يكشنبه ۱ مرداد ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۴۰۴۱ - Jul 23, 2006
هشتمين جشنواره آسيايي اوسيانز- سينه فن آغاز شد
طرح مسائل جهان اسلام در يك جشنواره هندي
007656.jpg
محمد الدارادجي
007647.jpg
صحنه اي از فيلم روياها

گروه ادب و هنر: كيكاووس زياري- هشتمين دوره جشنواره سينماي آسيا كه به اوسيانز- سينه فن معروف است، در شهر دهلي نو كار خود را آغاز كرد. فيلم هاي حاضر در اين جشنواره انعكاسي از موضوعات مختلف سياسي و اجتماعي قاره آسياست.
به نوشته آسوشيتدپرس، قاره آسيا به سرعت در حال تغيير و دگرگوني است و در شرايطي كه هر روز توجه محافل بين المللي را بيش از گذشته به خود جلب مي كند، جشنواره اوسيانز- سينه فن پنجره اي به روي دنياي اسلام و مسائل پيرامون آن باز مي كند.
جشنواره كه به مدت يك هفته ادامه دارد، در شرايطي برپا مي شود كه جامعه هند در شوك بمب گذاري هفته قبل شهر بمبئي قرار دارد. روز يازدهم جولاي، هشت بمب قوي در ايستگاه راه آهن بمبئي منفجر شد. اين انفجار باعث مرگ 182 نفر و زخمي شدن 800 نفر ديگر شد، اما علي رغم اين بمب گذاري، مسئولين جشنواره و فيلمسازان مي گويند كه جشنواره كار خود را مثل هميشه دنبال خواهد كرد. حتي امسال برنامه هاي ويژه اي از قبل براي جشنواره تدارك ديده شده است.
آرونا واسدف- روزنامه نگار قديمي- كه مدير جشنواره است، مي گويد: ما بخش سينماي عرب را از سه سال قبل به برنامه هاي خود اضافه كرديم. هر سال كه مي گذرد، اين بخش اهميت بيشتري پيدا مي كند. اين اهميت نه فقط به خاطر موقعيت سياسي جهان عرب، بلكه به اين دليل است كه ما احساس مي كنيم سينماي عرب در حال تبديل شدن به يك جريان قوي سينما در سطح بين المللي است .
امسال 300 فيلمساز، روزنامه نگار و ديگر حرفه اي هاي صنعت سينما، مهمان جشنواره هستند. اين رقم دو برابر سال قبل است. در قاره آسيا جشنواره هاي ديگري مثل بوسان و كره جنوبي هم برپا مي شود، اما جشنواره اوسيانز- سينه فن تبديل به يكي از مهمترين جشنواره هاي منطقه شده است. صنعت فيلمسازي هندي زبان هند- كه به باليوود معروف است- حرف اول را در كشور هند مي زند، اما فيلم هاي غيرمتعارف هم توسط تهيه كنندگان و فيلمسازان مستقل تهيه مي شود. جشنواره اوسيانز- سينه فن خود را موظف به معرفي سينماي اخير مي داند.
حرف اول را در جشنواره، سينماي غيرمتعارف آسيا مي زند. امروز و فردا به كارگرداني ايزيدوره كي موسالا(فيلمساز فلسطيني) اولين نمايش عمومي بين المللي خود را در جشنواره دارد. اين فيلم، اولين اثر بلند سينمايي است كه در كشور عربستان سعودي ساخته شده است. فيلم، اولين بازيگر زن عربستان سعودي را به تماشاگران معرفي مي كند. امروز و فردا يك كمدي درام اجتماعي است كه قصه اي ملودرام دارد و پرسش هايي جنجالي را پيرامون انزواي اجتماعي زنان در عربستان سعودي مطرح مي كند. رؤياها ساخته محمد الدارادجي فيلمساز 29ساله عراقي، يكي ديگر از كارهاي بحث انگيز جشنواره است. فيلم كه براساس ماجراهاي واقعي ساخته شده، وقايع نگاري هولناك زندگي مردم عراق بعد از حمله سال 2003 نيروهاي غربي به اين كشور است. ماجراها از چشم ساكنان يك بيمارستان رواني در شهر بغداد به نمايش در مي آيد.اين فيلم نخستين بار سال قبل در چند جشنواره اروپايي و آمريكايي نمايش داده شد و با تحسين منتقدان و تماشاگران حرفه اي روبه روشد. رؤياها به شكلي ظريف، واقعيت هاي سخت و خشن زندگي مردم در دوران صدام حسين را با خلأ قدرت ناشي پس از سقوط او مورد مقايسه قرار مي دهد. كارگردان فيلم مي گويد: من با هر جنگي در هر مكاني مخالف هستم، بيرحمي، بيرحمي است. وقتي شكل و روش آن تغيير مي كند، نمي توانيم بگوييم وجود خارجي ندارد .
نصير الدين شاه- بازيگر كهنه كار سينماي هند- با اولين ساخته سينمايي خود در مقام كارگردان به نام چرا اگر؟ در جشنواره حضور دارد. قصه فيلم درباره سرنوشت چهار آدم مختلف با پس زمينه هاي متفاوت است كه درگير يك تصادف شده اند.جشنواره همچنين امسال برنامه تقدير از استنلي كوان فيلمساز مؤلف هنگ كنگي را دارد كه در آن شش فيلم او به نمايش گذاشته مي شود.

آميتاب باچان:
سينماي هند به اسكار نياز ندارد
007650.jpg
مهر: آميتاب باچان، بازيگر مطرح سينماي هند، معتقد است سينماي كشورش براي دست يافتن به اعتبار جهاني نيازي به كسب اسكار ندارد و باليوود به مراتب خلاق تر از هاليوود بوده است.
سينماي هند سالانه هزار فيلم به 12 زبان توليد مي كند، اما با اينكه دو فيلم "مادر هند" و "خراج" براي كسب تنديس اسكار بهترين فيلم خارجي نامزد شدند، هيچكدام نتوانستند اسكار را با خود به خانه ببرند.
باچان كه براي دريافت چند جايزه در بريتانيا به سر مي برد، در كنفرانسي خبري عنوان كرد كه نه تنها تصور نمي كند دريافت اسكار به منزله سپاسي نهايي از يك فيلم خوب باشد، بلكه اعتقاد دارد پيروي از اين ايده بسيار توهين آميز است. او با اشاره به جشنواره بين المللي فيلم هند گفت: "من اعتقاد دارم سينماي هند نمايشگاهي منحصر به خود دارد. با وجود اينكه ما به اسكار و هر آنچه در اين مراسم وجود دارد احترام مي گذاريم، اعتقاد داريم خلاقيت ما در جهان سينما بهترين است."
باچان اعلام كرد: فيلم هايي كه شاهد همكاري سينماي هند و غرب است از سوي اين كشور مورد استقبال قرار مي گيرد.براي مثال: "فيلم "عروس و تعصب" كه توليد 2004 و محصول مشتركي از هند و بريتانيا بود و بازيگران هر دو كشور در اين اثر به ايفاي نقش پرداخته بودند. او گفت: زماني كه در زمينه خلاقيت تشابه وجود دارد، هرگونه همكاري ميان كشورها مفيد خواهد بود.
اين هنرپيشه با اينكه هنوز در هيچكدام از محصولات هاليوودي نقش آفريني نكرده، براي ايفاي نقش هاي خاصي كه از سوي غرب پيشنهاد مي شود، ابراز تمايل كرد. اين هنرپيشه كه در زمره بازيگران افسانه اي هند جاي دارد تا به حال در 150فيلم بازي كرده و در نظرسنجي بي بي سي در سال 2002 نام اين هنرپيشه بر فراز نام هايي چون لارنس اوليويه و الك گينس به عنوان محبوب ترين هنرپيشه دوران انتخاب شد.
فيلم هاي "تاريك"، "وقت"، "سركار" و "بانتي و بابلي" از جمله پرفروشترين آثار باچان 63 ساله به شمار مي روند و تاكنون بيش از يك ميليارد روپيه در گيشه بدست آورده اند.
دانشگاه لستر بريتانيا دكتراي افتخاري را به اين بازيگر مطرح هندي اختصاص داد و از فعاليت وي در عرصه بازيگري تقدير كرد. او علاوه بر بازيگري در اقدامات بشردوستانه نيز حضور دارد و به عنوان سفير دوستي آژانس كودكان سازمان ملل فعاليت مي كند.

بازيگران مسلمان هند بمب گذاري بمبئي را محكوم كردند
007662.jpg
گروه ادب و هنر- هنرمندان مسلمان سينماي هند، صداي اعتراض خود را عليه بمب گذاري در شهر بمبئي بلند مي كنند. عامرخان و شاهرخ خان دو سوپر استار سينماي هند اين بمب گذاري را محكوم كردند.
به نوشت سايت اينديا اف ام،  عامرخان در يك گفت وگوي اختصاصي با بي.بي.سي، بمب گذاري در ايستگاه راه آهن بمبئي را اقدامي ديوانه وار و بزدلانه توصيف كرد. وي كه در فيلم پرفروش فنا - كه هم اكنون روي پرده سينماهاي هند است- نقش يك تروريست را بازي مي كند، در اين مصاحبه گفت: ترور اقدامي وحشيانه و از سر بيچارگي است. قربانيان اين حركات كور هم هميشه مردم عادي و بي دفاع هستند. عامرخان كه درام ورزشي او لگان هفته قبل از سيماي جمهوري اسلامي پخش شد از مردم بمبئي خواست كه با دولت در ارتباط با حل مشكل تروريسم همكاري كنند.
از سوي ديگر شاهرخ خان كه مشغول بازي در آخرين صحنه هاي درام خانوادگي تازه اش گاپي الوداع نهي كهنا است، همراه كارگردانش كارن جوهر در يك جلسه مطبوعاتي مشترك شركت كرد. وي هر نوع بمب گذاري را محكوم كرد و گفت:  تروريسم يك پديده بين المللي است. در چند سال اخير ما شاهد اقدامات كور تروريستي در نيويورك، مادريد، لندن و حالا در بمبئي بوده ايم. ما در بمبئي موقعيت بد و دشواري داريم. اعتقاد دارم كه در رابطه با تروريسم بايد به مردم عادي آموزش لازم را داد، بايد سعي كنيم كه جو خشونت و اعمال خشونت از جامعه دور شود.
در جريان بمب گذاري اخير شهر بمبئي حدود 200 نفر كشته و هزار نفر زخمي شدند، اين بمب گذاري وحشيانه در فروش فيلم هاي سينمايي هم تأثير منفي گذاشته و باعث افت فروش آنها شد.

با وجود تمام اعتراض ها و مخالفت ها
دانيل كريگ دوباره جيمز باند مي شود
007665.jpg
گروه ادب و هنر- علي رغم مخالفت طرفداران مجموعه فيلم جيمز باند با انتخاب دانيل كريگ به عنوان مأمور جديد دو صفر هفت، تهيه كنندگان فيلم قرارداد دومين فيلم جيميز باندي را با او امضا كردند.
به نوشته بي.بي.سي ، قسمت جديد فيلم فعلاً  نام موقت جيمز باند 22 را دارد و تا زمان شروع فيلمبرداري نام آن انتخاب خواهد شد. اين فيلم ماه مه 2008 روي پرده سينماها مي رود. دانيل كريگ بازيگر انگليسي سال قبل جايگزين پيرس برازنان ايرلندي  تبار شد.
انتخاب كريگ با اعتراض شديد شمار زيادي از دوستداران اين مجموعه فيلم روبه رو شد و آنها گفتند ما يك جيمز بلوند (اشاره به موي طلايي كريگ)  نمي خواهيم. با اين حال نه تنها باربارا بروچولي تهيه كننده فيلم، بلكه بسياري از هنرمندان سرشناس- و ازجمله شون  كانري معروفترين جيمز باند سينما- از اين انتخاب دفاع كردند. كريگ 38 ساله براي اولين بار در كازينو رويال در نقش مأمور دو صفر هفت ظاهر مي شود.اين فيلم كه دوباره سازي يك اثر موفق دهه شصتي به همين نام است، اواخر پاييز امسال روي پرده سينماها مي رود.
جيمز باند 22 در شرايطي جلوي دوربين مي رود كه صنعت سينما هنوز واكنش تماشاگران را نسبت به دانيل كريگ در نقش جيمز باند جديد سينما تجربه نكرده است. جيمز باند 22 قصه اي اريژينال دارد كه فيلمنامه آن براساس طرح تهيه كنندگان فيلم نوشته مي شود.كريگ بعد از شون كانري، جرج لازنبري، راجرمور، تيموتي دالتن و پيرس برازنان، ششمين جيمزباند صنعت سينماست.

راهنما
بر ديوار نگارخانه ها
نگارخانه آرا: نمايشگاه تصويرسازي گروهي از هنرمندان‎/ 31 تير تا 4 مرداد‎/ ضلع غربي ميدان هفت تير، كوچه مازندراني، پلاك 27/ تلفن: 88824542.
نگارخانه ماه: نمايشگاه برگزيده از آثار 50 هنرمند‎/ 4 تا 15 مرداد و از 16 مرداد تا 25 شهريور روزهاي زوج‎/ خيابان آفريقا، بلوار گلستان، پلاك 89/ تلفن: 22045879.
گالري سيحون: نمايشگاه طرح روي جلدهاي مطبوعاتي نجم الدين فرخ يار‎/ اول تا 5 مرداد‎/ خيابان خالد اسلامبولي، خيابان چهارم، شماره 30/ تلفن: 88711305 .
گالري هما: نمايشگاه برگزيدگان نسل نو همراه با نمايش اسلايد‎/ از دوم مرداد تا يك هفته‎/ خيابان وليعصر، كوچه رحيمي(چهرازي)، پلاك 37/ تلفن: 22055629.
نمايشگاه عكس انسان و كوير
ايسنا: نمايشگاه عكس هاي گلنوش لطفي در نگارخانه  سعدآباد - تهران - برپا مي شود.
اين نمايشگاه دربر گيرنده  عكس هايي با موضوع انسان، كوير، پروانه و... است كه از امروز به  نمايش درمي آيند.
گلنوش لطفي - هنرمند عكاس 23 ساله - تحصيلات خود را در رشته  مديريت هتلداري در قبرس به اتمام رسانده و عكاسي را به صورت تجربي در مجموعه اي به نام Fashion club آغاز كرده است.
نمايشگاه يادشده تا 12 مردادماه  جاري از ساعت 10 تا 13 و 15 تا 20 برپاست.
نقد ادبيات عاميانه ايران
گروه ادب و هنر- راديو فرهنگ كتاب ادبيات عاميانه ايران اثر مرحوم محمد جعفر محجوب را نقد و بررسي مي كند.
اين كتاب تحقيق و تحليل جامعي از تاريخ فرهنگ و ادبيات عاميانه ايران را دربردارد و توسط مرحوم دكتر محمد جعفر محجوب نگارش و گردآوري شده كه پس از فوت وي دكتر حسن ذوالفقاري آن را به پايان رسانده است.
نقد ادبيات عاميانه ايران طي دو برنامه در امروز و روز هشتم مرداد ماه ساعت 30/16 از راديو فرهنگ پخش مي شود.
سخنراني اسلامي ندوشن درباره هنر ايران
مهر: در ادامه برگزاري نمايشگاه مروري بر هنرهاي تصويري ايران در سده هاي 12 و 13 در موسسه صبا، استاد دكتر محمدعلي اسلامي ندوشن درباره بررسي هنر ايران سخنراني مي كند.
روابط عمومي موسسه فرهنگي هنري صبا اعلام كرد اين مركز كه اين روزها پذيراي خيل عظيمي از صاحبنظران، پژوهشگران، هنرمندان و اقشار مختلف مردم است، روز يكشنبه ميزبان استاد و محقق برجسته عرصه فرهنگ و تاريخ ايران دكتر محمدعلي اسلامي ندوشن خواهد بود كه درباره بررسي هنر در ايران سخنراني مي كند.
سخنراني استاد اسلامي ندوشن روز يكشنبه يكم مرداد راس ساعت 17 در سالن سينماتك موسسه فرهنگي هنري صبا با حضور كليه علاقه مندان برگزار خواهد شد.

موفقيت كاريكاتوريست ايراني در روماني
007659.jpg
علي ميرايي، كاريكاتوريست ايراني در فستيوال بين المللي دوا ي روماني با كاريكاتور زير از ميان هنرمندان 40 كشور جهان موفق به دريافت جايزه بزرگ شد.
گفتني است، روماني از كشورهاي صاحب سبك در هنركاريكاتور است و بدست آوردن مقام اول در چنين كشوري حائز اهميت است.

نمايش برترين انيميشن هاي جهان
فارس:برترين انيميشن هاي داخلي و منتخب آخرين جشنواره هاي معتبر جهاني توسط آسيفا در خانه هنرمندان ايران به نمايش
در  مي آيد.
نشست ماهانه انجمن آسيفا،انجمن فيلمسازان انيميشن ايران وابسته به خانه سينما و سازمان جهاني يونسكو روز يكشنبه اول مرداد ماه در تالار بتهوون خانه هنرمندان برگزار مي شود.
اين نشست با حضور كارگردانان انيميشن هاي برتر داخلي و منتخب آخرين جشنواره هاي معتبر خارجي و نمايش اين آثار برگزار مي شود.
انيميشن هاي هيچ روزي ساخته محمدرضا خانزاد، ماهي ساخته محمود فخري نژاد و صفر درجه ساخته اميد خوش نظر و از توليدات موسسه فرهنگي - هنري صبا همچنين انيميشن گاو و كشاورز از كانون و پرورش فكري كودكان و نوجوانان در اين نشست به نمايش در مي آيد.زمان برگزاري اين نشست از 30/17 تا 20 خواهد بود.

بازگشت بروس لي
007668.jpg
گروه ادب و هنر- خانواده بروس لي در كنار چاپ كتابي درباره كارها و فعاليت هاي هنري  اش، يك فيلم سينمايي هم در باره او تهيه و توليد مي كنند.
به نوشته بي.بي.سي، با وجود آن كه قبل از اين فيلم هاي سينمايي زيادي درباره اين قهرمان هنرهاي رزمي و بازيگر فيلم هاي كاراته اي ساخته شده است، اما يك فيلم بزرگ جديد قرار است يك بار ديگر قصه زندگي بروس لي را روي پرده بزرگ سينما به تصوير بكشد.رابرت لي، برادر كوچك تر بروس لي كه مدير باشگاه بين المللي طرفداران او نيز هست، در يك گفت وگوي جديد اعلام كرد: درست است كه تا به حال قصه هاي زيادي درباره بروس لي روي پرده سينما تعريف شده، اما برخي از آنها در مورد زندگي و كارهاي وي يا غلو كرده اند و يا حق مطلب را ادا نكرده اند. ما اميدواريم با ساخت اين فيلم سينمايي افسانه بروس لي را به شكلي صحيح در معرض ديد تماشاگران سينما قرار دهيم. در حال حاضر اولين وظيفه ما پيدا كردن بازيگر مناسبي است كه نقش بروس را بازي كند. كتاب زندگي او هم در روز تولدش- 27 نوامبر- منتشر مي شود. رابرت لي همچنين گفت كه خانواده او با كمپاني هنري چيني جي آمديا قراردادي امضا كرده اند كه براساس آن چند فيلم سينمايي و مجموعه تلويزيوني در ارتباط با سال هاي زندگي و فعاليت هاي هنري و ورزشي بروس لي توليد خواهد شد. وي توليد نسخه هاي جديدي از فيلم هاي برادرش همچون راه اژدها و اژدها وارد مي شود را تكذيب كرد.
بروس لي، جولاي سال 1973 در سن 32 سالگي درگذشت. مرگ او هنوز هم در هاله اي از ابهام قرار دارد.

چهره روز
كيومرث منشي زاده:
از نيما تا بعد
007653.jpg
كيومرث منشي زاده معتقد است: شعر نيمايي داراي پتانسيل هاي زيادي بود كه متاسفانه شاعران نتوانستند از آن استفاده كنند.
او مي گويد:اگر شاعران نتوانستند از پتانسيل هاي شعر نيمايي به طور كامل استفاده كنند، به اين دليل بود كه شعر نيما يوشيج تنها شعري است كه دستگاه مختصات دارد. شايد وجود همين دستگاه مختصات كه موجب اشكالاتي در استفاده آن مي شد، باعث شده شاعران به شعرهاي آسان تري روآورند.
وي پتانسيل هاي شعر نيمايي را پتانسيل هاي قوي دانست و افزود: در شعر نيما، از نظر دستگاه مختصات، وجه فارغي ميان نظم و شعر وجود داشت كه البته بعدها به علت ندانم كاري هاي برخي از پيروان نيما، هر شعر بلندي را منظومه ناميدند؛ در حالي كه ميان شعر بلند و منظومه اختلاف ماهوي وجود دارد؛ يعني اين اختلاف، اختلاف كيفي است؛ نه كمي مربوط به بلند يا كوتاه بودن شعر.
منشي زاده با بيان اين مطلب كه شعر نيمايي چون از نظر وزن تابع قوانين پيچيده اي بود و در نتيجه به كار بردن آن از طرف هر كسي آسان نبود، ادامه داد: بسياري شعرهاي آسان تري را برگزيدند؛ مثلا نحوه شعر سهراب سپهري نحوه  آساني بود و به همين علت خيلي ها به آن روآوردند. مشكل شعر اينان اين بود كه بدون اين كه بدانند منظور نيما از قالب هاي نيمايي، آسان كردن كار براي شاعر نبوده است، بيشتر گمان كردند قصد نيما قطع نظر كردن از قافيه است، در حالي كه كوتاه و بلند كردن ابيات در شعر نيمايي از قواعد خاصي صورت مي گرفت.
وي همچنين برداشت شاعران را از قالب هاي نيمايي، برداشت غلطي ذكر كرد و در توضيح آن متذكر شد: شاعران با همين برداشت غلط كه نيما خواسته است با قطع نظر از قافيه، شعر را آسان تر كند، آمدند و از وزن هم قطع نظر كردند؛ در حالي كه شعر بي وزن، خود نوعي از شعر است كه در اروپا هم متداول بود و آن هم ضوابط خود را داشت.
اين شاعر در ادامه اين بحث گفت: بعدا عده اي باز هم براي آسان تر كردن كار، پيش خود گفتند حال كه قافيه و وزن را حذف كرده ايم، بياييم ايماژ را هم حذف كنيم، چرا كه بدون وجود اين سه عنصر، شعر مي توانست خيلي آسان  نوشته شود. به هر حال از آن جايي كه باز هم عده اي دنبال آسان تر گفتن
ما في ضمير بودند، گفتند ما كه قافيه را حذف كرديم، وزن را هم همين طور و ايماژ را هم كه حذف كرديم، بياييم معنازدايي كنيم؛ غافل از اين كه شعر بي معنا، آدم بي معنا و همه چيز بي معنا فراوان است.
وي گفت: مطلب قابل تاسف اين نيست كه چرا شعر از نظر ظاهر و قالب به چنين روزي افتاده است؛ مطلب قابل تاسف اين  است كه شعر نيمايي كه بعد از چندين قرن، به طرف شعر انساني كه به وسيله سعدي 50 سال پيش از پتراركو - بنيانگذار شعر انساني در غرب -، سروده شده بود، رفت و لبريز از ظرفيت هاي انساني بود، جاي خود را به شعري بسيار شخصي و غيرمتعهد داد. به هر حال اين تاسف وقتي بسيار زيادتر مي شود كه ما بدانيم ميان شعر نيما و زندگي نيما، ارتباط تنگاتنگي وجود داشته است؛ يعني نيما اگر چنان شعر مي نوشته است، از شعري جز آن نوع شعر خوشش نمي آمده است. منشي زاده معتقد است: بسياري از شاعران مدرن بعد از نيما به نظر خود شعر مدرن مي نوشتند، ولي عاشق سينه چاك شعر عرفاني بودند. او در پايان تصريح كرد: حالا بايد پرسيد، آيا اين درست است كه من خود را شاعر پست مدرن بدانم يا سوررئاليست، ولي از ترس شماتت خلق در زيرزمين خانه شعرهاي باباطاهر عريان را بخوانم؟
منبع :ايسنا

روخواني سه نمايشنامه در خانه تئاتر
گروه ادب و هنر- جلسات نمايشنامه خواني انجمن نمايشنامه نويسان خانه تئاتر با روخواني نمايشنامه اي از بهزاد فراهاني دنبال مي شود. اين برنامه امروز ساعت 18 در تالار بتهوون خانه هنرمندان ايران برگزار مي شود و فراهاني با نظرسنجي از شركت كنندگان در جلسه، يكي از دو نمايشنامه مفتش يا ميزگردشاه را به تنهايي روخواني مي كند.
در صورتي كه نمايشنامه مفتش انتخاب شود روخواني آن به طور كامل انجام مي شود.همچنين در جلسات نمايشنامه خواني اداره تئاتر نيز نمايشنامه چنانت دوست مي دارم روخواني خواهد شد.اين نمايشنامه نوشته سيد افشين هاشمي است و كارگرداني آن را عليرضا مقدس انجام مي دهد.داستان اين نمايش درباره دو نوجوان به نام هاي حميد و طاحو است كه از جبهه به مرخصي مي آيند و مادر حميد در تدارك وصلت پسرش با دختري به نام نغمه است و...
چهارمين جلسه نمايشنامه خواني تالار مولوي نيز به روخواني نمايشنامه ماه زدگان نوشته علي دنيوي ماروي به كارگرداني بهرام تشكر اختصاص خواهد داشت.اين جلسه در ادامه دومين دوره فستيوال نمايشنامه خواني مولوي ساعت 18 امروز در تالار اصلي مولوي برگزار مي شود.بعد از جلسه نمايشنامه خواني نيز جلسه نقد و بررسي برگزار خواهد شد.

گره هاي صبور در كاخ سعد آباد
گروه ادب و هنر- نمايشگاه گره هاي صبور و نقش هاي ماندگار تا 17 مرداد در موزه هنرهاي زيباي كاخ سعد آباد برگزار مي شود.
در اين نمايشگاه 77 اثر برگزيده تابلوي فرش از آثار موزه اي نقاشان برجسته جهان به نمايش گذاشته شده است.
اين نمايشگاه داراي بخش هاي مختلفي چون از فرش تا عرش(برگزيده آثار قرآني)، مكان هاي مذهبي، نقاشي هاي سبك اكسپرسيونيسم، گفت وگوي تمدن ها، طبيعت بي جان، پرتره و آثار استاد فرشچيان است كه در قالب تابلو فرش هايي زيبا به نمايش گذاشته شده است.

ادب و هنر
اجتماعي
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
بين الملل
فرهنگ و آموزش
سياسي
شهر تماشا
سلامت
شهري
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  فرهنگ و آموزش   |   سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |