يكشنبه ۱ مرداد ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۴۰۴۱ - Jul 23, 2006
۴۵درصد بودجه عمراني پروژه هاي صنعتي
و معدني تخصيص يافت
فارس: معاون دفتر برنامه ريزي وزارت صنايع و معادن گفت: از ابتداي امسال تاكنون ۴۵ درصد بودجه مصوب پروژه هاي عمراني بخش صنعت و معدن كشور در قانون بودجه سال ،۸۵ تخصيص پيدا كرده است.
محمد فاطميان كل بودجه مصوب پروژه هاي عمراني وزارت صنايع و معادن در سال جاري را ۲۰۳ ميليارد و ۳۲۲ ميليون تومان ذكر كرد و افزود: از اين رقم از ابتداي امسال تاكنون ۹۲ ميليارد و ۸۱ ميليون تومان آن تخصيص يافته كه ۱۹ ميليارد و ۲۵۳ ميليون تومان آن جذب شده است. وي تعداد كل پروژه هاي عمراني در دست اجرا در بخش صنعت و معدن كشور را ۳۵ پروژه ذكر كرد و اظهار داشت: تعداد كل طرحهاي عمراني تملك دارائي هاي سرمايه اي و رديفهاي متفرقه  شامل ۱۳ طرح در وزارت صنايع و معادن و ۲۲ طرح در سازمانهاي تابعه اين وزارتخانه شامل سازمان توسعه و نوسازي معادن و صنايع معدني ايران، سازمان گسترش و نوسازي صنايع ايران، سازمان صنايع كوچك و شهركهاي صنعتي و موسسه استاندارد و تحقيقات صنعتي ايران است.
فاطميان گفت: اعتبار مصوب ۱۳ پروژه عمراني وزارت صنايع و معادن به جز سازمانهاي زيرمجموعه آن، ۱۰۱ ميليارد و ۹۱۰ ميليون تومان است كه از ابتداي امسال تاكنون، ۴۳ ميليارد و ۲۱۵ ميليون تومان تخصيص يافته و از اين رقم ۶ ميليارد و ۱۴۸ ميليون تومان آن جذب شده است.
وي درصد تخصيص بودجه ۱۳ پروژه عمراني وزارت صنايع و معادن به جز سازمانهاي زيرمجموعه آن نسبت به رقم مصوب آن را ۴۳ درصد ذكر كرد.

كاهش ۷ درصدي قيمت طلا طي يك هفته گذشته
007806.jpg
گروه اقتصادي - قيمت جهاني طلا طي يك هفته گذشته بيش از ۷ درصد كاهش يافت. بهاي طلا كه پس از آغاز حملات اسرائيل به لبنان و افزايش بهاي طلا و تشديد نگراني سرمايه گذاران نسبت به آينده بازار نفت، بيش از ۴۰ دلار افزايش يافته بود و به هر اونس ۶۵۰ دلار رسيده بود، طي يك هفته اخير ۲/۷ درصد كاهش يافت و در پايان معاملات هفتگي به هر اونس ۶۲۰ دلار رسيد. قيمت ديگر فلزات گرانبها نيز طي چند روز اخير با كاهش مواجه شد و هر اونس نقره با ۲۲ سنت كاهش به
۸/۱۰ دلار رسيد.
ثبات قيمت نفت
قيمت نفت كه يك هفته پيش به ركورد
۴/۷۸ دلاري كل تاريخ رسيده بود، هفته گذشته را بدون نوسانات شديد طي كرد و در پايان معاملات هفتگي در بورس نيويورك، هر بشكه نفت به حدود ۷۴ دلار رسيد كه ۳۰ درصد بيش از بهاي مدت مشابه سال گذشته است.
بهاي سبد نفتي اوپك كه مشتمل بر ۱۱ نوع نفت است طي هفته اخير به حدود ۵/۶۸ دلار رسيد. قيمت نفت طي چند ماه اخير شديدا به تنشهاي سياسي وابسته بوده و طي ۱۰ روز اخير نيز حملات اسرائيل به لبنان موجب نوسانات شديد در بازار بي ثبات نفت شده است.
حمايت ونزوئلا از پيوستن سودان به اوپك
نماينده ونزوئلا در اوپك حمايت كشور متبوع خود از پيوستن سودان به اين سازمان را اعلام كرد. «ايوان آلكالا» افزود: سودان كه هم اكنون عضو ناظر اوپك است، مي تواند روي حمايت هاي ونزوئلا براي پيوستن رسمي به اوپك حساب كند.
مساله پيوستن سودان به اوپك پيش از اين در اجلاس اوپك در كاراكاس نيز مطرح شد اما تصميمي در اين باره گرفته نشد.

سهميه بندي و دو نرخي شدن بنزين منتفي مي شود
لايحه واردات ۴ ميليارد دلاري بنزين به مجلس مي رود
گروه اقتصادي :با وجود ارائه طرحهاي مختلف براي تنظيم عرضه بنزين در نيمه دوم سال جاري، به نظر مي رسد، راهكار سنتي يعني واردات بنزين بار ديگر در دستور كار قرار گرفته است.
رئيس كميسيون انرژي مجلس شوراي اسلامي در اظهار نظري از ارائه لايحه چهار ميليارد دلاري واردات بنزين براي نيمه دوم سال در آينده نزديك خبر داده است. اين لايحه در شرايطي ارائه مي شود كه در طول شش ماه اخير بحثهاي مختلفي براي چگونگي عرضه بنزين در سال ۸۵ ارائه شده بود و طرح هايي همچون سهميه بندي بنزين و يا دو نرخي شدن آن مورد نظر قرار گرفته بود كه به دلايل مختلف به نظر مي رسد اين طرحها در حال فراموشي و راهكار سنتي يعني واردات مورد توجه واقع شده است.

يادداشت
رجوع به راهكار سنتي
عليرضا سلطاني
يك ماه پيش و در كوران بحثهاي مربوط به چگونگي عرضه بنزين در نيمه دوم سال در مجلس شوراي اسلامي و دولت، نگارنده در همين ستون پيش بيني كرده بود كه سرانجام تمام طرحها، جلسات كارشناسي در دولت و مجلس و نشستهاي تصميم گيري پيرامون اين مساله ملي به يك راهكار و آن هم راهكار سنتي يعني واردات بنزين منتهي خواهد شد. اين پيش بيني از اين رو مطرح گرديد كه شواهد مختلفي به طور غيرمستقيم گوياي عدم نهايي شدن طرحهاي مطرح براي پاسخگويي به نياز بنزين در نيمه دوم سال بود. اين وضعيت راهكار واردات بنزين را خود بخود تقويت مي كرد. شايد براي اولين بار سخنگوي دولت در جلسه هفتگي پنجم تيرماه با خبرنگاران با اشاره به آماده نبودن زمينه هاي تعيين شده در قانون بودجه براي دونرخي كردن بنزين اين ذهنيت را ايجاد كرد. چرا كه با وجود تامين اعتباري مناسب در قانون بودجه در قالب تبصره ،۱۳ عملا اجرايي شدن مقدمات به ويژه گسترش حمل و نقل عمومي نيازمند يك فرصت زماني چندين ساله از يك سو و مديريت كلان فرابخشي از سوي ديگربود.
اين مساله باعث گرديد كه سخنگوي دولت از موضع قبلي خود مبني بر تمام شدن بحث سهميه بندي بنزين بازگردد. در همان حين، بحثهايي در مجلس براي دونرخي كردن بنزين نيز بالا گرفته بود و به نظر مي رسيد كه مجلس سياست دونرخي كردن بنزين را مورد توجه قرار داده است. برگزاري جلسات مشترك ميان نمايندگان دولت با مجلس در هفته هاي اخير، به تدريج رويكرد واحدي را ايجاد كرد كه آن گرايش به ساده ترين راه در كوتاه مدت يعني واردات بنزين بود.
در اين زمينه اظهارات روز گذشته رئيس كميسيون انرژي مجلس بيانگر حقيقتي تلخ در سيستم تصميم سازي ايران يعني عدم توانايي و اراده لازم براي پايان دادن به رويه اي غلط، غيراقتصادي و ناعادلانه در مورد بنزين است كه ساليانه ميلياردها دلار به اقتصاد كشور لطمه وارد مي كند. تبصره ۱۳ لايحه بودجه ،۸۵ اين اميد را ايجاد كرد كه براي اولين بار دولتي، عزم را براي مقابله با اين رويه جزم كرده است اما ظاهرا حل مشكل بنزين در ايران عميق تر و جدي تر از آن است كه حتي در قالب قانون بودجه به آن توجه شود.
به نظر نگارنده اگر سهميه بندي بنزين يا دونرخي شدن آن هزينه هايي را به دنبال داشته باشد كه دارد، تنها نتيجه اجرايي شدن آنها، اين بود كه اولين گام عملي براي حل معضل بنزين برداشته مي شد و از سوي ديگر محرك و انگيزه اي براي جدي شدن دولت جهت عملي كردن تكاليف قانون بودجه مي گرديد.
اجراي طرح هاي اقتصادي و توسعه اي بدون هزينه نيست. هنر مديريت تصميم گيري و اجراي تصميمات منطقي و اقتصادي با كمترين هزينه است كه دولت و ملت با نگاهي دورانديشانه بايد آن را بپذيرند. ماندن در يك سيكل باطل نتيجه اي جز از دست رفتن منابع و فرصت ها ندارد. و سخن آخر اين كه هر راهي براي حل مسئله بنزين بهتر از واردات است.

مرحله تازه خروج خودروهاي فرسوده از ۱۴ مرداد آغاز مي شود
بازيافت وناتواني خودرو سازان دومانع
عمده جايگزيني خودروهاي فرسوده
007803.jpg
گروه اقتصادي- مرحله جديد خروج خودروهاي فرسوده كه قرار است در آن ۶۵ هزار دستگاه خودرو جايگزين شود، از ۱۴ مرداد ۸۵ آغاز مي شود.
مجري طرح خروج خودروهاي فرسوده با اعلام اين مطلب افزود: در گام نخست طرح جديد خروج خودروهاي فرسوده ۳۵ هزار تاكسي، ۱۵ هزار تاكسي پلاك موقت و ۱۵ هزار خودرو شخصي كه مالكان آنها از ابتداي سال تا ۲۹ تير براي جايگزين كردن خودرو اقدام كرده اند، جايگزين مي شود.
فاطمي ادامه داد: براي خودروهاي شخصي سواري يك ميليون تومان، براي وانت شخصي دو ميليون تومان، براي خودروهاي تاكسي و عمومي   كه خودروي جايگزين آنها پرايد باشد دو ميليون تومان، براي خودروهاي عمومي با خودروي جايگزين سمند سه ميليون تومان و براي خودروهاي عمومي كه خودروهاي جايگزين آنها ون باشد ۴و۳ ميليون تومان تخفيف در نظر گرفته مي شود.
همچنين براي جايگزين شدن ،علاوه بر اين تخفيف، پنج ميليون تومان وام با سود ۱۴ درصد در نظر گرفته شده كه هفت درصد آن را مالك خودرو و هفت درصد باقي مانده را دولت مي پردازد. به طوري كلي نيز براي فردي كه بخواهد خودرو سواري شخصي اش را جايگزين كند، يك ميليون و ۸۰۰ هزار تومان در نظر گرفته شده است.
به گزارش ايسنا،فاطمي  درخصوص سن فرسودگي خودروها گفت: سن فرسودگي هم اكنون براي ماشين هاي چهار سيلندر سواري ۳۰ سال، شخصي چهار سيلندر به بالا ۲۵ سال، وانت ۲۰ سال و تاكسي ۱۵ سال است كه اين عدد در سال ۱۳۸۹ پنج سال كاهش خواهد يافت. ضمن اين كه از ابتداي سال ۱۳۹۰ تردد خودروهاي فرسوده ممنوع خواهد شد.
آشتياني ـ رئيس كميسيون نوسازي ناوگان خودروهاي فرسوده ـ نيز اعلام كرد: علت اين كه تا پيش از اين مردم از خروج خودروهاي فرسوده استقبال چنداني نكرده بودند و در دو دولت گذشته تنها ۴۰ هزار خودرو جايگزين شده بود، توجيه اقتصادي نداشتن طرح براي مردم بود كه حال با توجه به وام هفت درصدي، اين كار براي مردم توجيه دارد.
از طرفي براي خودروهاي فرسوده تاكسي نيز تاكنون هفت هزار تاكسي جايگزين شده است كه اين تعداد كم به دليل نبود تنوع در خودروهاي جايگزين بود و به همين علت علاوه بر سمند، خودروهاي پرايد و پژو GLI نيز به خودروهايي جايگزين تاكسي اضافه  شدند.
براساس مصوبه كميته نوسازي ناوگان خودروهاي فرسوده و با شرايط جديد جايگزيني اين خودروها، انگيزه اقتصادي لازم براي مالكان خودروهاي فرسوده فراهم شده و دولت بابت خروج هر خودرو فرسوده يك ميليون تومان كمك بلاعوض به مالكان اين خودروها پرداخت مي كند. همچنين وام خريد و جايگزين كردن خودروهاي دوگانه سوز با خودروهاي فرسوده به ميزان ۵۰ ميليون ريال با بهره ۷ درصد و بازپرداخت ۷ ساله در نظر گرفته شده است. در اين طرح كارمزد وام ارايه شده از سوي بانك ۱۴ درصد بوده كه ۷ درصد آن به صورت يارانه از سوي دولت و ۷ درصد ديگر توسط مالكين خودروها پرداخت مي شود كه با اين روند مالكين خودروها بايد ماهيانه ۷۵ هزار تومان اقساط جايگزيني خودرو را بپردازند. بانك ملت نيز به عنوان بانك عامل اجراي اين طرح معرفي شده است.با وجود اعلام شرايط جديد براي جايگزيني خودروهاي فرسوده عضو كميسيون صنايع و معادن مجلس با اشاره به اينكه با اين شرايط مانع اصلي جايگزيني خودروهاي فرسوده كه تأمين اعتبار بوده مرتفع شده مي گويد: از آنجا كه خودروسازان قادر به تأمين اعتبار اجراي اين طرح نبوده و خودروهاي فرسوده نيز بازدهي چنداني براي آنها ندارد تأمين اعتبارات اين طرح از طريق تسهيلات بانكي امكان جايگزيني اين خودروها را فراهم و انگيزه لازم در مالكان اين خودروها را ايجاد مي كند. حميدرضا كاتوزيان مي افزايد: با وجود اين شرايط جديد به نظر مي رسد مشكل ديگر طرح در زمينه بازيافت خودروهاي فرسوده به قوت خود باقي است. اكنون خودرو هاي جمع آوري شده در پاركينگ ها انبار شده و هزينه بر است. در دنيا بازيافت خودروها با استفاده از دستگاهها و تجهيزاتي صورت مي گيرد كه در كشورمان با وجود تلاش هاي انجام شده اين دستگاه ها وجود نداشته و عملاً بازيافت خودروها به روش سنتي انجام اين كار را غيراقتصادي مي نمايد.
وي مي افزايد: از سوي ديگر تأمين ۲۵۰ هزار خودرو دوگانه سوز توسط خودروسازان با توجه به مشكلات موجود امكانپذير  نمي باشد و با اين روند اجراي طرح جايگزيني خودروهاي فرسوده با مشكل مواجه خواهد شد. بهتر آن بود كه قبل از تصميم گيري، اجزاء مباني و بسترهاي اجراي اين طرح بررسي و پس از فراهم  كردن آن نسبت به تصميم گيري و اجراي طرح اقدام كرد.
كاتوزيان مي افزايد: با وجود پيش بيني تسهيلات جديد در اجراي طرح جايگزيني خودروهاي فرسوده به دليل وجود مشكل بازيافت و تأمين خودروهاي جايگزين دوگانه سوز اين طرح نيازمند كار كارشناسي و بررسي مجدد است.

وزير كار و امور اجتماعي:
۵۰درصد اشتغال مورد نظر امسال از طريق
پروژه هاي زودبازده محقق مي شود
ايسنا: وزير كار و امور اجتماعي اعلام كرد: اميدواريم امسال در پروژه هاي كوچك و متوسط بيش از ۵۰درصد از سهم ايجاد اشتغال انجام پذيرد.
سيد محمد جهرمي افزود: در واحدهاي بزرگ با گسترش اين واحدها سهم ۹۰۰ هزار تا يك ميليون شغل براي هر سال طبق سند برنامه چهارم مد نظر قرار گرفته است.وي تاكيد كرد: اين فرصت هاي شغلي زماني محقق مي شوند كه سرمايه گذاري هاي لازم انجام پذيرد و بنگاه ها ايجاد شوند.وزير كار و امور اجتماعي با اشاره به اينكه در حال حاضر براي ۲۱ هزار طرح زودبازده قرارداد بانكي منعقد شده است و دارندگان اين طرحها قسط اول خود را پرداخت كرده اند، خاطرنشان كرد: چون اين سيستم نظارتي است و مثل گذشته بدون نظارت دنبال نمي شود، اقساط در سه تا پنج قسط (وابسته به پروژه) بعد از پيشروي كار تا پايان پرداخت خواهد شد.

واحد اطلاعات اكونوميست پيش بيني كرد:
تورم در ايران امسال به  ۸/۱۵ درصد مي رسد
ايسنا: واحد اطلاعات اكونوميست در تازه ترين گزارش خود عنوان كرد كه نرخ تورم ايران در سال جاري به دومين ركورد بالاي خود طي سال هاي اخير رسيده و معادل ۸/۱۵ درصد باشد.
در گزارش ماه ژوئن واحد اطلاعات اقتصادي اكونوميست برآورد شده است كه نرخ تورم در سال ۸۴ در حدود ۵/۱۳ درصد بوده كه اين شاخص در سال آينده به ۴/۱۵ درصد افزايش مي يابد كه البته از نرخ تورم سال جاري ۴/۰ درصد كمتر است.
اكونوميست در ادامه نوشت: اگرچه در سال گذشته كشور شاهد كاهش خوب نرخ تورم به ۵/۱۳ درصد بود، در سال جاري انتظار مي رود سطح بالاي هزينه هاي دولت، كاهش نرخ بهره به زير تورم و افزايش واردات كالاهاي غيرنفتي ميانگين نرخ تورم را به حدود ۱۶ درصد برساند.
نرخ تورم كشورمان طي سال هاي آتي با روند نزولي مواجه خواهد بود به طوري كه در سال ۸۷ نرخ تورمي معادل ۱۵ درصد و در سال ۸۸ معادل
س ۲/۱۴ درصد خواهد بود.
سال ۸۹ سالي است كه نرخ تورم ايران تقريباً معادل سال گذشته خواهد بود و به ۳/۱۳ درصد مي رسد.
اكونوميست پيش بيني كرده است كه طي دهه جاري كمترين نرخ تورم مربوط به سال ۸۰ بوده است كه در آن سال نرخ تورم به ۳/۱۱ درصد رسيد. چندي پيش وزارت امور اقتصادي و دارايي اعلام كرد كه در پايان خرداد  ۸۵ نرخ تورم به ۳/۱۰ درصد رسيده است.

گفت وگوي امروز
۹۵ درصد ميگوي توليد داخل، صادر مي شود
گروه اقتصادي- ايران با وجود شرايط طبيعي مناسب،  جايگاهي در صنعت جهاني ميگو ندارد. اين در حاليست كه طي ۲ سال اخير به علت پاره  اي مشكلات از جمله شيوع بيماري لكه سفيد ميگو در مزارع خوزستان توليد اين محصول غذايي با كاهش مواجه شده است. با ارسلان قاسمي مديرعامل اتحاديه تعاوني پرورش و صادرات آبزيان كشور گفت وگو كرده ايم.
***
* با توجه به سير نزولي توليد ميگو در داخل طي سال گذشته در مقايسه با سال ۸۳ توليد و پرورش ميگو با چند درصد كاهش مواجه شده است؟
توليد و پرورش ميگو از سال ۷۶ تا سال ۸۱ روند صعودي داشته است چنانچه در برخي سال ها با رشد ۳۰۰ درصدي همراه شده است، اما عملا در سال هاي ۸۱ و ۸۲ با شيوع بيماري لكه سفيد ميگو در مزارع استان خوزستان با ثبات در توليد آن طي اين سال ها، در سال گذشته با ۶۰ درصد كاهش توليد ميگو در قياس با سال ۸۳ مواجه شديم.
* از اين محل چه ميزان خسارت به توليدكنندگان ميگو وارد شد و آيا اين خسارت جبران شده است؟
حجم كل خسارت نزديك به ۶ ميليارد تومان بود كه ۸/۱ ميليارد تومان آن از سوي صندوق بيمه محصولات كشاورزي و ۳ ميليارد تومان نيز از محل مصوبه هيأت وزيران پرداخت شد. يعني جمعا ۸/۴ ميليارد تومان از ۶ ميليارد تومان خسارت وارده به توليدكنندگان ميگو تاكنون پرداخت شده است كه كمك بزرگي به حل مشكلات توليدكنندگان اين صنعت كرده است.
* ميزان توليد و صادرات ميگو طي سال جاري چقدر پيش  بيني مي شود و در سال  گذشته اين رقم چقدر بوده است؟
امسال معادل ۵ هزار تن توليد ميگو خواهيم داشت كه ۹۵ درصد اين رقم از كشور صادر خواهد گرديد. البته متاسفانه صادرات ميگويي ايران فقط به صورت خام انجام مي شود چرا كه نتوانسته ايم ارزش افزوده براي آن در داخل ايجاد كنيم. سال قبل به علت شيوع بيماري لكه سفيد ميگو ميزان توليد ۲۸۰۰ تن بود كه تقريبا همين حد نيز صادرات صورت گرفت.
* حجم توليد كل ميگو در جهان چقدر است و مصرف سرانه اين محصول غذايي ارزنده در ايران چقدر است؟
سالانه حدود ۱۰ ميليون تن ميگو در سطح جهاني توليد مي شود كه اكثرا در كشورهاي صنعتي و ژاپن با ميزان سرانه بالا مورد مصرف قرار مي گيرد. متاسفانه به علت عدم فرهنگ سازي درست مصرف سرانه ميگو در ايران زير يك دهم گرم است. اگر اين ميزان به ۲۰۰ گرم در سال برسد بايد ۳ برابر ظرفيت فعلي، توليد ميگو براي پاسخگويي به نياز داخل داشته باشيم.
* درصد اشتغال زايي اين صنعت را چقدر مي دانيد؟
به ازاي هر يك هكتار ۲/۱ نفر اشتغال مستقيم ايجاد مي شود. در واقع طي يك برنامه چهار ساله امكان اشتغال مستقيم ۲۵۰ هزار نفر در صنعت تكثير ميگو وجود دارد.از سوي ديگر با داشتن ۲۷۰۰ كيلومتر نوار ساحلي و ۵۰۰ هزار هكتار منابع آبي با توجه بيشتر دولت مي توانيم ميزان توليد ميگو را افزايش دهيم. در حقيقت اگر زيرساخت هاي صادراتي و بازاريابي اين محصول از سوي دولت بيشتر مورد توجه قرار گيرد و سيستم بانكي نيز با توليدكنندگان ميگو همراه شود با توجه به تمايل كشورمان در پيوستن به WTO مي توانيم در توليد ميگو كه داراي مزيت نسبي هستيم جزو پيش قدم ها باشيم.
* موضوع واردات مولد ميگو به كشور به كجا رسيده است؟
متاسفانه سازمان دامپزشكي مجوز واردات گونه وانومي را فقط از كشور آمريكا و براي افراد خاص صادر مي كند. اتحاديه درصدد بود تا مولد ميگو به شكل اس پي اف را از كشور چين كه توليد سالانه ميگوي آن معادل ۲/۱ ميليون تن است به داخل وارد كند تا توليدكنندگان ميگو در بوشهر بتوانند با ظرفيت كامل كار كنند، اما عملا اين مجوز اعطا نشد. دليل مسئولان ذي ربط نيز احتمال آلوده بودن مولد ميگوي چين بود كه از نظر ما بدون انجام بررسي هاي لازم غيرقابل توجيه است. هم اكنون به همين دليل فقط ۲۵ درصد از توليدكنندگان ميگو در بوشهر فعال هستند.
* ميزان كل توليد آبزيان هم اكنون چقدر است و اين رقم تا پايان برنامه چهارم توسعه بايد به چه حد برسد؟ 
ميزان توليد فعلي اعم از صيد و پرورش ۴۰۰ هزار تن است كه تا پايان برنامه چهارم توسعه بايد به ۷۰۰ هزار تن برسد. البته به اعتقاد ما در صورت برنامه ريزي مناسب اين رقم تا يك ميليون و ۴۰۰ هزار تن نيز قابل افزايش است.

اظهار نظر كارشناسي مركز پژوهشها پيرامون
لايحه ماليات بر ارزش افزوده
مركز پژوهشهاي مجلس شوراي اسلامي نظر كارشناسي خود را در مورد لايحه ماليات بر ارزش افزوده اعلام كرد.
به گزارش دفتر اطلاع رساني مركز پژوهشها، دفتر مطالعات اقتصادي اين مركز براي اظهارنظر كارشناسي خود پيرامون لايحه ماليات بر ارزش افزوده از تاريخ ۲۱ شهريور ماه ۱۳۸۴ تا ۱۳ ارديبهشت ۱۳۸۵ با دعوت از صاحبنظران و كارشناسان دستگاه مالياتي كشور طي جلسات متعددي به بررسي متن اين لايحه پرداخت و سرانجام متن اصلاحي پيشنهادي خود را با بخشهاي مختلف لايحه مورد مقايسه قرار داد.
مركز پژوهشها يكي از اجزاي مهم اصلاح مالياتي را معرفي ماليات هاي جديد نظير ماليات بر درآمد اشخاص، ماليات بر سود شركت ها، ماليات هاي وسيع مصرف و ماليات بر ارزش افزوده دانست و افزود: مشكلات و نارسايي هاي نظام مالياتي كشور را مي توان در سه گروه اجرايي، قوانين مالياتي و فرهنگي طبقه بندي كرد.
اين اظهارنظر با اشاره به اين كه براي رفع مشكلات تشخيص در جريان اخذ ماليات در بسياري از كشورها، ماليات بر ارزش افزوده در دستور كار قرار گرفته است، مي افزايد: از آن جا كه اين ماليات بر مبناي ارزش افزوده كالاها و خدمات محاسبه و اخذ مي شود، پايه مالياتي گسترده اي دارد و امكان تشخيص و وصول بخش بيشتري از ظرفيت هاي بالقوه مالياتي كشور را مهيا مي كند و به همين دليل طي چند سال گذشته بحث ماليات بر ارزش افزوده مورد توجه قرار گرفته و طي لايحه اي كه به وسيله دولت تهيه شده در دستور كار مجلس شوراي اسلامي  قرار گرفته است.
طبق اين اظهارنظر، لايحه ماليات بر ارزش افزوده براي اولين بار در سال ۱۳۶۶ توسط دولت تهيه و به مجلس ارائه شد كه شور اول و دوم آن نيز به تصويب رسيد اما در نهايت با توجه به شرايط آن زمان به دولت بازگردانده شد.
در سال ۱۳۷۰ دپارتمان امور مالي صندوق بين المللي پول، اجراي نظام ماليات بر ارزش افزوده را به عنوان يكي از عوامل اصلي افزايش كارآيي نظام مالياتي به ايران پيشنهاد كرد و با عنايت به سياست ها و اهداف قانون برنامه سوم توسعه اقتصادي، اجتماعي و فرهنگي جمهوري اسلامي ايران در زمينه اصلاح نظام مالياتي و نيز در پي اصلاح قانون ماليات هاي مستقيم كه با هدف كاهش بار مالياتي بر پايه درآمد و از طريق تبديل نرخ هاي مالياتي و افزايش معافيت هاي پايه اي منابع مالياتي صورت گرفت، لايحه ماليات بر ارزش افزوده بار ديگر در مهرماه ۱۳۸۱ تقديم مجلس شوراي اسلامي  گرديد.
گفتني است: فصل اول لايحه ماليات بر ارزش افزوده- پيشنهادي كميته كاري مركز پژوهشها- به كليات و تعاريف، فصل دوم به معافيتها، فصل سوم به ماخذ، نرخ و نحوه محاسبه ماليات، فصل چهارم به وظايف و تكاليف مؤديان، فصل پنجم به ويژگيهاي سازمان ماليات بر ارزش افزوده و اختيارات آن و فصل ششم به ساير مقررات اختصاص يافته است.

اقتصادي
اجتماعي
ادب و هنر
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
بين الملل
فرهنگ و آموزش
سياسي
شهر تماشا
سلامت
شهري
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  فرهنگ و آموزش   |   سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |