شنبه ۱۴ مرداد ۱۳۸۵
يكبار ديگر الونسو  و شوماخر در فرمول يك
شايد سرمان را بالا گرفتيم
مريم دري منش
002307.jpg
002304.jpg
002331.jpg
002334.jpg
002337.jpg
در سال ۱۹۵۰ اولين جام جهاني رسمي فرمول ۱ برگزار شد و در اولين دوره، جوز په فارينا از ايتاليا در سيلوراستون انگليس در مقابل ۰۰۰/۱۴۰ تماشاگر با اتومبيل آلفارومئو قهرمان اين مسابقات شد. در سال هاي ۱۹۵۲ و ۱۹۵۳ مسابقات جايزه بزرگ فقط با اتومبيل هاي فرمول ۲ انجام گرفت. خوان مانوئل فانجو از آرژانتين ۵ بار در سال هاي ۱۹۵۱ و ۱۹۵۴ تا ۱۹۵۷ قهرمان فرمول ۱ شد. نوع اتومبيل در پيروزي هاي وي نقش چنداني نداشت، چون او هر بار با يك اتومبيل به ميدان مي آمد و هميشه نيز پيروز مي شد. سالها طول كشيد تا راننده اي ديگر توانست مانند او افتخار آفريني كند. در سال ۲۰۰۲ ميشائيل شوماخر با اتومبيل محبوب ايتاليايي، فراري توانست تمام ركوردهاي فرمول ۱ را از آن خود كند و با قهرماني در هفت دوره اين رقابت ها ركورددار قهرماني اين مسابقات شود. اما متأسفانه در رقابت هاي فرمول ۱ همواره وقايع ناگوار هم ديده مي شود و از همه آنها دلخراش تر مسابقات سال ۱۹۹۴ در ايمولا (سن مارينو) بود كه آيرتون سنا راننده برزيلي و دارنده سه عنوان قهرماني جهان در يك سانحه جان خود را از دست داد. از آن زمان نكات ايمني در اين رويداد بزرگ ورزشي بيشتر رعايت شده و خطرات آن را كاهش داده است.
رقابت هاي فرمول ۱ همه ساله در ۱۸ مرحله و هر مرحله در يك منطقه برگزار مي شود و در نهايت راننده و تيمي كه در مجموع بيشترين امتياز را كسب كرده باشد، قهرمان خواهد شد. امسال نيز ۱۲ مرحله آن انجام شده كه در آخرين مرحله كه هفته گذشته در هاكن هايم آلمان برگزار شد،  ميشائيل شوماخر آلماني عنوان اول را به دست آورد، اين در حالي است كه وي هنوز در مجموع امتيازات پشت سر راننده اسپانيايي تيم رنو، فرناندو آلونسو قرار دارد. تيم فراري روز به روز بهتر مي شود و در تلاش است تا ۱۰ امتياز اختلاف خود با رنو را از ميان بردارد.
چه كسي پيروز مي شود؟ ميشائيل شوماخر، ركورددار قهرماني و يا فرناندو آلونسو، مدافع عنوان؟
گفت وگوي زير مصاحبه مجله آلماني فرانكفورتر آلگماينه با شوماخر پس از كسب مقام اول در آلمان است:
* نظرتان در مورد پنجمين قهرماني فصل، چهارمين قهرماني در خانه، در هاكن هايم و در مجموع هشتادونهمين قهرماني خود در مسابقات فرمول ۱ چيست؟
- از همه مهم تر اين است كه در مجموع امتيازات، فقط يازده امتياز عقب تر از فرناندو آلونسو هستم. ما در يكي از مراحل تعيين كننده و سرنوشت ساز فصل توانستيم امتيازات زيادي را جبران كنيم. بهترين موقعيت براي كم كردن اختلاف امتيازات بود. البته هنوز هم كار داريم. آخر هفته اي بسيار عالي بود.
* منظورتان اين است كه الان شما و فراري به نقطه عطف مسابقات جهاني رسيده ايد؟
- ما از سه دور پيش سرعت را معين كرده ايم. حالا بايد از موقعيت استفاده كرد و تا زمان ممكن از اين موقعيت و مزيت دفاع كنيم. بايد در جايزه بزرگ بعدي هم قدرت رقابت داشته باشيم. اما مسلماً بايد روي اين مسأله حساب كنيم كه تيم رنو هم بيكار نمانده و دوباره سعي مي كند از موقعيتش دفاع كند.
* آيا روي كسب هشتمين عنوان قهرماني جهان هم حساب مي كنيد؟
- مسابقات هيجان انگيزي پيش رو داريم. شايد هم در آخر سرمان را بالا گرفتيم.
* شكستن ركورد قهرماني در جايزه بزرگ آلمان چقدر برايتان خوشايند بود؟
- الان خوشي آن چندان مهم نيست، در درجه اول امتيازات آن اهميت دارد. البته بديهي است كه به آن افتخار مي كنم، چون قهرماني در كشور خود خيلي لذت بخش است. همه چيز خيلي مهيج و زيبا بود و از همه مهم تر كسب ده امتياز آن واقعاً ايده آل بود.
* در اين مرحله شما ۴۶ ثانيه از آلونسو، مدافع عنوان قهرماني پيش افتاديد. آيا فكر مي كرديد كه چنين پيشرفت بزرگي داشته باشيد؟
- از طرفي از اين موضوع متعجب شدم و از طرفي هم نه. به هر حال ما در دور تعيين خط هم به وضوح جلوتر از رنو بوديم.
* علت اين كه پس از مسابقات اينديانا پوليس، تيم فراري براي دومين مرتبه در اين فصل به قهرماني دوبل مي رسد چيست؟
- همه ما براي اين موفقيت به سختي كار كرديم. آماده سازي خوب و هماهنگي همه بخش ها دليل موفقيت است. بريجستون در لاستيك ها، ما با اتومبيل ها، شل در تمام قطعات، همه ما با هم يك پروژه عالي را اجرا كرديم.
* آيا در اين مدت در قهرماني خود ترديدي نداشتيد؟
- براي ما اصلاً لحظات وخيم و بحراني وجود نداشت. واقعاً راحت رانندگي مي كرديم، در حالي كه ديگر تيم ها در بعضي از دورها با مشكل مواجه مي شدند.
* آيا بعضاً جاهاي خالي زياد تماشاگران در طول رانندگي توجه شما را به خود جلب نمي كرد؟
- در بعضي مكان ها، مثل پيچ ششم، تماشاگر زياد نبود. بايد در اين مورد تصميمات جدي گرفته شود. در مورد آن با برني اكلستون صحبت خواهم كرد.

نگاه
ميشائيل شوماخر در يك نگاه
002340.jpg
تاريخ تولد: ۳/۱/۱۹۶۹
محل تولد: هورت هرمولهايم (آلمان)
قد: m ۷۴/۱
وزن: g ۷۵
متأهل (همسر كورينا)، داراي دو فرزند: ۱ دختر (جينا ماريا) و ۱ پسر (ميك)
مليت: آلماني
شغل: تعميركار ماشين هاي سنگين
باشگاه: اسكودريا
تيم: فراري
قهرمان مسابقات جايزه بزرگ آمريكا، نفر سوم جهان در سال ۲۰۰۵
قهرمان جهان در سال هاي ۱۹۹۴-۱۹۹۵- ۲۰۰۰- ۲۰۰۱- ۲۰۰۲- ۲۰۰۳- ۲۰۰۴
جوانترين قهرمان دوبل فرمول ۱ جهان (۱۹۹۵/۱۹۹۴)
اولين آلماني قهرمان در جايزه بزرگ آلمان در هاكن هايم (۳۰/۷/۱۹۹۵)
قهرمان كارتينگ آلمان در سالهاي ۱۹۸۵-۱۹۸۴ و ۱۹۸۷
نايب قهرمان كارتينگ جهان در سال ۱۹۸۵
قهرمان كارتينگ اروپا در سال ۱۹۸۷
قهرمان فرمول يك آلمان در سال ۱۹۸۸

ورزش
اقتصاد
اجتماعي
انديشه
سياست
شهرآرا
هنر
|  اقتصاد  |   اجتماعي  |  انديشه  |  سياست  |  شهرآرا  |  ورزش  |  هنر  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |