يكشنبه ۱ مرداد ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۴۰۴۱ - Jul 23, 2006
دانش فناوري
Front Page

دنياي مجازي رايانه اي براي آزمايش پديده تله پاتي
007683.jpg
گروه علمي فرهنگي- محققان دانشگاه منچستر انگليس براي آزمايش وجود يا عدم وجود پديده تله پاتي در انسانها به استفاده از يك محيط مجازي خلق شده توسط رايانه ها روي آورده اند. به گزارش سايت اينترنتي «سي نت نيوز.كام»، در اين آزمايش كه در آينده نزديك انجام خواهد گرفت، زوج هاي مختلف از داوطلبان به طور هم زمان وارد دو اتاق مجازي مختلف، اما مشابه در يك بازي رايانه اي شده و تلاش مي كنند به كمك تله پاتي حدس بزنند طرف مقابل آنها در اتاق مجازي ديگر در حال دست زدن به كداميك از اشياء مجازي موجود در محوطه اتاق است.
محققان حاضر در اين مطالعه عقيده دارند استفاده از يك محيط مجازي براي بررسي قوه تله پاتي سبب مي شود انتقادهايي كه در گذشته از اين گونه آزمايشها صورت گرفته بود، در آزمايش جديد وجود نداشته باشد. به گفته دكتر «توبي هاوارد» محقق اين دانشگاه، استفاده از يك دنياي مجازي براي بررسي پديده تله پاتي راه هاي تخلف آزمايش شوندگان را به حداقل رسانده و سبب مي شود نتايج آزمايش از اعتبار بيشتري برخوردار باشد.
در اين مطالعه داوطلبان از عينك هاي ويژه متصل به رايانه براي مشاهده دنياي سه بعدي مجازي استفاده كرده و مي توانند درون اين محيط مجازي حركت كرده و به اشياء محيط دست بزنند. روش آزمايش بدين ترتيب است كه براي يك داوطلب در محيط مجازي مجموعه اي از اشياء به نمايش درمي آيد كه وي مي تواند به هر كدام آنها كه مي خواهد دست بزند و سپس به طور هم زمان همين اشياء براي شخص دوم به نمايش درمي آيد كه اين فرد دوم بايد از طريق تله پاتي حدس بزند داوطلب اول در حال دست زدن به كداميك از اين اشياء است.
محققان دانشگاه «منچستر» قصد دارند در اين آزمايش با بررسي تله پاتي ميان ۱۰۰ داوطلب، ميزان وجود اين پديده در ميان انسانها را تعيين كنند و همچنين تأثير عواملي نظير ارتباطات فاميلي را در اين پديده بسنجند.
آزمايش بررسي وجود يا عدم وجود پديده «تله پاتي» در آينده نزديك در دانشگاه منچستر انگليس آغاز مي شود.

آموزش عالي
زمان توزيع كارت دانش پذيران مقطع كارشناسي دوره هاي فراگير
گروه علمي فرهنگي- كارت ورود به جلسه داوطلبان آزمون كارشناسي نوبت هفدهم دوره هاي فراگير دانشگاه پيام نور، روزهاي چهارشنبه و پنج شنبه ۴و ۵ مرداد ماه سال جاري در كليه مراكز و واحدهاي دانشگاه پيام نور توزيع مي شود.
براساس اعلام مديريت سنجش دانشگاه، كليه دانش پذيران ثبت نام كننده در اين دوره ها به استثناي متقاضيان مركز تهران  مي توانند جهت دريافت كارت خود صبح روزهاي فوق الذكر از ساعت ۷ الي ۱۲ و بعد از ظهرها از ساعت ۱۴ الي ۱۸ به مراكز و واحدهاي دانشگاه پيام نور مراجعه كنند. آزمون عمومي و اختصاصي اين دوره راس ساعت ۳۰/۷ صبح روز جمعه ۶ مرداد ماه در يك نوبت در كليه مراكز و واحدهاي انتخابي دانش پذيران برگزار مي شود.
محل و نحوه توزيع كارت شركت در آزمون متقاضيان مركز تهران نيز به همراه ساير اطلاعات مربوط به آزمون، در نشريه پيك سنجش روز دوشنبه ۲ مرداد ماه جاري درج و از طريق باجه هاي روزنامه فروشي سراسر كشور در اختيار عموم دانش پذيران قرار مي گيرد.
مجلس نحوه برخورد با آموزشگاه هاي آزاد غيرمجاز را
تعيين مي كند
فارس: معاون حقوقي و پشتيباني وزارت علوم گفت: لايحه چگونگي برخورد با آموزشگاه هاي آزاد غيرمجاز به منظور برخورد شديدتر با اين آموزشگاه ها تا دو ماه آينده به مجلس ارايه مي شود.
سيد محمد حسيني با تأكيد براينكه وزارت علوم با آموزشگاه هاي آزاد غيرقانوني برخورد مي كند، افزود: پيش نويس لايحه برخورد با آموزشگاه هاي آزاد غيرمجاز تهيه شده و به مجلس ارايه مي شود.
وي با اشاره به اينكه بايد روند برخورد با آموزشگاه هاي غيرمجاز سريع تر شود، گفت: در حال حاضر قبل از برخورد نيروي انتظامي با آموزشگاه هاي غيرمجاز بايد به آنها اخطار داده شود و زمان قانوني طي شود كه طي اين زمان قانوني، زمان بر است.
معاون حقوقي و پشتيباني وزارت علوم اظهار كرد: زمانبر بودن برخورد قانوني با آموزشگاه هاي آزاد سبب مي شود تا ضمن ادامه فعاليت اين آموزشگاه ها ساير متخلفان نيز به فعاليت هاي خود ادامه دهند. وي با اشاره به اينكه تا پيش از اين فقط غيرقانوني بودن فعاليت آموزشگاه هاي آزاد فاقد مجوز اعلام مي شد، افزود: از اين پس وزارت علوم ضمن اعلام غيرقانوني بودن فعاليت آموزشگاه هاي آزاد فاقد مجوز، وكيل گرفته و از موسسه شكايت مي كند.
تصويب يك فوريت از طرح ساماندهي كنكور
مهر: يك فوريت از طرح پيشنهادي مجلس در خصوص ساماندهي كنكور سراسري و كليات اين طرح در كميسيون آموزش به تصويب رسيده است كه اين طرح به زودي در صحن علني مجلس مورد بررسي قرار مي گيرد.
علي عباسپور تهراني فرد افزود: براي كاهش فشار داوطلبان و پذيرش بر اساس استعدادهاي آنها بايد با ديگر دستگاه هاي اجرايي مرتبط هماهنگي صورت گيرد. ضمن اينكه با ظرفيت سازي هاي صورت گرفته بايد به تدريج به سمتي حركت كنيم تا كنكور حذف شود.
رئيس كميسيون آموزش با تأكيد بر اينكه اجراي طرح ساماندهي كنكور هماهنگي دستگاه هاي اجرايي را مي طلبد، افزود: جهت اجرايي كردن طرح ساماندهي كنكور و پذيرش بر اساس سوابق تحصيلي آمادگي دستگاه هاي اجرايي مانند آموزش و پرورش براي برگزاري آزمون هاي استاندارد و يكسان لازم است.
وي در خصوص اجرايي شدن اين طرح در كنكور سال ۸۶-۸۵ گفت: به اجرا در آمدن اين طرح به موقعيت و آمادگي دستگاه هاي اجرايي و داوطلبان بستگي دارد و اكنون نمي توان در اين زمينه نظر قطعي داد.
عباسپور با بيان اين كه طرح ساماندهي كنكور با هدف كاهش استرس و فشار داوطلبان طراحي شده اظهار داشت: در صورتي كه دانش آموزان براي اعمال اين روش جديد آماده نباشند و براي آنها استرس ايجاد شود طرح مذكور فراتر از سال ۸۶ به اجرا در مي آيد. وي اضافه كرد: در حال حاضر آموزش و پرورش آمادگي خود را در زمينه برگزاري آزمون هاي دبيرستان ها به صورت استاندارد و سراسري اعلام كرده اما بايد اين آمادگي به صد در صد برسد و همچنين دانشگاه آزاد نيز آمادگي اجراي اين طرح را داشته باشد. نماينده مردم تهران در مجلس شوراي اسلامي با تأكيد بر اينكه تغييرات در كنكور شامل كنكور دانشگاه آزاد نيز مي شود گفت: كنكور دانشگاه آزاد نيز بايد هماهنگ با تغييرات در كنكور سراسري باشد.
وي به طرح پيشنهادي وزارت علوم در زمينه طرح ساماندهي كنكور اشاره كرد و افزود: وزارت علوم نيز نقطه نظرات خود را در اين زمينه به كميسيون آموزش منعكس كرده و درصد بالايي از قسمت هاي اين طرح نيز با طرح مجلس مشترك است.
رئيس كميسيون آموزش و تحقيقات مجلس در خصوص اختلافات موجود در طرح هاي مجلس و وزارت علوم اظهار داشت: اختلافات موجود بيشتر در زمينه نحوه دخالت سوابق تحصيلي دوران دبيرستان داوطلبان و برگزاري آزمون هاي استاندارد مدارس است.
هماهنگي وزارت علوم و مجلس در زمينه ساماندهي كنكور
از سوي ديگر محمد مهدي زاهدي صبح ديروز در جمع خبرنگاران با اشاره به طرح پذيرش دانشجو و ساماندهي كنكور افزود: خوشبختانه در اين خصوص بين وزارت علوم و مجلس هماهنگي وجود دارد. در وزارت علوم بر اساس قانون برنامه چهارم توسعه برنامه ريزي هايي انجام شده است و همزمان در مجلس نيز تصميم گرفته اند كه به اين امر مهم بپردازند و كميسيون آموزش بر اين اساس طرح يك فوريتي اي را ارائه كرده است.
وي با ابراز خوشحالي از برگزاري اولين جشنواره فرهنگ ملل ويژه دانشجويان خارجي مقيم ايران گفت: اولويت وزارت علوم در زمينه افزايش ظرفيت دانشجو از ساير كشورها با پذيرش دانشجو از كشورهاي جهان اسلام و در حال توسعه است و بر اساس مصوبات شوراي عالي انقلاب فرهنگي، نهاد مقام معظم رهبري در دانشگاه ها و جهاد دانشگاهي موظف هستند شرايطي را براي دانشجويان خارجي در دوران تحصيل و حتي پس از خروج آنها از ايران جهت برگزاري برنامه هاي متنوع فرهنگي فراهم كنند.

علمي فرهنگي
اجراي انديشه امام (ره) راهگشاي مشكلات حوزه زنان است
گروه علمي فرهنگي - خانم طباطبايي در نشست علمي تخصصي «زن در انديشه ديني» كه به همت دفتر امور زنان وزارت آموزش و پرورش برگزار شد عملي شدن انديشه هاي امام(ره) را ضروري و راهگشاي مشكلات مبتلابه حوزه زنان دانست.
به گزارش روابط عمومي وزارت آموزش و پرورش در اين نشست كه با حضور مشاور وزير و مدير كل دفتر امور زنان وزارت آموزش و پرورش و معاونين و مديران حوزه ستادي برگزار شد خانم طباطبايي همسر يادگار امام حاج سيداحمد خميني، به تبيين آراء انديشه ها و ديدگاههاي امام(ره) در حوزه زنان پرداخت.
وي اعتدال را از ويژگي هاي بارز انديشه امام خواند و گفت: امام حضور زنان در فرهنگ، سياست، اقتصاد و صنعت را يك تكليف مي دانست و در كنار آن همواره بر نقش محوري زن در خانواده تاكيد داشت.
طباطبايي ادامه داد: اگر ما انديشه امام(ره) را به عنوان يك انديشه متعالي بپذيريم بايد در صحنه جامعه نيز به آن جامه عمل بپوشانيم.وي با تاكيد بر لزوم پيشرفت دوشادوش زنان و مردان خاطر نشان ساخت: اگر زن را به عنوان مدير خانواده مي دانيم بايد استقلال آن را پذيرفت و وسعت عمل براي مديريت او قايل شد.
طباطبايي گفت: امام معتقد بود جامعه وقتي صالح مي شود كه خانواده هاي آن صالح باشد و صالح بودن خانواده در گرو صالح بودن زن است.
وي حضور زن در انديشه امام(ره) را نه به معناي حضور فيزيكي بلكه به معناي حضور فكري   - تصميم گيري هاي كلان جامعه دانست و يادآور شد: جايگاه زنان در جامعه بايد آن طور كه شايسته است شناخته شود و پيرو اين شناخت در راستاي رفع نيازها و مشكلات زنان گام هاي موثر برداشته شود.
ارائه ۲۳ طرح براي حل مشكل معيشت معلمان
فارس: معاون برنامه ريزي و توسعه مديريت وزارت آموزش و پرورش از تهيه ۲۳ طرح جهت حل مشكل حقوق و معيشت معلمان براي ارائه به هيأت دولت خبر داد.
محمدرضا محدث خراساني افزود: امسال فوق العاده جذب معلمان به ميزان ۱۰ درصد افزايش يافته است كه افزايش بسيار خوبي بود. وي اضافه كرد: در حال حاضر منتظر تصويب لايحه مديريت خدمات كشوري هستيم و انتظار داريم كه در آن، مشكل حقوق معلمان حل شود. محدث اظهار داشت: دولت نيز بررسي طرح ارتقاي شغلي معلمان و ديگر موارد مربوط به حقوق و معيشت معلمان را به بعد از تصويب لايحه مديريت خدمات كشوري موكول كرده است.
وي ادامه داد: معتقديم كه طرح جامعي بايد در مورد حقوق معلمان وجود داشته باشد تا مشكل چند ساله معلمان حل شود؛ يعني حقوق معلم بر اساس طرحي سنجيده شود كه همه موارد در آن در نظر گرفته شده باشد.
سفرهاي غيرمجاز به عتبات عاليات خطرآفرين است
گروه علمي فرهنگي- سازمان حج و زيارت براي چندمين بار از هموطنان خواست كه از سفرهاي غيرمجاز به عتبات عاليات عراق كه خطر آفرين است، خودداري كنند.
به گزارش روابط عمومي سازمان حج و زيارت، در چند ماه گذشته تعداد زيادي از هموطنان كه به صورت انفرادي و يا با كاروانهاي غيرمجاز به عراق رفته اند با مشكلات زيادي مواجه شدند. براساس اين گزارش، اخبار واصله حكايت از آن دارد كه برخي از زائران ايراني كه رواديد ورود به عراق نداشته و يا ويزاي ناقص داشته اند، در شهرهاي عراق دستگير شده و به زندانهاي بلندمدت شش ماه تا يك سال محكوم شده اند. سازمان حج و زيارت از مردم خواست كه براي سفر به عتبات عاليات عراق، كاروانهاي مجاز را كه اسامي آنان در نشريات محلي استانها اعلام شده است، انتخاب كنند.
راه اندازي پايگاه اطلاع رساني «رسول نور»
مهر: همزمان با سال پيامبر اعظم(ص)، پايگاه اطلاع رساني «رسول نور» از سوي شبكه اطلاع رساني نور راه اندازي شد.
حجت الاسلام احمد اكبري ،مسئول بخش پژوهش شبكه اطلاع رساني نور هدف از راه اندازي اين پايگاه را عرضه منابع موجود در مركز تحقيقات كامپيوتري علوم اسلامي كه مرتبط با سال پيامبر اعظم(ص) است، عنوان كرد و گفت: اين پايگاه چند رسانه اي و عرضه مطالب در آن به دو صورت شكلي با ترتيب الفبايي و موضوعي خواهد بود.وي در ادامه به تجربه پيشين مركز تحقيقات در راه اندازي پايگاه امام علي(ع) به مناسبت سال اميرالمؤمنين(ع) اشاره كرد و افزود: چندي پيش نيز پايگاه ديگري به نام نبي اعظم(ص) راه اندازي شد كه عهده دار معرفي موضوعات مرتبط با پيامبراكرم، زندگي، سيره و آيين آسماني رسول خدا در پايگاه هاي اينترنتي است و در سايت رسول نور دسترسي به راهنماي مذكور از طريق لينك امكان پذير است.
پايگاه رسول نور از طريق نشاني: www.rasoolnoor.com قابل دسترسي است.

يادداشت
انتظار فرهنگيان از رئيس جمهوري
برگزاري بيست و سومين اجلاس رؤساي آموزش و پرورش كشور و حضور رئيس جمهوري در مراسم گشايش آن بهانه اي است تا بار ديگر از آموزش و پرورش و اهميت آن در عرصه پيشرفت كشور بنويسيم. واقعيت اين است كه آموزش و پرورش براي انجام رسالت خود آنچنان كه در شأن و منزلت نظام مقدس جمهوري اسلامي است نيازمند نگاه فرابخشي در دولت است. همه مسئولان و دستگاه ها بايد خود را در قبال آموزش و پرورش مسئول دانسته و دغدغه اصلي آنان باشد.
هر چند كه اين سخن درستي نيست اگر بگوييم «چون بودجه نيست، آموزش ما كيفيت مطلوب ندارد» زيرا به تجربه ثابت شده است كه يك مديريت صحيح مي تواند با امكانات و بودجه محدود، بهترين ها را بيافريند. اما با اين وصف نمي توان اين حقيقت را كتمان كرد كه نظام آموزشي كشور به رغم تمامي تأكيدات و تعاريف مسئولان ارشد كشور، سالهاست كه دچار رنج مزمن كمبود بودجه است. كاهش ۳۷ درصدي روند بودجه طي سال هاي اخير نشان از آن دارد كه اين وزارتخانه براي ارتقاي كمي و كيفي آموزش و پرورش نيازمند يك عزم و اراده ملي و بسيج تدابير و امكانات است. آقاي رئيس جمهور بارها در سخنان خود تأكيد كرده اند كه براي آموزش و پرورش اهميت فوق العاده اي قائل هستند. احمدي نژاد در جريان انتخابات رياست جمهوري در خرداد ۸۴ به صراحت اعلام كرد كه «همه كشورهايي كه رشد جهشي داشته اند» يك دوره از هزينه هايشان را به نفع آموزش و پرورش گذاشته اند. با استناد به اين سخنان و حركت خوب مجلس شوراي اسلامي در تصويب ۴ ميليارد دلار براي مقاوم سازي مدارس جاي ترديدي نيست كه مسئولان ارشد دولتي بر حل معضلات آموزش و پرورش اهتمام جدي دارند. بنابراين آيا هنگام آن نيست كه مشكل كسري بودجه اين دستگاه نيز يك بار براي هميشه حل شود. آيا وقت آن نيست كه آموزش و پرورش را در سود شركت هاي دولتي نظير پتروشيمي، نفت، گاز، خودروسازي و غيره سهيم كنيم. آيا زمان آن فرا نرسيده است كه استانداران را ملزم به تلاش جدي و عملي براي حل مشكلات آموزشي استان كنيم.
آقاي رئيس جمهوري! عدالت را محور فعاليت هايتان قرار داده ايد و طبعاً عدالت آموزشي را در نهاد تعليم و تربيت جست و جو مي كنيد. آيا جز اين است كه در تقسيم و تخصيص بودجه رعايت گستردگي اهميت و نوع كار آموزش و پرورش نمي شود و همين است كه مسئولان امروز و ديروز اين وزارتخانه مي گويند كه ۹۸ درصد از انرژي خود را صرف حل مشكلات معيشتي و پرداخت حقوق و مطالبات كاركنان خود (معلمان) مي كنند و باز همين است كه مدارس ما مجبور به اخذ وجه از مردم مي شوند زيرا سرانه مدارس كفاف پرداخت هزينه آب و برق آن را هم نمي كند؟
آيا زمان آن فرا نرسيده است كه در جمع رئيسان آموزش و پرورش اعلام كنيد كه دولت نهم چه راهكار مشخصي براي حل تأمين بودجه اين وزارتخانه و رفع دغدغه معيشتي معلمان دارد؟
علاوه بر اين، اصلاح طرح ارتقاي شغلي معلمان و تسري آن به تمامي معلمان، راه اندازي جدي و دور از باندبازي نظام پيشنهادها، اصلاح نظام ارزشيابي فرهنگيان، رسيدگي به وضعيت بازنشستگان فرهنگي، احياي مطلوب معاونت پرورشي به گونه اي كه ضعف هاي گذشته تكرار نشود ، برنامه ريزي براي آموزش مهارت هاي زندگي، دميدن روحي تازه به فضاهاي آموزشي و آوردن نشاط و سرزندگي ميان دانش آموزان، رسيدگي به وضعيت استخدام معلمان حق التدريس، كمبود مربيان بهداشت و جذب نيروهاي علمي و متخصص در آموزش و پرورش كمترين انتظاري است كه فرهنگيان از دولت نهم دارند.
عنايت سالاريان

جلبك هاي دريايي و حمله به شهر ونيز
007692.jpg
گروه علمي فرهنگي- شهر تاريخي ونيز در ايتاليا نه تنها خود را براي ورود هزاران مهمان جهانگرد آماده مي كند بلكه در انتظار مهماني ناخوانده نيز هست. اين مهمان ناخوانده جلبك بزرگي است كه آب كانال هاي سرتا سر ونيز را مي پوشاند. اين جلبك دريايي، كه در اصل گياهي از كشور چين است، مي تواند تا سه متر رشد كند. اين جلبك مي تواند كانال هاي معروف شهر ونيز را مسدود كند.
با فرارسيدن فصل تابستان و گرم شدن آب هاي كم عمق مرداب در نزديكي شهر ونيز، جلبك «اونداريا پيناتيفيديا» (Undaria Pinnatifidaea) به شدت و با سرعت رشد مي كند. محققين هشدار داده اند كه اگر رشد اين جلبك مهار نشود مي تواند راه كانال هاي متعدد شهر ونيز را مسدود كند.
آنها همچنين مي گويند كه اين جلبك احتمالا به طور تصادفي توسط يك كشتي كه گنداب هاي خود را در آب هاي درياي آدرياتيك تخليه مي كرده به مرداب ونيز و بعد از آن به خود شهر منتقل شده است.جلبك «اونداريا پيناتيفيديا» به قدري بزرگ است و سريع در همه جا رسوخ مي كند كه فضاي كمي را براي ديگر گونه هاي زيستي باقي مي گذارد.
زيست شناسان در موزه تاريخ طبيعي ونيز مي گويند بعيد است كه اين جلبك بتواند به ساختمان هاي تاريخي ونيز آسيب وارد كند اما از بين بردن آن تقريبا غير ممكن است مگر اين كه جانوري آن را به عنوان غذا مصرف كند. اين جلبك دومين گياه مهاجمي است كه در سال هاي اخير شهر ونيز را زيست گاه خود قرار داده است. يك نوع صدف دوكپه اي كه منشاء آن از كشور فيليپين است پيش از اين تقريبا تمام گونه هاي زيستي مرداب ونيز را نابود كرده بود.

چين۱۲۳ ميليون نفر مشترك اينترنتي
007689.jpg
گروه علمي فرهنگي- شمار مشتركان شبكه اينترنت چين در پايان شش ماهه امسال به ۱۲۳ميليون مشترك رسيد. اين در حالي است كه وزارت صنعت اطلاع رساني چين پيش بيني كرده است شمار كاربران شبكه جهاني اينترنت در اين كشور در سال جاري ميلادي به حدود ۱۳۰ ميليون كاربر خواهد رسيد.
كارشناسان معتقدند تعداد كاربران اينترنت در چين تا پايان سال جاري ميلادي با روند كنوني افزايش كاربران، از پيش بيني وزارت صنعت اطلاع رساني اين كشور بيشتر خواهد بود.
آمار مركز اطلاع رساني شبكه اينترنت چين كه روز جمعه در رسانه هاي اين كشور منتشر شد، نشان مي دهد تعداد مشتركان اينترنت چين در شش ماهه نخست امسال در مقايسه  با مدت مشابه سال گذشته حدود ۲۰درصد افزايش داشته است.
استفاده چيني ها به رغم محدوديت هاي اعمال شده در شبكه اينترنت چين براي دستيابي به برخي پايگاه ها روز به روز بيشتر شده و ميليون ها نفر هم اكنون در حال آموزش و يا استخدام از طريق شبكه اينترنت هستند.
خريد از طريق شبكه  اينترنت در چين هم اكنون در حال توسعه است و آمار گوياي اين امر است كه در شش ماهه اول امسال در مقايسه با سال گذشته۵۰درصد به مشتريان خريد اينترنتي افزوده شده است.
براساس آمار مركز اطلاع رساني شبكه اينترنت چين بيش از ۱۵درصد دانش آموزان مقطع راهنمايي به بالا و بيش از ۵۰درصد دانش آموزان مقطع دبستاني در چين از شبكه اينترنت استفاده مي كنند. شمار مشتركان و كاربران اينترنت چين در پايان سال گذشته ميلادي ۱۱۱ميليون مشترك بود كه نسبت به سال ۲۰۰۴ميلادي افزايش ۱۷ميليون نفري را نشان مي داد.
چين هم اكنون تدابيري با هدف پاكسازي محيط شبكه اينترنت از برخي موضوعات، محو پيام هاي بي فايده و نامناسب الكترونيكي و مبارزه با خدمات غيرقانوني در شبكه اينترنت اتخاذ كرده است. اين طرح دولت چين براي كنترل بر شبكه اينترنت يك سال به طول خواهد انجاميد. شبكه اينترنت چين در سال هاي اخير توسعه سريعي داشته و اكنون در اين كشور بيش از ۷۰۰هزار پايگاه اينترنتي ايجاد شده است.

نسخه ON DEMANDسيستم CRM اوراكل
007686.jpg
گروه علمي فرهنگي- شركت اوراكل، به زودي نسخه on-Demand سرويس CRM خود را عرضه خواهد كرد، اما چگونگي تركيب اين سرويس و ابزارهاي آن را با محصولات شركت هايي مثل سيبل يا People Soft فاش نكرد.
سال گذشته اين شركت به طور خلاصه و مختصر اعلام نمود كه CRM on-Demand اوراكل را در آگوست يا سپتامبر عرضه خواهد كرد.مارك گيبز قائم مقام ارشد بخش برنامه ها و صنايع در قسمت آسيا اقيانوسيه شركت اوراكل گفت، اساساً اين نرم افزار مثل طرح سرويسي است كه بايد بازارهاي متوسط را جذب نمايد و هيچكس به تنهايي نيروي فروش را به دست نياورد.
گيبز در ادامه صحبت هاي خود افزود، در آينده، تمامي نرم افزار مثل سرويس فروخته خواهد شد، اما زمان اجراي آن با مشتريان است. وي از ارائه جزييات بيشتر در مورد سرويس جديد خودداري نمود. وي گفت، «اما بطور قطعي در آينده بيشتر از اين سرويس مشاهده خواهيم كرد.» اوراكل، رشد ۸۰درصدي خود را در برنامه مجوز درآمدهايش براي سال مالي جديد گزارش داد و بيشتر اين رشد را به بازارهاي متوسط نسبت داد. بنا به اعلام شركت، تقريبا ۴۰درصد مشتريان برنامه هايش، شركت هاي كوچك و متوسط هستند.
طبق گفته اوراكل، اين شركت فعلا در چهار بخش اصلي صنعت كه عبارتند از: دولت، آموزش و سلامتي، ارتباطات، رسانه و خدمات رفاهي و موسسات خدمات مالي، صنعتي، خرده فروشي و توزيع، تمركز كرده است.
بنا به گفته Gibbs، اين ثابت مي كند كه شركت هايي كه به اين بخش تعلق دارند، خواهان صنعت نرم افزاري نيز هستند، چنانچه قيمت با ارزشي كه آنان مي خواهند به دست آورند، تناسب داشته باشد. بازارهاي متوسط زنجيره موجودي مشتريان شركت هاي بزرگ را توسعه داده اند، اين به اقتصاد ما بستگي دارد. وي اضافه كرد كه بخش بازارهاي متوسط، بخشي از چهار شاخه استراتژي براي سال مالي آينده است.

ساخت ترانزيستورهاي آلي
گروه علمي فرهنگي- پژوهشگران دانشگاه كلمبيا، نوعي ترانزيستورهاي مولكولي طراحي كرده اند كه نسبت به سيگنال هاي شيميايي پاسخگو بوده و مي توانند در حسگرهاي مولكولي و شيميايي پيشرفته به كار روند. كالين و همكارانش ترانزيستوري با سيم هايي از مولكول هاي هيدروكربني چند حلقه اي آروماتيك تك لايه اي توسعه داده اند.
اين مولكول ها به عنوان رساناهاي الكتريكي خوب با مدلاسيون جريان بزرگ و گيت با كارآيي بالا عمل مي كنند. به دليل اين كه مولكول ها در يك لايه منفرد قرار دارند و به همديگر نمي چسبند، مي توان به فعاليت الكتريكي قابل قبولي دست يافت.
به گزارش ستاد ويژه توسعه فناوري نانو، از اين تغييرات بزرگ در رسانايي هيدروكربن ها، مي توان در حسگرهاي شيميايي مافوق حساس استفاده كرد زيرا هنگامي كه يك مولكول به وسيله هيدروكربن ها شناسايي مي شود، ميزان جريان عبوري تغيير كرده و يك سيگنال الكتريكي قابل تشخيص ايجاد مي كند.

پيش بيني وضعيت جوي ۳۰سال آينده با استفاده از ابررايانه
ايرنا: ژاپن قصد دارد به كمك يكي از قدرتمندترين ابررايانه هاي جهان، وضعيت جوي كره زمين را براي ۳۰ سال آينده پيش بيني كند. اين طرح بخشي از برنامه وزارت علوم ژاپني براي پيش بيني ميزان گرم شدن زمين در قرن هاي آينده محسوب مي شود و در آن احتمال وقوع طوفان هاي شديد، گردبادهاي وسيع، خشكسالي ها و ساير شرايط آب و هوايي زمين تا ۳۰سال آينده، اندازه گيري مي شود.
محققان ژاپني در اين طرح از ابررايانه «ارث سيملاتور» در يوكوهاما براي پيش بيني بلندمدت الگوهاي تغييرات فشار جو، دماي هوا، جريان هاي اقيانوسي و دماي آب اقيانوس ها استفاده خواهند كرد.
نتايج اين مطالعه نقاطي از جهان را كه در ۳۰سال آينده با خطر وقوع طوفان هاي دريايي، باران هاي سيل آسا، برف هاي سنگين، امواج خروشان، بادهاي شديد، دماهاي بسيار بالا و خشكسالي ها مواجه خواهند بود، تعيين خواهد كرد.
كارشناسان عقيده دارند شناسايي مناطق آسيب پذير و پيش بيني هاي اوليه به دولت ها اجازه مي دهد تا بودجه و منابع لازم را پيش از وقوع حوادث طبيعي به مناطق آسيب پذير تخصيص دهند.
دولت ژاپن سال آينده برنامه پيش بيني وضعيت جوي ۳۰سال آينده زمين را آغاز مي كند كه اين برنامه به طور ميانگين سالانه حدود ۲۶ميليون دلار هزينه خواهد داشت.
ابررايانه ژاپني
ارث سيملاتور كه در اين تحقيقات مورد استفاده قرار مي گيرد، تا سال ۲۰۰۴سريع ترين ابررايانه جهان محسوب مي شد و هم اكنون نيز همچنان يكي از قدرتمندترين ابررايانه هاي جهان محسوب مي شود.
اين ابررايانه قادر است در هرثانيه ۶/۳۵تريليون محاسبه انجام داده و يا به عبارتي به سرعت محاسباتي ۵/۳۶ترافلاپ دست يابد.

|   اجتماعي    |    ادب و هنر    |    اقتصادي    |    دانش فناوري    |    بـورس    |    زادبوم    |
|   حوادث    |    بين الملل    |    فرهنگ و آموزش    |    سياسي    |    شهر تماشا    |    سلامت    |
|   شهري    |    ورزش    |    صفحه آخر    |

|    صفحه اول    |    آرشيو    |    شناسنامه    |    بازگشت    |