سه شنبه ۱۰ مرداد ۱۳۸۵
گفت وگو با پرويز فتاح وزير نيرو - بخش پاياني
متمم بودجه، شهريور ماه
محمدعلي توحيد
بخش نخست گفت وگو با پرويز فتاح، وزير نيرو، در شماره قبل از نظر خوانندگان گذشت. در آن بخش مسئله خاموشي ها محور اصلي بحث بود و در ادامه به موانع توسعه اين بخش و تحولات بخش آب و فاضلاب توجه شده است. وي در اين گفت وگو به عنوان يك عضو كابينه از مراحل تدوين لايحه متمم بودجه خبر داد و گفت قرار است متمم بودجه شهريور ماه به مجلس ارايه شود كه در آن بودجه وزارت نيرو نيز ترميم خواهد شد.
002130.jpg
* مديريت آب در كشور بحث مهمي است كه در فصل گرما حاد مي شود، اين مسأله با بحث استاني شدن مديريت آب كشور اختلاف نظر هايي را ايجاد كرد و در برخي مناطق كم آب كشور نگراني هايي را به وجود آورده است، در اين زمينه شرايط چگونه است؟
- بحث استاني شدن مديريت آب قبل از دولت جديد تصويب شد و هنگام آغاز كار اجراي آن به ما محول شد.
ما موظف به اجرا بوديم ولي نظر خود را به مجلس و كميسيون ها و دولت ارائه كرديم كه اين اقدام با رويكرد كنترل مصرف و نگاه حاكميتي به آب و حوزه آب ريز هماهنگ نيست.
ولي جلوتر از اين انتقادها خود را موظف مي دانيم كه مصوبه را اجرا كنيم. مجلس استدلال را شنيد ولي مصوبه بايد اجرا مي شد و امروز اكثر استانها به غير از تعداد معدودي داراي مديريت آب استاني هستند و مسئول آنها نيز مشخص شده است، به رغم اين اقدام استان هايي داريم كه توليد آب ندارند و واردكننده آب هستند.
چند استان هستند كه در يك حوزه آب ريز هستند و اگر سدي احداث شود مانع تأمين آب ديگري مي شود،بنابراين آب بايد مديريت واحد داشته باشد.
* اين تضاد چگونه حل خواهد شد؟
- اين مسأله كار ما را سخت كرده است. هيچ راهي نداريم كه در تشكيلات داخلي، استان ها را به يك مديريت واحد متصل كنيم.
* در واقع به رغم تفكيك مديريت ها، در عمل اداره امور آب بار ديگر متمركز خواهد شد؟
- بله، در عمل به دليل نيازهاي منطقه اي مديريت متمركز مي شود. امروز طرح هايي در حال اجرا است كه آب را از يك استان به مناطق ديگر ارسال مي كند و فرااستاني است.
* سياست هاي جديد براي ايجاد شبكه هاي پايين دستي و ايجاد شبكه هاي توزيع آب به چه دليل اعمال مي شود؟
- در سالهاي گذشته ظرفيت سازي براي ايجاد مخزن آب و احداث سد خوب بوده است، ولي توسعه شبكه هاي توزيع عقب افتادگي دارد.
در دولت نسبت توزيع بودجه سدسازي و شبكه هاي آبياري كه ۲۰ به ۸۰ درصد بود به نسبت مساوي تغيير كرده است.
اين اقدام يعني نرخ رشد شبكه سازي متناسب با ايجاد مخزن هاي آب باشد و امكان بهره برداري از مخازن آب افزايش يابد.
قرار است رقم عمده اي معادل ۱ تا ۵/۱ ميليارد دلار از محل صندوق ذخيره ارزي براي توسعه شبكه هاي آبياري برداشت شود.
* اين بودجه چگونه در شبكه مديريت استان ها، توزيع مي شود؟
-طرح ها اگر مربوط و محدود به استان باشد به استان ها واگذار مي شود، ولي خطوط فرااستاني از طريق مديريت هاي فرا استاني انجام مي شود.
* طرح هاي فاضلاب در شهرها از جمله تهران تحرك جدي ندارد، در اين زمينه چه روندي را پيش بيني مي كنيد؟
- شبكه اصلي فاضلاب تهران كه از آن صحبت مي كنيم احداث شده و اگر دولت كمك كند در وضعي هستيم كه سال آينده تصفيه  خانه  فاضلاب جنوب تهران را وارد مدار كنيم كه خيلي مؤثر است. اگر اين حمايت ها ادامه داشته باشد به فاصله يك تا دو سال امكان راه اندازي تصفيه خانه بعدي وجود دارد.
امسال مجلس و دولت رديف اعتباري فاضلاب تهران را صفر كردند و هيچ اعتبار دولتي براي فاضلاب تهران نداريم. چون نرخ آب و بخش فاضلاب هم سه سال است كه صفر است و تغيير نكرده. شركت آب و فاضلاب تهران اعلام كرده كه در حد كارهاي جاري توان اجراي كار دارد و كار دچار ركود شده است.
البته بخشي از فاضلاب جنوب تهران با استفاده از وام بانك جهاني و بانك توسعه اسلامي در حال انجام است و كارش ادامه دارد، ولي بخشي كه از بودجه و اعتبار داخل استفاده مي كند دچار ركود است.
اخيراً رياست جمهوري به دعوت ما از اين طرح ديدن كرد و با توجه به حمايت ايشان قرار است كه در لايحه متمم بودجه در اين زمينه اقدامي انجام شود و در سال ۸۶ نيز بودجه لازم تأمين شود.
* لايحه متمم چه زماني به مجلس ارائه مي شود؟
- اين لايحه احتمالاً  تا شهريور ماه آماده ارائه به مجلس مي شود.
* در اين لايحه شما چه پيشنهادي ارائه كرده ايد؟
- دو نظر هست، اعتباري كه در بودجه امسال درخواست كرده بوديم سازمان مديريت و برنامه ريزي كاهش داده و به دولت رفته كه از طريق دولت تصويب و به مجلس رفته است. مجلس اين ميزان را نيز كاهش داده و تصويب كرده است.
ايده اول اين است كه لايحه متمم سقف اختلاف بودجه دولت و مجلس را جبران كند كه حدود ۳۰ درصد افزايش را لازم دارد.
ايده دوم كه ما پيشنهاد داده ايم اين است كه اختلاف بودجه پيشنهادي وزارت نيرو با مصوبه مجلس جبران شود كه اين ۶۰ تا۷۰ درصد افزايش را ايجاب مي كند.
البته نظر ما تأمين ۶۰ تا ۷۰ درصد كاهش بودجه پيشنهادي است كه شايد چيزي ميان اين دو در دولت تصويب شود و به مجلس ارائه شود.
* بحث احداث نيروگاه اتمي با فناوري داخلي در سال جاري به چه مرحله اي رسيده است؟
- نيروگاه بوشهر بالاي ۹۰ درصد پيش رفته است و سازمان انرژي اتمي موظف شده كه سال ۲۰۰۷ كه اميدواريم در نيمه اول باشد با هزار مگاوات توليد وارد مدار شود و ما روي اين هزار مگاوات حساب كرده ايم. خوشبختانه اين نيروگاه در محلي قرار دارد كه در همين محل مشكل داريم كه بيشترين مشكلات در بوشهر، جنوب استان فارس و جنوب كرمان و استان هرمزگان است. بنابراين به اين نيروگاه نياز داريم.
در مورد نيروگاه جديد نيز كه مجلس تصويب كرده و بايد دو نيروگاه احداث شود.
از اول امسال با سازمان انرژي اتمي در حال مذاكره هستيم و روال اداري طي شده است و گزينه هاي مختلف در حال بررسي است. بالاي ۱۹۰ ميليارد تومان بودجه تأمين و محل احداث نيروگاه ها مشخص شده است.
* محل نيروگاه هاي جديد كجاست؟
- روال اداري در حال انجام است و روال منطقي دارد و اجازه بدهيد در موعد مقرر اعلام مي شود.
* امسال كلنگ آن زده مي شود؟
- بايد زده شود و اين خواست دولت و نظام است.
* به مشكل برق در جنوب كشور اشاره كرديد. طرح آب رساني به شهرهاي حاشيه خليج فارس بسيار كند پيش مي رود و اين مناطق در شرايط خوبي براي تأمين آب شرب نيستند. در اين زمينه چه تحولي رخ  داده است؟
- براي شهرهاي حاشيه خليج فارس طرح انتقال آب از بهبهان تا بخش غربي استان هرمزگان كه به طرح انتقال آب محرم موسوم است، در حال اجرا است و امسال به بوشهر آب رساني شده و مشكل آب اين منطقه حل شد. ادامه طرح، پيشرفت خوبي داشته و قسمت اعظم آن انجام شده ولي دو مشكل داشته كه لوله گذاري ۳۰ كيلومتري و ۷ كيلومتري بوده كه به دليل منطقه عسلويه و مشكلي كه با وزارت راه رخ داد ، اجراي طرح كند شده بود كه با دخالت استانداري حل شده و در حال انجام است و با خاتمه اين مشكلات تا چند ماه آينده عمليات لوله گذاري در اين نقطه خاتمه مي يابد و تا آخر امسال،  اين طرح را افتتاح خواهيم كرد. اين پيش بيني با توجه به قولي است كه پيمانكاران و مجريان طرح داده اند و ما نيز پيگيري خواهيم كرد تا مشكل آب شهرهاي كشور در حاشيه خليج فارس برطرف شود و اين طرح افتتاح گردد.

اقتصاد انرژي
فوران درآمدهاي نفتي
گروه اقتصادي- بهاي نفت در سال ۲۰۰۶ بين ۶۵ تا ۷۸ دلار در نوسان بوده و اين امر موجب شده است كه كارشناسان پيش بيني كنند مجموع درآمدهاي نفتي ۱۰ صادركننده بزرگ نفت جهان در سال جاري ميلادي به ۷۰۰ ميليارد دلار برسد كه در نوع خود ركود منحصر به فردي است. به گزارش رويترز، بهاي نفت از سال ۲۰۰۴ تاكنون از سطح هر بشكه ۲۰ دلار به ۷۰ دلار رسيده است كه افزايش قابل توجه درآمدهاي نفتي صادركنندگان بزرگ نفت همچون ايران،  عربستان و كويت را به دنبال داشته است. در حالي كه با افزايش شديد بهاي نفت در سال ۲۰۰۴ صادركنندگان بزرگ نفت نسبت به تداوم رشد قيمت نفت مردد بودند، اما اكنون براي سومين سال متوالي بهاي نفت همچنان روند صعودي خود را حفظ كرده است و درآمدهاي نفتي اوپك و ديگر صادركنندگان نفت را به اوج رسانده است. درآمدهاي بالاي نفتي موجب افزايش چشمگير هزينه هاي صادركنندگان نفت شده است و آنان را قادر ساخته است بخش اعظم بدهي هاي خارجي خود را بپردازند.
بر اساس اين گزارش، انتظار مي رود با حفظ سطح فعلي بهاي نفت، درآمد صادرات نفت عربستان و همسايگان عربش در سال جاري از ۳۰۰ ميليارد دلار فراتر رود كه با اين ميزان پول مي توان شركتي همچون اكسون موبيل را كه بزرگترين شركت انرژي جهان است، خريداري كرد. عربستان به تنهايي در سال ۲۰۰۶ خواهد توانست بالغ بر ۲۰۳ ميليارد دلار درآمد نفتي كسب كند كه ۲۵ درصد نسبت به ۱۶۲ ميليارد دلار سال گذشته بيشتر خواهد بود. در شرايطي كه صادركنندگان بزرگ نفت در خاورميانه از دلارهاي نفتي براي انجام سرمايه گذاري هاي بزرگ عمراني استفاده مي كنند، نروژ توانسته است موجودي صندوق ذخيره ارزي خود را به ۲۳۶ ميليارد دلار برساند. روسيه نيز مازاد درآمدهاي نفتي خود را در صندوق تثبيت نفتي ذخيره مي كند كه موجودي آن به ۷۷ ميليارد دلار رسيده است. افزايش قيمت نفت علاوه بر اينكه موجب شادماني كشورهاي بزرگ صادركننده نفت شده است، رشد چشمگير درآمدهاي شركت هاي بزرگ و چندمليتي نفتي را نيز در پي داشته است. بر اين اساس، سود شش شركت بزرگ نفتي جهان در سه ماهه دوم امسال با ۲۳ درصد افزايش نسبت به سال گذشته مجموعاً به ۳۶ ميليارد دلار رسيد،  كه اين رقم از كل توليد ناخالص داخلي كشوري همچون ونزوئلا در همين مدت بيشتر است. به گزارش بلومبرگ، سود شركت بريتيش پتروليوم در سه ماهه دوم سال جاري ميلادي با ۹/۲ درصد افزايش نسبت به سال قبل به ۹۷/۵ ميليارد دلار رسيد. سود شركت شل نيز در همين مدت به ۲/۶ ميليارد دلار رسيد كه يك ميليارد دلار نسبت به رقم سال ۲۰۰۵ افزايش نشان مي دهد. شركت اكسون موبيل بزرگ ترين شركت نفت جهان نيز در سه ماهه دوم امسال با افزايش ۳۰ درصدي سود نسبت به سال گذشته مواجه شده و سود آن به ۱۰ ميليارد دلار رسيد. فروش روزانه اين شركت در همين مدت از يك ميليارد دلار فراتر رفته است. سود شركت نروژي نورسيسك هيدرو نيز در سه ماهه دوم سال ۲۰۰۶ با ۳۱ درصد رشد به ۲/۲ ميليارد دلار رسيد.
در همين حال، بانك جهاني در تازه ترين گزارش خود اعلام كرد، ميزان درآمدهاي نفتي كشورهاي عربي حوزه خليج فارس و ليبي طي سال ۲۰۰۵ ميلادي به بيش از ۴۰۰ ميليارد دلار رسيد و به دنبال افزايش ميزان درآمدهاي نفتي كشورهاي عربي، رشد اقتصادي آنها نيز طي سال ۲۰۰۵ ميلادي به بيش از ۷ درصد رسيد. اين رقم طي سال ۲۰۰۲ ميلادي، كمتر از ۱۸۶ ميليارد دلار بود.

سايه روشن
كاهش ۶۰ درصدي درآمد چايكاران طي ۴ سال گذشته
مهر : رئيس اتحاديه چايكاران گفت: درآمد كشاورزان چايكار در طول سه تا چهار سال گذشته حداقل ۶۰ درصد كاهش يافته است.
ايرج هوسمي افزود: آمار ارائه شده از سوي سازمان تعاون روستايي در مورد خريد ۹۰ هزار تن برگ سبز چاي از كشاورزان با توجه به عملكرد خود آنان ، صحيح نيست.
به گفته وي و براساس آمار سازمان تعاون روستايي، تاكنون ۱۹ ميليارد تومان بابت ۹۰ هزار تن برگ سبز چاي خريداري شده از كشاورزان پرداخت شده است.
هوسمي با اظهار نگراني از خشكسالي باغ هاي چاي ، تاكيد كرد: كمبود بارندگي و خشكسالي در مناطق چاي خيز موجب تعطيلي تمامي باغ ها و كارخانه هاي چاي شده است و در صورت ادامه اين روند تا پايان فصل بهره برداري فقط مي توان يك دور ديگر برگ از اين باغ ها برداشت كرد. وي گفت: اين در حالي است كه اگر دولت اقدام به پرداخت تسهيلات براي آماده سازي باغ هاي چاي در زمستان مي كرد ، هم اكنون تمامي باغ ها هرس شده بودند و كشاورزان هيچ مشكلي براي برداشت برگ سبز نداشتند . هوسمي ميزان چاي خشك توليدي درسال جاري را حداكثر ۲۵ هزار تن اعلام كرد و افزود: اين درحالي است كه در سال هاي گذشته وبا توجه به پرداخت تسهيلات و استقرار سازمان چاي ، چاي خشك توليدي به ۵۵ هزار تن نيز رسيده بود.
ايجاد ۲ ميليون فرصت شغلي با خروج نيروهاي كار خارجي
مهر :  مسئول كميسيون مزد استان تهران گفت : با خروج نيروهاي كار خارجي از كشور ۲ ميليون فرصت شغلي در كوتاه مدت ايجاد مي شود.
علي قدياني افزود : مطلوب است كه دولت هرچه سريع تر نسبت به اخراج اين نيروهاي كار از كشور اقدام كند.
وي تصريح كرد: اشتغال اتباع بيگانه غيرمجاز به خصوص افغاني هاي مقيم ايران ، علت اصلي بالا بودن نرخ بيكاري در كشور است.
قدياني در ادامه، نحوه بازرسي واحدهاي توليدي و بنگاه هاي اقتصادي توسط بازرسان ادارات كار را در عدم به كارگيري اتباع بيگانه غيرمجاز موثر دانست و خاطر نشان كرد: بازرسان بايد با جديت تمام بنگاه هاي اقتصادي را شناسايي و با فرمانداري و ساير ارگان هاي اطلاعاتي شناسايي اين اتباع ، هماهنگ باشند.
وي افتتاح صندوق مهر رضا(ع) را در ايجاد اشتغال در كشور  موثر دانست وگفت : اعتباراتي كه صندوق مهر رضا به كار آفرينان مي دهد، مي تواند موجبات فرصت هاي شغلي را در كشور فراهم كند.
وي در خصوص طرح بهسازي قراردادهاي موقت نيز گفت : يكي از مواردي كه در خصوص طرح بهسازي قرار دادهاي موقت بايد مورد بررسي قرار بگيرد بحث افزايش ۱۰ درصدي حقوق كارگران موقت در كشور است.
مسئول كميسيون مزد استان تهران به لزوم تشكيل شركت هاي تعاوني توسط كارگران موقت تاكيد كرد و افزود: در طرح بهسازي قراردادهاي موقت در كشوربايد به كارگران موقت امكاناتي داده شود تا آنها نسبت به تشكيل شركت هاي تعاوني اقدام كنند.

اقتصاد
اجتماعي
انديشه
سياست
شهرآرا
موسيقي
ورزش
|  اقتصاد  |   اجتماعي  |  انديشه  |  سياست  |  شهرآرا  |  موسيقي  |  ورزش  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |