پنجشنبه ۲۹ تير ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۴۰۳۹ - Jul 20, 2006
هكرها با روش هاي جديد مي آيند
007236.jpg
گروه علمي فرهنگي- «ديو ماركوس» مدير تحقيقات امنيتي شركت «مك آفي» اعلام كرد نرم افزارهاي مخرب موسوم به «بات» (Bot)كه اغلب براي تحت كنترل درآوردن تعداد زيادي رايانه توسط هكرها مورد استفاده قرار مي گيرند، معمولاً نه توسط يك هكر، بلكه توسط جمعي از هكرها و با استفاده از روش هاي جمعي نگارش نرم افزار، خلق مي شوند.
تحقيقات جديد كارشناسان شركت توليدكننده نرم افزارهاي امنيتي «مك آفي» نشان مي دهد هكرها به تازگي براي خلق نرم افزارهاي مخرب خود به روش هايي روي آورده اند كه معمولاً در طراحي گروهي نرم افزارهاي داراي كد باز، نظير سيستم عامل «لينوكس»، مورد استفاده قرار مي گيرد.
وي افزود: بررسي ها نشان مي دهد نمونه هاي جديد اين نرم افزارها به تازگي به صورت گروهي توسط هكرها نوشته مي شوند و هكرها بدين منظور از روش ها و ابزارهاي خلق نرم افزارهاي داراي كد باز استفاده مي كنند.
نرم افزارهاي كد باز به طور كلي به نرم افزارهايي گفته مي شود كه كد اصلي برنامه نوشته شده براي آنها براي استفاده عموم در دسترس بوده كه معمولاً برنامه نويسان مختلف به تكميل و بهينه سازي اين كد برنامه مي پردازند تا در نهايت نرم افزاري كارآمد، حاصل شود.
موفقيت برخي نرم افزارهاي داراي كد باز از جمله سيستم عامل «لينوكس» و يا مرورگر «فايرفاكس» كه به همين شكل و با همكاري گروهي برنامه نويسان خلق شده اند، مي تواند يادآور اين موضوع باشد كه هكرها نيز با همين روش مي توانند كدهاي مخرب خطرناكي را خلق كنند.
شركت «مك آفي» گزارشي از جزييات استفاده هكرها از روش هاي مورد استفاده در نگارش نرم افزارهاي كد باز را در نخستين شماره از نشريه امنيتي «سيج» خود به چاپ رسانده است. اين شركت از اين پس نشريه امنيتي «سيج» را هر شش ماه يك بار منتشر خواهد كرد.

۳۰درصد حجم اختلال در شبكه اينترنت ايران
007239.jpg
گروه علمي فرهنگي- حجم اختلال در شبكه اينترنت كشور طي روز دوشنبه (۲۷ تيرماه) و روز سه شنبه (۲۸ تيرماه) ۳۰درصد اعلام شد. بنا بر اعلام شركت ارتباطات زيرساخت، به دليل تغيير در تجهيزات و كابل هاي مخابراتي پايانه هاي فيبر دريايي امارات و عربستان، از ساعت نه و سي دقيقه صبح بيست و هفتم تيرماه به مدت ۳۶ساعت در ارتباطات بين المللي ايران اختلال به وجود آمد.
مركز كنترل مديريت شبكه شركت ارتباطات زيرساخت، سعي دارد تا از ساير منابع نسبت به تامين نياز ارتباطي كشور و رفع اختلال از كل شبكه اقدام كند.

دقيق ترين پيش بيني هاي جوي
007242.jpg
گروه علمي فرهنگي- ماهواره هواشناسي جديد اروپا موسوم به MetOp A عصر دوشنبه به وسيله يك كپسول «سايوز» ساخت روسيه از ايستگاه فضايي بايكونور قزاقستان به فضا پرتاب شد.
اين ماهواره هواسنج اولين پروژه از سري ماموريت هاي سه گانه «متاپ» است كه توسط آژانس فضايي اروپا(اسا) و سازمان اروپايي ماهواره هاي اكتشافاتي هواسنجي (Exploitation of Meteorological Satellites) با هدف كاوش و بررسي جو زمين به فضا پرتاب مي شوند. اين برنامه همچنين در راستاي همكاري اروپا با سازمان ملي اقيانوس شناسي و جوي آمريكا است. ماهواره متاپ آ، ۱۱ ابزار پيشرفته جهت بررسي دقيق جو زمين همچنين خشكي و اقيانوس هاي آن با خود حمل مي كند.
ماهواره متاپ آ، پس از استقرار در ارتفاع۸۱۷كيلومتري از سطح زمين، با گردش در مدار (قطب شمال تا قطب جنوب) شروع به جمع آوري داده هايي با وضوح بسيار بالا خواهد كرد. MetOp، سرويس جديد ماهواره  اي آژانس فضانوردي اروپا در زمينه جمع آوري اطلاعات مربوط به اوضاع آب و هوايي است كه براي كنترل شرايط جوي و افزايش صحت پيش بيني هاي جوي، از سوي كارشناسان  از آن استفاده خواهد شد.
به گزارش ايسنا، در صورتي كه اين ماموريت با موفقيت انجام شود، دو ماهواره ديگر از اين سري (متاپ B و متاپ C) تا سال ۲۰۲۰ ميلادي(۱۳۹۹) به فضا پرتاب خواهد شد. كارشناسان هواشناسي از اين پس مي توانند با استفاده از داده هاي ارزشمندي كه از ماهواره متاپ آ ارسال مي شود، وضعيت آب و هوا را به صورت بسيار دقيق، تعيين يا پيش بيني كنند.

سفر پنج ميليون مايلي در فضا
007233.jpg
گروه علمي فرهنگي- فرمانده شاتل «ديسكاوري» در نخستين اظهار نظر خود پس از بازگشت به زمين گفت: هدف ما دو چيز بود. نخست باز كردن دوباره راه پرتاب شاتل به فضا و دوم ادامه ساخت ايستگاه فضايي بين المللي كه اكنون به هر دوي اين اهداف دست يافته ايم.
فضانوردان  شاتل ديسكاوري پس از سفري پنج ميليون مايلي در فضا به دستاوردهاي قابل توجهي همچون ادامه دادن پروژه ساخت ايستگاه فضايي بين المللي نائل شدند. از نكات جالب ديگر اين ماموريت ثبت تصاوير بسيار واضح و روشن از مراحل مختلف اين ماموريت و ساخت ايستگاه فضايي بين المللي است.
لندزلي ادامه داد: اين ماموريتي طولاني اما موفقيت آميز بود.   تنها شش ساعت پس از فرود شاتل ديسكاوري روي باند شماره ۳۳ مركز فضايي كندي در فلوريدا،  شش فضانورد ديسكاوري در مقابل انبوهي از خبرنگاران و عكاسان رسانه هاي خبري جهان حاضر شدند و به بيان احساس خود در خصوص اين ماموريت تاريخي پرداختند.
فرمانده شاتل در اين نشست خبري نيز گفت:  اين كه به زمين بازگشتيم بسيار خوب و خوشحال كننده است. وي ادامه داد كه ماموريتSTS-۱۲۱ موفقيت آميز بوده است. او درحالي صحبت مي كرد كه پنج فضانورد ديگر اين ماموريت در كنارش حضور داشتند.
لندزلي افزود: ما ماموريتي طولاني اما موفقيت آميز داشتيم. وي با اشاره به همكارانش در اين ماموريت كه در كنارش حضور داشتند گفت: افرادي را كه مي بينيد، در فضا در نوع خود بهترين بودند. لندزلي همچنين گفت:  از نظر من به عنوان يك فرمانده، بودن با اين افراد يك مزيت محسوب مي شود.

۶۵درصد از كاربران، نرم افزارهاي
ضد ويروس خود را به روز نمي كنند
007245.jpg
گروه علمي فرهنگي- نتايج يك مطالعه جديد نشان مي دهد به رغم آنكه اغلب كاربران رايانه هاي شخصي از نرم افزارهاي ضد ويروس استفاده مي كنند اما بيشتر كاربران به علت وقت گير و دشوار بودن فرايند به روزنگاري نرم افزارهاي ضد ويروس، عملا به ندرت اين قبيل نرم افزارهاي مورد استفاده خود را به روزنگاري مي كنند.
به گزارش سايت اينترنتي «اينترنت نيوز»، شركت تحقيقات اينترنتي «هريس اينتراكتيو» در يك نظرسنجي از ۲هزارو۹۷ كاربر بالاي ۱۸سال رايانه هاي شخصي متوجه شد ۸۵درصد از كاربران دست كم يك نرم افزار ضد ويروس در رايانه خود نصب كرده اند اما ۶۵درصد از اين افراد به روزنگاري نرم افزار ضدويروس خود را همواره به آينده موكول مي كنند.
در اين مطالعه همچنين مشخص شد ۴۲درصد از سؤال شوندگان به علت عدم استفاده از ضدويروس و يا عدم به روزنگاري ضدويروس خود، در گذشته گرفتار ويروسها و نرم افزارهاي مخرب شده اند.
آمارهاي جمع آوري شده نشان داد از ميان كاربران نرم افزارهاي ضدويروس، ۳۸درصد از كاربران عقيده دارند فرايند به روزنگاري نرم افزارهاي ضد ويروس به ميزان زيادي عملكرد رايانه را مختل مي كند، ۳۲درصد عقيده دارند به روزنگاري ضدويروسها را همواره مي توان به آينده موكول كرد، ۲۷درصد به علت طولاني بودن فرايند به روزنگاري ضدويروسها از آن اجتناب مي كنند و ۱۴درصد نيز اصلا از چگونگي به روزنگاري ضد ويروس مورد استفاده خود آگاهي ندارند.
كارشناسان عقيده دارند عدم طراحي ظاهري و كاربردي مناسب نرم افزارهاي ضد ويروس سبب شده كه به روز نگاري اين نرم افزارها عملا در ذهن بسياري كاربران به فرايندي مشقت بار تبديل شود.
به گفته «ريك موي» مدير بازاريابي شركت توليدكننده نرم افزارهاي امنيتي «يي ست»، بسياري ضد ويروسها به صورت خودكار به باز كردن يك پنجره براي به روزنگاري اقدام مي كنند كه معمولا با واكنش منفي كاربر روبه رو شده و كاربر اين پنجره را مي بندد.
به علاوه طولاني بودن به روزنگاري ها كه سبب كاهش پهناي باند اينترنت كاربر شده و گاه به خاموش و روشن كردن رايانه در پايان كار نياز دارند نيز سبب اخلال در فعاليتهاي كاربر شده و اين افراد را به كنسل كردن فرايند وا مي دارد.
با اين وجود، كارشناسان امنيتي با توجه به پيدايش سريع و روزافزون ويروسهاي جديد رايانه اي همواره به روزنگاري ضد ويروسها را اجتناب ناپذير خوانده و كاربران را به اين عمل فرامي خوانند.

علمي فرهنگي
نخستين پارك فناوري كيفيت خاورميانه در ايران تأسيس مي شود
گروه علمي فرهنگي- علي اصغر محمدي: نخستين پارك فناوري كيفيت خاورميانه با هدف تحقق اهداف سند چشم انداز ۲۰ساله كشور در اصفهان تأسيس مي شود.
به گزارش همشهري، تفاهمنامه  ايجاد «پارك فناوري كيفيت در اصفهان» بين شهرك علمي- تحقيقاتي اصفهان و سازمان كيفيت آسيا و اقيانوسيه، همزمان با برپايي هفتمين كنفرانس بين المللي مديران كيفيت در محل اجلاس سران كشورهاي اسلامي امضا شد.
يادداشت تفاهم تأسيس «نخستين پارك فناوري كيفيت خاورميانه» در ايران به امضاي دبير مجمع تشخيص مصلحت نظام، رئيس شهرك علمي- تحقيقاتي اصفهان و رئيس سازمان كيفيت آسيا و اقيانوسيه رسيد.
به گفته حميد سرايداريان، دبير هفتمين كنفرانس بين المللي مديران كيفيت، هدف از راه اندازي اين پارك ايجاد شرايط مؤثر به منظور تحقيقات و پژوهش هاي علمي- كاربردي در زمينه كيفيت براي سازمان هاي توليدي و خدماتي اعم از دولتي و خصوصي و نيز تشويق و ترغيب به كارگيري نتايج براي ارتقا و تعالي عملكرد سازمان ها با هدف نهايي حصول موقعيت اقتصادي پايدار و رو به  رشد در بازارهاي داخلي و خارجي است.
وي با اشاره به اينكه پارك تخصصي فناوري كيفيت به عنوان نخستين پارك تخصصي خاورميانه تلاش خواهد كرد تا واحدهاي فناوري متنوع و مختلفي كه شرايط استقرارشان در پارك مهياست را در كنار يكديگر جمع كند، گفت: در كنار هم قرار گرفتن اين واحدهاي فناوري كه هر كدام در زمينه هاي مختلفي فعاليت مي  كنند، منجر به گسترش تعاملات كاري و ايجاد محيطي هم افزا با نگرش علم و فناوري مي شود.
دبير هفتمين كنفرانس بين المللي مديران كيفيت افزود: بسترسازي و ترويج مطالعات و تحقيقات كاربردي در زمينه كيفيت و بهره گيري از تجربيات و مطالعات موجود در دانشگاه ها و مؤسسات علمي، ايجاد امكانات علمي و اطلاعاتي براي سازمان هاي توليدي و خدماتي كشور و همكاري با تشكل هاي فعال در زمينه كيفيت در سطح جهان و تأسيس و هدايت آكادمي كيفيت با هدف متمركز كردن فعاليت هاي آموزشي و نيز طراحي، تدوين و اجراي برنامه هاي آموزشي مورد نياز كشور، از جمله وظايف نخستين پارك فناوري كيفيت است.
براساس اين تفاهمنامه، پارك فناوري كيفيت از مزاياي ماده ۴۷ قانون برنامه چهارم توسعه همچون معافيت هاي مالياتي، عوارض و گمركي، سرمايه گذاري خارجي و مبادلات مالي بين المللي برخوردار خواهد شد.
معاون حقوقي و امور مجلس وزارت آموزش و پرورش اعلام كرد:
سالانه ۲۰ هزار كلاس درس در كشور احداث مي شود
007305.jpg
گروه علمي فرهنگي- تا پايان برنامه چهارم توسعه، سالانه ۲۰ هزار كلاس درس در كشور ساخته مي شود.
به گزارش همشهري، معاون حقوقي و امور مجلس وزارت آموزش و پرورش با اعلام اين مطلب در جمع خبرنگاران با اشاره به تصويب ۴ ميليارد دلار لايحه مقاوم سازي و بازسازي مدارس گفت: اين لايحه نقش تعيين كننده اي در بازسازي و مقاوم سازي مدارس به ويژه استانداردسازي آنها در برابر زلزله خواهد داشت.
مسلم ميرزاپور درباره پرداخت يارانه مسكن معلمان، افزايش حق التدريس، پاداش پايان خدمت بازنشستگي همه معلمان را از جمله حركت هاي صورت گرفته عنوان كرد و گفت: مطالبات پرداخت نشده اي در اين موارد باقي نمانده است.
وي در ادامه با اشاره به پرداخت مطالبات باقي مانده از سال ۱۳۶۸ معلمان با اعتباري بيش از ۱۷۰۰ميليارد تومان در سال گذشته، اظهار داشت: هم اكنون فقط ۵ درصد مطالبات معلمان نظير ۱۷۶ ساعت ضمن خدمت، پاداش مناطق محروم، باقي مانده است.
معاون حقوقي و امور مجلس آموزش و پرورش تصريح كرد: در حال پيگيري لايحه مديريت خدمات كشوري به طور ويژه هستيم و درصدديم تا افزايش مطلوبي براي حقوق معلمان همانند كاري كه براي اعضاي هيات علمي دانشگاه ها شد، داشته باشيم.
رئيس ستاد برگزاري بيست و سومين اجلاس رؤساي آموزش و پرورش سراسر كشور هدف از برگزاري اين اجلاس را هماهنگي اجرايي آموزش و پرورش براي سال تحصيلي آينده، ارتقاي بينش، معلومات و ايجاد وحدت رويه و هماهنگي بين صف و ستاد، بيان موفقيت ها، كمبودها، نارسايي ها و ارايه راهكارهاي مناسب و كم هزينه، شناسايي نقاط ضعف و قوت و ارايه گزارش وضعيت موجود آموزش و پرورش اعلام كرد و گفت: در اين اجلاس ۷۸۵ نفر از مسئولان آموزش و پرورش حضور خواهند داشت كه ۷۲۰ نفر رؤساي آموزش و پرورش مناطق كشور و مابقي رؤسا يا مديران مدارس استثنايي كشور، نهضت سوادآموزي و مسئولان مدارس عشايري هستند.
به گزارش همشهري در بيست و سومين اجلاس رؤساي مناطق آموزش و پرورش سراسر كشور كه با شعار منزلت معلم، عدالت آموزشي، تربيت ديني، مدرسه زندگي، از اول تا پنجم مرداد ماه سال جاري در اردوگاه شهيد باهنر تهران برگزار مي شود، سياست ها، برنامه ها و چالش هاي نظام آموزشي كشور مورد بحث و ارزيابي قرار مي گيرد.
به گفته ميرزاپور در حاشيه اين اجلاس نمايشگاه مقاوم سازي مدارس جهت ارايه دستاوردها و توانمندي هاي فني و نمايشگاه فناوري اطلاعات و ارتباطات توسط سازمان پژوهش و برنامه ريزي برگزار خواهد شد.

آموزش عالي
افسردگي دانشجويان خوابگاهي
ايسنا: مديركل دفتر امور علمي و پژوهشي معاونت آموزشي وزارت بهداشت گفت: تحقيقات، حاكي از آن است كه از هر سه دانشجوي علوم پزشكي، يك نفر مبتلا به بيماري سرماخوردگي رواني است.
اميرمحمود حريرچي در همايش «كاربرد مهارت ها و فنون مددكاري اجتماعي در ارائه خدمات مشاوره دانشجويي» در كرمانشاه، اظهار كرد: بر اساس تحقيقات انجام شده، دانشجويان علوم پزشكي افسرده تر و مضطرب تر از ساير دانشجويان هستند، به گونه اي كه از هر سه دانشجوي علوم پزشكي، يك نفر مبتلا به سرماخوردگي رواني است.
از هر پنج دانشجوي رشته پزشكي يك نفر دچار بيماري اضطراب است
وي در ادامه با بيان اينكه از هر پنج دانشجوي رشته پزشكي يك نفر دچار بيماري اضطراب است، گفت: بررسي دقيق و علمي دلايل اين مسئله براي مسئولان و دست اندركاران حوزه دانشجويي كشور امري مهم و ضروري است.
دانشجويان ساكن خوابگاه ها افسرده تر از ساير دانشجويان هستند
حريرچي تصريح كرد: بررسي ها حاكي از آن است كه دانشجويان ساكن خوابگاه ها افسرده تر از ساير دانشجويان هستند كه پرداختن به دلايل اين مشكل، بايد بر اساس شواهد و تحقيقات باشد، نه براساس احساس و گمان.
دلايل افسردگي در ميان دانشجويان
اين مدرس دانشگاه در ادامه به دلايل افسردگي در ميان دانشجويان اشاره كرد و گفت: عدم دستيابي به هويتي موفق، عدم امنيت شغلي و اجتماعي، اشباع بازار كار، وضعيت تحصيلي و عوامل خانوادگي، از جمله فاكتورهاي اثرگذار در ايجاد ابهام در وضعيت و اضطراب دانشجويان است.
حريرچي تصريح كرد: نقش و اثرگذاري هم كلاسي ها، اساتيد و كاركنان دانشگاه، ميزان امكانات رفاهي و تفريحي، سطح و ميزان حمايت اجتماعي و عزت نفس نيز به عنوان عوامل اثرگذار ديگر مورد توجه است.
تاثير مثبت اعتقادات ديني بر روان انسان ها
وي در ادامه به نقش باورهاي ديني در كاهش استرس هاي دانشجويان اشاره كرد و گفت: اعتقادات ديني، تاثيري مثبت بر روان انسان ها دارد، به گونه اي كه افراد متوكل به خدا، اميدوارتر و كم استرس تر از سايرين هستند و تحقيقات، نشان دهنده ميزان كم گرايش به اعتياد مواد مخدر در ميان اين قشر است.
ورود بر اساس جبر در برخي رشته ها از عوامل افسردگي است
حريرچي ادامه داد: ورود بر اساس جبر و نه به اختيار و علاقه دانشجويان در برخي رشته ها از ديگر عوامل افسردگي است. در اين راستا ميزان شركت و حضور افراد در فعاليت هاي فوق برنامه و غيردرسي در كاهش اضطراب و سلامت رواني افراد، تاثيرگذار است.
ضرورت روشن شدن جايگاه و نقش مشاوره
اين استاد دانشگاه تصريح كرد: روشن شدن جايگاه و نقش مشاوره براي كاهش عوامل منفي همچون اضطراب در كشور، امري ضروري و حياتي است كه بايد به مسئله مددكاري گروهي و مشاوره جمعي به جاي مشاوره فردي توجه جدي داشت.
خلأ كارگروهي به وضوح در كشور احساس مي شود
وي در پايان گفت: در كشور خلأ كارگروهي به وضوح احساس مي شود. اين درحالي است كه در دنيا مددكاري گروهي كه مقرون به صرفه تر و اثرگذارتر از مددكاري فردي است، جايگاه خود را به روشني پيدا كرده است كه در اين مدل، مددكار تنها هماهنگ كننده مصاحبه، بحث و گفت وگو است.
007302.jpg
حذف تدريجي آزمون اختصاصي دوره هاي كارشناسي پيوسته دانشگاه ها
مهر: بر اساس طرح نحوه پذيرش دانشجو در دانشگاه ها و مراكز آموزش عالي كشور كه در نوبت طرح در صحن علني مجلس است، آزمون اختصاصي دوره هاي كارشناسي پيوسته دانشگاه ها در بسياري از رشته ها به تدريج حذف خواهد شد و پذيرش دانشجو در دوره هاي كارداني تنها بر اساس سوابق تحصيلي صورت خواهد گرفت.
جمعي از نمايندگان مجلس شوراي اسلامي با توجه به افزايش ظرفيت پذيرش دانشجو در دانشگاه هاي كشور و لزوم منطقي كردن آزمون هاي سراسري، تجديدنظر در نحوه پذيرش دانشجو در دانشگاه ها و مراكز آموزش عالي كشور را خواستار شدند و بر همين اساس طرحي را طراحي و در كميسيون آموزش مطرح ساخته اند.
نمايندگان مجلس در طرح نحوه پذيرش دانشجو در دانشگاه ها و مراكز آموزش عالي كشور پذيرش دانش آموزان بر اساس استعداد و توانمندي هاي علمي را مدنظر قرار داده اند تا از بار رواني آزمون هاي سراسري بر دوش دانش آموزان كاسته شود.
در ماده ۳ بند الف اين طرح بر حذف آزمون هاي اختصاصي دوره هاي كارداني (پيوسته و ناپيوسته) حداكثر تا سال تحصيلي ۱۳۸۷ -۱۳۸۶ به گونه اي كه ورود به اين دوره ها تنها به استناد سوابق تحصيلي داوطلبان صورت گيرد، تاكيد شده است.
در بند ب اين ماده نيز به حذف تدريجي آزمون اختصاصي دوره هاي كارشناسي پيوسته دانشگاه ها و مراكز آموزش عالي تا پايان اجراي قانون برنامه چهارم توسعه اقتصادي، اجتماعي و فرهنگي جمهوري اسلامي ايران به گونه اي كه آزمون اختصاصي تنها براي تعداد محدودي از رشته ها كه داراي تعداد متقاضي به مراتب بيش از ظرفيت است،اشاره شده است.
بازنگري آيين نامه ارتقاي اعضاي هيأت علمي دانشگاه ها
ايرنا: معاون آموزشي وزارت علوم، تحقيقات وفناوري از بازنگري آيين نامه ارتقاي اعضاي هيات علمي دانشگاه ها در اين وزارتخانه خبر داد.
حسن خالقي در خصوص علل بازنگري اين آيين نامه گفت: برخي كارشناسان و اعضاي هيات علمي بر اين باور هستند كه شاخص هاي ارائه شده در آيين نامه يادشده، نمي تواند براي تمام استادان دانشگاه، عملي باشد.
وي ادامه داد: برخي معتقدند كه در آيين نامه فعلي برخي امتيازها و فعاليت ها كمتر به آن بها داده شده و برخي فعاليت ها نيز بيش از حد انتظار مورد توجه قرار گرفته است.
خالقي يادآور شد: هم اكنون فعاليت برخي از اعضاي هيات علمي در گروه هاي علوم انساني با وجود توليد مقالات علمي، به دليل آنكه در مجلات معتبر خارجي مورد تائيد وزارت علوم(ISI) چاپ نمي شود، در ارزيابي استادان مورد توجه قرار نمي گيرد. وي تاكيد كرد: در آيين نامه جديد تلاش شده تا به مسائل و مشكلات استادان فعال در حوزه علوم انساني بيش از گذشته توجه شود و به زحمات علمي اين گروه در توليد علم، تاليف كتاب، توليد مقالات علمي و نيز كساني كه به نوعي در نيازهاي تخصصي سطح ملي سهم دارند، توجه شود.
وي ادامه داد: براي نمونه، فعاليت هاي استاداني كه در زمينه فناوري هاي نو، انرژي هسته اي و افزايش توان دفاعي با بخش هاي مختلف همكاري دارند، در آيين نامه ارتقاي آنان لحاظ خواهد شد.
خالقي افزود: بر اين اساس، گرچه ممكن است تلاش استادان منجر به توليد مقاله در مجلات معتبر علمي نشود، اما به دليل آنكه سبب پيشرفت علمي كشور شده است، مورد توجه قرار مي گيرد. معاون آموزشي وزارت علوم، اختراع و طرح هاي نوين را از ديگر مواردي برشمرد كه در بازنگري آيين نامه ارتقاي اعضاي هيات علمي دانشگاه ها، در خصوص ارزشيابي استادان دانشگاه مورد توجه قرار خواهد گرفت.
وي افزود: براي تخصصي شدن ارزيابي استادان و ارتقاي آنان، هيات هاي مميزه كه در وزارت علوم متمركز هستند نيز تخصصي خواهد شد. پيش از اين، استادان مختلف از رشته هاي متفاوت، كار بررسي مدارك ارتقاي رتبه علمي استادان را بررسي مي كردند و وزارت علوم به دنبال ايجاد تخصص در اين هيات هاست.
خالقي ادامه داد: تخصص گرايي در ارتقاي استادان در وزارت علوم آغاز شده و طي آن هيات مميزه «فني- مهندسي و علوم پايه و كشاورزي» و «هنر و علوم انساني» در اين وزارتخانه تشكيل شده است. به گفته وي بر اين اساس، كميته هاي مرتبط با هر رشته با حضور استادان و صاحب نظران همان رشته زير نظر هيات هاي مميزه تخصصي فعال خواهند شد تا بررسي ها تخصصي تر شود.

دانش فناوري
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
بـورس
زادبوم
حوادث
بين الملل
سياسي
شهر تماشا
سلامت
شهري
دانش
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   دانش   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |