميك صورت گرفته از سوي موسسات تحقيقاتي از جمله بانك  جهاني شاخصه هايي براي مقايسه كلان شهرهاي جهان در نظر گرفته شد. اين شاخصه ها كدامند و جايگاه تهران در اين ميان چيست؟
- كمال اطهاري: شاخص هاي اصلي مقايسه كلان شهرهاي جهان تعداد گردشگران خارجي، نمايشگاه هاي بين المللي و بازديدكنندگان آن، تعداد مقالاتي كه از دانشگاه هاي آن شهرها در نشريات معتبر علمي جهان به چاپ مي رسد، توليد دانش، سرعت پيمودن فاصله ميان فرودگاه هاي بين المللي و مراكز تجاري، وضعيت ترافيك و راه هاي دسترسي، سرعت حركت، وضعيت شاهراه هاي ارتباطي الكترونيكي و خطوط تلفن و نحوه دسترسي به آنهاست.
*  وضعيت تهران چگونه است؟
- كمال اطهاري: ايران به دليل درآمد حاصل از ذخاير نفتي خود از خيلي كشورهاي جهان سوم بهتر است. حتي رشد جمعيت تهران كمتر از اكثر كلان شهرهاي جهان سوم است. در واقع تهران از لحاظ شاخص هايي مثل برخورداري از آب لوله كشي، برق و امكانات زيربنايي در رده هاي بالايي قرار دارد. اما هنگامي كه كارآمدي دانش در آن سنجيده مي شود و ميزان توسعه اقتصادي، تهران در رده هاي آخر جاي مي گيرد.
* آقاي دكتر ماجدي! آيا در پس اين گونه اظهارنظرها اغراض سياسي هم نهفته است؟
- ماجدي: مراكز آكادميك و يا بانك هاي جهاني اطلاعات خود را يا مستقيماً از كشورها مي گيرند و يا به اطلاعات رسمي منتشر نشده كشورها دسترسي داشته و آنها را مورد تجزيه و تحليل و جمع بندي قرار مي دهند، بنابر اين به نظر نمي رسد اغراض سياسي در اين قضيه دخالت داشته باشد.
* در مورد بهره وري اقتصادي، توليد دانش، ميزان جذب توريسم، مقايسه آماري سرعت تردد در شهر تهران نسبت به ساير كلان شهرهاي كشورهاي اطراف، آمار نگران كننده اي اعلام شده، آيا صحت آن را تأييد مي كنيد؟
- ماجدي: اين كه سرعت حركت و تردد در تهران در مقايسه با ساير كشورهاي منطقه به مراتب كمتر است صحيح به نظر مي رسد.
در مورد توليد دانش نيز تعداد مقالات ارائه شده از سوي دانشگاه هاي تهران به مجامع علمي و مجلات معتبر ملاك عمل مراكز آكادميك و بانك جهاني قرار دارد كه قرار داشتن تهران در رتبه پايين باز هم دور از ذهن نيست چرا كه مقالاتي در دنيا به لحاظ علمي مورد پذيرش و تأييد است كه در مجلات IFI به چاپ رسيده است كه البته تعداد مقالات علمي از سوي اساتيد و دانشجويان و متخصصان ما در اين گونه مجلات محدود است. ضمن اين كه تأييد كامل چنين گزارشي نيازمند آن است كه هر يك از شاخص هاي ملاك عمل قرار گرفته توسط كارشناس مربوطه كه دسترسي به آمار و اطلاعات حوزه تحت امر خود را دارد مورد بررسي و مقايسه قرار گيرد.
* تخصص شما شهرسازي است، در اين مورد اظهار نظر نماييد.
- ماجدي: از نظر شهرسازي تهران در وضعيت بسيار نامطلوبي قرار دارد.
* ملاك هاي شما چيست؟
- ماجدي: آلودگي  هوا، ترافيك، كمبود فضاهاي عمومي، بوستان ها، ورزشگاه ها، فضاهاي فرهنگي، هنري، بهداشتي، درماني و دانشگاهي، كمبود اين گونه مراكز وضعيت تهران را بحراني كرده است. بسياري از كلان شهرهاي منطقه نسبت به ما از شاخص ها و جايگاه  بهتري برخوردارند.
* اين مقايسه نسبت به كدام شهرهاست؛ پاريس، توكيو، لندن؟
- اطهاري: نه. مقايسه با آنها اصلاً جايز نيست. تهران با شهرهاي آسياي جنوب شرقي و غربي و خاورميانه مقايسه مي شود مثل كراچي، استانبول، دبي، رياض، جده، بيروت.
* اما بر اساس برنامه چشم انداز ۲۰ ساله، تهران قرار است پايتخت برتر منطقه باشد.
- اطهاري: متأسفانه تهران در ميان شهرهاي گروه خود به لحاظ توليد دانش و بهره وري اقتصادي پايين تر است. به طوري كه از تهران به همراه ۶ شهر ديگر نظير گينشازاي كنگو و داكا و بغداد فعلي به عنوان «سياهچاله» نام مي برند.
- ماجدي: نه اين نام بسيار مضحك است،  واقعيت ندارد. بسياري از كلان شهرها در وضعيت بسيار نامطلوبتري از ما قرار دارند؛ مثل مكزيكوسيتي، دهلي، بمبئي...
* با اين حساب آيا دستيابي به اهداف چشم انداز ۲۰ ساله تا سال ۱۴۰۰ در مقايسه با روند رشد كشورهايي نظير امارات يا شهر رياض و استانبول تحقق يافتني است؟ 
- اطهاري: مسلماً هست، چون اسباب بزرگي همه فراهم است. وجود سرمايه هاي طبيعي نفت و گاز و معادن متعدد و سرمايه هاي زيربنايي و دانشگاهها و فرودگاه ها و سرمايه هاي انساني بسيار عظيم ما را جزو چند كشور برتر دنيا جاي داده است منتهي هنوز نتوانسته ايم از اين امكانات به درستي استفاده كنيم به طوري كه يك چهلم امكانات بالقوه ما فعال است.
* فعال ساختن كدام پتانسيل ها در تهران ما را در دستيابي به اهداف چشم انداز ۲۰ ساله موفق مي سازد؟
- ماجدي: تهران از نظر توسعه اقتصادي جاي رشد بسيار دارد. دنيا در صدد استفاده از تكنولوژي روز است. ما براي دستيابي به رشد اقتصادي و توسعه فناوري روز دنيا هيچ گونه كمبودي به لحاظ نيروي متخصص و ماهر نداريم اما مشكل زمينه فعاليت اين نيروهاست. هم اكنون از نظر صنعتي محدوديت هايي وجود دارد كه مي بايست برداشته شود. از جمله اين كه توسعه صنايع در شعاع ۱۲۰ كيلومتري تهران ممنوع است كه بايد فكري به حال آن كرد.
* بعضي كارشناسان از اين سياست به عنوان شهر ستيزي نام مي برند در صورت قبول آن به چه مصداقهاي ديگري مي توانيد اشاره كنيد؟
-اطهاري :عدم باز توليد روابط اقتصادي و اجتماعي و گراني امكانات در شهرها، البته تمام كلان شهرها گران هستند، اما چنانچه خانواده ها و مديريت شهري بهره وري بالا داشته باشند و بتوانند درآمد كسب كنند از پس هزينه ها برمي آيند. چون توليد سرانه شان بالاست، اما تهران سالانه به ۱۰ ميليارد دلار براي گردش كار خود و نهادهاي واسطه اي صنايع، بنزين، واردات مواد اوليه و ساير هزينه هاي ارزي خود نياز دارد. در حالي كه صادرات تهران حدود ۵۰۰ ميليون دلار است. يعني حدود يك بيستم نياز ارزي اين شهر كه از نظر من حاصل حاكميت سياست ضديت و شهر ستيزي با تهران است.
* نقطه ضعف ما كجاست؟
-اطهاري : شبكه روابط مديريتي كه بايد به درستي هدايت شود، عدم استقبال و حمايت از سرمايه گذاران بخش خصوصي داخلي و بين المللي، كافي نبودن مشاركت مردم در قالب شوراياري ها و عدم مداخله نظام مند آنها در اداره بهينه شهر، وجود سياست هاي شهرستيزانه و تئوري نادرست مهاجرت معكوس در كلان شهرها به طوري كه از كلان شهرها به عنوان مكاني پليد و دمل گونه به جاي مركز توليد دانش و رشد اقتصادي ياد مي شود. شهر محل توليد ثروت، دانش و فرهنگ در عصر صنعتي شدن و فناوري اطلاعات و ارتباطات است. مي بايست از تمركز دانشگاه ها و امكانات در آن براي رشد و توليد صنعتي و فناوري نوين استفاده كرد نه اينكه سر ودمش را بچينيم و سرمايه هايش را به جايي ديگر منتقل سازيم. اين يعني تمركززدايي سلبي مثل بريدن درختان بلند براي همسان كردن آنها با درختان كوتاه تر! كار به جايي رسيد كه در تهران به جاي رشد توليد و دانش سوداگري زمين و مستغلات رشد كرد.
* سابقه اين معضل به چند سال قبل برمي گردد؟
-اطهاري: متاسفانه ما از سال ۷۵ با اين واقعيت تلخ مواجه شديم كه بهره وري اقتصادي شهر تهران نسبت به سال ۵۵ - ۵۶ نسبت به متوسط كل كشور نصف شده است. در حالي كه رشد بهره وري در كلان شهرهاي كشورهاي ديگر سالانه ۶ - ۳ درصد بود.
* تكليف سياست تمركززدايي و مهاجرفرستي در شهر تهران چه مي شود؟
- ماجدي : ببينيد توسعه هر شهري تا آنجا كه به توسعه ملي ضربه نزند نبايد متوقف شود. اين ديدگاهي است كه هم اكنون در دنيا طرفداران زيادي دارد. بنابراين اگر شهر تهران مستعد توسعه است و متقاضيان سرمايه گذاري در آن بيش از ساير شهرهاي ديگر كشور است اينگونه ممانعت ها با در نظر گرفتن اينكه موجب تغيير جهت سرمايه گذاري به سوي شهرهاي ديگر كشور هم نمي شود ضرر به اقتصاد ملي است و صحيح نيست، بنابراين تا هر چقدر كه ظرفيت اقتصادي تهران جاي توسعه دارد بايد امكانات برايش فراهم باشد. اين امر زمينه رقابت ساير شهرها با تهران را نيز به دنبال دارد.
* بزرگتر شدن هم بيم رشد يكسري عوارض را با خود به همراه دارد.
-ماجدي: اگر بزرگي شهر با توسعه اقتصادي توأم باشد مشكلات حل مي شود بنابراين توسعه اقتصادي اصل است.
* آقاي اطهاري ديدگاه شما در مورد مهاجرت بي رويه به شهر و رشد جمعيت و تمركز امكانات در شهر تهران چيست؟
-اطهاري: توزيع جمعيت ايران در سطح جهان بي نظير است. بهترين توزيع جمعيت در سطح فضايي بين كشورهاي جهان سوم در ايران است ضمن اينكه تنها در تهران نيست كه ازدياد جمعيت رخ مي دهد در تمام دنيا همين طور است. در همه كلان شهرها مثل لندن دانشگاههاي اصلي در داخل و پيرامونش متمركز شده ضديتي هم با توسعه ندارد، چون توليد دانش در آن كشورها قاعده مند است. رشد جمعيت در استانبول و كراچي از تهران بيشتر است در حالي كه پايتخت هم نيستند. اساساً در دوران نوين محل اصلي توليد دانش و اقتصاد كلان شهرها هستند. دولتمردان آنها استراتژي پانهادن در دوران نوين را با محوريت يك شهر تدوين مي كنند تا كار راهبري بقيه شهرها را عهده دار شود وگرنه توسعه پايدار آن كشور با تهديد مواجه خواهد شد.
* نقش مديريت شهري در توسعه شهر و رقابت بين كلان شهرهاي دنيا در برخورداري از شاخصهاي توسعه چيست؟
-اطهاري : شهرداري ها ابزار لازم براي اداره شهر را ندارند. از طرفي هماهنگي بين سازمان ها براي اداره شهر وجود ندارد ضمن اينكه استراتژي ورود به عرصه دانش و اطلاعات را شهرداري ها نمي توانند تعيين كنند .براي آن نيازمند استراتژي ملي هستيم كه خوشبختانه در چارچوب چشم انداز ۲۰ ساله و برنامه چهارم اين ديدگاه وجود دارد. اما در حوزه اداره شهر استراتژي مقطعي و شتاب زده اي را شاهد هستيم. يك زمان دولت مركزي بدون هيچ ساز و كاري و مهندسي اجتماعي تصميم گرفت كلان شهرها خودكفا شوند تا قضيه تراكم فروش از سال ۶۸ رقم بخورد، نتيجه اش را هم امروز مي بينيم تك محصولي ساختمان در تهران جايگزين تك محصولي نفت شده است.
* نظر شما چيست آقاي دكتر ماجدي؟
-ماجدي : نظام مديريتي كشور ما متمركز است. بسياري از وظايفي كه مي تواند توسط نهادهاي محلي مثل شهرداري و شوراي شهر صورت بگيرد، الان در دست دولت است. مثل برنامه ريزي توسعه شهري شهرسازي، مسكن، ترافيك، توزيع آب، برق، گاز، تلفن، زمين شهري. همه اينها متمركز است و برنامه ريزي براي آنها در مقياس ملي صورت مي پذيرد. در حالي كه وظيفه مديريت شهري است تا براي وضعيت مسكن شهروندانش برنامه ريزي كند. مديريت شهري ما از لحاظ قانون مشكلات بنياني دارد به گونه اي با بحران ناكارآمدي مواجه است مي بايست اختيارات بيشتري به آنها واگذار كرد.
* اين معضل چقدر در مشكلاتي كه گريبانگير شهر تهران است نقش دارد؟
-ماجدي : من فكر مي كنم اگر اختيارات بيشتري به شهرداري ها واگذار شود توسعه همه جانبه اي به لحاظ اقتصادي، اجتماعي، فيزيكي و كالبدي در شهر رخ مي دهد و رشد و توسعه شهر را به همراه خواهد داشت. در تمام دنيا نهادهاي مدني و محلي قدرت بسيار دارند در استانبول هم اين نهادها به رونق شهر كمك بسيار كرده اند.
* از نظر شما رشد و شكوفايي شهر ارتباط مستقيم با فعال شدن نهادهاي مردمي از جمله شوراي شهر و شهرداري دارد؟
-ماجدي: بله، صددرصد

چشم انداز
007275.jpg
007263.jpg
007266.jpg
007269.jpg
جايگاه واقعي كلان شهرها را نيروي انساني متخصص، مديريت واحد و يكپارچه قوانين مترقي، زيرساخت هاي قوي، منابع طبيعي غني، بهره وري اقتصادي، رونق بازار تجارت، سرمايه گذاري، توليد دانش و ارتباطات نوين رقم مي زند.
تهران از كدام ناحيه در رنج است كه هنوز علي رغم فراهم بودن اسباب بزرگي نتوانسته است به شأن واقعي خود در ميان كلان شهرهاي دنيا دست يابد.

گلايه رئيس جامعه هتل داران اصفهان به خاطر عدم افزايش نرخ هتل ها
قيمت هاثابت، مسافر كمتر، اوضاع خراب!
007281.jpg
گروه شهري- آرش نهاوندي: آمارها حكايت از آن دارد كه امسال در فصل اوج توريسم، تعداد جهانگردان كمتري نسبت به سال گذشته در هتل هاي اصفهان اقامت كرده اند كه اين امر نشان از افت شديد ورود جهانگردان به اين شهر داشته است.
اين وضعيت در حالي رخ نموده كه حقوق پرسنل هتل ها ۴۰درصد افزايش داشته اما هتل ها هيچ گونه افزايش قيمتي نداشته اند. محسن رخشان- رئيس جامعه هتل داران استان اصفهان- پايين آمدن سطح كيفيت خدمات و تعديل نيروها را از جمله تبعات منفي عدم افزايش نرخ هتل ها عنوان كرد. به اعتقاد رخشان، هتل هاي اصفهان به دليل كاهش ميزان ورود جهانگرد به اين شهر و عدم افزايش نرخ اتاق ها و خدمات، در حال حاضر شاهد ركود هستند.
اين در شرايطي است كه قرار است دو هتل جديد در شهر اصفهان افتتاح شود.
اصفهان بزرگ ترين مركز جذب توريست ايران است. اين شهر با داشتن جاذبه هاي فراوان توريستي، از يادگارهاي عصر صفوي و سلجوقي، همچنان جايگاه در خور توجهي ميان شهرهاي جهان پيدا نكرده و از نظر توسعه امكانات توريستي نيز پيشرفت چنداني نداشته است. اغلب هتل هاي عمده اين شهر قديمي ساز هستند و هتل هايي كه طي سال هاي اخير ساخته شده اند نيز از نظر امكانات، به روز نشده اند.
هتل و مهمانسراي عباسي و هتل كوثر همچنان پس از ساليان سال از جمله اصلي ترين و مهمترين مهمانپذير ها محسوب مي شوند. اولي(هتل  عباسي) كه در خيابان آمادگاه واقع است، پيش تر كاروانسراي صفوي در كنار مدرسه امام جعفر صادق بوده كه سال ها قبل بازسازي شده و كاربري هتل  پيدا كرده است؛ هتلي كه از نظر تزئينات و دكوراسيون داخلي، بسيار زيباست و سوئيت هاي آن در دو نوع به سبك معماري صفوي و قاجاريه ساخته  شده اند. در سال هاي اخير تنها به فضاي هتل افزوده شده و استخري نيز به آن افزوده شده است. البته جامعه هتل داران اصفهان نيز در اين ميان مقصر است زيرا اين جامعه به راحتي با افزايش فضاي هتل عباسي به جاي ساخت هتلي ديگر كه استانداردهاي آن منطبق با معيارهاي امروزي باشند موافقت كرده است.
اما از هتل  عباسي با سرويس هاي بهداشتي كهنه اش(تا سال ۱۳۸۰ اين سرويس ها تعويض نشده بودند) كه بگذريم، هتل كوثر نيز هتلي قديمي است كه در سال هاي پيش از پيروزي انقلاب بنا شده و امروزه تنها با هزينه اي كه بنياد جانبازان و مستضعفان صرف آن مي كند هم چنان سرپاست و به عنوان يكي از عمده ترين اقامتگاه هاي جهانگردان در ايران شناخته مي شود. از ديگر هتل هاي قديمي اصفهان، هتل پيروزي است كه طي سال هاي اخير، دوبار تغيير كاربري داده و تا سال ۱۳۸۰(در سال هاي اوج ورود جهانگرد به اصفهان) اين هتل از امكانات بسيار نامناسبي برخوردار بود. اين هتل  كه در نزديكي چهارراه تختي واقع شده، از جمله مراكزي است كه سرويس هاي بهداشتي آن و حتي دكوراسيون داخلي آن نيز بايد تغيير پيدا كند.
هتل سفير نيز از جمله هتل هايي است كه در سال هاي اخير و روبه روي هتل عباسي ساخته شده است. اين هتل در بدو ساخت، از جمله بهترين هتل هاي سه ستاره شهر محسوب مي شد، اما متأسفانه و برحسب عرف رايج در ايران، اين هتل نيز پس از چند سال از نظر كيفي افت كرد.
افت كيفي و عدم پاي بندي به استانداردهاي جهاني، از جمله مشكلاتي هستند كه هتل هاي ايران و اصفهان با آن روبه رو هستند. با وجود چنين وضعيتي گلايه رئيس جامعه هتل  داران از عدم افزايش نرخ هتل ها جاي تعجب دارد.
اين گلايه ها از سوي محسن رخشان در حالي مطرح مي شود كه در سال هاي اوج ورود توريسم به ايران نيز هتل هاي اصفهان شرايط چندان مساعدي نداشتند؛ بمانند امروز كه ورود جهانگردان كاهش پيدا كرده است.
البته به نظر مي رسد انتقاد آقاي رخشان بيشتر متوجه افزايش نرخ حقوق پرسنل هتل ها باشد تا نرخ كرايه اتاق زيرا در صورت دريافت منابع پايين، به سختي مي توان حقوق پرسنل هتل را تأمين كرد و البته آنچه بيشتر نزد مديران اقتصادي جامعه ما اهميت دارد، منفعت كردن است ، نه منفعت رساندن.
اگر اين منفعت كردن نبود، امروز شهر اصفهان به اين روز نمي افتاد كه نقش جهان و چهارباغش در معرض خطر جدي قرار گيرند.
به نظر مي رسد رئيس جامعه هتل داران ايران به جاي فكركردن به افزايش درآمد هتل ها، بهتر است فكري به حال كيفيت هتل ها بكند.

تسهيلات براي زائران مشهد
007278.jpg
ايرنا: پاركينگ و پايانه شمال غرب مشهد طي مراسمي با حضور سخنگوي هيات دولت و جمعي از مسئولان استان خراسان رضوي مورد بهره برداري قرار گرفت.
هدف از اجراي اين طرح كه مرحله نخست طرح ميدان شهداي مشهد است، ساماندهي ايستگاه هاي اتوبوس، ايجاد توقفگاه عمومي و ارائه خدمات شهري در محدوده اين ميدان به زائران و مجاوران رضوي است.
سخنگوي هيات دولت در اين مراسم گفت: تملك بافت فرسوده براي اجراي طرح هاي مختلف كار بسيار دشواري است و موفقيت در اجراي اين طرح ها جز در سايه همكاري و همراهي مردمي ميسر نمي شود.
غلامحسين الهام افزود: اگر مردم به مسئولان اعتماد داشته و مسئولان نيز به حقوق آنان احترام گذارند توسعه، آباداني و سازندگي شتاب بيشتري مي يابد. وي اظهار داشت: همچنين در اين صورت با اصلاح بافت فرسوده شهري چهره فقر و محروميت از اين مناطق در سطح كشور زدوده مي شود.
او اضافه كرد: دولت نهم هر چه در توان داشته به ميدان آورده تا بي عدالتي و تبعيض در سطح كشور از بين رود لذا هم اينك ظرفيت خدمت و كار فراهم است و بايد ظرفيت ها را در بخش هاي مختلف به فعليت درآوريم. وي افزود: اعتبار دولت نهم به خدمتگزاري صادقانه به آحاد مختلف مردم است. لذا مسئولان بايستي در اين زمينه از هيچ تلاشي كوتاهي نكند.
سخنگوي هيات دولت گفت: همچنين همت مسئولان بايد در جهت تسريع اجراي طرح ها و پروژه هاي مختلف و تكميل آنها با كيفيت بالا باشد.
وي افزود: امسال امكان استفاده از اعتبار فاينانس ۳۵۰ميليون دلاري براي اصلاح بافت فرسوده شهري در مشهد فراهم است و اين شهر نياز به خدمات در زمينه هاي مختلف با سرعت و وسعت بيشتر دارد.
محمدجواد آفاق اسلاميه اضافه كرد: اين پروژه با اعتبار ۱۵ميليارد و ۲۹۱ ميليون ريال در مدت زمان ۲۴ماه اجرا شده است.

فعاليت ۱۰۰ مجتمع گردشگري ميان راهي
007272.jpg
ايرنا:حدود ۱۰۰ واحد «مجتمع ميان راهي» براي مسافران و گردشگران در سطح كشور داير است.
محمدشريف ملك زاده معاون گردشگري سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري ديروز ضمن بيان مطلب فوق به خبرگزاري جمهوري اسلامي گفت: ۲۰۰مجتمع ميان راهي ديگر نيز با تجهيزات كامل رفاهي تا پايان امسال در محورهاي كشور به بهره برداري مي رسد.
وي افزود: مجتمع هاي خدمات رفاهي ميان راهي شامل واحدهاي پذيرايي و تجاري، نمازخانه، اسكان موقت مسافر، توقفگاه خودرو و سرويسهاي بهداشتي است. ملك زاده گفت: ۲۳مجتمع ميان راهي تا پايان شهريور ماه آتي در محورهاي استان خراسان رضوي به بهره برداري مي رسد.
ملك زاده افزود: همچنين براي نخستين بار كميته ملي راهبردي و ساماندهي مجتمع هاي خدمات ميان راهي در حوزه معاونت گردشگري سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري تشكيل شده است.
ملك زاده گفت: بر اساس تفاهم نامه ميان وزير راه وترابري و رئيس سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري مجوز ساخت مجتمع هاي ميان راهي و رستوران با تسهيلات بانكي براي تمامي محورهاي كشور صادر مي شود.

تنها ۱۰ درصد طرح جامع حمل ونقل كشور اجرا شده است
007260.jpg
فارس: علي رغم همراهي سازمان مديريت براي تامين بودجه، تنها ۱۰درصد طرح جامع حمل و نقل كشور اجرايي شده است.
حبيب الله اسماعيل زاده، عضو كميسيون عمران ضمن تشريح طرح جامع حمل و نقل، اظهار داشت:  اين طرح به برنامه ريزان ديكته مي كند كه در افق سال ۱۴۰۰ چه ميزان بزرگراه، آزادراه، اتوبان و نيز خطوط ريلي و ناوگان حمل ونقل هوايي و ريلي مورد نياز كشور است. وي افزود: بر اساس اين طرح كه در سال ۸۲ با تشخيص مسئولين وقت وزارت راه و ترابري تهيه شد، ده ميليارد تومان بودجه در نظر گرفته شد.
وي با بيان اينكه براي اين طرح ده ميليارد تومان بودجه در نظر گرفته شده به شروع آن در سال ۸۲ و پيش بيني اتمام آن در سال ۸۵ اشاره كرد و گفت: بودجه در نظر گرفته شده براي توسعه زيرساخت هاي موجود در كشور و نيز ايجاد ظرفيت هاي مورد نياز حمل و نقل در تمام بخش ها صرف مي شود.
عضو كميسيون عمران ادامه داد: در جلسه اي كه در همين رابطه با حضور وزير راه و ترابري و مسئول طرح، در كميسيون عمران مجلس برگزار شد، توضيحات وزير مورد قبول نمايندگان واقع نشد و مقرر گرديد كه حداكثر ظرف يك ماه آينده برنامه زمانبندي شده اين طرح توسط وزير به صورت رسمي تقديم مجلس شود.
اسماعيل زاده با بيان اينكه تاكنون ميزان پيشرفت طرح از ده درصد تجاوز نمي كند، گفت: اين ميزان پيشرفت در حاليست كه طبق گفته نماينده سازمان مديريت و برنامه ريزي كه در جلسه ديروز حضور داشت هيچ مشكلي از لحاظ تامين و تخصيص اعتبار مورد نياز در اين مدت وجود نداشته است. وي در پايان خاطرنشان كرد: وزير راه در اين جلسه به نمايندگان وعده داد كه طرح جامع حمل و نقل حداكثر تا پايان سال ۸۶ به نتيجه برسد كه البته اين زمان نيز به نظر بسيار خوشبينانه مي آيد زيرا هنوز حتي مقدمات كار هم فراهم نشده است.

نگاه دوم
مهرماه امسال آغاز مي شود
رديابي يوزپلنگ با ماهواره
007257.jpg
گروه شهري- اسدالله افلاكي: رديابي ماهواره اي يوزپلنگ از اول مهرماه امسال آغاز مي شود.
مهندس هوشنگ ضيايي مدير پروژه حفاظت از يوزپلنگ آسيايي در گفت وگو با همشهري افزود: براساس اين پروژه كه با كمك و حمايت سازمان ملل اجرا مي شود گردنبندهايي روي گردن يوزپلنگ نصب مي شود كه امكان رديابي اين جانور را با ماهواره ميسر مي سازد به طوري كه از اين طريق، كارشناسان از مهاجرت، تغذيه و ساير رفتارهاي اين حيوان با خبر مي شوند و بدين ترتيب امكان حفاظت از اين گونه كمياب بيشتر مي شود.
به گفته وي مقدمات اين كار فراهم آمده و امسال با شروع پاييز ۳ منطقه در يزد و ۲ منطقه در سمنان تحت پوشش اين پروژه قرار مي گيرد.
ضيايي درخصوص تعداد يوزپلنگ هاي موجود در كشور كه برخي مسئولان آن را ۵۰ قلاده ذكر كرده اند، گفت: اظهارنظر در مورد تعداد يوزپلنگ كار دشواري است چرا كه اين حيوان بسيار مخفي كار است و از همين رو كمتر در معرض ديد قرار مي گيرد اما دوربين ها و تجهيزات مدرني كه به تازگي در اين زمينه به كار گرفته شده شمار قابل توجهي از اين جانور را نشان مي دهد.
وي يكي از مشكلات عمده را كمبود مواد غذايي يوزپلنگ عنوان كرد و افزود: در حال حاضر، غذاي اين جانور كه بيشتر قوچ، آهو، جبير، ميش، كل و بز است به علت شكار بي رويه روبه كاهش گذاشته، از سوي ديگر، خشكسالي هاي پي در پي باعث خشك شدن آبشخورهاي اين حيوان شده است. افزون بر اين چراي بي رويه دامها باعث اشغال آبشخورها شده، اين در حالي است كه سگهاي گله نيز همواره تهديدي براي اين جانور محسوب مي شوند و چوپان ها هم به اين تهديد دامن مي زنند تا آنجا كه يكي از همين چوپان ها با آتش زدن لانه يوزپلنگ باعث نابودي چهار توله شد.
ضيايي تصادف را يكي از ديگر عوامل تلفات يوزپلنگ دانست و گفت: بيشترين تلفات اين حيوان در فصل زمستان كه زمان جفتگيري حيوان است اتفاق مي افتد، از جمله سال گذشته ۲ يوزپلنگ در منطقه بافق و منطقه كالمند (جاده يزد- كرمان) براثر برخورد با خودرو كشته شدند.ضيايي براي حفاظت از يوزپلنگ مي گويد: تلاش مي شود با برنامه هاي آموزشي، اين آگاهي به مردم روستاهاي اطراف زيستگاه ها داده شود كه يوزپلنگ هيچ خطري براي انسان و دام ندارد حتي خطر اين جانور كمتر از سگ است، ضمن آن كه انتظار مي رود با رديابي ماهواره اي اين جانور، و به دست آمدن اطلاعات جامع امكان حفاظت از اين گونه جانوري بيشتر شود.

هشدار
انقراض گونه هاي جانوري
ميراث خبر- ۵۰ گونه پستاندار، ۳۰ گونه پرنده، ۳۰ گونه ماهي، هفت گونه دوزيست و ۱۰ گونه از خزندگان ايران بر اساس فهرست جهاني حفاظت در حال انقراض هستند.حميد اميني، معاونت دفتر حيات وحش و آبزيان كشور در رابطه با آمار گونه هاي در حال انقراض ايران گفت: «بر اساس فهرست اتحاديه جهاني حفاظت(IUCN)، ما در ايران ۱۶۴گونه پستاندار داريم كه ۵۰ عدد از آنها در ليست جانوران حمايت شده و در معرض تهديد طبقه بندي شده اند. بخش بزرگي از اين ۵۰ گونه در طبقه اي قرار گرفته اند كه اطلاعات قابل ارزيابي از اين گونه ها نداريم يا كافي نيست ولي چون چشم انداز خوبي از آنها در دسترس نيست اين جانوران را نيز در معرض تهديد خوانده اند.»
وي افزود:« از ۵۱۷ گونه پرنده، ۳۰ گونه و از ۱۷۴ گونه ماهي نيز ۳۰ گونه در ايران در معرض تهديد است. به اين ليست همچنين بايد هفت گونه دوزيست و ۱۰ گونه خزندگان را نيز اضافه كرد كه در خطرند.»مدير دفتر حيات وحش درباره گونه هايي كه وضعيت بحراني دارند، تصريح كرد: «يوزپلنگ از گونه هايي است كه با افت جمعيتي زيادي در چند سال اخير مواجه شده و كمتر مشاهده مي شود. بنابراين سازمان حفاظت محيط زيست روي اين گونه متمركز شده است و در رابطه با زيستگاه و حفاظت از خود گونه و مهاجرتش اقدامات زيادي انجام داده است.»
درناي سيبري
اميني درباره پرندگان نادر در معرض خطر نيز گفت: «گونه نادر ديگر در كشور درناي سيبري است كه سه عدد بيشتر از آن وجود ندارد. آمار ثبت شده از اين پرنده از ۱۵ سال گذشته ۱۴ تا بوده است كه در طي اين سال ها كمتر و كمتر شده و به عدد ۳ رسيده است.»وي با بيان اين كه مهمترين دليل از بين رفتن نسل اين حيوان تخريب زيستگاه هاست، ادامه داد: «بايد دانست كه سه جمعيت براي درناي سيبري در دنيا وجود دارد. يكي جمعيت شرقي كه به سرزمين چين مهاجرت مي كنند و تعداد آنها بيش از ۲ هزار عدد است. جمعيت مياني كه به هند مي روند و يك درنا از آنها باقي مانده بود كه آن هم مدتي قبل از ميان رفت و جمعيت غربي كه به فريدون كنار _در شمال ايران_ مي آيند و سه عدد بيشتر نيستند.»
خزندگان
اميني با اشاره به آن كه سال ۲۰۰۶ با عنوان لاك پشتان دريايي نامگذاري شده  است، در رابطه با حفاظت از لاك پشت منقار عقابي در سواحل جنوبي كشور گفت: «اين گونه ها بسيار در معرض خطر است و در سطح جهان وضع بسيار بحراني اي دارد. كارهاي حفاظتي اي هم امسال براي حفظ نسل اين حيوان در استان هايي مثل بوشهر و هرمزگان انجام شده است. اين لاك پشت ها در سواحلي همچون نخيلو يا ام الكم، هندورابي و لاوان تخم گذاري مي كنند كه كارشناسان محيط زيست با حضور مستمر در اين سواحل در اين دوره زماني لاك پشت ها را علامت گذاري كردند تا سال هاي بعد ببينند كه به چه مناطقي مسافرت كرده اند.»وي به نبود امنيت در سواحل جنوبي براي اين جانوران اشاره كرد و افزود: «وقتي كه كارشناسان ما در منطقه حضور داشته باشند ديگر كسي هم اجازه برداشتن تخم هاي اين حيوان را ندارد و نمي توانند اين لاك پشت ها را سر ببرند تا از لاكشان استفاده كنند. مساله ديگر تميز نبودن سواحل است. بچه لاك پشت هايي كه از ساحل به سمت دريا مي روند در تور ماهي گيران گير مي كنند و تلف مي شوند. به همين دليل پاكسازي اين سواحل نيز مد نظر ما بوده است.»

زادبوم
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
حوادث
بين الملل
سياسي
شهر تماشا
سلامت
شهري
دانش
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   دانش   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |