سه شنبه ۱۰ مرداد ۱۳۸۵
مروري بر فعاليت هاي موسسه مهر و ماه براي تسهيل ازدواج و تشكيل خانواده
يك شروع خوب براي زندگي
اميد سليماني فاخر
عكس: سيروس داودزاده
002112.jpg
آمارها مي گويند، در استان تهران در سال ۸۳ از ميان ۱۱۳۸۲۸ ازدواج،تعداد ۱۹۷۹۷ از آنها به طلاق انجاميده است.
سال ۸۴ در همين استان از ۱۰۶۹۹۷ ازدواج، ۱۹۱۲۳ به طلاق ختم شده است، همين آمارها نشان مي دهد كه در شهر تهران در سال ۸۳ از ۶۲۷۵۹ ازدواج۱۲۱۰۵ طلاق و در سال ۸۴ در اين شهر از ۶۸۲۶۰ ازدواج۱۴۲۹۹ به طلاق منجر شده است، اين ميانگين به گونه اي نسبي نشان مي دهد كه از هر ۵ ازدواج، يك طلاق حاصل مي شود.
از سويي ديگر، تحقيقات نشان مي دهد كه بيش از ۵۰ درصد موارد طلاق بين يك تا پنج سال نخست زندگي مشترك اتفاق مي افتد و ۵۰ درصد طلاق ها به روابط زناشويي بازمي گردد.
در همين تحقيقات آمده است كه بيش از ۶۰ درصد از نيازهاي زنان در اين روابط ناديده گرفته مي شود. تأمل در آمار روزافزون طلاق در تهران و افزايش عدم رضايت زوجين از زندگي مشترك در آغازين روزهاي ازدواج، گوياي وضعيتي بحراني است كه نهاد خانواده را به عنوان نهاد اصلي جامعه تهديد مي كند. ازدواج پيوندي است كه افراد در پرتو امنيت و آرامش رواني حاصل از آن، با ارضاي نيازهاي روحي و جسمي خود به سوي كمال گام برمي دارند.
اين پيوند مقدس براي هر زوج به همراه شعف و بالندگي، حسي از ترس و اضطراب را نيز به دنبال دارد. بيم از قرار گرفتن در كنار فردي از جنس مخالف با سلايق، عقايد، تجارب اجتماعي و توقعات متفاوت، زماني مضاعف مي شود كه فرد به دليل عدم آگاهي از اصول و اقتضائات زندگي مشترك، نبود الگوهاي مناسب رفتاري از سوي خانواده و در نهايت نبود نظام آموزشي مناسب و كارآمد در جامعه، محكوم به آزمون و خطاست و گاه عمري را اين گونه مي گذراند. در جوامع در حال گذار سرعت تغيير ساختارها و هنجارهاي اجتماعي بسيار بالاست و در نتيجه، ملاك هاي انتخاب همسر، نحوه ازدواج و سبك زندگي در ايران، به عنوان كشوري در حال توسعه، از اين قاعده مستثني نيست.
در چنين جامعه اي، تلاش براي تحقق خانواده سالم و متعادل، نيازمند آموزشي است كه معرفتي كارآمد و مطلوب را بيافريند و مخاطراتي را كه يك زندگي نوپا را تهديد مي كند، دفع نمايد.
مؤسسه اي با عنوان محتوايي برگرفته از اهداف و چشم اندازهايش با نام «مهر و ماه» در سازمان فرهنگي هنري شهرداري تهران شكل گرفته است كه بر طبق اساسنامه اش وظيفه تسهيل و از بين بردن موانع ظاهري و فرهنگ سازي ازدواج را عهده دار است.
موسسه مهر و ماه در طرح «شروع خوب» سعي خواهد داشت تا با درك خلاءهاي موجود در جامعه و با هدف ارتقاي سطح آگاهي زوج هاي جوان با برگزاري دوره هاي آموزشي ويژه زوج ها، به ارتقاي فرهنگ ازدواج و استحكام آن در زندگي مشترك همت گمارد.
شايد بتوان «مهر و ماه» را در حقيقت يك NGO ناميد كه با فراخوان هايش جوانان را به ازدواج فرامي خواند.
مؤسسه مهر و ماه با برگزاري جشن ها و برنامه هاي متعدد توانسته گامي هر چند كوچك براي جلب اعتماد زوج هاي جوان بردارد. مهر و ماه سعي دارد در چشم انداز ملي حيطه فعاليت هاي خود را در جهت امور فرهنگي و با تكيه بر آموزه هاي غني اسلامي در راستاي افزايش كاركرد نهاد خانواده متمركز نمايد.
كارگاه آموزشي «شروع خوب»
كارگاه آموزشي «شروع خوب» از ارديبهشت سال ،۸۵ در قالبي منحصر به فرد با استفاده از استادان مجرب در چهار فرهنگسراي دختران، بهمن، خانواده و دانشجو برگزار شده است و در آنها، ۲۵ هزار زوج تهراني با تأكيد بر «بهداشت رواني» و «بهداشت جنسي» در زندگي زناشويي،به صورت رايگان آموزش مي بينند.
حامد سليماني، مدير مؤسسه مهر و ماه در اين باره مي  گويد:«اين طرح با هدف ارتقاي سطح آگاهي زوج هاي جوان براي ورود به زندگي مشترك، ايجاد خانواده سالم، متعادل و پايدار و همچنين كاهش آمار طلاق در تهران به اجرا در مي آيد.
وي در ادامه مي افزايد: با برگزاري كلاس هاي آموزشي، مشاوره تلفني و حضوري، سايت فرهنگي آموزشي، تهيه و ارايه كتب و محصولات چند رسانه اي، زوج هايي را كه به دليل نبود نظام آموزشي منسجم در كشور، محكوم به آزمون و خطا هستند، ياري مي نماييم.
رويكردي به باورهاي غلط در مسايل جنسي
دوره هاي آموزشي «شروع خوب» ويژه زوج هايي است كه در دوران عقد هستند و يا حداكثر ۶ ماه از زندگي مشتركشان مي گذرد. ۸ ساعت آموزش ويژه بانوان، ۵ ساعت آموزش ويژه آقايان و ۴ ساعت به صورت مشترك از تمهيداتي است كه براي اين كارگاه هاي آموزشي در نظر گرفته شده است، پرداختن به بهداشت جنسي، شامل آناتومي، فيزيولوژي، بهداشت مقاربت و تصحيح باورهاي غلط در مسايل جنسي از مواردي است كه در اين دوره آموزشي لحاظ مي شود. همچنين تنظيم خانواده از طريق پيشگيري از بارداري، مزايا و معايب هر روش، بيماري هاي مقاربتي و اختلالات و انحرافات جنسي نيز در اين بعد از آموزش، بررسي مي شود.
همچنين در اين دوره آموزش و در مباحث مرتبط به بهداشت رواني، ويژگي هاي جسمي و رواني زن و مرد، نحوه ارتباط مؤثر زن و شوهر، نحوه مواجهه با مشكلات و روش هاي حال تعارض در زندگي مشترك بررسي مي شود.
علاوه بر اينها قوانين گفت وگو و انتقاد در زندگي مشترك، روش هاي كنترل خشم در زندگي و حقوق و تكاليف متقابل در زندگي زناشويي در اين دوره ها مورد بررسي و تحليل قرار مي گيرد. مؤسسه مهر و ماه با نيازسنجي هاي به عمل آمده، فعاليت هايش را در سال ۸۵ در دو بخش آموزش و فرهنگ سازي و ارايه تسهيلات ازدواج متمركز كرده است و زوج ها مي توانند علاوه بر حضور در دوره هاي «شروع خوب»، از خدمات عقد ارزان قيمت و اهداي لباس عروس و خنچه عقد رايگان استفاده كنند.
زوجين مي توانند جهت آموزش و شركت در كارگاه آموزشي به سايت اينترنتي www.hamsar.ir و يا به فرهنگسراي خانواده مراجعه نمايند.
گام هايي براي فرهنگسازي
جشن غنچه هاي انتظار با هدف تكريم نوزادان متولد شده در نيمه شعبان، جشن پيوند منتظران ويژه زوجيني كه در پانزدهم شعبان به عقد يكديگر در آمده اند، جشن مهر و ماه با هدف گراميداشت سالروز ازدواج حضرت علي(ع) و حضرت فاطمه(س) و ترويج ازدواج آسان، طرح با بال فرشتگان با هدف گراميداشت ياد و خاطره سرداران سرافراز هشت سال دفاع مقدس و آشنايي زوج هاي جوان تهراني با زندگي و شخصيت شهدا و تكريم نهاد خانواده و ايجاد مهر و صميميت بيشتر ميان زوجين از جمله برنامه هايي است كه از بدو تأسيس اين مؤسسه تاكنون برگزار شده است.

راه گنج
مولوي شاعر روانشناس-۱
غافلگيرانه است
مهشيد سليماني
چنان كه مي دانيد مثنوي معنوي اثر مولوي يكي از برجسته ترين آثار در زمينه ادبيات تعليمي است. اين اثر چگونه تعليم مي دهد؟ در مجموعه مطالبي كه از اين پس در ستون «راه گنج»  عرضه خواهد شد، بخشي از تعليمات روانشناسانه مولوي را مورد بررسي قرار مي دهيم.
002115.jpg
آيا مايليد بدانيد تعليم و تربيت رواني و حتي ذهني افراد از كدام نقطه، كدام بزنگاه آغاز مي شود؟ اگر در حال آموزش دادن به كسي هستيد، مي دانيد كدام موقعيت رواني او براي شروع آموزش بهترين وقت است؟ آيا مي دانيد تمام افراد بشر يك نقطه شروع مشترك براي تعليم پذيري دارند؟ آن نقطه مشترك غفلت است؛ نكته اول غفلت است.
دقت كنيد، خلاصه حكايت اول: پادشاهي عاشق كنيزكي مي شود، از ذوق عشق به حال و به حركت در مي آيد. به راه مي افتد تا تكامل خود را در جرياني جذاب و هموار، به طور طبيعي طي كند. تا اينجا همه چيز خوب است. اما يكباره مانعي ظاهر مي شود و مسير هموار را سد مي  كند؛ كنيزك بيمار مي شود. بيماري كنيزك پادشاه را غافلگير مي كند. عدم تناسب ها آغاز مي شود. پادشاه بدون آمادگي در وضعيتي غيرقابل پيش بيني قرار مي گيرد. شرايط بيروني وضعيت را تشديد مي كند، چگونه؟ خب، هيچ طبيبي درمان بيماري كنيزك را نمي داند، موقعيت رواني پادشاه را مرور مي كنيم. از طرفي حس حركت با تمام قواي دروني، مشتاق و مجذوب و از سوي ديگر مانع و راه بسته، حس  حركت او را تبديل به نياز به حركت كرد. او هنوز خود را درك نمي كند. هنوز متوجه يا خود آگاه به موقعيت تضادآميز خود نيست. كدام تضاد؟ از طرفي فشار واقعيت بيروني و از طرفي فشار كيفيت دروني. واقعيت بيروني تمام ماجراهاست كه در مركز آن معشوق بيمار قرار دارد و كيفيت دروني عشق است و عدم آمادگي برخورد با وقايع بيروني. دقت كنيد: غفلت موجب عدم آمادگي ماست. عدم آمادگي موجب احساس تضاد است. احساس تضاد موجب مقاومت است، يعني دو فشار در برابر هم قرار مي گيرند. مقاومت موجب تأخير است. تأخير موجب بحران مي شود و بحران موجب حضور مي شود. حضور موجب هماهنگي است، هماهنگي همان آمادگي است. از دقت كنيد دوباره بخوانيد، سرنخ همين جاست. مدار زندگي چيزي مطلوب و مطبوع را نشانمان مي دهد؛ مثل كنيزك. ما آن را برمي گزينيم؛ مثلاً  عاشق مي شويم. آنقدر يافته خود را با خودمان يكي و متناسب مي يابيم كه از وابسته بودن مطلوبمان با ساير واقعيات غافل، غافل مي مانيم. ناگهان نقصي در موقعيت پديد مي آيد، مثلاً كنيزك بيمار مي شود و ما غافلگير مي شويم. مولوي نقص موقعيت را در حكايت كنيزك و پادشاه اين گونه بيان كرده است:
آن يكي خر داشت پالانش نبود
يافت پالان، گرگ خر را در ربود
كوزه بودش آب مي نامد بدست
آب را چون يافت خود كوزه شكست
كسي كوزه اي داشته ولي آب نداشته است. آب را مي يابد كوزه اش را از دست مي دهد. پادشاهي عاشق مي شود و به محض شكل گيري ظرفيتي عاشقانه، معشوق خود را از دست مي دهد. خلاصه يا ظرف در دسترس نيست يا مظروف. اين نقص موقعيت در زندگي همه ما، صرف نظر از تمام تأثيراتي كه برنمي شماريم، يك تأثير بسيار بسيار برجسته دارد و آن غافلگيرانه بودن آن است. غافلگيري، رفع غفلت است، آستانه هوشياري است. آيا از اين آستانه عبور مي كنيم يا نه، بحث ديگري است، ولي درك غفلت و غافلگيري  و فايده اين دو در روند زندگي رواني هر فرد عامل بسيار مهمي براي ادامه فعاليت روحي ما است. غافلگيري پس از رخ دادن، شرايط رواني خاصي را موجب مي شود كه اگر آن را نشناسيم بازگشت به حال تعادل ميسر نمي شود.
اولين وضعيت پيش آمده پس از غافلگيري، احساس مقاومت در برابر مورد ناخواسته است. در مطلب بعد با توجه به ابيات مثنوي آن را بيشتر مي كاويم.

جدول اعداد (سودوكو)
اعداد ۱ تا ۹ را در هر يك از سطرها و ستون ها و مربع هاي كوچك ۳ در ۳ طوري قرار دهيد كه فقط يك بار تكرار شود .پاسخ جدول را فردا در روزنامه ملاحظه خواهيد كرد.
حل جد ول شماره ۱۲۹
۱۳۰
002157.jpg

اجتماعي
اقتصاد
انديشه
سياست
شهرآرا
موسيقي
ورزش
|  اقتصاد  |   اجتماعي  |  انديشه  |  سياست  |  شهرآرا  |  موسيقي  |  ورزش  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |