پنجشنبه ۲۹ تير ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۴۰۳۹ - Jul 20, 2006
هيأت وزيران تصويب كرد
اختصاص ۱۵۰ميليون دلار به سازمان نوسازي مدارس
ايرنا: هيأت وزيران در نشست ديروز خود با اختصاص مبلغ ۱۵۰ميليون دلار به سازمان نوسازي مدارس كشور براي واردات آهن آلات لازم براي طرح هاي مقاوم سازي مدارس كشور در سال جاري موافقت كردند.
در اين جلسه كه به رياست پرويز داودي،معاون اول رئيس جمهوري تشكيل شد، با تصويب پيشنهاد وزارت جهاد كشاورزي مقرر كرد ۲۸ملك اين وزارتخانه در نقاط مختلف كشور به ارزش پايه ۴۷ميليارد و ۱۹۳ميليون ريال به فروش برسد.
اين مصوبه در جهت حمايت از توسعه سرمايه گذاري در بخش كشاورزي و تشكيل صندوق هاي حمايت از توسعه كشاورزي و براي تامين سرمايه اوليه اين صندوق ها، به تأييد وزيران كابينه رسيد.
همچنين آيين نامه اجرايي بند الف ماده ۶۴ قانون برنامه چهارم توسعه درباره ارتقاي آگاهي هاي عمومي  و آموزش هاي رسمي  و غيررسمي  به منظور حفظ محيط زيست به تصويب رسيد.
وزيران كابينه همچنين با اصلاح آيين نامه اجرايي قانون نحوه تشكيل پيام آوران بهداشت مقرر كردند؛ دانش آموختگان رشته فوريت هاي پزشكي نيز مشمول اين قانون محسوب شده و دوره خدمت وظيفه عمومي  خود را در واحدهاي زيرمجموعه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي سپري كنند.
به گزارش دفتر امور رسانه هاي رئيس جمهوري، در اين جلسه همچنين پيشنهادات تعدادي از دستگاههاي اجرايي مطرح و به تصويب رسيد.

به دليل تفاوت ميان حداقل حقوق بازنشستگان و كارگران شاغل
متقاضيان بازنشستگي افزايش يافتند
007248.jpg
گروه اجتماعي- مينا شهني: افزايش حداقل حقوق بازنشستگان سازمان تامين اجتماعي نيازمند بودجه اي معادل ۳۲۰ميليارد تومان است.
مجيد يارمند- مديركل دفتر رفاه اجتماعي سازمان مديريت و برنامه ريزي- افزايش حداقل حقوق بازنشستگان سازمان تامين اجتماعي را به ۲۰۰هزار تومان، نيازمند تامين بار مالي ۳۲۰ميليارد توماني قلمداد كرد، در حالي كه فرخ ملكوند- مديريت فني و درآمد سازمان تامين اجتماعي- براي ترميم حداقلي حقوق بازنشستگان، سازمانش را نيازمند بودجه اي معادل ۶۶۰ميليارد تومان مي داند؛ هر چند توضيح مي دهد كه در پيشنهاد سازمان متبوعش، شرايط گوناگون با بودجه اي متفاوت در نظر گرفته شده است.
كشمكش افزايش حداقل حقوق بازنشستگان سازمان تامين اجتماعي پس از ترميم مستمري بازنشستگان كشوري و لشكري به اوج خود رسيد. پس از آنكه حسينعلي ضيايي- رئيس سازمان بازنشستگي كشور- در روزهاي پاياني خردادماه خبر از پرداخت حقوق ۲۰۰هزار توماني به ۵۰۰هزار نفر از بازنشستگان داد، ساير بازنشستگان نيز به دريافت مطالباتشان اصرار بيشتري ورزيدند.
انتظار نمايندگان از وزير
رئيس كميسيون اجتماعي مجلس شوراي اسلامي دو هفته پس از اعلام خبر گفت: «نمايندگان مجلس از وزير رفاه انتظار دارند كه درخواست افزايش حداقل مستمري بازنشستگان تامين اجتماعي را به دولت ارائه كند». مصري دليل انتظار نمايندگان را متولي خواندن وزارت رفاه بر امور بازنشستگان اعلام كرد.
اما وزير، قاطعانه گفت: «سازمان تامين اجتماعي بايد بودجه افزايش مستمري بازنشستگانش را از محل صرفه جويي بپردازد». كاظمي تاكيد كرد: «سازمان تامين اجتماعي غيردولتي است، يعني منابع و مصارفش را خودش بايد تنظيم كند و از بودجه دولت در اين ارتباط استفاده نمي كند». از سوي ديگر معاون مديرعامل سازمان تامين اجتماعي در امور حقوقي و مجلس در پاسخ به اين تاكيد، توضيح داد: «در صورتي پرداخت هاي سازمان بايد از محل صرفه جويي پرداخت شود كه سازمان تصميم بگيرد حقوق دريافتي كاركنان مشغول به كارش را بپردازد».علي اصغر ابراهيمي با اين توضيح و استناد به مواد قانوني پرداخت، ترميم حقوق بازنشستگان را از محل صرفه جويي كاملاً منتفي دانست.
وزير رفاه نيز در آخرين جلسه گروهي با خبرنگاران يادآور شد: «در خصوص هم ترازكردن مستمري بازنشستگان سازمان تامين اجتماعي با ساير بازنشستگان، اين سازمان با كمبود اعتبار مواجه شده بود و به دولت پيشنهاد داد كه اين كمبود اعتبار را به شكل مساعدت تامين كند».
فراموشي نمايندگان
مديرعامل سازمان تامين اجتماعي نيز در شرايطي مشابه با وزير گفت: «آنچه بر اساس قانون به ما تكليف شده، از سوي سازمان هم اكنون به بازنشستگان پرداخت مي شود».مددي با اشاره به كمك ۵۵۰ميليارد توماني دولت در ترميم حقوق بازنشستگان كشوري و لشكري گفت: «ما معتقديم اگر مساعدت اجتماعي براي ساير بازنشستگان از سوي دولت صورت مي گيرد بازنشستگان سازمان ما نيز از اين مساعدت برخوردار شوند».
او به نكته ديگري نيز اشاره كرد و گفت: «افزايش حقوق بازنشستگان كشوري و لشكري در لايحه بودجه دولت نبوده و در هيچكدام از كميسيون ها هم مطرح نشده و در آخرين دقايق در كميسيون تلفيق مطرح و در قانون بودجه گنجانده شده است».
صدري معتقد است كه به دليل سرعت كار، نمايندگان مجلس فراموش كرده اند عبارت بازنشستگان تامين اجتماعي را نيز در كنار بازنشستگان كشوري و لشكري بگنجانند.
۱۲۰هزار متقاضي جديد بازنشستگي
در حالي كه حداقل حقوق براي كارگران از سوي شوراي عالي كار ۱۵۰هزار تومان براي سال جاري تعيين شده است، به نظر مي رسد تعيين حداقل ۲۰۰هزار تومان براي بازنشستگان، مشكلات جديدي را پديد آورد.با بالارفتن حداقل حقوق بازنشستگان، گروهي از كارگران شاغل، خواهان بازنشستگي بلافاصله خواهند شد.در واقع تفاوت ميان حقوق شاغلان و بازنشستگان سبب مي شود تا تقاضا براي بازنشستگي افزايش يابد.
يارمند در اين باره گفت: «محاسبه شده در بدبينانه ترين حالت، اگر در صندوق بازنشستگي تامين اجتماعي، حداقل حقوق بازنشستگان را به ۲۰۰هزار تومان مي رسانديم، حدود ۱۲۰هزار متقاضي جديد بازنشستگي داشتيم؛ يعني حدود ۱۰درصد بازنشستگان كنوني، مضاف بر اينكه پولي براي اين كار نداريم».

ستاد پيگيري اجراي قانون جامع حمايت از معلولان در رياست جمهوري تشكيل شد
سيستم حمل و نقل رايگان معلولان آغاز به كار كرد
007251.jpg
گروه اجتماعي - وزير رفاه و تامين اجتماعي گفت: ستاد پيگيري اجراي قانون جامع حمايت از معلولان، در دفتر معاون اول رئيس جمهوري تشكيل شد.
پرويز كاظمي، وزير رفاه و تامين اجتماعي، در مراسم افزايش ۷۰ دستگاه ون به سيستم حمل و نقل معلولان، گفت: ستاد ويژه رسيدگي و پيگيري قانون جامع حمايت از معلولان تشكيل شده تا اجرايي شدن اين قانون را پيگيري كند.
وي افزود: اين ستاد هر دو ماه يك بار با برگزاري جلسه اي، پيگير اجراي مصوبات و آيين نامه هاي قانون مذكور خواهد بود.
كاظمي، با اشاره به اختصاص سهميه استخدام دولتي به معلولان گفت: با توجه به اينكه قرار بر سهميه ۳ درصدي استخدام دولتي به معلولان است، بايد اين كار را در سازمان هاي ذيربط خود آغاز كنيم.
وي يادآور شد: از بهزيستي خواسته ايم تا اسامي و توانمندي معلولان را اعلام كند تا اين افراد را تا حد  امكان در سازمان هاي زيرمجموعه خود استخدام كنيم.
وزير رفاه و تامين اجتماعي خاطرنشان كرد: حفظ شئونات مددجويان يكي از اولويت هاي ما است و براي اين كار اقدامات مختلفي خواهيم داشت.
وي گفت: بودجه امسال سازمان بهزيستي در مقايسه با سال هاي گذشته از افزايش بسيار خوبي برخوردار بوده اما بازهم با توجه به تعداد مددجويان تحت پوشش و نيازمند اين سازمان كافي نيست و بايد افزايش پيدا كند.
وي خاطر نشان كرد: در سال جاري ۳۵۰ هزار نفر از مددجويان تحت پوشش بيمه خدمات درماني قرار گرفته اند و تا پايان سال نيز با برنامه ريزي هاي انجام شده قصد داريم تعداد بيمه شدگان را به ۶۰۰ هزار نفر افزايش دهيم.
در اين مراسم رئيس هيات مديره بهزيست كار نيز از افتتاح فعاليت ناوگان بهزيست كار در ۸ استان كشور خبر داد و گفت: هم اكنون بهزيست كار با ۷۰ دستگاه خودرو خدمات به معلولان ارائه مي دهد كه از اين تعداد ۴۲ دستگاه در تهران و ۲۷ دستگاه نيز در ۷ استان
شيراز ، مشهد ، اصفهان ، كرج ، كرمانشاه ، اهواز، قم و تبريز به معلولان ضايعه نخاعي خدمات ارائه مي دهند.
محسن معمايي به خبرنگاران گفت: اين موسسه از سال ۷۶ فعاليت خود را آغاز كرد و تا اواخر سال ۸۴ فقط ۷ دستگاه خودرو به معلولان ضايعه نخايي شديد در خصوص حمل و نقل خدمات ارائه مي داد.
رئيس هيات مديره بهزيست كار افزود: تمامي خدمات اورژانس ، درماني ، آموزشي و اشتغال و همچنين مسافرت و تفريحي كه توسط اين موسسه ارائه مي شود ، رايگان است. ظوي افزود: توسط خودروهاي ون، روزانه ۳۰۰ سرويس انجام مي شود كه علاوه بر رانندگان مرد ، ۵ راننده زن نيز حضور دارند.

مصرف بي رويه آنتي بيوتيك، ابتلا به آسم و آلرژي كودكان را ۵/۴ برابر مي كند
شايع ترين داروي مصرفي كودكان در ايران،
آنتي بيوتيك است
007254.jpg
گروه اجتماعي- مريم غفاري: شايع ترين داروهاي مصرفي در طب كودكان در ايران، آنتي بيوتيكها هستند كه مصرف آنها ۵ برابر استاندارد جهاني است و درصد ابتلا به بيماريهاي آلرژيك و آسم را در كودكان ۵/۴ برابر افزايش مي دهد.
آنتي بيوتيكها مواد شيميايي هستند كه رشد باكتري ها را كند نموده و آنها را از بين مي برند كه در صورت استفاده به جا، با كمك دفاع سيستم ايمني بدن موجب بهبودي عفونتهاي خطرناك و در صورت مصرف نابجا عوارضي چون حساسيتها، مشكلات گوارشي، كبدي و كليوي ايجاد خواهند كرد.
به گزارش همشهري، معين رئيس انجمن آسم و آلرژي ايران، تغيير سبك زندگي از شيوه روستايي به شهري را، عامل گسترش بيماريهاي غيرواگير و مزمن چون آسم و آلرژي ذكر كرد و گفت: آمار شيوع آسم در كشور ما بين ۵ تا ۱۵ درصد است و ۵/۶ ميليون نفر در ايران آسم دارند. همچنين سالانه بيش از ۱۵ ميليون نفر در جهان به همين علت دچار از كارافتادگي مي شوند.
وي در خصوص فعاليت بعضي از كلينيك هاي آلرژي و تجويز خودسرانه واكسن گفت: تجويز واكسن در اين مراكز، علمي نيست و همچنين مواد استفاده شده در اين مراكز مطابق با استانداردها نيست و فقط در موارد خيلي محدود كه بيمار به يك يا دو ماده آلرژي زا حساس باشد و يا  آلرژي بيمار به نيش زنبور يا مواد پني سيلين باشد، كاربرد دارد و در صورت تجويز خودسرانه به بيمار دچار آنافيلاكسي يا حتي مرگ مي شود.
معين در توصيه به خانواده ها براي پيشگيري از بيماري آسم گفت: مهمترين نقش در پيشگيري، نقش آموزش است. همچنين آشنايي خانواده ها با زمينه هاي ارثي و ژنتيك، عوامل محيطي، عوامل آلرژي زا و عوامل محرك و آلرژي موادغذايي مانند آب ميوه هاي بسته بندي شده مي تواند دليل جلوگيري از بيماري آسم باشد. به عنوان مثال دود سيگار و اسپند از عوامل آلرژي زا هستند و بروز آسم را در افراد مستعد تشديد مي كنند. لذا سرفه هاي پي درپي و بيشتر از ۳ ماه را بايد جدي گرفت.
دكتر معين با اشاره به اينكه آسم در ۹۰ درصد كودكان و ۵۰ درصد بزرگسالان از نوع آلرژيك است و گرده هاي گل و گياه، وجود حشرات، محتويات بالش ها از پرمرغ و پشم گوسفند،  همزيستي با سگ و گربه و آلودگي هوا از مهمترين عوامل بروز آلرژي و آسم مي باشند، گفت: بين سلامت مادر، استرس و تغذيه او هنگام بارداري و بيماري آسم در كودك رابطه زيادي وجود دارد.
مادراني كه مقدار بيشتري ويتامين D دريافت مي كنند خطر ايجاد بيماري آسم در كودكشان كمتر است.
تحقيقات نشان  مي دهد،  بيماري آسم در مناطقي كه كمبود ويتامين D وجود دارد شايع است. ويتامين D  تاثير زيادي در تكامل سيستم ايمني جنين دارد. بهتر است مادران در طول دوران بارداري شير كافي نوشيده و از مكمل هاي غذايي حاوي ويتامين D دريافت كنند تا خطر ايجاد بيماري آسم در كودكشان كمتر است.
همچنين كودكان مادراني كه دچار استرس، اضطراب و افسردگي هستند ۳/۱ بار بيشتر به آسم مبتلا مي شوند. استرس باعث تغيير رفتار مادران مي شود و در سال هاي اول زندگي كودك منجر به تغييراتي در سيستم گوارشي او مي شود.
معين گفت: تهويه مناسب محيط زيست و استفاده از كف پوش هاي چوبي و سراميك به جاي فرش و موكت كه محل تجمع گرد و خاك، هيره ها و ساير آلرژي ها هستند مي تواند در پيشگيري اين بيماري موثر باشد. عدم نگهداري حيوانات مودار مثل سگ و گربه و اجتناب  از مواد خوشبوكننده و عطريات تند و تيز و عدم نگهداري از گلهاي معطر و همچنين اجتناب از محيط هاي آلوده به دود سيگار از توصيه هاي بهداشتي در مورد بيماران مبتلا به آسم است چون اين مواد غالبا از محركهاي آسم به شمار مي روند.
آزمايشات نشان مي دهد عملكرد ريوي كودكان مبتلا به آسم كه درست درمان شده اند و درمان به موقع از داروهاي مناسب براي كنترل آسم سبب پيش آگهي خوب و در بسياري موارد عملكرد طبيعي ريوي اين كودكان خواهد شد.
گفتني است، خاموشي كامل و هميشگي آسم كودكان بستگي به سن شروع علايم و شدت آنها در كودك دارد. تقريبا نيمي از كودكان مبتلا به آسم در سنين بلوغ بدون علامت هستند، اگر چه احتمال بروز مجدد علايم در سنين بزرگسالي از بين نمي رود و احتمال خاموشي كامل علايم در مبتلايان به آسم شديد كمتر است.
نتايج تحقيقات در ايران نشان مي دهد كه افزايش جمعيت خانوار و پايين بودن سطح تحصيلات والدين و همچنين سابقه خانوادگي آسم و در معرض دود سيگار قرار گرفتن به ترتيب از مهمترين عوامل خطر بيماري آسم در كودكان است. براساس اين تحقيق تلاش در جهت افزايش سطح بهداشت، تغذيه با شير مادر و ترك عادت سيگار كشيدن مي تواند در فائق آمدن براين مشكل موثر واقع شود.

فراخوان هلال احمر براي كمك به لبنان و فلسطين
گروه اجتماعي- جمعيت هلال احمر جمهوري اسلامي ايران طي اطلاعيه با اعلام دو شماره حساب براي ارسال كمك به كشورهاي لبنان و فلسطين اعلام آمادگي كرد.
در اين اطلاعيه آمده است: به دنبال يورش رژيم صهيونيستي به شهرهاي لبنان و اردوگاههاي آوارگان فلسطيني كه منجر به كشته شدن صدها نفر از مردم بي دفاع در اين مناطق گرديده و همچنين به دنبال تماسهاي مكرر هموطنان گرامي جهت كمك به آسيب ديدگان حوادث اخير، بدين وسيله شماره حساب ۹۹۹۹۹ بانك ملي ايران شعبه مركزي براي هموطنان داخل كشور و شماره حساب ارزي ۷۰۲۰۷۰ بانك ملي شعبه مركزي براي ايرانيان خارج از كشور را جهت دريافت كمكهاي نقدي اعلام مي نمايد.

افراد تنها بيشتر از ديگران دچار حملات قلبي مي شوند
مهر: جديدترين تحقيقات نشان مي دهد افرادي كه به تنهايي زندگي مي كنند، دو برابر ديگران مبتلا به بيماري ها و حملات قلبي مي شوند.
مطالعه اي كه روي بيش از ۱۳۸ هزار نفر افراد بين سنين ۳۰ تا ۶۹ سال انجام شد، نشان داد تعداد بروز مشكلات و عوارض قلبي در افرادي كه به تنهايي زندگي مي كردند دو برابر بيشتر از افرادي است كه ازدواج كرده يا حداقل با يكي از اعضاي خانواده زندگي مي كنند.
كارشناسان معتقدند افرادي كه به تنهايي زندگي مي كنند از آنجا كه سرنوشت شان كمتر با ديگران گره خورده، كمتر به خود اهميت داده و چاقي و استعمال دخانيات و برنامه نامناسب غذايي در چنين افرادي بيشتر است و از طرفي براي معاينات منظم نيز كمتر به پزشكان معالجه مي كنند.
علاوه بر اين ، به جهت تنها زندگي كردن اين گونه افراد از حمايت هاي عاطفي و اجتماعي كمتري برخوردارند كه اين موضوع روي قلب افراد تاثير قابل ملاحظه اي دارد. در ضمن عوارض قلبي در افرادي كه به واسطه طلاق به تنهايي زندگي مي كنند بسيار بيشتر از ديگران است، زيرا چنين افرادي رنج ناشي از شكست در زندگي را نيز تجربه مي كنند. به طور كلي، عوارض در زنان بالاي ۶۰ و مردان بالاي ۵۰ سال كه تنها زندگي مي كنند به شدت شايع است و متخصصان هشدار مي دهند اين گونه افراد به طور مرتب تحت معاينات پزشكي قرار گيرند.

نامه هاي رسيده
كه عشق آسان نمود اول ...
در سال هاي اخير تعداد زيادي از مراجعان به دادگاهها را آن عده از متقاضيان مسكن تشكيل داده اند كه سعي داشته اند از طريق مراجعه به انبوه سازان اين نياز حياتي خود را برطرف كنند.
مجتمع سازاني كه با نشان دادن در باغ سبز و گشاده رويي به اين قشر از هموطنان عزيز ما وعده تأمين مسكن با تسهيلات را داده بودند، اغلب در مرحله عمل از انجام چنين تعهداتي سرباز زدند و يا خوشبينانه بگوييم كه توان انجام و اجراي آن را نداشتند.
اين ناكامي ها علاوه بر وارد آوردن لطمه هاي روحي و زيان هاي اقتصادي به مردمي كه دار و ندار خودشان را فروخته بودند تا صاحب خانه بشوند به اعتماد عمومي جامعه نسبت به سازندگان اين قبيل مجتمع ها نيز ضربه شديدي وارد كرد.
سرانجام و در پي مراجعات بسيار مردم به مراجع قضايي، ساز و كارهايي فراهم آمده كه امكان اين قبيل مشكلات را حداقل محدودتر كرده است.
اما هنوز آثار خلف وعده در واگذاري مسكن به نيازمندان وجود دارد و هستند مجتمع سازاني كه قبل از انجام تعهدات پيشين، همچنان با استفاده از روش هاي مختلف، متقاضيان جديدي را با وعده تأمين مسكن به پرداخت پول براي همين منظور فرا مي خوانند.
البته براي آنان كه در اين عرصه ها موفقيت داشته اند و به موقع از عهده انجام تعهداتشان برآمده اند، حرجي نيست، روي سخن با آن دسته از شخصيت هاي حقيقي و حقوقي است كه يا بدون مطالعات و پيش بيني هاي لازم وارد چنين عرصه هاي حساسي مي شوند و يا، هدفشان كسب درآمدهاي زياد در زمان كوتاه و با استفاده از حداقل امكانات است كه آن هم منجر به مشكلات گوناگوني مي شود.
به هر حال وزارت مسكن و شهرسازي و ساير دستگاههاي ذيربط، بايد نظارت هاي خود را براي جلوگيري از ضايع شدن حقوق مردم كه از سرناچاري به اميد خانه دار شدن به اين قبيل مجتمع سازان روي مي آورند، شدت بخشند.
حكمت ا... سعيدي مازني

با مردم
كتابداران، سفيران فرهنگي
كتابداران كتابخانه ها به ويژه كتابخانه هاي عمومي در واقع سفيران فرهنگي اند و نقش مهمي در گسترش فرهنگ مطالعه و دانش عمومي دارند، جا دارد به اين قشر توجه بيشتري  شود.
آقاي طاهري- شهرري
اينترنت پرسرعت مي خواهيم
عصر ما، عصر ارتباطات است و بهره گيري از اينترنت به صورت بخشي از نيازهاي اساسي جامعه ما درآمده است، پس حق داريم از شركت مخابرات بخواهيم در منطقه تهرانسر هم سيستم اينترنت پرسرعت (ADSL) راه اندازي كند.
خانم عبدي- تهران
استدلال زنان خانه دار
از دستگاه هاي ذي ربط تقاضا داريم، در مورد كاهش قيمت ها به گونه اي عمل كنند كه براي مردم ملموس باشد. مسلماً خانم هاي خانه دار كه بيشترين مسئوليت خريد روزانه خانه را برعهده دارند، متوجه اين واقعيت خواهند شد، همچنان كه هنوز متوجه ارزاني لبنيات نشده ايم!
خانم سيار- تهران
واحدهاي نيمه كاره
۱۵ سال پيش تعدادي واحد تجاري در بلوار امام رضا(ع) واقع در جاده خاوران به صورت نيمه كاره ساخته شده است. اگر اين واحدها غيرمجازند كه بايد تخريب شوند و اگر مجازند كه بايد به اتمام برسند!
آقاي كنعاني- تهران
ساعات كار مترو افزايش يابد
مترو به مرور به يكي از مهم ترين شبكه هاي حمل و نقل شهر تهران تبديل شده است. با توجه به نياز مردم بهتر است در صورت امكان ساعات كار اين شبكه افزايش يابد.
آقاي سليمي- تهران
گفتند فسانه اي و...!
سرنوشت طرح تعويض خودروهاي فرسوده در تهران بي شباهت به اين شعر معروف خيام نيست كه يك مصرع آن، «گفتند فسانه اي و در خواب شدند» را تداعي مي كند. چرا هيچ دستگاهي، پاسخگوي اين طرح نمي باشد؟!
خانم فراهاني- تهران
تحمل مي كنيم اما...
به خاطر اجراي طرح هاي مهم عمراني، ما شهروندان سروصدا، گرد و غبار و آلودگي صوتي ناشي از تردد خودروهاي سنگين را تحمل مي كنيم، اما بهتر است همه طرح ها، مثل طرح عمراني نزديك فلكه چهارم تهرانپارس شناسنامه و سقف زماني داشته باشند تا از اتمام آن مطلع شويم.
آقاي قراگزلو- تهران
پيشنهاد در مورد زمين بازي كودكان
در فلكه دوم نيروي هوايي واقع در شرق تهران، در پارك گل و گياه با گستردن ماسه و خاك، براي كودكان زمين بازي ايجاد كرده اند. زماني كه درهاي سرويس بهداشتي پارك بسته مي شود، بعضي افراد بي ملاحظه، شب هنگام ماسه ها را آلوده مي كنند، بنابر اين پيشنهاد مي شود، به جاي ماسه، بستر مناسب ديگري براي فضاي بازي كودكان به وجود آيد.
آقاي شهرجردي- تهران
كتابخانه و كولر خراب
كتابخانه پارك شهر تهران، از مراكز فرهنگي مورد توجه مردم است و عده زيادي از دانش آموزان براي مطالعه به اين كتابخانه مراجعه مي كنند، اما كولر اين كتابخانه خراب است و گرما مراجعان را مي آزارد.
خانم مددي- تهران

با همكاري بسيج سازندگي و سازمان نوسازي مدارس انجام مي شود
بازسازي يك هزار و ۹۰۰ مدرسه
گروه اجتماعي-  با توافق سازمان بسيج سازندگي و سازمان نوسازي مدارس، يك هزار و۹۰۰ باب مدرسه در سراسر كشور توسط دانش آموزان بازسازي و بهسازي مي شوند.
به گزارش ستاد اطلاع رساني اردوهاي هجرت بسيج سازندگي، «سردار جوكار»، رئيس سازمان بسيج دانش آموزي كشور با اعلام اين مطلب گفت: در حال حاضر بيش از ۳۰ هزار دانش  آموز در تمامي استان ها در عرصه هاي مختلف سازندگي كشور شركت دارند.
وي با اشاره به اين كه فعاليت هاي دانش آموزان در قالب اردوهاي بسيج سازندگي بيشتر براي بازسازي مدارس انجام مي گيرد، اظهار داشت: دو هزار و ۶۳۹ تيم تخصصي دانش آموزي در عرصه هاي مختلف سازندگي اعم از بهداشت، محيط زيست و عمران در سراسر كشور تشكيل شده اند.
جوكار با بيان اين كه اين تيم هاي تخصصي از دانش آموزان ماهر هنرستاني با رشته هاي مختلف تشكيل شده اند، اظهار داشت: در هر تيم، يك نفر از فرهنگيان متخصص نيز رهبري گروه ها را برعهده دارد.
وي به ادامه ثبت نام دانش آموزان در اردوهاي بسيج سازندگي در روزهاي آينده اشاره كرد و اظهار داشت: دانش آموزان سراسر كشور براي ثبت نام در اين اردوها مي توانند به پايگاه هاي بسيج سازندگي كه در مدارس آنها تشكيل شده مراجعه كنند تا اين پايگاه ها با ثبت نام آنها زمينه فعاليتشان را آماده كنند.
رئيس سازمان بسيج دانش آموزي كشور تصريح كرد: اردوهاي بسيج دانش آموزي به فصل تابستان اختصاص ندارد و در طول ۹ ماه تحصيل نيز اردوهاي يك روزه يا چندروزه اي در ايام تعطيل مثل روزهاي جمعه براي دانش آموزان در نظر گرفته است.
رئيس سازمان بسيج دانش آموزي «ايجاد فرهنگ كار و فعاليت هاي دسته جمعي»، «كسب مهارت هاي فني و تخصصي» «تقويت حس مسئوليت پذيري و ايجاد تعهد» و «تامين نيازهاي فكري، فرهنگي و معنوي» را از تأثيرات و دستاوردهاي مهم اردوهاي هجرت بسيج سازندگي معرفي كرد.

مستمري خانواده هاي روستايي
از طريق پست بانك پرداخت مي شود
ايلنا:رئيس سازمان بهزيستي اعلام كرد: مستمري خانواده هاي روستايي را از طريق پست بانك پرداخت مي كنيم.
ابوالحسن فقيه، رئيس سازمان بهزيستي، در حاشيه بازديد اعضاي كميسيون بهداشت و درمان مجلس از نمايشگاه بهزيستي، گفت: با بانك ملت مذاكره كرده ايم تا مستمري خانواده هاي شهري را از طريق كارت الكترونيك و مستمري روستاييان را از راه پست بانك، بپردازيم.
وي افزود: يكي ديگر از اقدامات بهزيستي، ايجاد مركز ارتباطات مردمي است كه اين كار كمك بزرگي به مراجعان سازمان است. به گفته فقيه، ممنوعيت اعطاي امتياز تاسيس مراكز خدمات بهزيستي به مديران ارشد، مياني و مسئولان بهزيستي از اقدامات ديگر بهزيستي است. رئيس سازمان بهزيستي، در خصوص صندوق حمايت از فرصت هاي شغلي گفت: آخرين آيين نامه قانون جامع حمايت از معلولين مربوط به راه اندازي صندوق حمايت از فرصت هاي شغلي است كه به زودي تاسيس مي شود.

ثبت نام اينترنتي وام وديعه مسكن
بازنشستگان ۳۱ تير آغاز مي شود
گروه اجتماعي- كليه بازنشستگان صندوق بازنشستگي كشوري كه فاقد مسكن بوده و مستاجر هستند، مي توانند براي دريافت وام وديعه مسكن يك تا ۳ميليون توماني از طريق سايت اينترنتي سازمان بازنشستگي كشوري ثبت نام كنند.
علي تقي زاده- مديركل روابط عمومي سازمان بازنشستگي- درباره شرايط دريافت اين وام گفت: با توجه به دستورالعمل وزارت مسكن و شهرسازي، بازنشستگاني مشمول دريافت اين وام خواهند شد كه كمتر از ۲۲۵هزار تومان حقوق بازنشستگي دريافت مي كنند و تاكنون زمين، مسكن يا تسهيلات مسكن دريافت نكرده، فاقد مسكن ملكي بوده و اجاره نامه رسمي يك ساله اي داشته باشند كه در زمان ثبت نام، حداقل يازده ماه از مدت اجاره آن باقي مانده باشد. وي همچنين اظهار كرد: متقاضيان ساكن در شهرهاي بزرگ تهران، مشهد، تبريز، اصفهان، كرج، شيراز، قم، اهواز، كرمانشاه و اروميه بايد حداقل ۱۰ سال سابقه سكونت در شهر محل تقاضا داشته باشند و اين شرط در ساير شهرها وجود ندارد. وي تأكيد كرد: ثبت نام وديعه مسكن از شنبه ۳۱تيرماه از طريق سايت اينترنتي WWW.CSPF . IR آغاز خواهد شد و حداكثر تا پايان مردادماه ادامه خواهد داشت. تقي زاده تأكيد كرد: در نهايت به وسيله سيستم مكانيزه از بين ثبت نام كنندگان، قرعه كشي انجام خواهد شد و اسامي پذيرفته شدگان واجد شرايط با شماره دفتر كل در نيمه دوم شهريورماه از طريق روزنامه هاي كثيرالانتشار و سايت سازمان بازنشستگي كشوري اعلام مي شود. مديركل روابط عمومي سازمان بازنشستگي كشوري تاكيد كرد: ثبت نام وديعه مسكن تنها از طريق سايت اينترنتي امكانپذير بوده، بنابراين از بازنشسته ها تقاضا مي شود از مراجعه حضوري به سازمان در تهران و استان ها خودداري كنند.

افزايش حق بيمه براي پذيرش مصدومان تخلف است
ايسنا:رئيس كميسيون بهداشت و درمان مجلس شوراي اسلامي گفت: اختلاف دولت و سازمان نظام پزشكي در خصوص تعرفه ها موجب سردرگمي گيرندگان و ارائه دهندگان خدمات پزشكي و درماني بيمه گر مي شود.
اميدوار رضايي در حاشيه ديدار اعضاي كميسيون بهداشت مجلس و رئيس سازمان بهزيستي گفت: بر اساس قانون، دولت موظف است سالانه تعرفه هاي درمان را اعلام كند. سازمان نظام پزشكي نيز بر اساس افزايش سود سرمايه و استهلاك، تعرفه هاي بخش خصوصي را اعلام مي كند؛ ولي به دليل اختلافات موجود در اين زمينه، سردرگمي حاصل شده است.
وي تصريح كرد: همچنين بر اساس قانون، دولت بايد با تعيين سرانه واقعي، با سازمان هاي بيمه اي قرارداد منعقد كند و بيمه ها اعتبار لازم را با سرانه واقعي دريافت كنند. در اين صورت، سهم مردم در هزينه هاي سلامت كاهش مي يابد؛ اما اين روند بخوبي صورت نمي گيرد.
رئيس كميسيون بهداشت و درمان مجلس شوراي اسلامي در خصوص پذيرش بدون قيد و شرط مصدومان ترافيكي در بيمارستانها گفت: در اين خصوص بر اساس اصل پزشكي و انساني هر بيماري كه در وضعيت خطرناك قرار دارد، بايد از سوي هر فردي كه توانايي دارد، مورد رسيدگي قرار گيرد و اگر اين كار صورت نگيرد، آن فرد به لحاظ انساني، پزشكي و قانوني، مقصر است. وي گفت: در خصوص تأمين اعتبار نيز مجلس شوراي اسلامي در قانون برنامه چهارم ۱۰ درصد از حق بيمه هاي شركت هاي تجاري را به اين منظور اختصاص داده است.
رئيس كميسيون بهداشت و درمان مجلس شوراي اسلامي يادآور شد: مقرر بود از همان ميزان حق بيمه هاي دريافتي از سوي شركت هاي بيمه هاي تجاري، ۱۰ درصد بابت درمان بدون قيد و شرط مصدومان ترافيكي اختصاص يابد، ولي شركت هاي بيمه اي تخلف كردند و ميزان حق بيمه ها را ۱۰ درصد افزايش دادند.

اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
بين الملل
سياسي
شهر تماشا
سلامت
شهري
دانش
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   دانش   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |