يكشنبه ۱ مرداد ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۴۰۴۱ - Jul 23, 2006
گفته هاي رئيس پليس تهران در باره اخبار ترافيك
تونل آرام در شهر پر حادثه
گروه شهري- اسدالله افلاكي: تصادفات منجر به مرگ درون شهري طي ۳ ماه گذشته نسبت به زمان مشابه در سال قبل ۳۰درصد كاهش يافته است.
سردار ساجدي نيا رئيس پليس راهور تهران بزرگ در گفت وگو با همشهري افزود: پليس راهنمايي و رانندگي بر اساس برنامه هاي از پيش تعيين شده در سال جاري، نظارت بر رانندگي در سطح شهر را افزايش داد و با رانندگان متخلفي كه در سطح معابر از قوانين تخطي مي كردند به شدت برخورد و در مواردي خودروهاي مورد نظر را متوقف و به پاركينگ منتقل كرد. نتيجه چنين اقداماتي كاهش ميزان تصادفات رانندگي طي ۳ ماه گذشته بود. با اين همه آمار تلفات ناشي از تصادفات هنوز بالاست و پليس راهنمايي و رانندگي تلاش مي كند با راهكارهايي اين آمار را به حداقل كاهش دهد.
وي در خصوص تونل رسالت خاطرنشان كرد: در نخستين روز گشايش، داخل تونل و محورهاي منتهي به آن با ترافيك سنگيني مواجه شد كه اين ناشي از بازديد بيش از حد شهروندان تهراني از تونل بود. ضمن آنكه به چند اصلاح هندسي و تابلو در مسيرهاي منتهي به تونل نياز بود كه با اجراي آن، شهروندان توانستند به سهولت مسير خود را انتخاب كنند و در نتيجه از روز دوم تا به امروز از حجم ترافيك در تونل كاسته شده است.
وي افزود: پيش بيني مي شد در انتهاي بزرگراه رسالت از غرب به شرق و همچنين تا پل سيدخندان ترافيك سنگيني را شاهد باشيم اما با چند اصلاح هندسي در طول مسير رسالت كه تا پايان امروز(شنبه) به انجام مي رسد مسير كاملاً باز خواهد شد.
وي با اشاره به نقش تونل رسالت در كاهش حجم ترافيك محورهاي شرقي- غربي و غربي- شرقي تهران گفت: پيش از بهره برداري از تونل در بعضي معابري كه در عرض تهران قرار داشت از جمله بزرگراه  چمران- صدر و مدرس تقريباً همواره بار ترافيكي سنگيني وجود داشت كه با گشايش اين تونل، بار ترافيكي اين محورها تقسيم شد .
به گفته وي ترافيك سنگيني كه در ساعات ۶ تا ۸ بعدازظهر در محور چمران، ولي عصر و نيايش مشاهده مي شود به دليل احداث پل در اين محدوده است كه با اتمام عمليات آن، ترافيك در اين محورها به وضعيت عادي باز مي گردد.
اقدامات پليس
براي ايمني تردد داخل تونل رسالت
ساجدي نيا مي گويد: تاكنون هيچ گزارشي مبني بر تخلف رانندگي در طول مسير تونل دريافت نشده و انتظار مي رود شهروندان با رعايت مقررات مانع از بروز سانحه در درون تونل شوند.
با اين همه پليس از طريق دوربين هاي نصب شده در داخل تونل، تردد رانندگان را با دقت زير نظر و تحت كنترل دارد و مأموران راهنمايي و رانندگي افزون بر دوربين از طريق بي سيم لحظه به لحظه وضعيت داخل و مسيرهاي منتهي به تونل را گزارش مي دهند تا در صورت مشاهده تخلف با راننده خاطي به شدت برخورد شود. افزون بر اين نيروهاي پليس با خودرو و موتورسيكلت به صورت مداوم در طول مسير تونل در ترددند. همچنين جرثقيل هاي سنگين، نيمه سنگين و سبك در طول مسير تونل مستقر شده اند تا در صورت بروز سانحه در كمترين زمان اقدام لازم صورت گيرد. با اين همه از شهروندان درخواست مي شود از ورود به خط كشي هاي سمت راست تونل خودداري كنند، چرا كه اين مسيرها براي خودروهايي كه ناگزير به توقف هستند در نظر گرفته شده است.
وي از شهروندان خواست در صورت بروز سانحه يا خرابي خودرو خود با پليس ۱۱۰ تماس حاصل نمايند تا پليس به كمك آنها بشتابد.
ساجدي نيا در خصوص عملكرد دوربرگردان ها در معابر تهران گفت: دوربرگردان ها در وضعيت فعلي در اكثر نقاط عملكرد قابل قبول داشته است، هر چند ترافيك سنگين در انتهاي محورها به جايي مي رسد كه وجود تقاطع و چراغ راهنمايي و رانندگي را اجتناب ناپذير مي سازد. نكته ديگر اينكه مطالعات نشان مي دهد دوربرگردان ها در صورت وقوع زلزله احتمالي براي بازگشايي معابر، بسيار كارگشاست، به عبارت ديگر دوربرگردان ها تنها راه براي بازگشايي معابر بعد از زلزله براي دسترسي به بزرگراه هاست و به نظر مي رسد در هنگام بحران پس از زلزله دوربرگردان ها مي تواند در گشودن معابر بزرگراهي نقشي كارساز ايفا كند.
به گزارش همشهري، در حالي كه بيش از يك هفته از گشايش تونل رسالت مي گذرد، برخي كارشناسان معتقدند، مسئولان و متوليان حمل و نقل و ترافيك شهري بايد پيش از گشايش تونل، با اطلاع رساني و آموزش، شهروندان را با چگونگي استفاده از تونل آشنا مي كردند، به ويژه آن كه تونل رسالت اولين تجربه درون شهري در كلانشهر تهران است.
به عبارت ديگر به زعم اين كارشناسان تونل فرهنگ خاص خود را دارد كه آشنايي با آن مي تواند مانع از بسياري از سوانح احتمالي باشد. هر چند كه شهروندان تهراني طي هفته گذشته با احترام به قانون و رعايت ضوابط و مقررات راهنمايي و رانندگي تصوير خوبي از رفتار شهروندي را به معرض نمايش گذاشتند. با اين همه نمي توان كوتاهي مسئولان را در اطلاع رساني به موقع ناديده گرفت.

چشم انداز
007704.jpg
بيش از ۷ ميليارد تومان براي تجهيزات فني و تأسيسات تونل رسالت هزينه شده است؛ تجهيزاتي كه به لحاظ ايمني، توانسته است اين تونل را شمار ده تونل برتر دنيا قرار دهد.
در روزهاي اخير، با وجود ترافيك سنگين در تونل رسالت، تمامي تجهيزات اين تونل كارايي مناسب داشته و بدون كمترين مشكل كار كرده اند.
شايد دانستن اين نكته كه بسياري از تجهيزات نصب شده در تونل، داراي ضمانت نامه چند ساله اند، قابل توجه باشد. مانند جت فن هاي چهل و هشت گانه تونل كه به مدت ده سال گارانتي شده اند.
اما به رغم فراهم آمدن تجهيزات فني و داراي استانداردهاي ايمني جهان ،بسياري از مسئولان در مورد نبود فرهنگ استفاده مناسب از اين امكانات هشدار داده اند.
عكس: جواد گلزار

تهديد آبزيان زاينده رود
007701.jpg
گروه شهري- فاضلاب شهر جديد بهارستان، سلامت آبزيان زاينده رود را تهديد مي كند.
روزنامه محلي «نسل فردا» با اشاره به اينكه فاضلاب اين شهرك جديد كه در جنوب اصفهان و جاده شيراز احداث شده به زاينده رود مي يزد، خبر از شكايت اداره كل محيط زيست استان عليه اداره آب و فاضلاب داد.
دادستان اصفهان با اعلام اينكه رسيدگي به اين شكايت در دستور كار قرار گرفته، اعلام كرد: هر گونه استفاده و آبكشي از اين فاضلاب براي آبياري زمين هاي كشاورزي غيرقانوني است و با متخلفان به شدت برخورد مي شود.
اين در حالي است كه اگر اقدامي جدي براي ممانعت از ورود فاضلاب شهر جديد بهارستان به زاينده صورت نگيرد، يك ميليون ماهي موجود در اين رودخانه تاريخي در معرض نابودي كامل قرار خواهند گرفت.

فاضلاب خانه ها به رودخانه كرج مي ريزد
007698.jpg
فارس: عضو فراكسيون محيط زيست مجلس گفت: متاسفانه فاضلاب خانگي منازل اطراف رودخانه كرج به طور مستقيم وارد رودخانه كرج، منبع آب شرب مردم تهران، مي شود و سلامت مردم جامعه را تهديد مي كند.
موسي الرضا ثروتي افزود: اين ساخت وسازها در حاشيه رودخانه هايي كه منبع آب شرب مردم هستند، سلامت مردم جامعه را تهديد مي كند. وي در ادامه گفت: سازمان حفاظت محيط زيست بايد از بروز آلايندگي هاي ناشي از ساخت و سازها در حاشيه رودخانه ها جلوگيري كند و موظف است يا جلوي اين ساخت وسازها را بگيرد و اين زمينها را تملك كند يا از طريق دادگاه آنها را خلع يد كند.
عضو فراكسيون محيط زيست مجلس اظهار داشت: در حال حاضر همين منازلي كه در حاشيه رودخانه كرج ساخته شده اند، فاضلاب آنها به طور مستقيم به آب شرب شهر تهران مي ريزد و اين مشكل جدي و عمده اي است كه محيط زيست بايد سريعا نسبت به آزاد سازي حاشيه اين رودخانه اقدام كند وگرنه سلامت جامعه به مخاطره مي افتد و مشكلات آن متوجه مردم مي شود. ثروتي تصريح كرد: متاسفانه عدم توجه وزارت نيرو باعث مي شود عده اي از مردم، باغات و منازل خودشان را در حاشيه رودخانه ها بسازند و با هر سيلي كه رخ مي دهد، دولت به اينها بايد خسارت پرداخت كند،در حاليكه هر گونه ساخت و ساز در حاشيه رودخانه ممنوع است و وزارت نيرو بايد نسبت به تملك اين زمين ها و ثبت آنها به نام وزارت نيرو اقدام كند تا افراد سودجو حاشيه رودخانه ها را خريد و فروش نكنند.

نگاه دوم
الزام ساختمان سازان به استفاده از بتن استاندارد
گروه شهري- نامه شهرداري تهران به وزير بازرگاني و درخواست هايي كه در زمينه توليد بتن استاندارد در اين نامه مطرح شده اند بستر لازم را در جهت مقاوم سازي بناهاي شهري مهيا مي كند.
لرزه خيزي تهران،لزوم ساخت بناهاي محكم و مقاوم در اين شهر را ضروري ساخته است، با توجه به وجود گسل هاي بزرگ و كوچك در نواحي كوهستاني شمال، شرق و مناطق جنوبي و حتي در بخش هاي غربي احتمال وقوع زمين لرزه بزرگ در تهران بسيار زياد است، از همين رو است كه ساختمان سازي در تهران بايد با لحاظ بالاترين استانداردهاي جهاني انجام گيرد.
از جمله عناصر قوام دهنده  به ساختمان ها، مصالحي است كه در آنها به كار مي روند. يكي از اين مصالح بتن است كه در پايداري يك ساختمان در مقابل زلزله احتمالي نقش اساسي دارد.اما همين بتن كه در ايستايي بناي ساختمان نقش اساسي دارد در صورتي كه مطابق استانداردها توليد نشود مي تواند به هنگام وقوع زلزله و يا هر گونه حادثه طبيعي ديگر در تخريب ساختمان نقشي ويرانگر ايفا كند. اما استفاده از بتن غيراستاندارد به ويژه در كلانشهرها و تهران، نگراني هاي زيادي در پي آورده است.
شايد اين دغدغه،شهردار تهران كه مقاوم سازي ساختمان ها را يكي از برنامه هاي اصلي خود قرار داده است باعث شده تا به كمك وزارت بازرگاني مانع از استفاده از بتن غيراستاندارد در فرآيند ساخت و ساز شود.
در اين نامه بر ممنوعيت خريد بتن آماده غيراستاندارد تأكيد شده و بر اساس توافقات صورت گرفته ميان شهرداري تهران و انجمن صنفي بتن از اين پس سازندگان بنا در تهران ملزم به استفاده از بتن استاندارد در ساخت بنا شدند.
به گزارش پايگاه اطلاع رساني معماري و شهرسازي، عبدالرضا آورزماني، مدير بخش كنترل مضاعف شهرداري تهران با اعلام خبر اين نامه گفت: معاونت شهرسازي شهرداري تهران ماه گذشته با انجمن صنفي بتن توافق نامه اي امضا كرد كه به موجب آن انجمن صنفي بتن فهرست توليدكنندگان بتن استاندارد را به شهرداري ارائه مي كند و سازندگان نيز بتن مصرفي خود را از توليدكنندگاني كه مورد تأييد انجمن صنفي بتن است تهيه مي كنند.وي ادامه داد: شهرداري به دنبال ايجاد يا دامن زدن به انحصار در زمينه توليد بتن نيست و توليدكنندگان كه عضو انجمن صنفي بتن يا موسسه استاندارد باشند و محصولات آنها مورد تأييد اين دو نهاد باشد از نظر شهرداري مجاز به توليد محصول هستند.
آورزماني در پاسخ به اين سؤال كه شهرداري چگونه خريد بتن از اين مؤسسات استاندارد را كنترل خواهد كرد، گفت: از اين پس سازندگان ملزم مي شوند، علاوه بر ارائه نقشه و ساير گزارش هاي مربوط به ساخت بنا، فاكتورهاي خريد را نيز براي دريافت پروانه ارائه كنند. مدير بخش كنترل مضاعف شهرداري تهران، از ارسال نامه دكتر محمد قاليباف به وزير بازرگاني خبر داد و گفت: اين توافق نامه منجر به ارسال نامه اي از طرف آقاي قاليباف به دكتر ميركاظمي وزير بازرگاني شد كه در آن درخواست هايي در زمينه كنترل بيشتر توليد مصالح ساختماني مطرح شده است.

زادبوم
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
حوادث
بين الملل
فرهنگ و آموزش
سياسي
شهر تماشا
سلامت
شهري
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  فرهنگ و آموزش   |   سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |