سه شنبه ۱۰ مرداد ۱۳۸۵
گفت و گو با مجيد انصاري عضو شوراي مركزي مجمع روحانيون مبارز
ائتلاف و اختلاف
امير اكبرزاده
اشاره:
حجت  الاسلام مجيد انصاري عضو شوراي مركزي مجمع روحانيون مبارز و از اصلاح طلبان منصف عرصه سياسي كشور به شمار مي رود .
وي در انتخابات رياست جمهوري نهم نشان داد كه هاشمي رفسنجاني را به مهدي كروبي ترجيح مي دهد. با وجود اينكه بارها تغيير جهت هاي تندي را از او ديده ايم، اما در حمايت از هاشمي اصرار و پافشاري زيادي به خرج داد.
وي مهارت زيادي در قرار گرفتن مقابل خبرنگاران و پاسخ دادن به سوالات ژورناليستي دارد و اصولاً مواضعي كه اتخاذ مي كند، قابل توجه و جالب است.
002151.jpg
عكس: عليرضا بني علي
002097.jpg
عكس: مسعود خامسي پور
* اگر قرار باشد در انتخابات خبرگان بين هاشمي رفسنجاني و كروبي يكي را انتخاب كنيد، كداميك را انتخاب مي كنيد؟
- در انتخابات مجلس خبرگان ۸۶ نفر خبره در كل كشور مورد نياز است و ابداً ميدان انتخاب بين دو نفر محدود نمي شود كه انسان ناگزير باشد بين دو خوب خوبتر را برگزيند.من، هم آيت الله هاشمي را به عنوان چهره اي بسيار فرزانه و كم نظير براي خبرگان شايسته مي دانم و هم آقاي كروبي را چهره اي انقلابي، توانا، شجاع و مؤثر مي دانم. اميدوارم هم آقاي كروبي و هم آقاي هاشمي در اين انتخابات كانديدا شوند.من به عنوان يك شهروند خواهش مي كنم شخصيت هايي كه حواريون امام بودند و حلقه اول اطرافيان امام را تشكيل مي دادند ميدان انتخابات خبرگان را گرم كنند.
* فكر نمي كنيد در مورد عدم حمايت از آقاي كروبي در انتخابات رياست جمهوري دچار اشتباه شديد؟ الان از آن كار پشيمان نيستيد؟
- فعلاً مصلحت نمي دانم به انتخابات رياست جمهوري و كالبد شكافي آن بپردازم، اما اگر زماني موضوع يك گفت وگو آسيب شناسي انتخابات رياست جمهوري باشد، حرف ها و تحليل هاي زيادي دارم.
چون در انتخابات رياست جمهوري مي بايست يك گزينه انتخاب مي شد و هر كسي محاسبات خاص خود را داشت، مطمئناً با يك نگاه سطحي نمي توان به جمع بندي رسيد، خصوصاً براي كسي كه ۸ سال در عرصه هاي مختلف سياسي كشور حضور داشته است.
* به نظر شما حزب اعتماد ملي و آقاي كروبي به عنوان يك جريان جديد در عرصه انتخابات خبرگان مي توانند ابراز وجود نمايند؟
- اعتقاد راسخ وتعصب بجايي كه آقاي كروبي نسبت به امام دارد قابل تقدير است و حتماً وجود ايشان در عرصه هاي آينده انقلاب منشأ اثر خواهد بود. من معتقدم اگر آقاي كروبي در انتخابات خبرگان شركت كنند به نفع كشور و انقلاب خواهد بود و قطعاً اصلاح طلبان از ايشان حمايت خواهند كرد. حتي ممكن است دوستان اصولگرا هم علي القاعده اگر به اصولگرايي از زاويه سياسي نگاه نكنند آقاي كروبي بايد در ليست اصولگرايان نيز قرار گيرد.
ما چگونه مي توانيم اصول را تعريف كنيم و در آن تعريف شخصيت هاي بزرگي مثل خاتمي، كروبي، هاشمي و امثال آنها وجود نداشته باشند؟
* به نظر مي رسد كه پس از انتخابات سوم تير يك نزديكي استراتژيك ميان آقايان كروبي، خاتمي و هاشمي به وجود آمده است. دليل اين نزديكي چيست؟
- به اعتقاد من هر سه نفر در مباني فكري و اصولي مشترك هستند، دليلش نيز اين است كه هر سه به گرد محور امام جمع شده بودند. تجربه انتخابات رياست جمهوري نهم نشان داد كه جريان خط امام بايد به هم نزديك تر باشد. اگر جريان اصيل خط امام بخواهد قاعده تقسيم بر دو شدن را همين طور ادامه دهد مستهلك خواهد شد. از اين جهت نزديك شدن هاشمي، خاتمي و كروبي به يكديگر پديده مباركي است كه مي تواند براي كشور منشأ خير باشد.
* ماحصل اين ائتلاف و نزديكي چيست؟
- هنوز ائتلافي شكل نگرفته است. من اميدوارم هر چه جلوتر مي رويم نيروهاي اصيل انقلاب يكديگر را بيشتر درك كنند و به هم نزديك تر شوند. معتقدم موارد اتفاق نظر ما با هم، خيلي بيشتر از موارد اختلاف است. مطمئناً نتيجه نزديكي دلسوزان نظام به خصوص افراد ريشه دار به هم، اتفاق مباركي براي كشور خواهد بود.
* شما شخصاً كانديداي خبرگان مي شويد؟
- من كه فعلاً عضو خبرگان هستم. كانديدا شدن هم منوط به شرايط انتخابات است. من در دوره قبل از تهران كانديدا شدم و علي القاعده اين بار نيز اگر قصد آمدن داشته باشم، از تهران كانديدا مي شوم. لذا در تهران به اين بزرگي كه نمي توان به تنهايي رقابت كرد. اگر شرايط برگزاري انتخابات، آزاد و رقابتي باشد و جريان ما احساس كند كه مي تواند در اين عرصه رقابت كند، بنده هم با توجه به تجربه و علاقه اي كه در امور خبرگان دارم، كانديدا مي شوم.
* شما قصد داشتيد در انتخابات رياست جمهوري كانديدا شويد؟
- من هرگز تصميم نداشتم كانديدا شوم، اما گاهي برخي دوستان و حتي خود آقاي كروبي مطرح مي كردند كه وارد شوم اما هيچ گاه اين موضوع به صورت جدي مطرح نشد.
* نقطه تمايز ديدگاه هاي اقتصادي شما با كارگزاران كجاست؟
- كارگزاران هنوز جزوه تبيين مواضع اقتصادي خود را منتشر نكرده است. اما با نظر دوستاني از كارگزاران كه در مجلس و يا دولت همكار بوديم، در پاره اي از موارد موافقم؛ به خصوص در زمينه تعامل اقتصادي با جهان، خصوصي سازي و سرمايه گذاري. اما طبعاً هيچ مجموعه اي از تفكرات را نمي توان دربست پذيرفت، لذا زماني مي توان پاسخ گفت كه بينش اقتصادي كارگزاران منتشر شود تا قضاوت كرد، چون ديدگاه هاي اشخاص، ديدگاه مجموعه نيست.
* به نظر مي رسد تقريباً همه گروه هاي اصلاح طلب در انتخابات خبرگان رهبري محوريت مجمع روحانيون مبارز را پذيرفته اند؟ آيا اين را قبول داريد؟
- هنوز گروه هاي اصلاح طلب در مورد انتخابات خبرگان گرد هم جمع نشده اند. تنها چند جلسه پراكنده داشته اند ولي هنوز به جمع بندي روشني نرسيده ايم. البته به نظر مي رسد محور بودن مجمع روحانيون براي جريان ما در خبرگان يك امر طبيعي باشد همچنان كه جامعه روحانيت و جامعه مدرسين براي جريان مقابل محور خبرگان هستند.
* گفته مي شود اصلاح طلبان قصد دارند ليست نهايي خود در انتخابات را به هاشمي رفسنجاني ارائه كنند تا نظر نهايي را وي بدهد؟
- نه، اين طور نيست. ليست مجمع روحانيون مبارز را كميته انتخاباتي خود مجمع تنظيم مي كند. اگر آقاي هاشمي كانديدا شود حتماً در ليست ما خواهد بود ولي ما ليست مشتركي با هاشمي تنظيم نمي كنيم.
* شنيده شده دفاتر استاني مجمع روحانيون به دفاتر اعتماد ملي تبديل شده، درست است؟
- نه، دفاتر استاني مجمع روحانيون كم و بيش فعال هستند. الان ارتباطاتي با دوستان شهرستان داريم ولي انتخاب با خود دفاتر است. چون اين دفاتر، دفاتر حزبي و تشكيلاتي پيوسته به مجمع نبودند بلكه هر كدام دفاتر مستقلي بودند كه روحانيون هر استان تشكيل داده وبا مجمع تهران در ارتباط بودند. البته در اساسنامه جديد مجمع و آيين نامه آن نحوه تعامل و ارتباط با دفاتر استاني بهتر و شفاف تر تعريف شده و ادامه همكاري با خود آن دوستان است.
* پيش بيني شما از چينش سياسي نيروها در انتخابات پيش رو چيست؟
- من خيلي اين عرصه را نمي توانم پيش بيني كنم. تجربه گذشته نشان داده كه جبهه اصولگرا يا جريان مقابل اصلاح طلبان در انتخابات با موانع كمتري مواجه بوده اند.
* يعني شما معتقديد كه شرايط انتخابات برابر نيست؟
- بايد خوشبين و اميدوار بود كه تدبير امر به سمتي رود كه همه علاقه مندان به انقلاب بتوانند در انتخابات شركت كنند، ولي خداي ناكرده اگر فضا محدود و تيره و تار باشد علي القاعده مجموعه اي احساس مي كنند كه شرايط براي شركت آنها در انتخابات فراهم نيست و شركت نمي كنند در نتيجه، ديگر گروهي نمي ماند كه بتوان چينش را پيش بيني كرد.
* شكست اصلاح طلبان از انتخابات شوراها آغاز شد، آيا امكان دارد اين اتفاق براي اصولگرايان نيز بيفتد؟
- من فكر مي كنم مردم با تجربه اي كه از چند انتخابات گذشته بدست آورده اند، قدم به قدم به واقع گرايي نزديك تر مي شوند و ممكن است به نقطه تعادل در انتخابات شوراها نزديك تر شوند.
* نقطه تعادل يعني چه؟
- يعني اينكه به انتخابات شوراها خيلي صبغه سياسي ندهند، چون اساساً ماهيت انتخابات شوراها سياسي نيست و دستاورد آن تعيين شهردار است.
* هزينه هاي انتخاباتي مجمع روحانيون از كجا تامين مي شود؟
- ما يك مجموعه روحاني مستقل هستيم كه هيچ گاه توان خرج كردن در انتخابات را نداشتيم. هزينه هاي جاري مجمع با يك ميليون توماني كه ماهانه مقام معظم رهبري به مجمع مي دهند و ظاهراً همين قدر هم به جامعه روحانيت پرداخت مي كنند تامين مي شود و البته نفري ۳۰هزار تومان نيز حق عضويت اعضاست كه پرداخت مي كنند.
ما در انتخابات هيچ منبعي نداريم و نوعاً دوستان و رفقا به ما كمك مي كنند. به نظر من نبايد كمك كردن به تبليغات به يك ضد ارزش تبديل شود. اگر انتخابات پرشور را به عنوان پايه اقتدار ملي تلقي كنيم بايد لوازمش را نيز تامين كنيم. لوازم انتخابات پرشور تبليغات خوب است. اگر پول تبليغات را دولت دهد مي گويند احزاب دولت ساخته. اگر خود افراد هم اين قدر پول داشته باشند كه ميلياردي خرج كنند كه با اصول ارزشي ما همخواني ندارد.تنها كمك مردم به جريانات سياسي مي ماند، لذا بايد اين فضا ايجاد شود كه علاقه مندان به استحكام نظام، بخشي از سرمايه گذاري ملي خود را در صحنه هاي انتخابات داخلي انجام دهند و گروه ها احساس وابستگي نكنند. قطعاً اگر ما منابع سالم گروه هاي سياسي را محدود كنيم، جريانات به سمت زدوبندهاي پشت پرده فسادآميز مي روند.
* يك مسئله ديگر را مي خواهم در خصوص انتخابات خبرگان عرض كنم كه اخيراً فضايي ايجاد شده كه گويي جريان مجمع روحانيون مبارز دنبال يك چينش خاص است و اهداف ويژه اي را در اين انتخابات دنبال مي كند.
من با قاطعيت عرض مي كنم در خبرگاني كه موضوعش انتخاب ولي فقيه است، يقيناً كساني مي توانند كانديدا شوند كه اصل ولايت فقيه و تمام لوازم قانوني آن را كه به صراحت در قانون اساسي آمده است پذيرفته باشند والا نمي شود كسي كانديدا شود يا جرياني به ميدان آيد كه اين اساس را قبول نداشته باشد. لذا اين نكته مهمي است كه ما جريان سالم خط امام را در موضوع رهبري و خبرگان رهبري حفظ كنيم و اجازه ندهيم جريانات از راه رسيده كه شناسنامه سياسي روشني ندارند و به دليل ننوشتن ديكته، طبعاً غلطي هم در ذهنيت جامعه از آنها نقش نبسته با ماسك هاي جديد و با اهداف نامعين به ميدان آيند وپيروز ميدان شوند و پس از پيروزي درصدد تحميل انديشه ها ي گذشته خود بر انقلاب و رهبري باشند. بنابراين به نظر مي رسد كه نيروهاي اصيل انقلاب كه داراي شناسنامه و انديشه روشن در حوزه ولايت فقيه و نظام هستند بايد به صحنه بيايند و خوشبختانه در هر دو طيف سياسي كشور حداقل به اندازه ۸۶ نفر خبره وجود دارد.

نگاه امروز
پس از هجده سال
فرشاد مهدي پور
كناره گيري مهدي كروبي در تابستان سال گذشته از دبير كلي مجمع روحانيون مبارز (و انتخاب سيد محمد خاتمي به رياست شوراي مركزي)، مهم ترين خبري بود كه گرداگرد اين تشكل روحاني در چند سال اخير به وجود آمد.
گروه سياسي كم سر و صدايي كه از يك انشعاب متولد شد و در طول هجده سال فعاليت، فراز و نشيب هاي بسياري را درنورديد.
اول. دامنه طيف بندي هاي درون مجمع، در ظاهر يك دست و نزديك به هم مي نمود؛ يك گروه سياسي معتقد به آرمان هاي امام، داراي گرايش هاي اقتصادي و فرهنگي چپ روانه و بدنه اي كوچك و كارا. اين تصوير ظاهري در انتخابات بهار ۸۴ رنگ باخت؛ آن هنگام كه چند عضو مجمع ترجيح دادند تا از نامزدي اكبر هاشمي رفسنجاني حمايت كنند، برخي سكوت پيشه كردند و جمعي كروبي را حمايت كردند. اين اختلاف ظاهري، نشان مي داد كه در پس پرده هم حرف هاي بسياري بوده و اگر در اين سال ها علني نشده، بيشتر براي وجود يك رقيب بيروني بوده و حالا در مظان قبضه قدرت، جايي براي چنين پرده پوشي هايي نيست.
دوم. آتش اختلاف اندكي بعد زبانه كشيد و مهدي كروبي، با همداستان هايش در مجلس، ساز حزبي نو را زد و «اعتماد ملي» از اين ميان سر برآورد. اين كه چه شد، قصه اي بس دراز دارد كه بايد به فرصت گفت، اما بخش شنيدني اش در اين مجال، ايجاد تداركات تازه درون تشكيلات مجمع بود؛ آمدن سيدمحمد خاتمي به رياست شوراي مركزي و سيدمحمد موسوي خوييني ها به دبيركلي.
نشست موكول به اين تصميم گيري ها در حياط خانه خاتمي، رييس جمهور تازه از كار كنار رفته برگزار شد و نشان مي داد چه اهميتي براي حفظ تشكل به كار آمده است. اين چنين مجمع بر جاي ماند و حالا هر يك شنبه شب، به روال ساليان گذشته، اعضا گرد هم مي آيند و خبرها را تبادل مي كنند و درباره مسئله دستور كار، تصميمي مي گيرند. هر چند هنوز از برنامه هاي فرهنگي مجمع، طرحي كه گفته مي شد خاتمي براي راه  اندازي مجله و پاسخ گويي به شبهات جوانان دارد، خبري نشده است.
سوم. مجمع روحانيون، سالي پس از انشعاب پرسر وصدايش، كانون توجه جريانات سياسي است. گروهي كه پيش تر فكر مي شد مي تواند ايفاگر گرانيگاه اصلاحات باشد، حالا ديگر نه خود چنين سودايي در سر دارد و نه ديگران آن را به اين انگاره مي  خوانند.
با آنكه رييس جمهور پيشين در راس آن نشسته و شماري از رجل سياسي سال هاي دور و نزديك را پيرامون خود دارد. نه اينكه ديگر مجمع آن مجمع نيست، بلكه بيشتر به ضرورت و اجبار تغيير فضا و شرايط. موضعي تازه كه چندان نمي توان در آن با معيارهاي قديمي حركت كرد و راه پيمود.

نگاه
سير تحول
زهرا ابراهيمي
زمان زيادي تا انتخابات خبرگان رهبري باقي  نمانده است.
مراحل اجرايي انتخابات از شهريور ماه آينده آغاز مي شود.
از آنجا كه همه اعضاي مجلس خبرگان رهبري را روحانيون تشكيل مي دهند تشكل هاي روحاني بيش از ساير گروه هاي فعال اين صحنه هستند.
گروه هاي روحاني اين روزها به محل مراجعه احزاب سياسي غيرروحاني براي معرفي كانديدا و نهايي كردن فهرست ها تبديل شده اند.
دو جناح اصلي شركت كننده در انتخابات خبرگان همانند ساير انتخابات اصول گرايان و اصلاح طلبانند.
اين روزها كساني كه اخبار تحركات گروه هاي سياسي براي شركت در انتخابات خبرگان رهبري را دنبال مي كنند با نام هايي كه جديداً به واژگان سياسي انتخابات وارد شده اند برخورد مي كنند «جامعتين» و «مجمعتين».
به نظر مي رسد روحاني بودن اعضاي خبرگان و حضور پررنگ اين قشر در انتخابات در ورود لغات سياسي با ريشه فقهي و عربي به فهرست واژگان سياسي فارسي نيز اثر گذاشته است.
«جامعتين» عنواني است كه بر روي گروه هاي مرجع اصول گرا نهاده اند و هدف از آن جمع كردن دو نام «جامعه مدرسين حوزه علميه قم» و «جامعه روحانيت مبارز تهران»  در جناح اصول گراست. همانطور كه «مجمعتين» مخفف دو نام «مجمع مدرسين و محققين حوزه علميه قم» و «مجمع روحانيون مبارز» در جناح اصلاح طلب است.
از نامگذاري هاي جديدي كه با شروع انتخابات مجلس خبرگان رهبري انجام شده است، بگذريم، مجمع روحانيون مبارز از گروه هاي روحاني است كه اين روزها اصلاح طلبان براي نهايي كردن فهرست خود به آنان رجوع مي كنند.
البته مجمع روحانيون مبارز پس از آن كه مهدي كروبي، دبيركل بعد از انتخابات رياست جمهوري از آن جدا شد، هنوز نتوانسته دوام و قوام اوليه را به دست آورد، هر چند كه بلافاصله پس از پايان رياست جمهوري، سيدمحمد خاتمي توانست همراه با محمد موسوي خوئيني ها انسجام تازه اي به آن ببخشد.
خروج كروبي و تني چند از اعضاي مجمع، پيكره آن را تضعيف كرد، با اين حال مجمع روحانيون مبارز با قدرت ترين گروه روحاني در جبهه اصلاح طلبان شمرده مي شود.

سياست
اقتصاد
اجتماعي
انديشه
شهرآرا
موسيقي
ورزش
|  اقتصاد  |   اجتماعي  |  انديشه  |  سياست  |  شهرآرا  |  موسيقي  |  ورزش  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |